ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

מרדכי היהודי

כשהאדם רוצה הכל לעשות בעצמו בשלימות - רק במאמצים גדולים (ונס משמיים) הוא יצליח 🔹 דמויות בתנ"ך 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

דמויות בתנ"ך כיוון שאנחנו השבוע לפני פורים אז אנחנו מדברים על אחת מדמויות המרכזיות במגילה מרדכי היהודי
אז כדרכנו בדמויות בתנך אנחנו מתייחסים קודם כל לקצת להיסטוריה והיום יש לנו קצת היסטוריה ויותר גלגולים כי אנחנו מסתכלים על הגלגולים של הדמות ולומדים ממנה על האישיות שלה בנוסף לגלגולים יש לנו גלגולים קדימה ואחורה מה זה קדימה ומה זה אחורה קדימה
הוא גלגול הוא גלגול של מי לפניו ואחורה זה מי היה גלגול שלו זאת אומרת בהמשך הלאה כאילו קדימה ואחורה אז אנחנו נתייחס קודם כל קצת לקורות שהיה למרדכי מה שלא כתוב במפורש כל כך במגילה
דבר ראשון מרדכי היה מאנשי כנסת הגדולה אנשי כנסת הגדולה הם אלה שחיברו לנו את הסידור את הסידור תפילה את השמונה עשרה ברכות הוא היה מהחכמים האלו
האבא שלו היה
עיר הסבא שלו היה שמעי בן גיירה האדם שקילל את דוד וזרק עליו אבנים היה ראש הסנהדרין ועשה את המעשים הללו ואז אנשים שואלים איך יכול להיות
אז התשובה היא פוליטיקה כבר הייתה אז זה לא רק היום אופוזיציות היו כבר אז האבא
מצד אבא שלו הוא היה משבט בנימין
איש ימיני ימיני
ואימו היתה משבט יהודה ולכן הוא נקרא איש יהודי וגם על זה אנחנו נתייחס בהמשך איך יכול להיות שבן אדם נקרא על שם אמא שלו
אם אבא שלוט בנימין אז הוא היה צריך להיות בנימיני היה צריך להיות ימני ימי לא יהודי יהודי זה מלשון שבט יהודה נתייחס לזה בהמשך
בנוסף לזה הוא היה מחכמי הסנהדרין אלה שישבו בירושלים בלשכת הגזית בבית המקדש הוא היה אחד מהם
והוא גם היה אחד מהנביאים שקמו לעם ישראל זה- או יותר על הדמות כולנו מכירים אותו בשם מרדכי
השם מרדכי זה שם פרסי אומנם נכון הוא הפך להיות שם שמשתמשים בו ונותנים אותו וכולו אבל זה שם פרסי כשהוא נולד נתנו לו שם יהודי
הוא הרי נולד בארץ ורק אחר כך הוא גלה לפרס מאוחר יותר אז עכשיו הפרסי של השם היהודי שלו זה ביל שאן בילשן מלשון
מרדכי השם שלו השפיע עליו הוא היה יוצא מן הכלל בין חברי הסנהדרין מעבר לסדר הוא היה הוא היה כל חברי הסנהדרין היו צריכים לדעת הרבה שפות אבל הוא היה מצטיין בתחום הזה הוא ידע 70 שפות לא רק להבין אלא גם לדבר אז כיוון שכך זה מתאים עם הבלשנות עם כוח הבלשנות הזאת שהוא קיבל ופה אנחנו רואים את השפעת השם על האדם
נתנו לו שם כשהוא היה ילד קטן השם השפיע עליו גם בגשמיות וגם ברוחניות בגשמיות בחלק הפיזי שהוא ידע בשפות ברוחניות שבזכות זה שהוא ידע הרבה שפות הוא בעצם הביא את מסנה ספורים כמו הסיפור המפורסם שהוא שמע את בקתן ותרש מדברים בשפה מאוד נדירה שפה טרסית לא פרסית אלא טרסית והוא הבין כי הוא היה חכם מחכמי הסנהדרין ואז הוא גילה למלך שרוצים להרוג אותו ונרשם הדבר בספר הזכרונות
וזה מה שהביא בסוף את הגאולה
אז אנחנו רואים כמה המשמעות של השם היא עמוקה כמו שאמרתי מרדכי גלה אבל הוא גלה וחזר וגלה הוא גלה פעמיים בפעם הראשונה הוא גלה
האם גלות גלות של המלך יהונייה אחר כך הוא חזר לירושלים אחר כך הוא גלה פעם שניה עם נבוך נצרא ואחר כך הוא חזר שוב לירושלים כשזרובל חזק מה שכתוב בספר עזרא עכשיו
היה עוד משהו מעניין בדמות הזאתי אנחנו מקבילים אותה במדרשים הרבה למשה רבנו משה רבנו ומרדכי משווים אותם המדרש סואל ששאלו בשמיים האם יש מישהו גדול כמו משה רבנו בדור הצביעו בשמיים על מרדכי הוא גדול הדור אבל בחכמי הסוד חכמי הקבלה אומרים לא רק שהוא היה מקביל למשה רבנו במובן הרוחני אלא הוא גם היה גלגול של משה רבינו אבל גם היה גלגול של משה והיום אנחנו נמצאים ביום השנה
משה רבנו זין בהדר אז אנחנו גם נתייחס קצת להקשר של משה רבנו ו
זה בא כל פעם שאנחנו אומרים על מישהו שהוא גלגול של מישהו משמעות הדבר שהוא בא לתקן אותו הוא בא לתקן משהו שהוא לא הספיק לתקן אז זה נכון שמשה רבינו היה צדיק מושלם צדיק גמור אבל גם צדיק גמור יש לו לפעמים דברים דקים עדינים שהוא צריך לתקן ומרדכי תיקן אותם
ומה התבטאה המערכת התיקון שתיקן מרדכי אצלנו
משה רבנו בכמה דברים 3 דברים הדבר הראשון על משה רבינו כתוב
היסטוריה קודם כל משה רבינו נולד מיד נלקח לביתו של פרעה בגיל מסוים הוא עשה מה שעשה וברח מביתו של פרעה למדיאן והוא חזר חזרה למצרים בגיל 80
המנהיג הגדול שלנו התחיל את כל הפעילות של הגאולה שלו בגיל 80 ואלך
זה היה הדמות המיוחדת של משה אז משה רבנו הוא יצא לראות בסבלותם של העם ככה כתוב אז הוא ויער בסבלותם זאת אומרת הוא חווה את חוויית הגלות באמצעות העיניים ויער בסבלותם
מרדכי היהודי הוסיף את ההשתדלות שלו הוא חווה את חוויית הגלות של העם לא רק בעיניים אלא הוא עצמו גלה ולא רק פעם אחת אלה פעמיים כמו שאני הזכרתי וזו הייתה השלמות של מנהג שהוא לא רק רואה
בלב אלא הוא גם סובל פיזית יוצא לגלות כאחד העם זה היה אחת שהוא השלים אצל משה רבנו
הנקודה השנייה זה שמשה רבינו הביא לנו את התורה ואנחנו קיבלנו אותה בכפייה כמו שאמרו חזל כפה עליהם הר כייגית אם אתם מקבלים את התורה מוטב ואם לא פה תהורתכם ואנחנו קיבלנו את התורה בפחד המדרש חזל החסידות מסבירים
שזה לא היה
כפייה פיזית זה היה אהבה רבה שהשם השפיע עלינו אבל אחרי הכל זה לא היה ברור
בזמן של פורים בזמן של מרדכי חזרו עם ישראל וקיבלו את התורה מחדש באהבה וברצון חזרו וקיבלו עליהם היהודים זה כתוב במפורש במגילת אסתר אז יש פה תיקון השלמה הייתי אומר תיקון כהשלמה
למה שהתחיל משה רבינו התחיל בכפייה ואחר כך ברצון דרך אגב כל המערכת החינוכית שמחנכים ילדים בהתחלה מחנכים את הילד תאכל את זה
זה בריא לא אני אכיל אותך בכוח
כאילו הצנוער בכוח לא אתה חייב אני לא מרשה לך אחרת זה מתחיל בכפייה וזה עובר באהבה וברצון גם קבלת התורה הייתה ככה קודם כל בכפייה ואחר כך באהבה וברצון
הנקודה האחרונה של התיקון משה רבינו כמובן שמדובר פה על דברים עדינים שהם לא היה אשם בהם אבל זה היה הזיווג שלו הוא התחתן עם אישה בשם ציפורה היא אתה צודקת
מעשה היו מנסים מיוחדים מאוד היא כן קבורה בארץ ישראל דרך אגב משה רבינו לא קבור בארץ ישראל
וציפורה הייתה בתו של כהן מדיין שהוא לא סתם היה גר אלא שהוא היה גר שעבד הרבה מאוד עבודה זרה במשך החיים והדבר הזה השפיע על הגנים הפנימיים שלו הנשמתיים שלו עד כדי כך שאחרי זה הנכדים של משה זאת אומרת הילדים של משה יונתן הוא הוא עבד עבודה זרה הוא היה כומר לעבודה זרה היה בארץ כנסייה
כבר בימים ההם בסמיכות למשכן
היה מיכה מיכה שהסיפור
נקרא מחכה מפני שהוא היה מעוך בתוך אחד הקירות של מצרים המצרים שמו אותו בתוך אחד הקירות ומשה רבינו רצה להציל אותו אמר הקדוש ברוך הוא למשה אתה לא יודע מה שאני עושה זה הכל מכוון
משה רבנו כתב שם המפורש שבכל זאת הציל והבחור הזה לקח את הפתק של השם המפורש שהיה עושה עם זה אותות ומופתים וניסים הוא שם את הפתק הזה בפה של העגל הזהב שעשו והעגל פתח את הפה ואמר אלה לוקח ישראל וככה נהו המונים אחרי
ואחר כך הוא המשיך לעשות אותו ומופתים גם בארץ ישראל הוא עבר עם הפסל שלו ועם הטרפים שלו ועם הזה והוא הקים פה בארץ עבודה זרה וצאצאים של משה רבנו בנוסף לזה שהם לא המשיכו את דרכו של משה מי היה המנהיג אחרי משה רבנו יהושע
אז הצאצאים של משה רבינו שלא המשיכו אותו הם עבדו שמה היה מישהו מהם שעבד שמה במקום שלו זה נושא לשיחה אחרת איך דברים כאלה מתגלגלים זה מסתורין של הבריאה אבל מה ש שכן הדבר אנחנו יכולים לראות מעניין
שמה שהוא מהסבא שפיטם עגלים לעבודה זרה איתרו עבר בגנים של הנכדים וזה משה רבינו היה זקוק לתקן את הנושא הזה ומרדכי יהודית תיקן את זה בזה שהוא לקח אישה צדיקה אסתר המלכה הייתה האישה שלו והיא הייתה נכדה של שאול המלך
היא גם הייתה צאצאית של המלך גם בת מלאכים וגם צדקנית הוא בא לתקן את הנקודה הזאתי בעולמו הפנימי של זה
בעולמה הפנימי של משה טוב נוספת שאנחנו דיברנו קצת על הגלגול שלו עם משה רבנו+ נחזור למילה אחת בגלגול הזה היה לנו את אדם הראשון והיה לנו את נחש הנחש
החטיא את אדם הראשון את חווה האמן התגלגל בנחש הנחש סליחה התגלגל בן אמן ואילו האדם הראשון התגלגל במרדכי היהודי מרדכי היה צריך לתקן את חטא הנחש
מרדכי היה בן אדם מה שנקרא כריזמטי הוא הצליח לסחוף אחריו קודם כל את אשתו זאת אומרת ואת מאמר מרדכי אסתר עושה אסתר עושה את מה שמרדכי אומר לה
מה שחבל לא בדיוק עשתה חווה הובילה את קדם הראשון אחריה
בנוסף מרדכי סחף את כל העם העם שכבר היה עייף ויגיע מהגלות
מה אנחנו נגיד על הגלות שלנו אבל הם היו 70 שנה בגלות והם כבר היו עייפים ממנה וזה התיר בהם כל מיני צלקות הוא הצליח לסחוף את כל העם אחריו באמונה בשם והביטחון בהשם ושמירת התורה והמצוות בצורה מלאה
אז היה לו סחף שהלכו אחריו מה שאצל אדם הראשון לא היה משום שהילדים שלו אפילו רבו כמו ילדים קטנים קין ואבל וזה לא היה לרוחו
של אדם הראשון
לא הצליח להשפיע לא על אשתו ולא על ילדיו ומרדכי הצליח להשפיע גם על אשתו וגם על כל העם שלו וזה היה בחינה מסוימת של תיקון שהוא היה צריך לתקן נוספת שכבר הזכרנו אותה בשיעור על אסתר
בוודאי אתם זוכרים שמרדכי הוא גלגול של יעקב אבינו ואמן הוא גלגול של אמן הרשע של סב סליחה אמן הוא גלגול של עסב הרשע אח של יעקב ומה היה כאילו התיקון
מה היה פה העניין כיוון
יעקב השתחווה לאמן ימן יותר
ממה שצריך הוא נתן לו כוחות היה צריך להוציא את הכוחות האלה בזה שלוםרדכי לא יכרע ולא ישתחרה הוא תיקן את העניין נוספת שיעקב אבינו עליו נאמר גאון יעקב יעקב הוריד לעולם בחינה של גאווה גאווה יהודית וזה דבר שהיה צריך פה גם כן תיקון בהקשר עם משה רבנו זה משהו נורא נורא עדין מה שאני אומר עכשיו מופיע בספרי סוד משה רבינו היה מנהיג המנהיג
של עם ישראל
אבל היה לו יכולת להסתיר מאוד את העוצמות הרוחניות שלו היה לו יכולת להסתיר אותם ורומזים את זה בעלי הסוד בעלי הקבלה בזה שכשהוא הגיע למדיין אז מסופר שבנות מדיין ראו אותו והם אמרו לאבא שלהם איש מצרי הצילנו מיד הרואים וגם דלות דלה לנו
וישקה את הצאן
הם ראו את משה רבנו והם אמרו שהוא איש מצרי כשאנחנו היינו ילדים בחדר והמלמד לימד לימד אותנו את הפסוק הזה אז הוא אמר אייש מצרי כיוון שהוא היה לבוש בבגדים של מצרים
לכן ככה הוא היה נראה לבנות יתרו אבל כמובן שכל דבר פשוט יש לו גם כן רובדים עמוקים יותר משה רבנו היה לו יכולת מיוחדת להסתיר את עצמו להחביא את עצמו והוא נתפס כאיש מצרי אומרים יכל להיתפס כאיש מצרי בע כמובן בעיניים של אנשים אחרים וזה פעל
זה גרם שכשמשה רבנו היה צריך רצה להיקבר בארץ ישראל אמר לו הקדוש ברוך הוא
יוסף הצדיק שגם הוא היה מלך במצרים הוא היה חשוב במצרים וגם אתה היית במצרים ולא לתת במצריים למה יוסף זכה לפחות לאי כאומת במצרים אבל למה הוא זכה להיקבר בארץ ישראל מפני שלאורך כל הדרך יוסף זיהה את עצמו כאיש עברי לאורך כל הסיפור של יוסף אתם תראו שמוזכר שמה עברי עברי עברי עברי עברי כל הזמן עד שהוא אומר כי גנוב גונבתי מארץ העיוורים הוא מספר על עצמו
ככה
כל
הזמן הוא מתואר כאיש עברי ואילו משה רבנו מתואר גם כאיש מצרי אז כיוון שכך מי שכל הזמן דיבר על עברי עברי חוץ ארץ ישראל הוא יזכה לבוא ולהיקבר בארץ ישראל ומי שנתפס גם כמצרי אז הוא יכל להיקבר מחוץ לארץ ישראל אז מה אני רציתי להגיד
מרדכי היהודי היהודי היהודי היהודי היהודי איפה שלא היית הולך הייתי רואה זה
יהודי אני רוצה להגיד לכם שהדור שלנו מאוד מאוד מזדהה ישראלי בכל מקום שהם נמצאים מיד מזהים אותם אל הישראלים אולי זה לפעמים שהם משאירים את המאפרות מלאות ולפעמים דברים אחרים אבל בסוף יודעים שהם ישראלים יהודי צריך שיזהו עליו שהוא בחינה של יהודים גלגול נוסף שמרדכי היהודי תיקן אותו
זה היה שאול המלך המלך הראשון מרדכי בן יאיר בן שאין
בן קיש קיש היה אבא של שאול אז היה לו משפחה ביחד איתו ומרדכי תיקן את שאול במ זה התבטא שאול היה טיפוס מושלם איש מושלם
איש שמחפש שלמות מושלמות ואם אנחנו נספור את החטאים של שאול ונספור את החטאים של דוד המלך הגמרא כבר אומרת לנו דוד המלך חטא יותר פעמים מאשר שאול הגמרא אומרת שאול חטא פעם אחת דוד יותר
אז שאול חתר רק פעם אחת לפני שהוא רדף שלמות השלמות הזאתי הביאו אותו למה שקרו מכובדות היה טיפוס מכובד מחופת נשאר כל הזמן בתנועה של כבוד מה מקובל מה לא מקובל והוא הוריש את הטבע בגנים האלה
גם במשפחה אסתר שהייתה צאצאית שלו כאשר מרדכי אומר לה תיכנסי לאחשו אז היא אומרת כל עובדי המדי המלך
מדינות המלך יודעים כל איש ואישה לא יכולים להיכנס לחצר בית המלך הפנימית עכשיו זה לא הזמן אסור להיכנס התנועה הזאתי כולם עושים ככה
כולם אומרים ככה התנועה הזאתי זה תנועת מכובדות אני עושה מה שמקובל מה שנורמלי והיא צודקת
לא בכל מצב זה ראוי ככה להתנהג אבל היא צדקה מי זה שדחף אותה צאי מעצמך צאימה שאוליות הזאת מהתנועה של שאול
ולכובדות הזאת הנורמלי זה לא יפה זה לא אלגנט זה לא חתיך זה לא משהו שזה כאילו תצאי מזה תעשי עכשיו משהו בתנועה של מסירות נפש זה היה מרדכי והיא קיבלה את זה ובזה הם ביחד
תיקנו את בחינת שאול שהמכובדות הזאתי הייתה בשבילו לרועץ באיזשהו מקום הוא היה צריך לתקן
אותה
שמעי בן גרה זה הסבא של מרדכי שמעי לוקח אבנים זורק על דוד המלך שמעי מקלל את דודו המלך מזלזל בו מבזל אותו
מרדכי אמרתי בהתחלה
הוא עם שבט בנימין מאבא משבט יהודה מאמא למה אתה קורא לעצמך יהודי
לפי שבט האימא ולא לפי שבט האבא ממתי זה הולך לפי האמא ולא לפי האבא בא מרדכי לתקן את העוולה שעשה הסבא שלו לשבת שהמלוכה ממנו
שבט יהודה דוד המלך משבט יהודה הוא בא לתקן את הביזיון שעשה הסבא שלו שמעיל לשבט הזה השבט הזה זה השבט הנבחר מכאן תצא גזע המלוכה אבל
שמעי היה קשה לו להכיל את זה הוא רצה שהמלוכה תמשיך משאול שהיה משבט בנימין מרדכי הכתיר את עצמו כיהודי כדי להחזיר עטרה של מלכות בית דוד ליושנה כדי שיהיה תיקון למה שעשה הסבא שלו עד כאן דיברתי על כמה בחינות של גלגולים אחורה
מרדכי היה גלגול של אדם הראשון של משה רבנו של יעקב אבינו של שאול המלך זה הכל בחינות
שאנחנו חזרנו אחורנית עכשיו כמה בחינות שמרדכי שתי בחינות שמרדכי ירד למטה
זאת אומרת 3 אפילו 4 שמרדכי ירד למטה כלומר הבחינות שהתגלגלו במרדכי וגם הם יתנו לנו איזה שהם פנים בנוגע לנשמה שלו אז הדבר הראשון שמופיע דמות קצת אנונימית מופיעה במדרשים שלנו הקדמונים לא מסופר עליה הרבה רק שתי נקודות בלבד רבי יוסי הארוך
היה אחד כזה לא לא אין לנו הרבה אינפורמציה עליו מסופר רק דבר אחד שתמיד כשהוא היה נכנס לבית המדרש ראו עליו על הפנים שני דברים דבר ראשון ראו עליו שהדמות שלו קלסטר פניו היו דומות
לרבי יהודה הנשיא חכם אחר דבר שני היו רואים עליו וזה כבר לא כל אחד יכול לדעת את זה היה מלאך שהיה פעם בן אדם שקראו לו מטט הוא היה חנוך מספר בראשית שמפני שהקדוש ברוך הוא פתח שהוא
הוא הפך אותו למלאך שר הפנים והוא הפך להיות שר הפנים למעלה אלה שהיה להם דעה בשמיים ויכלו לראות איך נראה שר הפנים הזה
תמיד קלסטר הפנים של רבי יוסי יערוך הזכיר להם את מלאך מתת גם את רבי וגם את מלאך מתט אומרים המקובלים של שתדעו שכל אדם שהוא מנהיג והוא רבי יוסי ארוך הזה היה
גלגול של מרדכי
היהודי אז בעצם יש פה סגירת מעגל תדעו שכל אדם
מנהיג הוא מקבל הסראה מלמעלה מאותו מלאך שהיה בן אדם מנהיג צריך לפעמים להיות מלאך מבחינת היחסי אנוש מבחינת היכולת שלו להתגבר על כל החסרונות שהוא רואה מסביב הוא צריך להיות אדם שלא רואה הרבה דברים כמו מלאך נטול אגו מלאך זה בחינה אחת אבל על משה רבינו כתוב שמחציו ולמעלה אלוקים מחציו ולמטה איש זה בחינה רוחנית
גם מרדכי היהודי היה בו את הבחינה הזאת משום שהוא היה הגלגול שלו אז היה בו קצת מלאכיות במה התבטאה מלאכיות או מרדכי לא יקרה ולא ישתחווה ואף על פי שכולם שואלים אותו מדוע אתה עובר את מצוות המלך הוא לא מתייחס אליהם כלל ועיקר התנועה של מלאך באדם שגם לנו יש אותה התעלמות אני עושה את שלי לא אכפת לי
אני הולך בקו שלי ואני הולך איתו עד הסוף איך אומרים שמה להם פס אבל תדעו שגם המשפט הזה שם עליהם פס זה
עדיין לא מלאך
מלאך לא מרגיש שהוא צריך לשים פס הוא פשוט עושה את שלום ומתקדם הלאה זה הבחינה של בחציו ולמעלה אלוקים אבל מרדכי היהודי היה גיל התגלגל ממנו עוד אחד ששמו היה חוני המעגל
חוני המפורסם שהיה לו איזה שהיא תנועה מסויימת של אמונה חזקה ביטחון חזק ואולי גם כן עקשנות ואני אסביר את האנלוגיה שביניהם
מרדכי היה בתקופה קשה לעם ישראל 70 שנה עברו והגאולה לא הגיעה הובטח שהגאולה תבוא חשבוש לובש בגדי כהן גדול משתמש בכלים של בית המקדש ועושה מסיבות שנה שלמה על מה
שברוך השם עם ישראל לא הולך לחזור להרמו הכל בסדר הם לא יחזרו לארץ ישראל
נגמר גן די זהו אין מה לעשות איתם יותר
זה על זה היו ולא רק זה הוא מזמין איך שרבדץ לסעודה והוא מזמין את היהודים גם אתם באים לחגוג איתנו על מה שאתם לא חוזרים חזרה לארץ ישראל זה משהו הזוי זה היה המצב באותם הימים מצב קשה מאוד ומרדכי עמד באמונתו
אנחנו נחזור היה נראה כמו פנט איך קוראים לאחד כזה הוא נכנס לבועה הוא סגור בבועה שלו חוני המעגל נכנס לתוך העוגה אני לא יוצא מפה
עד שלא תעשה זה תנועת נפש חופפת נוספת הייתה שחוני סיפור היה לו סיפור מעניין הוא תמיד תהה על הפסוק שאנחנו אומרים אותו לפני שאנחנו מברכים ברכת המזון שיר המעלות אז ימלא שחוק פינו היינו כחולמים זה הפירוש הוא זה נאמר בין גלות ראשונה לגלות שנייה גלות של 70 שנה ובמשך ה 70 שנה היינו כמו חולמים כך אומר הפסוק שאל חוני את עצמו
האם יכול להיות בן אדם שבמשך 70 שנה הוא חולם אמר לו הקדוש ברוך הוא אפשרי הרי כיוון שאתה אהוב עליי
אני אראה לך את זה הוא הלך פעם בדרך והוא היה עייף והוא נרדם והשם הצמיח עליו איזשהו סלע שיכסה אותו במשך 70 שנה
הוא ישן שם בתוך הסלע גשם קיץ חורף לא נגעו בו משך 70 שנה לפני שהוא נכנס לאותה מערה הוא ראה בן אדם שותל עץ חרובים כשהוא יצא
מהערסלע הזה אחרי 70 שנה הוא רואה אותו כותבים פירות
אז העץ היה לוקח הרבה זמן לגדול אז הוא
אומר לו אתה אתמול
כי אתה צרעת לו עכשיו אתה תה והיום אתה כבר כותב זה לא אני זה סבא שלי נכנס חוני לבית המדרש והוא שומע את החכמים אומרים מתפלפלים ביניהם והם אומרים אם היינו בזמנו של חוני אם חוני היה איתנו היה עונה לנו על כל הכושיות
מי אשר לנו את ההדורים אומר להם אני חוני אתה חוני אתה מש
זה חולי מאליו כבר לפני 70 שנה על מה אתה מדבר בכלל העיפו אותו מכל המדרגות והוא מזכיר הוא אומר אני חוני אני זה ואף אחד לא רוצה לשמוע אותה סיפור
די עצוב שהוא ביקש מהקדוש ברוך הוא אמר לקדוש
ברוך הוא או חברותא
או מיטוטה אם אין לי חברים פה אם אף אחד לא רוצה לדבר איתי אף אחד לא רוצה לשמוע אותי אז מה אני אעשה פה בעולם מבקש מהקדוש ברוך הוא שייקח אותו והקדוש ברוך הוא לקח
אותו
המרדכי היה לו גם את התנועה של האדם שבו בסיום המגילה כתוב מרדכי היהודי משנה למלך אחשוורוש ורצוי לרוב אחיו כלומר מי כתב את המשפט הזה כתוב שהתכתוב אסתר בת אביחי הוא מרדכי היהודי את כל תוקף מי כתב את מגילת אסתר שניהם ביחד כתבו אותה אז יהודי
בסוף המגילה כותב אני רצוי רק לרוב אחד
תגידו לי אתם אדם שכותב כזה משפט זה אומר שזה לא דגדג לו או שזה כן דגדג לו דיגדג לו זה הפריע לו
זה המחציו ולמטה אלוקים איש כן אני נמצא עם האנשים או חברות האומיתות החוני המעגל זה חשוב לי הבחינה הזאתי חשוב לי להיות ביחד עם כולם
אז השילוב של מנהיג זה באמת יכולת לצפצף כשצריך לצפצף ומצד שני להרגיש את הדופק שלהם
להרגיש את להבין אותם לחבר איתם לאהוב אותם לעזור להם וכן הלאה
גלגול נוסף שהיה ממרדכי מרדכי כתוב עליו שהוא גידל את הדסה היא אסתר הוא גידל אותה כמו שמאז שהיא הייתה ילדה קטנה היא התייתמה לפי המדרש שהיא הייתה ממש תינוקת והוא
העניק אותה לפי המדרש השם עשה לו נס והוא יכל להניק אותה
היה עוד מישהו שהגמרא מספרת
עליו שהאמא נפטרה והוא העניק עוד אדם ושמה הגמרא קצת אומרת ביקורת על זה הגמרא אומרת
לעשות לך נס כמה הבן אדם הזה הוא משונה שהקדוש ברוך הוא היה צריך לעשות לו נס מה הבעיה בעשיית נס במשנת החסידות השאיפה היא שהדברים התלבשו בתוך דרכי הטבע
למה היה צריך להיות נס באופן מיוחד וחי מרדכי היהודי לא יכל למצוא מינקת יהודיה שתניק את הילד היה לו איזה בעיה תקציבית לזה בתור מנהיג היהודים אולי יכל לעשות את זה אבל כאן אומר ארממי פאנו היה משהו שסימן
את הצנועה שלו מרדכי היה בן אדם של שלמות הרי הוא צאצא משאול המלך שלמות מכובדות נדבק בו הוא רוצה פרפקט 100% הכל אני אעשה
אתם יודעים מה הבעיה של האנשים המושלמים שהם רוצים הכל לעשות לבד התנועה של הכל לבד אומרים ליפנו היה קצת ביקורת על מרדכי שהכל הוא לבד לבד לבת לבד לבד לבת אני
אני אעניק אותה ואני אגדל אותה ואחר כך אני אתחתן איתה
מסודר לגמרי כאילו בחינוך הכל בסדר במאה% זה תנועה של שלמות איפה הייתה הביקורת עליו שהחכמים קצת פרשו ממנו למה הם פרשו ממנו משום שהוא קצת- למד תורה למה הוא למד- תורה מפני שהוא היה צריך להיות בבית המלכות ולסייע בפרלמנט הפרסי אצל אחשוורוש
נכון אמרו לו נכון יש דברים שאתה חייב לעשות מצד מסירות נפש אבל יש דברים שאכלת להאציל על אחרים ואתה עושה בעצמך כי אתה רוצה לעשות בשלמות הכל היית צריך קצת לוותר
זה הייתה הטענה שלהם אז יש כאן איזשהו לימוד שר השכל גם שאתה מושלם וגם שאתה מאוד מושלם אגב שכשאתה תעשה את זה זה יהיה בהכי שלמות שיכולה להיות
אבל בכל זאת דע לך שיש דברים שצריך לשחרר אותם
מפני
שיש צורך להציל סמכויות גם כן הדמות האחרונה שמסופר עליה שהיא הייתה גלגול של מרדכי היהודי זה הגיס של רבי יוחנן רבי שמעון בן לקיש שבקיצור קראו אותו ריש לקיש הוא היה ראש שודדים
שהרבי יוחנן החזיר אותו בתשובה עכשיו זה נקרא ונתן לו את אחותו ויום אחד והוא הפך להיות חכם גדול חריף
ויום אחד מספרת הגמרא מעשה תמוה קצת זה הגמרא מסכת גיטין מספרת שיום אחד הייתה היה קבוצה של אנשים שקראו להם לודים לודים זה מה שאנחנו קוראים היום קניבלים
אוכלי אדם הלך ריש לקיש
זה לא לודאים זה אלה שגרים בלוד יש לודים אוכלי אדם הניגש אליהם ריש לקיש ונתפס בכוונה על ידם זאת אומרת הוא הלך והתגר בהם עד שהם תפסו אותו
והם רצו לעשות ממנו ארוחת צהריים
ואז רבי רש לקיש אמר לה היה להם מנהג שהם נותנים לכל אחד בקשה האחרונה מכובדת מה שאתה רוצה תקבל הוא ביקש מהם
אני רוצה שאני אוכל לקשור את כולכם ולכל אחת אני אתן על הראש מכה וחצי ביד
הם הסכימו אבל שהיה כזה גיבור שבכל מכה הוא גמר את הבן אדם
האחרון הוא כנראה כבר היה עייף הוא היה צריך גם את החצי וזה הוא סיים את העניין ויצא לחירות אז שואלים מה הפרשנים המקובלים היום מפנו בספר שלא שואל שמע הוא עשה את זה אז אומר הוא היה גלגול של מרדכי היהודי מרדכי לא יכרע ולא ישתחווה והוא העמית על כל העם היהודי את האסון של הגזרה של המן בגלל שהוא לא קרב ולא השתחווה לכן הממן התעצבן ולכן הוא עשה את הגזרה ודיברנו בשיעור של אסתר שהוא עשה את זה והוא לא פחד מכלום כי הוא היה בטוח
שאחרי שהוא יחזיר חזרה את הכוח הגנוב מיעקב אבינו על ידי השר הכל יסתדר אז אמרו לו מרדכי מרדכי אתה צודק הכל
טוב אתה צודק אבל
העם היה בפחד בגללך אז היה צריך לרדת לעולם שוב בדמות ריש לקיש ולסבול את הפחד הזה על בשרו ובזהותי את אותו הפחד שהוא נתן לאחרים לא שייך לנו הדרגות העדינות הללו אבל אנחנו רק לומדים מזה משהו שאנחנו יכולים לחוש מה זה נקרא
שהקדוש ברוך הוא מדקדק עם צדיקים כרוכות
השערה
אנחנו עכשיו נעבור לחלק השני עד עכשיו דיברנו על ההיסטוריה הגלגולים קדימה ואחורה נעבור קצת לחלק לחלק המעשי של המה אנחנו לומדים מהאמונה המיוחדת שהקריא מרדכי על בני ישראל
באותו דור הייתה אמונה מיוחדת מאוד שהוא שפך על העם כשהם היו במצב של מעשה היה נראה שהכל לא הסתדר
הכול לא מתקדם לשום מקום ואיך אומרים המזל של הסיטרה אחרא הולך ועולה והאחשוורוש גואה והמסיבות חוגגות תארו לעצמך שבמשך שנה אתם שומעים מוזיקה ורעש ומסיבות וחגות זה משהו
לא לא היה בהיסטוריה דבר כזה והכל על זה שאתם היהודים לא חוזרים יותר לירושלים ולא חוזרים לארץ ישראל המצב כמו שאומרים היום על הפנים ככה זה בתפיסה ומרדכי כמו שקראנו לו קודם
אדם בתוך הבועה אבל הבועה שהוכיחה את עצמה עם האמונה שלו יהיה בסדר אנחנו נחזור לירושלים אנחנו לא נישאר כאן
הגלות היא לא נצחית הקדוש ברוך הוא איתנו את זה הוא החדיר בתוך עם ישראל מתברר שהאמונה היא לא טכניקה אלא לנצח
זה לא טכניקה אלא לנצח זה אמונה פנימית עמוקה מה זה נקרא אמונה פנימית עמוקה
אני רוצה לדבר בכמה בכמה
נקודות חשובות חשובות לנו
אמונה יש אנשים שהם מצליחנים ויש אנשים שהם מפסידנים איך אומרים את זה ווינר ולוזר יש אנשים כאלה ויש אנשים כאלה
האמת שהאנשים המצליחנים זה לא אנשים שאין להם הפסדים הפסדים זה מלמעלה אתה ניסית שהצלחת לא הצלחת
ההבדל בין מצליח למפסידן לכושל זה שהמצליח מתרומם אחר
וממשיך בביטחון בעוצמה עם אמונה על ואילו הכושל דומה לאותו אדם שיש לו איזה שהוא פצע והפצע מגליד והוא מתחיל לגרד אותו ופותח אותו עוד הפעם והוא עסוק כל הזמן בפצע+ הפעם+ הפעם אין אדם שאין לו פצעי נפש אין אדם שאין לו חוויות קשות בגיל מסוים בגרות נערות ילדות כל אדם יש לו את החוויות שהוא עבר זה חלק מהחיים ככה אנחנו גדלים
איך אנחנו מתבגרים ההבדל בין המצליחים לבין המפסידאן שהמפסידן מתביית על הקושי אתה יודע איזה חיים עברו עליי אני גדלתי בבית שהיה ככה וככה ואני הייתי אצל הורים כאלה וכאלה וזהו
הוא צודק הוא צודק אבל הוא רוצה אם הוא רוצה להשתחרר הוא צריך תשח מזה קצת אל תסתכל על זה אתה חייב להתקדם הלאה תעלים את העיניים שלך מזה ואז תוכל להתקדם אז זה ההבדל בתנועת הנפש
האמונה איפה אתה שם אותה אתה שם אותה כאן או שאתה שם אותה כאן מרדכי התמודד בתחילת האחריות שלו על העם עם הפסד שהיה היה נראה שהעם מפסיד אבל בסוף חייו הוא התמודד עם הפסד שאנחנו יכולים להתחבר אליו רגשית הרבה פעמים
בני האדם יש כאלה שהם ברורים ויש כאלה שהם מוסתרים או ניסטרים ויש כאלה שעושים את המסתרות שלהם בכוח בדרך כלל כאשר בן אדם הוא ברור כל פעם שאתם תציבו את העמדה שלכם בצורה ברורה אוטומטית יהיה חלק פלח בלתי מבוטל של בני אדם שיגידו עליכם אתם לא בשבילנו
לא חושב כמוך אתה לא בשבילי זה לוקח כמו שאומרים שתי פסיעות ממך וזה לא נעים מצד שני כשאתה אומר דברים ברורים יש פלח מסיים של אנשים שמאוד מתחבר אליך למה שאתה אומר למה שאתה משקף לתנועת הנפש שלך
יש בני אדם שהם עמומים בנפש הם עמומים והם משדרים עמומיות ולמה מפני שהם מפחדים שברגע שהם יהיו ברורים אז יהיה אנשים
שיסמנו אותם והם רוצים להיות
עם כולם בסדר הבעיה היא שבשטח זה לא עובד מרדכי מלמד אותנו אני עשיתי מה שעשיתי שהלכתי להיות בפרלמנט הפרסי
זה היה התפקיד שלי כואב לי מה שנקרא ליבי לי בי על חבריי שעזבו אותי אבל זה תפקידי זו שלובי ואני גאה בה אני ממשיך הלאה
הוא לא שינה משהו כתוצאה מאותו כאב זה כואב לי הייתי רוצה להיות עם כולם
אבל אין ברירה אני אמשיך הלאה אתה לא צריך להשקיע באותן בחינות שלא שייכות לך אותם אנשים שההנהגה שלי לא מוצאת חן בעיניהם הם לא בשבילי
זאת אומרת הם לא שייכים אליי מספרים על חכם יהודי אחד שכתב ספר ואחרי שהוא כתב את הספר על יהודים חלק מהטבע שלהם אנשים יודעים להעביר ביקורת לפני שהם אומרים לך ישר כוח
זה קודם כל ביקורת זה חלק
ככה אנחנו מתקדמים
אז אותו אחד כתב את הספר ואז התחילו לבוא בטענות תשמע לא הכנסת את זה לא אמרת את זה לא זה
אז הוא אמרת נראה לך שהספר לא מושלם נראה לך שזה לא בסדר אז הוא אומר לו כן לא בשבילך
כתבתי את הספר
אני כתבתי מלכתחילה את הספר לאותם האנשים שאליהם התחברו אותו דבר שאתה אומר משהו אתה צועק משהו אתה מגיב על משהו יש פלח מסויים שמתחבר 1000 דיברתי יש בן אדם שזה לא מסתדר לו
אליך בדיוק לא דיבר
זה לא לא פניתי אליך בכלל זה לא אתה זה לא אליך
אל אתה לא שמעת את זה בכלל זה לא עניין שלך מרדכי לימד אותנו את זה ככה
הוא התנהג ובאותה תנועה של גאון יעקב כן זה ככה וככה זה צריך להיות ואני לא שם דרך אגב שזה מאוד מתאים
אנחנו בעונה של בחירות זה מאוד מאוד משמעותי בעונה של בחירות שהבן אדם הוא ינסה לדבר לאלה ששייכים אליו לא לאלה שלא שייכים אליו זה לא העניין שלך מה איך אומרים
תקבל את זה
זה חיים החיים הם כל הזמן מי שהתחברתי ואם מי שפחות התחברתי וזה המזל שלנו זה הנשמה שלנו גם כן אי אפשר לברוח מזה
מי שעדיין חושב שהוא יכול להסתדר עם כולם הוא לא בעד איך אומרים אי אפשר להגיד לו וולקאם לעולם מה אתה לא באת
עדיין לעולם עותק אתה עדיין עדיין לא ירוק כאילו לא התחלת צריך להבין זה הסדר זה זה זה העניין עכשיו מרדכי היה אומן
האמנות של מרדכי היה הייתה שהוא הצליח לשנות את העם כולו אחריו מה הייתה הבעיה שהוא הצליח למשוך אחריו מה היה האומנות המיוחדת של מרדכי
אתם יודעים מה
כשאדם נמצא בגלות כשיהודי נמצא בגלות כשהאמונות שלו מתחילות להתערער כשיש קושי ובאופן טבעי נופל לגשמיות עוזב את הרוחניות והולך לגשמיות
הגשמיות יש לטבע מופלא
היא קורצת
לאדם עד שהיא לא הגיעה לידיים
שלו
אחרי שהיא
הגיעה לידיים שלו לא רוצים הוכחה אדם ביום כיפור
כל היום יושב חושב על האוכל הוא רעב
תבדקו ותראו במוצאי יום כיפור
מכינים את האוכלוסייה
עוד דקה עוד שתי דקות עוד חצי שעה אנחנו נחכה עד שיבוא הזמן למה
כי קורס זמן כל זמן
שהגשמיות
האוכל הוא לא היה אצלך בידיים כי זה צום אויש הייתי צריך איזה בורקס עכשיו הייתי צריך עכשיו איזה שהיא לחמניה הייתי צריך אחרי שזה כבר אפשר זה כבר בידיים
יש לי הנה האוכל לפניי מתון מתון עכשיו אפשר להמתין אפשר עוד דקה לא קרה כלום מחכה עד שתבואי תאכל ביחד מה קרה תבלע את האוכל בעודו בכפו מה קרה
התשובה היא זה הסדר אדם שם את העיניים שלו על מכונית אאודי שיש לשכן הוא לא יכול לישון עד שהוא לא קנה כזאת מכונית ברגע שהוא נכנס לתוך המכונית והוא נסע
זה לא כזה כמו שחשבתי זה לא כזה
עוצמתי
תיק למשל זה הטבע גשמיות צלופן מושכת לפני שהיא אצלך בידיים ואחרי שהיא צריכה בידיים- רוחניות בדיוק הפוך רוחניות לא מושכת בכלל
עזוב אותך זה בכלל לא מעניין שטויות לא חסר לי חבר בו משהו לנשמה עזב אותי תן משהו לקיבה
עזוב זה לא לא מדבר לא מדבר אליי בכלל אדם שלא חווה את זה הוא לא מרגיש
צורך לזה אבל אדם שחווה את זה לא יכול בלי
אז זה ההבדל בין גב מימון מרדכי ראה את העם והוא הבין את הפסיכולוגיה שבה העם נמצא העם עייף מהגלות תמיד שאדם
מהגלות הוא עובר מהרובד הרוחני לרובד הגשמי סעודות חבל על הזמן בואו נוכל בואו נשתה בוא נרקוד בוא נהנה גמרנו נגמר זה צנועת הנפש
הוא הצליח להעביר להבהיר להם חברים זה נובע אצלכם בגלל שאתם מאוכזבים מהגלות נפילה הגשמיות הזאתי תדע לכם כל זמן שהיא לא בידיים שלכם
אתם תרדפו אחריה בו ברגע שהיא תגיע אליכם היא תמאס בעיניכם
והוא
הצליח לשכנע אותם והם הלכו אחריו הוא הראה להם שהאוכניות היא משהו עצמי אז זה וזה- שינה
היה זוג אחד 25 שנה עם נישואין אחרי 25 שנה הוא לוקח אותה לבית הדין מגרש אותה בלי לריב
אז שואלת אותו למה אנחנו מתגרשים חוץ מיית צעירה וזה אז אני לא התחתנתי עם איזו אישה אז מבוגרת זקנה
לא מתאים לי אז היא אומרת לו אתה צודק
כשאנחנו התחתנו התחתנו צעירים אתה באמת התחתנת עם אישה צעירה נכון
אבל
הסיבה שהקדוש ברוך הוא נתן את הצעירות וכל זה זה כדי שאנשים בהתחלה יוכלו ליצור איזה שהוא קשר ביניהם אבל אני ציפיתי שבמשך החמש 10
5
10 20 25 שנה שאנחנו ביחד יבנה משהו פנימי בקשר הזה שהוא לא יבנה בנוי רק על הגיל ורק על הצעירות
עכשיו שאני רואה
שבמשך 25 שנה לא נבנה שום דבר בפנים
לא רוצה לא רוצה
וזה בדיוק הנקודה זה נקרא האדם הזה הוא נקרא אדם שנמצא בגלות זה גלות פנימית זה גלות
למה זה גלות משום שהוא רואה את הדברים כמו שהם רק ברובד החיצוני הגשמי הוא אומר לא התחבר לרובד הנפשי לא התחבר לרובד הנשמתי
הוא לא יכבד לא יתחבר לרובד הרוחני זוהי גלות זוהי
תנועה שהאדם לא אוחז בה מספר הרב פויזנר מלוד הוא השליח הראשון אולי פה בארץ שהרבי שלח
הייתי נער צעיר הכנסתי לרבי ליחידות לפני 64 שנים כתבתי לו במכתב אני המכתב היה כולו של הילד אמריקאי אמריקני בואי כותב ככה מה לא בא לי להיות
אני לא בא לי להיות רב אני לא בא לי להיות
משהו כן רצה להיות זה להיות לולן תרנגולות זה מה שכתב עליי אבל זה ילד קטן אתם שומעים את האירוח
טל של ילדות מרחף על שפתיו אז הוא כותב לא רוצה לא
בא לי הרבי מסתכל על המכתב שלו
חייך אומר לו אתה רק כותב מה אתה לא רוצה להיות אולי תגיד לי מה אתה כן רוצה להיות רק מה לא
אתה יודע מה כן עכשיו פה זה נורא חשובה קל לכולנו להגיד מה לא לכולנו
אחד כזה לא הייתי רוצה להתחתן עם אחד כזה תגיד לי עם מי כן היית רוצה להתחתן זאת אומרת מה הדמות של כן אחת כזאתי לא הייתי רוצה
מה אתה כן רוצה
ברוב ולמשמתי אז זה קשה יותר הטוב קצת יותר מוחבר
הרע לא החיוב מוחבה השלילה היא גלויה ככה זה זה מכה ראשונה לכן אם אתם תשמעו בן אדם שיודע להגיד לא נראה לי לא מסתדר לי לא זה לא זה לא זה
לא לא לא רק בגלל
הקוטר זה אומר שהוא עדיין ברובד השטחי הילדותי של החיים הוא עדיין לא יהיה
מה כן ככל שאתה מבוגר יותר ככל שאתה מנוסה יותר ככל שאתה חכם יותר אתה יודע להצביע לא רק על המה לא שזה
חוכמה בפני עצמה אלא למה כן זה השלב השני צריך לעבור מכיתה א לכיתה ב' זה שני שלבים אתה לא יכול להישאר רק במה לא
זה
דבר שהוא טעות תמיד בחינת הרע ובחינת הטוב בחינת הרע היא למעלה ובחינת הטוב עמוקה יותר כדי לחפור אחריה גם בעולם
פסיכולוגיה העתיק היה לא עתיק אבל העבר יש דוקטור פסיכיאטר באוסטרליה דוקטור
מוטל גרין גרינפלד משהו כזה
הוא כתב לרבי לא כתב נכנס הוא למד רפואה והוא שאל את הרבי איזה איזה תחום ללכת פסיכיאטר 40 שנה הוא כבר פסיכיאטר
הוא חי
אז הוא מספר שבהתחלה כל התחום הזה של מה שהוא למד היו עושים פסיכואנליזה כל הזמן זה היה התחום מה זה לוקחים את הבן אדם יורדים לשורשים של הבעיה שלו מעלים אותה על פני השטח
הוא בא כמה פעמים בשבוע ומנתחים למה זה לא טוב למה זה לא טוב כן טוב לא טוב אומר אני בניסיון בדקתי
ראיתי שהאנשים מהשיטה הזאתי יוצאים מדוכאים אמרתי אמרתי לרבי אומרים לי כך הוא אומר אומרים לי
שאני צריך בעצמי
לעשות לעצמי כדי שאני אוכל לטפל יותר טוב אז הרבי אומר לו מה זה יתן לך
פסיכותרפיה אתה רוצה אתה יכול ללכת אני חושב שואל האם אני יכול ללכת למטפל לא יהודי זה גם משהו מעניין אז הוא אמר לו אם הוא מאמין בהשם כן לא חייב להיות יהודי אם הוא מאמין בהשם בסדר הוא הלך אומר
היום זה שולט השיטה הראשונה לא קיימת בכלל אתם יודעים למה בעולם הקדום חשבו שכשאתה
הצר ברא זה עמוק יותר היום בהשפעת השפעת הרוחניות יודעים שלחפור ולגלות טוב כאשר יותר אם אתה הצלחת לגלות משהו חיובי באישיות שלך משהו חיובי בנפש שלך אתה עמוק יותר מאשר מישהו שגילה משהו לא טוב הלא טוב הוא גלוי הטוב הוא עמוק וזה היה המומחיות המיוחדת של מרדכי היהודי להצליח להעביר לעם
זה מה שאתם רואים בשטחיות זה פשט
בטח שזה אבל זה לא
חכו תראו מה יבוא מתחת לפני השטח מה הגאולה שתבוא אחרי זה
יש איזה יהודייה אחת באיזה שיעור שאני מוסר היא מפקחת היא אישה לא דתית היא מפקחת על על בתי ספר כיתות 1000
בהמון בתי ספר ממלכתיים וכל פעם שאנחנו נפגשים וזה איפה שהיא יכולה לדבר אז היא מדברת איתי על הפמיניזם פמיניזם מאוד מאוד חזק היא ממש שרופה לעניין אני שמתי לב שבכל הפעמים שהיא מדברת בלהט על דבר לא מתאים לנו זה לא מסתדר לנו
זה לא בסדר ככה זה לא ככה זה הכל בתנועה של הלא אז אני שתקתי וחיכיתי להזדמנות
יום אחד היא חוזרת היא אומרת תשמע עשינו ניסיון ואני עמומה מה היה הניסיון היא נתנה להרבה בתי ספר רשימה של של מה אתם רואים את עצמכם איך אתם מגדירים את עצמכם ילדים
בכיתה 1000 בנים בנות איך אתם מגדירים את עצמכם את עצמכם
90% מהבנים הגדירו את עצמם סימנו את הסימונים של אנחנו חכמים אמיצים וחזקים
הבנות הגדירו את עצמם אני פשוט העתקתי מהמחקר שלה הבנות הגדירו את עצמם מסודרות טובות לב וחרוצות
זה מה שהם בחרו אז היא אומרת לי תשמע מה זה ואני בלב שלי צוחק
היא כל הזמן מדברת על שוויון שוויון שוויון ועכשיו המחקר הזה הוכיח לה שיש תכונות שונות יש תכונות שונות וילדים טהורים ילדים קטנים אף אחד לא הגיע זה זה ממש ממש יק כי כמו שזה אז מה אז אמרתי יש לי בשביל סיפור
אז היא אומרת לי מה אמרתי לה יהיה לי את זוג השבוע שם דווקא הבעל כל כל השיחה הוא אומר לא יתכן כבוד הרב זה לא יתכן והוא מונה לי רשימה שלא יתכן בבית שיהיה ככה לא יתכן שיהיה ככה לא יתכן שיהיה ככה
אישתי ככה אני ידעתי מראש את התלונות שלו אני עשיתי עבודת מחקר על אותה גברת אני שאלתי חברות וידידות ומכירות ושכנות אני לפחות לפי הבירורים שאני עשיתי אני גיליתי שמדובר באישה משכבה ומעלה
היא
מטפלת ועושה ועם הילדים והיא בבית ואוכל ומתפקדת ופה נקי ואין צעקות והיא מדברת מטומטם מושלמת כמה שבן אדם יכול להיות מושלם אבל הכול בסדר
ואני שומע את הבן אדם הזה רק אמרתי לו תשמע אולי תגיד לי מה סדר לי קלסתרון מה זה אישה אידיאלית אז אני מבין יש לך מחשבה בבית תסביר לי מה האישה האידיאלית הבן אדם התחיל לגמגם
תראה זה בטוח לא יכול להיות אישה אחת כזאת שעושה ככה וככה בטוח לא כזה וכזה וכזה בטוח לא כזה אני
אמרתי לו שמעתי את כל הלא אתה יכול להגיד לי מה כן
ואז תגלה לי סוד אני אומר לכם את האמת שאם אתם שומעים בן אדם שמתלונן ואומר מה לא סימן שלא ברור לו באמת את מהות העניין לא ברור לו
ובאמת הבן אדם הזה אחרי שהסברתי לו את העניין אז בסדר הוא התחיל להבין שיכול להיות שיש לו ישר הרבה יותר מנשים אחרות אבל הוא לא הוא לא הוא לא יראה את זה אף פעם כי אם הוא עסוק כל הזמן במה לא אז הוא בכלל לא יודע להגדיר מה זה אישה
מה זה להחזיק בית מה זה נקרא לנהל בית הוא לא בעניין
בכלל אז מה אפשר לעשות אמרתי לאותה אחת סיפרתי לה את הסיפור הזה
אמרתי לה תשמעי אם תשים לב בכל הפגישות שלנו כמו שאת מדברת על פמיניזם ובפמיניזם אם יש משהו יש איזה שהוא יש משהו אבל אבל אתה צריך להבין שזה לא רק המה לא
זה גם אמר כן אז מה את רוצה כן פעם ראשונה שהיא שתקה אחרי של וסיימתי
פעם ראשונה היה לי אחד
זה שהיא קשורה לכולנו זה לא היא ולא הוא ולא זה אנחנו
אנחנו צריכים לדעת שכשאנחנו מבינים דבר טוב אנחנו יודעים גם מהו הצד החיובי שלו ולא רק מה הוא הצד השלילי
הצמח צדק רבי השלישי של חבד כשהוא היה פעם בצעירותו בבית המדרש הוא שמע אנשים מדברים הם דיברו על ביאת משיח והם אמרו משיח
שיבוא הוא יבוא
פעם אני אגיד לך יבוא אז עצמך צדק קצר ואמר להם תשמוע אתם מדברים כמו בלעם הם הרימו גבה מה אומר בילם אמר הראנו את המשיח ולא אתה לא עכשיו אשורנו ולא קרוב
אז הם שואלים אותו אז מה כן ציונית צריך להאמין
שמשיחר יכול לבוא בכל
רגע זה התנועה אז אז הם אומרים לו אבל צריך להיות ריאלי
מה אני אהיה פנטזיונר אני לא רואה איך משיח מגיע ככה
אני לא רואה את זה
אז הוא אמר להם משהו ואני חושב שאנחנו צריכים לקחת את זה קוד לכל החיים יש בעולם טוב ויש בעולם רע בעולם הוא סימטרי
ככה ככה ככה יש כללים
לטוב אין כללים טוב יכול לבוא בכל מיני דרכים לא צפויות האור האלוקי של הטוב הוא עוצמתי
האור של הרע הוא עם איזה שהיא איזה שהוא סדר עם איזה שהן מתודה אתם מסתכלים בעיניים של גלות בעיניים של רע ומחפשים את המשיח אתם לא תמצאו אותו בצורה הזאתי משיח זה שיא התוב טוב יכול לבוא
בלי שאתה ציפית זאת אומרת בלי שאתה חיכית ובלי שאתה תבין מאיפה זה מגיע זה בחינה אחרת לגמרי וכאן אני מגיע לסוד נורא חשוב כולנו בחיים יש דברים שהם ברורים שהקדוש ברוך הוא ברא דברים ברורים בעולם למשל אם לא תוכלו אני מבטיח לכם תהיו רעבים
ואם תוכלו
תהיו 70
עדיין לא קם האדם שהוא לא אכל ככה 3 ימים אלא אם כן יש לו חולי כן אבל אדם בריא לא אכל
והוא 7
וזה לא יעזור שיגיד
ריבונו של עולם תעשה שאני אהיה 7 זה לא יעזור מכיוון שהקדוש ברוך הוא הטביע טבע בבריאה
יש דברים ברורים אוכלים 70 לא אוכלים
אדם
חס וחלילה יכנס תחת גלגלים של אוטובוס צריך נס
כדי שהוא ינצל זה לא נורמלי בן אדם יבוא ויקח אקונומיקה
זה לחיים שותה 3 כוסות
אומר ריבונו של עולם יהי רצון שזה יהיה במאה יקי מיני הצילוח לא יעזור
יש דברים ברורים בעולם אתה לא יכול
לעשות מה שבא לך ולהגיד דאי רצון זה אולי רבי חלילן בן דוסא כן אבל יש בסדר בבריאה
הוא חי בעולם אחר אבל זה תנועת נפט בסדר
בעולם אבל ישנם דברים שהם לא ברורים ישנם דברים שהם לא חתוכים נקרא להם שטחים אפורים ובשטחים האלה האפורים קבע הקדוש ברוך הוא והטביע שאם אתה תחשוב
המחשבה שלך יכולה לשנות תחשוב טוב זה יכול ליפול לטוב תחשוב לרע זה יכול ליפול לרע והתפקיד של
כולנו באותם שטחים אפרים להפעיל את האמונה להפעיל את הצד הטוב להתעמק ולא רק לראות את הרעש שנמצא על פני השטח ולגלות
יותר טוב שנמצא מלמטה זה התפקיד של כולנו וזה מה שלימד מרדכי את העם באותם שטחים אפורים
מי אמר לך שהגאולה לא יכולה לבוא מכל מקום תחפור קצת במחשבה תוכל לגלות שזה יכול לקרות ואכול רגע מאיפה אנחנו לומדים את זה מהגמרא בסנהדרין הגמרא אומרת שיש 3 דברים שבאים על האדם בעפתעה אחד מהם זה מציאה והשני זה משיח והשלישי זה הקרב העקיצה של הערב
מה הקשר בין המציאה בין המשיח אחד הקרב
מה הקשר בין הדברים שואל המרשה אז הוא עונה בדיוק
את מה שאנחנו אומרים עכשיו אומר המרשה ככה אדם
שמאמין בטוב
פתאום הוא ימצא המשיח פתאום משיח זה סמל של טוב של משהו חיובי אדם שמאמין ברע פתאום הוא ימצא
הקרב זה תלוי באיפה שאתה נמצא זה תלוי בתפיסת העולם שלך באותם שטחים אפורים לא ברורים שעליהם כותב הרמבם לא ידע זה מאיך שיהיו עד שיהיו שמה תכניס את האמונה שלך ושמה אתה יכול לשנות מקצה לקצה אני מסיים פעם ישבו ביחד
יהודים
פעם סליחה צמח צדק אמר מה אמר חסידות
ובתוך המאמר יצא לו כמו שאומרים יצא לשל צדיק יצא לו שהוא אמר
משה רבינו הוא יותר גדול ממשיח צדקנו
הוא התעורר מהמאמר כאילו במאמר הוא באקסטזה ברוחני הוא התעורר מהמאמר פה
מה אני אמרתי
אני אמרתי שמשה רבינו יותר מהמשיח
וואי וואי וואי וואי זה לא בסדר ככה לדבר
ונפלה עליו תרדמה
זה סיפור שסיפר אותו הרבי
ובא אליו בחלום הסבא שלו האדמור הזקן והוא אמר לו דבר מבהיל הוא אמר לו
אל תכעס על עצמך כל כך יש משהו גם במה שאמרת משה רבנו יש לו משהו יותר ממשיח
אתה יודע מה משה רבנו הוא היה רופא פרקטי מצוות מעשיות בשטח למיסי יורד לכל הפרטים
מה משיח הוא לא רופא פרקטי זה החיסרון שלו הוא יגלה את פנימיות התורה אבל הוא לא רופא פרקטי עד כאן הסיפור שהרבי סיפר
מה זה מה זה הדבר הזה אני אגיד לכם
כשאתם מדברים על אמונה בטוב מה למשל שאתם באים הביתה והמיטה הרכה מחכה לכם ואתם הולכים לישון כמו תינוקות והכל הכל זורם זה אמונה קטנה אבל כשאנחנו מדברים על אמונה בביאת משיח בתור
פנטסטי כזה שהולך לבוא
פה אי אפשר להיות פרקטי מעוקצע זוויתי מרובע חייבים להשאיר משהו לדמיון גם כן חייבים להשאיר משהו איך אומרים
לא ידע אדם איך שיהיו עד שיהיו הקדוש ברוך הוא יוריד את האור הזה המשיח לא יכול להיות רופא פרקטי כשאתה
רוצה להוריד לוחות הברית למטה זה קשה
אבל זה בתוך קונצנזוס בתוך המסגרת כשאתה רוצה להוריד
אלוקי של משיח לעולם אין מצב שתישאר מעוקצה סימטרי מרובע זה בלתי אפשרי אתה צריך קצת לאפשר שחרור לדמיון
קצת דרור אחרת לא תצליח להוריד בחינה כל כך גבוהה זה
מה שמרדכי העביר לעם ישראל אתם רוצים גאולה
צאו צאו צאו קצת מהמרובעות של החשיבה הגלותית ותבינו שאתם לא מבינים ותבינו שאתם לא יודעים ותדעו שהכל יכול להיות
תחיו את זה
ותראו איך שזה קורה אחד הדברים ובזה אני מסיים אחד הדברים המעניינים שכתוב גם על נישואים כתוב שזה כמו מציאה מצאה אישה מצאה טוב זה כאילו דבר שזה גם כן מציאה שזה בהפתעה
מצע ומוצא זה תלוי מה אתה חיפשת מה אתה האמנת
זה מתחיל ככה אני מסיים בסיפור אמיתי היה שנת תאף שיניים דלד או העין
בחור
שחצה את גיל השלושים הרבה קדימה והוא עדיין לא התחתן
וההורים שלו היו בייאוש אז הם החליטו גיע לג בעומר הם החליטו שהם יסעו למירון לקבר רבי שמעון וייסעו תפילה לזכותו של הילד שלהם כשהאמא הגיעה למירון זה היה אחרי הרבה מאוד שנים שהיא לא הייתה ומשום מה כשהיא הסתכלה ככה פתאום התעורר לה משהו בראש
אין למעלה משלושים שנה כשאני הייתי בהריון אני עמדתי כאן אני הבטחתי לרבי שמעון
יוולד לי בן אני אקרא לו שמעון
והיא קראה לו יעקב
ככה יצא אתם יודעים אנשים לרגע חושבים משהו ואחר כך החיים והזרם והדרישות והמחוייבויות המשפחתיות
אתם יודעים שיש כל מיני דברים
היי היא חוזרת חזרה הביתה מספרת לבעלה תשמע אבא רב הולך לרב שלו הרב אומר אז בוא ניתן לו שם נוסף יהיה שמעון יעקב אז כן הוסיף זה תמיד שם ראשון אז אבל לא היה להם נעים בכל זאת בחור בגיל 30 יגידו
אני אגיד לו שם יגידו מחפש סגולות לא נעים בחברה החרדית אתם עוד תעברו קורסים זה ככה אז זה לא יהיה נעים אז אז הם
החליטו הם הם גילו את הסוד הזה לגביי בית הכנסת זה שאחראי על עליות אנחנו רוצים להוסיף שם אבל תעשה את זה אלגנטי ככה שאף אחד לא ישים לב פשוט תעלה אותו לתורה בשם החדש
אז זה פלא פלאות מה שקרה האוהל היה המון שמעון יעקב בן אחרי קריאת התורה ניגש איזה שהוא בן אדם אומר לו ההוא קראתי את לו שמעון
ואני מכיר אותו יעקב כל השנים טובה הוא הגבאי יודע שיש פה זה אז הוא אומר אני פה הגבאי אם אני קראתי שמעון יעקב
אז זה שמעון יעקב מה מה מה אתה מתערב בכלל רד לי מהעיניים
אז עוך אני חושב חושב חושב מה יש לי בת אני תמיד רציתי את הבחור הזה רק הבעיה שהשם שלי יעקב גם כן וזה לא מתאים
זה גם על פי קבלה זה לא כזה חלק אה הוא שמעון יעקב שמעון יעקב זה לא יעקב באותו שבוע הם נפגשו אחרי חודש ומשהו הם סגרו והם נשואים מציאה
אבל אתה צריך להאמין שדבר כזה יכול לקרות
אבל אחרי שאתה מאמין שדבר כזה יכול לקרות
אל תצפה לכזה למשהו אחר כי הקדוש ברוך הוא כל יכול.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא