תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הפסוק שלנו היום בקוהלת בפרק ז' פסוק כא הוא בעיית המאה והמאה העשרים
הנושא היום הוא מאוד מאוד מאוד חזק מבחינת החשיבות שלו האנושית המנטלית החברתית הבריאותית אפילו
גם לכל הדברים אשר ידברו אל תיתן ליבך אשר לא תשמע את עבדך מקללך
פירוש הפשוט בנושא הזה הוא כבר פירוש מאוד מאוד עמוק
גם כל הדברים שאנשים מדברים עליך
אל תשים לב למה שמרכלים עליך אל תיתן לליבך אל תתייחס לריכולים שמרכלים עליך
עד שתגיע למצב נפשי כזה
שאפילו האבד שלך שזה
מכוון על אדם שהוא כפוף לך ואתה יכול להעניש אותו ואתה יכול להתנקם בו אף על פי כן אתה כל כך לא תשמע את דברי הריכול שהוא אמר שלא תרגיש צורך להעניש אותו
הרבה מאוד אנשים מוציאים אנרגיות
קודם במחשבה
ואחר כך בדיבור
ואחר כך במעשה
על גבי דברים שנאמרים להם נאמרים סליחה על הם אמרו עליי דיברו עליי ריכלו עליי חושבים עליי
ושלמה בא לתת לנו את מפתח החיים
מי שרוצה להיות חכם שיעלה בבקשה לאוטובוס הזה האוטובוס הזה אומר על תיתן אל ליבך אתה יכול לשמוע אתה יכול
לחשוב אבל אל תיקח ללב אל תיקח את הדברים שאמרו עליך ברצינות אל תוריד את המוטיבציה שלך בגין מה ששמעת שאמרו עליך
אז אחד הפרשנים המאוד מפורסמים רבי אברהם אבן עזרא
אומר
הסבר מדוע עליי לא לשים לב למה שאומרים כי אם כי
אם תיתן ליבך לדבריהם תכעס
ואז מה יקרה ויחשך או חוכמת הנשמה
העור של חוכמת הנשמה יחשך ממך אז יש כאן מפתח מאוד מאוד חשוב מאוד עוצמתי להבנת הפסול וההפסד שהאדם גורם לעצמו בזה שהוא מתחשב במה שאנשים אומרים עליו מרכלים עליו
שזה כמובן לא ביקורת בונה אלא ביקורת הרסנית שהוא הופך להיות כועס וכשהוא כועס הוא מפסיד את הור הנשמה וכשהוא מפסיד את אור הנשמה הוא מפסיד את החיים שלו באיזה שהוא מקום מפסיד את אור הנשמה ומפסיד את החיים שלו והארי זל בכתבים של רבי חיים ויטל מופיע
משהו עוד יותר חמור מזה אני עדיין בהקדמה לשיעור
שהיה מורי מקפיד מאוד על הכעס יותר משאר העברות ונתן טעם לדבריו כי הלא שאר העבירות אינן מחליפים הנשמה כמו הכעס
כי כאשר יכעוס האדם יסתלק ממנו הנשמה הטהורה אשר נכנס בו וניכנס בו נפש מצד חיצוניות ולטעם זה כל הכועס נביאותו וחוכמתו מסתלקת הארי זל מלמד אותנו מבחינה רוחנית בנפש כאשר אדם מגיע לידי כעס ביטוי חדש מושג חדש
מוחלפת נשמתו מחליפים לו דיסק הנשמה שלו מוחלפת ובאיזה נשמה עד עכשיו הייתה לו נשמה פנימית ברגע שהוא כועס הופכת להיות לו נשמה חיצונית אוטומט
ומה זה עושה כשיש לאדם נשמה חיצונית תגידו אתם מה זה עושה מה זה נקרא שהנשמה שלו מוחלפת ומוחלפת לנשמה חיצונית
מה זה עושה זה עושה שהוא יהפוך להיות כועס יותר
משום שבדרך כלל או אפילו תמיד מה גורם לאדם לכעוס ההיבטים החיצוניים של מה שהוא ראה או שמשהו שמע אז אם עד עכשיו הוא כעס כעס קטן עכשיו בכוח זה שהוא
הוחלפה נשמתו מפנימיות לחיצוניות אין לו כלים אין לו כלים להבחין בז ב במה
שהאנשים אומרים שזה שטויות שלא לקחת אותם ברצינות
אלא הוא מתייחס לחיצוניות כאילו היא פנימיות כי יש לו נשמה חיצונית ואז הכעס שלו הולך וגדל הולך וגואה הולך ומתעצם הולך וזה מביא כעס נוסף וכעס נוסף כעס נוסף וכעס נוסף כעס נוסף ומה סיום הדבר הזה ובית הקברות שהוא גומר את החיים שלו מוקדם
אז עכשיו כדי לשכנע את עצמנו שהעסק הזה לא משתלם אז אנחנו נתחיל לדבר כמה נקודות על המושג הזה של כעס בהקשר של סילוק נשמה וזה הנושא שלנו היום כמובן שאני אשתדל לתת גם פתרונות אבל אנחנו הפיתרון אם אתם שואלים אותי מה הוא הפיתרון אם אנחנו נבין כאן כמה זה לא משתלם לא נעשה את זה
זה נקרא הפתרון הטבעי
טבעי כי ברגע שהאדם ישן בלילה בחורף והחלון היה פתוח והוא הצטנן אז בלילה הבא הוא יסגור את החלון וזה עובד הכי חזק ולכן יהיו פתרונות סגולתיים לעניין אבל אני מאמין יותר בפתרון הטבעי בפתרון שהאדם כשהוא יבין את העניין זה
משכנע אותו חזק יותר עוצמתי יותר אז מילת המפתח הראשונה שלנו על פי משנתו של הרבי זה שכחה
מה גורם הכעס לאדם או גורם לו להיות שככן זאת אומרת באותו אומרים ככה אולי זה בדיחה אולי זה מציאות שאישה כל פעם שהיא יולדת היא מושירה קצת מהזיכרון בחדר לידה
אחר כך בדקו ומצאו שישנו הורמון מסוים שהוא אחראי על השכחה וההורמון הזה מופרש בעוצמה מוגוברת בשעה שהיא יולדת ומדוע זה מאוד מאוד מובן מפני שכאבי הלידה זה כאבי תופת וזה חוויה לא פשוטה לחלוטין ומכיוון שכך היא זקוקה לעוצמה של שכבה כדי שתוכל להמשיך לשרוד
אז אני בא ומדבר אז לידה זה דבר טוב והשכחה של כאב הלידה הוא טוב מאוד אבל כשאנחנו מדברים על כעס הכעס כנראה קורא לנו יותר מלידה ללידה זה יותר מפעם ב-9 חודשים אז הכעס יש לו עוצמה מאוד מאוד מתורגמת מתוגברת לגרום לאדם לשכוח עכשיו אני אנסה להבין למה מסביר הרבי באחת משיחות הקודש שלו שברגע שהאדם
כועס הוא מאבד את הנשמה כמו שהזכרנו קודם מהאריזה הוא מחליף את הנשמה מאבד את הנשמה
מה מה גורם לנו לזכור דברים וכי הזיכרון זה דבר הגיוני וטבעי בכלל לא
זיכרון זה השראה מלמעלה זיכרון זה סייעת המעט הבורא לזכור האדם בטבעו לא היה יכול לזכור
מה גורם לאדם לזכור חומר הגוף הו או הנשמה אנחנו יכולים לראות על עצמנו שכשאנחנו מאוד מאוד מאוד שמחים על משהו מסוים אנחנו נמצאים במצב רוח שמח
אנחנו זוכרים את מה שהיה לנו יותר טוב כשאנחנו עצובים אנחנו זוכרים-
כשאנחנו נמצאים במצב במצב מאוד מאוד מאוד ריגשי הזיכרון עובד חזק יותר מה זה כל זה השמחה רגש זה נשמה זה לא גוף זה תחושה נשמתית
ולכן אומר הרבי כאשר האדם כועס ומסתלק את נשמתו היא לוקחת ביחד איתה כמה מגה בית של הזיכרון ומעלימה אותו בלי שהאדם יוכל להחליט מה כן ומה לא
אנחנו כמובן היינו מעדיפים שאת השטויות אנחנו נשכח אבל אין לנו בחירה על זה כאשר הכעס מגיע האדם שוכח אם אני רוצה להתעמק בנקודה הזאתי ביחד איתכם קצת יותר
בעבר הקדום כשאדם הראשון היה בגן עדן הוא לא ידע שכחה מים
לא היה מושג השכחה עד שהאדם טעם מעץ הדעת
ומדוע
עד שהאדם הראשון לא אכל מעץ הדעת הטוב והרע בעולם היו נפרדים כשהוא אכל מעץ הדעת התחיל לבוא רע לעולם בתוך האדם ברגע שנמצא רע בתוך האדם האדם לא יכול להכיל בטבעו רע האדם הוא טוב
האדם ברא אותו אלוקים עשה את האדם ישר ומכיוון שהוא ישר קשה לו להכיל רע זה עושה לו לא טוב
האנשים לא מתים מעודף שמחה הם מתים מעודף עצב העצב אוכל את האדם לא השמחה אוכלת אותו האדם נברא בשביל להתענג האדם נברא בשביל לשמוח
האדם נברא בשביל להשתחרר לא בשביל להיות מכווץ הכיווץ בא כתוצאה מהערה בעולם ולכן השכחה היא מתנה שנתן לקדוש ברוך הוא היא תרופה שנתן הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון
שמכיוון שאכלת מעץ הדעת התערבב בך גם רע והרע אוכל אותך אז כדי שתוכל בכל זאת לחיות 100 20 שנה
בקטנה אתה צריך ללמוד לשכוח את הדברים השליליים שקוראים לך אתה צריך ללמוד לשכוח ולכן השיכחה במהותה היא הייתה תרופה תרופה למי נותנים לאדם בריא או לאדם חולה לחולה השיכחה היא תרופה לחולה לחולה
מהי המחלה
עצם אכל מעץ הדעת
נתערבב בורא צריך לשכוח אותו לוקח את תרופת השכחה עכשיו
מה היסוד שעשה האדם הראשון מיד אחרי שהוא שכח ויתפרו עלי תאנה
הוא תפר לעצמו עלי תאנה מכיוון שהוא התבייש ללכת במערומיו אז תפר עלי תאנה זאת אומרת שהתיקון הראשון לעניין של ערבוב הטוב והרע היה טמון בתוך התאנה ישנו תוספות מאוד מעניין במסכת סנהדרין שכשאדם הראשון גילה שהוא ערום זאת אומרת היא ידע גם קודם רק שהוא לא התבייש בזה שהוא התחיל להתבייש בעניין והוא חיפש לכסות את עצמו האש
בא ניגש ניגש לקחת מהם את העלים או מה שהוא רצה לקחת הם צעקו ואמרו אל תיגע בי אתה רשע אתה חטאת לאלוקים אל תיגע בי
הם לא רצו לתת לו את העלים העץ היחיד זה פלא העץ היחיד ששתק והיה מוכן לתת לו את העלים זה היה עץ התאנה לדעות מסוימות לא לכל הדעות לדעות לדעות מסוימות
זה עצמו עץ הדעת אז מכאן אנחנו לומדים שכל קלקול התיקון לקלקול נעשה מהתיקון כמו שמהרס של הנחה עושים את התרופה נגד ארס אז שימו לב אני רוצה להעביר כאן משהו מעניין לגבי עץ התאנה ששתק כשהדם הראשון נתכסה בעלים שלו הוא נתן לו תיקון
עכשיו תשמעו אחד הצדיקים אמר רעיון יפה ישנה אמרה
של התלמוד היינו דעם רעים שלי שכשרוצים לדעת דבר אתה יכול לשמוע איך איך הביטוי של הדבר אצל ההמונים עצם זה שזה ירד להם בפה בסגנון מסוים זה השגחה מעת השם זה לא סתם קרה ישנו איך קוראים לתאנה בשפה האידיש היי עכשיו
מה זה פייג בלשון העם פיג זה כמו שאדם מכניס את הבוהן בין שני העצים בין שתי האצבעות
והוא כאילו אומר שם עליך פס לא מתחשב בך אז אחד הצדיקים התייחס לאמרה הזאתי והוא אומר זה בדיוק היה התיקון של אדם הראשון משום שברגע שהאדם הראשון היה
כמו שאומרים אכל מעץ הדעת והיה לו את הבעיה של השטחה ודיברנו בתחילה בתחילת הדברים שהשכחה והכעס הולך ביחד מפני שהכעס מוציא את הנשמה וכשמוציאים את הנשמה
שוכחים כי מה מחזיק את הזיכרון הנשמה אז כשאדם הראשון חטא והוא סילק קצת את הנשמה נשמה ממנו זה אותו היבט של כעס כי הכעס מסלק את הנשמה והחץ מסלק את הנשמה אז נעשה סילוק של הנשמה
כשנעשה סילוק של הנשמה יש שכחה אצל האדם איך האדם מתקן את תנועת הנפש הזאת איך הוא משמר את להיות בגן עדן כמו שהיה האדם הראשון
איך הוא משמר את זה על ידי זה שהוא אומר לבני האדם פיי
הלי תאנה תאנה שם לך פס כאשר מישהו אומר עליי משהו של גנאי והוא לא צודק וזה לא פייר מצידו וזה לא אמת אני יודע שזה לא אמת אז אני שם עליו פס אני לא הייתי אומר כזו אם רק כי אין לי את הכתפיים הרחבות להגיד את זה
אבל אחד הצדיקים התבטא היא הסבירה על פי הטוס שאני התוספות הזה עם העץ תאנה
על הבעלים והצעקה וכולי אומר תשמע זה התיקון וזה בדיוק הוא לא קישר את זה לשלמה המלך שלנו אבל זה בדיוק מה שאומר שלמה המלך שלנו הוא אומר
אתה רוצה לא לא לאבד את השכחה שלך לא לאבד אצלך את הזיכרון שלך אתה רוצה לא לאבד את החיים שלך אל תיתן אל ליבך
מה זה אל תיתן לליבך שים עליהם פס אין לזה הסבר אחר אתה צריך ללמוד לשים פס אז עכשיו אני רוצה להתייחס לאיזה שהיא שכחה עדינה
אנחנו אפילו לא מבחינים שהיא קוראת לנו בחיים קודם כול מה היא שכחה אנחנו רגילים לתרגם שכחה אוי מה מספר טלפון
שכחתי אוי רציתי להגיד לך משהו אוי שכחתי אוי מה זה היה שם
מה זה היה מה זה היה
לא זו השיכחה היחידה שיש לאדם יש מושג של שכחה זה שאני יודע את העניין אני לא שמתי לב אליו אני יודע אני מכיר
לא לא חידשת לי כלום אני מכיר את מספר הטלפון הזה אני מכיר את העניין אני פשוט לא חיברתי אותו לא קישרתי את
הדוד של זה את בת אחיינית של כל השנים אני יודע אני יודע את זה
את זה ויודע את זה ויודע את זה את לא חיברתי בין הקצוות אני רוצה להגיד לכם את הנוסחה שלי לאדם מוצלח
מה זה אדם מוצלח
שאתה פוגש אדם עשיר למשל שכל כולו הראש שלו בתוך העסקים שלו עד הסוף למה יש כל כולו בעסקים אבל הוא שוכח את אלוקים הוא שוכח את המשפחה הוא שוכח את הילדים עכשיו שאני אומר שוכח הוא באמת שוכח
הוא לא באמת שוכח הוא יודע אבל הוא מתעלם מזה והוא שם מול העיניים שלו רק אחת כשאדם שם מול העיניים שלו רק
אחת בקבלה זה נקרא האדם הזה נמצא עכשיו בסרט של עולם התוהו משום שעולם התוהו זה באמת עולם שרואה רק אחת הוא רואה רק עניין אחד לא מעניין אותי שום דבר
אני רואה רק עניין אחד האדם המוצלח זה האדם שמסוגל לשים על הכובע שלו ברגע המתאים את הכובע הזה
וברגע המתאים את הכובע הזה בעבודה הוא נגיד בוס ובבית הוא אבא בעל וברחוב בבניין הוא שכן
יש לו יש לו כמה כובעים והוא מצליח איך אומרים להתאים אותם בטוב טעם זה האדם המוצלח אדם ששקוע רק בנקודה אחת ובטוח שהנקודה הזאת היא כובשת את כל העולם והיא זה שהיא תחליט ותכתיב את כל ה והוא מזניח דברים אחרים
האדם הזה הוא יש לו הצלחה אבל אני לא קורא לו מוצלח מה ההבדל בין הצלחה למוצלח מוצלח זה משהו שלם הצלחה
זה בתחום מסוים יש לך הצלחה הצלחת במבחן הזה הצלחת בתחום הזה אבל אתה לא מוצלח לחלוטין אנחנו שואפים להיות מוצלחים כדי שאנחנו נהיה מוצלחים
אנחנו צריכים להיות שלמים כדי שאנחנו נהיה שלמים מה אנחנו צריכים אנחנו צריכים לדאוג
יהיה מצב ששכחנו משהו+ פעם לא לשכוח הכוונה לא שלא נשכח שיש שאנחנו נשואים שלא שלא נשכח שאין לנו ילדים שלא נשכח את המחויבות שלנו ואת האחריות שלנו לעניין הזה זה נקרא לו לשכוח
אז אנחנו נמצאים במצב בכלל לא פשוט אם זה הפירוש שכחה אנחנו נמצאים במצב לא פשוט אנחנו אנחנו הרבה פעמים שוכחים הרבה מאוד דברים לפי זה
הרבה דברים שהם חשובים אנחנו לא נותנים להם את המקום הנכון את ההתייחסות הנכונה אז אז המצב שלנו טעון שיפור עכשיו למה הוא טעון שיפור
לפי הנוסחה שדיברנו היום מפני שאנחנו כועסים
וכל פעם שאנחנו כועסים אנחנו קצת שוכחים זאת אומרת יוצאת מאיתנו היכולת לשים את תשומת הלב במקום הנכון
עכשיו זה הפירוש הוא שאתה הפעלת אנרגיה במקום מסוים הכעס זה המון אנרגיה הפעלת במקום מסוים השקעת כאן ושכחת את כל המקומות האחרים
זהו אחר כך קשה לך לספק את הסחורה
למקומות נוספים לכיוון נוסף אז זה הייתה הנקודה הראשונה שאני רציתי להביע בהקשר של השכחה עם הכעס ביחד
הנקודה השנייה שעליה מדברת החסידות בעומק כל
אדם יש לו כישרונות כמעט אין סופיים אם אני מדבר על נשמה
סופיים אם אני מדבר על הגוף כמעט אין סופיים כל בן אדם יש לו המון המון המון כוחות שהוא מסוגל לגלות אותם מסוגל לשפר אותם לחדד אותם וליישם את עצמו בהם
מה
גורם לאדם את האינסופיות שיש בו הגוף הוא הנשמה הנשמה היא אינסופית והיא גורמת לאדם יכולת אינסופית של כישרונות
מה גורם לאדם לאבד את יכולת ההוצאה לפועל של הכישרונות שלו מה
הגוף שכחת הנשמה זאת אומרת כאשר הנשמה יוצאת ממנו והוא שוכח מה שדיברתי קודם אז הוא מאבד את היכולת להוציא מעצמו את הכישרונות שישנם בו במאה% זאת אומרת ישנם המון המון תכונות שבפוטנציאל נמצאות
והוא לא מצליח להוציא אותה מן הגילוי ומדוע מפני שהוא נמצא במצב של כעס כשאדם כועס הוא לא מצליח לגלות ולמצות את נשמתו בצורה הכי מלאה עכשיו אני רוצה לתת לזה המחשה לגמרי אמיתית
היה אדם אחד רק תעשו לי טובה אל תדבקו לשוליים של הסיפור יש את המסר המרכזי של הסיפור לא לא לשוליים
היה אדם אחד קודם כל פעם בימים ההם אדבר איתכם לפני 100 שנה 100 50 שנה מה זה היה נקרא אדם זקן אדם בן 60 כבר היה בן זקן
מדוע מפני שתוחלת החיים הייתה יותר קטנה
אדם בגיל 60 היה יושב בבית המדרש בפולין בפולניה סיפור אמיתי
וכל פעם שה אנשים עוברים לידו הוא מבקש אתה יכול להביא לי קצת תביא לי כוס תה
אתה יכול תביא לי קצת ניירות מהשירותים תביא לי את זה
אז אנשים שאלו אותו למה אתה מבקש אז הוא אומר אין לי כוח אני עייף אין לי כוח אני חלש אני זקן קשה לי
אז האנשים היו אומרים לו בבדיחותה אתה כנראה רוצה לזכות
במצוות כיבוד תלמידי חכמים בהדר תפנה זקן אנחנו היינו מציעים לך שתזכה במצווה הזאת בעצמך תיעדר את עצמך תכבד את עצמך ככה היו אומרים לו בבדיחותה מספר אחד היהודים שהכיר אותו את אותו זקן שטען שאין לו כוח שכשהמח שמעם וזכרם הגרמנים תפסו אותו והכניסו אותו למחנות
מחנות עבודה והיה צריך לעבוד הבחור עבד כמו עלם כמו צעיר 15 שעות ברציפות יום יום בנסיעת מסעות כבדים
אומר ואני שזכרתי אותו מבית המדרש קונח וגונח וכוהה דם עייף וזקן טעיתי בליבי מה קרה לו לאותו אדם פתאום כאן הוא יכול לעבוד בלי שום
מה מתברר בטבעו של האדם שכשהוא נמצא בלחץ פתאום הוא מגלה כוחות נעלמים עכשיו אני רוצה לנתח את זה מבחינה פסיכולוגית
למה כאשר האדם נמצא בלחץ הוא מגלה כוחות נעלמים מה קרה פתאום הבן אדם הזה השקיע אנרגיה בזיקנה הוא השקיע שם איזה שהיא אנרגיה נשמתית נפשית הוא השקיע אנרגיה אם אני סוגר אותו מבחינת זמן שאין לו זמן
לחשוב שהוא זקן
אין לו זמן לחשוב שהוא עייף אז הוא מפסיק להיות עייף למה משום שהייתה לו אנרגיה מבוזבזת שהלכה לכל מיני אפיקים אחרים
לכן הרבה מאוד פעמים בעיות של בני אדם נפתרות כאשר אנחנו מצליחים לשחרר אותם ממחשבה אובססיבית בדבר מסוים משום כשהאדם נמצא באיזה שהיא מחשבה טורדנית שחוזרת על עצמה וחוזרת על עצמה ומשקיע שם המון המון אנרגיה הרבה מעבר לבעיה
אמיתית שקיימת עכשיו אילו היה משקיע אמר לי פעם אחת מסרתי איזה שהוא שיעור בבית רפואת תל השומר לקבוצה של רופאים פרופסורים ודיברנו על גם היבטים הלכתיים בנוגע
להשתלות כליה והשתלות לבבות וכבדים+ מעט יהיה מוחות גם כן עוד מעט ישתילו נשמות גם כן דיברנו על אלה שסובלים על הכליה
אז אמר לי פרופסור מאוד מאוד חשוב בנושא הזה אמר לי בני ובנך לא לפרסומת אם בני האדם בעולם כולו היו משקיעים בליצור כליה מלאכותית טובה
יש משהו אבל לא לא מוצלח משקיעים את כל הכסף שהם השקיעו בהשתלות ולחשוב איך להשתיל ואיך שהגוף לא ידחה וכן הלאה
הם היו מגיעים
למוצר הרבה יותר זול והרבה- מסכן חיים ושנותן בתשובה ומענה לכל חולה חלילה בכליה אבל והוא אומר לי אני לא מדבר איתך על בטן ריקה אני יודע על מה אני מדבר וישנם כיוונים רציניים בכיוון רק שהתקציבים לא מופנים לשם
ומכיוון שכך אי אפשר להגיע
לתשובה למסקנה
של העניין ככה זה עובד שאלתי אותו למה זה ככה אז הוא הסביר לי שיש לזה סיבות גם כן שקשורות לכסף וכאלה אבל זה כבר לא הנושא שלנו עכשיו
מה בעצם אני רוצה להגיד
אני רוצה להגיד שכאשר בן אדם מפסיק לחשוב בכיוון מסוים אז נשארות לו אנרגיות גם כלכליות גם מחשבתיות גם המצאתיות בכיוון אחר וזה פשוט החוכמה היא איפה לשים את האצבע איפה להחליט ששמה אני מוציא את האנרגיה
חבל שאני אבזבז אותה וכאן אני מגיע לאיזה שהיא נקודת חידוש אולי גם הפתעה
מה זה אינטואיציה
בני האדם נוטים לומר ולדעתי בטעות שאינטואיציה זו תחושת בטן
אז אינטואיציה בשורה
האחרונה והתחתונה שלה היא באמת תחושת בטן זה נכון אבל אינטואיציה היא הרבה יותר עמוקה מזה אני רוצה להסביר קצת יותר כשחקרו את התופעה מה היא האינטואיציה אינטואיציה בשתי מילים זה כוח הכרעה
כוח הכרעה כוח החלטה כן אינטואיציה זה כוח החלטה הכרעה
עכשיו כמובן אני יכול להחליט ולהפסיד כוח הכרעה שמתגלה כמוצלח לפחות באחוזים גבוהים עכשיו כשחקרו את העניין
גילו שכאשר אדם
מגיע להכרעה להחלטה באמצעות תחושת הלב או הבטן לא משנה איך שנקרא לזה מה בעצם הוא עשה באותו הזמן באותו הזמן במהירות בזק הוא שיקלל את כל הנתונים שישנם כאן השכליים הלבביים הרגשיים הבינאישיים החברתיים במהירות בזק ולפי כל זה במהירות נראה לו שהנטייה יותר לכיוון ההוא
עכשיו לא תמיד הוא עושה את זה ברציו שלו לא תמיד הוא עושה את זה בחשיבה הלוגית זה קורה בצורה מאוד מאוד מהירה וזה קורה בצורה מאוד מאוד פנימית ולא גלויה אבל זה בעצם כוח האינטואיציה כוח האינטואיציה הוא לא סתם שאני יושב ככה ומנבא זה לא על בטן ריקה
זה על איזשהו הקדמות שישנם אצלי בנפש
איזה שהן ידיעות מוקדמות איזה שהן אינפורמציות ששמעתי אני לא עושה זה לא כמו שאני עושה 1 + 1 + 1= 3 זה לא ככה אבל זה שקלול של כללות
ההיבטים שמעניינים אותי והם אלה שנותנים לי את המסקנה של האינטואיציה לפי הטענה הזו כל אדם יכול לשפר את כוח ההכרעה וההכרעה וההחלטה שלו
או אם תרצו את כוח האינטואיציה שלו יכול לשפר להרים רמה יכול לדרג את זה בצורה גבוהה יותר מה הסיבה שישנם הרבה בני אדם שזה לא הולך להם מה הסיבה שיש הרבה בני אדם
זה שהם לא אין להם תחושות ריח אין להם תחושות הם לא מרגישים את העתיד הם לא מרגישים מה הסיבה משום שיש להם איזה שהוא איזה שהוא איזה שהיא שריטה במערכת שכשהם
משניים משקללים דבר הם משקל
לוקחים את הנתונים בצורה הלא נכונה הם שמים את האצבע במהירות בלי שהם שמים לב על נקודות הלא נכונות בתוך כל המידע שיש להם ולפי זה מחליטים מה מה
גורם להם לשים את האצבע מה שאנחנו קוראים הרבה פעמים מוח עקום מה גורם להם הרבה פעמים לשים את האצבע לא על המקום הנכון
מה מה בדיוק אם אנחנו מגדירים את זה הסיבה האמיתית הדקה הזאת הדקה שהם שמים את האצבע למקום הלא נכון
זה מפני שהם לא מונחים חזק שהם חושבים על הנקודה הזאת הם לא באמת מקיפים אותה מכל צדדיה הם מקיפים רק את הפן המעניין אותם בתוך אותה
עכשיו הפן שמעניין אותם בתוך אותה הוא עלול להביא אותם לטעות כשהם שכללו אותו+ שרק אותה מעניינת רק ובסוף האם כדאי לעשות את הביזנס הזה או לא
הם יגידו לך כן כשהאדם ניטרלי יגיד לא אבל הם טוענים יש לי אהבה והיא תנצח זאת אומרת יש לי איזה שהיא תחושת לב אבל היא סובייקטיבית לחלוטין מפני שהיא לא לקחה בשיפוט את מכלול הדברים אז מוריי ורבותיי איך אנחנו עושים שכשאנחנו נצטרך להגיע להחלטה
אנחנו נביט על מכלול הדברים אז התשובה היא שכל פעם
אנחנו מתרגלים להכניס את עצמנו באנרגיות מעייפות לדבר מסוים אנחנו מה שנקרא חופרים מה זה חופרים חופרים סתם
בוא בוא ננסה עם הקונגול ללכת פה טוטו 5 6 שעות לאן אתה נוסע לא יודע חופש הכל פעם שהאדם מתרגל נפשי לתנועת נפש הזו של החופרים במקום המיותר שהוא לא צריך לעשות אותו שמה באמת
כשיגיע פתאום שאלה שנוגעת לו לחיים שלו והוא יצטרך עם החוש האינטואיטיבי שלו לרוץ על כמה עשרות פרטים שכליים רגשיים וכן הלאה ולהוציא מהם את הקוד הנכון ולהוציא מסקנה הכרעה הוא התבלבל
הוא התבלבל והוא ישים את האצבע הוא כל כך התרגל סליחה על הביטוי לבזבז את הזמן הוא כל כך התרגל לשים להשים את האצבע במקום הלא נכון שהוא משבש את המערכת
עכשיו למה זה כל כך מסוכן אחד מהרבנים הגדולים בירושלים קראו אותו הרב מבריסק הוא היה אומר ככה הילדים שלו היו לומדים בחברותא עם חברים שלהם
הוא היה מקשיב ככה מהצד ללמוד אם הוא היה רואה שילד אחד יש לו מה שנקרא ראש עקום אין לו ראש ישר הוא היה אומר לבן שלו פעם הבאה אל תלמד איתו חברותה
קח מישהו אחר אומר למה אומר כשאתה מתחבר עם מישהו שיש לו ראש עקום
זה מקלקל לך את המוח האדם חושב מה יכול לקלקל את המוח זה אני לוגי אני חושב אני רציונלי זה מה יכול לקלקל את המוח הוא יכול לקלקל
לך+ אתה אפילו לא מבחין בזה אתה לא מבחין שהוא מלמד אותך בלי שתוך כדי הויכוח תוך כדי הדיסקוס שביניכם חברותא מלמד אותך לשים את האצבע על מקומות לא רלוונטים לא בריאים לא משמעותיים לא מקדמים
אז אם יש מולך בן אדם חכם שיודע לתת לך את ההיבטים השונים עוזר לך לתת את ההיבטים השונים יש לו ראש ישר ובתוך ההיבטים השונים גם לתת להם את המשקל הנכון זה הלימוד אבל אם יש לך בן אדם מטומטם שתמיד ישים את האצבע על מקומות- חשובים ואתה תצטרך להוציא איתו ביחד את המיץ אז זה לא זה אלימות אלא זה הפיגור עכשיו אתה אפילו לא שם לב שזה קורה זה קורה
בלי שאנחנו נבחין אפילו זה קורה זה קורה לכן הוא אומר אל תלמדו עם חברה כאלה
אתם הורסים את עצמכם אתם משבשים את המוח בלי שתשימו לב וזה בדיוק מה שעושה הכעס לאדם הכעס גורם לאדם שחוש האינטואיציה שלו חוש השכלול וההכרעה והמסקנה יהיו לא בריאים הם יהיו נטולי אובייקטיביות
שהם יהיו יותר ויותר ויותר
איך אומרים פוזלים לצדדים לשוליים כאשר בן אדם לומד להכיל דברים בסדר אז הוא אמר לי הוא יכול להגיד זה אומר לי ככה אתם כולכם מכירים את הסיפור על אותו אחד שהלך עם הילדים שלו נשא איתם על החמור בדרך בא אליו בן אדם אחד ואמר לו לא יפה 3 לחמור אחד מסכן החמור
הוריד ילד אחד המשיך הלאה עוד אחד אמר לו שניים על חמור לא יפה הוריד שני אחד אמר לו אחד על החמור מסכן החמור הוריד שלישי
בסוף הדרך הוא הלך והחמור על הכתפיים שלו כי הוא כל פעם ניסה לרצות משהו של בני אדם אמרו כל הערה הוא לקח אותה כמו שאומרים ברצינות מה זה נקרא שאתה לומד לחדד את חוש האינטואיציה הוא אמר שיגיד
זכותו להגיד אני לא רואה בזה זה לי זה לא מתאים עכשיו איפה זה מתחיל הרי יש דברים חכמים אתם בטח יכולים לשאול אותי יש דברים חכמים שאני אשמע מבני אדם
אז לכן אני מכוון את זה להפיק מאוד מאוד מסוים שעליו אנחנו מדברים בפסוק שלמה המלך אומר שבאים אליך בני אדם והם אומרים מספרים לך שריכלו עליך הם אומרים שדיברו עליך וזה עצמו שדיברו עליך ודיברו עליך רע זה מעצבן אותך עכשיו מה אתה יכול לעשות עם זה
זה לא זה לבנות אותך זה בטוח כבר לא יבנה אותך גמרנו אז מה זה יכול לעשות תחפור תתעצבן ולדבר איתם על זה אומר לך שלמה אולי תיקח את האנרגיה הזאתי ותלמד משהו
באותו זמן תהפוך להיות בן אדם חכם אולי תיקח את האנרגיה הזאת ורק אל תבזבז אותה ותחייה עוד שבוע ימים לא חבל זה בדיוק הטענה אני לא בא ואומר אל תלמד בבני אדם אבל ישנם דברים כאלה שאם אתה תיקח אותם ברצינות
אתה אוכל את עצמך ואתה לא מקדם את עצמך מבחינה שכלית אמיתית זה מין חיידק כזה שלא אני חייב להעמיד אותם על האמת
אני חייב להגיד להם אני חייב להסביר להם אני חייב אני חייב להוציא אותם מהטעות שלהם עליי מי אמר שאתה צריך להוציא אותם מהטעות שלך מי אמר מה זה הבוס שלך סתם אנשים שישבו על כוס קפה ובא להם להעיף את כל העולם על השולחן
ואתה עלית למדגם אז בגלל זה אתה צריך עכשיו אתה צריך עכשיו להגע
דקה מהחיים שלך עליהם אומר לך שלומה אל תיתן את ליבך אליהם זה תנועת נפש בריאה שגורמת לך ליישר לאט לאט את הראש וכשתבוא למצב של אינטואיציה לבד המוח שלך כבר האף 35 שלך בתוך הראש כבר ידע לבד
זה לא זה כן זה לא זה לא זה כן זה לא זה לא במיעוט בשניה זה אינטואיציה אתה מתרכז זה אימון כמו שאני עושה שרירים מרים
אז לאט לאט השרירים גם השכל הוא ככה זה שרירים זה אימונים אימון אימון אישי עכשיו אני רוצה להעביר את הרעיון הזה בהיבט יהודי יותר
יש לנו כמה גלויות 4 גלויות גלות פרס גלות מדעי גלות בבל באיזה גלות אנחנו נמצאים עכשיו גלות אדום הגלות אדום שנקראת הגלות הכי ארוכה הייתה הגלות
הכי ארוכה באה הקבלה ואומרת מה זה גלות אדום ברוחניות גלות אדום ברוחניות זה האדם שנעשה עם פנים אדומות כשהוא כועס
גלות אדום עכשיו מה הבעייתיות בגלות אדום
באותו זמן שהאדם כועס הוא מרגיש שהוא ניזון מהכעס יש איזה שהיא תנועה של כיפיות בשעה שאדם כועס יש לו איזה הנאה מסוימת שהוא כועס הבעירה הטבעית של הגוף נהנית מהכעס
יש לו משהו שם בכעס אחר כך הוא מרגיש עצבני הוא מרגיש זה כמו שאוכלים שוקולד
בהתחלה זה טוב אחר כך אתה מרגיש מרגיש לא טוב הגלות אדום היא גלות ארוכה
מפני שאנחנו אפילו לא מבחינים מה היא עושה לנו
הגלות של הכעס היא הגלות הזו האחרונה מה היא הגלות שהאדם טועה מה שדיברתי קודם טועה
בטית טועה בתו והרולטה של הטעויות הולכת ומסתובבת עוד הפעם+ הפעם+ הפעם למה כי האינטואיציות שלו לא נכונות מכיוון שיש לו שכחה שדיברנו עליה קודם
ולכן שתי האלמנטים האלה הם הם מתכון בטוח
לעוד סרט של טעויות
הוא אחר כך אבל האדם לא יודע לצאת מזה זה לכן הגלות הזאת היא ארוכה בנפש התנועת הנפש של הגלות הזאת היא ארוכה אמר לי פעם אדם וזה חכם זה נכון
היום כל פעם נשמעים קולות לצהל מותר לעשות ככה ה
אז איך אומרים הצבא
המוסרי האם מה שעשה אותו חייל שמה כן
האם זה בסדר לא בסדר
אז אמר פעם מישהו אתם יודעים אותו כמו אותו ילד שבסיפור אמר המלך הוא עירום הוא אמר שבתנועה שנמצאת מדינת ישראל היום
כן תנועת הנפש הזאתי והיפפיות הזאתי שמנסים לתרץ ולהסביר ולעולם ומה יגידו ואיך אנחנו לא היושר וכן הלאה אנחנו לעולם לא היינו מקימים את מדינת ישראל עם אם זו הייתה תנועת הנפש זה לא הייתה תנועת נפש של הקמה
זה תנועת נפש של הרס זה לא יכול להיות זה לא זה לא אותה תנועת נפש אנחנו היינו אומרים שזה לא מוסרי לסלק אז את הערבים ולא נותנים לזה
אתה לא היית יוצא מזה אף פעם אז שאנחנו מדברים עכשיו אז מה קרה זה מין שיבוש בתוך
כולנו שמה זה לא הם זה אנחנו כולנו נמצאים באיזה שהוא מקום בתוך שיבוס של הראש כתוצאה מכעסים מבריכת נשמה יש בריחת סידן
יש בריחת נשמה בריחת נשמה זה בריחת שכחה
בריחת אינטואיציה ואז השקלולים שלנו הם לא לעניין הם לא הם לא שיקולים הם לא שייקולים ריאלים הם לא שיקולים אמיתיים לא שיקולים נכונים
סיפר לי איזשהו חבר
שהוא הדפיס ספר ספר של תועלת לציבור
והיה איזה אדם
שהתחיל לדבר נגד הספר שלו ופרסם נגד הספר שלו כן
אז הלכו אל אותו אדם ואמרו לו אולי תסייע בהפצה של הספר
אז הוא אמר תראו הספר הוא טוב יכול להיות שהוא מועיל אבל אני לא לא יכול למה מפני שהבן אדם שהוציא את הספר לא הביא לי אותו מתנה אז זה ממש יפה
זה ממש זה ממש יפה הוא ידע להגיד את זה יפה מה אתם רוצים ממני האם מעניין אותו תועלת הציבור או שמעניין אותו
כן אבל איפה אבל איפה אני איפה אני איפה אני בתוך התמונה
אז אז זה בדקות בדקות קיים אצל כל האדם בתפיסה הוא עשה שקלול מהיר אני לא יכול לעזור במקרה הזה והוא משחק אותה שהוא מדבר
רציונל אני לא יכול לעזור במקרה הזה אני לא יכול הבן אדם הזה מה מה מה הוא לא כיבד אותי
אז אם הוא לא כיבד אותך לכן מה שם הציבור לא בסדר לא אני לא מוכן כי הוא לא כיבד אותי בשיא הרוגע לא מתוך לבה של כעסים
זה שכלול שכלי הוא עשה פה
אבל השקלול הזה הוא לא שקלול אמיתי שהוא הרגיל את עצמו כל הזמן לפנות אל אותם קודים חולניים שנמצאים במוח של כולנו השאלה אם לקחת אותם ברצינות אז זה נקרא גלות אדום ברגע באותו הרגע שאנחנו נלמד לסדר אנחנו יצאנו לגאולה קודם כל לגאולה פרטית כל אחד במה שהוא צריך
ומכאן לגאולה כללית גאולה של עם ישראל כולו אבל זה שהיא מאוד מאוד משמעותית בתוך הגלות והגאולה שתפסיק לתת את הכוחות שלך להבל ולהבל ולריב ולריק
לחפור בכל מיני מקומות
מיותרים וכתוצאה מבריחת נשמה כתוצאה מהגברת כעס ואז השכחה גדלה והאינטואיציות עובדות כאילו הולכות לעבדות
עכשיו אם אני ממשיך את הרעיון הזה להית קצת יותר עמוק
בקבלה כתוב שישנם שני סוגי חטאים יש חטא כמה חטאים זה קובץ חטאים שנקרא כרת מה זה כרת שכאילו האדם נחרט
מהשורש הרוחני שלו יש חטאים שהם לא כרט אבל הם חמורים
בא צמח צדק ואומר לדידי אם אתם שואלים אותי
החטא של הכעס הוא יותר חמור מהחטא של הכרת
הוא מסביר למה זה רעיון אומר ככה בחטא של הקארה אז נעשה חתיכה נחתך בין הנשמה שהרוחנית של למעלה לבין הנשמה שנמצאת בגוף האדם נעשתה איזה שהוא איזה שהוא איזה שהוא ניתוק עכשיו אבל מה אחרי הניתוק הזה הנשמה של למעלה נשארה נקייה היא מתנתקת האדם עושה שטויות
זה לא פוגע בה אם הוא יעשה תשובה כמו שכתוב בספר התניה מה זה תשובה של כרת לעשות קשר לקחת את שני החוטים ולעשות קשר כפול ואז החוט נעשה חזק כמו שהיה קודם קשר כפול אז הוא חוזר ואמר נשמה נקייה אומר
לעומת זאת הכעס אומנם הנשמה לא נכרטת אבל דווקא בגלל שהיא לא נכרתת זה מסוכן כי האדם מעביר איזה שהיא טינופת קבועה לתוך הנשמה
וגורם להתפטמות שגורמת לה לתעתע באותו אדם בהמשך דרכו כאן אני מגיע לדבר הרבה יותר מסוכן זה לא גלות בבל שהוא סליחה
זה לא גלות אדום שהאדם אוהב לכעוס אחר כך עוד פעם+ פעם לא הנשמה שלו איך הבן אדם אומר מרגיש לי לא מרגיש לי חלמתי בא לי יש לי תחושות פנימיות חזקות
אומרות לי לך ימינה אומרות לי לך שמאלה אם האדם התפם בכעס הכעס העביר זהפת אל הנשמה שנמצאת למעלה עכשיו מאיפה אתה מקבל את כל ההשראה שלך מהנשמה עכשיו ברגע שהנשמה של למעלה הפכה להיות יותר מלוכלכת אז כל ההשראות מאבדות את הצפון ההשעות שמהנשמה מאבדות את הצפון רק שאם מתלכלכת אז מה היא מחזירה לי
חזרה לי חזרה זה כמו ש זה כמו שהיה שמה
עד גשם שחור זה נפט כזה לא יודע מה ממה הוא על משום שהעננים לקחו אבק או נפט או משהו זה הם זה ידעו וזה משאיר עד לך אחר כך מה שאתה מעלה זה מה שיורד אחר כך למטה
אז אם אתה שומר את על עצמך מבחינת הכעסים מה שאנחנו דיברנו עד עכשיו זה האדם שומר שהאיתותים של הנשמה שלו לא יטעו אותו אם אנחנו אם אנחנו מוסיפים עוד טיפ טיפה זה נקרא
בלשון של החסידות בעיית עיקול
ובעיית העיכול היא הכי חמורה כי כשאני לא אוכל אני יודע לא אכלתי אז אני רעב אבל לא אכלתי אבל יש פעמים שאני אכלתי בלעתי כמו שאומרים זה שוכב בתוך המעיים והוא לא מתפרק
זה הופך להיות
גוש שלא מתפרק אז באשליה אני מרגיש 7 אבל מבחינת מה שהגוף צריך לקבל הוא לא מקבל זאת אומרת כי לא הייתה התפרקות
תקבל ואז אין לאדם את החיישנים הפנימיים שלו שיזהירו אותו תיזהר כי כשאני רעב אז החיישן של המעיים אומר לי אתה לא אכלת אתה רעב אבל כאשר אני אכלתי וזה רק לא מתפרק נראה לי שאכלתי ושהכל בסדר אז אני אפילו לא יודע להיזהר ולהביא את עצמי למצב הזה וזה הכל
אותו המשך זה נקרא אשליית הבליעה הבליעה גורמת לאדם זה בקבלה כתוב בלי
גורמת לאדם את האשליה וזה מה שגורם הטמטום הזה של המח שאתה חושב
שאתה מלא אתה חושב שאתה 7 אתה חושב שאתה צודק אתה חושב גם שאתה מרגיש וזה לא נכון
אתה מרגיש לא נכון וזה טעות
כמו שאמר הכוזרי כיום
כוונתך רצויה מעשיך אינם רצויים אתה אפילו לא יודע שזה הבעיה אתה לא מרגיש שזה הבעיה
לא נראה לי שכאן הבעיה לא נראה לי למה לא נראה לך מפני שהתדרים מלמעלה משקרים אותך מי גרם להם לשקר אתה על ידי מה
על ידי הכעס זה מין רולטה שחוזרת על עצמה אז לפני לפני המעשים
אני רוצה בקצרה כמה נקודות משמעותיות
מנקודה אחת בקבלה כתוב אני אני רוצה בהבזק יותר בקבלה כתוב שכאשר האדם כועס אז מסתלקת נשמתו מה הוא אותו חלק נשמה שמסתלק אז כתוב שזה נפש רוח ונשמה נכון נפש רוח ונשמה הם אלה שמסתלקים ממנו בשעה שהוא כועס
בקבלת כתוב
הנפש רוח ונשמה הם כנגד מחשבה דיבור ומעשה זאת אומרת
שהכעס מביא את האדם לאיזה שהוא מקום שהטעויות שהוע עלול לעשות יהיו בשלושת הלבושים הכי הכי משמעותיים שלנו בחיים או במחשבה מחשבת טעות או דיבור פליטות פה למיניהם או מעשים מעשים שהם לא בכיוון יצא לי לא התכוונתי מעשים שהם לא מתורגמים
נכון וזה איום ונורא
נוספת בהבזק בלעם כתוב עליו יודע דעת עליון אומרת הגמרא מה זה יודע דעת עליון שהוא יודע מתי אלוקים כועס ובאותו הזמן שאלוקים כועס הוא יכול לקלל את עם ישראל אז יש זיקה בקבלה בין בלעם לכעס
יש לו חוש מיוחד לבלעם לקלוט כעס הוא מומחה לכעס
לאן זה הוביל אותו בלעם לאן זה הוביל אותו מעניין הוא היה בן אדם מיוחד הוא היה בעל אתונות זאת אומרת הוא חי חיי חיי אישות עם האתון שלו בשלב המתקדם הוא או הוא או רע לבלק להפציא את עם ישראל בבנות מואב
זאת אומרת הוא היה מחובר מאוד אל הזנות אז אז בקבלה באמת כתוב ששני הדברים האלה הולכים ביחד
כעס היה לו זיקה מאוד מאוד מיוחדת לכעס וזנות
התאוות העמים הולך ביחד
אז הוא לא הוא לא היה מרגיע את עצמו בכל מיני דברים מוזרים שלא מתאימים לנביא של אומות העולם לא מתאימים לאדם שאמור להיות מוסרי אמור להיות איש המעלה להיות רוחני וכן הלאה זה לא התאים לו זה הולך ביחד
ברגע שהאדם מה עומד מאחורי זה איבוד כוח להבל ולריק
כל הנושא הזה שנקרא זנות זה בגדול עיבוד כוח להבל ולריק אז אומרת הקבלה כי זה הולך ביחד
מי שכועס הוא מוציא
איזה שהוא מקום הוא לא נוסע עם זה זה הכעס והזנות זה אותו דבר אין מזה כלום אין תועלת אין ילדים מזה אין בניין מזה בניין הדעה עד אין מזה אז זה נקרא לכן שניהם מחוברים ביחד
לכן הם מתחברו באדם אחד
הוא מלך הכעסים יודע מתי אלוקים כועס והוא מלך התועבה זה זה זה הלך זה הלך ביחד באותה באותה תנועת נפש שלא אדם
שלישית גם בקצרה שבת
זה זמן שהקדוש ברוך הוא נותן לאדם נשמה יתרה
בנשמה היתרה של שבת אמורה להעניק לנו כוח לקלוט את העתיד שלנו במשך השבוע הבא לכן אומרים לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה ברכה לאן
למה ברכה לשבוע אבא עכשיו ברגע שהאדם כועס בשבת איך אנחנו נתרגם את זה כועס בשבת סילוק נשמה
איזה נשמה
היתרה שמה משמעותה מה תפקידה לתת לי את המשקפיים לשבוע הבא אני מאבד את הנשמה הזאתי עכשיו זה קורה
למה זה מצחיק משום שהיום האנשים לא כל כך יודעים הם לא יודעים מה לעשות שהם נמצאים לבד בבוקר כשהולכים ביום חול הולכים לעבודה חוזרים אחרי צהריים יש זמן שהולכים לישון אבל בשבת יש הרבה זמן לדבר ומילא יש הרבה זמן לריב וממילא יש הרבה סילוקי נשמות
ובמילא יש הרבה טעויות במשך השבוע הבא זה רולטה שמסתובבת סביבה אולי בגלל זה הרבי רצה שהחסידים ישארו כל השבת בבית הכנסת
מה שבטוח בטוח לריב ולריב אני אומר את זה בבדיחותה כן אנחנו צריכים לדעת להיות בבית ולא לריב זה זה זה התפקיד הזה
הנקודה השלישית בקצרה ואני
נותן עכשיו טיפ לזהות משהו מאוד
הרבי עריץ כותב ב-1 מהמכתבים שלו
כידוע דברי חכמים בנחת נשמעים אומר הרבי איה שאם בן אדם מוכיח אותך אותכם והוא מוכיח אותכם בכעס בעשבים אבל לא מדבר על כעס מתון אני מדבר על כעס מהק
משבר סלעים והוא אומר לך זה בגלל שאני אוהב אותך אני אומר לך ככה בגלל שאני אוהב אותך אז אז תדע לך ככה הוא כותב שהואשו אותך
הוא אומר כי כעס הכעס לא יכול להיות ביחד עם ביטוי של טוב כעס לא יכול להיות ביטוי ביחד עם נשמה כעס לא יכול להיות ביחס ביחד עם אינטואיציות נכונות זה הולך לא טוב
זה זורם לא טוב אז אז תדע שאם זה ככה יהיה לך סימן אז עכשיו שאלתם כבר מהתחלה אז מה עושים אני נותן תשובה אחת פשוטה טובה פרקטית מעשית ותשובה אחת שהיא טיפ טיפונת יותר
אומר הרבי אראץ בשם ספר ראשית חוכמה שזה אחד המקובלים בזמנו של הארי זל אומר העצה שלו איך אומרים גאונות פשוטה אומר כשאתה מרגיש שאתה הולך לכעוס
תשתוק אל תדבר משום שהכוח של הדיבור הוא מחזק את המידות מאוד זה כמו מפוח על האש ואז זה יכול להגיע לליבות תשתוק עד שיעבור הכוח שלך ותצא
זה עצה אחת
הרבי נותן עצה
אם תרצו יותר עיונית לשתוק זה לשתוק אבל יש משהו שיעזור לנו למחשבה ספר התניה שסיימנו אותו עכשיו ביוד טיט בכסלו מחולק לכמה חלקים יש לו את הליקוטי המרים
יש לו את איגרת התשובה יש לו את שער הייחוד והאמונה ויש לו את איגרות הקודש של האדמור הזקן ואת הקונטרס האחרון 5 חלקים כנגד 5 4 תורה
עכשיו החלק של איגרות הקודש שלו יש לו סימנים סימן 1000 סימן ב סימן גימל סימן לפי אותיות סימן כף היי אומר הרבי שהאדם ילמד את סימן כאף היי לפני שהוא כועס הרבה לפני שהוא כועס עד שיידע אותו היטב בתוכן
אחר כך בשעה שבא לו לכעוס שיעביר מהר את האיגרת הקוד לסימן כף איי בראש וזה יעזור לו אז זה העצה שכותב הרבי ואני רוצה
לסיים בכמה מילים חשובות
הלל הוא מלך הסובלניים שותק מעצבנים אותו שותק שותק שותק אבל אין לנו עוד מישהו שאי אפשר אי אפשר שלא להתפעל ממנו וזה יוסף הצדיק יוסף האחים שלו הוציאו אותו
מה פירוש מה זה הוציאו אותו הם עשו לו כל מה שרק אפשר לעשות רע לאט רצו להרוג אותו על הרגע ניצל ברגע האחרון ע י ראובן ואף אחד ראובן סליחה
לא חי כל הזמן בכעסים עליהם זה הפתח של השיחה שלנו עם שלמה המלך הוא לא חי כל הזמן ברגשות נקם גם באותו זמן שהוא יכל להערה להם בזמן של מצריים הוא לא היה עמוס בכעסים עליהם
אני חושב שיוסף יכל להפנות את אפיקי הכישרונות שלו להפוך להיות מנהיג עולמי רק בכוח זה שהוא לא שמר בליבו עוינות לאחים שלו כל הזמן כי אחרת הוא היה חייב
הזמן בהוצאת אנרגיות מיותרת וזה היה חבל יוסף גדל להיות עניו איפה רואים את זה על יוסף כשיעקב שולח אותו אל האחים אומר להם לך תראה את שלום אחיך ואת שלום
מצון ויאמר אינני אומר רשי כך הם קח היא דרכם של צדיקים לשון ענווה וזריזות הנני
הנה אני פה אני עושה אף על פי שהוא ידע שהם שונאים אותו אבל היה לו את התנועה הזאת של הענווה התנועה של הענווה הזה שהוא מסוגל גם כן להבליג ולהעביר ולא לקחת את הדברים ברצינות והרבי תמיד מדייק את זה גם כן שהוא היה בתור סוער בבית הסוהר אסיר אבל הוא היה מסייע שם הוציאו מביא שמה אז אז שהוא ראה את השר המשקיעים ושר האופים אז הוא מסתכל והוא שואל אותם מדוע פניכם רעים היום
כי כשבן אדם עסוק בצער שלו הוא יכול לראות מישהו ממטר מדוע פניך רעים הוא לא היה שקוע בזה אז הוא יכל להקשיב
לצרות של אנשים אחרים עכשיו ישנו ביטוי זה מעניין ישנו ביטוי איך קוראים איך קראו פעם
זה היה יותר מצוי שמשתמשים בביטוי הזה לאחד שהיה עילוי גאון בישיבה איך איך היו קוראים לו היו קוראים לו ראש יש לו ראש של ברזל
איך אתה איש חזק ראש ברזל איך קוראים לאדם שיש לו ידיים טובות אז קוראים לו ידי זהב
אז אומרים בשם צדיקים מה ההבדל שאתה אומר לראש אומרים ראש ברזל הידיים אומרים לי ידיי זהב
מה ההבדל אז אומרים ככה הראש אם אתה לא משתמש בו נכון הוא מחליד הידיים למדתם אומנות
אז זה גם השנים לא עסקתם בה אבל תוך זמן די קצר אתם יכולים לאמן את עצמכם לחזור חזיר
שידעתם בעבר הידיים הם כמו זהב שלא מחליד הראש אם אנחנו יודעים לתרגם נכון את הדברים שאומרים לנו ולהשתמש בראש במקום לכמו שקראנו לזה קודם לחפור ולחפור אלא לעסוק בדברים עיוניים ודברים שכליים לעסוק בדברים נכונים אז הראש שלנו נשאר
ראש ברזל לא מחליט אבל אם אנחנו לא יודעים לעשות את זה אז אנחנו מפסידים וכאן אני רוצה לסיים בנקודה שהיא מאוד חשובה לכולם
הבעל שם טוב אמר שאין בן אדם שאין לו מנגדים אין אדם שאין לו אנשים שמנגדים לו כל אחד בין אלה שהוא יודע שהם מנגדים לו ובין אלה שהוא לא יודע אבל תמיד יש למישהו מנגן עכשיו בואו נראה מה עושה חכם מה עושה טיפש הטיפש כשהוא שומע שמישהו ניגד לו ואמר עליו מיד מתכווץ הוא מיד כועס ומיד מוציא מה שנקרא עשן מהאף מהאוזניים
מסביר כל האחרי צהריים לכל החברים שמעתם מה אמרו עליי איזה איך זה יכול להיות זה לא זה זה לא זה זה לא זה מוציא את כל עמית
אחר כך יושב ככה ומרגיש טעם על הכורסה הוציא את כל הגז מעצמו הוציא מעצמו את כל הכוחות החכם מה אומר
הרי זה לא יעזור לי תמיד יהיו אנשים שהם נגדי תמיד יהיו אנשים שלא מחזיקים ממני אז למה אני אבזבז את הזמן בוא נעשה משהו תוכני עכשיו
מה הסוד של הבריאה
כל הבריאה בנויה על זה שעד שהאנשים מכירים אותך באמת ולומדים אותך באמת ועד שהופכים להיות אנשים שבאמת אוהדים אותך על אמת לוקח זמן זה נקרא עד שיוצאת טבעך בעולם זה לוקח זמן עד טיפש
כל יום כועס מחדש למה אנשים לא הבינו אותו מספיק כאילו למה לא יצאתי טבעו בעולם החכם אומר זה יבוא אז לפחות שיהיה לי מה למכור לאנשים
בעולם אז אני אעשה משהו תוכנית אני אנצל את הזמן שלי כמו שצריך וזה מה שאומר לנו שלמה דעו לכם תמיד ידברו עליכם דעו לכם תמיד יהיו אנשים שיעשו עליכם ככה אני אומר לכם מראש על השולחן
תמיד יימצא עכשיו אתם רק תחליטו את מה אתם מצלמים ותולים בסלון שבתוך הלב שלכם את הדברים הטובים שאמרו עליכם או את הדברים הרעים אם אתם טיפשים קחו את הדברים הרעים תצמידו אותם מלוח
ותחזרו עליהם בוקר ערב וצהריים וכל כמה חודשים טיפלו למיטה מצינון מחולשה נפשית ומחולשה של החיסון הכללי וכן הלאה וכן הלאה אבל אם אתם חכמים אומרים לכם מראש ככה עובד העולם ככה בני האדם ככה שופטים כך מכירים ככה שונאים אז תעשו היא אחד גדול על כל העולם פייק ותמשיכו הלאה
איך אומרים הכלבים נובחים והעגלה נוסעת