ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

רוח האדם ורוח הבהמה

מִי יוֹדֵעַ רוּחַ בְּנֵי הָאָדָם הָעֹלָה הִיא לְמָעְלָה וְרוּחַ הַבְּהֵמָה הַיֹּרֶדֶת הִיא לְמַטָּה לָאָרֶץ 🔹 על מי להסתכל ועל מה להסתכל 🔹 ענווה מקשרת בין הנשמה לגוף 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ג פסוק כא

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בפסוק האחד לפני האחרון קוהלת פרק ג פסוק כא הפסוק הזה אני חייב להודות שהוא מופיע הרבה מאוד פעמים בחסידות יש לו התייחסות ישירה בהרבה הרבה הרבה וריאציות ודווקא בגלל שהוא מופיע בהרבה וריאציות הייתה היה לי החשק לדבר דווקא בוריאציה- מדוברת
כי הוא כל כך נדוש מי יודע
מי יודע
בני האדם רוח בני האדם האולי למעלה ורוח הבהמה היורדת היא למטה לארץ זה הפסוק מי יודע
רשי מפרש מי הוא אשר מבין ונותן לב שרוח בני אדם היא עולה למעלה ועומדת בדין ורוח הבהמה היא היורדת למטה לארץ ואין לה ליתן דין וחשבון וצריך שלא להתנהג כבהמה שאינה מקפדת על מעשיה
הרשי כידוע הוא פשטן אז הוא מפרש כמו שבמילים
מי יודע זה מישהו שצריך לתת לב תשומת לב עכשיו אנחנו הולכים לשמוע את הדבר שאנחנו
הכנו את ליבנו להקשיב לו מה תקשיבו טוב
תקשיבו טוב מה
אדם עתיד לתת דין וחשבון בהמה לא מה זה כזה חידוש גדול שאנחנו צריכים להקשיב כל כך חזק כדי לשמוע את החידוש הזה אבל ככה ראשי אומר מה למה שלמה מתחיל
מי יודע כי מי יודע זה מי הוא האדם המיוחד והנפלא והעמקן הזה שמסוגל להבין שיש הבדל בין אדם לבהמה אדם יתן דין בהמה לא יתן דין אני חושב
שאם זה הפירוש כי פשוטו פשוטו פשוטות כל אדם שאתה שולף אותו מאיפה שהוא לא נמצא הוא תיק תק הוא יקבל את זה הוא מאוד מהר יקבל את זה והוא מאוד הגיע לזה לבד
הוא יודע שלאדם יש מזימות הבהמה מה היא איך שהיא עושה זה אינסטינקט היא לא עושה שום דבר עם רצון ומזיד אז הוא לא יעשה מזה עניין
אז למה רשי אומר שיש פה איזה שהוא סוד גדול וצריכים לתת את הלב
ובלי רצינית הלב לא תבינו את העניין מה קרה
אז כמו שאומרים מה עושים לנו הקדמה הרבה יותר ממה שאתה הולך להגיד אחר כך
תורת החסידות
ב-1 מהמכתבים של הרבי אריץ בחלק היי באגרות קודש שלו אומרת שיש לאדם
שתי דרכים להסתכל על העולם ועל החיים על הבני אדם שנמצאים סביבו ביתר דיוק על הבני אדם
המוצלחים שנמצאים סביבו בני האדם מוצלחים סביבנו סוחטים מאיתנו התייחסות כשאנחנו רואים אדם מצליח אנחנו קצת מה מה הוא מה סוד ההצלחה שלי
אז הוא אומר יש שתי אפשרויות להסתכל אפשרות אחת
לומר
ולומר האדם הזה מצליח אתה יודע למה
האדם הזה מצליח אתה יודע למה מפני
שיש לו
דבר שאותו אני יכול לחכות זאת אומרת ההצלחה שלו היא הצלחה טבעית ואני יכול לצעוד אחרי ההצלחה שלו אז אני מביט מעמיק באותם נתונים שאני איבדתי במוח שלי ואני מנסה לחקות אותו ביתר שאת ביתר עוזרת
יש אפשרות אחרת שאני רואה אנשים מצליחים וכשאנחנו מדברים כאן מצליחים מדברים על הצלחה כלכלית הצלחה גשמית
ואז אני בא ואומר מה פתאום
למה לך להסתכל על זה שיותר מוצלח ממך אולי תסתכל על זה שפחות מוצלח ממך ותהיה רגוע אומר הרבי הק יש לנו שמחה שתי מידות קנאה ושמחה אם אתה מסתכל על המוצלחים ממך
אתה בא לידי קנאה אם אתה מסתכל על אלה שלמטה ממך אתה בא לידי שמחה מה השמחה
המצב שלי הרבה יותר טוב אני ברוך השם לא סובל ממה שהם סובלים
ואז הוא בא ואומר
זה טבע באדם והאדם זה לא יכול לשנות וכדאי מאוד שהאדם יפנים את העניין ויבחר לעצמו איך להסתכל ועל מה להסתכל בעניינים הגשמיים כדאי שתסתכל על אלה שהם למטה ממך
ואז תהיה רגוע בעניינים הרוחניים תסתכל על אלה שיותר ממך או יותר חכם ממני יותר מלומד ממני אני רוצה לחכות אותו
אני רוצה להתקדם כמההו וזה יתן לך אותי
התקדם מה שנקרא קנאת סופרים תרבה חוכמה אבל בעניינים הגשמיים תסתכל על מי שלמטה ממך ותתמלא בשמחה זה התפריט שהוא נותן לנו
הרבי סיכם תמצת את הדברים הללו בספרו הראשון היום יום בגימל בחודש יער סיכם את המסקנה הזאת של הרבי הקודם שבניינים גשמיים מסתכלים על מי שלמטה מאיתנו בעניינים רוחניים על מי שלמעלה מאיתנו שתי צורות הסתכלות בחיים
האדם והבהמה
בטבעם נחלקו
בהשקפת העולם הזו שעליה אני מדבר עכשיו האדם
האדם אני מתכוון
הטבע של האדם איש המעלה זה שהוא תמיד רוצה להסתכל בעניינים רוחניים על מי של למעלה ממנו והוא תמיד רוצה להסתכל בעניינים גשמיים על מי שלמטה ממנו טבע הבהמה כיוון שהיא חומרית היא תמיד תסתכל בעניינים גשמיים על מי שלמעלה ממנה ותקנא בו תרצה להשיג את מה שיש לו
בעניינים רוחניים זה שטויות מה אנחנו צריכים את זה בכלל אז זהו יסתכל על מי שלמטה ממנו תביא לי מזוזה
רגע אין משהו יותר זול יש לי
משהו יותר זול זה טוב בשבילי גם כן תמיד הוא יקח מה שפחות לא מה שיותר מה שפחות עדיף זה תפיסת עולם טבע הבהמה זה על עניינים גשמיים להסתכל הוא אפשר יש יותר אני רוצה לראות אדם שנכנס לסלון רוצה לקנות ספה איזה סוג זה איזה מין זה הכי טוב הכי מובחר בנייני הגוף בנייני הרכוש הכי מוצלח בניינים שברוח
מספיק לי משהו באמצע מספיק לי משהו ממוצע משהו פשרני אני יוצא ידי חובה איתו גם כן העיקר לצאת ידי חובה
למה אתה לא יוצא ידי חובה בשפה שאפשר לצאת בידי חובה אתה יושב אתה יושב נכון בסדר אז זה לא הכי נוח זה לא הכי יפה זה גם טוב למה לא זה השקפה של בהמה
לפי הניסוח הזה מסקנת הדברים שאנחנו מדברים על אדם כשאנחנו מדברים על בהמה לא מדברים על הבהמה שברפת ולא מדברים על האדם מדברים על האדם לא מדברים על האדם שמסתובב ברחוב יש לך אדם שהוא עם שתי רגליים אבל הוא בהמה הבהמה זה הפירוש תנועת נפש ותנועת נפש עדינה תנועת נפש רוחנית התנועת נפש של הבהמה היא איך אומרים לכל מה שחומרי וגשמי אני רץ קדימה לכל מה שרוכני לא כל כך מעניין אותי
משקיעה בגשם האדם משקיע ברוח זה הניסוח לפי זה מורא ורבותיי זה לא כל כך קל זה הדין כששלמה המלך בא ואומר נפש האדם האולי למעלה נפש
הבהמה היורדת היא למטה ובא רשי ואומר שים לב תתבונן היטב אנחנו כבר מתחילים להרגיש מ רע שהתכוון למה צריך פה התבוננות זה לא קל זה לא כל כך פשוט
זה לא רץ בהיגיון הפשוט אנשים בפשטות חושבים שהבית צריך להראות טוב הרכב צריך להיראות טוב הבגדים צריכים להיראות טוב מה שברחניות זה פשרני כדי להבין שצריך להשקיע בדבר רוחני צריך לתת לב
אנחנו כבר מבינים את מה שרשי אומר
אני רוצה להמחיש את העדינות שבעניין
במעשה שהיה אבל לא רק שזה מעשה שהיה זה גם כן משל זאת אומרת זה משל טוב להרבה הרבה תחומים שאנחנו נתקלים בהם בחיים
מספרים על אדם שנתן את ביתו
לחתן
ואחרי החתונה האדם הזה היה אדם עשיר גביר הוא רצה לבונן את חתנו הצעיר בענייני מסחר
אז הוא אמר לו בוא נראה אותך איך אתה מסתדר עם כסף קח סכום נתן לו סכום כסף לך ליריד תקנה סחורה טובה תביא אותה ואני אלמד אותך
מה עושים איך מתקדמים הלאה
הלך החתן הזה לא- ולא יותר קנה קרון
של שופרות בזיל הזול
שופרותו של תקיעת שופר של ראש השנה יש בנחלת בנימין באר-ששת יש לו תראו איזה איזה מבחר יש לו שם
מה מה מה קנית מה אני אעשה עם כל כך הרבה מאות שופרות וכרון מה אני אעשה עם זה
20 שנה לכל המדינה אני לא אצליח להתפטר מהשופרות האלה כמה אנשים קונים שופרות שופר אחד לבית כנסת זה לכל החיים מה מה צריכים את זה
אתה יודע
מה תעזוב תשים את זה בצד תכניס את זה למחסן קח עוד סכום תקנה סחורה טובה אל תביא שופרות תיזהר
הולך עוד פעם לשוק ליריד חוזר עם קרון של קסמי שיניים
בימים ההם קסמי שיניים זה לא היה כזה מצרך מבוקש בפרט שהשיווק לא לא היה שיווק ייצוא חוץ הכל היה מקומי כמה אנשים כבר משתמשים בזה קרון אומר לו יעבור עידן ועידני עד שאני אכסה את ההוצאה של הקנייה של זה
מה עשית איזה אתה לא יוצלח שב בבית אתה לא יוצא יותר למסחר אני רואה שאתה חתן שלו אני לא יכול להנות ממך בתחום הזה
הולך הביתה
בעל הבית החותן וקורא לאיזה סרסור איזה מתווך מוצלח אומר לו תראה יש לי פה קרון של שופרות
לך תמכור אותו או תמורת סכום כסף אפילו בזול או תמורת סחורה חילופית מה שלא תעשה רק תשחרר אותי מזה
ההוא לוקח את הסחורה הולך
אחר כך קורא למתווך שני אמר לו שמע יש לי פה קרון קסמי שיניים אני לא צריך אותו אין לי מה לעשות עם זה או שאתה משיג על זה מזומן לא משנה באיזה מחיר או שאתה משיג סחורה לא משנה איזה סחורה אבל קח את זה ממני יוצאים שני הסוחרים ליריד המפורסם בלייבציג עם הקרונות שלהם
סרסור 1000 לא מכיר את סרסור בית סרסור בית לא מכיר את סרסו מינה הם מוצאים אחד את השני
וסוגרים דיל בשני הסחורות מגיעות חזרה לבעל הבית מה עשית
מה עשיתי ניסיתי למכור לא הלכתי קיבלתי איך אומרים חזרה זה לכאן וזה לכאן לא עשיתי כלום
אומר זה השגחה פרטית הקדוש ברוך הוא רוצה שהסחורה הזאתיישאר אצלי אין לי אין מה לעשות עם זה
ואז החתן שרואה את החותן אומר לו זה השגחה פרטית אומר עכשיו עכשיו אני עכשיו אני קצת אתנגח בו חותני היקר
אני ראיתי שנתת את השכורות לשניים ממולכים מוצלחים מנוסים
כדי שיסתדרו איתם לזה נתת השופרות לזה נתת כסמים
ממה הם חזרו ההוא עם השופרות חזר עם קסמים ההוא עם הקסמים חזר עם שופרות למה למה למה באת אליי בטענות
אלא מוצלחים עניתי רון מה אני= אני לעומתם כלום הם חזרו עם אותה סחורה
אז מה למה עלי צעקת למה אותי בישת למה אתה לא נותן לי עוד פעם צ'אנס אומר לו החותן טיפש מטופס שכמוך ההבדל ביניכם הוא הבדל של שמיים וארץ זה דבר מאוד
מאוד חשוב לזכור אז השני
סוחרים הללו קיבלו מה נקודת המוצא שלהם הייתה מאוד נמוכה זה קיבל שופרות זה קיבל קסמים אז מה הם יכלו כבר לעשות עם זה
אני סולח להם אני מבין אותם אתה קיבלת כסף תבין ותקילים מה עשית האמרת את הכסף הזה תמורת שטויות דברים שלא שכירים בכלל אתה טיפש הם לא הטעות הזו שעשה עד כאן המשך המשל
הטעות הזו שעשה החתן היא הטעות שאנחנו עושים בהתייחסות ובבלבול שלנו בין האדם לבהמה מה הוא טעה אלה סוחרים ואלה סוחרים
זה סחורה וזה סחורה רק הוא טעה בזה שהוא החליף כסף בסחורה הוא לא הוא לא אבחן את הדברים בצורה הנכונה אומר הנביא ירמיהו בפרק בית בפסוק יוד 1000
האמיר גוי אלוקי
ואין מה לא אלוקים ואני האמיר כבודו ולא יועיל
יש אנשים שמחליפים שטות בשטות גוי מחליף אלוקים
באלוקים אחר היה לו אלוקים של פסל מזהב החליף אותו בפסל מכסף נו זה שום דבר זה שום דבר אבל עמי החליף את מה החליף את הקדוש ברוך הוא שהוא כן אמיתי
החליף אותו באיזה שהוא אליל לא מוצלח איך זה קורה זה לא מובן
הרי העם חכם ונבון היהודים הם חכמים איך זה קרה שהם החליפו אלוקים אחד באלוקים שלי מה זה
זה זה טיפשות הכי גדולה התשובה היא
התשובה היא הם יתנהגו כמו אותו חתן הם טעו באותה טעות של החתן
הם חשבו הם השוו הם השוו הם לקחו נקודת מוצא של מישהו שהוא חלש ואמרו אם הוא טועה ככה גם לנו מותר לטעות ככה לא קרה שום דבר וזה טעות שאנחנו עושים אותה
גם אנחנו עושים אותה הרבה מאוד הרבה מאוד פעמים אנחנו נתקלים בחיים במצב כזה שאנחנו מוחלים לעצמינו
גמרו גם זה טעה גם זה לא נורא אבל הנקודת מוצא שלנו שונה ואנחנו לא עושים את החשבון נכון זה הבדל בין אדם
במובן רוחני האדם בטבעו מסתכל למעלה עזוב אותי מזה שיש אנשים שטעו אני מסתכל קדימה
הבהמה אומרת תלוי במה להסתכל קדימה בעניינים גשמיים אני רוצה להסתכל קדימה למעלה מי שמוצל ממני בעניינים רוחניים לא וההבדל הוא דק ומכיוון שההבדל הוא דק נטע לטעות בו והטעות בו היא טעות לגמרי ריאלית
באה תורת החסידות ואומרת דבר שהוא עמוק מצד אחד מצד שני הוא מצריך הסברה לא פשוטה אי אפשר אי אפשר להעביר אותו לסדר היום ככה בפשיתות היא אומרת ככה לנו יש נשמה ויש לנו גוף נשמה וגוף הנשמה נקראת אור הגוף
נקרא כלי פשוט אור וכלי כמו כוס מים אז הכוס כוס הפלסטי הפלסטיק היא הכי
המים שבתוכם זה האור הגוף הוא מה שאיתו אנחנו עובדים והנשמה אם זו שמכניסה תוכן בתוך הגוף יש אור ויש כלי וזה פשוט
עכשיו
הנשמה צריכה להיכנס בתוך הגוף ולחיות איתו
הנשמה נקראת בקבלה אדם
הגוף נקרא בהמה
למה כי הנשמה בטבעה היא שואפת לרוח והגוף בטבעו שואף לחומר למה כל אחד שואף זו שואפת לרוח וזו לחומר
אני חושב שיש לנו כלל כל אחד הולך אחרי השורש שלו הנשמה חצובה מתחת כיסא הכבוד אז היא כל הזמן שואפת להגיע למעלה הגוף מן האפר אז הוא שואף למטה עכשיו אנחנו מגיעים לבעיה
פילוסופית קשה מאוד אז מה גורם את החיבור בין הנשמה ובין הגוף למה בכלל
למה הם ירצו בכלל להיות חברים וידידים למה הם בכלל מתחברים זה עם זה הרי יש פה ניתוק בדרך כלל שבקבלה מדובר על על כלי על עור וכלי כל מי שטעם אפילו משהו יודע שהאור והכלי זה כמו מגנט וברזל
אתה מקריב את המגנט אז כל הברזלים מתקרבים זה כאילו הקשר הכי דומיננטי בקבלה שרוצים לחבר יחסיות בין זכר לנקבה ורוצים לבטא את זה שהקשר הוא מאוד טוב אז אומרים אור וכלי זה קשר ממש ממש ממש משלים אחד את השני
ואם אנחנו לוקחים את הדימוי של אור וכלי ובאמת הרבי מתייחס לזה לא בהרבה מקומות זה מובא אבל הרבי מתייחס לזה ב-1 המאמרים שלו שהנשמה היא אור והגוף הוא כלי
ואם כן אם זה ההגדרה אור וכלי אנחנו נמצאים בבעיה משום שבכל אור וכלי בקבלה צריך להיות ריצה של האור אלא הכלי ומשיכה מהכלי אל האור ואילו בנשמה והגוף זה בדיוק
משום שנפש האדם הנשמה תרצה לעלות לשורשה והגוף למשוך אותו למטה לעפר להפוריות לשורש שלו
בא הרבי במאמר ואומר אז מהו הדבר שגורם לחיבור להרמוניה שבין הנשמה והגוף אפילו שכל אחד זה רוצה לנסוע ימינה זה רוצה לנסוע שמאלה יש קו אחד שמחבר ביניהם והוא קו הענווה והביטול
הביטול למי לשניהם ביטול לאור ביטול לנשמה הנשמה מתבטלת במקום לפרוח לפרוס כנפיים ולעלות למעלה היא מורידה את הראש כלפי מטה וביטול לגוף שבמקום שהוא
ימשוך כל הזמן כלפי מטה
לצאת מעצמו ולעלות למעלה אז זה כמו שאומרים מעלית אחת יורדת למטה אחת עולה למעלה יש להם נקודת מפגש משותף זה הגוף וזה נס זה לא פשוט זה לא קל אבל יש רק דבר אחד שמסוגל לחבר בין גוף לנפש בצורה מושלמת לפי הנוסחה הזאת אפשר לתת
תעודת עניות
להרבה
אנחנו מדברים כעת על הרמוניה מלאה בריאות נפש עכשיו זה נקרא בנשמה לגוף בריאות נפש בנשמה לגוף תהיה אך ורק כאשר האדם נמצא במצב של ענווה אדם שנמצא בגאווה לפי הנוסחה הזאתי איך קוראים לו חולה נפש
קצת מה פירוש מה פירוש חולה נפש אני מסביר בסוגריים אין דבר כזה מבחינה
אינה יהדותית אין דבר אין מושג של חולה נפש אמיתי כי הגוף הוא כלי והגוף בריא הנפש היא בטח בריאה מה קורה יש משהו בהתלבשות שביניהם לא מושלם בחיבור שביניהם כל הבעיה בחיבור שביניהם זאת אומרת זה הייתי ממשיל את זה
בן אדם שלבש את הגרב הפוך או שלבשת הגרב אבל אבל הוא לא הוא לא מתח אותה כמו שצריך על הרגל אז יש פה עלייה פה
זה זה נקרא חולי נפש חולי נפש זה לא שהנפש שלי לא יכולה להיות חולה הנפש בריאה הגוף גם לא בנושא של הנפש
הוא גם כן בריא אין טוב בעיה הבעיה בחיבור שביניהם אז לפי הנוסחה שלנו מתי החיבור המושלם בין הנפש לגוף
כאשר האדם נמצא בענווה מתאימה וזה כל כך נכון
יש אדם אחד שהתקשר אליי השבוע
הוא רוצה להתאבד בא להודיע לי את זה אז אני מאוד מאוד פחדתי בגלל שהוא בא להגיד אני אומר את זה במרכאות כי בן אדם שבא ומסדר מי שעושה לא מדבר ומי שמדבר לא עושה אבל הוא ככה ככה הוא הודיע את זה מראש
אז היה צריך טיפול אבל מה הבעיה איתו כמו שנתקלתי הרבה פעמים דווקא אלה שצריכים טיפול הם לא מרגישים שהם צריכים והם לא מודים בזה והם טוענים שהם בסדר גמור וכולם טועים והם הבדר איך אומרים
רק אני ואנוכי נורמלי מכולם זה תנועה
זה תנועת נפש ככה ככה הוא חי עם זה הוא חי
החיבור שבין הנשמה לגוף בצורה משלימה מושלמת זה כשיש ענווה אני יכול להבין שאני טועה אני יכול להבין שאני לא מושלם
יש לך בן אדם
שמישהו דרך על היבלת שלו אדם חכם מאוד פרופסור אחד סיפר לי באתי איתו במגע באיזה שהוא עניין הוא אומר לי אתה לא יכול להבין מה זה מתקשר אליי בן אדם בקולגה שלו שואל אותי שאלה הוא לא יודע הוא לא יודע והוא שואל אותי ואני בא לענות לו אבל הוא הוא מתנצל על זה שהוא בכלל מתקשר אליי
לא מתנצל על זה שהוא מפריע לי אלא לא מתנצל לעצמי
או שהוא צריך בכלל לפנות אליי
מה אני צריך אותו בכלל מה הוא מה הוא מה הוא מה הוא מה הוא מה הוא מחזיק מעצמו ואני ראיתי שהוא אכול אותו פרופסור הרגשתי שהוא אכול
אמרתי לו אתה מרשה לי להגיד משהו תגיד יש לי אותו יחס קרוב אז הוא אומר לי אמרתי לו תשמע זה מפריע לך
מפני שכל הקידום שלך וכל האמביציה שלך לדעת וללמוד נובעת כנראה מפעם שמישהו העליב אותך מישהו הוריד לך את המוטיבציה במשהו ומאז אתה נותן אגרופים לכל העולם
לכל העולם אתה נותן אגרופים אני אראה להם שאני כן יכול אני אראה להם
זה מאוד מקדם אותך
והגיע הזמן שתשתחרר מזה אתה כבר פרופסור אתה כבר אדם גדול אתה גם אתה כבר יכול להתקדם בלי הבובה
הזאתי של האיגרוף כדי לעלות הלאה אתה לא צריך את המשחק הזה בא בן אדם הוא דרך לך להבלד בדיוק במקום
למה זה מטריד אותך מה שהוא אמר
מי אני מי הוא כאילו למה אתה צריך את המשוואה הזאת אתה יודע מה זה נכון שאתה יותר ממנו זה לא ויכוח אבל למה זה לך מפריע
למה זה מוציא אותך מסדר היום אומר לי זה לא מוציא אותי מסדר היום למה סיפרת לי את זה
זה כן הוציא אותך מסדר היום זה כן יושב לך בראש אז הוא תפס אצלך מקום למה תשתחרר מזה
זאת אומרת גם כשהאדם הוא חכם ההרמוניה בין הנפש לגוף אם הקו של הענווה באמצע נותן לו בריאות נפש ויציבות זה אני אני למדתי אני יודע ואני לא צריך לקבל אישור ממך על זה אם זה אמת אז תעזוב אותי למה אני צריך לצפות לקבל ממך
מנה של קוקלימנטים בכדי שאני ואם אמרת וחשבת ונדמה לך שאתה יותר ככה ממני אז בגלל זה עכשיו אני צריך להרגיש סמרטוט
אני נמדד לפי מה שאתה חושב אתם יודעים את האמרה שאומרת אני זה לא מה שאני ואני לא מה שאתה חושב שאני ואני לא מה שאני חושב שאני אלא אני זה מה שאני חושב שאתה חושב שאני זה
חולי נפש זה חולי נפש אני זה מה שאני ולא מה שאני חושב שאתה חושב שאני זה כבר זה כבר בעיה זה כבר יש פה איזה עיקול בנפש זה זה טעות
אבל מה נותן לבן אדם לצאת מהטעות הזאתי רק דבר אחד רק כאשר האדם יבין סוף סוף שיש כאלה
שיש קו ביטול פשוט
שיחבר לו בין הנפש לגוף אז הוא יהיה אדם מושלם
כל זמן שהקו הזה אצלו לא יהיה במושלם הוא יזהה את עצמו למשל אם הנפש יותר יזהה את עצמו עם הגוף יותר לא יהיה הרמוניה בין שניהם אני רוצה לתת לזה המחשה משעשעת מצחיקה אבל זה עובדה
זה סיפור שהיה
בחוץ לארץ
ברוסיה
בעיר דוינסק הגיע אדם אחד גנב במקצועו
קנה כרטיס מפעל הפיס
ומחכה להגרלה הגדולה
הוא שמע ששכנו שהיה צדיק תמים קנה גם כרטיס ומאז הוא לא ישן טוב בלילה ברור לו שאם יש מישהו שזוכה זה רק החבר הצדיק ככה הוא החליט
מה הוא עשה או הרגע גנב וידיו רב לא אז הוא חדר לביתו של הצדיק מצא את הכרטיס זה סיפור שהיה החליף את הכרטיס שלו בכרטיס שלו ומי זכה
הצדיק כמובן
והגנה על זה לא- ולא יותר
קם ואמר חי וקיים הכרטיס הוא שלי אני יכול להוכיח את זה אז הכרטיסים היה כל אחד עם תעודת זהות ורישום אני יכול להוכיח שהכרטיס הוא שלי בבקשה
הזכייה שייכת לי
והשאלה הזאת היא באה בפני הרב של דבינסק רבי מאיר שמחה מדויסק והוא פסק שלו
שלא הכרטיס זוכה אל האדם זוכה
יש מזל ומזל זה לא החומר המזל זה הרוח זאת אומרת ככה אם אנחנו מנסים לנתח מעבר בראשו של הגנב כשהוא טען שזה אני זכיתי
הוא הסתכל על הביצוע הכרטיס הזה של שמי הוא זה שזכה מה זה משנה איפה הוא היה ומה זה משנה איזה קומבינה אני עשיתי הוא זכה אני זכיתי זאת אומרת הוא מזהה את עצמו
זה נקרא לזהות את עצמו עם החומר ואילו הפסק היה
שהזיהוי הפנימי של מזל מזל שיש לאדם מזל הזיהוי הפנימי של המזל זה לא עם הגוף שלו זה עם הנשמה שלו מכיוון שהזיהוי עם הנשמה אין שום מקום שאתה
תאמר שהזכייה שייכת לך זה עדיין עדין זה דוגמה לחוסר איזון שבין נפש לגוף
הסתכלות טבעית של בן אדם שהוא מזהה את עצמו עם החומר ועם הגוף
והוא בא לידי מסקנה מעוותת שהוא זכה בה דין תורה מיישר אותו אבל זה עדיין הדין אני עכשיו רוצה לספר סיפור שהרבה הרבה יותר הרבה
הרבה יותר בעייתי מהבחינה הרעיונית הנפשית זה גם סיפור שהיה
שני בחורים בישיבה
שניהם עומדים בגילאי השידוכים בעולם החרדי את השידוכים עושים באמצעות ממוצע או ממוצעת
וההורים גם כן מעורבים בתחום
ובדרך כלל אחרי שיש בירור ראשוני שהוא
ללא ידיעת שני הצדדים ושניהם מסכימים שהדברים מתאימים להם מאיזה סיבה שלא תהיה
אז מפגישים את הבחור והבחורה והם יכולים כמה וכמה פגישות שהם רוצים ואז בסוף הם מחליטים אבל יש מה שנקרא בקבלה או מקיף ראשוני שעושים איזה שהוא בירור ראשוני אתם חושבים
אתם חושבים שבישיבה יצר הרע לא עובד הוא עובד שעות נוספות גם שם
והיה מעשה עם שני בחורים
שאחד מהם כינה בחברו קנאה קשה כשאול קנאה ממש קנאה שהוציאה אותו מדעתו ומדתו
זה בא לי הוא לא הראה את זה בחוץ אבל החבר היה מאוד מוצלח והוא אכל את הלב
תראו לאן הדברים יכולים להגיע הוא החליט אני צריך
לשפוך את דמו אבל לא מרביצים מכות
הזו בא אליו אמר לו תשמע יש לי בשבילך הצעת שידוכים
משהו משהו
מה מי מאיפה כמה שמעת פרטים
אחרי שהוא שמע את הפרטים אומר לו השדכן אני כבר ביררתי אצל המשפחה הם מוכנים עכשיו תברר אתה
ומכיוון שזה היה משהו כזה מפתה הוא בירר ואמר שהוא מוכן אומר לו השדכן כמו שהיה מקובל באותו חוג שהבחור הזה היה מקובל שקודם הבחור בעל הבית של הבחורה
והוא נפגש קודם עם ההורים שלה ואחר כך זה ממשיך לפגישה איתה זה היה מקובל אצלהם
אז הוא איך אומרים התלבש יפה והתכונן וזה והולך לאותה הכתובת לאותו הבית הוא לא מכיר אותם רק ביאר מלמעלה דופק על הדלת פותח לו האבא את הדלת
או קיי כאילו מה אתה רוצה אז
הוא אומר לו יש לי פה פגישה הפגישה עם מי אתם יכולים לתאר לעצמכם עד כמה זה זה מעליב עד כמה אתה אתה לא יודע איפה אתה נמצא
זאת פגישה עם מי הוא אומר אני הבנתי שפה יש לי פגישה עם איזו בחורה נכון יש לי בעיה לא שמעתי על שום פגישה לא לא ידוע לי כלום זה היה מין איתול שהחבר שלו עשה לו אז הוא אומר
אז אז הוא קיבל כזה פיק ברכיים שהוא עלה הוא התחיל להזיע והוא כמעט נפל תחתיו בפתח אז בעל הבית יהודי טוב מה טוב תיכנס תיכנס תיכנס נתן לו כוס שתייה התחילו לדבר לו מה מה מה זה מה מה הסיפור
מה אתה אחרי שהוא נגרם לו מה מה אתה מה הסיפור הזה אומר לי יש לי חבר בישיבה הציע לי את הבת שלך בשידור אמרה לי שהוא סידר אתכם פגישה דיבר איתכם
הבת שלי מי דיבר היא בכלל לא יצא לשיתוכים עד היום
מי דיבר על זה מה אף לא שמענו מזה בכלל אף מילה לא
מה כנראה שהחבר הזה החליט לחמוד לך לצון
אז הוא ממשיך ככה לגלגל שיחה עם הבחור מה מוצא חן בעיניו הבחור בחור חכם בחור יפה בחור מבית טוב שואל אותו מה אבא שלך עושה מהמא שלך
אמר תשמע אתה יודע מה זה יכול להיות רעיון לא חשבתי על זה עד עכשיו אבל כמו שאומרים למה לא בא ליד הדלת
ועד הפתח בקיצור הפגיש אותו עם הבת וזה מצא חן בעיניי גם כן ומצא חן בעיניו והם המשיכו המשיכו ימשיכו המשיכו אל תשבו צלחת כמו שאומרים
נסגר השיתוף
נסגר השידור השדכן החצוף הזה קם אומר מגיע לי מגיע לי דמי שדכן
לא להאמין אבל הוא בא וטען שמגיע לו דמי של חנות והם רבו על זה והגיעו לדין תורה והגיעו לדין תורה ואז מה הרבנים אמרו בואו תשמעו מה הם אמרו הם אמרו שזה פסוק מפורש בתורה שלא מגיע לו גחוש
איפה איפה זה כתוב
אז בפרשת כי תצא מסופר התורה אומרת שיש
עמים מסויימים אנחנו לא מכירים אותם היום אבל יש עם המון ויש עם מואב לא יבוא המוני ומואבי בקהל השם למהשר
לא קידמו אתכם בלחם ובמים בצאתכם מארץ מצרים נו אז בגלל זה לא נורא אבל ממשיך הלאה ושר עליך את בלעם בן אור
לקלילקה ולא אהבה השם שמואל בלעם ויהפוך השם לך את הקללה לברכה כי אהבך השם אלוקיך אז זה משהו משהו פה לא משהו פה לא מובן משהו פה לא מוסבר אנחנו יודעים
כל מילה בתורת השם שירדה מהשמיים היא מדויקת בדיוק במקום שלה אמרת לא יבוא המוני ומהבוא בקעה לשם יפה הבנתי את הפסק אתה מתחיל לנמק למה הם לא נתנו לכם לחם ומים
הבנתי מה עוד הם שכרו עליכם את בלעם לקלל אותכם שמענו עכשיו אתה מכניס פה פסוק ארוך שהוא תקוע פה הוא לא שייך לעניין מתחיל לספר ולא אהבה שם אלוקח לשמוע אל בלעד
ויהפוך השם לך את הבריכה את הקללה לברכה כי האבך השם אלוקיך זה צריך להגיד
אולי בפרשת בלק ובלעם מה זה שייך כאן אתה בא לספר למה מוני הוא מביא לי יבואו בקעה השם כי הם לא כי הם לא בסדר
הם שכרו עליך את בלעם לקלל סטופ גמרנו זה מספיק סיבה לא להתחבר איתם הם אנשים לא טובים אל תתחבר איתם
רק רגע אז למה צריך להוסיף את הפסוק ולא אהבה השם אלוקיך ויהפוך השם אלוקיך לך את הברכה לכלל זה מין פיתול כזה מיותר
אז אמרו הרבנים בוא ניתן לזה משל
אדם נכנס לאכסניה בלילה לבית מלון אדם נסע מהיריד קנה סחורה עם עגלה שם את עגלה תחת המלון הכנה אותה הלך לישון קם בבוקר אין עגלה אין סוסים ואין סחורה
הוא מה אני עושה ואין גם ביטוח אין כלום
מתחיל ללכת הביתה ברגל תוך כדי שהוא הולך ברגל הוא רואה
במעלה ההר במשעול הצר זה אחד עם העגלה שלו דופק בסוסים זה עגלה שלי רץ אחריו כל עוד נפשו בו תופס רוצה את העגלה ההוא רואה שזה הבעלים
גלץ מהדוכן של הסוסים ויורד למטה ההוא מתיישב בודק הסחורה במקום הכול במקום מתחיל לנסוע
פתאום ההוא רודף אחריו הגנה מותק חצי דרך במשעולים העקומים האלה והמסוכנים האלה אני עשיתי לך תביא משהו מגיע לי על זה משהו ההוא הוריד לו סתירה מחר מגיע לזה מה זאת אומרת אתה גנב
אתה התכוונת בכלל להפסיד אותי לחלוטין אלוקים עזר לי תפסתי אותך עכשיו אני צריך לשלם לך הכוונות שלך היו שליליות
הכוונה הייתה שלילית לו לא זה שהקדוש ברוך הוא עצר אותה לאן הייתי מגיע ועל זה אני צריך לשלם לך אומר לו הגנב כן אבל פאקט עזרתי לך פקט
באו הרבנים ואמרו זה בדיוק מה שהקדוש ברוך הוא רצה לענות בפסוק
יבוא בלעם ויגיד אבל פקט בירכתי אותם יבוא בלאק יגיד אני הבאתי את המברך הגדול את הבבא הבאתי לכם אז אולי מגיע במצח הר
אולי צריך לתת לנו שכר על זה אז לכן הקדוש ברוך הוא מיד מכניס את ההסברה מי זה
שהכניס לו כמו שאומרים בפה ברכות ויהפוך השם לך את הברכה לקללה או ברך
אלוקים ברך הוא מעצמו רק לקלל ודרך אגב אנחנו הפסדנו הרבה מהבריכות שלו כי הכוונות שלו היו רעות הכוונות שלו היו שליליות וזה גם מוכיח את כל הנושא שאנחנו מדברים עכשיו שהכוונה היא הקובעת לא המילים שיצאו לך מהפה מה בפוך או מה מה מאחורי זה מסתתר
וזה בדיוק היחס שצריך לתת לאותו בחור חצוף שדכן
בעל מידות רעות מה אתה התכוונת להשפיל מישהו התכוונת לבייש
מישהו התכוונת להוריד את המורה למישהו אז מה מגיע לך שום דבר לא מגיע לך אהיה יצאה מזה טוב אלוקים השתמש בבלוף שלך כדי לעשות טוב אבל הנה תראו מה אני רוצה להביא פה
אני רוצה להראות רק אחת תראו שאפשר לטעות בנשמה לגוף עוד
פעם מה
מה קרה לשדכן החצוף הזה מה קרה לבלעם או לבלאק שרוצים שכר על הברכות שהם נתנו איך זה קרה להם
מה מה מה השתבש להם בראש התשובה היא שהם זיהו את עצמם אנחנו אנשים מעשיים פאקט
יצא השידוך פאק נכון יצא השידור פקט קיבלת ברכות
פקט העלתי את העגלה שלך גם בדרכים קשות אז מגיע לי שכר אבל היהדות לא מאמינה בפקטים כאלה היהדות מאמינה במה שעומד מאחורי הדברים זה
בסיסית הכי חשובה שאני רוצה להעביר אם הכוונה הייתה כוונה שלילית אם הכוונה הייתה כוונה הרסנית
לא יעזור פה מה עשית בפועל לא מגיע לך שום שכר הקדוש ברוך הוא השתמש בך אבל זה לא דבר שאתה יכול לתבוע אותו אבל עצם זה שהפסוק צריך להגיד את זה או צריך להגיד שתדע לך ולא אהבה השם אלוקיך
סימן יש ביטוי בארמית שהקדוש ברוך הוא לא משתיי במילעד הדותה הזוהר אומר הקדוש ברוך הוא לא מתעסק בענייני שטות
בדברי בורות אם הקדוש ברוך הוא מצא לנכון לדחוף את הפסוק הזה כדי לשלול את הענה אנחנו יכולים להבין שהטענה הזאת היא טענה חזקה בפועל עזרתי לך
עשיתי בפועל אז צריך לשלול את זה אז גם אנחנו כבני אדם חייבים לסגור את הנקודה הבסיסית הזאת שכשיש לנו ויכוח בין הנפש לגוף ואנחנו צריכים להגיע לאיזשהו איזון הגוף יגיד לך טענות חזקות אני הבאתי לך אני סידרתי לך אבל זה יהיה באותו סגנון של הגנב שסידר זה לא דבר אמיתי שסודר עם הרבה הרבה טוב לב ואהבה
הלא הוא התכוון
למשהו אחד והקדוש ברוך הוא סידר אותו ויצא משהו אחר לאל זה אנחנו לא משלמים את זה אנחנו לא מעריכים את זה
אנחנו לא מכבדים וכאן אנחנו מגיעים לנקודה מאוד מאוד יסודית ועיקרית במצב שלנו מה שנקרא בדור שלנו ביחס לכלל הדורות
אנחנו יודעים אדם הראשון חטא בחטא עץ הדעת
והאדם הראשון צריך היה לתקן את החטא
עץ הדעת ואכילה אכילה זה דבר שמתפשט בכל הגוף בשווה נעשה דם נעשה בשר זה משפיע בסופו של דבר על הגוף כולו
בתוך גופו של אדם הראשון היו תמונות הנשמות שיהיו בכל הדורות הבאים
אנחנו גם היינו שם כיוון שהוא אכל מאת הדעת והתלכלך בחטא אנחנו התלכלכנו איתו גם כן
ולכן כולנו צריכים לתקן את החטא הזה את החטא הזה של חטא עץ הדעת זה דבר שפוגם כל אחד מאיתנו גם כן שותף בעניין
בחטא עץ הדעת אנחנו רואים דבר מעניין
הסדר הזה
שצריך להיות
רגע אחד הסדר הזה שמתקנים את מה שעשה האדם הראשון
עובדים העבודה והתיקון על מה שעשה האדם הראשון זה העבודה שיטתית על פי הקבלה
אם כל הגוף שלו חטא יש תקופות
בעם ישראל שתקנו את הידיים שלו יש תקופות שתקנו את העיניים שלו וכן הלאה וכן הלאה אנחנו הולכים ויורדים ויורדים ויורדים עד שאנחנו צריכים לתקן את כל גופו ואז באה הגאולה האמיתית והשלמה לתקן זה הפירוש
כיוון שגופו של אדם הראשון נענה ממה שאלוקים אמר אסור אז צריך את זה לזקך את את מה שנקרא את האיסור הזה שנכנס בתוך גופו צריך
פריש הדוגמה הייתה תקופה בעם ישראל תקופת הארי זל+
שהצדיקים כל הזמן היו מלמדים תיקונים של תעניות מי שעושה את זה צריך להתענות צריך להתענות צריך לעשות זה צריך להנות מה מה היה הסוד
היום למשל לא אומרים את זה לא מדברים בסגנון הזה למה באותה תקופה בתיקון של גוף האדם הראשון אחזו בקיבה
אז הם היו צריכים לתקן אותה באמצעות כל מיני תעניות וסיגופים
בתקופה של התנאים והאמוראים הם היו אנשי בעלי רוח הקודש אתה רואה את זה כל הזמן במעשיות של הזוהר בעלי רוח הקודש רואים למרחוק הם תיקנו אז את העיניים בכוח שלהם לראות דברים רחוקים הם עשו תיקונים היו אנשים בעלי התלהבות גדולה וכולי וכולי אבל ברמה העקרונית ברמה העקרונית עקרונית זה מתחלק לשניים
היו דורות שהתעסקו יותר עם הנשמה
והיו דורות שהתעסקו יותר עם הגוף מה זה נשמה אני אגיד לך משהו לשבת
ולרחף בעולם העליון ולהבין מה זה נקרא פרצוף עק ולנסות להגיע לדרגה הזאת כמו שהיו בתלמידי הארי זל וגוריו זה לרחף בנשמה
כן והיו תקופות גומלי חסדים פסלים לסחוב צדקה חסד לסייע זה גוף
יש לתקן את החלק הנשמתי יש לתקן את החלק הגופי זה שלבים שונים
זה ברמה העקרונית אפשר לומר גמרנו היום איפה אנחנו אוחזים תיקמנו משנה תיקנו גוף איפה אנחנו אוחזים יש לנו תיקון אחד חיבור של שניהם
חיבור הנשמה והגוף זה דבר שלא היה מעולם
כל כך הרבה אנשים שמתעסקים במודעות עצמית עם עצמם עם הנפש שלהם לחבר אותה לעשייה אימון אישי מה זה אימון איך אני מצליח ליישם
מה שאני מבין בנשמה שאני מרגיש בשכל בלב מה שאני מבין בשכל בעשייה בפועל מה אכפת לכם זה בעשייה או לא
בזמן האריז הזה לא היה אכפת הרבה היום זה אכפת כי אנחנו אוחזים היום בחיבור שבין הנשמה והגוף אתה רואה שזה מה שמטריד את האנשים ההשקעה שמשקיעים היום בילדים קשיי למידה ההשקעה שמשקיעים היום בילדים מיוחדים לא הייתה אף פעם בכל הדורות וזה לא רק בגלל שהיום יש לזה תקציב
זה הסיבה החיצונית
הסיבה הפנימית עד כדי כך שלפעמים שאני מגיע למחלקות האלה ולטיפולים האלה אני אומר הילדים הנורמליים
יש להם במה לקנות כאילו פתאום להיות מורה לחינוך מיוחד זה הדבר הכי משתלם בהוראה כבר לא משתלם מלמד ילדים נורמלים אולי כולנו מיוחדים אז זה מצחיק אז המודה הזאת היא מבחינה רוחנית מה היא מסמלת
זה אומר מה
אנחנו היום עובדים מבחינה רוחנית זה השתלשל בעולם הזה עם כל מה שאתם דיברתם אבל זה אנחנו עובדים היום על החיבור הנכון הבריא שבין הנשמה לגוף כי זה התיקון שלנו לקראת ביאת משיח
תתקינו ניכר מה שנשאר לנו לעשות זה החיבור של שניהם נשמה עטוקן גוף תוקן קדימה עכשיו מה צריך לעשות
לחבר באיזון בריא בין שניהם
לכן פלא
יש דבר מאוד מאוד מעניין בטרמינולוגיה החסידית
היחס של הצדיק אל החסידים שלו זה יחס של נשמה וגוף
יש הצדיק הוא המנוע מזרים הוא הנשמה כביכול יש את חסיד שהוא העושה הוא הפועל הוא היוצר הוא המבצע הזרוע המבצעת אז יש פה נשמה ויש פה יחסיות
בין נשמה ובין גוף
בכל הדורות היה פעמים שהתייחסו יותר אל למשל הבעל שם טוב כשהוא התחיל מה היה נוגע לו יותר הצדיק או היהודי הפשוט שזקוק לישועה מי היה המלך לא הצדיק הבעל שם טוב לא התנהג כמלך היה גר באיזה שהיא חורבה במזיבוש והוא נוסע או מכתת רגליו ממקום למקום כדי להושר
היו תקופות שזה פסק הסדר הזה מי שהיה צריך ישועה היה צריך לבוא אל הצדיק והצדיק עצמו בשל צדיקותו הוא זכה לעושר גדול ולמלכות גדולה ולתירה גדולה ולארמון גדול השתנה הסדר פעמים שהחסיד היה עיקר ואיך אומרים הפרוזקטור הרוחני היה מופנה אליו
הכל בשבילך הוא פעמים שהצדיק היה עיקר הפרוזקטור הרוחני הוא בשבילך
היום זה החיבור שבין הצדיק לחסיד החיבור שבין הנשמה לבין הגוף החיבור שבשניהם
לכן היום הדבר הכי מדובר למשל בחסידות חב"ד במילה אחת התקשרות למה התקשרות למה לא מוחים חבד שכל זה גם נכון
אבל זה לא רק למה לא לב מידות איך שאומרים את זה בהגעה של החסידים הוויידה
למה לא זה
נכון זה גם חשוב אבל היותר חשוב מהקול ההתקשרות
וזה בא לידי ביטוי מדהים אצל החסידים
כמו שמספר הרב אשכנזי הרב של כפר חבד הוא למד אצל אחד החסידים הגדולים בקנדה הרב פרץ שמוצקין הרב פרץ זכה ללמוד בלובביץ והוא מספר דבר מדהים באמת לא היינו מעלים בדעתנו בלובביץ היו צעירים בני 16 17 18 שהם היו בדרגת בינוני של טניה בינוני של טניה פירושו יותר צדיקים מכל הצדיקים שאתם רואים מסביב
אנשים שלא חטאו אף פעם שלא שייך שיחטאו המחשבה נקייה הדיבור נקי המעשה נקי שלמות
בינוני של טניה זה הדרגה הזו בעולם זה נקרא צדיק גמור שבגמורים
אבל זה היה הסגנון זה הטרמינולוגיה של ספר התניה יום אחד אחד מהתלמידים הצדיקים הללו הוא הגיע זמנו להתחתן
והוא כבר מצא שידוך ומצא חן בעיניו בעיניה הכל בסדר הוא רוצה לסגור אומר לו המשפיע המורה הרוחני בישיבה אומר לו בלובביץ אתה לא סוגר את השידוך בלי לקבל ברכה מהרבי
מי זה הרבי הרבי הרשן לבוא ולהגיד את זה לבן דור שלנו זה בכלל לא האמין בטח שאני לא סוגר בלי לקבל ברכה מהרבי אבל אצלהם זה היה מין משהו שצריך להגיד אותו
אחרי שהוא אומר לו את זה אומר לו הבחור אבל למה אנחנו זה השידוך שזה ממש זה ממש מתאים בשביל מה צריך את אומר לו המשפיע אני לא נותן לך את הברכה אם אתה לא מקבל מהרבי את האישור לא נותן לך
שכנע אותו וזה לקח לו זמן לשכנע ללכת לרבי לקבל ברכה אם אתה משתנך עם זו הוא הלך והרבי אמר לו שזה לא השיתוף והוא והוא הוא נפל הוא נפל על הרצפה זה לא השידוך והמשפיח חוזר אומר לו מה אמר לך
הרבי אומר שזה לא זה אז אז אז הוא אז הוא אמר שזה הבחור לא לא לא קיבל את זה הוא לא התחתן אבל זה לקח שבועיים
למשפיע לשכנע אותו שלא יעשה את הטעות הזאת בחיים אני לא מאמין שיש מישהו או מישהי בדור הזה שהרבי יבוא ויגיד לו זה לא שלך והוא ימשיך הלאה עוד להתקשקש לא שייך היו היו היו דברים מעולם
כל דבר יש לו כלל ויש לו יוצא מן הכלל אבל אבל הנקודה היא הנקודה היא היא מאוד מאוד מאוד יסודית
זה לא רק בשידוכים רבי אברהם פריז מספר
שהרבי הרשב יצא לתלמידים שלו בבקשה שזהלת
באותה תקופה שילמדו ספרות סתם להיות סופר סתם
הוא אומר כמעט אף אחד לא לא יישם את ההוראה אומר אם זה היה קורה בדור שלנו
כולם היו סופרים
מה ההבדל הוא אומר הם היו חזקים בתפילה בלימוד תורה בדרגות רוחניות מה היחסה התקשרות אנחנו
התורה לא תפילה והתקשרות למה מכיוון שזה בדיוק הנקודה של הסיום הנשמה מושלמת הגוף מושלם
מה נשאר לתקן נשאר לתקן את החיבור שבין הנשמה לגוף זה עיקר העניין אז לכן גם הדברים האחרים הם לא- חשובים אבל את הדגש העיקרי שמים על האמונה בצדיק וכולו אז כשם שזה בעולם הכללי מה שנקרא
העולם
העולם של הצדיק והחסיד ככה זה העולם של הצדיק והחסיד הפנימי של כל אחד הנשמה שלו שזה הצדיק והחסיד שזה הגוף שגם שמה מה שצריך היום בעיקר זה האיזון בין שניהם החיבור בין שניהם דע את אלוקי אביך להוריד את כל מה שאתה מבין לעבודה בפועל אם זה בוא בוא לא בא למעשה זה לא= הרבה
לכן מה היה מה הם צמד המילים הכי נפוץ בשיחות של הרבי
המעשה הוא היקח למה
משום שהמעשה הוא הביטוי לחיבור של בן נשמה לגוף בצורה הכי מושלמת כיוון שכך המעשה הוא העיקר הוא המעשה הוא מתכוון למעשה כזה שבא מן המוח הן שבא מן המידות שבה מן הנשמה לא העשייה של אחד שיושן עשייה הרמונית עשייה בונה אז בוא נוריד את כל הדברים האלה לאיזה שהוא פרט אחד מעשי בחיים שלנו
אני אספר לכם סיפור הרבי הקודם קודם שהוא יצא מרוסיה הריץ כבר היה אחרי ירידה של מסך הברזל והחסידים מאוד מאוד פחדו מה יהיה איתם הוא יושב בשמחת תורה עם החסידים שלו וכולם בוכים
הם יודעים שהוא עכשיו עוזב אותם והם לא יכולים לצאת מהארץ והוא לא יחזור לכאן חזרה ואז הוא אומר להם כאלה מילים
אנחנו עוד נתראה
אומר את זה בצורה הכי ברורה
אנחנו עוד נתראה החסידים שמעו את זה הרבי
הרבי מבטיח שאנחנו יוצאים מכאן היו חסידים זקנים מבוגרים שמאוד חששו
אם זה לא יקרה מה יהיה משבר אמונה
אז הם קראו לכולם לאספה אחרי שהרבי נסע ואמרו להם תשמעו יכול להיות שמשהו התכוון זה ברובד הרוחני
אנחנו נתראה ברובד הרוחני קומץ מסוים של חסידים אמר אנחנו לא מבינים פירושים עמוקים אנחנו מבינים רק מעשה בפורל והם קיבלו את הדברים כמו שהם דרך אגב וזה עיקר הסיבה שהבאתי את הסיפור הזה
הרבי אז אמר רבי הקודם אמר אם אתם תעשו מה שאני אומר לכם אז משמיים יהיו מחויבים לעשות מה שאני אומר לכם
זאת אומרת זה תלוי מה שאני אומר שאתם תתראו איתי ואנחנו ניפגש זה תלוי בעבודה בקיצור היו כמה חסידים שהאמינו ועבדו ועשו
המסקנה הייתה זה שמי שהאמין יצא ונפגש בגשמיות מי שלא האמין נפגש ברוחניות
זה היה תלוי באמונה של האדם זה ככה וככה הדברים עובדים ככה זה תמיד את ביאת משיח
תתקינו עכשיו כשאנחנו רוצים להוריד את העניין את הרעיון הזה שדיברנו לאיזשהו פן מסוים מעשי כי איך אומרים תפסת מרובה לא תפסת
זה מאוד מאוד רחב הנושא הזה שאנחנו מדברים עכשיו שלמה המלך שם את הבהמה מצד אחד תהדה מצד שני הקבלנו את זה לנשמה ולגוף ועכשיו צריך ליצור הרמוניה בין הבהמה לאדם הזה אז
משהו פרט אחד שיכול לעזור לנו בהתקדמות הבריאה שלנו בחיים היומיומיים
אני רוצה להביא בפניכם את הגמרא במסכת הוראיות הגמרא מספרת הוראה של חכמים כשהם טעו מה עושים אז
הגמרא מספרת מעשה שהיה עם רבן שמעון בן גמליאל
רבן שמעון גמליאל היה הנשיא
הסגן שלו היה נקרא עב בית דין באותם הימים זה היה רבי נתן
הדרגה שלישית הם היו בדרגות שהמדרגה השלישית הייתה נקראת דרגת חכם וזה היה רבי מאיר בעל הנס באותם ימים הוא היה בדרגת חכם
זה סיפור שרק כדי להבין אותו אנחנו צריכים יותר משיעור אחד ולכן איך אומרים אנחנו נתייחס רק להוראה לפועל
הפיענוח של הסיפור הוא פיענוח ארוך ארוך מאוד רבן גמליאל הגיע למסקנה בתור נשיא
שצריך לעשות איזה שהיא היררכיה איזשהו סדר מעמדות
לא כולם בעלי אותו מעמד מבחינת הסדר הישיבתי באולם הלימודים היה סדר שכשהנשיא נכנס כולם עומדים לפניו כשהאב בית דין נכנס כולם עומדים לפניו
כשהחכם נכנס כולם עומדים לפניו ולא היה הבדל בין זה לבין זה הוא בתור נשיא ישראל הגיע למסקנה שצריך לעשות הבדל לכולם יתנו כבוד אבל לא אותה דרגת כבוד לכולם הנשיא דרגה אחת אב בית הדין דרגה שניה והחכם דרגה שלישי
זה לא מצא חן בעיניי כמובן האב בית דין והחכם
חכמינו מספרים לנו ברוח קודם שרבן גמליאל עשה את זה לשם שמיים זה לא היה בשביל להתהדר בכבוד הוא עשה את זה באמת היה סיבה רוחנית שהעם התחיל להתבלבל
היו צריכים ליצור את החיץ הזה אב בית הדין והחכם החליטו בעברית רחובית כמו שאומרים להראות לו מה זה
הם ידעו מאחורי הפרגוד שהוא אומנם חכם גדול רבן גמליאל אבל יש מסכת אחת במשניות שהוא לא הכי הכי הכי בקיבה
היא נקראת מסכת או קצין והיא נמצאת בסוף השס זה כמעט לא מעשי ולא בימים ההם הם החליטו שמחר שנבוא לישיבה
מחר אנחנו מתחילים להפגיז אותו בשאלות על המסכת הזאתי ליד כולם
ואז כל הציבור יראה שהוא לא כזה איי איי איי כמו שעושה מעצמו
ואנחנו נחזיר את בניו כבודנו האבוד
זה היה התכנון ומישהו
בהשגחה פרטית זה תראו שכשלוקים רוצה להגן על מישהו אז עושה הכל מישהו שמע מאחורי הקיר מה הם מתכננים
ובדרך לא דרך הוא העביר את המידע הזה לרבן גמליאל ורבן גמליאל לא הלך לישון כל הלילה והוא למד את המסכת הזאת ישר והפוך למחרת בבוקר הוא מגיע הם מתחילים לתקוף אותו הוא קצין ולמרבה
הוא שולט בצורה יוצאת דופן
ופניהם חפו ואז ואז
הוא סימן להם צאו שניכם בבקשה מהחדר כמו שאומרים לילד
לילד הסורר צאו החוצה אבל הם היו חריפים מאוד הם היו תמיד חכמים גדולים רב בעל הנס רבי נתן
הם לא היו אנשים פשוטים הם ישבו בחוץ מה שקרה כאן הם התחילו לשלוח פתקים של שאלות פנימה
ואף אחד לא ידע לענות על השאלות שלהם רק הם בעצמם באיזה שהוא שלב בא חכם ואמר שזה לא כבוד התורה שהם יהיו בחוץ מפני שהם חכמים יותר מכולנו אז הכניסו אותם חזרה אבל מאז נקבע הסדר ומי שלומד את התלמוד יכול לגלות את זה שכשאומרים אחרים אומרים כוונה לרבי רבי מאיר בעל הנס כשאומרים יש אומרים הכוונה לרבי נתן הבבלי וזה הסדר נקבע אז
עבר אותו דור
הגיע הדור הבא
כולם נפטרו
או יושב רבי יהודה הנשיא מחבר המשנה
והוא לומד עם בנו רבן רבי שמעון לומד עידוד תורה והוא לומד איתו ביחד אחרים אומרים
יש אומרים אומר אבאי
מי אלו שאנחנו
מימימיהם שותים ואנחנו לא מזכירים את שמם
אבא לא אין שקרים אמר לו אלו הם אלה שרצו לנגח את כבוד בית אבא הוא הרי ממשפחת הנשיאות הם רצו לקעקע אותנו אומר לו הבן אבא אבל הם כבר לא חיים
אז הוא הביא לו איזה פסוק שזה לא משנה כבוד זה כבוד אומר לו הבן אני חושב שזה לא נכון
אני חושב שזה לא זה לא צודק האבא אומר ככה רבים מאיר אומר טק
קיבל את המוסר מהבן שלו שינה את ההסתכלות שינה את ההשקפה הוריד ראש מה אני מדבר רק על הפרט הזה עכשיו בסיפור רבי יהודה הנשיא כבוד אבותיו
חשוב לו מאוד אבל דבר אחד הוא יודע שיש מה שנקרא השגחה פרטית למה הבן שלי שהוא גם ממשפחת הנשיאות למה הוא פתאום התעורר ואומר אבא זה לא בסדר שימו לב שהגיע הזמן
את זה לשנות זה לא נכון להמשיך בדרך שהייתה עד עכשיו מה שהיה עד עכשיו היה עד עכשיו עכשיו הדרך צריכה להיות אחרת סימן שיש משהו של שם שמיים שהאנשים האלה עשו הם לא התנהגו נכון+ דבר שהם לא התנהגו נכון משום שהם שניהם באותו הלילה
שני החכמים האלה
מאיר בעל הנס ורבים נתן שניהם חלמו שרבן גמליאל עשה מה שעשה לשם שמיים ואתם צריכים לבקש ממנו סליחה רבי נתן ביקש סליחה ומיד הוא חזר והכל הסתדר איתו
רבי מאיר היה לו עם זה קשה אז הוא עבר לטבריה והוא נפטר שם בדד בגלל זה זה הסיפור של רבי מאיר בעל הנס בטבריה דווקא הוא פרש והוא הקים לעצמו ישיבה זה עוד סוגיה
כל הסוגיה הזאת זו סוגיה שאני לא מעלים אותה רק צריך ללמוד אותה וללמוד אותה היטב אבל מה עוד הפעם הנקודה איך רבי יהודה הנשיא משנה את כל ההסתכלות את כל ההשקפה
אם אנחנו היינו במקומו של רבי יהודה הנשיא אנחנו היינו אומרים לא נשכח ולא נסלח וזה וזה בדיוק הנקודה של הבדל בין בהמה לבין אדם אני לא מתכוון כעת על הביטוי הזה בהקשר שהוא פה במדינה אלא על התוכן שלו בלבד התוכן של הביטוי הזה אומר שאם אני חומר חומר לא זז אף פעם הוא נשאר קבוע אוסטטי במקום אחד
רוס
רוח משתנה יכול להיות שמישהו טעה יכול להיות שהוא כבר עשה תיקון הוא משתנה אנחנו השאלה היא מה אנחנו חיים יותר
אנחנו בחיים שלנו עם מה אנחנו חיים יותר האם אנחנו חיים יותר עם החומר שלנו אז אנחנו לא יכולים להתעלות אנחנו לא יכולים לפרוח אנחנו לא יכולים לשכוח ואנחנו לא יכולים לסלוח אבל אם אנחנו נמצאים במצב כזה שאנחנו מחוברים יותר לנשמה אז אנחנו מאמינים בהשגחה פרטית
שמה שהיה צריך להיות היה צריך להיות אנחנו מאמינים גם בכוח של אותו אחד יכול להיות שמה שהוא עשה זה היה בגלל התגברות מסוימת של הנפש בעמית אבל מאז הוא יותר נשמה מאשר גוף
הוא לא רק גוף יש איך אומרים דעות משתנות אדם זורם אדם חווה אדם לומד אדם מתקדם תאמין באדם אל תשלול אותו אל תשרוף אותו הנטייה שלנו וזה דבר
חשוב לי שיהיה מובן הנטייה שלנו כבני אדם זה שיש מישהו שאני לא יראה אותו יותר ממטר אין סליחה אין זה מתאים לערבים ערבי מחובר לחומר גוי מחובר לחומר גוי
באמת נכון אבל מי שמחובר רק לחומר כן מי שמחובר רק לחומר אז קשה לו מאוד מאוד מאוד עד שהוא לא עושה את זה נקמת דם משהו הוא לא נרגע עד מי שהוא כזה אין הבדל בין יהודי לגוי
מישהו כזה הוא בחומר הוא בבהמה אני לא אמרתי שגוי לא יכול להתעלות יכול יכול לעלות יכול להיות חסיד אומות העולם
בוודאי שזה אפשרי אבל הנקודה הזאת חייבת להיות קבועה אצלנו שאנחנו מדברים על ביאת משיח משיח משיח משיח מה זה משיח משיח זה החיבור שלנו לנשמה זה היציאה יותר מן החומר
מי שהוא שרוצה באמת משיח מי שהיא שרוצה באמת משיח
שיעשו את הבדיקה הפנימית האם הם מסוגלים לשחרר לשחרר גם דברים כואבים שעשו להם ולהגיד
מתוך נקודת המוצא שהוא עמד אז אני יכול להבין למה הוא התנהג באופן איקס למצוא איזה שהוא% אחד של סנגוריה על אותו אחד אף על פי שזה ממש פגע בי הרגש והכאב שייכים יותר אל הגוף שייכים יותר אל החומר לא משנה כעת אם הוא עשה את התיקון או לא הוא יכול לעשות את התיקון

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא