תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
כי על פי קבלה זה הברכה ששייכת לעולם הכתר זה ברכה מאוד מאוד זה אתה רוצה להוריד את הכתר על כל היום כולו אתה צריך לעשות את הברכה כתקנה אחר כך הנותן לה סופיא בינה אשר יצר זה חוכמה ואחר כך בינה נותן לה סופיא בינה וכן הלאה הברכות מסודרות לפי סדר הספירות
אז ברכה מאוד מאוד גבוהה והמון המון כוונות והמון המון עניינים והמון המון דקויות והיא עושה את זה חופשי ככה כל יום והיא עוד מתפלאת על הרב שבא למסור שיעור מאיפה הוא לקח את זה
את זה מיד משהו הזוי לחלוטין אבל
הזייה הזאתי חוזרת על עצמה הרבה פעמים אי אפשר לתת לנשים לפסוק על החזה רק דוגמה לעניין
אז האמת אני אגיד לכם שהטעות הזאתי הטעות הזאת התחילה מבתי הספר היא מבית הספר עד גיל לא רוצה להגיד איזה גיל היא נמשכת עם הטעות הזאתי לכן לכן אז פה מספר הרב גבריאל שבאמת נותנים ידיים לפני
אני בבית הספר שאני למדתי למדתי בבית ספר חב"ד לוד ולמדתי אחר כך טוב זה היה הספר היחיד שלמדתי בלוד בחבד ושם לא נתלו איתנו ידיים לפני ולכן אני קם ובירכנו לכן אני קם וצועק יש כיתות שאתה מלמד את הילדים פשוט לבטל את המילים זה כיתה בית כיתה גימל אבל שילדים בכיתה דלד והיי גם כן ככה יעשו וילמדו אותם לעשות שלא כהלכה אז כל החיים הם הולכים עם הסיסטם הזה יש גבול
לכל גישה לא לעניין זה פשוט לא נכון אז צריך לקחת את זה בחשבון אותו דבר זה גם ביחס זה גם ביחס לסדר התפילה לבנות
גם גם סדר התפילה לבנות אז גם כן בעטרת חייה אז הם שלחו בקשה אם אני יכול לתת להם סדר על פי ההלכה שמתאים לפי ההלכה הסדר הזה פעם ראשונה הם אומרים שאנחנו רואים סדר שהוא מיוחד על פי ההלכה כל אחת אומרת מה שהיא רוצה מה שבא לה
מה נכנס זה אדון עולם זה נשמע מאוד טוב
זה שרים אותו זה הולך ככה זה מצטלצל עם המנגינה ככה
אבל זה לא ככה בשולחן ערוך יש כללים אז לכן צריך לחזור חזרה למה שכתוב בשולחן ערוך מה קורה כאשר אנחנו מגיעים לעשרת בני אמן
לעשרת בני המן אנחנו צריכים לזכור וזה שייך לכל אדם גם מי שמחזיק רק מגילה חומש אנחנו נוהגים להגיד את הסרט בהמרן בנשימה אחת אבל יש לך בן אדם שאומר קודם כל כמה שאני לא אעשה נשימה אחת אני לא מצליח אז אנחנו נקצץ לו קודם כל
מי העיקר אנחנו משתדלים להגיד 500 איש ועט אנחנו מורידים את המילים 500 איש ואחר כך אנחנו מסיימים בסוף אחרי שאומרים את כל העשרת בני המן אנחנו מסיימים 10 בני המן ואת כל זה אנחנו משתדלים להגיד ברוח אחד אז קודם כל בן אדם שיש לו יש לו נשימה קצרה שיקצץ את החמש מאות איש שיקצץ את העשרת בני המן וינסה להגיד רק את העשרת בני המן בנשימה אחת
הולך הולך לא הולך יוצא ידי חובה
ממאמר אותם ונשם באמצע עכשיו אלה שיש להם מגילה כשרה
הכותב כף החיים שהם צריכים לקחת בחשבון המגילה כתוב פה שם של בן אחד של אמן ופה כתוב ועט שם של בן של אמן ועט בן של שם אמן ועכשיו יש לך ריק באמצע עכשיו אם אתה אתה קורא ככה ואתה מריץ את העיניים על איזה ועט אתה מריץ את העיניים על מה שעולה לך כאילו בעיניים או יש כאלה שבכלל לא מסתכלים הם מסתכלים על כל השמות והם יודעים לבד להגיד
ואת פרשמדת ואת פאיזה אתה ואת זה לא ככה קוראים צריך לקרוא מתוך הכתב אני זוכר אצלנו בישיבה היה בחור מוכשר היה מתחיל להכין את הקריאה קריאת התורה של פרשה מתחיל להכין אותה אחרי סעודת ליל שבת
ומתחיל להכין ובבוקר כשהוא היה קורא קרית התורה היינו צריכים להגיד לו כל הזמן להוריד את העיניים תסתכל בפנים מה אתה קורא בעל פה כל כך
הוא תפס את המילים וזכר אותם בעל פה שהיה קורה את זה בעל פה
אי אפשר לקרוא בעל פה אתה לא יוצא מזה ידי חובה אז לכן צריך לשים את האצבע על הוי פרשנדתא זעתא ואת זה וכל פעם תקרא את ואת המתאים לעניין אחרת אתה לא קורא כמו שצריך
אתה צריך לקרוא מתוך הכתב לא בעל פה מלכתחילה
פה יש לך מגילה כשרה אז תקרא מתוך כתב לכתחילה ברור שאם לא עשית ככה יצא לידי חובה אבל לכתחילה אתה עושה באופן המוצלח יותר
טוב עכשיו
מצויין זה זה מה שאתה יכול לעשות אז תעשה
נכון זה הוא אמר אבל יש לכתחילה אדם שמחזיק מגילה כשרה עדיף שיעשה את זה באופן שהוא קרה את כל המילים כמו שצריך גם לא לא בחור הזה אני אקרא כאילו בעל פה עשית זה לא משנה בחומש תיקי אתה קורא איך שאתה קורא
מי ששומע וזה מצוי מאוד במגילת הבוקר מי שנמצא במניין של קרית מגילה ופה בצד השני בחדר שינה בבית הכנסת זה מצוי יש לך פה מניין שמתחיל ופה יש לך מניין שאוחז בקרית מגילה ופתאום אתה שומע אתה באמצע קרעת המגילה ואתה שומע קדושה וממש קדושה אבל בכוס אתה שומע כל כל מילה פנינה אז זה אתה לא צריך לענות כי העוסק במצואה פטור מן המצווה אתה לא צריך להתייחס
לא הבנתי
כלל תמידי
אז זה הוא אם אתה במקום שעכשיו לומדים אז אתה לא צריך לענות אם אתה במקום שעכשיו מתפללים תתבטל למניין תלוי מה צריך לעשות כאן והכלל הזה אתה מבין את הרימה זה ההבה שלי תלוי גם מה השעה אם עכשיו זה השעה שעברו זמן תפילה והם החליטו להתפלל אז הם עדייקר והם הטפל אז אתה יכול להמשיך הלאה
ללמוד
הלאה
היחיד שלומד לא לעלות גרושה לציבור אני מדבר איתך בזמן שאבי
יש שיעור של 10
שהם לא חייבים
אתה צודק יש בקיצור שולחן ערוך שערים המצוינים בהלכה שהוא מציין למרשל ולמרשם שהם טוענים שזה לא ממש ככה הם אומרים תלוי אם זה מקום שעכשיו לא צריכים להיות פה מניינים יש פה סדר בבית הכנסת עד השעה הזאת למשל פה ישיבה
יש פה מניין בשעה 9 10 נגמר יום אחד החברה התחילו להתפרפר ויש פה כבר כאלה שכבר פתחו את הספרים ולומדים והם יושבים ולומדים פתאום יש כמה שהחליטו לעשות מניין הם צריכים להתבטל עליהם לא אפילו שהם לא ציבור ולא 10 כיוון שכאן המקום עכשיו זה בית מדרש יש לזה שעות ויש לזה הגדרות
וגם זה
אז אתה כן
אדם ששמע קריאת מגילה אבל איך אומר שמעתי מה שאתה אומר שמעתי ולא הקשבתי שמעתי ולא כיוונתי האם הוא יצא ידי חובה התשובה יצא אמא או המילים עברו לך ליד האוזניים
יצאת ידי חובה
האם יש עניין גמרנו את הנושא של קריאת מגילה לפחות בגדול
האם יש עניין להקדים בפורים את המתנות לאביונים למשלוח מנות
קודם כל בוא נתחיל את הסדר קודם כל נתחיל לזה נתחיל את זה קודם כל האם האדם יש עניין שיקדים את המקרא מגילה למשלוח מנות ומתנות לאביונים התשובה היא שעל פי פשט אין עניין על פי קבלה
יש עניין יש עניין שקודם כל תשמעו מקרה מגילה ואחר כך תעסקו במשלח מאות מתנות לוין וככה המנהג של הרבי גם כן
הוא את אחרי קריאת מגילה היה נותן את המתנות לאווינים וזה את המשלוח מנות
על פי פשט אם אתה הולך ברחוב אתה רואה
שמבקש כסף אז תיתן לו אפילו שלא שמעת מקרא מגילה אבל פי קבלה יש עניין שאת המצווה של הזה תעשה אחרי זה הולך מקרה מגילה ואחרי זה תעשה את המצוות האחרות גמרתי את מקרה המגילה מה אני צריך להקדים מלכתחילה מתנות לאביונים או
משלוח מנות
מתנות לביוניים ולמה
אז קודם כל בפסוק כתוב איך איך הלשון של הפסוק הוא נשלח מנות איס לרעהו מתנות לווינים זה מופיע הפוך בשולחן ערוך מופיע הסדר קודם כל הלכות מתנות לאביונים ואחר כך הלכות משלוח מנות הפוך מהפסוק
אבל על פי קבלה וזה מה שהכי חשוב בנוגע למאייסה המתנות לאביונים הן כנגד חוק מאובינה
והמשלוח מנות הן כי מגד חסד וגבורה אז לכן לכתחילה אם זה תלוי בך תן קודם מתנות לביוני ואחר כך משלוח מנות זה הסדר המועדף כמובן שלא צריך להיות כמו שאומרים לעמוד על הקשקש מה יש לך חבר משלוח מנות
תן לו קודם אבל אם אם זה תלוי בך תעשה את זה באופן הזה
כמה צריך להיות השיעור של משלוח מנות
לצאת ידי חובה מספיק כזית קזית זאת אומרת קזית לכל מנה
ורביעית לשתייה זה מספיק מעיקר הדין
אבל אם רוצים לקיים את המשלוח מנות באופן מהודר זה זה כדי שיהיה לו סעודת פורים אז זה כמות גדולה יותר
אדם ששלח משלוח מנות האם אשתו יוצאת לידי חובה במשלוח מנות שהוא שלח אז התשובה היא זה צריך להיות בשני תנאים תנאי ראשון שהוא שם שמה כמות שיש שמה 4 קזיתות
זאת אומרת גם בשביל 3 2 וגם בשביל השתיים תנאי שני שהוא כתב במשלוח מנות שזה גם ממנו וגם מאשתו או ממשפחת כי חלק מהסיבה שעושים את המשלוח מנות זה כדי להרבות שמחה בין עם ישראל והעניין של הלהרבות שמחה בעם ישראל נעשה כשאתה יודע במי קיבלת את זה אז יש לזה משמעות גדולה שידעו שגם היא שותפה לעניין אז זה יש לזה יש לזה עוצמה
הצלחתי להשלים את הנדרשת אבל לא כתבתי אז כאילו לא קיימת את המציאות
לא חייבים לכתוב אני אסביר לך למה תאר לעצמך אתה מגיע לאיזה שהיא משפחה פותחת לך את הדלת איזה שהיא ילדה קטנה בפורים אתה יודע כולם עסוקים
אתה אומר טוב זה משלוח מנות ממשפחת ואנו תביא לא זוכרת את השם שלך בעל פה היא מגיע אבא אמא איזה מישהו אחד נתן לי את זה אז תודה רבה תודה רבה תודה רבה היא אפילו לא יודעת למי להחזיר אבל להחזיר לא כל כך בעיה
הבעיה היא שהסיבה של המשלוח מנות זה כדי להרבות שמחה ואהבה בינך השולח לבין הנשלח עכשיו הם לא ראו הם לא יודעים אפילו שזה עתה אז לכן תמיד חשוב שיהיה כתוב מאיפה זה מאיזה משפחת ממי זה הגיע
זה רק רגע בקורים רק פורים
כי ביום יומי נתן בזה
הסיבה של המשלוח מנות זה לא לעניים דווקא זה אפילו לאנשים עשירים אז יש עניין כדי לרבות סליחה תראו חשבתי עליכם לעומת זאת כל השנה יש מתן בסתר מתן בסתר זה לאני לעני שמתבייש כשהוא מקבל אבל כשאנשים היום מקבלים לשלוח מנות הם לא מתביישים בזה שהם מקבלים אז צריך לדעת אני צריך לדעת וזה ממך אני צריך לדעת שקיבלתי ממך כדי שאני
אפשרות
נניח משפחה שאין לה אפשרות לקבל
לא אתה נותן עם
השם שלך אתה
אומר שהם כלום נתן בסדר ולי שהוא מתבייש
משלוח מנות הן לא מתביישים כי כולם יודעים שכולם נותנים וכולם מקבלים
אז מה לא צריך לתת יש הרבה שלא מחזירים לשלוח לנו
זה לא סוף העולם
לא בונים על החזרה
שמע אם אתה תבוא עם משלוח מנות כזה שלא נכנס בפתח
ואתה יודע שהוא לא יכול להחזיר לך בסדר גודל כזה אז עדיף שתיתן בלי שם אבל אבל הנקודה היא אז בזה מה קיימת מתנות לאביונית אבל משלוח מנות זה שהוא ידע ממי הוא קיבל אותם מתנות לאביונים לא חייב שהוא ידע אבל משלוח מנות כן
הלאה
לא שמעתי
משלוח מנות שתי מנות לאדם אחד וזה יצאת על ידי חובה
שתי מתנות לשתי עליונים
אם אתה מתכוון בראש שזה יהיה מחולק זה מספיק
אבל אם למשל אתה נותן עוגה אחת כזאת עוגת שיש כזאת אחת רק את זה אז אם לא חילקת אותה זה בעייתי אתה מבין כי זה מנה אחת
נכון אותו דבר אותו דבר אותו דבר רק אם יש לך טעמים שונים או זה צורות שונות כן
טוב האם לשלוח מנות צריך להיות על ידי שליח דווקא
משלוח מנות על לשון של הפסוק זה על ידי שליח דווקא נחלקו הפוסקים האם זה צריך להיות דווקא שליחות
אז אז אז תדעו שמה שלא תעשו תצאו ידי חובה אבל ראינו אצל הרבי שהוא כן שלח על ידי שליח וכן שלח על ידי שליח ויש בספר השיחותה חיט שהוא כותב שלעניין פורים גם ילדים נחשבים כשליחים אף על פי
שאף על פי שבכלל אין שליחות לילד לילד הוא- מגיל בר מצווה אין לו הוא לא יכול להיות שליח לשום דבר אין לו שכל מלא אבל לפורים נהגו לעכל
גם גואי
האם מותר לאכול
האם מותר לאכול לפני שקראנו מגילה זה לא נפקא מינה לגברים כל כך קצת לשתות את הקפה ואת העוגה לפני התפילה אנחנו נמנעים עד שלא שמענו את קריאת מגילה בבוקר כן כמובן בבוקר
אבל אבל זה גם נשים לכתחילה גם נשים צריך לדאוג להם שהם ישמעו מקרא מגילה כי יש נשים שעד 4 אחרי הצהריים לא מתפנות לשמוע קריאת מגילה
אז הם יכולות לאכול אבל לאכול לא לחם ולא מזונות כביצה רק פירות ירקות וכאלה אבל לכתחילה זריזים מקדימה על המצמות שהבעל יתפלל מוקדם
וישחרר אותם כאילו יתן להם לצאת לקריית יש בבית הכנסת אני חושב בכל שעה עגולה מתחיל מתחיל מניין לקריאה באופן שהם מגיעים לאולם הגדול שנשים יכולות לשמוע את זה מעזרת נשים צריך לדאוג
שאישה תשמע את זה מוקדם כדי שהיא לא תוכל לאכול
תזכורת לא תעזור פה זה כמו שאנחנו לא אוכלים לפני אתה יודע לפני תקיעת שופר או לפני מצווה מצוות נטילת לולב אז בלולב בשופר
אנשים בעצם לא חייבות אז היא יכולה לאכול אבל נקרא מגילן זה חג שינה אסתר המלכה מגילת אסתר אני לא יכול אני לא יכול לפתור אותה מזה אז יכול להיות שאתה מגיע מבית הכנסת ואתה קורא לה מיד אוף או שאתה מגיע
ואתה שולח אותה לכן הרבה פעמים שואלים אנשים האם כדאי הרבי דיבר על זה פעם ב תו שין טית שיש עניין לעשות משטה ושמחה זה כבר כתוב בקיצור שולחן ערוך שיש לעשות משטה קצת משטה קצת בליל אבל הרבי דיבר משתה קצת ואפילו באופן של עד לא ידע אז יש מקור לכל המסיבות שעושים כבר בליל פורים אבל איפה הפיספוס שאחר כך למחרת קשה לו לקום למבצועי אז צריך לקחת בחשבון החכם עיניו בראשו וגם כן לשלוח את האישה לקרוא
מגיעה בזמן כל הדברים האלה ביום של פורים זה יום עמוס צריך לקחת בחשבון אי אפשר לקום בשתיים 10 להגיע לבית הכנסת ככה כמו פנדי ואיזה זה צריך להיות מוקדם
הלאה
אדם ששולח משלוח מנות לאישה איך הוא צריך להתנהג בעניין הזה על פי ההלכה
ההלכה אומרת שזה בעייתי לשלוח לאישה משלוח מנות כי כל מיני חששות של חוסר צניעות של קידושים כל מיני כאלה אז לכן אם בכל זאת הוא בא ובשליחות של אשתו והוא מעביר משלוח מנות אז שיגיד לי אישתי מסרה לך יזכיר את אשתו בעניין או אם אמא שלו מסרה שיגיד אמא שלי מסרה אחותי מסרה או הבת שלי מסרה או
שהיא כמו באלמנות צהל שאתה אומר נשות חבד הם אלה שמסרו אתה תמיד מזכיר
שאישה מסרה וזה לא ממך אליה באופן ישיר
היה פעם אחת יהודי שהתקשרן שהוא בעולם ביום פורים אומר הרב אין מצב אין לי אף יהודי לשלוח לו מנות אין לי אף יהודי יש פה רק יהודיה אחת חולה בכל הבית רפואה הזה ואני יכול לתת למשלח מנות חוץ מזה אני לא יכול לתת לאף אחד אז קודם כל יש לו טעות משום שגם אם הוא ירים טלפון ויבקש ממני עכשיו בטלפון הזה תשלח בשבילי עכשיו משלוח מנות למי שהיא
ומי שהוא זאת אומרת
אז הוא יצא לידי חובה במשלוח שאני שלחתי מינה אותי שליח ואני נתתי לו זיכיתי לו
אז זה לא נכון להגיד שאין לו על מי לצאת האין לו אל מי לבקש אבל בכל זאת בשעת הדוח
לא לא אני אני נותן לו לא לא אני כאילו נותן לו משלי אבל בשבילו
אני לוקח משלי
מזכה לו אני לוקח אותך בוא תראה אם זה המשלוח יש איזה אחד יש איזה אחד צמח שמה בזה תגביע את זה בשבילו זה עכשיו של ההוא וההוא הזה אנחנו הולכים נותנים את זה לאיזה שלישי בשם של ההוא ואז הכל בסדר
הוא יכול לעשות תשאלי הוא לא צריך
בעצמו או זה שליח או לא משנה
בכלל אז אני אומר ההוא שאין לו שום ברירה
לתת אפילו לאישה באופן ישיר יכול אפילו ישירות יכול אפילו לתת ישירות מכיוון שכל העניין לא לתת לאישה זה רק חומרה זה חומרה אני לא יכול לבטל מצווה אין לו מישהו אחר לא יכול לתת מצווה על החומרה של החומרה הזאתי
כן
כן
הלאה האם חייבים להחזיר משלוח מנות אחרי שקיבלנו אני רוצה להגיד לכם אין כזו הלכה שצריך להחזיר ואדרבה יש בפוסקים שאומרים שאם אתה מחזיר זה הופך להיות שכר מחר אז איפה המצווה שבעניין
אז זה צריך להיות זה לאו דווקא שמחזירים לא שלא מחזירים לווא דווקא אבל מתוך מתוך סיפורים שאני שומע במשך השנים למדתי להכיר שיש אנשים שנעלבים כשלא מחזירים להם אז לכן
חכם עיניו בראשו
זה לא זה לא בגדר של זה לא בגדר של חובה הלכתית אבל