ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קוהלת מלך ישראל

אני קוהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים שיעור בספר קוהלת פרק א פסוק יב הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו נמצאים בפסוק יוד בית של קוהלת פסוק הוא קצרצר

ונדבר היום אולי קצת שונה מכל שיעור גם על הפן ההיסטורי שעליו

שנאמר הפסוק הזה

הפסוק הוא אני קוהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים

בעצם וקוללת המחבר הסתיר את השם שלו לא מוזכר ששלמה חיבר

אותו זה הפסוק

שרומז את העניין אני קוהלת הייתי מלך ומלך ישראל בירושלים מעבר למסורת של חכמינו ששלמה הוא זה שחיבר את הספר יש לנו את הלשון הזו של הפסוק

כפתיח יש רק דיוק קטן וחשוב בלשון של הפסוק אני קוהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים

הפרשנים אומרים מה זה על ישראל אפשר להתנסח אני הייתי מלך ישראל בירושלים

העם ישראל הזה יש לו משמעות לדברי האם והיא שהוא היה השולט המוחלט זאת אומרת

על ישראל

זאת אומרת אני לא כשאני אומר הייתי מלך ישראל או ראש ממשלת ישראל זה זה ביטוי שיש ישראל ואני הראש אבל גם הם משהו על זה מין ביטוי של ביטול מוחלט של העם למציאות של המלך ההמשך של הרעיון הזה זה הפסוק שבא לאחריו שלמה אומר נתתי את ליבי לדרוש ולתור בחוכמה

אז המהלך שאני מזכיר עכשיו טועם

שאני קועלת הייתי מלך על ישראל בירושלים מדוע זכיתי

מכיוון שהייתי מלך על ישראל כלומר הייתה לי שליטה מוחלטת על העם כיוון שכך נתתי את ליבי לתור בחוכמה זאת אומרת מהי המשמעות הזו כדי שהמנהיג לא משנה איזה מנהיג ירגיש חשק ורצון לתור בחוכמה ולחפש מה טוב לעם ולנסות להתאים

בין העם לבין מסגרת מסויימת שהוא חושב שהיא יותר מתאים לו

זה בא רק כאשר הוא מלך עליהם כאשר נותנים לו אוטוריה מלאה לעשות מה שהוא רוצה והוא לא צריך יותר מידי להוכיח ולהסביר ולשכנע ולקבל הסכמה לכל פעולה מהפעולות שהוא עושה אז יש סיכוי שהוא יותר תן את הלב ויתן את הדעת

ויצליח גם כן למצות זה בא לידי ביטוי

אנחנו יודעים שיש כמה צורות ממשל יש את הדמוקרטיה אבל יש את הדיקטטורה ואנחנו יודעים שהעולם בוחן בדיקטטורה המוחלטת ודווקא התורה טוענת שצריך לשלב בין שניהם זאת אומרת גם לדמוקרטיה באופן מוחלט יש את החסרונות שלה גם כן בכלל כיהודים אנחנו יודעים שכל דבר שיש בעולם אין טוב בלי רע גם אין רע בלי טוב גם אם נחליט שהדיקטורה זה דבר קשה

אבל יש פה איזה שהם נקודות חיוביות גם כן זאת אומרת יש פה איזה שהם נקודות של ברכה שנמצאות דווקא בו ולא נמצאות בצורות ממשל אחרות אז זה בא לידי ביטוי בנקודה ששלמה מביע כאן על ישראל

כאשר המנהיג יש לו שליטה מוחלטת על העם והוא גם יודע שהעם שייך לו גם היום וגם מחר מעבר להרבה הרבה עוולות שהוא יכול לעשות להם והם יעברו בשתיקה שזה הצד השלילי המוחלט של הדיקטטורה יש איזה שהוא פן חיובי משום שכשאני מרגיש שהעם נמצא בידיים שלי אז יש לי חשק להשקיע

ולנסות לקדם אותם מה שאין כן כשיש לי את העם לארבע שנים

וגם אז אני צריך הרבה מאוד תמרונים כדי להזיז משהו אז תת מודע שבנפש אולי אפילו עמודה מגיעים למסקנה שאולי לא כדאי בכלל לעשות כלום רק למנות את הכיסים שלי בממון ואולי גם את האלבום שלי בתמונות עם כל מיני דברים מעניינים וכל מיני אנשים נכבדים שבאתי איתם במגע במילים אחרות

הדמוקרטיה גורמת למנהיג לחפש את עצמו ולהקטטורה יכולה לגרום לו תמיד אבל היא יכולה לגרום למנהיג לחפש את העם

וזה לפי הפרשנות הזאתי זה מה שקרה אצל שלמה שהוא אומר שכיוון שהייתי מלך על ישראל הם היו שפוטים מוחלטים שלי אז נתתי את ליבי לדרוש ולתור בחוכמה כמו שהוא ממשיך בפסוק פסוק ארוך ומעניין בפני עצמו ששלמה מנסה להשקיע הרבה מאוד מחשבה איך להתאים לכל אחד מהעם את הדבר המתאים לו

כאן אנחנו מגיעים למסר מעניין

בשיר השירים מספר לנו עובדה היסטורית ששלמה זה לא ידוע בפשט שקוראים את התנך ככה לא רואים את זה אבל במדרש נמסר ששלמה בעצם היו לו כמה דרגות

של עליה אחת אחרי השניה

וכנגדם היו לו ירידות שעמדו בהתאמה לאותם עליות

השלב הראשון שהוא היה מלך קטן בלשון של המדרש בעבר הנהר

השלב השני זה שהוא הפך להיות מלך על כל ישראל והשלב השלישי זה שהוא הפך להיות מלך על כל העולם כנגד 3 העליות הללו הוא חווה במשך המלכות שלו ירידות הירידה הראשונה זה שהוא ירד מלהיות מלך על כל העולם

הפך להיות מלך רק על ארץ ישראל והירידה השנייה שמתוך ארץ ישראל הוא הפך להיות

מלך רק על ירושלים

והיה שלב אומר המדרש שהוא היה מלך רק על התרמיל ועל המקל

שלו שהוא בכלל ירד לחלוטין מהמלכות ועל זה אנחנו נדבר באריכות בהמשך השיעור אבל מה הנקודה שהיא מעניינת לפי המפה הזאת שנותן לנו המגרש שהיו לו 3 עליות וכנגדם 3 ירידות אני קהלת הייתי מלך בירושלים

הייתי מלך על ישראל בירושלים הוא מדגיש

שהפסוק הזה האימרה הזו נאמרה כאשר הוא לא היה מלך על כל העולם וגם לא בזמן שהוא היה מלך הק על התרמיל והמקל שלו

ולא כאשר הוא היה מלך על ארץ ישראל כולה אלא כאשר הוא היה מלך על ישראל כלומר על עם ישראל אבל רק בירושלים היה לו מין שלב של ביניים ואז הוא אמר את הפסוק הזה אני קלת

לפי המהלך שדיברנו

יש לזה איזשהו מסר חשוב אני רוצה להקדים שישנה סדרת ספרים מאוד פופולרית שנקראת אנציקלופדיה תלמודית

האנציקלופדיה היום השנה עכשיו הוציאו את הכרך השלושים שלה מדובר באיסוף

ראשון מסוגו של כל המה שנאמר על נושאים למשל ניקח לבית המקדש בית המקדש עצמו זה ערך להקיף את כל נושא בית המקדש את כל

הכללים ואת כל הפרטים או למשל

אם ישנו ערך

חוש ן המשפט שהיה על ליבו של הכהן הגדול היו לו אבנים 12 אבנים מה היה תכונה של כל אבן מה היה התפקיד של הכהן בשעה שהוא לבש את החושן וככה כל פרט ביהדות הם מביאים את כל מה שנאמר בתמציתיות מדובר בעבודה של שנים ארוכות שנים

האדם שהיה הממונה על העבודה הזאתי מי שהתחיל את העבודה הזאתי שמו היה אולי הוא לא כל כך מוכר

העולם אבל שמו היה הרב שלמה יוסף זאבים הוא היה רב שעלה מרוסיה אני מדבר לפני 40 שנה והיה לו זיכרון פינומי ויכולת כתיבה נדירה מאוד יכולת העברה מאוד מאוד בריאה ומאוד מאוד מתומצתת והוא זה שערך את הכרכים הללו

כיוון שהוא היה אדם מאוד ידידותי וגם אנוטן בטבעו

אז הקהל בארץ ישראל אהב אותו באיזה שהוא שלב העלו את הרעיון שהוא יכהן כרב של ירושלים אחרי פטירה של אחד הרבנים הקודמים העלו את הרעיון שהוא

יכהן רב בירושלים

כשההצעה הזאתי באה לפני שהוא ראה את עצמו כתלמיד של הרבי אז כתלמיד חבר אבל הוא היה לו יחס עם הרבי אז הוא כתב לרבי שמציעים לו כזו הצעה והוא נוטה לקבל

אותה והרבי שלל את זה על הסף בשום אופן מדוע אמר לו זה הסתכלות שבשבילי הייתה חדשה אמר לו אדם שיש לו יכולות

של הגות ומחשבה

אל לו לשמש במשרד של שררא וכבוד שתיקח לו את הזמן

וכל מיני טקסים וכל מיני התחייבויות חיצוניות בזמן שהוא יכול להשקיע במבנה הפילוסופי שבו הוא עסוק וזה הרבה יותר חשוב מכל היחצנות הזו אז צורת חשיבה מה אנחנו לומדים מצורת החשיבה הזאת שיכול מאוד להיות שדווקא מה שנראה בחוץ מכה לפעמים חושים

של העמקה הפנימיות יסודות פנימיים

אנחנו יודעים גם כן בצורת מבנה שלטון האנשים שאותם אנחנו מכירים וכולם מכירים שהם מנהיגים בפועל של השלטון הם לא המהנדסים שעומדים מאחורי ההצעות והדיבורים והרעיונות הם לא המוזיזים האמיתיים הם מין בובות

שעומדות עומדים מאחוריהם מאחריהם יועצים שלמדו הרבה מאוד שנים

והיועצים הללו הייתי אומר הם המלומדים האמיתיים בתחומי כלכלה בתחומי ביטחון ובשאר כל התחומים שראש ממשלה צריך לקבל החלטות בראש ממשלה השרים כל מיני צריכים לקבל בהם החלטות וראש הממשלה אם הוא ראש ממשלה חכם אז הוא יודע להקשיב למה שאומרים לו ולהגיש את זה בצורה בריאה וטובה לעם שבחר בו

אבל בעצם הוא אין לו את היכולות גם כן האנושיות

לעמוד בחוכמה נגד כל המטלות וכל ההכרעות שהוא צריך לעמוד להכריע בהם משום שאין אין בכוח בין אנוש להיות כל כך מתמצא בהרבה תחומים הוא פשוט צריך להיעזר מה זה נוגע לעניין שלנו

שלמה היה לו שלב שהוא היה מלך על כל העולם כשאתה מלך על כל העולם אתה צריך לרצות המון המון סקטורים אתה צריך לרדת לסוף דעתם של המון המון חולים

ובני אדם שהייתי אומר שהפריסה הזאתי היא מחריבה את היכולת שלך

להעמיק חקר גם בבני אדם וגם בנתונים שאותם אתה רוצה לשייך לבני האדם אדם אחד ששולט על כל כך הרבה דברים הוא מתפרס לדעתו מתרחבת ונחרבת גם כן כיוון שאין לו יכולת כל כך

להתמקד במה שהוא עושה מתפזר בדעתו זאת אומרת כן

לעומת לעומת המצב הזה ישנו המצב של מלך על מקלודת תרמילו שאז אתה בעצם לא יכול להזיז כלום אתה נשארת עם עצמך גם זה מצב לא אידיאלי

מה נשאר נשאר מלך על ישראל ונשאר מלך על ירושלים מה הבעיה במלך על ישראל אנחנו יודעים שמלך על ישראל

לא יודע שבתקופה שגרתי בארצות הברית אז אז האמריקאים לימדו אותי שישראלים אוהבים לדבר פוליטיקה אני זה היה לי חדש זאת אומרת

הם בכלל לא היו מונחים במה שקורה בפוליטיקה שלהם טוב אז הייתי אומר אולי זה בגלל שהם יהודים אז מה אכפת להם מה שקורה שם אבל זה לא בדיוק נכון

עם

ישראל

בביטוי הקבלי ישראל זה מלשון שררה

אני לא זוכר מי זה היה אותו נשיא מדינה שאמר לאיזה שהוא מבקר מכובד

שהיה פה בארץ אמר לו אתה על כמה אנשים אתה נשיא כמה מיליונים

אני נשיא על מדינה גדולה יותר אז הוא אומר מה המדינה שלך ארץ ישראל בקושי רואים אותה על המפה אז הוא אמר לו אתה הנשיא על אנשים על עם ואני נשיא על נשיאים זאת אומרת

בתחושה של ישראל של זה כל אחד שר וכל אחד יש דעה ולכל אחד חושב שיש לו מה להגיד והוא גם כן לא מתבייש להגיד את זה

באמת בצורה כזאתי לנהל מדינה זה

קשה ואחר כך גם הוא בלתי אפשרי אנחנו יודעים יש את הביטוי שפות השופטים דור ששפטו את שופטיו שהמנהיג עומד כל הזמן בביקורת נוקבת של מה שהוא עשה ומה שיעשה ומה שהוא חשב זה מקשה מאוד עליו לתמרן זה כמו ספינה מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד גדולה

וכל רגע היא נתקעת בקרקעית של האגם שבו היא נמצאת ולהתקדם הלאה היא לא יכולה

דרך אגב שוב אני אומר

הרבי בכלל גם בהסתכלות הפוליטית שלו הוא טען שבכלל ממשלה רחבה זה אסון הוא באמת המשיל את זה למין ספינה כזאת גדולה שאתה לא יכול לזוז לשום דבר כי אמנם יש לך ממשלה רחבה אבל היא כל כך רחבה אתה צריך לרצות כל כך הרבה אנשים

כל כך הרבה דעות אז אתה לא יכול בעצם להגיע לכלום

צריך ממשלה צרה וחזקה זה היה הביטוי שלו צר וחזק אז זה בדיוק

הלשון

של הייתי מלך על ישראל בירושלים ירושלים על פי קבלה זה הראה שלמה זה אנשים שיש להם יראה ופחד

מהמלך זה אנשים שמסוגלים לשמוע זה אנשים שמקבלים אותך זה אנשים שבטלים אליך ולכן

יש לך גם חשק

להשקיע בהם ולכן יש אפשרות שאתה מתחיל נתתי ליבי לדרוש ולטוח אחר החכמה ולמצוא מה מתאים להם ומה לא מתאים להם

מה שאין כן כאשר יש לך ישראל עליך אז אתה מסתבך אתה כל פעם מסתכל מה אמרו עליי מה דיברו עליי איך אני מגיב על מה שדיברו עליי ואת כל האנרגיה שלך אתה משקיע לא לטור אחר החוכמה אלא איך לשמור על התדמית שלך בעיני העם

לא יודע איך לקרוא לזה המתוסבך הזה שכל הזמן מחפש אותי וכל הזמן יש לו תלונות ואף פעם אי אפשר לרצות אותו חייה

מישהו שאמר רופא אמר פעם שבישראל להיות רופא זה זה לא משתלם כי כאשר אתה הצלחת לרפד אתה חולה אז אומרים ברוך השם הבריא החולה וכאשר החולה חלילה מת אומרים הרופא רצח אותו

אז מכל דרך שלא תהיה אתה לא מרוצים ממך ואתה לא מקבל מחמאות ואתה לא מקבל שום פירגון על כלום זה תסמונת של ישראל זאת אומרת שכל אחד הוא שר

אפילו כאשר יש את העיר שלם את היראת שמיים אז הדברים מתקבלים בצורה אחרת

טוב זה היה פתיח אבל בעצם הפסוק הזה של אני קוהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים הוא נאמר בעיתוי באותו עיתוי שעליו דיברנו ששלמה ירד ממלכותו והיה מלך רק על התרמיל ועל המקל שלו ואז הוא אמר אני אז הוא הזכיר הייתי מלך בירושלים זאת אומרת אני לא מלך הייתי מלך

גם דורשי רשומות מצאו שהייתי מלך עם הכולל ועם האותיות ביחד זה יוצא את אותו מספר של אותיות אותו מספר גימטריה של קהלת

קוהלת כל כולו בא לומר מסר אחד של האי טי מלך וזה ממש נשמע טוב משום שאדם שמדבר בכזה ייאוש זה אדם שהיה מלך זה לא אדם שהוא מלך עכשיו זאת אומרת זה אדם שראה חיים לא רואה אותם עכשיו אז יש הרבה מסר שאנחנו יכולים ללמוד כאשר אנחנו נשמע מה אומרים מה מספרים מה מספרת לנו המסורת מה אומרים המקורות על על מה

שהיא מה שקרה לשלמה והסיפור לכשצמו

סיפור איך אומרים מדהים אבל יש לו המון המון המון לקחים אם אני אגיד 10 20 לקחים זה מעט יש המון המון לקחים בכל קטע מהסיפור

אז אני אומר הסיפור מופיע בגמרא במסכת קיצין בדף סמך ומופיע גם במדרש מופיע בכמה מקומות אני ריכזתי את המקומות ביחד ברשותכם אנחנו היום נספר סיפור עם קצת פרשנות באמצע

זה סיפור שמעין הגיע הפסוק הזה אני קוהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים

בסוף גם כן נגיע ללקח ששייך אלינו זה שלמה המלך סך הכל הסתלק בשנות החמישים הראשונות שלו

טוב אז אנחנו נראה את הסיפור כמו שמתואר בגמרא אני תרגמתי אותו אבל בסופו של דבר ישארו דברים שהם עתיקים מפעם הסגנון הוא הוא כזה שלמה המלך כשהוא בנה את בית המקדש

קיבל מסר מהקדוש ברוך הוא שכיוון שבית המקדש עניינו להעריך את חיי האדם לגרום לאנשים לחיות יותר ולא למעט את חייהם ומכיוון שהברזל עד היום תפקידו לקצר את חייו של האדם מהסכין והחרב עד התותח וה והטיל והדברים הללו

אז כיוון שכך לא ראוי שברזל ישמע בבית ויבנותו

כלומר הציטוט של האבנים שהייתה מלאכה מאוד מאוד גדולה ורחבה אז בעיקר האבנים האמיתיות הם היו עיקר צורת הבנייה והסיטוט היה חלק אינטגרלי של הבנייה ואסור שיהיה אבן על סליחה ברזל על האבן אז איך בדיוק בונים בצורה

כזאתי

שלמה בחוכמתו נזכר

או קיבל מסר

שמשה רבינו שהוא היה צריך לחקור אבנים טובות

בתולעת שנקראת תולעת השמיר ברא אותה הקדוש ברוך הוא ביום שישי התולעת הזאת יש לה כוח מיוחד שכאשר היא נמצאת על דבר קשה

היא בוקעת אותו בצורה מדוייקת וישרה אז הוא חשב שהוא יוכל להשתמש בבניית הבית כאשר הוא הוא יניח את ה את התולעת הזאתי על אבן ואז בצורה סימטרית האבן

תקן ואז הוא לא יצטרך להשתמש בברזל

אז הלך שלמה ושאל את החכמים מה אני עושה איך אני מוצא את השמן אמרו לו החכמים אתה הרי אז הוא היה מלך על העולם אתה הרי מלך על העולם אתה שולט לא רק על הבני

אדם שבעולם אלא גם על הדומם צומח חי בכלל אז יש לך שליטה על השדים אז תקרא לשניים מהם

ותאלץ אותם שיגידו לך יש להם כוחות משלהם לדעת סודות שכאלה קרה לפני שדים

השביע אותם שיגידו לו איפה נמצאת איפה נמצא התולת הזאת תולעת השמיע

אמרו לו השדים לא אצלנו אבל אולי המלך שלנו יכול לדעת איפה היא נמצאת המלך שלהם שמו שמדי מלך השדי ומפורסם

ותיגש תיגש תיגש אליו ואולי הוא יכל לעזור לך אז הוא שאל אותם איך ניגשים אליו אז הם סיפרו לו את כל הרקע איך

מגיעים אליו והם אמרו לו שהוא נמצא במדבר במקום זה וזה

והסדר הוא יש לו סדר יום

הסדר הוא

זה שהוא עולה לשמיים זמן מסוים כדי לשמוע דברי תורה וחוכמה שם אגב הוא יורד פה לארץ גם כאן הוא שומע

איזה שהם דברי חוכמה ואחר כך כשהוא רוצה לנוח ולשתות אז הוא בא למקום הזה שמה יש לו מין בור שהוא עצמו חפר אותו והבור הזה הוא מילא אותו מים

ואת הבור הזה הוא חתם בחותמת שלו שאף אחד משם לא יכול לקחת מים

הוא שותה וחותם חזרה את החותמת והוא לא ישתה מהבור הזה עם מישהו נוסף נגע בו זה המסר שהם סיפרו לו אז שלמה אמר בסדר מספיק לי

הוא קרא לשר הצבא שלו

בניהו בן יו ידע ונתן לו כמה אביזרים

ששם השם היה חקוק עליה שרשרת ששם השם היה חקוק עליה שרשלת קמה גזי צמר ונודות של יין וזה היה בעצם המבצע שאותו אחד היה צריך לעשות בסופו של דבר להביא את השמידה היא אסור וקשור לירושלים כדי שהמלך יוכל לדבר איתו

הלך בניהו הגיע לאותו מקום של הבאר ולפי ההנחיות של שלמה הוא עשה חור באבן שבה הייתה חקוקה היה חקוק הבור הזה שעשה שמידי עשה חור באבן ושאב משם את כל המים החוצה בלי ליגוע בחותמת שעליה כאשר המים יצאו החוצה וסתם את אותו

את אותה את אותו חור עם צמר

את החור ועשה שוב חור בחלק

של הבור ואז הוא באמצעות צינור החדיר לתוך הבור יין ושוב סגר את אותו חור עליון עם עם גזי צמר ועלה לאחד העצים ליד לאמתי

והשמידה הגיע כעבור זמן אחרי שהוא היה למעלה והיה למטה והיא יצא אז הוא בא לשתות ואז הוא הסתכל על הבור וראה שהחותמת שלו נמצאת שם

אז הוא פתח פתח עלה הריח של עשן באפו

אז הוא לא רצה לשתות יין הוא לא רצה לשתות

אבל לא הייתה לו ברירה הוא היה צמא אז עוד פעם ניגש עוד פעם להתרחק+ פעם ניגש בסופו של דבר הוא שתה

כיוון ששתה נעשה שיכור וכיוון שנעשה שיכור נעשה עייף כיוון שנעשה עייף הוא נרדם אותו רגע שהוא נרדם ניגש אליו בניהו בן יור ידע וקשר אותו בשלשלת שאותה הוא הביא

נקפו השעות והשמדה התפקח מאינו הוא רואה את עצמו קשור אז הוא רצה לנתק את השלשלת במכה אחת כוחו היה גדול

אז בניה אומר לו אתה לא מתבייש שם השם חכו כאן השלשלת ברגע שאתה מנתק אותה אתה מוחק את שם השם אתה מפריד את האותיות שלו אז כיוון שכך שמאי ראה את זה אז ומיד מיד הכניע את עצמו זה דבר מעניין לכשעצמו איך ששדים או מלך השדים רק שם השם נמצא

פה נעשה מה שאתה רוצה לא יש לו את הביטול המוחלט הזה

לקח אותו בנייהו ככה

וקשור ומתחילים ללכת לכיוון ירושלים עכשיו כאן הגמרא מספרת כמה וכמה דברים שקרו להם בדרך היא לא מסבירה עדיין את הדברים

קודם כל מה קרה אחר כך בשלב השני אנחנו נחזור ונלמד מה מה היה המשמעות של אותם דברים זה גמרא מספרת שבשלב הראשון כשהם באמצע הדרך היה איזה דקל

חזק גבוה ותמיר יוצא דופן באמצע הדרך

אז הש מידה נתן לו כזה מכה עם הרגל שלו ואיך אומרים הקשיבו אותו על הרצפה במכה אחת

אחר כך הם המשיכו הלאה היה שם מבנים מבנים היה מבנים נמוכים מבנים גבוהים היה מבנה אחד מאוד מאוד מבוצר שכולו מאבן שיש חזקה יוצאת מן הכלל אז השמדה על כל הבתים איך אומרים לא נגע בהם כשהוא

יגיע לבית הזה אז הוא תחכה חלב עם הגב ועשה אותו חורמות

המשיכו הלאה התקדמו הלאה בדרך הייתה שם איזה שהיא אישה אלמנה שגרה בצריף קטן ודל היא כנראה הספיקה לראות מרחוק מה הבחורצ'יק הזה עושה לדקל ולבית הזה אז היא יצאה והתחננה בבקשה אל תתחכך בבית שלי זה צריף כזה

בשניה אחת ליפול היא התחננה מאוד אז השמידה היא רחם עליה

והוא נתן קפיצה כדי שהוא לא זה

באותו רגע שהוא

נתן קצה הרגש שלו חטפה מכה והוא נקע את הרגל

אז הוא אמר לעצמו

לשון רכה יש פסוק לשון רכה תישבר גרה כאן אני עושה הפסקה אבל אני מביא איזה שהיא פרשנות שמביא אחד

מהפרשנים הכי גדולים המהרל מפראג זה שיצר את הגול מי שמכיר את הסיפור אז המהרז בספרים שלו דרך אגב הגולם היותר מיוחד שהוא יצר זה הספרים שלו זאת אומרת הוא מיוחד בפרשנות שלו הוא מפרש דבר מעניין

הוא אומר כשהשדים הרוחות וכל הדברים האלה הדבר שהכי שנוי עליהם זה כאשר יש איזה שהוא משהו בולט מוחצן

שמגלה חוצפה

לא יודע אני לא מוצא את הביטוי הזה הסמל של הדקל הזה הגדול הזה המתנשא והרחב הזה זה מה שמעצבן את הסדרה אחרא אז את זה הם מפילים

כשיש

איזה שהוא

שהוא נמוך קטן לא נורא נותנים לו לחיות אפשר לעבור לסדר היום יש משהו שהוא מזדקן כזה בעיניים הוא חריג בנוף זה מן חוצפה כזאת

ככה הוא קורא לזה אז אז הוא אומר זה זה הקליפות רועות את זה הם רואות סתם ככה זה דבר חשוב

למדנו בפרשת השבוע וימט יוסף וכל

אחיו וכל הדור ההוא יוסף כל אחיו וכל הדור מי הראשון יוסף יוסף היה האח הקטן מבין האחים הוא היה אחד לפני

האחרון למה הוא מת ראשון אז חזל אומרים כיוון שהוא נהיהג עצמו בשררה זאת אומרת מישהו זה אז הוא מתקצרים ימיו הוא מת בגיל 110 הם חיו עוד שנים

זה כלל חשוב מאיפה זה נלקח זה אותו אותו

אותו סיפור זה מקבילה של אותו סיפור מישהו מידי גבוה ומידי חזק ומדי בריא והוא גם מבליט את זה אז קוראים לזה שהוא מושך

אחריו אש איזה אש של שלדיי וגונדה דיליידי שלו זה כל הקליפות בסדרה לפעמים הקליפות בסיטרהך מתבטאים בכל מיני מחלות לפעמים זה מתבטא בכל מיני ולא מבין על מה זה בא

אם הוא היה קצת

קצת אז היה נראה אחרת אז היה פרשנות של המערב

אחר כך אומר

המהר בנוגע לבית של אותה אלמנה שהשמדה קפץ ודילק

אז זה אומר שבכלל צריך לדעת שאפילו הרשע הכי גדול כלומר יש מדי תדבר אליו ברכות אתה יכול אתה יכול להצליח איתו זאת אומרת

זה הדרך זה השיטה וזה הכיוון

טוב אנחנו ממשיכים הלאה בדרך

והשמדה רואה איזשהו אדם עיוור

שהוא טועה עם ללכת לכאן או לכאן והוא ניגש אליו ומראה לו את הדרך ככה עם הרבה נימוס והרבה דרך ארץ

ממשיכים הלאה הדרך רואים אותו דבר אבל לא עם עיוור אלא עם שיכור

אדם שיכור שהוא נדנד לא יודע אם ללכת כאן הוא פונה לכיוון לא נכון מפנה אותו לכיוון הנכון ממשיכים הלאה

באמצע הדרך היה גם עוד כמה דברים מעניינים

בדרך היה שיירה של חופה של חתן וכלה שמתחתנים ההשמדה היא נותן מבט מתחיל לבכות

ממשיכים הלאה עומד איזה אדם באמצע הדרך ליד מין בוטקה כזה של סנדלר ואומר לסנדלר אני רוצה שתעשה לי נעליים שיחזיקו מעמד 7 שנים אז השמדה היא שמה את את הבן אדם הזה מבקש אז הוא צחק

+ המשיכו ראו אדם קוסם מכשף שעומד ואנשים סביבו הם משלמים לו כמה פרוטות והוא מראה להם להטוטים

השבישי ראה את זה עוד פעם צחק

מה בדיוק היה כל הדברים האלה זה בהמשך הגמרא מסבירה

הגיע לירושלים שמו אותו בנו לו איזשהו אוהל כזה בחצר של המלך הוא קשור לא יכול להזיק נמצא שם הוא היה כזה כבר אצל יודעת מה רוצים ממנו ושלמה דווקא

הרגיע אותו וזה שלא קרה לו ככה 3 ימים השאירו אותו ככה מתוע

אחרי 3 ימים קרא לו שלמה אז השמיד הוא לא יכול להזיק אבל הוא לקח מקל על מדד 4 אמות 400 כמו שאתם מטר עם המקל הזה

ואחרי זה הוא לקח את זה וזרק את זה לפני הפנים לא על שלמה אבל כנגד שלמה אז איך אומרים האנשים רצו לעשות לו החיילים

אמר לא הוא רוצה לרמוז לי משהו אז מה הוא רוצה לרמוז ומיד יסביר שלמה הבין בחוכמתו הוא אומר הוא רוצה להגיד לי מה אתה מנסה לשלוט על כל העולם עד שאתה גם לא נרגעת עד שלא תפסת גם אותי

סך הכל מה היה הסוף שלך

4 על 4 שלמה עונה לו כמו אחד שהבין את את המסר אמר לו נכון אבל אני לא הזמנתי אותך לכבודי אני רוצה לבנות את בית המקדש

ואני צריך את השמיר

אני לא יודע איפה אז לכן קראתי לך

אז אומר לו השמדיה תראה הוא לא הצליח אני אגיד לך מה היה כשהקדוש ברוך הוא ברא את השמיר הוא ברא אותו ביום שישי בין השמשות

ואז הוא נתן אותו לשר של הים הוא מינה את השר של הים שהוא יהיה אחראי על השמן השר של הים יש לו בן ברית

שהוא תרנגול עבר תרנגול הבר זה הדוכיפת מה שאנחנו קוראים היום הוא הבן ברית של שר הים אני עוצר ואני נותן את הפרשנות שמסביר המהרל מה הקשר בין שר הים והדוכיפת מה המחנה המשותף שלהם שהם התחברו אחד עם השני עד ששר הים מסר לדוכיפת את

את השיר מה זה שערה ים במובן העמוק של העניין

הים זה המקור לגשם פדילה מן הארץ ואחר כך

הוא לוקח את המים ממקום אחד ועל פני כל העולם מפזר אותם

בלשון של המהרז עניינו של הים זה להפריח שממה

עניינו של תרנגול הבר אותו דבר זאת אומרת יש להם מין נשמה שהיא של מחנה משותף

התרנגול הבא שונה משאר העופות שהוא הולך בכוונה תחילה לעשות את הכן שלו במקום צחיח לגמרי מה המטרה המטרה היא למשוך אחריו כל מיני טורפים אחריו אחרי הקן שלו על ידי זה שיבואו עוד בעלי חיים לשם

באופן טבעי המקום מתפתח יותר

זה השלב הראשון של מה שהוא עושה שלב השני זה שהוא דואג לעשות מחייה לגוזלים שלו מתוך אותו מקום של שמו

אז הוא מביא וזורע שם כמו שנשמע עוד מעט

תוך זמן הוא יוצר מקום של שממש הוא הופך להיות מקום ירוק

איך הוא עושה את זה פה השמיר של שר הים עוזר לו

לוקח את השמיר הזה אז הוא הזה ושם אותו על צל ההר במקום שיש אפשרות לזרוע וברגע שנבקע הצלע הוא זורק מהמקור שלו זרעים בתוכו וכעבור זמן הם נובטים ועולים עולה צמחייה ומזה הוא לוקח לצאצאים שלו ומתוך זה גם כן העופות הנוספים שמגיעים חיים עד שכל המקום פורח

אז כיוון ששרה הים רואה שיש שיש לאתר

איזה שהוא אינטרס משותף כמו שלא יש להפריח שמות כיוון שכך הוא נתן לו את האחריות על השמיר

שלמה שמע את זה שלח את בניהו שר הצבא שלו לאותו מקום שאמר השומר שילך ויביא את השיר וככה היה הוא מצא את הקן של את הקן של התרנגול הבא הוא לקח זכוכית שקופה ועבה ושם אותה על הקן תרנגול לא היה שמה אחרי כמה שעות הוא הגיע

והוא מסתכל הוא רואה את הגוזלים שלו הוא דופק על

התקרב עליהם

ואז כל זה היה במטרה שהוא יביא את התולעת הוא הלך והביא את השמיר כדי לבקוע את הזכוכית

ברגע שהוא הביא את השיר הוא שם היתה הזכוכית נתקעה ככה סימטרי אז בניה הוא כל כך התפלל אז הוא אמר והאח הזה הפחיד את האור ואז נפתח לו הפה והשמיר נפלה על הרצפה אז בניה הוא הלך הוא לקח אותה העוף ברח נבהל וברח אחרי כמה זמן הוא חזר וחיפש את השמיר ולא מצא אותה אז הוא הרג את עצמו האוף הזה מכיוון שהוא נשבע לשרה שהוא יחזיר לו את השמיר ופה שמירנים עבד לו

פה אני פה אני עושה עוד עצירה

העניין הזה של השמיר עצמו מדוע הוא נמסר לשר

מיר זה דבר מעניין תולעת איך נקרא לזה זה סוג של בריאה כזו שאין בה חוליות ואין בה עצמות

יש רכה לחלוטין

והתולעת הזאת היא זו שמצליחה להבקיע את הדברים הכי קשים יהלומים זה היה התפקיד שעשה איתם משהוא הבקיע איתם יהלומים בצורה סימטרית היהלום זה הדבר הכי קשה שיש והתולעת הרכה הזאת הבקיעה אותו מה המסר שרוצים להגיד לנו כאן שכדי שלעולם יהיה קיום הקיום של העולם זה דווקא על ידי הרך וערך מצליח להבקיע את אפילו את ההכי הכי הכי קשה

מכיוון שעניינו של קיום העולם אם האדם מתנהג בקשיות הוא גם מקצר לעצמו את החיים וגם בכלל בעולם עם כל אחד מה שנקרא הדו קרב כל אחד עומד על שלו על המילה שלו על זה שהוא מאוד מאוד חזק אז אין שום קיום לעולם

והשמיר הוא בדיוק הפוך הוא מצליח להבקיע בכוח הרכות שלו ולא בכוח החוזק שלו אז כיוון שכך זה הכוח להפריח שממות בעולם השממות נעשות כתוצאה

מתוך

דין והפרכת השממה באה לידי הרמוניה ושילוב פעולה עם עוד אנשים עם עוד עניינים שזה מוכרח ומחייב שכל אחד מכניע את הראש שלו קצת וזה המיוחד שיש בשמיר ולכן הוא נמסר לשר ולכן זה התחבר אם התרנגול ועכשיו לוקחים אותו כדי לבנות את בית המקדש שבית המקדש זה לעשות שלום בעולם זה להביא להביא את ההרמוניה של האלוקות בתוך

בתוך אצל הבני אדם

כדי לתת לחיים את המשמעות האמיתית שלהם הצחית יותר לכן השתמשו בו גם כן לבית המקדש

בקיצור שלמה לוקחת את שמיר ובנה איתו את בית המקדש והכל היה בסדר נו עכשיו יש פסק בסיפור בניהו שגמר את השליחות שלו עכשיו הוא התפנה לעשות ביקור גומלי אצל הוא ביקר את השמדאי במדבר

עכשיו הוא מבקר אותו באוהל שעשו לו בחצר ארמונו של שלמה כשהוא קשור אז הוא נכנס אליו

והיא פתחה ביניהם שיחה

וכאן הוא מתחיל לשאול את השמדאי מה היו כל המאורעות שאני ראיתי וחוויתי איתך בדרך מדוע הנהגה שלך הייתה כזו וכזו

סתם ככה זה אופי יהודי שכל דבר שהוא רואה הוא מחפש ושואל למה הוא לא משאיר דבר שזה כן שטויות השמדה בא לו לעשות ככה בא לו לתת מכה פור לו לעשות שמה אני צריך להבין את השיגעונות שלו לא ההסתכלות היהודית היא זה שאין דבר שהוא נעשה סתם

כך

אז השאלה הראשונה שלו הייתה זה מדוע אתה סייעת ביד העיוור ללכת

אז הוא אמר אני שמעתי ככה אמרתי שמעתי בת קול בשמיים שאומרת שהאדם הזה העיוור הזה הוא צדיק גמור ומי שיעזור לו באיזה עניין יזכה לחיי העולם הבא רציתי לזכות לכן עשיתי מה שעשיתי

גם פה יש מין מסר בסיפור כדי שהשמידה יעשה טובה הוא צריך לשמוע בהת קול וגם לקבל טובה אבל הוא צריך גם לשמוע מסר אלוקי אנחנו כבני אדם שלא נולדנו שדים ולא נולדנו עם מידות כמו של שדים מאיתנו נדרש להשתדל לעשות טובה עם בן אדם שני גם כאשר אתה לא קיבלת גילוי אלוקי שאם תעשה

אוי איזה זכות תהיה לך

זה נקודת הבדל

הוא ממשיך הלאה ושואל אותו מה היה עם השיכור אז אומר לו דבר מעניין אומר השיכור הזה בדיוק הפוך שמעתי בת קול שאומרת

שהשיגור הזה הוא רשע גמור ואין לו שום זכות חזרתי לו בזה פיציתי אותו על הקצת טוב

שיש לו עכשיו הוא יכול

למות נקי מזכויות לקבל את כל העונש שלו

אז זה היה הפירוש על המעשה השני

פה הנעשה השלישי זה היה הכלה שראו באמצע דרך חתן וכלה

והוא התחיל לבכות על מה הוא בכה זה מעניין הוא אמר שאני ראיתי שעוד באמצע השבעת ימי משתי החתן ימות

וההכלה הזאתי שהתחתנה השוויגר שלה הולידה בין עכשיו

ואין עוד אחים לחתן חוץ מהבן הזה הקטן שנולד

על פי ההלכה היהודית זה השמדה כן לפי ההלכה היהודית היא צריכה לחכות עכשיו 13 שנה עד שהילד הזה יהיה לפחות בן מצווה והוא יוכל לתת לך לעצה ואז התחתן

מישהו אחר

ועל זה בכיתי על הכאב שלה בכיתי זה מעניין בעצם שדים נתפסים כרשעים אבל כזה מעשה זה טרגדיה וזה כאב לו אבל זה מעניין גם ההתייחסות שלו משום שאנחנו בדת תחתון היינו אומרים מה זה הכל הדעת עשתה את זה מי ביקש ממך לאסור עליה להתחתן אחרי שבעלה מת עד שהיא לא מקבלת חליצה

אבל שדים יודעים שאם התורה ככה דרשה כמו שהשד יודע להיכנע להיכנע

שלט זה שם השם כרוך עליה ובן אדם אם תשים עליו כזה של שלט אני לא בטוח שהוא כל כך ייבהל מלהביא קטר ולטוע אותה זה לא אומר שאנחנו יודעים מה שאנחנו עושים השד שהוא רואה את הכוחות הרוחניים יודע שהדבר הזה אסור

אז על זה אין לו שאלות שזה אסור אבל מה לעשות עם מסכנה אז הוא בוכה

ההמשך הוא שואל אותו מה היה הצחוק שאתה צחקת כאשר שמעת בן אדם שאומר שהוא רוצה נעליים לשבע שנים אומר הבן אדם הזה 7 ימים לא יחיה אבל מה אז מה כאילו העניין העניין הוא זה שבעצם זה סתם לפי רוח היהדות בגדים של אדם שנפטר בגדים כלים של אדם שנפטר

זה זכות לנפטר שמשתמשים בהם אנשים אחרים

זה זכות חוץ ממה חוץ מנהלי

חוץ מנעלי למה עוד מעט אני אסביר למה וזה כתוב בספר חסידים בספר קבלה שהמת בנעליים שלו משאיר חיים ברגע שאתה משתמש בזה אתה מסלק אותו מפה

לכן כאשר אדם נפטר אז לא לוקחים את הנעליים ושמים אותם ליד הפח אשפה כדי שמי שירצה יוכל לקחת אלא זורקים אותם באופן שיותר לא ישתמשו בהם אנשים אחרים זה מה שמקובל בעם ישראל

אני מנסה לתת לזה רק טעם אנחנו יודעים

הנעליים בכלל הנעל במקורה זה נעל מעור זה מה שהיה בימים ההם וזה היה נעל

חזקה וטובה זה נעל מאור

כתוב שהאדם הקדוש ברוך הוא המליך אותו על הבריאה כולה זאת אומרת על הדומם על הצומח ועל החי

איך

הוא

שולט על החי מה נותן לו את הכוח לכבוש את החי במובן הרוחני

כתוב על ידי איזשהו דורך על הנעליים שהן מאור של בעלי חיים אז במובן הרוחני בזה הוא מכניע אותם תחתיו דוד המלך אומר את זה בתהילים כל שתה תחת רגליו את כל הבריאה יש השתת הנחת תחת הרגליים של האדם

במה זה בא לידי ביטוי בזה שהאדם

דורך על העור של הנעל לכן ביום כמות 9 באב כמו יום הכיפורים

מכיוון שביום הזה אנחנו נחשבים כמתים

מבחינה רוחנית לכן לובשים בגדים לבנים כמו של עמית והמת אין שלטון ביום המוות כתוב יש פסוק ביום המוות אין שלטון אז אתה לא שולט על הדומם צחי ביום הזה אז אל תלבשנה עליה אור כדי שלא תכניע אותם תחתיך ביום הזה זה מה שעומד מאחורי הדברים

אז זה העניין הזה של שהוא הוא אמר הוא

צחק על מה הוא צריך אומר אני אומר אני רוצה נעליים

השני ואלה אם היית אומר שאתה רוצה שולחן לשבע שנים היית אומר שאתה רוצה חולצה לשבע שנים היית אומר שאתה רוצה מעיל לשבע שנים זה לגיטימי גם אם האדם חלילה נפטר הבגד יכול לשמש 3 שנים אבל נעליים לשבע שנים אדם שמת כבר לא ישמשו אף אחד אז זה

זה

צחוק זה היה הפרשנות של השמדאי על הנעליים

שלב הנוסף הוא שואל אותו

למה כשראית את הקוסם אז אתה צחקת קוסם הזה המכשף הזה שעושה כל מיני להטותים אתה יודע למה צחקתי מה הבן

אדם הזה עושה הוא מבקש מאנשים כמה גרושים והוא עושה להם איזה שהם כישופים קטנים באמת כישופים הוא עושה והוא מרוויח את לחמוק כתוצאה מהקצת

תעלולים שהוא עושה והוא לא יודע

שתחת הנעליים שלו ממש היה איזה שהוא אוצר שהטמין איזה מלך קדמון והוא עושה כל מיני טריקים בשביל להרוויח

כמה פרוטות ואת הטריק הזה שתחת הרגליים שלו יש זה הוא לא יודע אז מה על מה צחקת צחקתי על האנשים התמימים שמאמינים לו

אני חושב שהצחוק הזה נמשך עד היום שיש אנשים שעם עצמם הם לא יסתדרו והם כל כך לא יסתדרו עם עצמם עד שהם החליטו שיהיה משיח והם כל מיני אנשים שיודעים לתת פתרונות וזה רק ניתן להם קצת כסף והכל יהיה בסדר

אז

האדם הזה עם עצמו לא הסתדר איך הוא יפתור בעיות

של אנשים אחרים אז איך אומרים הצחוק הזה של השמידה מאז עד היום

אז זהו אז שלמה שלמה גמר לבנות את בית המקדש ומשום מה הוא ישאל את השמידה אצלו בחצר

הוא אמר אולי אני אצטרך לו האלמנט הזה קשור למה שדיברנו בתחילת השיחה שאז הייתה לו את המגמה לשלוט על כל העולם וגם השמידה היא כשהוא פוגש השלמה כמו שהזכרנו קודם אז הוא אומר לו מה מה גם אותי אתה רוצה לכבוש ואז שלמה אומר לו לא אני עשיתי את זה בשביל בית המקדש עכשיו מדי שתק כאן

אנחנו רואים ששלמה כבר גמר את בית המקדש ואת השמדה הוא עדיין לא שחרר

זה מין אלמנט כזה זה מין

סמל כזה של לא לא לא נכון

זה בית המקדש זה מה שעונים להשמדה אבל אני בעצם רוצה לשלוט על כל העולם וזה היה בעוחריו

שלמה נכנס לבקר את השמדאי הקשור אומר להשמדה אתה יודע הוא פתח איתו בדברי תורה יש בתורה בפרשת בלק שבילעם כותב על השדים כינוי כתועפות ראם לא הראיהם כבר יש רשי זה הולך לשדים כתועפות ראם זה בעל החיים שאין לנו אותו היום מה יש שם של ראיהם זה משהו

זה אפילו לא עכבר לעומת הראם האורגינל

שהיה מאוד מאוד גבוה ומאוד עד כדי כך סתם תיאור תיאור שהמדרש מתאר על דוד המלך שהוא עלה על היה רועה צאן במדבר הוא עלה על איזה שהוא הר עם מצאן שלו והוא לא הבחין אבל זה בסך הכל היה איזה ראם שיצן זה נדמה היה לו כהל והראם הזה התרומם

ואז הוא הרגיש בעננים עכשיו איך אני יורד משם

התפלל השם הקדוש ברוך הוא יזמין אריה

ואז אריה משתחווה לאריה ודוד ירד עכשיו הוא נשאר עם האריה אז ככה הקדוש ברוך הוא הזמין צבי

ואריה התחיל לרדוף אחרי הצבי ודוד ניצל אז זה נקרא מקרמל הימים משני אריה צילתן ומקר נרמים אני איתן זאת אומרת דוד המלך אומר למודל

לקדוש ברוך הוא על זה על זה

הרי הם זה בעל

חיים בימים ההם היה מאוד מאוד גבוה מה ההשוואה של

השדים לראיהם ככה שלמה שואל את הש מדי השדאי אומר לו

תשמע יש לנו הרבה כוח אילו אני לא לא לא נראה לי לא אומר לו אומר לו תראה אני לא יכול להראות לך את זה כל הזמן שאני שאני קשור בשלשלת לשם השם נו בסדר אני אשחרר אותך אני אשחרר אותי אני אראה לך

אז הוא שיחרר אותה אז אומר לו תראה תן לי רגע את הטבעת שיש לך ביד היה לו טבעת בשם מה שמחכו כליה הוא לקח אותה הוא בלע אותה כדי ששלמה לא יוכל להשתלט עליו עם הטבעת הזאת

ואז הוא תפס את שלמה הרים רגל שלו עד השמיים ורגל שניה עד הארץ והעיף אותו 1000 800 km מארץ ישראל במכה אחת ושלמה המלך נופל ככה כמו אבן שאין לה הופכין 400 פרס

זהו עכשיו הוא רחוק מארץ ישראל מרחק איך אומרים בטיסה אולי זה היה מהר אבל צריך ללכת רגלי

והשמידה היא מיד יתלבש בלבושים שלו ועם התחקומים שלו שינה את פניו לפנים של שלמה ועלה על כיסא המלכות

ושלמה מתחיל במסע חזרה לירושלים

ובמשך כל המסע הזה

אז

הוא בכל מקום שהוא מגיע ואומר אני קהלת הייתי מלך ישראל בירושלים עוד מעט אני אסביר למה הוא אמר הייתי מלך ישראל בירושלים ולא מלך כל העולם עוד מעט נראה קיבל את המשך

אז בכל מקום שככה הוא הגיע ולאט לאט הוא התקדם ולקח לו זמן עד שהוא הגיע גם לא היה לו מה לאכול וגם הוא היה עובד היה זה

כל מקום היו אנשים שצחקו עליו זרקו עליו

יש סיפורים שלמים כמה הוא סבל

במשך כל הדרך עד שהוא הגיע לרופא לירושלים

הגיע לירושלים זה השיא של ההשפלות מפני שיש מלך וכולם רואים אותו

בה איזשהו שיכור זקן אני אומר אני שלמה

אתם לא מבינים אני שלמה זה ככה

אני זוכר שהיה היה משפיע אחד

בלוד שמזכירים אותו מאוד לשבח אבי שלמה חיים קסלמן אז השם שלו שלמה חיים חיים הוסיפו לו כי אני חושב שהוא היה חולה

והוא יצא מהבית שלו בתור ילד בגיל שתיים 10

וחזר בתור בחור מאוד מבוגר במשך כל השנים אבא שלו לא הכיר אותו

שהוא חזר הביתה מספר על עצמו ודפקתי בדרך אבא

מסתכל מי אתה אומר לי

שלמה אומר אני הרגשתי כל כך כמו שלמה שצריך לשכנע שזהו אז שלמה המלך היה לו עבודה לא פשוטה להצליח לשכנע זה מעניין זה מעניין להצליח לשכנע שההוא בלופר והוא והוא האמיתי אבל כולם צחקו עליו עד שהוא הגיע לספר לסנהדרין

הם היו אנשים מחוקמים הם עובדים עם כללים לא עם רגשות הם לא מסתכלים על זה שהבגדים שלך קרועים הם אמרו כזה כלל אם בן אדם משוגע לא חוזר על שטות יותר מפעם אחת זה שיגעון אז איך זה יכול להיות שהוא כל פעם חוזר על אותו דבר

זה לא מובן אז הם התחילו להיכנס איתו בדין ודברים נו אז איך זה יכול להיות שיש מישהו אחר שיושב על זה אז הוא סיפר להם

ואזמדה איזה סיפור זה איך

אומרים הסיפור

היה נחמד

כמעט כמו זו שאני מספר לכם אבל הוכיחו את זה תוכיח את זה

אז הוא אמר להם אפשר אפשר לבדוק את זה ניתן להם כמה דברים לעשות דבר ראשון לקרוא את שר הצבא שלו בניה או בין יו ידע

ולשאול אותו האם המלך דיבר איתו לאחרונה אומר לו זה הרבה זמן שלא קרה לי אפילו פעם אחת הוא אומר הנה לכם ראיה הוא השמדעה יודע שבניהו יודע שהשמדה היא מפחד מטבעת או משלשלת בשם השם חקוק עליה אז לכן הוא לא

הוא לא רוצה

שהבן אדם הזה יתקרב אליו שמה הוא יאסור אותו יקשור אותו באמצעים הללו

אחר כך הוא ביקש שיקראו

לנשים של של המלך זאת אומרת נשמע

שהם עכשיו נשי אשמדאי הוא שאל אותם כל מיני שאלות אינטימיות ומתוך הם שאלו והסנהדרין שאל ומתוך התשובות שקיבלו הבינו שמדובר במלך שהפך להיות מושחת לפי כל הכללים ההלכתיים היהודיים

קראו לאמא של שלמה והיא הייתה עם דמעות בעיניים היא אמרה שהיא לא מבינה מה קרה לבן שלה גילתה לה סנהדרין הבן שלה תובע אותה לדבר עבירה

היה מאוד מאוד מוזר אז זה היה בשבילם הנוקאוץ

לא מדובר פה בשלמה לא יכול

להיות היא הסתירה את זה כל הזמן כי היא התביישה

אבל כאן כששאלו אותה

ואז אומר להם שלמה אומר

לאלה שנוכחים תגידו אתם בכל החיים שלכם ומה שאתם רואים אותו בהרמוניה הייתם אותו פעם אחת מוריד את הנעליים את הגרביים אף פעם לא כל הזמן הוא עם נעליים או עם גרביים אז מה אתם יודעים למה בגלל שהרגל של השד היא היא בצורה של עוף לא בצורה של בן אדם

בקיצור אמרו לו אמרו לו אמא אתה כזה חכם אתה יכול להתמודד איתו אומר בטח תביאו לי שרשרת לשם השם חקוק עליה וזה אני אסתדר איתו אז זה מה שהביאו לו את הביאו לו שרשרת

הוא נכנס ככה

לארמון ובדיוק השמידה ישב שמה על הכיסא המפורסם של שלמה

רק ראה את שלמה הוא חטף פחד ואף משם

אבל חזל אומרים שאם המעוף הזה שלו הוא השאיר הוא השאיר צלקות נפשיות אצל שלמה זה פחד איום ונורא

מאז שלמה נכנס למין פחד פחד במיוחד בלילה פחד

הוא לא היה מסוגל להיות בחדר לבד לישון לבד זה היה כזה פחד של ההשמדה הכניסו

ואז

הוא המציא הוא גילה שכשהוא אומר את פרשת פרשת כהנים ברכת כהנים מדבר השם למשל לאמור כותוב בני ישראל אמור מורן קוטב בני ישראל אמור להם מברך השם ישמוריך יש שם 60 אותיות בבריכה הזאתי והשישים האותיות האלה נקראים 60 גיבורים ששמרו את שלמה לפני שהוא היה הולך לישון

זה הסיבה שלפי נוסח האריזה אנחנו אומרים את זה גם כן

בקריאת שמעו לפני שהוא הולכים לישון

וכשהוא היה שאומר את זה אז הוא היה נרגע הוא היה יכול להירדם זה היה הסיפור שלו אז אומרים חזר למה באמת שלמה זכה במרכאות לעונש הזה

לפני ששלמה

חשב את עצמו שאיך כמו שאומרים היום לי זה לא יקרה תורה הקדושה אומרת שאסור למלך להרבות סוסים שאסור לאבד למלך להרבות נשים שלמה אמר

לי זה לא יקרה

והבעה מידת הדין וקטרגה עליו אז אמרו אתה טענת שאתה לא יכול להתרחק חלילה מהשם כתוצאה ממשהו שכתוב בתורה הנה אראה לך שאתה יכול להיות רחוק מאוד

ואז איפה זה איפה העסק הזה נסגר אחרי מה שעשה לו השמדה במובנים האינטימיים בארמון שלמה היה צריך לגרש את כל הנשים שלו אז בעצם זה תוקן הסיבה שבגללה הוא נענש אז מה מה שנוגע לעניין

מה שנוגע לעניין שלנו זה מה שאתם כבר אמרתם בעצמכם

שלמה הגיע למסקנה אני שלומי הייתי מלך בירושלים

הוא הגיע למסקנה

של להיות מלך על כל העולם להיות מלך על הכל

ולא רק לאותו פרט שאני צריך לעשות אני צריך לבנות את בית המקדש מה אני צריך להשתלט על הש מדי מה

אני צריך לחפש עוד לכבוש עוד תחתיי אז המסר הזה הוא קיבל ובגלל המסר הזה הוא הפסיק לקרוא לעצמו מלך העולם

אני מלך בירושלים המלך המלכות שלי זה מלכות לשם שמיים מלכות של ירושלים מלכות של בית המקדש רק לשם זה אני עושה מה שאני עושה

יש בזה הרבה יותר מעבר לאיך אומרים לדברי התורה שיש כאן זאת אומרת מה שלמדנו מעמד שסיפרו לנו חזל יש פה מסר לא פשוט גם ביחס אלינו לכל אחד ואחד בחיים האישיים שלו

האדם המצליח זה אדם שפורק מעצמו עול חשבונות רבים אנחנו כולנו אנשים שעושים חשבונות של עוד מישהו או של עוד כמה מישהו עם בראש לשים לב

הסיפור הזה מלמד אותנו הסיפור הזה או המילים הללו בקוהלת אני כוללת הייתי מלך בירושה הייתי מלך ישראל בירושלים מלמדות אותנו תפסיק לקחת על עצמך חשבונות רבים קח מה שנדרש ממך זאת אומרת ככה לדעת אתה יכול לדעת הכל אבל אכפתיות

אכפתיות שלך צריכה להיות ממה שנדרש ממך מהאנשים הקרובים אליך וכולו וכולי אכפתיות הנוגעת צריכה להיות ממש מה שנדרש ממך כיהודי יש חשבונות רבים אשריקשו בני האדם שזה תוספת של דברים שהאדם לוקח על עצמו באופן שהוא לא יכול לתקן אותם זאת אומרת אין אין מה איפה איפה אנחנו רואים את אם אפשר להתבטא את הטעות של שלמה

כל זמן שאתה צריך

איזה שהוא דבר ויש לך יכולת לפעול עם אותו דבר אז אדרבה תעשה אתה מצאת הכוחות שלך עד הסוף

אבל כשיש מגיע מצב אתה כבר אין לך מה לשים לא זה רק בשביל שיהיה לי בויטרינה עוד משהו עוד עניין עוד כוחות עוד זה זה הקדוש

ברוך הוא לא אוהב הוא לא אוהב את זה לא במובנים הרוחניים ולא במובנים הגשמיים כשאתה צריך איזשהו דבר ואתה נאלץ להשתמש אדרבה ואדרבה תנסה תשתדל תמצא את כל מה שאתה יכול כדי להצליח

אבל כאשר זה כבר לא נוגע להצלחה ריאלית

אלא זה סתם זה דבר מיותר כל המותר מיותר

אז מה המסר שאנחנו לומדים כאשר האדם לא מתנהג באופן הזה אז יש איזה שהיא זריקה מסויימת שהקדוש ברוך הוא עושה לו זאת אומרת כאשר האדם מנסה לספח לעצמו תפונות אלוקיות כאילו הוא אלוקה כאילו הוא צריך לקחת את כל מסעם אתם צריכים להבין שזה תכונה שבאה לאדם כתוצאה מזה שהוא בצלם אלוקים נברא אז לאדם יש תכונה בחסידות למשל מסבירים למה האדם מרג

בתחושה שמתישהו נולד התחיל העולם זה לא שזה נכון הוא מבין בשכל שזה לא נכון אבל הוא מרגיש אחרת

למה מכיוון שהוא נברא מהקדוש ברוך הוא שאין לו התחלה אז כתוצאה מזה יש עוד כל מיני דברים שיש בתכונות הגנטיות של האדם ואחד מהם זה התכונה הזאתי שהוא רוצה לפרוס חסות ואחריות גם לדברים שאין לו בהם יעד ואין לו בהם יכולת כמו שהחסידות מסבירה שזה היה החטא של עץ הדעת החץ הראשון של עץ הדעת זה גם היה החטא כזה כמו שלמה

שהאדם הראשון רוצה לפרוס חסות על עולם הקליפות בלי שום מתבקש לכך הקליפות עמדו מן הצד והוא מנסה לתקן ולברר אותן

לטפל בהם בלי שהוא סובל על

כך

אז כאשר האדם עושה איזה שהיא פעולה בלי שהוא נצבר על כך פה הוא עלול לקבל

את הריחוק הזה יש איזה שהוא מי צריך יש ביטוי שמספרים חסידים על אדמור הזקן בא אליו חסיד ואומר לו אבל למה לא לך לי בזה ולמה לא הולך לי בזה ולמה לא הולך לי בזה ולמה לא הולך לי בזה ומלא טרוניות אז אדמור הזקן אמר לו רגע אתה שואל מה אתה אתה אומר שאתה צריך את זה ולא הולך לך אתה צריך את זה ולא הולך לך

מי בכלל

צריך

אותך

אז כששומעים את הדו שיח הזה זה נשמע כמו תשובה דמגוגית כאילו שאתה מנסה לנפנף בן אדם שהוא מלא טענות כרימון אתה רוצה להרגיע אותו

רגע

רגע מי אתה בכלל כמו שאנחנו אומרים אבל לפי איך שאנחנו לומדים היום זה לא המי אתה בכלל כדי לנפנף איזה שהוא אדם ששואל שאלות זה הרבה

יותר עמוק זה לא לנפנף אף אחד

זה באמת מי אתה בכלל זאת אומרת אם אתה רוצה לספח לעצמך לא אני רוצה ככה

לא הולך לי ככה ולמה זאת אומרת אתה משייך לעצמך גם לדברים שאלוקים לא ביקש

ממך אף פעם

אתה דורש לעצמך הצלחות שלא נקבעו לך אף פעם וש לא לא נצרכות לשלמות הנשמה שלך ולעתיד שלך וזה לא נקבע לשמיים שזה ככה אז זה הפשט מי צריך אותך בכלל

זורקים אותך למרחוק כדי שתבין שזה לא התפקיד שלך

אני אזרוק אותך מרחוק ואז את כל

יש לך אני מבין

אנרגיות אנרגיות מיותרות אז תסחר יותר רחוק אתה צריך אותך רחוק תצטרך

צריך לעמוד יותר קשה אז יש פה אומנם מסר כואב אבל כמו שאנחנו אומרים כל קוהלת זה המלך הנזרק זה זה המסר המלך שהוא

עף בעין מהיכל מלכותו כולנו מלכים וכולנו מואפים ימין על שמאל במשך החיים מכל מיני וריאציות אנחנו מרגישים חדלה אונים היינו סגורים באיזה שהוא איזה שהוא

בועה שזה העתיד שלנו וכאן אנחנו עם זה וזה וכמה וכאן אם זה מקום עבודה וזה

זה ועם זה ופתאום פרק

אחד והכל התנפס לך מול העיניים ואז אתה מתחיל לעלות במעלה ההר עוד הפעם אז אני שלמה הייתי נלך בירושלים בוא נהיה חכמים+ בירושלים נגיד שאנחנו רק בירושלים ולכים לא במקום אחר רק בירושלים רק בדברים שאנחנו רואים את ההשגחה הפרטית שמובילה אותנו רק דברים שהקדוש ברוך הוא רומז לנו שאנחנו צריכים לעשות רק דברים שהשגחה הפרטית זמינה אלינו מה פירוש אדם

יש לו אישה יש לו ילדים

זה האלף בית זה האלף בית אחר כך תתקדם אבל כשאתה מגיע לאיזה שהיא שאתה יודע

אתה יודע מה שמור את זה בצד לך תדע מה תעזור אני לא יכול לעשות עם זה כלום

טעם לפגם

תשים את הכוחות שלך על מה שאתה יכול לא מה שיש לך אפשרות ומה שאתה צריך ושוב במחילה אני מקווה ששלמה לא כועס עליי אני לא לא בא לומר מסר חלילה כי מי אנחנו שנדבר על גדלותם של ראשונים

אני חושב שכל אדם

ככה כתוב בספר החסידות הקדוש ברוך הוא גמר לו בדיוק ממה לא מרוצים ממנו אז גם כאן לשלמה זה נרמז בהתחלה באמצע בסוף מכל הצדדים

זאת אומרת ההשמדה היא אומר בשביל מה אתה צריך

אותי מיד שמתחיל איתו את הדו שיח

ושלמה עונה לו אני צריך אותך לבית המקדש

והוא לא עמד בדיבור שלו זה לא זה לא זה לא

אם זה היה לבית המקדש נקי לא היה קורה כלום זה הכל בסדר לגיטימי אפילו שיש פה המון יצירתיות סתם תחשבו על האדם

רוצה לבנות את בית המקדש הוא יכול להכות את האבנים

לא בתוך מתחם בית המקדש אלא במקום אחר כל מה שכתוב זה שאסור לשמוע את המכות של הברזל בתוך המתחם שבונים בבית המקדש אבל שלמה היה יצירתי והוא רוצה דווקא שמיר כדי לעשות את זה משהו מעניין סימטרי משהו כזה אטרקציה טוב משנה הוא רוצה נותנים לו

אבל בית המקדש

שזה יהיה כמו שאומרים אם המטרה ועם העניין כל זמן שהמטרה היא בסדר בסדר

ברגע שאתה חורג לעוד כיוון

עכשיו אתה רוצה גם להתפלפל עם השמדה אולי גם ללמוד ממנו תורה אולי עוד חוכמה תעזוב יש את הסנהדרין תלמד מהם חוכמה תלמד מהם תורה לפי האדם צריך לדעת את הגבולות מה כן מה לא אפשר אפשר אפשר אפשר לעצור אני מצאתי איזה שהוא אדם כזה איזה שהוא מישהו

שינק מהיהדות הוא לא יהדות הוא רק ינק מהיהדות איזה שהוא איזה שהוא איזה בוודאיסט או אני לא יודע מה שרק משהו

ממש ממ משהו של יהדות יש לו אולי

נלמד ממך קצת חוכמה בוא לתפוס את הראש ונחשוב פעמיים אם אנחנו לא הולכים פה להשמדה ללמוד ממנו חוכמה לא בגלל שאי אפשר ללמוד מהשמדה הוא אדם מאוד מעניין למדנו היום אבל איך אומרים את כל מה שיש במעיינות של ידך

כבר שתית את

כל מה

שאתה הולך אתה הולך

למה שנקרא בורות נשברים שלא הכינו המים זאת אומרת אלוקים רוצה מאיתנו שנמצא את הכוחות שלנו אין ספק

אבל תמצאו את הכוחות שלכם כמו שאני רוצה לא כמו שאתם חושבים

זה ההבדל מיצוי הכוחות

כן הצלחה כן אבל

שאנחנו צריכים היה לנו פעם ראש ישיבה שהיה אומר לנו תמיד ככה

היה ראש ישיבה שהיה אומר לנו פעם ככה

ליצור תלמידים אתן לך הדרכה בלימוד אז היא אומרת אתם נתקעים בבעיה בלימוד תדע לך שהבעיה הפתרון שלה נמצא סביב פה אל תחפש

אותו אף פעם מה שנקרא ממרחק תביא לחמו אם אתה כבר כמה שמצאת אותו יותר רחוק הוא היה אומר זה ביטוי של הרוצה לשקר ירחיק עדותו אם אתה אם אם אם יש בעיה

הפתרון שלה פה קרוב על כל פנים כאן קרוב אתה צריך לחפש

קודם כל לכל אירוע

אז זה קו אלוקי בכלל שלמה אתה צריך איזה שהוא דבר פה קרוב גמרת עם זה מה אתה מחפש ברחוק גמרת כבר את כל מה שיש להכין כאן שאתה צריך לשמוע מה עולמם הנסתר והנעלם של השדים זה מה שחסר לאינטליגנציה הגבוהה שלך זה הנקודה

הנקודה היא זה שיוסיף דעת יוסיף מכאוב זאת אומרת

אתה תוסיף דעת אבל תוסיף תוסיף בדת הסמוך אליך הקרוב אליך קודם כל

כשתגמור אותו יתגלה שגם הרחוק הוא קרוב אליך אבל אם זה רחוק

סימן שאתה עדיין לא כלי אליו

 

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא