תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו בקוהלת פרק ז פסוק ה טוב לשמוע גערת חכם
מאיש
שומע שיר כסילים
יותר טוב לשמוע את הגערה של החכם מאשר לשמוע שיר מכסילים יש פה קודם כל חידוש
זה לא
סתם מה
הערה חכם זה דבר חשוב יותר מה מה הפלא מה החידוש מה מה מה באת ללמד אותנו תודה רבה
מה הוספת לנו
אז קודם כל תדעו שנפש האדם מורכבת מהתפשטות ומכיווץ
נפש לא רק הגוף גם הנפש קיץ להתפשטות
חורף וכיווץ
נפש האדם אוהבת
נמשכת מושפעת
כאשר אנחנו רוצים להפעיל מישהו שנות מישהו האם אנחנו עושים את זה באמצעות
באמצעות מילים טובות
או באמצעות מילים כדורבנות
לפעמים צריך
לומר כדורבנות
אני מבין את המשמעות של
הקיבוץ ואת התועלת של הקיבוץ אבל
האם באמת האדם
זז בצורה פנימית כתוצאה ממילים כדורבנות
או מהתפשטות לפעמים צריך באמת להשתמש
בכיווץ אבל הכיווץ תופס
אותנו ברובד היותר
חיצוני של הנפש
ואילו
הכיווץ המחמאה
ההתפשטות בחלק זה חלק יותר פנימי אז עכשיו אחרי שהבנו את המושג
כיווץ והתפשטות
גערת חכם זה קיבוץ זה
התפשטות
כיווץ זה פשוט שיר
זה כיווץ להתפשטות
פשטות אז עכשיו אנחנו
יכולים להבין את הריקמוס העדין ששלמה המלך מדבר עליו טוב לשמוע
גערת חכם אף על פי שאי
כיווץ בנפש
משמוע מעיש שומע שיר כפילים
אף על פי שזה שיר וזה התפשטות וזה
מתחבר אבל זה של טיפשים אז מה עשיתי לא הגעתי לשום מקום
צלילים אומר בעל המצודת דוד זה שאם כסיל אומר אפילו אם הוא יגיד לך דברים טובים תמיד יהיה שמה איזה שהיא
שטויות
שהשטויות האלה יכניסו
לך
קלות ראש וקלות
דעת ודברים
לא חיוביים
שעדיף לך שלא אמר כלום
אפילו שזה באמת מחמאות
אפילו שזה באמת 7
טוב אז אם אנחנו הבנו את הנקודה הזאת אנחנו הולכים לדבר היום בשיעור על קלות ראש
כלומר להבין את החיסרון של המושג קלות ראש שלמה המלך בחר כל כך חזק לדחות
אותו
להשפיל אותו שעדיף מלשמוע את השבחים מלשמוע את ההתפשטות עדיף
לשמוע את הכיווץ
ובלבד שהוא יהיה אמיתי
ובלבד שיהיה תואלתי
אז אנחנו בהחלט צריכים עכשיו להבין את המושג קלות ראש
אז אני ראשונה
יש לנו פתיחות הלב
פתיחות הלב זה דבר טוב או דבר לא
טוב
פיח אני לא מתכוון
לניתוח לב פתוח
אני מתכוון שהלב נפתח פתיחות הלב משחררת פתיחות הלב נותנת לכישרונות של האדם
ביטוי חזק יותר פתיחות הלב זה דבר מצוין
אבל יש בחסידות פתיחות לב ופתיחות הלב יתרה
האם בטיחות
הלב יתרה היא טובה
לא מה פירוש בטיחות לב יתרה זה תנועה מסוימת של קלות ראש
כלומר אני משוחרר משוחרר רסן לחלוטין קוראים לזה
בעברית הרחובית נשפכתי שם
מה זה נשפחתי האנשים אומרים נשפכתי הם חושבים שמדובר על הגוף נשפכתי מצחוק נפלתי על הרצפה לא נשפכתי זה שהנפשית היא נמתחה היא הורחבה
במילים מעשיות לכל אדם יש בלמים פנימיים בלמים פנימיים שאומרים לו די מספיק כולנו מלאי מחסומים מחסומים שיצרו לנו חסכו
של קשיי החיים ומחסומים של כל
מיני תקוות שנגוזו וכן הלאה מחסומים כולנו מלאי מחסומים
המחסומים הם לא טובים לנפש
כי
כאשר הם יותר ויותר ויותר ויותר מכווצים אותה היא לא באה לידי
ביטוי ואז מגיע שחרור ככל
שאתה פותח יותר ויותר מנעולי מחסומים בתוך הנפש
שלך אתה הופך להיות יותר חכם יותר מוצלח יותר
שמח וכן הלאה
אז אם אתה
פותח יותר מידי
בקבלה זה נקרא אתה הופך להיות מבוי מפולש
אבל היא מפולה זה כמו כניסה לרחוב שאתה נכנסת אבל לא נעצרת שם בשום מקום יש שמה בתים יש שמה מזנון לאכול לשתות לא נעצרת בשום מקום פשוט התגלצת מיד להמשך
זה לא הביא אותך לתיקון הנפש
שלך המדרון החלקלק שאין לו בקבלה קוראים לזה
פלישתים פלישתים
מלזון מבוי מפולש
מי נלחם בפלישים שמשון
שרן הגיבור נלחם בפלישתים תנועת הגבורה רק בכח הפעלת כוח זה בעצם הפעלת כוח פיזית די מספיק סום את הפה תעצור אתה רואה בן
אדם איבד את הרסן ההורים הרבה פעמים יכולים להגיד את זה לילדים קטנים הוא עבר את השעה 10
כן לדבר כל מיני דברים לא לעניין כן לעניין צוחק לא הוא לא פה
הוא
איך נכנסתי פעם לחנות לחנות בארצות הברית בבור פארק
5 בעלי עסקים גדולים אנשים חרדים אנחנו רוצים לקנות חליפה ונכנסנו אחרי
אחרי השעה 7 והוא ממש השתולל וקפץ וזה מדבר יידיש נוג
זי בן ארי חברו
משיגי אחרי 7 בערב אני הופך להיות משוגע אז שאלתי אותו ולפני 7 אתה נורמלי כי ראיתי את הצורה איך שהוא מתנהג זה היה נראה שזה
טיפוס האדם צריך
כל הזמן להיות באיזון מי הוא האדם המאוזן שהוא נמצא בפתיחות
הלב
והוא לא נמצא בפתיחת הלב היתרה
תיחת הלב היתרה מזיקה לאדם
מה
מביא את האדם לפתיחת לב יתירה כלומר מהו
הכפתור שהוא לוחץ עליו בנפש
הוא מתחיל להתגלש
קלות ראש קלות ראש מביאה אותו לידי זה שהוא לא מצליח לאחוז עצמו הוא מתחיל להתגלגל והוא לא יודע איפה לייצר לכן שלמה המלך בא ללימד אותנו בחכמתו שימו את
האצבע על הדבר הנכון אפילו שיר יפה אבל יהיה בו משפט אחד דביל משפט אחד
טיפשי
תיכנס לנו ללב יעלה אותנו יכול להוציא אותנו משלו יוכל להוציא אותנו מהזה יוכל לאבד לנו את
האיזון הפנימי שלנו
ותיזהרו מזהיר אותנו טוב לשמוע גערת חכם
מאיש שומע שיר כסילים עכשיו אני רוצה לתת לכם טיפ בהקשר לנקודה הזאת הראשונה שדיברתי עליה הנקודה
הראשונה הייתה פתיחת
הלב ופתיחת הלב היתרה ביחס לקלות ראש אני רוצה לעשות אצלכם טיפ יש
זמן ביום שבו באופן טבעי אנחנו מתחילים לשחרר מנעולים בנפש מתי זה כשהולכים לישון
האדם לא יכול
לישון בשנה טובה ודרך אגב בפסיכולוגיה יהודים מסתכלים על בן
אדם שהוא
יושב רואים שהוא לגמרי מקווץ הוא לא מצליח להשתחרר ובאמת זה בא לידי ביטוי במשך היום הבא שלו גם כן אז זה בדיוק
הנקודה שעליה אני מדבר
עכשיו העניין של העניין של של הכנה לשינה
לפני שהאדם הולך לישון ומתחיל לשחרר את עצמו לשחרר לשחרר לשחרר לשחרר
מה אתם הייתם ממליצים לבן אדם לעשות
בדקות שלפני שהוא הולך לישון כדי שהוא לא יגיע לפתיחת לב יתרה
זאת אומרת צריכה להיות פתיחת לב צריכה להיות שחרור
במחסומים של הנפש
המחסומים היומיים אז תראו
איך האריזה למשל המליץ לנו אומר דבר ראשון לפני שאתה הולך לישון
אתה צריך להגיד הריני מוחל
וסולח לכל מי שהכעיס והקניץ אותי
קודם כל להתחיל לשחרר
בין אם הוא הכעיס אותי בזה בין אם הוא הכעיס אותי בזה הוא מתחיל למנות כל מיני דברים וזה כלל
ראשון עצה טובה לפתיחת
לב שלא תהיה פתיחת לב יתרה תתחיל קודם כל לשחרר
אבל לפני שאנחנו הולכים לישון צריכים מאוד מאוד להיזהר לשמור על עצמנו מלשמוע או מי לראות דברים שהם קלות ראש דברים טיפשיים או אם אתם רוצים במילים עדינות דברים בטלים
אנשים אוהבים
לישון כשהם קוראים משהו קוראים עיתון שומעים משהו רואים משהו בטלוויזיה אני נותן לכם המלצה תסתכלו מה שאתם רוצים לפני אבל רבע שעה לפני שאתם הולכים לישון אל תעסקו בדברים שהם שטויות מיותרים כלומר דברים שאין להם תכלית תעסקו בדברים שיש להם תכלית זה בשלב הראשון תקראו ספר שמביא משהו תכליתי תשמעו
איזשהו שיר עם מסר תכליתי או דברים הרבה יותר מזה יש לך אדם שלומד
תורה לפני שהוא הולך לישון הוא קורה משהו מדברי תורה ואז
השינה שלו
הופכת להיות אחרת
אתם יכולים לדאוג לאיזון הנפש שלכם
לפני שאתם הולכים בלי שם
זה השורה
התחתונה שאני רוצה להביא
אותכם
מי שירצה יוכל לקחת ספר קודש איגרות
קודש ספר תניא אפילו ספר סיפורי חסידים ולקרוא כמה שורות
עמודים
או לא יודע מה משהו משהו חיובי לפני שהולכים לישון או
לשמוע או לראות או לקרוא
אבל משהו כזה
לשחרר
טוב אז אני לפחות כבר הרווחתי אני לא יכול ללכת
הביתה ואתם יכולים ללכת לישון אבל אני
אמשיך נוספת
מה לדעתכם ההפך של קלות
ראש
יש קובץ ראש כובד ראש ביהדות איך הוא נקרא הוא נקרא יראת שמאי
כאילו השמיים על הראש
שלי כובד רול
איך מגיעים ליראת שמיים פשוטה ולדבר עם בן אדם ברחוב אני רוצה לדבר עם בן אדם ברחוב אומר לו עזוב אותי מאלוקים עזוב אותי מדעת עזוב אותי מהשטויות שלכם
איך אני מתחיל לדבר עם בן אדם על יראת שמיים שהיא ההפך
מקלות ראש
אני רוצה לאזן אותו
קלות ראש זה לא דבר טוב
מה עם מה אני מתחיל
יש לנו
יסוד שמניח אותו האדמור
הזקן בספר המאמרים
הקצרים שלו והוא אומר
כלל שהוא יכול להיות גם כלל לא יהודי זאת אומרת
זה לאו דווקא ליהודים זה
כלל והכלל שלו הוא זה שכל פעם שבן אדם
הוא קרוב לשמיים כלומר החשיבה שלו קרובה
לפן האלוקי לחשיבה
האלוקית
אז הוא לא חושב הוא לא מוטרד
מהטרדות האישיות שלו
אלא הוא מוטרד מטרוד של אחרים
אם אנחנו
רוצים לקרב בן אדם לאלוקים אז לפני שהוא
לא רוצה עדיין לשמוע מה שכתוב בעשרת הדיברות והוא עדיין לא רוצה לשמוע מה שכתוב בספר
נתניה אז אנחנו צריכים
להביא
אותו לתובנה שהוא צריך
אתם יודעים שבראש שלנו יש
כמה הראש שלנו
דאגות מסוגל להכיל כמה הוא מסוגל
אין סוף אני אגיד לכם משהו
דאגה גדולה משגיחה דאגה קטנה המבטיח לכם היא
היא מה
זה דאגה תחושה תחושה
אתה לא חש אתה לא חש מספיק לי בינתיים
יש לך אנשים שמוכנים להשתכר בשביל
הבינתיים הזה
יש כאלה שמוכנים לקחת סמים בשביל הבינתיים הזה
אז הבינתיים הזה הוא משמעותי
בחיי האדם עכשיו זה
החוכמה הגדולה כי המים רבים ששוטפים אותנו הם איך אומרים מהרגע שפתחנו את העיניים שנולדנו עד עד ימות משיח
בוא נגיד את
זה טוב אז עכשיו אם אנחנו
רוצים
להביא בן אדם לידי תובנה נכונה להיות קרוב אלוקים להיות
בכובד ראש לא להיות
בקלות ראש
אם אנחנו
מביאים אותו להבנה שיש אנשים שסובלים יותר ממנו ושאתה יכול לעזור להם ושתהיה מוטרד מהסבל שלהם
וואו
אומר האדמור הזקן אם הצלחת לבנות אצלך בנפש אצל אחרים בנפש שמוטרדים מסבל של מישהו אחר
והאדם שקרוב לאלוהים
מה זה משנה כעת אם הוא מתפלל 3 תפילות ביום אם הוא לובש סטריימל אני רוצה אני רוצה לומר שבאיזה שהוא מקום באיזשהו מקום
זה יפה שהאדם מרגיל את עצמו מרגיל את משפחתו מרגיל מרגיל
את כל הסובב שלו
תתחילו לדאוג זה מעניין החסידות טוענת שמי שמתחיל לדאוג לאחרים הדאגות שלו הולכות ונסתרות
אמר את זה כבר
קודם החתם סופר אמר את זה
מי שצריך
שידוך שיתחיל לדאוג לאחרים אבל לדאוג באמת על המסכן
צריך לעזור לו לא יפה צריך לעזור לה
בכל הכוח
עד
שיישכח מהדאגה העצמית שלו
ותראו איזה יופי השידוך יבוא
זה מצחיק אבל זה עובד בחסידות אומרים משפט כזה הגשמיות של השני זה הרוחניות שלי
שום דבר בעולם לא זז מהרובד הגשמי
כשאתה תטפל בבעיות שלך
זה הפירוש שמי טיפל
אתה הידיים שלך והאגו שלך האגו והידיים שלך
זה אתה
אז מה שאתה יכול לעשות תעשה אבל יש דברים שאתה סתם
סוחב על הראש שלך ועושה לעצמך קמטים
במצח ובפנים ואתה לא בדיוק יודע
איך אתה פותר את הבעיה הזאת
באה התורה
ואומרת לך יש לך
פתרון קסם אם אתה עוזר לו
אתם מכירים את המשל של
גן עדן וגיהנום אתם מכירים את זה
מה זה גן עדן וגהנום
בשתי המקומות ככה במשל
אומרים ושני המקומות שיושבים אנשים
עם צלחות ועם מזלגות וסכינים אבל מזלגות כאלה גדולות
כאלה גדולות שאי אפשר אי אפשר לאכול אתה לא יכול להחזיק את המצגת להכניס את זה לפה אי
אפשר
בגן עדן כל אחד לוקח
ושם בפה של השני
בגיהנום כל אחד חושב רק על עצמו
אז הוא נשאר בגיהנום נשאר רעב
כדי לסדר
דברים בעולם כדי
לסדר את העולם אומר
לך האדמור הזקן הסדר
בעולם מושפע כתוצאה מזה שאתה עוזר לזולת באיזה דבר ואותו דבר שאתה צריך
אם אני אומר לך זה קלף החיים שלך
לא תלכי לחפש בטח תלכי
לחפש ואם תחפשי בטוח
תמצאי
הייתה אישה שהרבה שנים
לא היו לה ילדים
אז אז אז נתנו לה עצה תיקחי משפחה נזקקת שנולד להם ילד את קונה
להם את העגלה את
קונה להם את הטיטולים
את את עושה את הזה
ותוך זמן לא ארוך
נולד להם נולד לה
אני לא זוכר אם זה היה עובד נולד לה משהו היה לפני שנים
כלומר כאשר האדם
רוצה להעביר איזשהו מסר אתה דואג לעצמך אכפת לך מהצבעה תדאג לאחרים תראה שהבעיה
כל זמן שאתה יכול לטפל בבעיה תטפל אבל כשזה מעבר
ליכולות שלך לטפל אז
תעביר את זה הלאה כן זה דבר שאנחנו יכולים לקחת
לתשומת הלב שלנו וכשאנחנו נשתמש בכלל הזה אנחנו
נראה
עכשיו בצורה מופשטת יותר לחשוב על הזולת בתוך לחשוב על הזולת יש לי עוד
פרט זה לא רק
רק לחשוב על הזולת אלא זה חשיבה רוחנית
שהיא חושבת גם על העתיד
כל מה
שקשור לחומריות זה כאן ועכשיו
כל מה שקשור
לרוחניות הוא לא תלוי בתוך גדרי זמן יכול להיות גם מאוחר יותר
אם אנחנו
רוצים להיות קרובים אלוקים אנחנו צריכים למצוא איזה שהן שיטות שאנחנו דוחים סיפוקים עכשוריים
לטובת יתרונות עתידיים
אם תגידו לי מה הרב פה אתה רוצה פה לעשות
אותנו אז הייתה
איזה כתבה לפני שבוע וחצי בידיעות אחרונות
היה מחקר
שעשו אותו בארצות הברית בשנות השישים ועד היום ההמשך של המחקר
זה מחקר אמר שמעלו מה
הרשמלו כן אני אני מכיר את
הדברים לא מהטעם שלהם אלא מהאותיות כמו שהם כתובות
בקיצור לקחו ילדים בני 4
והכניסו אותם לאולם
של איזה אוניברסיטה ונתנו להם מרשמל לא זה ממתק של פעם
חילקו לילדים מרש מלא כזה
ואמרו לילדים בני אבא הם מדריכים
וזה מושיבים אותם מההורים שלהם כמה מאות
כל אחד מקבל
ומי שמצליח לחכות 20
דקות מקבל עוד אחד
והמדריכים מקטלגים אותם עם השמות שלהם מסתכלים מה כל ילד
בן 4
כולו זעזוע מה הוא יעשה הילדים הקטנים הקטנים
כאילו הם כאלה שבלעו את זה מיד לא שמעו
כלום היו כאלה שהחזיקו מעמד 2 3
דקות והייתה קבוצה
שהחזיקה 20 דקות
בדקו 20 שנה 20
וחמש שנה 30 שנה
אחרי אלה המוצלחים
זאת אומרת שאני אנשים שואלים אותי
אתם הדתיים חיים בשביל הגן עדן בשביל הגיהנום
אנחנו רוצים לחיות בעולם הזה אני אומר
להם זה לא נכון מי שרוצה לחיות את העולם הזה צריך לחיות גן עדן גיהנום
אני לא חי את הגמל הזה גיהנום ביומיום אבל
התנועה הזאתי שהאדם חושב יש דין יש דיין יש עולם הבא וכן הלאה
היא עושה
אותו בן אדם
יציב חכם
שולט
בעצמו כמובן כבר עכשיו כבר עכשיו עכשיו תנועת הנפש הזאתי היא תנועה שמקרבת בני אדם לא אלוקים אלוקים ומופשט אלוקים הוא לא נראה
אלוקים לא נותן לך דברים בצורה
מיידית
ברגע שאתה מסוגל לחשוב על העתיד קדימה
אתה בן אדם שמתקרב אליו
ברגע שאתה לא מסוגל להתאפק
איך קוראים לזה פתיל קצר
ואני לא יודע מה כאילו מה הכל מהר מהר אתה צריך כאן ועכשיו
אני אגיד לכם משהו שאנחנו היינו בחדר
ילדים בני 4
המלמד היה אומר לנו ככה אתם יכולים לצחוק אולי בבדיחו אותה
אמר להם
ילד שאומר עכשיו
עכשיו ככה היה אומר לנו
Home רוצה הכל
עכשיו אחר כך שלמדנו קבלה וזה
אז למדנו שבאמת
עשיו זה בחינת עכשיו
עשור אה אני זוכר
עד היום איך המלמד סיפר לנו איך עיסוב הלך ואיך הוא דיבר הוא היה הולך עם הידיים בקיצים וצוחק על כולם וזה שורק ברחובות
היה דוגמאות אצל החייד הסתיו זה עולם התוהו עולם התוהו אומר לאדם אם עכשיו תיקח את זה יהיה לך לא תיקח את זה עכשיו לא יהיה לך
זה עכשיו
כאילו היצר הטוב ואילו עולם התיקון אומר לך חכה רגע
חכה זה יגיע זה יבוא
אפילו דוד המלך חזל אומרים הייתה לו בזה טעות
שהוא מוקדם לפני
הזמן לפני קדימה תרוץ
בזה צריך לרוץ אבל צריך לדעת גם מתי
אתה רואה שזה לא הפוגה אז יהיה אחר כך לא נורא יבוא הזמן של זה גם כן היכולת הזאתי היא יכולת שמקרבת את האדם אל אלוקים
אל תדאג
כן כי
כי כי אם תדאג תהיה דג ומה זה דג
יש לו בהתחלה גימל ואחר כך דלד ואחר כך גימל
הוא נסוג
אל תהיה נסוג
תעלה תשובה זה עלייה
תשובה באמת ברגע אחד אבל אחר כך אבל אחר כך צריך להפנים אותה וזה תהליך ההפנמה של התשובה יכולה לקחת הרבה שנים אין
דבר אמיתי
שהוא בלי תהליך
זה הסדר בבריאה
כשאתם תצטרכו לקחת איזה שהיא עצה
אתם תלכו לטיפוס הרציני או לטיפוס הבדכן
למה לא לבדחן תראה איזה בן אדם כיף לעמוד לידו כל הזמן הוא תוקע בדיחות שמח לידו עליז למה לא למה לא
נשאל אותו בתוך תוכיות האדם
אין לו
אמון בבדיחה
הוא לפעמים צריך אותה והיא מאוד חשובה אבל החסידות קוראת לה צריך אותה
כפתיח
היא לא יכולה להיות תורת חיים
הבדיחה אי אפשר לחיות איתה
פותחים איתה את המצב רוח ומתקדמים הלאה
לא חיים מבדיחה לבדיחה איך קוראים
למי שחי מבדיחה לבדיחה
בלי שתי
כן הוא לפי הקבלה אנחנו למדנו הפלישתים זה מבוי מפולש
הוא כל הזמן הוא כל הזמן
צריך להישפך
הוא כל הזמן צריך את התנועת הנפש הזאתי זה הרמה הלא מתוקנת וכל אחד יש לו
את זה בלב כשהאדם מרגיש שהוא נמצא שם צריך
לדעת לעצור ולעצור בזמן
ולכן
ישנה הלכה מאוד מעניינת
אני מקריא לכם הלכה משולחן ערוך אדמור הזקן בלחוץ תלמוד
תורה
אתם
תפרשו אותה יותר טוב
מאנשים אחרים בעקבות מה שאנחנו עכשיו הקדמנו
אין ראוי לרב
לנהוג קלות ראש לפני התלמידים ולא לשחוק בפניהם
ולא לאכול ולשתות עים כדי שתהא אימתו שעליהם וילמדו ממנו בינא רע
מה זה הקשיות הזאת
יהיה רב שככה בא איתנו בדרך איתנו ברמה שלנו בשפה שלנו מה זה
לא נכון
כי בסופו של דבר מערב אנחנו מצפים שהוא יהיה דמות שאנחנו נוכל גם לשתף אותו בשעת הצורך בדברים רציניים של החיים שלנו ולא
רק
בדברים חיצוניים של הנפש אלא גם בדברים הפנימיים
אם הוא לא רציני אנחנו לא ניפתח אליו
וזה כלל
אנשים היום חיים
בלי לשים לב
בחוסר איזון בדבר הזה
הם אוהבים את הבדן
ובשעת הצורך
מגיעים אל בעל הכובד ראש
חזל אומרים את זה בגמרא
במסכת סוטה
אתה שואל
בת מה את מחפשת בת בדרך כלל צעירה שהיא לא
ממש בת 18
מה את מחפשת מיא בחור לי שיהיה שמח שיהי נעים לעמוד לידו שיהיה אבל מה
מה בשנו
של אחד כזה אפשר לסמוך עליו על הבתן הזה כשאת משאירה אותו בבית עם ילד חולה את יכולה לסמוך עליו
שהוא לא ישן והילד יבכה בהריסה
וזה לא יחליף אותו בזמן את יכולה לסמוך עליו
אם הוא בתכן הוא חיצוני
אז זה טוב בסעודת פורים שיש איזה בדחן כזה שעושה שמח של החברה אבל לא כל יום פורים
אבל
ביום יום אנחנו צריכים משהו אחר
אז הנקודה הזאת של הקלות ראש לעומת הכובד ראש צריכה לעמוד לנגד עינינו תמיד זה חמוד
קלות ראש זה חמוד
זה נעים זה נחמד זה אפילו האהוב
אבל אל נתבלבל ללכת אחרי זה בלי אבחנה
לא בוא לא נתבלבל
זה טוב כפתיח
אבל זה לא טוב כי החיים עם זה אנחנו עכשיו אני רוצה להעביר את המסר
הזה לרובד חינוכי
גם בנפש שלנו וגם אצל אחרים
יש אנשים
שהם אישיות של כובד ראש אבל עד הסוף
יש אנשים שהם
אישיות של קלות ראש עד הסוף מראה שחורה מרה לבנה
תנועות נפש
קוטביות
עכשיו אם אנחנו מדברים למשל על המשפט
הזה זה פסוק חוסך שגם זה אמר שלמה המלך חוסך שבתו שונא בנו
כשאנחנו יודעים כולנו שהחוסך שבטו זה לא רק הרצועה אלא גם שבית הלשון וגם הפעלת סנקציות וגם עונשים+ משמעת בקיצור משמעת
מה איך מתנהג האדם בעל הקלות ראש בהקשר לפסוק הזה אז בשביל הוא אומר את המשפט המפורסם
אני לא הרמתי יד על אף אחד מילדיי אלא לצורך הגנת
עצמית כי אדם שהוא
בקלות ראש אין לו שום מחסומים אין מחסומים אין לו גבולות לא רק לא וגם לאחרים גם כן אבל אין לו אין הילדים גדלים ללא ללא גבולות אז הם מדברים על שהם רוצים הם עושים מה שהם רוצים
זה נורא ואיום
האדם בעל הכובד ראש וואי וואי וואי וואי
חוסך שבטו שונא בנו הוא לא רוצה לסנוך חס וחלילה את הבן
אז הישבן של הבן שלו יש לו שמה
נקודות כחולות
עכשיו זה אולי במובן הפיזי נראה לכם מוזר אז לא במובן הפיזי במובן המילולי
יש לו פה הוא
משתק מי שעומד לידו
מהוון האיזון זה משהו באמצע אני
רוצה לתת לכם
דוגמה אל תחכו אותה
כי אני לא אוהב חקיינות אבל אני רק אתן לכם המחשה לבן אדם שאני חושב שבהתאם לדור שבו הוא חי איזה משהו כמו לפני
100 שנה 60 שנה 80 שנה
איך הוא איזן
את הדברים
אהבתי את הדוגמה אני אספר לכם
אותה גם כן
לא אומר לכם לחכות אבל תבחינו בלוגיקה שעומדת מאחורי זה ותתאימו אותה בהתאם לדור שלנו לדברים המקובלים עלינו
כשהילד שלו הילדה שלו לא התנהגו
טוב שימו לב
היה קורא להם אל החדר
אומר להם תקשיבו
טוב טוב טוב טוב אומר להם לשכב על המיטה הולך
לקצה השני של המיטה מוריד את החגורה ונותן
מכות חזקות
על המיטה בצד השני
עכשיו כולם בחוץ שומעים פתח טח פתח אבל לא נגע בהם הם אפילו לא ירגישו
כאב קטן
עכשיו בחלק מהמשחק האמא הייתה עומדת
בחוץ וצועקת
די מספיק מספיק מסגרת טוב די מספיק כשכולם יודעים שהוא לא נגע
באף אחד מספיק
ואז הילד הילד היה קם בוכה והולך הולך לאמא כן
מה מה מה קרה פה מה קרה פה הוא לא עשה שום דבר
אבל הוא הצליח
ליצור
העונש היה ברקע
וזה מילת המפתח העונש היה רגע
חוסך שבטו
שונא בנו זה לא אומר שהשבט צריך
ליפול על האור החשוף הוא צריך להיות ברקע
הרבי אלייץ מספר שאצלם היה מלמד כשהוא היה ילד מהמלמד רבי ניסן היה לו רצועה תלויה
בקיר הוא אומר הוא אף פעם לא השתמש איתה
כשילד היה מתנהג
לא טוב הוא היה מסתובב ומסתכל על הרצועה וזה הספיק
והוא לא זוכר שהוא פעם השתמש בה
אבל זה
הייתה זה היה באטמוספירה זאת אומרת אני משלם כאן שתי בחינות
אני משלב פה גם את הבחינה של הכובד ראש וגם את הבחינה של
הקלות רואות אני מבטיח לכם
שאם אתם הייתם מסתכלים על כלכלת שזוכר למיטה לנוח ומכים את הצד השני של
המיטה אז אתם הייתם מחייכים
אז היה
פה את הצד של
הקלות ראש את הצד של העיתול
אבל היה פה את האמא שצועקת בחוץ
די מספיק כאילו מי יודע מה עושים כאן יש פה את הצד של
אבל זה מהם סגנון של השפלה
עם אבא היה צריך להביא אותי למצב הזה
זה השפלה אני לא מוכן לספוג את ההשפלה הזאת זה מה שנקרא הוא מתקן את עצמו
וזה וזה
משהו עוצמתי אם היינו מסוגלים לחקות את זה היום
בווריאציה
זה לא בווריאציה שמתאימה להיום כל כל דור אפשר למצוא לו את הזה
האסק זה נכון
אבל אבל זה וזה יהיה תמיד
בשיווי משקל= של גב קלות ראש וגם כובד ראש
בשילוב שניהם ביחד אז יוצא לך פרי טוב שזה רק
עובד ראש או רק קלות ראש
האדם לא בנוי להיות בתיקון כשאין שילוב בין דברים כשזה רק קו אחד האדם מתרסק מבחינה ניתית צריך לקחת את זה לתשומת לב
המשנה אומרת במסכת אבות
ואל תהי רשע בפני עצמך
ואל תהי רשע בפני עצמך למה
כותב אדמור הזקן בתניא
כותב האדמור הזקן בטניה
שכשבן אדם
מחזיק את עצמו
לאחד לא טוב
אבל לא פעם אחת ביום פעם בשבוע פעם בחודש אלא כל הזמן
האדם שואף להתפשטות או להתכווצות
פשטות ההתפשטות אצל אדם יותר פנימית יותר נחוצה אנחנו רואים האדם האדם בתחילת החיים שלו הוא רק בתמונה של גדילה האיברים הולכים וגדלים האדם שואף לגדול הוא לא שואף להיות קטן
אז מה הבעיה הבעיה היא שברגע שהאדם נותן לעצמו מוצר כליות
יותר
מהמינון שצריך יותר מהמינון שהנכס שלו מסוגלת להכיל מה קורה לו יש פיפס בצינור
מה מביא אותו הפיצוץ אמרתי אומר בתניה שהוא מתחיל
לעשות מעשים מגונים
כדי להביא לעצמו הנאות
האדם לא מסוגל להיות קחו למשל למה ילדים
חלקם על כל פנים
שגדלו בבתים
קשים בלי חינוך בלי זה נפלו הרבה פעמים
לרחוב ולעולם הפשע למה היה קשה קשה קשה קשה
הוא הרגיש שהוא צריך להנות קצת בדברים אחרים אז הוא הולך וגונב הולך וכן הלאה טבע האדם זה שהאיזון בין הכיווץ
וההתפשטות חייב להיות אצלו
מאוד מאוד מאוד מאוזן
ואם
לטווח ארוך הוא לא מאוזן
שיש דאגה דאגה דאגה דאגה דאגה לאט לאט מרגישים
שיש פה מתח חי
כזה אדם שכל
איך אומרים השכול והיגון
העולמי מוטל על הכתפיים
שלו אז לאט לאט הבן אדם הזה מתחיל לזלוג
לעניינים לא טובים עניינים
שהם לא
בריאים או אוכל לא בריא או מעשים לא נכונים או בגידות לא נכונות
זה ככה מסביר האדמור הזקן כי כאשר יש לו לחץ לכן מזהירה אותנו המשנה ואל
תהיי רשע בפני עצמך
כי אם תהיה רשע בפני עצמך יותר מהמינון ברור שאתה לא צריך לרמות את עצמך
שתדע מי אתה
אבל אם תהיה ביותר מהמינון אתה יכול
להגיע לנקודה מסויימת של התפרצות לגמרי
עכשיו זה רמוז בצמד
המילים תוהו ובוהו תוהו
זה שאני נדבקתי בנקודה
אחת כן אבל למה הייתי צריך להגיד את המילה הזאת אבל למה אמרתי לו את זה אבל למה אמרתי לו את זה
למה אמרתי
לו את זה
חופר חופר חופר מה בסוף יוצא
ועבור
התפרצות אין סדר יום ישנים ביום בלילה לא עובדים גונבים מעשנים ואני מתכוון לכל מיני דברים
ואמרנו
תוהו ובוהו אם נכנסתי
לתוהו תוהו זה
ועבור
אז אני הופך
להיות בלי סדר לחלוטין
התפרקתי
לחלוטין כי אם בן אדם נדבק באיזושהי שאכן שיש בן אדם שיש לו
איזשהו מועקה דאגה בלב איש
וסיכנה למה אם לא היא סליחה מה יקרה
הוא הוא
הוא לא הוא
זה לא שהוא יהיה לו נורמלי לווא דווקא הוא פשוט יתחיל להיות מטורף
סביב בולמוס של אריות סביב בולמוס
של אוכל
ואולי גזילה וגניבה וכל מיני דברים שליליים שהאדם נופל עליהם כתוצאה מזה
שהוא נדבק בנקודה אחת ומתכווץ בה
לכן צריך לעצור לעצור אותו עצם הנקודה מהר צאצא מפה
יש לנו מצווה בתורה שנקראת 7 ימי אבלוז לא עלינו למי יש זה מה עושים שם בשעה ימי וילות
כלום באים יושבים
ליד האדם שנפטר לו אהוב
יושבים איתו ואז מה
דברי איתו הנקודה
שעומדת מאחורי זה
7 ימים אל תיתן לו לחשוב
מגיעים אנשים מכירים הוא לא יכול להיות רוב האנשים
שלום אומרים מילים ואז
פתאום מפטפטים על כל העולם ושוכחים בכלל שהם נמצאים בע אבלות זה מה שקורה בשטח ואחרי השבעה ימים מסגרות הדלתות
ומתחיל העצב האמיתי אבל כבר יש לך אפשרות להתמודד
איתו כי הוקעה עוקץ העוקץ הוא בהתחלה
ברור שצריך לטפל בבעיה צריך לטפל באותה סיבה של דאגה
אבל
הדרך לטיפול לא תוכל לעבור דרך הכבדה על הדאגה בעצמה אלא כשאני אצליח להוריד את העוקץ של הדאגה אז יהיה לי גם שכל
לחשוב מה אני עושה
אבל כל מה שאני תקוע בתוכה אני גם בלי שכל סתם מטומטם
מה מה זה נותן
כלום
אז לכן דבר ראשון האדם צריך
לצאת משם
עכשיו אני רוצה אני רוצה
להמחיש
איך
נראה בן אדם
שהוא שקוע
בעצמו לגמרי לאן הוא מגיע זאת אומרת איזה סגנון לאן הוא יכול להגיע
קראתי
קראתי על
יהודיה אחת אמריקאית לפני 100 שנה
נסעה
לפולניה אמריקאי שהגיע לפולניה פעם זה כמו איזה
משהו
זה הגיע
לשם והיא שכרה דירה והיא
לקחה משרתת פולניה
גויה
היא באה היא אמריקאית כמה שהאמריקאים כאילו נאורים אבל הם תמימים
שמה את כל
יאללה שמה שמפואים
וחבילות של סבונים שהיא הביאה איתה וזה
היא היא אחרי איזה
שבועיים רואה שחצי ערימה
איך נגמר כל כך מהר אחרי
שבועיים היא מבינה פולניה הזאת גנבה
אני מדברת אנגלית זאת מדברת פולנית
אבל ככה בצורה היא הצביעה לה פה זה
למה את לא מתכוונת
להחזיר את זה
אז אז אני הולכת למשטרה
למחרת חזר הכל לא מול העיניים שלה
כשהיא לא ראתה
חזר הכל
אז היא אומרת לי אני מאוד התפלאתי היא התנהגה באותה צורה לפני
ובאותה צורה אחרי
ששה שום
כלום אתם רוצים לשמוע בנפש בוא ננסה לנתח אנחנו מכירים שיש אנשים
כאלה לא רק פולנים אז
בואו ננסה לראות את בתנועת הנפש
מה זה תנועת הנפש הזאתי
אני
צריך להצמיד
דברים
אז שאני יכול
לגנוב
אני גונב
כשאני רואה שזה לא טוב לי אז אני מחזיר
אבל לרגע לא יצאתי מעצמי לשנייה לא אני כל הזמן בתוך עצמי וזה חוסר
חוסר שפיות זה טוב
הוא האדם הזה נמצא בתוך
טוב עמוק עמוק אדם בטיפוס כזה
התמונה זה
בחסידות זה נקרא אונה
כמו בעל חיים האוכל פה הוא ילך לשם עכשיו תביא לו אוכל פה הוא ילך לשם הכל סביב
הנקודה שלו אתה יכול להניע אותו סביב את הנקודה
מתי אתה יוצא מזה מתי
משהו קצת
רוחני קצת מופשט מספיק
כל הזמן אני ואני ואני ואני
ואני ואני
וטוב לי ולא אותי מרגיש לי ולא מרגיש לי מדבר אליי אני לא מדבר אליי היה לה מספיק מי בכלל
והסיפור המפורסם של האדמור
הזקן שבא אליו חסיד ואמר
לו אני ואני ואני
מי צריך אותך בכלל
זה כאילו הוא הוציא אותו מהתוהו הזה החוצה
ואז מה קרה את החצי השני של הסיפור לא לא זוכרים לספר אבל הוא לכאורה הכי חשוב
ואז כל הבעיות שלו נפתרו
כי כשהוא יצא מהנקודה התכלית זה שהאדם יצא מאותה של האני ואז זה יפתח אז יפתח וזה יפתח בגדול לאפתח אז
ואל תהיי רשע בפני
עצמך כי אם תהיה
רשע בפני עצמך
תיכנס לתוך תו הוא תוך של הנאות
ותשוקות ומה שטוב לי
ואז
אתה גם יודע להתחרט אתה מסוגל להתחרט כי כל עולם מחר אתה על מה בנוי
עשיתי מעשה לא טוב פגעתי בו
ולא כמו אותה פולניה עכשיו אני מחזירה כי יבוא שוטר
עכשיו אני
אני נזכר הלכתי ברחוב ביוטייקה אבן ניו
בקראון היידס שזה בקצה של השכונה
ואני הולך ומגיע אליי כושי ואור היום
עם סכין יפני
פתוח ככה אתם סכין יפני יכול לעשות דברים לא טובים כן
הוא מגיע אליי ככה
ואני אני אני ראיתי
את את המשטרה 50 מ' מאיתנו עומדת סתם
ניידת
אז אני הוא הוא אמר שהוא רוצה כסף אני אמרתי לו כנראה מסומם ככה שאני זוכר אני אמרתי לו שהפוליט נמצא פה זה
בשניה אחת
עכשיו
אתה אתה בן
אדם או אתה בעל חיים אם אתה בן
אדם מה אתה מתפש מהמשטרה אם אתה בעל חיים מה קורה איתך
לא אני הולך לפי
מה שמשתלם עכשיו משתלם להוציא ממנו כסף טוב עכשיו שאי אפשר אז אני לא רוצה
זז ככה וזה דבר שהאדם צריך ללמוד לצאת ממנו
לצאת ממנו זה רק
על ידי זה שהוא לומד להסתכל על החיים ברצינות ולצאת מהקלות ראש להסתכל על הבדיחות ועל הקלות ראש רק
כאמצעי למטרה לשנות לי קצת את כמו שאומרים את האווירה ולהתקדם אחר כך בצורה רצינית ועקבית
ככה צריך להסתכל על הדברים
אחרת
הקלות ראש תכניס אותו לאיזושהי
שהנקודה זה אני ומה אתועלת שלי וכן הלאה