תמלול אוטומטי לשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו נכנסים להילוך גבוה בהכנות לחג הפסח בעזרת השם אני רוצה להזכיר שוב
הור מקו
בדיקת חמץ ניקיון חמץ על פי ההלכה זה רק במקום שאני חוששים חשש שיש לו בסיס שהכניסו שם חמץ בלשונו של האדמור הזקן בסימן תיו למד גימל בסעיף יוד גימל אבל מדברי סופרים אף על פי שביטל כלכםצו חייב הוא לבדוק ולחפש ולחפש אחר בכל המקומות שיש לחוש ולהסתפק
שמא הכניס לשם חמץ באקראי לפיכך כל חדרי הבית והעליות אפילו אותם שבריא לו שלא אכל בהם חמץ מעולם הרי הם צריכים בדיקה כדינה בלילה לאור הנר לפי תראו את הדוגמה שמביא האדמור הזקן לפי שלפעמים אדם קם מתוך סעודתו הוא פתו בידו ונכנס לחדריו להשתמש באמצע שמישר כגון חדר המשכונות של משכונות שלפעמים נכנס לתוכו באמצע הסעודה להוציא משם משכון להחזיר לבעליו ויש לה חוש שמא שכח שם את פתו או שמה נתפרר ממנו שם פירוק חמץ אז מצד אחד האדמור הזקן הוא תופס פה שתי קצוות צד אחד הוא אומר לך כל דבר שיש לחוש ולהסתפק שהכנסת שם חמץ אתה צריך לבדוק אבל מצד שני כשהוא יורד לפרטים והוא נותן לך את הדוגמה מה זה נקרא הדבר שיש לחוש ולהסתפק אז אתה מדבר פה על דבר שהספק צריך להיות ספק שיש פה ממשות לא ספק כזה שאני אהיה אני לא זוכר לא זוכר אין שום סיבה שאני אכנס לשם עם לחם לא אם זה מקום כזה שאין שום סיבה שתכנס לשם עם לחם אתה לא צריך לבדוק שם אפילו אתה כל וכומר אתה לא צריך לנקות אז
מורי ורבותי שאתם תעשו את ה איך אומרים את הבחינה הפנימית ביניכם איזה מקום זה שיש חשש שאתם תכניסו שם חמץ אתם כבר תגיעו למסקנה לבד איפה זה נמצא ואיפה אם אין שום סיבה לכן הוא נותן את הדוגמה מהמשכון שזה צריך להיות לפחות דבר שיש לו איזה שהוא סיבה איזה שהוא היגיון כל דבר שאין שום סיבה שזה ייכנס לשם לא אתם ולא הילדים לא צריך לבדוק ולא צריך גם מידי רבנן גם מצד ישראל קדושים וכיוצא בזה לילילות נשמעת הרב זכריה בן הרב יוסף גורי תן נשמתו צורה בצרור החיים יוד ניסן לקחו הרי את הכבש בזה זה קורבן פסח זה אני יודע 1000 כעת אני רוצה בנוגע לשאלה שעם עם ישראל שואל את השאלה הזאת שאלה ששואלים כולה אנחנו משתמשים כל השנה בקומקום חשמלי בשביל לעשות קפה לעשות תה מים חמים קומקום האם קומקום חשמלי צריך להיות כשר לפסח זה שאלה אחת אני זוכר
שכשאני הייתי בחדר והיו שואלים שאלות מהסוג הזה אז אני הייתי אומר כמו הרב איזה עזרי תקנה חדש אז המלמד היה אומר נו אתה חברה מאוד אבל אלה שהם לא חברה מאנים כאלה מה הם יעשו והראיה של השאלות האלה נשאלו נשאלות אז בואו ננסה רגע לנתח קומקום חשמלי עשוי מפלסטיק איפה החמץ נמצא שמה אז קודם כל נדע שברפת שלוקחים משם את החלב יש חמץ כל השנה התערובת שהפרות אוכלות כל השנה חמץ לפני חג הפסח ככה 30 יום בערך נקי וזה מאכלים אותם רק דברים הקשרים לפסח אבל בגדול זה לא יש שמה חמץ ולפעמים יש לך איך אומרים המשאבה נופלת מהטינים של של הפרה וזה מצוי והיא שואבת והיא שואלת והיא שואבת גם את גרגת גרגירים שאוהב את תערובת וזה הכל נכנס לתוך המכלית הגדולה של החלב לכן אם אתם מדברים איתי על החלב של כל השנה עוד לפני שטבלנו בו את העוגיות עם הקפה עוד לפני שעשינו בחלב הזה שיהיה ממש חמץ ואחר כך ניגשנו למלא עוד קצת חלב מהקומקום ואז עלו הדים מהחלב עם השאריות של העוגיה אל הקומקום עוד לפני שזה קרה החלב כבר היה חמץ החלב של כל השנה זה חלב חמץ
שניה אחת לכן אנחנו צריכים להיזהר מאוד קודם כל שהחלב שקונים אלה שמשתמשים במוצרי חלב צריך להיות קשר לפסח אי אפשר לשחק עם זה כי אם זה לא קשור לפסח זה חמץ דבר שני הבעיה הזו של הקומקום שעולים ממנה עדים היא תופסת אותנו כל השנה בנוגע לבשר וחלב הרבה פעמים אנחנו שופכים קצת מים חמים לתוך סיר בשרי שיש בו בשר להוסיף מים לחמין או למשהו אחר אותו דבר שאנחנו רוצים לשפוך קצת לתוך שאריות שלמרתי כוס קפה עם חלב אנחנו שופכים עולים אדים בזה דנו הפוסקים הם נקטו בערך 8 8 או 9 טעמים למה למעשה לא מחמירים באותם העדים שעולים מהבשר אל הקומקום מהחלה אל הקומקום לבוא ולהגיד שהקומקום נעשה בשרי או חלבי האם אנחנו אומרים שניצוק נחשב כחיבור בשר וחלב האם אנחנו אומרים שהאדים עד שמגיעים הם הופכים אותו לאיסור בבשר וחלב ישנם טעמים שונים ומשונים למה זה לא נעשה איסור אבל בנוגע לחמץ שידוע שהאיסור שלו הוא איסור במשהו אנחנו לא מקלים ראש אז אנחנו מסתכלים על הקומקום הפלסטיק הזה שכנראה במאה% הוא כבר הפך להיות הפך להיות
חמורה עכשיו השאלה היא אם בו הפך להיות חמץ איך אני מכשיר דבר כזה אז אם אני מנסה איך מכשירים בכלל הוא כבולעו כך פולטו עכשיו בעבודת השם מה זה כבולעו כך פולטו אז אמרו גדולי החסידות שכשבן אדם רוצה שהייתה צריך יפלט ממנו הוא צריך לבלוע הרבה קדושה הרבה תורה הרבה מעשים טובים ככל שכבולעו ככל שהוא יבלע יותר ככה יצא ממנו האשמוץ הלכלוך הגר שצא ממנו הזבל שנכנס בו כל השנה וזה עבודה של ניקיון חמץ בתוך הנפש לקראת בדיקת חמץ כבולעו כך פולטו בקומקום חשמלי מה הוא על ידי שאנחנו נכניס אותו נעשה לו נעשה לו עגלה כמו שהמים נבלעו פנימה ככה נוציא את זה ממנו במים חמים אבל אי אפשר להכניס קומקום חשמלי להטביל אותו בתוך חבית של של של עגלה הוא התקלקל אז מה עושים במקרה הזה אנחנו צריכים לגרום שהמים ישפכו החוצה זאת אומרת יעלו בועות וישפכו החוצה עכשיו קומקום חשמלי גם אם תמלא אותו עד הסוף הוא ירתח זה לא פשוט שיגלוש החוצה זה לא יקרה אז מה אתה צריך לעשות אתה צריך לגרום לחמם איזה שהוא אבן מלובנת ולזרוק פנימה בשעה שהוא מתחיל
לבבעיה לבבע ואז יקפוץ אבל אז אם אתה רוצה שלא יהיה לך איזה קצר חשמלי אתה גם צריך להוציא מהתקע את השקע ואז יהיה כמו שצריך מוריי רבותיי מדובר פה בתהליך לא פשוט עכשיו התהליך הלא פשוט הזה הוא גם כן לא יעיל כשאנחנו מדברים על פלסטיק פלסטיק המממה עושים פלסטיק מנפט נפט בא מן האדמה איזה עוד חומר בא מן האדמה ואנחנו לא מכשירים אותו זכוכית למנהג אשכנז וכןס למנהג כל העולם נחלקו הפוסקים האם לפלסטיק יש דין של חרס אם אני אגיד שיש לו דין של חרס אין לו עגלה למעשה כשמדובר על בשר וחלב לאלה שמתחילים רק עניינים של כשרות אנחנו מקלים להם שאם זה פלסטיק חזק שיעמוד בחום של המים החמים שיהיה אפשר להגעיל אותו וכותב הרב משה פיינשטיין הוא מה טוב לעשות את זה 3 פעמים אבל כשבא אליי בן אדם מדבר איתי על פסח ועל חמץ ואסור במשהו בפסח אז אני אעבור ואתן לו לעשות עגלה לכלי פלסטין פלסטיק זה בטח לא מלכתחילה נמצא שהקומקום החשמלי להכשיר אותו לפסח זה קשור לפסח שתף שין פה שתה פסח תף שין פה האנשים פחדו לצאת לקנות בחנויות והחנויות היו סגורות ולא היה להם אפשרות אז זה עושים את זה אבל פסח תאף שין פה 1000 מה נשתנה הפסח הזה מכל הפסחים שלו מכשירים קומקומים חשמליים שיש בזה בעיה זה פלסטיק זה לא זה לא חלק זה לא לא
+ דבר אתם צריכים לזכור שכשמדברים על כורכים חשמלי איך אתה תכשיר את המכסה שלו עד מה שדיברתי עכשיו נו תשפוך תעשה לפי דעה אחת הרב פייסט אומר לך תעשה את זה 3 פעמים אבל את המכסה מה תעשה אם הוא לא מתפרק זה בכלל בעיה אבל אם הוא מתפרק צריך להכניס אותו בפני עצמו לאיזה שהוא סיר עם בועות בקיצור אין עצר= בנזק המלך עד כאן זה השאלה בוא נגיד ששואלים עשרות בני אדם עכשיו השאלה של המאות שאלת המאה מה עושים עם תמי 4 אנשים מחזיקים בבית קולרים שהם רוצים לדעת מה הם עושים עם פסח מוריי ורבותיי הקולר של נתניהו 4 יש לו הרבה פעמים כן ברז או ברוב הפעמים ברז של מים חמים ברז של מים קמים ברגע שיש לו ברז של מים חמים מים קרים אז אנחנו קיבלנו עלו הדים עלו עדים לא יכולים לברוח מזה עלו עדים מהכוס חלב שלנו שהיא כמו שאמרתי חמץ והם עלו לידו יש את הברז הקרים גם כן אז הם עלו לחמים והם עלו להרים מה עושים עם זה אז התשובה שלי מתחלקת לשתיים תשובה למה שנקרא
למה שנקרא עמךא ישראל לא מחפש עכשיו חומרות ודברים כאלה לא רוצים לדעת אני רוצה להשתמש בזה תגיד לי איך אז אני אומר לו ככה קודם כל תנקה אותו טוב בית אתה צריך לברר שהמפעל שמוכר לך את המכשיר שמספק לך את המסננים מידי כמה זמן יש לו הכשר כשר לפסח למסננים ויש בהרבה מפעלים יש תבדוק את זה תבקש שישלחו לך כי יש משם מסננים כאלה שעובדים על כל מיני בסיס של כל מיני שחלקם זה יכול להיות גם בעיה של חמץ ופסח אלכוהול פחם פעיל כל מיני פטנטים שהם לא חלקים מצד הכשרות של פסח אבל גם אם יש שם 4 בתמי 4 אז זה כשרות מלאה לפסח אתה תצטרך לעשות לו הכשרה אני מדבר עוד פעם לעםא ישראל לחמם אותו על ריק פעם אחת להוריד את המים ולהראות עליו מקומקום חשמלי על הברזים שיש לו בחוץ שהם קיבלו עשן שיכול להיות חמץ במשך כל השנה ואז יש לך על מה לסמוך עכשיו דרגה שניה בעמך ישראל מי שרוצה יותר להעדר שלא ישתמש בפרס של המים החמים בתוך החג למה כי הברס של המים החמים הוא בוודאי שהמשפג את השפה לעצמו ועכשיו שאתה פותח אותו אז אם אני
אגיד שהפלסטיק הוא נחשב כמו חרם אז הוא כל הזמן יוציא וכל הזמן יוציא ולא תיגמר לא תגמור עם זה אף פעם אז מה את אמשת בברז של המים הקרים שבעיקר הדין זה יותר קל ויותר פשוט עכשיו אם אתה רוצה להעדר יותר תגיד אתה יודע מה עזוב אותי מכל זה זה מכשיר כן בלחמץ לא בא לך חמץ קרים חמם שמים אותו בצד אני לא משתמש בו כל הפה אבל אני נתתי את האפשרות מי שרוצה במים מקרים ישפוך עליו יעשה ויכול להשתמש זה בנוגע לברז מים קרים בנוגע לבן אדם על זה אתה רוצה לישון
כן זה אני מדבר למה אני בישרתי על קניתי ברצים חדשים אני מפרק את הברזים הראשון אני מנקת אותו טוב טוב ואני מכיר את הברזים אני יכול להשתמש בו הברזים אני מחליט
חדש תמי 4 כן
לא יצא לי מהם טובים
אז יש לו ברזים חדשים
להחליף את זה אז שנה אני רוצה זה אבל להחליף בר זה לאישה להשתמש
אני אומר ככה במים חמים או קרים
משני ברזיל אני יכול לפרק
אני מציע שבמים החמים במים קרים תפרק תחליף מים החמים אני מציע אל תשתמש מציע אם אתה מאוד רוצה אתה לא יכול בלי הרי זה אז אז אחרי שאתה עשית הרתחה על ריק פעם אחת והחלפת את הברז אתה יכול להשתמש בו הפילטרים הוא צריך לברר אצל המפעל שלחו לך שזה כשר לפסח צריך כשרות לפילטרים
אם
תרצה יש לך על מה לסמוך כן עכשיו בוא נראה אותם האנשים שהם אומרים אנחנו לא רוצים להשתמש בתמי 4 בפסח מצד שני הם צריכים לשתות מים כמו שאומרים רק מי עדן הם שונים הם הם מתכוננים לגן עדן בעולם הזה אז הם שותים רק מי עדן כי הם רוצים לזה אם אתה בא לאיזה שהוא מקום פתאום המים שם שונים יהיה לך קשה אז איך תשתה מים בגן עדן אם לא תתרגל אז הם רוצים לדעת הם רוצים להיות בקבוקים לכל החג מים לכל החג אז מוריי ורבותיי אני רק מעיר את תשומת הלב לקנות בקבוקים למים לכל אחת זה בסדר גמור מים אם יש כשרות לפסח זה בסדר גם לא חייבים שהכשרות תהיה אתם יודעים של בדץ העדה החרדית הולנד לא כשר לפסח זה בסדר זה בסדר גמור אבל תיקחו בחשבון משהו מעניין בפסח יש
חומרות לחמץ כאילו הוא היה עבודה זרה בתורה חיבור בין חמץ לעבודה זרה מה הקשר בין חמץ לעבודה זרה ששניהם אפשר אי אפשר לבטל אותה יש ביטול ב-60 בשר וחלב טריפות עבודה זרה שהיא מתערבבת לך עם משהו והיא אסורה בענק כמובן היא לא בתל אביב אין לעולם לא תצליח לבטל אותה אז בזה היא דומה לפסח שגם פסח חמץ החמץ בפסח לא בטל ב-60 לא בטל בכלום אפילו במאשר נשאלת השאלה אני לא יודע איך אתם גרים פה בכפר סבא אני רואה פה את המגדל מים עם החנוכייה אני שואל את עצמי כפר סבא ממש אותי מהתושבים בארות היא יושבת על מי בארות היא יושבת אז אז זה גם רחובות היא יושבת על מי בארות
המוביל הארצי אתם אתם נוסעים בדרך אתם רואים את המוביל יש כל מיני עופות של דגים ענפות יש דייגים שיושבים ב בזה לפני לא זמן היו הנחיות של רבנים שמי שהולך לשחות בכנרת צריך לשחות עם פה סגור למה יש תולעים במים שלא יכנסו לך תשים פילטר על הפה הכנרת כמו שאומרים לפני שהיא עוברת את כל התהליך כמוביל הארצי אתה אמרת שאתה שותה מוביל ארצי כבר לא מקבל מהכנרת
אין מים במדינה עובר סינון ומזרימים למערכת
אבל בואו ניקח למשל את המוביל הארצי הזה שהוא מותפל לשיטתו של רבנוומו רבנו המרדכי אז הוא אומר שזה אבל יש שמה הוא פתוח לענקול יש אפילו בעלי חיים שיכולים לזוז שם חמץ בלי שתה שם לב חמץ 20 במשהו ברגע שהמים האלה עוברים אליך מגיעים אליך לברז אפילו שהם אמורים היו להיות בטלים בלא יודע אבל הם לא בטלים אז תאר לעצמך שיש איזה דייג חרוץ שיושב בך בכנרת לא בכנרת סליחה אמרנו לא המים לא באים בכנרת אבל יושב לך על המוביל הארצי ומנסה לדוק דגים שיש שמה ראשנים שיש שמה אני לא יודע מה בסוף הוא שפך להם איזה חתיכה של פירו אחד לחם הרי זה מעיין גדול אז הוא אוסף עצם את הכל באה התורה ואומרת לא מכיוון שהוא מחובר לקרקע אז הוא בטל זה שחמץ לא בטל אפילו באינסוף זה כאשר הוא לא מחובר לקרקע וכשהוא מחובר לקרקע בטל אז יופי אז יוצא ככה שיש לנו כמה הלכה הלכות יש לנו חמץ לפני פסח ובטל בכמה בשישי חמץ בפסח לא בטל אפילו ב-60 חמץ שמחובר לאדמה בטל אפילו בפסח מכיוון שזה כאילו בטל זה גדול זה משהו טבעי זה בטל שמה
אז עכשיו אנחנו חוזרים לעניינינו תארו לעצמכם שבן אדם שותה מים מהברז מהברז נגיד מהבארות או מהמוביל הארצי בתוך פסח המים מגיעים אליו גם אם יש שם חמץ הוא בטל אבל שבא בן אדם ולוקח בקבוק מי עדן והמי עדן הזה התמלא מתי שהתמלא או בתוך פסח או לפני פסח לא משנה מתי קנית אותו מסתבר שזה הרבה לפני פסח אם נכנס לשם איזה שהוא אבק פירור של קמח האם הוא התבטל או לא התבטל לפני פסח הוא התבטל ב-60 בתוך פסח הוא לפי דעה אחת של הראשונים הוא יחזור ונאור הוא יחזור ויתעורר שוב והוא יהפוך להיות שוב אסור אז למעשה לא פוסקים כמו אותו או כמו אותה דעה אלא בעל נפש מחמיר לעצמו כמו אותה דעה אז אם תשאלו אותי מה יותר טוב מה עם מהברז או מה עם הבקבוקים מה עם המרס כי המים מהברז אתה אתה לא אתה לא נכנסת לתוך השאלות מה הרסת את הקוקה קולה אתה אומר לא אז אני אומר אתם יכולים להמשיך הלאה לקנות בקבוקים כמו שאומרים לחיים ולשום הכל בסדר אבל אם אתם שואלים אותי סתם בשביל הקטע האנשים חושבים שברגע שהוא לקח בקבוקים אז הוא מכוסה לחלוטין אז לפעמים אני אוהב לעשות תרגיל הפוך שתראה שדווקא שלקחחת את הבקבוקי אתה נכנסת בשאלה הלכתית לא למעשה תיקנה אין בעיה תקנה בקבוקים זה בסדר
למעשה גם המים אם זה כשר לטפס אז זה כשר לפסח
כן בסדר כשר לפסח כשר לפסח אבל אתה יודע יש פה צריך פה שמירה מיוחדת
אמרת בהתחלה
אבל תראה לכל צד יש שני צדדים זה הצד השני הבא אמרתי את הצד השני
לשמור בקשרויות מים לא בסדר
לפסח כן חברים יש לנו השנה פסח מיוחד מתי היה פעם אחרונה פסח כזה לפני כמה שנים בשנת תאף שין סמך חיט היה פעם אחרונה כזה פסח לפני 13 שנה ולפני זה בשנת תאף שין סמך היי ומתי הולך להיות לנו עוד פסח כזה בשנת בשנת תו שין פה היי +4 שנים ופעם ואחרי זה ואחרי זה זה הולך להיות בעוד 25 שנה בשנת תו תאף איי איך אומרים לאריכות ימים של כולם אז אנחנו אז כן אז אנחנו פה בשנה מיוחדת של קביעות פסח שחל בשבת ואנחנו צריכים לדעת איך אנחנו מתנהגים אז בואו נזכיר בקצרה קודם כל יום חמישי צום לאלה שצריכים לצום אנחנו עושים סיום מסכת אני מצרף פה כולם למדנים מסיימים מסכת הרב פה יעשה לכם סיום שס
אין שום בעיה מעבר לזה יש לנו יש לנו ביום חמישי בלילה בדיקת חמץ לעבור בזריזות הביתה להתפלל לערבית בזמן בדיוק בזמן לעשות את העשרה פתיתים עם ברכה אחרי זה להגיד את הנוסח של הקול חמירה הכל כמו שכתוב הכל כמו שצריך יום חמישי בלילה כן ליל שישי יום שישי בבוקר אנחנו צריכים להשכים אנחנו אומרים מזמור לתודה כי זה לא באמת ערב פסח אמיתי ערב פסח זה שבת אחר כך אנחנו אוכלים ואנחנו מסיימים לאכול כאילו את החמץ כאילו עד השעה 10 28 כאילו בכאילו כי אחר כך אוכלים עוד אבל בכילו ואחר כך אנחנו שמים את כל שמור באיזה שהוא מקום ואחר כך עד השעה 11 41 אנחנו עושים שריפת חמץ אחרי שריפת חמץ אנחנו לא אומרים את הנוסח כי אנחנו כבר נגיד אותו בשבת כי זה לא באמת אנחנו צריכים להספיק למכור את החמץ שלנו עד יום שישי בשעה 11 41 ומי שירצה שימלא פה את הטופס זה צריכים לעשות אחר כך אנחנו אוכלים רק כמו שאומרים במידה או ובמשורה ליל שבת אנחנו צריכים לשבת לעשות חייבים לאכול לחם יש אפשרות לאכול מצות גם כן מי שרוצה מצא מבושלת כמו שהתימנים היו עושים בשר בשר חלוט כמו הרמבם שמים אותו במים חמים אתם לוקחים 4 5 מצות מכניסים אותם בתוך מים חמים רותחים אם זה לא יקר לכם המצות שלנו זה מצות שוות זהב אז לא משחקים בהם אבל אתה מכניס בהם ככה בתוך המים החמים החמים רותחים
כמה דקות עד שזה נאפן מתבשל או שאתה מטגן אותם ואז יהיה מותר לך לאכול את המצות האלה גם בליל שבת ואין לך בעיה של חמץ לאשכנזי אני מדבר איתך על אשכנזים ויהיה מותר לך גם לעשות טיגון אם אתה רוצה למצב על הטיגון צריכים להיות בשמן עמוק וזה אבל תדעו לכם שיש עניין רוחני בערב פסח כלומר ביום שבת בבוקר יש עניין לאכול חמץ אז מישהו על העניינים ורוצה בית נקי לא רוצה להיכנס לספקות יכול לעשות את זה עם מצות אבל המצות אנחנו עושים מצות שאנחנו אוכלים מצות כאלה שאנחנו אוכלים אותם בפסח לא מצות תיקח לי מצות מכונה ותעשה לי אותם חליטה עכשיו כל אלה מצות שהם מצות אם אתה רוצה אתה יכול לעשות את המצות נכונה גם כן אבל לפחות אתה משתדל לעשות ככה שלא יהיה לך פירורים זה מאוד חשוב אם אתם מחליטים לעשות כמו רוב עם ישראל שאוכלים לחם אוכלים לפחות כביצה לחם בכל סעודה קביצה זה גודל של שתי קופסאות גפרורים אפשר פיתות הרבה קונים פיתות לשבת הזאת זה בערך חצי קצת- מחצי אפילו יש לך שמה את הקו ביצה
וזהו אני לא
יודע מה לבוא אחר כך אתה מנקה את הבגדים ואתה יכול ללכת לשולחן לאכול מאכלים של פסח אבל מוריי ורבותיי אתם צריכים להיזהר אין דבר כזה שאני אלך שמה ואחר כך אני אלך שמה אתה צריך ללכת לעשות במקום שרואים איפה אתה הולך לאכול אחר כך בסדר אז רואים אומר קצות השולחן צריך לראות או את המקום שאתה הולך לעשות שם את הסעודה או את חלקו זאת אומרת חלק מהמקום ואז הכל בסדר אבל אחד הולך לי לעשות פה זה הוא עושה במרתף ואת זה הוא עושה בקומה השנייה זה לא בסדר את הסעודה המשך סעודה
אל
תעשה ככה אל תעשה ככה זה אתה יכול לעשות כן אבל אבל אתה צריך לקחת בחשבון יש עוד הלכה שאנשים שכחו אותה לא ראיתי שהזכירו אותה כל אלה שאספו והזכירו אני רוצה להזכיר את זה יש הנחה שמזכירה בשולחן ערוב שללכתחילה בן אדם עושה עושה המוציא משאיר קצת ולפני ברכת המזון הוא אוכל עוד קצת לחם יש אתם מכירים את ההלכה הזו כל השנה יש כזה הלכה שבן אדם אוכל את כזה ומאה קזית שהוא בצע הוא משאיר קצת ואחר כך בסיום האוכל הוא אוכל אותו וזה וזה חברים זה ההנהגה שהרבי הקפיד עליה מעבר לזה אוי ואבוי מכה אחד בעצמך אוקיי אבל עכשיו נזכה שהוא אומר כן ואומר כמובן שאם יש לך חשש שתשכח אז אל תעשה את זה
אבל אם בן אדם יכול אז ילך עוד הפעם לפינה לאכול את ה זה מה שנשאר לוכה כן עכשיו מי שיעשה את הפטנטים המצות האלה שאני אמרתי שהוא יעשה להם בישול או טיגון אז אין לו באמת בעיה לאכול לאכול לאכול סעודה ראשונה סעודה שנייה סעודה שלישית שבישלת אותו זה מצא שהם כבר לא כשרה לסדר מותר לך לאכול יש עניין רוחני אז אני הוא תטגן אותו אתה יודע עם קצת סוכר עם כאלה שגם ירד הטעם עכשיו עד מתי מותר לאכול ביום שבת מצה כזאת עד שעה עשירית זה יוצא בערך 3 וחצי אחרי צהריים כי אחרי זה אתה כבר לא יכול לאכול לחם בלי קשר אתה לא יכול לאכול לחם כי אתה צריך להתכונן ללילה ולהיכנס ללילה אז הלכה נוספת אז גם זה אתה מוגבל באיזה שהוא מקום מה אוכלים בשבת אחרי צהריים למה אני שואל את זה ככה אני לא שואל את החבדניקים מה אוכלים
סעודה שלישית כי הם יגידו לך אנחנו אוכלים מאמרים בסעודה שלישית
ירקות
מה אוכלים אז אז קודם כל תפוחים לו כי זה נכנס בחרוסת ואגסים גם כן לא יש אגסים אגסים עכשיו שוק אני לא יש ואגוזים גם כן לא אבל כמו שאומרים שער פירות וירקות בשר ודגים כל אלה אתה יכול להיכנס אתה יכול לאכול ואין לך עם זה אין לך עם זה כשום בעיה כלל ועיקר בפסח יש לנו הרבה מאוד הידורים ואידורי הידורים שאנשים מתחילים לחשוב עליהם כמו בחבד שמקלפים את הפירות או כלי שנפל על הרצפה ואנשים מתחילים לשאול את עצמם מה העבודה הזאת לכם מה זה הדבר הזה מה הכלי נפל על הרצפה הוא קר הרצפה קרה נשטוף אותו איזה מין הלכה זאת שלא משתמשים בכלי הזה כל הפסח ולכן כיוצא בזה אחד ההסברים המעניינים של הרבי בהגדה של פסח שנת תו שין כאף חיט הוא מסביר מה זה הבעיה של הרשע אומר מה העבודה הזאת שלכם
זה אומר העבודה ועדה זה כמו שהישראלים אומרים יש ללכת לעבוד ויש ללכת לעבודה מה זה נקרא ללכת לעבודה זה לא בא לי לעשות את זה אין לי שום חשק בזה אין שום זה אבל אין ברירה אני נאלץ זה נקרא ללכת לעבודה הרשע לא שואל למה אתם עובדים אומרים אם זה עבודה שיש לך חשק אם יש לך עבודה הזאת יש לך נימוק אם יש לך טעם בכבוד תעשה אבל אם זה אצלך בחינת עבודה קבלת עול למה אתה עושה את העבודה הזאתי שיש לך רק קבלת עול ואין לך שום חשק פנימי בעניין זה שואל הרשע אומר הרבי כל העניין של פסח זה אנטי רשע זאת אומרת שיהיו דברים כאלה שאתה עושה אותם למה קבלת עול אז לכן אני אומר אנחנו ישתבח שמונו לא רוצים להיות רשעים וכאן יש לנו הרבה דברים שאנחנו עושים אותם אך ורק בגלל קבלת עול וזה אחד הדברים שאנחנו עושים בגלל קבלת עול דברים כאלה של איידורים כאלה אז תיקחו את זה ברוח טובה כי זה מוציא אותנו מבחינת הצדיק מבחינת הרשע לבחינת הצדיק בין הסדר אחד הדברים הכי חשובים הכי מהותיים זה שהילדים שואלים מה נשתנה האנשים חושבים שהמן השתנה זה
השתנה זה רק קטע מתוכנן בכל סרט נותנים לך קטע ככה בהתחלה שתבין מה הוא הולך בסתר בסרט הזה להיות אז נותנים לך את מה השתנה הזה שתדע מה הולך אבל אתה יודע מה אתה צריך לעשות איך אתה יודע אם אתה אבא טוב או שאתה סע בטוב איך אתה יודע את זה אתה יודע את זה אם אתה הצלחת לגרום לילדים לשאול מה קורה פה היום מה השיגעון הזה אם אתה להוציא שאלה כזאת אבל שהיא תהיה אותנטית שהיא תהיה טבעית זה הכי זה הכי נעלה זה הכי גבוה אצל הקדוש ברוך הוא זה הכי תופס אני אומר לך מתוך ניסיון אם אתה עושה את הדברים כמו שצריך בליל הסדר אתה בטוח מצליח לשחות את השאלה אתה פשוטה הזאת מעבר למה נשתנה
מה זה היום
מחנים את הילדים
טוב עכשיו באמת מהו הדבר יש פה מעניינת של ליל הסדר מהו הדבר שגורם לילדים את התמיה מה אני השתנה הרי הם אומרים את הקטע מה נשתנה מה היה לפני הקטע של המה נשתנה איך עשינו קדש הוא חץ אחר כך כרפס ואחר כך היא אומרת אחד מהראשונים שניים מהראשונים גם הרשב"ם וגם האורחות חיים אומרים לקחת את המצה שברת אותה ואתה לא אוכל אותה סתם שברת אותה באמצע זה מעצבן את הילדים מה אתה שובר את הלחם סתם למה שברת אותו והם טוענים עוד לפני שעה אכלת את השובר לא ברכת עליו המוציא ושברת כמו כל פעם אלא עוד לפני אז זה בשבילם זה הסיבה שבגלל זה הם שואלים זה לדעות אחרות בראשונים הבודר הם הוא אומר אתם יודעים מה הילדים כאילו תמהים הם תמהים על זה שסילקנו את השולחן ואם הם היו שולחנות קטנים והיו מסלקים את השולחן אחרי שמתחילים להגיד את מה נשתנה היו מסלקים את השולחן אנחנו לא מסלקים את השולחן אנחנו מסלקים את הקערה בשולחן ערוך בסידור של האדמור הזקן כתוב מסלק את הקערה לצד אחר אתה תופס אותה
לצד השני של השולחן אנחנו לא עושים ככה מסלק אותה קצת אז אז אז יש פה דבר שהוא ממש מדהים לפי זה מי ממכם יכול ככה לענות לי בהבסק אנחנו עושים את היחצ אנחנו בחבד איך אנחנו עושים את היחצ מתחת למפה תגיד מה הילד רואה לא רואה כלום אחר כך איך אנחנו מסלקים את הקערה בקטנה כמו שאומרים שאתם סנטימטר או זזת אותה לצד כדי שיהיה מקום לכוס להגדה אתה איך אומרים אתה אתה ממש משוריין שמה מכל הצדדים ואם יש לך כמה עם קערות אז אתה בכלל כן אבל אז כי תשימו לב לפי התפיסה של ההלכה המקורית מה צריך להביא את הילדים שלנו לשאלה דברים עדינים שעושים מתחת לשולחן דברים עדינים שעושים אותם מתחת למפה דברים עדינים שאנחנו כמו שאומרים אוזנו 2 ס"מ הילדים צריכים להיות כאלה מדוייקים כאלה% לכן כשאתם שואלים אותי ואתם אומרים אבל היום הם יודעים מה קורה מדועכות עדיין את הדקדוקים הקטנים וזה אבא או זז את הארבע סנטימטר השנה שנה שעברה רק 2 ס"מ אתה מבין אתה מבין לאן זה צריך להגיע
ברמה שהילדים ככה מתעניינים במה שאתה עושה ובמה שאתה אומר עכשיו יש לי עוד שאלה יש לנו את הסדר מאיפה יש לנו את כל הסימנים האלה של הסדר קדש הוא חץ כרפס יחץ מאיפה ההמנון הזה מאיפה זה כן מאיפה זה בא כל הסדר הזה אז יש מחלוקת האם זה מופיע מרעשי האם המקור זה רשי או המקור זה בעלי התוספות רבי שמואל מפליזה מחלוקת או שזה רעשי או תוספות אתם מזמן הראשונים זה לא עוד קודם לכן עכשיו בתוך הסדר הזה יש לנו שני דברים שאנחנו עושים אותם ולכל אחד יש להם מילה אחרת נראה מי יעלה הוא חץ זה לנטילת ידיים של הסעוד של הכרס ורחצה זה לנטילת ידיים לסעודה איך יכול להיות שדבר אחד ואנחנו מקפידים הרי לעשות את הנטילת ידיים בשביל בשביל הזה בשביל הטיפול של הכרס לעשות אותה באותה צורה חוץ מברכה אנחנו עושים הכל אותו דבר כאילו נתן לידיים לסעודה אז איך יכול להיות שלזה אתה קורא ככה ולזה אתה קורא ככה אז פה תשובה מאוד מעניינת כדי לענות על השאלה הזאתי אני רוצה לספר לכם היה מי ששתם הפו יש אנשים שזוכרים אותו היה בקר מיץ הרבה שנים הוא האריך ימים למעלה מתשעים שנה קראו אותו הרב מנדלוב הוא אחד מהמייסדים של הישיבה של אוהלי תורה מלמד שמה משפיע שמה הוא הבן של רב חוני מורוזוב והוא היה איש שנלבב איש חסידי שמתואת וכשהוא היה רואה אנשים בהתוועדויות לוקחים
שכל השנה לוקחים חמוצים בידיים ואוכלים אז הוא ככה בלט החסידי שלו היה אומר אני לא מבין למה לא נוטלים ידיים לפני צריך את הידיים לפני הרי זה דבר שטיפולו במשקה החמוץ הוא לח אז אתה אוכל אותו אם אתה אוכל אותו רק במזלג אתה מקפיד רק במזלג נו מילא אבל כשאתה לוקח אותו בידיים ואתה אוכל זה לא תקין אתה צריך ליטול ידיים אז היו אומרים לו יש לנו ראיה מחג הפסח בחג הפסח אנחנו נוטלים לידיים בשביל כרפס אבל אנחנו עושים את זה כדי להטמיע את התינוקות זאת אומרת שכל הזמן לא עשינו את זה זאת אומרת שכל השנה אנחנו לא נוטלים ידיים בשביל דבר שטיבולות אז כשהוא היה שומע את האמרה הזאת הוא היה ממש מתמלא בעזות של חסיד הוא היה רמה זאת אומרת בשולחן ערוך באמת כתוב שלא מקפידים על זה זה רק מהדרים אבל בסידור האדמור הזקן אומר שזה חובה אז מה הוא השולחן ערוך שלנו הסידור או השולחן ערוך לאוי לו משק כאילו לעולם השולחן ערוך לכל העולם ואם יגידו לך לאכול חזיר גם כן תאכל חזיר גלצ כאילו צריך איתו ידיים לפני לפני אבל בעיקרון במהלכה המקורית כל דבר שהוא לא הלכה מוחלטת הוא צריך חיזוק לכן נטילת ידיים לדבר שטיבולו במשקה מה אנחנו אומרים הוא הורחץ הוא חץ זה לשון ציווי תתראות עכשיו ידיים כיפה זה להטמיע את התינוקות ולכן גם האלה שלא
שכן מקפידים על זה כל השנה אבל עכשיו הם יקפידו על זה יותר ויעשו את זה באופן של ציווי ויזיעו את כולם לא לדבר אחרי זה והילדים החכמים שלנו שלמדו בגן שלא מברכים על נטילת ידיים אז הם יבואו וישאלו אז בשביל מה אנחנו צריכים לא לדבר עכשיו מותר לדבר גם כן אז זה יטמיע אותם אז זה תהיה יטמעה העדינה שתגרום להם לשאול על מה אנחנו מדברים מה שאין כנטילציה ידיים של כל השנה לפני שאוכלים לחם זה דבר ידוע זה דבר מקובל זה דבר מפורסם זה דבר שאנחנו כבר התרגלנו אליו אז לכן רחצה רחצה לא אורח רחצה לא צריכים להגיד לך את זה בלשון של ציווי מיוחד+ דבר רמז שנתנו בזה רחצה אם תחלק את המילה זה רחץ איי להזכיר לאדם שכאן מזכירים שם שמיים אומרים ברכה לעומת זאת ברכהץ לא מזכירים שם שמיים לא אומרים ברכה וזה העבודה שלנו כעת אני רוצה לעבור לכמה נקודות שהן קשורות לילדים הלל הסדר זה לילה של ילדים יש איך אומרים אחרי כל ההכנות וזה יהיו לך ילדים שיפלו לך באמצע ואתה לא יכול לשלוט על זה ולא 100% שהם יחזיקו איתך מעמד כל הליל הסדר צריך לקחת בחשבון קודם כל מי הם הילדים שיש עניין שהם ישארו ערים גם בליל הסדר אז הלייזרילדים מדובר יש לי ילד בן חצי שנה אני צריך לתת לו גם כן להישאר הוא לא יכול להבין כלום לא מה משתנה ולא כלום כתוב דבר פלא השלה הקדוש כותב במסכת פסחים מניקה את בנה הוא אומר על אישה שמניקה עדיין את הילד מניקה את בנה קודם הסדר כדי שהיא יישן ויאיר אחר כך בסדר מניקה את בנה כדי שישן ויהיה ער בסדר כי המצווה אף שאף קטני קטנים יאורו ככל האפשר כי הם בים אראו זה כלי כמו שאמרו חזל כלומר אף על פי שמדינה רק ילד שיכול להבין צריך להישאר ער אבל לפי השלה הקדוש לפי הקבלה והסוד גם ילדים קטנים יונקי שדיים גם הם צריכים להישאר אין מה הוא שומע מה הוא מבין מה אכפת לך אבל שישאר ער שיהיה בעניינים
ילדים קצת יותר גדולים ואתה מתחיל לראות שהם מה לעשות כשאתה השקבת אותם לישון או ליישן כמו שדיברנו אתמול אתה ניסית להרדים אותם לא הצלחת לא הולך לא הולך לא הולך מה אתה עושה עכשיו הוא הולך כבר להירדם אז בואו נראה וזה חשוב גם אם יש לכם אורחים בבית ואתם מרגישים שהלל הסדר הארוך עם כל הדברים יהיה עליהם למסע אז מה עושים בליל סדר מינימלי או אם אתם עושים לילד או אם אתם עושים ליל סדר לאנשים בבתי אבות וכיוצא בזה בתי רפואה מה הוא המינימלי שאנחנו יכולים לעשות מה שנקרא להריץ את הסדר על מנת שהבן אדם ישאר איתנו ויישאר אז היסוד הוא אנחנו רוצים להגיד את מה נשתנה עבדים היינו רבן גמליאל אומר זה העיקר עבדים היינו עד הרי זה משובח זה הקטע הראשון עבדים היינו עד הרי זה משובח אחר כך אנחנו אומרים ארמי עובד אבי פס מ פסח שאני אבין שאלנו אוכלים על שום מה מצזו מרור זה ובכל דוב ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים אותנו הוציא משם לפיכך ואת הברכה אתה יכול לגמור את כל הקטעים הללו אם אתה עושה אותם מה ככה בפחות מחמש דקות ואם יש לך ילד שאתה רואה שהוא לא יחזיק מעמד או חלילה חולה שלא מסוגל והוא צריך טק מהר צריכים לדעת מה הוא המינימום שאותו אנחנו עושים כדי
וכדי לעשות את המצוות כמו שצריך כן אנחנו נגיד איתו כאילו את הברכה ניתן לו להגיד את הקטעים האחרים אנחנו יכולים להגיד ככה שיגמור מהר לישון ואחר כך להתחיל עוד הפעם כן
תינוק רק ואם הוא נרדם או נרדם
לא אנחנו לא צריכים להתעלל לא בעצמנו ולא בו אבל אנחנו עושים את ההשתדלות שלנו מלכתחילה אחרי שעשינו את ההשתדלות שלנו איך אומרים הכל בסדר זה כבר לא עניין שלנו מה עושה בן אדם שקשה לו לשתות יין בליל הסדר קשה לו לשתות יין קודם כל קודם כל אנחנו צריכים לדעת מה שכותב הרשבם במסכת בבא בתרה שיין לך התחילה כשאנחנו מדברים על יין זה יין המשקר יין שמביא את האדם לשכרות אותו דבר מביא רבנו חיים שבתאי בפרי חדש מביא את אותו עניין הרמבם כותב שהיין צריך להיות ערב לפי הרמבם היין לא חייב להיות יין משקר אלא יין ערב אבל לרשבם+ צריך להיות יין המשקר הדעה של הראי בכל המכתבים שהוא מדבר יין זה צריך להיות יעד זה לא משהו קל זה משהו שהוא יותר כבד אנחנו רואים את זה בכל ההנחיות וכמובן גם בפסח דבר מאוד מעניין שכותב השלה הקדוש שארבעים
הכוסות הם מכוונות כנגד שרה רבקה רחל ולאה לא נכנס כעת לכל ההסבר הפנימי אבל אם זה מכוון כנגד נשים אז היו צריכים נשים לשתות איך אומרים הכבד ודווקא להם אנחנו מקילים קשה להם ישתו מיץ ענבים יערבבו עם הלוב ומים וכולו וכולו ללמדנו שאפשר לצאת ידי חובה גם גם אלה שזה מכוון כלפיהם הכוסות הם יוצאים ידי חובה גם באופן כזה ולא צריכים כמו שאומרים זה עכשיו מי שיודע שהיין שלו כן כן מי שיודע שהיה שלו 100% יוכל למלא בערך שליש יין ושני שליש מים ואם זה הוא יוכל לשתות 4 הכוסות והוא ירגיש טוב מאוד לא יהיה לו קשה מה או לשתות מצנבים או כן לערבב מצנבים זה גם כן פיתרון טוב אז זה בנוגע ליין אני אומר שיש אנשים שזה מאוד אצלהם זה זה זה הרי ממש קריטי ולא חייבים לשתות יין מתוק דווקא מי שאצלו יש בעיה עם סוכר וכאלה ישתה יין אחר כן יין קל אני נוהג להגיד שדינו כמייץ ענבים
5
אני רוצה שזה יהיה 9 10 13 משהו כן כן בהחלט כן אפשר כעת ישנם כעת אני רוצה להתייחס מוריי ורבותיי אני רוצה להתייחס לסוגיית הויטמינים בחג הפג הפסח אומרים שהיום בזמנינו אנחנו לא מצליחים להוציא מתוך הפירות והירקות שאנחנו אוכלים או לא אוכלים כן את כל המרכיבים אבות המזון שאנחנו צריכים בשביל הגוף ומשלימים אותם באמצעות ויטמינים אז ויטמינים בחג הפסח יש כאלה ויטמינים שהם הייתי קורא להם הם לרבכה דמילתא
לשבוע ימים בלי הויטמינים האלה לא נורא יש אנשים שהויטמינים אצלהם מאוד מאוד משמעותיים למשל הם לוקחים ברזל באופן קבוע ואם הם לא לוקחים ברזל אפילו יום אחד אז הם מרגישים את זה מאוד מאוד משמעותיים מישהו
כן
אז יש ברזל שהוא כשר לפסח אבל זה לא כל הברזל הרבה מהברזל הוא הוא חמץ אבל עדיין טוען פה טוען פה פרופסור יפה שמי שלוקח תמיד תוספת ברזל בקביעות בדרך כלל הפסקה של שבוע ימים לא תזיק לו כלום רק מי שאצלו הברזל מאוד נמוך ומוגלבים נמוך אז הוא צריך לבדוק עם הרופא אם זה קריטי מאוד בשבילו ואז יהיה מותר לו לקחת יחפש דווקא ברזל כזה של פסח אם זה הוא ישתמש נוספת זה הנקודה של המלח בפסח אומר אחד אומר שמעתי שאתם קונים מלח עבה ואתם עושים לו ברירה כמו לאורז ואחר כך אם אתם רוצים לטחון אותו במטחנה פרטית בבית טוב מאוד מה זה כל החומרות האלה המצאתם אמר לי את זה יהודי ספרדי אז פתחתי לו שכתוב את זה בהלכה בסימן תו סמך בית אומר אדמור הזקן כל אדם יש לו לבדוק התבלין והמלח קודם שייתן לקדרה בפסח שמה יש שחיטה בתוכם ותתחמץ אז אז הוא אומר לי טוב האשכנזים תמיד הם הזה מלח חיטה בתוך קבע בתוך מלח וזה אז האמת היא שזה גם אצל הספרדים יש ספר שנקרא שולחן גבוה של רבי יוסף מולחו והוא גם כן כותב בסימן תו סמך בית בזה הלשון מנהג כל יודעי ספר שבמקומנו ליקח במלח קודם הפסח ולבררה היטב היטב האשכנזים לא אמרו היטב היטב רק פעם אחת היטב היטב ויתר העם שלוקחים מלח ותבלין מחנבני דברים
יום מאים אותו בקדרה בלי בירור אין להם על מה שישמוך הוא זה פוסק ספרדי אז צריך לקחת בחשבון שיש בזה עניין לקחת מלח הפה ולברור אותו בעצמך ואחר כך איזה כמובן שמישהו רוצה לקנות מלח טחון כבר וכולו קשה מאוד לברר כן אז יעשה מה זה קשה קצת קצת יותר קשה וכפה חיים כפה חיים שהוא פוסק ספרדי כותב בדיוק את המנהג של חבד הוא כותב יש לברור המלח ואתה רבים נוהגים לכך לפסח מאותו המלח שהם חתיכות גדולות ושורפים אותו על האש ואחר כך מגררים אותם כי חוששים שמא כשהביאו אותם ממקומם הונחו בשקים של קמח ויש לעשות זה לכתחילה קודם הפסח כל מה שנצרך לכל ימי הפסח ושתדעו שזה בכלל בכלל לא פשוט משום שהמקומות של ה של תעשיית המרק לפסח זה אותם מקומות של תעשיית המלח של כל השנה והמכונות הם אותם מכונות וזה בכלל בכלל לא פשוט לבוא ולהגיד שעשו להם הכשרה וכולי לא עשו להם שום הכשרה ולא כלום אז לכן בהחלט יש מקום למנהג הזה לקנות מלח גס ואתה יכול אחר כך במתחנת קפה בבית לעשות אותו מלח דק אם אתה רוצה בשביל השיעור שאתה רוצה לשער את ה כמו שאומרים את מה שאתה מכין באוכל וזה אבל אחרי שאתה בררת אותו זה לגיטימי וזה טוב
זה דווקא
במלח כן לא יש לך על מה לסמוך אבל אני רק מסביר שאותם אלה שקונים הווה הם לא איך אומרים מפנטזים משהו אלא זה דבר שהיה מקובל בעם ישראל אותו דבר אנשים שואלים בנוגע לקמח תפוחי אדמה מאיפה נוצר העניין הזה שלא משתמשים בקמח תפוחי אדמה אז האמת היא שהפוסקים דנים משתי סיבות סיבה אחת משום שחששו ש התערבב בקמח התפוחי האדמה תוך כדי באוויר התערבב בדרך כלל טוחנים אותם באותם מקומות התערבב גם קמח לא תפוחי אדמה זה היה חשש אחד אם אתם תבואו ותגידו לי אני כבר סיפרתי את זה יותר מפעם מה שאני ראיתי איך שעושים עושים נו במפעל מסוים במבה עושים אותה כשרה לפסח ולידה יש מאפיה והשקית שמפרידה בין שני המקומות נגזרה נחתכה ובמשך למעלה מחצי יום עפו משם לכאן וזה הדברים האלה יכולים לקרות אתה לא יכול לדעת במאה% אז לכן בקמח תפוחי אדמה היו כאלה שנזהרו לא להשתמש בו בכלל יש כאלה שאומרים שאפילו אם אתה טוחן אותו אתה מייבש קמח הרוסים היו מייבשים את התפוחי האדמה וטוחנים אותם בעצמם הם אומרים בגלל שזה דומה לקמח אנחנו מחמירים את החומרה הזאת לא נהגנו בה
נהגו בה בחומרה הזאתי רק אותם אלה שהקפידו מאוד לא להשתמש אפילו תפוחי אדמה עצמם משום שהם אמרו שהם כמו קטניות אבל אלה שמכבידים בזה זה כבר יותר מידי זה קשה מאוד לעמוד בזה זה כמו שאומרים דבר שאי אפשר לציבור להחזיק בו משום שגם תפוחי אדמה לא יהיה אפשר לאכול זה דבר נורא קשה בדורינו ישנם כמה סוגים של ילדים יש ילד כזה שהוא יש לו אבא ברוך השם והוא יכול לקיים את אבא שלו יכול לקיים בו את מצוות והגדת לבינך יש ילדים כאלה שההורים האבא נפטר והילד יתום אז הוא צריך מישהו שהוא יוכל אם זה סבא וכיוצא בזה והגדת לקיים בו את מצוות הגדת הפסח יש ילדים כאלה שהם בנים של הורים שהתגרשו פה בדרך כלל בית הדין מסדר שמסדר את הזמנים שהילד נמצא פה שם אז הוא מסדר שבחג הפסח הילד יהיה אצל ההורים שלו אצל האמא אצל האבא שלו כדי שאבא יוכל לקיים בו מצוות והגעת לבנך אבל מזה כבר כמה שנים שואלים אותי הרבה פעמים הורים גרושים אבות גרושים
שאין להם האמא לקחה את הילדים ואין להם עכשיו זמן לריב וזה ככה איך הוא מקיים מצוות צבגת לבינך בבן שלו אז עושים ככה אם מדובר שאותה אמא התחתנה כבר עם מישהו אחר או שהיא נמצאת בבית ולהורים שלה ויש שמה סבא אז אפשר להרים טלפון לסבא ולמנות אותו שליח הריני ממנה אותך שליח שאתה תקיים בבני מצוות והגעת לבנך ואז על ידי זה אתה יוצא לידי חובה יש אפשרות אחרת שאתה שולח אם זה ילד קצת יותר מתבגר אתה שולח לו איזה שהוא היום אפשר בטלפון לשלוח איזה שהוא סיפור יציאת מצרים או איזה תיאור איזה פירוש ושיחזור על זה בליל הסדר אתה לימדת אותו עוד זה לפני והוא יחזור או שאתה כותב לו את זה ובאופן הזה גם כן יוצאים לידי חובה באיזה שהיא בחינה באיזה שהיא משמעות
בזמנו כן
אתה מלמד אותו לפני אבל בכוח מה שאתה לימדת אותו לפני הוא חוזר על הדברים וחי אותם באותו הלילה ילד קטן שיושב על שולחן הסדר ונרדם לא החזיק מעמד האם יש עניין שיאירו אותו אני לא מדבר על קטני קטנים שאתה הזכרת אני מדבר על ילד בן 7 נגיד האם יש עניין לעורר אותו וכולו אז פוסקים דנו לגבי ברכת המזון לא לגבי סדר לגבי את המזון הוא אכל צבא ונרדם לא בירך האם צריך להעיר אותו כדי שהוא כדי שהוא יברך ברכת המזון אז יש כאלה שאומרים שאם על ידי זה שתעיר אותו הוא יכעס והוא עלול לבוא לשנוא את ברכת המזון שהפריעו לו בשינה המתוקה שלו אז כבר עדיף שלא תעורר אותו אז לכן תיקחו בחשבון שכדאי היה לגרום זה כמו המצווה של שלום לגרום שהחמור לא ייפול נו הקמטקים זה עוד מצווה אבל תעזור לו שלא יפול יש להלוות מצווה להלוות לאדם שלפני שהוא נפל כדי שלא ייפול תעשה מה שאתה יכול לעורר את הילדים שלך אם זה ב איך אומרים בשירים ואם זה בבדיחות ואם זה בפרסים וכיוצא בזה כדי שהם לא יפלו לשנה כדי שלא תהיה לך בעיה אחר כך כעת אני רוצה להזכיר בקצת מה הם הדברים שאנחנו צריכים לחוות בליל הסדר איזה מצוות מיוחדות ואני לא יודע איזה שעון פה לא אני לא
8 מתי אני התחלתי מישהו זוכר לא משנה אני רוצה להזכיר אני רוצה להזכיר את
הדברים
נכון אני רוצה להזכיר את המצוות המיוחדות מדאורייתא שאנחנו צריכים שיהיה לנו כוונה מיוחדת בהם לזכור לכוון למה כי כתוב שבדרבנן אפשר להקל גם אם לא כיוונת אבל בדאורייתא אתה צריך לכוון אז למשל קודם כל מצוות קידוש אתה צריך לכוון שהקדוש ברוך הוא ציווה אותך לעשות קידוש ביום טוב בלי קשר לזה שזה פסח קודם כל ביום טוב כי יש מחלוקת בין המגן אברהם לפרי מגדים האם המצווה הזאתי היא מדאוריית הלקדש את היום טוב אם היא מצווה מדאוריטה או שהיא לא מדאוריטה אז לאותם השיטות שמדאוריית אתה צריך לזכור לעשות את זה איזה עוד מצוות שיש אומרים שדאורי הייתה שהקידוש צריך להיות על היין גם בזה יש לנו מחלוקת בין רבי עקיבא איגר לבין המגן אברהם האם המצווה הזאתי מדאוריית או לא אז אנחנו נכוון קידוש על היין כדי לקדש את היום טוב נוספת כשאנחנו מזכירים זכר ליציאת מצרים בקידוש אנחנו צריכים לכוון כך כותב החיי אדם לכוון שאנחנו מתכוונים לזכור את יציאת מצרים כי כמו שאנחנו יודעים זכירת יציאת מצרים היא כל יום אבל בפסח היא מצווה מיוחדת וכאן אתה אומר את זה בתוך ברכה אז תזכור את זה שאתה רוצה לצאת לידי חובה אנחנו מברכים בקידוש נשים מברכות בהדלקת הנרות הגברים מברכים שהחיינו מתי בקידוש בברכת שהחיינו על הקידוש צריכות להיות לנו כמה כוונות 1000 אנחנו מכוונים על מצע שאנחנו לא מברכים עליה שהחיינו אנחנו מברכים כן על המצה יש לנו שהחיינו על המצע כן מבצע כן אבל אין לנו על המרור שהחיינו שזה מצווה ואין לנו על סיפור יציאת מצרים שהחיינו ואין לנו במוצאי החג שהחיינו על מצווה בטירת העומר אז אנחנו מברכים שהחיינו ברחג על כל האלה מכוונים על כל הבחינות הללו
על המרום והסיפור יציאת מצרים נוספת בשעה שאנחנו קוראים את ההגדה או מספרים משהו מההגדה או מהפירושים אנחנו צריכים לכוון שאנחנו רוצים לצאת ידי חובה מן התורה זה אחת המצוות של ליל הסדר של מהתורה סיפור יציאת מצרים אחר כך אנחנו צריכים לכוון בזמן ההגדה כשהבן שואל אותנו את המה נשתנה ואנחנו עונים לו עבדים היינו אנחנו צריכים לכוון שאנחנו רוצים לקיים את מצוות עשהמן התורה והגעת לבנך עכשיו אני עונה לו על השאלה שלו אחר כך יש לנו בשולחן עורך אתה אוכל את האוכל כבר אין הרבה מה לאכול אבל להגיד את הביצה עם מי מלח או לא יודע מה שאתה אוכל אתה חושב שאתה רוצה לכוון בזה מצוות שמחת חג וצמחת בחגים משום שבשום דבר אחר או את הבשר שאתה אוכל ושמחת בחגיך אתה מכניס את זה שם משום שבשום אחת מהמצוות של החג אין את ההגדרה שלה בשמחה אלא בזמן האוכל שאתה אוכל דווקא הבשר אחר כך יש לנו מצוות כבוד ועונג יום טוב שזה גם כן בזמן הסעודה ואחר כך יש לנו על לפי דעות מסוימות לא כל השיטות הם ככה שבכל כזית וקזית מצא שאנחנו אוכלים בליל הסדר שזה כולל גם בשולחן עורך גם כורך גם זה אנחנו מקיימים מצוות עשה מהתורה של אכילת מצא בערב תאכלו מצות אז כיוון שיש ככה דעות כאלה אז אנחנו מתייחסים אליהם ואני רוצה להתייחס אניכנס קודם כל לבורד שהרבי מסביר
כזית 18 גרם
מתי אפשר וקורך כן ואני רוצה להתייחס לבורץ שמסביר הרבי בנוגע לקורבן פסח קורבן פסח אומר הרבי היו צולים אותו בשונה משאר הקורבנות ללא כלי הפירושלא כלי לא מכניסים אותו בסיר למשל כשהיו עושים מבשלים את כל הקורבנות הזרוע הלחיים זה בכלים פה את קורבן בשפוט של רימון ובלי כלים זה דבר אחד דבר שני בלי נוזלים רק אש צולים צליעה אומר רבי מה זה מלמד אותנו בעבודת השם כשאתה שם כלי או כשאתה שם מים שהמים הם מחברים את כל הטעמים שיהיה הכל מקשה אחת זה אתה בעצם יוצר מציאות של אור וכלי האור זה הקורבן והכלי זה הכלי שאתה משתמש בו כל הבחינה של אורות וקלים אומר הרבי היא אך ורק כאשר זה בדרך ישרה מדרגה אחרי מדרגה עלייה בעבודת השם אבל קורבן פסח כשמו כן הוא זה קפיצה זה דילוג זה השראה למעלה ממדידה והגבלה לכן קורבן פסח ובלי כלים כי מי שהיה אוכל קורבן פסח וזה אולי יתן לנו קצת טעם שאנחנו צריכים להתגאות מי שהיה אוכל קורבן פסח זה היה מזניק אותו בכל עבודת השם שלו ובכל העניינים גם הגשמיים שלו פשוט לפני פסח ואחרי פסח זה היה שתי בחינות לחלוטין שונות לחלוטין אז כשאנחנו הולכים ונוכל שם מן הזבכים מן הפסחים או בנוסח של מן הפסחים ומן הזוכים בהתאם למוצאי שבת איך שאנחנו אומרים אז אנחנו צריכים לדעת שבאמת הקורבן פסח חסר לנו הוא לא איזה שהוא
דבר שבדרך אגב אנחנו יכולים להגיד נו לא נורא אבל אנחנו יכולים להכיל את זה זה דבר שצריך להיות כואב וצריך להיות נוגע וככל שזה נוגע יותר אז אנחנו מעוררים רחמים שזה יבוא מהר יותר +2 מילים על על אגדה של פסח אחד מהאגדות של הראשונים מפרש פירוש יפה ויירת וירד מצרימה על יעקב אבינו כתוב שהוא ירד למצרים ומזה היה כל היציאת מצרים וכל העניין ויירד מצרים אומר בעל ההגדה אנוס על פי הדיבור אז אז הוא שואל איפה איפה איפה רמוז כאן שזה היה אנוס על פי הדיבור ירד מצרימה מאיפה אתה יודע אנוס אז אומר וירד זה אונס ירדתי זה אונס אם היה כתוב ויצא זה איך אומרים מרצון היציאה שלך והיצא יעקב מרצא הוא יצא מארץ כנען הלך לזה זה מרצון אבל כשאומרים לך וירד אף בן אדם לא רוצה לרדת זה לא תיאור רק גש משרץ
מצרים המקום הכי נמוך אלא זה תיאור גם כן למצב הרוחני פירוש נוסף והיו שמה כתוב ויהיה שם לגוי גדול מלמד שהיו ישראל מצוינים שם אז מאוד מעניין הוא מסביר מה זה היו מצוינים אומר הם היו כל הזמן מאספים כל הזמן הם מתאספים מתאספים במקום אחד הם היו מצויינים בזה שהם היו מאורגנים כל הזמן נמצאים ביחד זה מזכיר את הטבע של הכבשה שהכבשים תמיד הולכים ביחד ועם ישראל הוא נרמז לכבשה עכשיו אומרים המפרשים שכשפרעה הרשע אמר לעם ישראל שתבן לא יינתן לכם ואז העם מתפזר במצריים כדי לחפש טאבל לא תוסיפון הוא אומר לא תוסיפון אז אומרים שבמסורת תוסיפון זה תיאספון הוא לא רצה שהם יהיו ביחד הוא יגיש שהכוח של עם ישראל זה שהם מאוחדים כמו שהוא מפרש פה מצויינים הם מאוחדים זה נותן להם את הכוח הרוחני ההבדל בין בעלי חיים טהורים לבעלי חיים טמאים שבעל חיים טמהים הם לא הולכים בגדודים הולכים לבד נלחמים לבד זאבים בודדים השורש שלהם זה מעולם התוהו לעומת זאת בעלי חיים הטהורים תראו איך התרנגולות הכל מתאספים ביחד העופות כל זה הכבשים ביחד העזים בקים אחד בשני ראש בזנב ראש בזנב ככה זה הקדושה העם היהודי מקבל את הכוח שלו ביחד
אני אומר את זה מכיוון שבשנה האחרונה היה קצת קושי בכל העניינים האלה של הביחד אז חרף כל האמצעים והמכשירים והאפשרויות וכולי וכולי אבל היה קושי בשיעורים היה קושי בהתוועדויות היה קושי בכל הדברים האלה אנחנו צריכים ללמד שהיו ישראל מצוינים שם לחזור חזרה להוציא את האנשים בחזרה מהבתים חברים יקרים האנשים התייבשו בבתים גם אלה שיש להם כמו שאומרים שיעורים קבועים וגם כאלה שהם ברוך השם עם עם עם נפש חזקה ומשמעת עצמית וכבעו לעצמם קביעות עיתים וכדומה אין דבר כזה מלמד שהיו ישראל מצוינת שם אין דבר כזה שאתה באמת הרמה הרוחנית שלך שאתה לבד בלי המסגרת הקהילתית החסידית ההתוועדותית וכל זה אין זה זה זה לא זה זה לא העניין ואנשים התרגלו ויער מנוחה כי טוב עכשיו להתחיל להוציא אותם חזרה מהבתים בלילות בואו לשיעור בואו להתוועדות בואו לכינוס בואו לזה זה הופך להיות קשה נוח להם יש יש זה הקלטה יש נראה את זה אחר כך בזום נראה את זה ביוטיוב נראה את זה שם נראה את זה פה נראה זה ואז הכל ככה הולך ומתייבש זה חובת השעה איך אומרים להחזיר את המצוינות להחזיר את המצוינים להחזיר את האנשים כמו שאומרים להתעוררות חדש ימינו כקדם וזה כמו שאומרים הכנה והעלאת מן לכל העניין של הגאולה האמיתית והשלמה שהארץ תתמלא
העדויות כמו שהרבי התבטא הוא אומר הארץ כפר ברנגיישן זה התמלא אבל צריכים לעורר את הדברים מחדש אי אפשר להשאיר אותם ככה שלכולנו יהיה פסח כשר ושמח אצלנו אומרים שאף על פי שהוא כשר שהוא יהיה שמח יש כאלה שאומרים פסח שיהיה שמח אם הוא שמח הוא יהיה לבד כשר חסידים אומרים לא לא לא מהשמחה אני לא יודע מה יצא צריך לדאוג שהוא יהיה כשר ואז אנחנו מאחלים שיהיה גם כן שמח כן
לגבי אני חושב שהלכ דיבר על זה אבל אני לא לא זוכר לא יודע לגבי הנושא של שמפו מרכרת
במילה אחת בנוגע לכל התכשירים למיניהם אנחנו לכתחילה כל דבר שהוא נבלע בגוף כמובן מלכתחילה אנחנו נחפש שהוא יהיה כשר לפסח לא עכשיו מינימלי גם טוב כן ברגע שלא מוצאים נגיד אז אותם הדברים שהם סביבונים יש שם פה אז רק מספיק שאתה תכוון שאתה לא רוצה שזה יבלע אתה לא מחפש שזה יבלע וזה בסדר הדברים באותם הדברים שעניינם להיבלע כמו דורדורן או כמו תמרקים שונים משחות קרמים וכדומה פה אתה חייב שיהיה מה זה חייב זה ידור אבל ההידור נשאר פה הכוונה שלך לא יעזור כי אתה באמת כן רוצה שזה יבלע אז חשוב שזה יהיה כמו שאומרים כשר לפסח עכשיו הרשימות אני רוצה לומר משהו נורא נורא חשוב כמו כמו שאומרים קוקה קולה זה אותו מרכיבים תדעו לכם שבדברים האלה של כל הזה זה אותם מרכיבים כשיש מוצר שהוא עובד על חברות עולמיות כמו קורליין וכמו די וכמו אלה ריבלון או קיי זה חברות שנה שעברה הם היו בסדר לא קרה להם שום דבר משנה שעברה לה שנה לפני שנתיים הם היו בסדר בדרך כלל הרשימות גם מי שלא השיג את הרשימה החדשה
מסתכל על הרשימה של שנה שעברה זה אותו דבר לפעמים נוספים דברים אבל לא יורדים דברים לכן אתם יכולים להשתמש באיך אומרים באותם חברות גדולות שמפורסמות בשנים האחרונות וזה בסדר גמור כן
והגעת למיך על איזה ג אם אני לא
עד כל החיים
אל תדבר
כל החיים ולכן היו צדיקים כאלה שהיו יכולים לשבת הוא בן 98 והבן שלו בן 78 והוא עושה לו ויגעת לבנך מזמין אותו לשולחן הסדר והוא אומר לו ומסביר לו כן
תימנים והם יביאו אותם אוכל
כשאנחנו רוצים לארח אנשים שאוכלים לפי מנהגי שלהם לפי לפי קשרים שלהם הם יביאו את האוכל ואנחנו נוכל לשים את זה בכלים חד פעמיים אצלנו והם נוכל לשבת על שולחן אחד כעם אחד אנחנו ובעזרת השם כל אחד יאכל משלו אבל אנחנו יושבים ביחד זה בסדר גמור כן זה שאתם יושבים ביחד זה לא סיבה שאתם תוכלו מהאוכל שלהם או שהם לוקחים את זה שאתם משאירים לכם ואוכלים אחרי החג
אנחנו לא אוכלים אבל מעבר לזה שאנחנו
לא אוכלים אין שום בעיה
כך שהיא נגעה בזה או משהו כזה
לא תראה על קטניות אנחנו לא אוסרים בליעת הכלים על קטניות ככה נפסק בהלכה יש מחמירים שלהעביר את זה לפחות 24 שעות אבל בגדול אנחנו לא מחמירים בקטניות בכלים
כן בשבת כשמסיימים לאכול זה נשאר ובעצם את זה אני שם במקומות שאני מכרתי
אותם הזה אתמול בשיעור אני רוצה להזכיר את זה במילה אחת ישיר לך אפשרות לזרוק את השאריות בשירותים להוריד את המים יש לך אפשרות פה אני אשלים משהו שלא אמרתי אתמול כי אין בית בית מדרש בלא חידוש יש לך אפשרות לשפוך על זה אקונומיקה ולשים את זה בפח אפילו שלך זה בכל מחלת כן ויש אפשרות אקונומיקה זה לא אני אמרתי אתמול שזה מוקצה מחמת איסו אבל לא צריך להגיע לזה אקונומיקה בעיקר הדין אם צריך לחטות דברים ורצפה רק לשטוף את זה מותר גם בשבת הוא לא מוקצה אפילו אז מותר לך להשתמש לשים לשפוך עליו אקונומיקה ולשים אותו בפח אשפה יש שאומרים תשימו אותו בפחים המרכזיים אתה יודע העירוניים הכלליים לא הפרטיים של ליד כל בית אבל זה קצת בעייתי למה זה בעייתי מכיוון שבתוך החגאים עובדי הניקיון ואוספים את זה והריבה ומביא אותו הביור הלכה בהלכות פסח מעוררת זה שהיא אדם שמגביה חמץ אפילו אם הוא לא מתכוון
בו עד שהוא לא התכוון לא לזכות בו הוא עובר אותו פועל שמרים את הזבל מושך את הזבל מעלה אותו עם האוטו זבל אם הוא יהודי הוא זוכה בזבל שאתה זרקת בפח אשפה אם אתה לא שפכת עליו אקונומיקה אז זה בעייתי מבחינתו זה לא חלק אז לכן לא טוב לזרוק בפחים המרכזיים אם לא שפכת את האקונומיקה והאפשרות השלישית זה שאתה כשאתה מוכר לרב אתה מכוון שאת כל החמץ שיש לך בכל מקום שהוא כולל החמץ שאתה הולך להשאיר לשבת כולל החלות כולל מה שאתה תצטרך הממתקים מה שאתה משאיר ומה שאתה משתמש בשבת זה בעצם לקחת את זה במין הגוי ואנחנו עושים הסכם עם הגוי שאם הוא בסוף יקנה את החמץ שלנו אז זה זה נוריד לו מהמחיר את מה שאנחנו השתמשנו מהחמץ ואז אין לך שום בעיה בסיום האכילה שלך לארוז את הכל ולשים ב-1 מהמקומות המכור משום שזה היה מלכתחילה מכור לגוי אז אתה מכניס את זה למקומות המכורים בסוף זמן ההנאה מהחמץ וזהו זהו נתתי 3 אפשרויות כל אפשרות עומדת בפני עצמה כל אפשרות בפני עצמה נכון נכון