ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

מי היתה אסנת

האדם צריך לשים מעין ''מסננת'' על דיבוריו, מעשיו ומחשבותיו ולדעת מה כן ומה לא 🔹 דמויות בתנ"ך 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

קודם כל מי זאת אסנת בת פוטיפרע
אוסנת הייתה בסוף האישה של יוסף אבל המקור של השורש שלה מאיפה הוא בא
יש לנו מדרשים מדרשות חלוקות ככה זה נקרא בלשון של הלומדים מדרשות חלוקות
נחזור חזרה ליעקב אבינו יעקב אבינו היה אצל לבן במשך 22 שנה הוא עוזב את הרם נעריים חוזר חזרה לארץ כנען לאביב יצחק באמצע הדרך הוא קצת משתאה
ואז הוא חונה במקום שנקרא סוכות וביתו יוצאת זה היה לפני שכם קדמה את העיר שכם לא בתור שכם ליד שכם וה
בתו יוצאת לראות בבנות הארץ להתחבר עם חברות זה בפשט ותופס אותה איזה שהוא אדם אדם לא מוסרי והוא היה הבן של הנשיא של הארץ קראו אותו שכם הוא גר בשכם ושמו היה שכם ואבא שלו קראו אותו חמור זה משפחה מאוד מעניינת
והוא
לוקח אותה ואונס אותה את דינה בת בת יעקב
וכתוצאה מהאונס הזה היא נכנסה בהריון ונולדה ילדה קטנה שהיא נקראה לימים בשם אסנת הזה
הפרשנות הראשונה זאת אומרת המדרש הראשון רואה את אוסנת כבת של דינה ושכם ואז מגיע הפשט של הכתוב שאנחנו קוראים בפרשיות על אוסנת ועל הנישואים של יוסף עם אוסנת בפרשת ויגש על
בפרשת מקץ אז בעצם מה שאנחנו רואים בפשט שהיא הייתה בת של האדון שיוסף גר אצלו בבית שהוא היה עבד שלו פוטיפאר אסנת בת פוטרה כהן או היא הייתה בתו
עכשיו פה אנחנו שומעים דברים שנשמעים הזויים מצד אחד אומרים לי הבת של דינה מצד שני אומרים לי הבת של פוטיפרה אז תחליט אישה אחת
בת אחת לא יכולה לצאת משתי נשים חוץ מושתי גם ושתייה מלכה הוססו משתי נושים נסעו אותם בשתים 10 זה בדיחה כמובן
אז רק ושתי זה היה יכול להיות אבל בדרך הטבע זה לא יכול להיות אז אני אוהב תמיד את הפרשנויות שמשלבות את הפירושים השונים ביחד ואחד מהם במקרה הזה זה יונתן בן עוזיאל המפורסם מהמוקה שהוא מפרש שהיא הייתה בת של דינה
ושכם ואחרי
שהיא נולדה יעקב שלח אותה בהוראת הקדוש ברוך הוא ותלה לה על הצוואר טס מזהב שעליו כתוב כל הסיפורי בעל העולם והיא ירדה למצריים כשהיא גדלה ומי שאימץ אותה וגידל אותה בבית היה פוטרה
היה פוטיפר שרת הטבחים איפה שיוסף בסוף גם כן גדלתי
אז היא לפי הפרשנות הזאת הייתה נכדה של יהודה אבינו היא
מדינה בתו ומשכם שזה היה אבא ביולוגי שלה והאבא מאמץ שלה היה גדלה אצלו עכשיו מה
שהיא סימלה קודם כל בפשט אנחנו יודעים שכשרוצים להבריח רוצים להחביא מהגנבים בבית מה שהוא שמים את זה במקום שהכי לא חושבים שהכסף שם נמצא אז בלשון של ספרי הקודש זה שכשרוצים להחביא מהקליפות והסיטרה אחרא
מחביאים את זה בזבל אז הרבה מאוד דברים מאוד מאוד עמוקים וגדולים ונשמות מאוד עצומות ועמוקות שירדו לעולם ירדו לעולם בצורה של בצורה שנראית מוזרה קצת וגם אסנת בא לעולם באיזה שהיא דרך מוזרה שכם דינה אונס זה לא משהו שהוא נשמע לעניין כל כך או בכלל לא וזה בגלל שהייתה לה גבהות נשמתית ככה מסביר הרבי הגבות הנשמתית של הביאה את זה שהיא צריכה לבוא בדרך כביש עוקף ולא בדרך ישירה
הגבהות הנשמתית שלה הביאה את המציאות להוריד אותה לעולם בדרכים לא דרכים כמו שמבריחים מבריחים כל מיני יהלומים וכל מיני דברים כאלה שהם יקרים מאוד מבריחים אותם בצורה לא לא סבירה כדי שלא יענו עליהם אז הקליפות והחיצוניים לא יעלו עליהם ירדה לעולם בצורה מסוימת אבל וזה גם כן כלל מאוד חשוב מביא את זה הארי זל בליקוטי תורה ובסוף פרשת מסעי הוא אומר
בכל זאת כיוון הביוון שהיא גדלה
היא באה אבא שכם השפיע עליה משהו והיא גדלה בבית של המצרים שטופים בכל מיני דברים לא טובים אז היא השפיעה על הנשמה שלה וזה בא לידי ביטוי זה אני אומר רק בדרך אגב להגיד שכל דבר שאתה עושה או לא עושה אפילו אם אתה מאוד מאוד גבוה מבחינה משפטית אבל יש משהו יש איזושהי השפעה שזה משפיע עליך וזה בא לידי ביטוי אצלם שהילד שלה כך אומר ארי זל
מנשה לא רוצה להיכנס
במדינת ישראל אנחנו יודעים שהיו חלק מהשבטים שבט ראובן גד וחצי שבט מנשה אז על כל אחד מהם יש הסבר מדוע הם רצו להישאר אבל שבט מנשה לא מסופר עליו שהוא היה כל כך הרבה עם צאן או משהו כזה
ראובן גד היה להם הרבה צאן ושם היה הרבה מרעה לצון אז לשבט הזה החליט שהוא לא רוצה להיכנס לארץ אומר הארי ז על זה נדבק בו מאימו ממה שנדבק באימו
כלומר סתם כדי שיהיה לנו רקע כללי
העניין שכל פעם שבן אדם עושה איזשהו דבר טוב אז נדבק בו טוב וכל דבר שקרה לו לא קרה לו בעקיפין אבל משהו לא טוב אז זה גם נשאר אז רושם מזה גם היה שם בשטח זה לא נושא
עכשיו זה נושא ארוך להסביר כאילו מה היא אשמה ומה זה ומה פה ומה שם אבל זה נשאיר להזדמנות אחרת מבחינה קבלית מסביר הרבי האמצעי מה היה עניינה של אוסנת מבחינה רוחנית
וזה בעצם יהיה הנושא של השיעור שלנו
את המהות הפנימית של האישיות המיוחדת הזאת היא הייתה אישה של האדם שמלך על העולם יוסף מלאך על מצרים באותם ימים מצרים הייתה האימפריה הגדולה בפרט אחרי שהיה רעב במשך כמה שנים בכל העולם בא לקנות אוכל במצרים וכל הכסף של כולם הגיע למצרים
אז מצרים הייתה
המקום הראשון ויוסף הוא המשנה למלך הוא המוציא והוא המביא והיא האישה שלו
אז באיזה שהוא מקום היא הייתה המלכה של העולם באיזה שהוא מקום אז צריכים ללמוד את האישיות שלה בסגנון הזה יוסף קודם כל בעלה על פי קבלה נקרא יסוד וזעיר אנפין יסוד הזעיר אנפין יסוד זה הספירה השישית זעיר אנפין זה היסוד של 6 המידות זה היסוד של עולם הרגש
אם אתם רוצים את זה במילים יותר פשוטות ועכשוויות היסוד של עולם הרגש זה יוסף להתקשרות אל משהו שמחוץ לי זה יוסף
הדרגה של יוסף הייתה דרגה מאוד מאוד מאוד גבוהה ומכיוון שהוא היה ספירת היסוד שעניינה של ספירת היסוד זה לרדת עד למטה היה לעוצמות להוריד את הדברים עד למטה מטה כשמישהו מאוד מאוד גבוה רוצה לרדת מאוד מאוד למטה יש לנו כלל אומר הרבי האמצעי במאמר בתורת חיים יש לנו כלל שהעוצמות של הקליפות והסיטרה אחרא עושות עליו עבודה חזקה מאוד
מדוע משום שהן רוצות לינוק ממנו ויוסף הצדה צדיק הקליק הקליפות בסדרה אחרא מאוד מאוד מאוד רצוי לינוק ורצו לינוק ממנו ארוב הרבה
אז כשיש יסוד של זעיר אנפין שזה עולם הרגש עולם המידות שיורד למטה היה צריך שתהיה ליוסף הצדיק שמירה מאוד מיוחדת ולשמירה הזאת קראו בשם נוקבה בקדושה נוקבה דקדושה נוקבה זה מכוון כנגד ספירת המלכות ספירת המלכות זה הספירה שהיא מקבלת מכל הספירות שקדמו לה מכיוון שהיא מקבלת מהספירות שקדמו לה אז היא נקראת
מקבל שדה קדושה למלכות יש שם נוסף ופתח אליהו מלכות פה דיבור אז יש דיבור קליפתי אבל יש דיבור קדושתי דיבור של קדושה מה היה מהות הפנימית של מלכות הידושה שזו הייתה אוסנת זה לקחת את העוצמה של הרגשות והרגשות
ניתן להוציא אותם לגלות אותם לחשוף אותם
לעולם התחתון בכמה וכמה וכמה ביטויים בכמה וכמה וכמה אמרות והיא דאגה המהות הנשמתית שלה דאגה שכל הרגשות העצומים שיוסף הוביל מלמעלה עד למטה יהיו שמורים בשמירה מאוד מאוד חזקה שהדיבור לא יהיה הממצה שלהם
והוא נותן לזה המחשה הוא מסביר מה הפירוש שהדיבור לא יהיה הממצה שלו הוא אומר תשימו לב שכשיש לכם איזה שהוא משהו מאוד מאוד רגשי עמוק ואתם מנסים להסביר אותו למישהו אתם לא מצליחים במאה% להסביר אותו בדיבור
הרגש הוא הרבה יותר עמוק מאשר המילים היבשות המתות אתה מנסה להעביר חלק מהרגש חלק מהעניין
אתה לא צריך למלא אותו עד הסוף במילים המילים לא כלים מספיק בשביל הרגש
מה התועלת שבזה לכאורה זה רק חיסרון שהמילים לא מצליחות להעביר את הרגש מכיוון שהרגש לפעמים מאוד מאוד עמוק ואם אני אחשוף אותו במערומיו כמו שהוא עלול שמישהו יבין אותו ויפרש אותו בצורה הלא נכונה לכן נתן הקדוש ברוך הוא את הדיבור לפני כחסם שהוא עוצר שאתה לא תצליח לבטא את הרגשות במאה% ותמיד יהיה אפשרות להגיד הוא לא לא הבנו אותו במאה%
התכוון בדיוק לזה וכן הלאה כדי שהדברים לא יפלו למחוזות שאנחנו לא רוצים שהם יפלו אצל יוספה צדיק זה לא היה רגשות של אדם רגיל אלא זה היו רגשות עמוקים אלוקיים האותנטיים של קדושה שהוא רצה להוריד לערבות הארץ מצרים הייתה נקראת לרוות הארץ
אז להוריד כאלה רגשות עמוקים הייתה צריכה להיות זהירות מיוחדת מפני שכל עולמות הסיטרה אך הכישוף והקליפות היו נמצאים במצרים והם היו כמו זאבים טורפים מחכים
לאיזה שהוא ניצוץ קדושתי שאומר עומד לרדת ולולי הבלם הזה של נוקבה דה קליפה שזה הדיבור שזה בחינת אוסנת אם הוא לא היה מה היה עומד כדם יוסף ושומר עליו כל הזמן
שלא יצא הרגל שלו למחוזות לא נכונים אז המצב של יוסף היה ניצב קשה מאוד במצב של כולנו אחר כך שירדנו למצרים גם כן היה קשה מאוד אז אם אני רוצה להוריד את הרעיון הזה קצת להפשטה יותר
לפשט אותו קצת יותר יש אצל כל אחד בוא נגיד בזוגיות של כל אחד ואחת יש את הדברים שהם ברמה רגשית מאוד מאוד גבוהה והדברים הללו צריכים שמירה לפי היסוד הזה של אוסנם הם צריכים שמירה שהם לא יעברו את מפתן הפתח של הבית שלנו
בשום פנים ואופן ישנם דברים שלא יוצאים החוצה שלא מדברים עליהם הם כל כך עמוקים שאיך שלא תגידו אותם איך שלא
זאת אומרת תנסה להוציא אותם הם עלולים להתפרש לא נכון אז עדיף שלא תגיד בכלל ואנחנו מכירים את הנושא הזה מביטויים שמדברים אצלנו בזה פליטת פה פליטת פה זה לא דבר שבן אדם התבלבל וחלם באמצע הלילה הוא התכוון להגיד את זה אלא מה שמה שהוא התכוון מאחורי המילים עמוק יותר מאשר המילים ולכן מפרשים אותו בכוונות לא נכונות זה המשמעות העמוקה של פליטת פה
הוא כן התכוון להגיד את זה אבל אנחנו לא מפורשים נכון את הכוונה שעומדת מאחורי וההתלבשות שלה בתוך המילים הללו אז דבר ראשון בתוך מערכת זוגית זה הכלל הראשון שלי
צריכים מאוד מאוד להיזהר שכל פעם שיש עניין ריגשי בין אם זה רגש של שמחה בין אם זה רגש שאפילו של מריבה ושיש איזשהו דבר זה לא חוצה את המפתן של הבית החוצה משום שזה יכול להיות אבא זה יכול להיות אמא בדרך כלל קרובים משפחה הם לא מסוגלים
להכיל את הדברים האלה נכון כלל ועיקר מדוע הם לא מסוגלים להכיל אלא רק כי הם לוקחים את זה אישית הם לוקחים את זה אישית כל אדם שלוקח אישית את המילים שהוא שומע הוא מתחיל לפרש אותם ולפרשן אותם וזה הסיכון הכי גדול
מה הוא עושה עם זה אחר כך אז אדם ניטרלי עוד מסוגל להתעלם מהמילים שאמרו ולחפש לנסות להעמיק מה הרגע שעומד מאחוריה אבל אדם שהוא לא ניטרלי לא אז לכן זה הכלל הראשון הכלל הנוסף שאנחנו מדברים על
על על על המושג הזה אוסנת בנפש האדם לא במערכת זוגית אלה בתוך המערכת הפנימית שלנו עם עצמנו אוסנת היא הייתה הפילטר של יוסף אוסנת לא הייתה שתקנית היא לא הייתה בן אדם שלא עושה עם עצמו שום דבר
והראיה אני חוזר עכשיו למדרשים
כשיוסף יצא על ארץ מצרים והוליכו אותו במרכבת המשנה של פרעה בכל ארץ מצרים וקראו לפניו אברך כל אחד ואחת
באמצעות זריקה זרקו על המרכבה שלו מתנות והיא לקחה את המתנה הזאת את הטס כהב הזה שהסבא שלה יעקב כתב את כל ההיסטוריה שלה זה מה שהיה לה אז היא זרקה את זה ליוסף וזה בעצם הביא את החתונה שבינה ובין יוסף יוסף זיהה שמדובר פה בעצם על אחיינית שלו שנמצאת פה וזה לפני מתן תורה שיכלו להתחתן עם אחיינית אז היא נמצאת פה והוא לקח אותה לאישה בהסכמתו של פרעה
וכולי וכולי זאת אומרת שהיא ידעה לומר או יותר נכון לעשות את הדבר הנכון ברגע הנכון לולא שהיא זרקה את הטס הזה אני לא יודע עם היא הייתה מגיעה אלי יוסף לפי המדרש אז אז אז היא כן מסוגלת להחליט מה אני עושה ואיך אני עושה ואני מתי אני עושה אבל העוצמה שלה היה
אני יודעת גם להחליט מה לא לעשות ומה לא להגיד היא הייתה האישה של האימפריה האימפריה הגדולה המנהיג של האימפריה הגדולה והיא עמדה בזה בכבוד
שאנחנו יכולים להבין לפי זה כשיעקב אבינו ירד למצרים והוא נפגש עם יוסף אז יעקב כאילו כאילו קם מחלום ושואל מי אלה הוא שואל על אפרים ומנשה מי אלה אז יוסף אומר לו זה ילדים שלי איזה ילדים עם מי התחתנת
מה קרה לך יעקב מה קרה
למה משום שהאינטימיות של יוסף הייתה כל כך נעלמת ונסתרת גם מעיני הבדולח של יעקב אבינו שאוסנת כאילו לא היא כל כך הייתה
תנועה וכל כך במקום שלה ולא מכניסה מילה במקום הלא נכון שהוא לא ראה עד שלא הביא לו את הכתובה וראה לו הנה זה האישה שלי וזה ופה וזה אז זה לא זה לא היה מוכר ליעקב אז אז אז עוד פעם
אנחנו חוזרים ליסוד אוסנת זה אחד כזה לא ששותה כל הזמן אם אני מגדיר את האישיות וזה לא בן אדם שמדבר כל הזמן זה בן אדם ששותק מתי שצריך ומדבר מתי שצריך והוא
גם כן יוצר פילטר לא רק של דיבורים אלא גם של מחשבות חושב מה שצריך ולא חושב מה שלא צריך ושל מעשים גם כן ומתוך נקודת המוצא הזאת של הדמות הזאתי לפי איך שמסבירה אותה הקבלה המודל של נוקבה דה קדושה ששומרת על יסוד דהר פיים אנחנו נתקדם בצורה כזאתי להבין כמה וכמה יסודות
בפילטר
צריכים לס לעצמו
לעצמנו תחת השראתה של אוסנת פילטר אוסנת זה יהיה כמו שאומרים הכותרת אנחנו מקימים מפעל עכשיו ואנחנו ננסה לשווק את המוצר שלנו בצורה הכי מוצלחת אז אני רוצה להתייחס לנקודה הראשונה קודם כל בנפש האדם שזה מה שהכי חשוב לנו מעבר לעולם ההיסטורי
מאוד חשוב לנו להבין מהו הפילטר הראשון ביחסי אנוס שלנו עם העולם שמחוצה לנו הפילטר הראשון מספרים על אחד מגדולי ישראל רבי עקיבא איגר שהזדמן לו להיות בימים נוראים בבית הכנסת לא איפה שהוא מתפלל כל השנה בבית כנסת בעיר אחרת אפילו בארץ אחרת וישב מקומו היה ליד בן אדם לא מוכר אבל הבן אדם הזה מאוד ריגש אותו בתפילה שלו
אתם יודעים יש כאלה שכאפללים
אתה מרגיש לידם גוי משום שהם מתפללים והם בוכים והם כזה איך אומרים הם חיים את התפילה ואתה לפעמים יבש והם עוד טובים אז זה נשמע אחרת
אז רבי עקיבא איגר כל התפילה מאוד מאוד התרגש מהבן אדם הזה כל תפילה שחרית של ראש השנה מאוד התרגש מהבן אדם הזה עד שהגיע לקריאת התורה בקרית התורה מעלים את האנשים מכובדים אבל אין מעליות בלי סוף יש מספר מסוים של עליות עליה הראשונה עליה שניה
שהחבר שיושב לידו זז בחוסר מנוחה על הכיסא ומה קורה עד שנגמר קריאת התורה הוא כבר היה כולו בעצבים ואז הוא קם וצעק על הדבר
איך זה שאתה לא העלת אותי לתורה כזה בן אדם חשוב כזה אורח מיוחד איך לא העלת אותי לתורה והגבאי אומר לו אבל הרבה אנשים בבית הכנסת לא העלתי אבל כן אבל הם לא חשובים כמוני ורבי עקיבא איגר עומד מהצד וכמה שאתם מתפלאים הוא מתפלא עוד יותר משום שהוא ראה את התפילה שלו
כזו תפילה כזו עדינות כזו שפנות לפני בורא עולם איך יכול להיות שהבן אדם נמצא בכזה עוז ותעצומות וגאוותן איך זה קורה אז אז הוא פונה לאותו אחד ואומר לו אחרי התפילה יש לי שאלה לשאול
שאל בבקשה אומר שאלה אישית שאל אומר איך זה אתה
מתפלל בתפילה עם דמעות ואני שומע אותך אומרת את סיום תפילת 18 ונפשי כעפר לכל תהיה
בטל כולך ולפני קריאת התורה ואחרי קריאת התורה אתה עושה סקנדל בבית הכנסת על זה שלא כיבדו אותך אמר לו מה השאלה בכלל ונפשי כהפר תהיה לכל לכל אז הוא אומר לכל אבל שאני אגיד את זה לא שהם יגידו לי את זה נפשי כעפר לכל תהיה
זה אני אגיד אבל אם הם אומרים לי את זה אני לא מוכן למדנו פה על טבע של אנוש טבע של בן אדם האדם הרבה פעמים ואתם מכראו מכירים מכירות
הנושא הזה מעצמכם בן אדם יכול לבוא ולהגיד לעצמו ככה לדבר איזה טיפש אני בשביל מה הייתי צריך לעשות את זה
איזה טיפש זה טיפשה אדם מדבר לעצמו ככה אבל מישהו שישמע אותו מישהו שישמע אותו ויגיד אדוני הטיפש לא לא לא
לא לא לא לא לא שאני אומר שאני טיפש אז זה מותר שאתה אומר זה אסור+ יותר מזה הרבה מאוד פעמים שאנשים אומרים לכם אומרים לכם לא לעצמם לכם הם אומרים איזה טיפש שאני מה הם מתכוונים
תגידו לי שאני לא טיפש הוא אומר את זה אבל הוא לא מתכוון ברצינות שאתם תחזיקו ממנו
באותה המידה זה יסוד ראשון יסוד ראשון ביחסי אנוש תעשו פילטר על מה שאתם שומעים לא כל מה שהאדם אמר על עצמו בשעת כעסו על עצמו אתם יכולים להשתמש עם זה
עכשיו זה לא רק בדיבורים זה גם במחשבות תארו לעצמכם ששמעתם על מישהו שאומר על עצמו טיפש והוא נראה לכם באמת טיפש ואתם לא תגידו לו את זה אבל תתנהגו אליו ככה או תחשבו עליו ככה אתם חושבים שזה לא יעבור
הכל עובר האנשים חשים ביחס לטעון נותן להם בדיוק מה אתה חושב עליהם והם כועסים כלומר הפילטר במקרה הזה חייב להיות מוחלט מה שהאדם אמר על עצמו לא שייך אליי לא במחשבה זאת אומרת אני לא אחשוב עליו את זה
בית לא בדיבור ולא במעשה בשום תחום לא עכשיו אנחנו עוברים לפילטר מספר שתיים שהוא עמוק מאוד ביחסי האנוש אחד מהאני
לפעמים אנחנו צריכים לקחת בחשבון שישנם מצבים שלפי ההיגיון והשכל הדברים שלנו לא יתקבלו בשום פנים ואופן ואז נדרש מאיתנו להוריד ראש אפילו שאנחנו צודקים ואני רוצה להסביר את עצמי באמצעות מעשה שהיה אבל בבקשה ממכם אל תעצרו אותי באמצע המעשה ותגידו לי אז אתה רוצה שאנחנו ככה נתנהג
אני לא רוצה שאתם תתנהגו ככה אני רק מספר סיפור
אחד הוא לא אחד מאלה ראש משפחת רוטשילד שמו היה מאיר אן של רוטשילד הוא היה יהודי חרדי אפילו
כמדומני היה יתום מההורים שלו זאת אומרת לא קיבל נכסים מאנשהו והוא התחיל את הקריירה שלו אחרי מעשה שהיה המעשה היה זה שהוא עבד
גבאי כ כאדם רווק עבד גבאי בביתו של רב חשוב צדיק והרב הזה לצורך
חתונת בתו אסף הרבה כסף והטמיע אותו במגירת השולחן שלו שהמפתח היה ידוע רק לממש מתי מעט אף פעם הרב לא היה פותח את המגירה רק בערב פסח כשהוא עושה בדיקת חמץ היה פותח את המגירה ובאמצע בדיקת חמץ הוא פותח והוא רואה שהכסף לא נמצא 300 זהובים זה כל החתונה זה כל הנדוניה הבת עומדת להתחתן
היא כבר משודכת הוא לא יודע מה לעשות ואז כל בני הבית
יוצא מן הכלל אומרים לו מאיראן של מה אתה לא אתה לא שמעת שהוא התחתן השנה הוא עזב הוא עבר לגור במקום אחר איפה שהמשפחה של אשתו והוא מתחיל לעשות עסקים והוא מצליח
בעירן של היה האדם היחיד שהם ידעו שידע על המפתח הזה חוץ מהרב האדם היחיד כל ההוכחות הולכות אליו הן פריצה כלום
זה פשוט נפתח נלקח ונסגר הרב חיכה לשיעברו ימי הפסח נסע לביתו של בהיראן של הוא לא רצה לחשוד בו אבל איך אומרים
כל כל הדברים מובילים אליו
אז הוא סיפר לו תשמע היה לי כסף שמתי אותו במגירה חתונה של הבת שלי מחותנים אין לי מה לתת נדוניה מאירן שלה היה מספיק פיכח כדי להבין שגם כשהרב לא אמר לו תביא את הכסף אבל הוא הבין אצבע מאשימה הוא עשה חשבון מאוד מאוד מהיר שבמצב הנתון שלו
מה הוא יגיד הוא לא לקח את הכסף אבל מה הוא יגיד
מה הוא יכול להגיד אתה יכול להגיד כלום
הוא לא הודה אבל הוא אמר מילים שנשמעות כמו הודעה הוא אמר אני מאוד מצטער על הכאב של הרב מאוד כואב לי על זה שהרב מצטער אני אני אני עכשיו קצת מבחינה כלכלית
אני אשתדל להשיג את הכסף כמה שיותר מהר
הוא עשה משהו לא מובן מאליו
ומכר את כל מה שהיה לו וזה והשיג את הכסף והביא את זה לרב
והרב מאוד הודה לו וחזר חזרה למקומו
עברו ימים והמשטרה דופקת על ביתו של הרב
אומרת לו נגנב לך כסף אמר לא רק
רגע לא נגנב לך אף פעם כסף מטבעות זהב לא ממגירת השולחן הוא ראה שהם יודעים יותר מידי פרטים היה אומר כן נגנב לי אבל אני תפסתי את הגנב
אתה בטוח שאתה גנב אתה תפסת
מה כן הוא יחזיר לי אפילו את הגניבה
אז המשטרה עצרה אותו ואמרה לא אנחנו רוצים לקחת אותך תבוא לתחנת המשטרה אנחנו רוצים לדבר איתך והמעשה שהם סיפרו זה שבבית מרזח המקומי באותו עיר היה איזה שהוא היוואן אחד שהתחיל לקנות לחברה שתייה חופשי וזה בצורה זה היה נשמע מאוד מאוד מוזר מאוד תמוהה והם הכירו אותו והם ידעו שאין לו ושהוא לא עובד אז התחילו התחילו לבדוק מה קורה
אותו וסחטו אותו ועקבו אחריו והתברר הוא סיפר שאשתו עבדה פעם אצל הרב בניקיון והיא מצאה מפתח והיא פתחה והיא גנבה וכל הכסף משם
הרב שומע את זה והם הביאו לו את והם הביאו לו את השאריות הוא כמה הוא קנה במטבע שתיים קצת שתייה הם הביאו לו את הזה זה בדיוק החבילה שלו מאיר עם של הרי לא החזיר לו את הכסף כמו שהוא הוא החזיר לו כסף
הרי כאילו השתמשתי בכסף אז אני מחזיר לך כסף אחרי אבל הוא מחזיר לו ממש את החבילה שהייתה אצלו בזה הוא תופס את הראש שלו הוא אומר וואי וואי וואי וואי וואי מה אני עשיתי נוסע למיראן שלי עם הכסף בידיים עם דמעות בעיניים
אומר אתה צדיק אתה מבקש ממך סליחה מה אני עשיתי לך אז הוא אומר מה קרה מה קרה מה קרה הוא אומר תשמע זה לא יבצע את הגנב מצאו את הגנבת זה לא אתה
מה למה הודית אז מאינשל אמר לו דבר כזה אני הבנתי
ששום דבר לא יעזור לי במקרה הזה ואף אחד לא יאמין לי אז לא הייתה לי ברירה אני הבנתי כדי לשמור את השם הטוב שלי הרי יאללה גניבה מהרב ומאירן של היתום שמתחיל להתעשר הוא
זה לא כולם יגידו שזה מגנבה והוא אומר שזה לא מה יגידו כולם אני מחתים את עצמי את הילדים שלי את המשפחה שלי לדורות עשיתי מה שעשיתי ובזה פתרתי את הבעיה
הדוגמה הדוגמה הזאת היא דוגמה קשה אבל אם אנחנו ננסה לפשט אותה קצת יותר לחיים שלנו אני עוד פעם אני לא מבקש ממכם לשלם אני רק רוצה ללמוד משהו מהדוגמה
ובזמן של בזמן של מלחמת 6 הימים עוד פעם אני אני אני נותן דוגמה משמה הירדנים והסורים לא יכלו לשאת את ההשפלה הזאת שהם מתחילים
שהם מתחילים להפסיד אני מדבר תוך כדי המלחמה הם הם נמצאו הם היו במצב מושפל כל כך עד שהם החליטו והם עשו יד הם החליטו להוציא לעולם הודעה שאין שום ספק ויש להם הוכחות
שהאחות הגדולה ארצות הברית היא זו שעורכת את המלחמה למדינת ישראל ויש להם ראיות וצילומים של מטוסים של ארצות הברית וטייסים של ארצות הברית וכל ההצלחה הגדולה הזאת שאתם רואים זה הכל ארצות הברית לקחה על עצמה מה שעמד מאחורי התכנון הזה היה שני דברים קודם כל להוריד את ההשפלה בית לנסות לעצבן את רוסיה שתתחיל גם כן
רוסיה הייתה מספיק חכמה לא להכניס את האף שלה בסיפור הזה
וארצות הברית כמו מטומטמת הייתה מספיק טיפשה להתחיל
להגיד שזה לא נכון אם הח אתה בכל דרך זה לא נכון זה לא נכון זה לא נכון זה לא נכון והאפקט של הסיפור של מאירן של תראי מה זה מוח יהודי מול ממשל אמריקאי מטומטם הם לא הבינו את זה הם המשיכו להגיד וזה לא נקנה
ולא רק שזה לא נקנה אלא כל מדינות ערב קנו את הסיפור של ירדן וסוריה וזרקו את השגרירים האמריקאים בבושת פנים מהארצות שלהם לאמריקה ממשיכה הלאה להגיד זה לא אני זה לא אני וכל פעם שיומרת לא אני זה רק מחזה
הזה אי יותר עד שכמה איזשהו פרופסור אחד בבוסטון אדם חכם והוא היה ידיד והיועץ של של הנשיא הנשיא של ארצות הברית ואמר לו אני לא מבין אתה עושה לארצות הברית נזק בכל המחאות הללו אתה לא מבין שהערבים אף פעם לא ירדו מהקלישאה הזאת משום שהם צריכים לשמור על הכבוד שלהם אז הם תמיד יגידו שזה מאמריקה כדאי לך להיכנס לתוך הסיפור הזה מהר מאוד ולשמור בזה על הכבוד שלך
יודע למה משום שכל היהודים של ארצות הברית שהם לא מועטים
מתחילים לשנוא אותך ואת הממשל שלך בצורה לא נורמלית כי אתה כל הזמן אומר שאתה לא רוצה לעזור למדינת ישראל ואתה לא ואתה לא ואתה לא ואתה לא אז אתה מפסיד מכל הצדדים אז הוא שמע והוא לא בדיוק יישם אבל אז התחזית של אותו פרופסור מאוד הוכיחה את עצמה לאורך כל הדרך הערבים המשיכו בשלהם והיהודים של ארצות הברית הפילו את אותו נשיא
כשארצות הברית כבר החליטה שהיא צריכה להגיד בתור אחות גדולה למדינת ישראל לעשות הפסקת אש אף אחד לא רצה
מועלה למה מי את בכלל את צועקת כל הזמן שאת לא בעניין אז תסתמי את הפה אז יצא שאין לה שם בשום מקום וכולם מה אני רוצה להגיד שפה בסיפור הזה
לא ביקשתי שתעזרי אבל שאומרים שאת את ואת לפעמים אתה צריך לשתוק אם אתה יודע שזה לא יתקבל אחרת אם אף אחד לא יפרש את זה אחרת אל תנסה אפילו זה טעות זה הוצאת אנרגיה לעבל ולריק
הטעות שאתה מדבר היא מיותרת עכשיו בוא נוריד את זה עלינו בלי להוציא כסף מהקיס על גניבות שלנו אנחנו גןנו
אם אנחנו רוצים לעשות את הפילטר הנכון המחשבתי אנחנו צריכים כל פעם שאנחנו מבחינים שהדברים שלנו לא יתקבלו עכשיו עכשיו בעיתוי הזה זה לא ילך עכשיו זה לא ילך סתם את הפה תעצור אפילו את האמת
לא תמיד ניתן לומר בכל עת ובכל שעה גם את האמת לפעמים אם היא אם הקרקע לא כשירה לקבל אותה אתה חייב להיות מספיק חכם כדי להכיל את זה
שאתה צריך לעצור ולשתוק עכשיו דיברתי על שתיקה על פילטר על הפה על פילטר על המחשבה יש פילטר מעשי
גם כן יש לנו שני יש לנו את הרגליים הכוח של הרגליים שלנו זה כוח המעשה שלנו
על פי הקבלה הרגליים רגל ימין מכוונת כנגד ספירת הנצח רגל שמאל מכוונת כנגד ספירת ההוד מה ההבדל בין רגל ימין על פי קבלה לבין רגל שמאל רגל
מין היא זו שאמורה לדחוף אותנו לעשות באיטקפיה כלומר גם כשאין לנו חשק לעשות מעשים שקשורים לחסד לנתינה לזולת גם כשלא בא לנו גם כשאנחנו עייפים רגל שמאל ששייכת לספירת הגבורה ספירת ההוד שבאה מהצד הגבורתי לפעמים בן אדם צריך לקום ולעשות מעשה שהמעשה שהוא עושה הוא מעשה גבורתי מה פירוש מעשה גבורתי
הוא צריך למחות על מה שהוא לא הגון קל לנו הרבה פעמים
לעשות חסד קשה לנו הרבה פעמים להתערב ולהתאבר על ריב לא לנו ולהגיד זה לא צודק זה לא אמת זה לא פייר וכן הלאה שזה לא נראה צריך לפעמים בשביל זה התקףיה לפעמים רגל שמאל צריכה עוצמה חזקה יותר כל זה בתנועה הפעילה של הרגליים כשהם הולכות אבל יש לה רגליים גם כן
מצב שהם עומדות לפעמים האדם צריך לעמוד עם רגל ימין לעמוד עם רגל שמאל תעצור את הנתינה כאן הנתינה לא תקדם
אדם לשום מקום היא רק מחלישה אותו אז אתה צריך לעצור זה שני שתי בחינות הרגליים שגם בהם בכוח המעשי הלעשות והלא לעשות החסד
והמוסר במקביל האדם צריך לעשות את האיזון בין שתי הבחינות הללו זה לא יוכל להיות אף פעם חסד בלי גבול
זה לא יוכל להיות אף פעם גבורה בלי גבול צריך את האיזון המתאים ביניהם זה פילטר מעשי
אדם צריך לכוון את החיים שלו באופן נכון אני פגשתי פעם בן אדם זקן אדם כבר נפטר כשאני דיברתי איתו הוא היה למעלה מגיל 95 ואני והוא היה פעלתן הוא עוסק ועושה ועושה ועוסק וזה היה מאוד מאוד מרשים לראות את העשייה שלו ואת ההשקעה שלו
אבל כשאתה רואה בן אדם בן 95+ שעושה ועושה זה לפעמים אתה אומר סבא תנוח קצת ובאמת בני הבית היו אומרים לו תנוח
אני זוכר משפט שהמשפט הזה מאוד חדר לי ללב הוא אמר לבני הבית שלוקחת כשהם לחצו עליו תפסיק לעבוד כל כך קשה הוא אמר להם בשיא התמימות והכנות
אנשים בגיל שלי כבר השקיבו אותם לישון
אני עדיין לא שכבתי לישון
אלוקים השאיר אותי כאן כדי שאני אעשה משהו הוא לא השאיר אותי כאן כדי שאני אנוח ושם ינוחו יגיעי כוח ושם אבל עכשיו אני צריך לעשות לכן אני חושב שכדאי לכם לתת לי לעשות משום שאם אני לא אעשה אז כנראה שגם אותי ישכיבו לשאול
אז אז אז אתה רואה אתה רואה תמימות כזאתי של בן אדם שהוא לוקח בפשיטות הכול כל מה שנתנו לי זה כדי לתת כל מה שנתנו לי זה כדי לעשות
הפילטרים של ימי הזקנה אם אין פילטר אומרים לך רק תנוח בן 90 לשוח בין 100 מט ועבר מן העולם אבל אם הבן אדם קולט את המסר מה רצה ממנו הקדוש ברוך הוא הוא יכול אפילו להאריך את החיים שלו באמצעות עשייה נוספת יתרה מהתקדמות קדימה
הייתה אישה אחת שסבלה מכפייתיות מה שנקרא או סי די כותבת לרבי מכתב אני כל הזמן שוטפת את הידיים שלי רוחצת ידיים עוד פעם+ פעם+ פעם+ פעם
הרבי נותן לה שתי עצות במכתב העצה אחת מה שנקרא קונבנציונלית פשוטה
תשתדלי לנסות לדחוק את המחשבה הזאתי או את הרצון לשטוף את הידיים ההסבר השני עמוק יותר ואם לא תצליחי ותרגישי צורך כן לשטוף ידיים ולא תצריך להתגבר אז תשטפי אותם אבל אחרי שתשטפי אותם מיד תסלקי את המחשבה שלך ואת הרצון ממה שעשית
כלומר יש פה אלמנט פסיכולוגי מאוד עמוק לפעמים אנחנו לא מחזיקים מעמד אנחנו עושים דיאטה ואכלנו מה שאנחנו לא צריכים
לאכול אז השלב הראשון של הנסיון של היצר הרע זה תוכל תאכל תוכל תאכל אכלת
למה אכלת למה אכלת למה אכלת למה אכלת מה הנקודה שלו העיקר שתחשוב על אוכל לפני שאכלת תחשוב על רצון לאכול אחרי שאכלת תחשוב על למה אכלתי
העיקר המילה אוכל שתהיה גדולה בתוך הנפש שלך ואז מה יקרה אתה תמשיך הלאה לאכול
כי זה משהו נורא משמעותי הרעיון של הרבי גם אם נכשלנו במשהו מיד אחרי הכישלון תדחפו את אותו כישלון תשימו אותו בצד משום שאם לא תשימו אותו בצד עוד פעם+ פעם אתם עושים מהכישלון עניין וזה עלול להפיל אותכם שוב אז אני חושב חוזר שוב לנושא הפילטר
אדם עם פילטר זה אדם מאוזן אדם בלי פילטר זה אדם שפולט כמו תינוק יש לו פליטות פליטות פה פליטות דיבורים פליטות
עם פליטות מחשבות באים ואומרים לו ככה תשתדל לשמור אתה רואה שאתה לא מצליח לשמור ואתה חייב לפלוט כמו תינוק תפלוט אבל מיד אחרי זה תשים את זה בצד ואל תעשה מזה עניין משום שאם תעשה מזה עניין הפליטה הבאה תבוא עוד
הפעם זה האיזון
המובנה שהאדם צריך ליצור לעצמו בתוך הנפש
אנחנו
נמצאים בדור של קצוות מה זה נקרא דור של קצוות יש לנו דור נפלא אבל תסתכלו אפילו על עצמנו אם למשל בא בן אדם ומחליט החלטה שהוא אומר למישהו מחמאות למה
כי הוא רוצה כי זה משתלם לו רוצה להגיד מחמאות הפחמאות שהוא נותן יהיו בלי שום פרופורציה שוטף שוטף שוטף שוטף שוטף עד שהוא נשמע כבר לא אמין
אם בן אדם נותן ביקורת הוא נותן ביקורת
עד שאפילו אשפה מים לא זעקו בעיניו המלאכי השרת נראים כאילו הם עוברי עבירה על ידו
אין איזון הרבה פעמים אני רואה את זה אצל זוגות אישה גבר לא משנה זה יכול להיות פעם זה פעם זה אמרו לו איזה שהוא ביקורת אפילו לפני אמרו אמרו לו איזה ביקורת עולה איזה שהוא ביקורת אתה רואה הרב זה בדיוק העניין הוא לא מחזיק ממני אני בשבילו אבק אני כלום
אני הסמרטוטה שלו כל מיני סליחה גברת הוא לא אמר את המילים הללו אבל זה לא המילים זה לא
יש את המילים ויש מה שעומד מה שעומד מאחורי המילים הכוונה שעומדת מאחורי המילים ואנחנו רואים בפועל שאם כשאנחנו מבקרים בן אדם הנחשיבה שלנו עליו היא חשיבה חיובית ב-98% ואנחנו רק מצביעים על פרט מסוים שהוא בעייתי הדברים מתקבלים יפה אבל אם אנחנו שאנחנו רואים בן אדם שמתנהג לו כמו שצריך אנחנו בגלל זה כל המכלול של מה שהוא עושה נראה לנו לא בסדר
אפילו אם אנחנו נצביע רק על מסויימת בפה הוא ירגיש שאנחנו מגלגלים אותו בכל המדרגות שימו לב הטעות הרבה פעמים היא כפולה
יש אנשים שהם לא יגידו בצורה ברורה מה הם רוצים הם לא יגידו בצורה ברורה מה לא בסדר לפעמים זה מעליב לב ויש את הבן אדם יותר
היה זוג שהיה להם ילד בן 9 והוא פעם אחת עשה במכנסיים בלילה
קורה לא עשה פעם לא קבוע עשה במכנסיים
הסבירו להם שילד שעושה במכנסיים זה או בגלל שהוא היה ליד המדורה או בגלל שיש לו איזה מועקה אז אם זה בחורף אני יודע אין מדורות
אז בגלל מועקות לא הסבירו להם שכשם משאירים את החלון פתוח וקר אפשר לעשות במכנסיים זה לא הסבירו להם אז הם קוראים לילד והם אומרים לו
תגיד מוישלה אתה יודע שבלילה קרתה תאונה
איזה תאונה הוא לא יודע על מה הם מדברים איזה תאונה לא היה איזה שהוא תאונה אצלך במיטה בזה ככה מדברים איתו עקיף עקיף עקיף מוישלה תגיד משהו מעיק עליך
אתה רואה שאבא ואמא כל כך חרדים אז הוא אומר כן כן כן בוא בוא
בוא לסלון בוא סלון בוא בוא תשב פה על הספה איתנו משה למה מעיק עליך תספר תספר מותק
אתה רוצה סוכרייה אתה רוצה שנקנה לך משהו מה מעיק עליך 10 דקות הם מנסים לדובב אותו
מה מעיק עליו אחרי 10 דקות הוא שואל אותם מה זה מעיק
בכלל לא נמצא במקום הזה יש לו 1001 סיבות למה הוא עשה בלילה מה קרה
וגם למה אתה מגיע לבן אדם בסגנון כזה שהייתה תאונה אם יש בעיה דבר עליה ישירות יש פעמים שאנחנו מרוב סיבובים אני כל כך הרבה מכיר מקרים שאנשים נפגעו מזה שיכלו והלכו לידם על ביצים וככה ושלא אמרו להם ושלא זה והם נעלבו מזה תבואו תגידו לי זה מצד אחד מצד שני יותר מידי כשאנחנו תפסנו בן אדם שיש לו איזה שהיא בעיה אחת
ויותר מדי אנחנו עושים מזה
עניין עושים מזה עסק ומנפחים את זה גם את זה הבן אדם לא יכול להכיל
נמצא שכדי שיהיה משהו טוב חייב להיות איזון של פילטר מה שכן כן והחשיבה הכללית על כל שאר התחומים ועל כל שאר העניינים
מצויין הכל בסדר הכל נהדר לא להיות בקצוות הקצוות אף פעם לא טובות
מה היה קורה אם היינו באים תופסים כמה צעירים מהרחוב היינו אומרים להם
כשם שבן אדם צריך לדעת
לתת לאויבים שלו הצלפות ככה הוא צריך להיות גיבור ולקבל את ההצלפות בגבורה אז כולם היו אומרים לנו בוז זה מי צריך לקבל הדלפות בכלל הוא לקבל הצלפות פה במדינה כשהקימו את השמירה פה השומר אז היה השומרים
הם היו כאלה יידישיים אז היו אומרים צריך לדעת איך חפ נקלט איך לחטוף מקום מכות
צריך לדעת איך לחטוף מכות כשם שיודעים איך לתת
גיבנק צריך לדעת איך לחטוף אותם למה מכיוון שהיו תופסים אותם הרבה פעמים ומענים אותם כדי שהם יגלו על החברים שלהם מי הם איפה הם לעמוד כחלמיש ולשתוק אז אחד מהם כתב ספר והוא מתאר אומר איך אתה יכול לקבל מכות
ולא להישבר הרי הגוף שובר את הנפש אז הוא אומר אם כל פעם שאתה מקבל מכה אתה אומר לעצמך אני גיבור שאני לא חושף את החברים שלי אני עוצמתי שאני מסוגל לקבל מכה בלי להוציא קול מהפה
אתה לא מרגיש את המכות אחר כך אתה מרגיש עוצמתי אתה לא נופל אתה לא אתה לא מרגיש נכשל
עזבו את המכות הדור שלנו לא שייך להצלפות של מכות פיזיות אבל מה כן
יש הצלפות לשוניות בא אליך בן אדם ומצליף בך מצליף מצליף מצליף ומצליף מצליף ואז אתה רוצה להחזיר לו חזרה
תדעו לו כלל כשם שצריך לדעת לפעמים להצליח צריך לדעת לפעמים לקבל ומה זה נקרא לקבל לפעמים צריך לשתוק
למה לשתוק כי זה לא ילך עכשיו מה שאני אפתח את הפה לא יעזור לי אתה חייב ללמוד איך לקבל איך להכיל את הקבלה של הדברים הלא טובים
איך איך איך להכיל את זה איך לספוג את זה
ואתה תחזיר חזרה יבוא זמן ואתה תשלים אבל עכשיו זה לא עיתוי זה לא נכון דוד המלך גם החזיר לאויבים שלו אבל היה לו את הזמן ואת העיתוי מתי הוא עושה את זה
היכולת
לספוג
היכולת לספוג ולא להגיב מיידית היא חזקה מאוד אבל הכי חשוב
אל תרגיש מסכן אם בשעה שמצליפים בך אתה מרגיש מסכן ודפוק זה עלול מאוד לפגוע בנפש שלך בואו ניקח את העצה של אותו שומר מדף ויסן
צריך לדעת איך חפנק איך לקבל את המכות איך שאני מקבל אותם להגיד אני גיבור אני לא אגלה אני גיבור אני לא אגלה אני אני אני עוצמתי תהפוך את
את זה לאתגר זה יהפוך לאתגר תוכל לעמוד בזה ואז לא תרגיש מסכן תרגיש גיבור תרגיש גיבור זה לא יציק לך בנפש אבל אם אתה לא תעשה לעצמך את העבודה הפנימית הזאתי זה יכול להיות לך מאוד מאוד מסוכן
דעו שאדם שלא עבד על המידות שלו ועל הפילטר שלהם במחשבה דיבור ומעשה זה בן אדם שבטבעו יכול להגיע לדברים הזויים ביותר דוגמה לדבר היה אחד חולה כסף
דבוק לכסף בשיא הנשמה שלו אז מספרים עליו שכשהוא עמד לפני מותו הוא ציווה לכל אלה שהיו לידם תלמדו ממני אני הולך עוד מעט למות אבל אם פתאום יביאו לי חופן של כסף אני אתחזק אני אקום אני ארוץ ואני אשים את זה בכספת
כמה בן אדם יכול להיות מטומטם כמה אבל האדם המידות שלו הם כמו שיח פרוע או שאתה מנווט אותו איך שהוא יגדל
ואם אתה לא מנווט אותו
יכול להגיע לדברים הכי הכי הזויים
החסידות טוענת שכל פעם שבן אדם מוותר על איזשהו דבר לא היה אדם שויתר על איזשהו דבר בעולם והפסיד אין דבר כזה לוותר ולהפסיד תמיד זה יחזור אליך באיזה שהיא צורה
הקדוש ברוך הוא אוהב את המוותרים הרב אריה לוין היה שליח ציבור שילמים נוראים בבית כנסת בירושלים שנקרא זוהרי חמה
בכנסת חשוב
אז הוא
יום אחד הגיע איזה אמריקאי אחד אמריקאים חושבים שכל העולם שייך להם נכנס לבית הכנסת אומר אני רוצה להיות חזן שלהם עם הנוראים מנסה לסלק אותם והוא קבוע אבל הרב לוין זה לא בן אדם שיריב עם מישהו הולך לשאול את הרב שלו מה לעשות אמר לו הרב תדע לך אם נקבע בשמיים שאתה תהיה שליח ציבור של אלוהים נוראים אתה תהיה שליח שצריכים נוראים אף אחד לא יקח את זה ממך הוא רוצה לריב עזוב תשחרר לו תראה מה שצריך להיות יהיה יום לפני ראש השנה באו אליו מאיזה ישיבה מכובדת גדולה עוד יותר מבית כנסת זועארך המה וביקשו שהוא יהיה השליח סיפור נקבע שזה שככה יהיה יהיה
אחד הלווה כסף לחבר שלו לחבר אין כסף להחזיר לו מבקש ממנו מבקש ממנו לא אין לו אין לו הוא לא מחזיר לא מחזיר לא מחזיר לא מחזיר בסוף הוא אמר לעצמו ריבונו של עולם אני לא ארדוף אחריו יותר
אני אוותר לו על תנאי אתם יודעים יש נקרא ויתור על תנאי והיה אם הוא יחזיר לי אני מותר לי לקבל אם עד מותי הוא לא יחזיר לי אז אני לפחות שלא יהיה עליו חובה בשמיים
נעזוב את זה אז הוא עשה ויתור על תנאי באותו שבוע הלך לקנות מפעל הפיס הוא זכר
על השקל בול אותו דבר ואז אתה לא מפסיד אף פעם כאשר אתה נמצא בתנועה של ויתור כתוב דוד המלך אומר את זה בתהילים יקר בעיני השם המוות לחסידיו אומרים את זה גם כן בהלל יקר בעיני השם המוות לחסידיו מה זה מבטא
מבטא זה מוות מה זה מוות מוות זה לא המוות הזה שאדם מת לגמרי מוות זה כל ביטול וביטול של בן אדם עושה כל פעם שבן אדם צריך להתברו לי להתבטל
זה יקר בעיני השם כל ויתור שבן אדם עושה זה יקר בעיני השם השם משלם על זה איך אומרים בתבין ותקילין הוא לא הוא לא משאיר את האדם שיישאר ככה בחלל
הוא יחזיר לו על כל כל פעולה או פעולה שהוא עשה לפעמים הצורך והחשיבות שלנו
לכפות את המחשבות הרעות שעולות לנו בראש ולפעמים המחשבות הם כמו כמו זרנוג של מכבש טעה תהיה מאוד מאוד חזק
הכושר שלנו צריך להיות מוכפל זה נקרא בשלב הראשון תקפיה בשלב השני התפרה אם בן אדם רואה שיש לו יותר מידי מחשבות רעות אומר לו הרמבם איך אתה מתקן את זה
שובר לכיוון השני או חוסם אותם עד הסוף לא מוכן לחשוב שום מחשבה רעה בכיוון הזה עכשיו לא רק שאני לא חושב מחכשיו בכיוון הזה אלא עוד אני חושב מחשבה מצחיקה חיובית בכיוון השני
מספרים על בן גוריון שבתקופות הקשות שלו בהתחלה במדינה עלה
לדעתו
איך אנחנו אנחנו לא מצליחים להתקיים פה לא אוכל לא לא לא לא לא חלב לא כלום
אין פה מה נעשה אומר בוא נלחם בארצות הברית ואז הם ינצחו אותנו ואז הם יקחו עלינו אפוטרופסות והיה לנו מה לאכול רעיון אז שאלו אותו נו ולמה לא עשית בסוף את הרעיון הזה אומר אני פחדתי שאנחנו ננצח אותם
אתה חושב אנחנו מצליח להחזיק אנחנו נצליח להחזיק 200 מיליון בני אדם
לא יכול לעשות אבל תנצח זה הוא יכול לפעמים כשאתה בכל כך דיכאון
כל כך על הפנים אז תחשוב איך אתה מנצח את ארצות הברית
איך אתה איך אתה מצליח
איך אתה מצליח להוציא את הדברים כמו שאומרים מפרופורציה בקהיל אז אז אז הטבע של בני אדם קשה להם לשמוע לא סיפרתי לכם שכתבתי באיזה אלון אז אמר לי אותו אחד הלכה ראשונה מותר הלכה האחרונה אסור הלכה אחרונה מותר מה שבאמצע תעשה מה שאתה רוצה אבל תתחיל עם המותר האנשים קשה להם לשמוע מילה שקשורה להגבלה לכיווץ ללא
קשה להם לשמוע את זה אני ראיתי איך בשתי דוגמאות אנשים השתמשו עם הכלל הזה אני לא יודע אם הם עשו את זה במודע וזה הלך להם חברה שיושבים על הברזלים עוברים כל אחד שעובר יורקים עליו מקללים אותו
אבל קללות אתם יודעים כמו שישראלים כאלה קללות שמייבשות מה מיוחד בישראל שיש לך פה הרבה עולים מכל מיני מקומות וזה כבר היה מקדם
אומרים שהקללות ביידיש זה הקללות הכי טובות אבל כאילו הכי עסיסיות ופעם היה כדי לעשות איזה שיעור אבל לא לא ממני להיכנס לזה מדי מידי בוטה אנחנו פה תערובת של שפות והרוסים הביאו לנו את הקללות שלהם והערבים את הקללות שלהם וזה וכל אחד
איי וי ואנחנו יש לנו את זה וכל קללה קללה והם יושבים שם על הברזנים קלים את כל העולם אז ה אדם אחד ניגש אליהם אדם כזה עדין ניגש היה נראה שהוא הולך למחוט בהם ילדים מספיק
זה לא יפה זה פרצוף לכם לכו הביתה כל מיני מילים מה הוא אמר להם אמר להם וואו אתם יודעים שמישהו עוד עלול להיפגע ממה שאתם אומרים
הוא לא אמר להם לא לקלל רק סיפר להם עובדה למרבה הפלא הם הפסיקו מתברר שאתה פונה לבן אדם לא בתנועה שלה לא אלא בתנועה של
אתה ספר לו ספר לו את המציאות אבל לא לא אומר לו לא לעשות זה עובד עליו חזק מאוד תדעו כלל תדעו כלל יש לנו שני פסוקים בתנ ך פסוק אחד אומר אענה לק סילקי היוולתו
פסוק שני אומר אל תענה סיל כהולתו אז מתי כן מתי לא
הגמרא דנה בזה אבל אחד ההסברים
אם אתה כל פעם שאתה מתנהג איכסה האדם שמולך בא לו גם להיות אייכסה ככה זה
ככה זה אז אם יש פה בן אדם שמקלל ואני הסתכלתי והתעצבנתי עליו אז הוא הוציא ממני את מה את עולם הקללה שבי אז עכשיו אני יבוא אליו עם עולם הקללה אז זה ראי מול ראי אז הוא ימשיך עכשיו לקלל עוד יותר ואז אני אתעצבן עוד יותר ואז זה יחזור חזרה וככה אנחנו יכולים להגיע לתורים גבוהים
אבל מישהו רוצה לעצור את הרולטה הזאתי צריך לשקף לאדם משהו אחר אז הוא לא משקף לו קללות הוא משקף לו משהו אחר אז זה עובד זה
על טנק סילקי היוולטו פן תשווה לו מה זה תשנה לו תתחילי
חוק אחד על השני לא עשית שום דבר אז למה במקום אחר כתוב אל טנק סילקי היוולד טוב התשובה היא שאתה רוצה לשבור את הקסיל אם זה כסיל כזה שכבר אין מה לעשות איתו רק לשבור אותו אז אענה לכסיל כי היוולתו התשובה תשקף לו ואתה תשקף לו ואתה תשקף לו עד תתגלגלו שניכם על הרצפה ותריבו עד שתשבור אותו אבל זה לא היה דרך התקינה
זה לא המצב התקין כשאתה רוצה לתקן לא מתקנים שבירה עד כאן זה הבחורים על הבריאות על הברזלים
אמא אחת נמצאת בקומה הרביעית בבית היא רואה את הילדה שלה בת 3 נוסעת על הבימבה על המדרכה אבל פתאום מתחשק לה לרדת לכביש האח שלה נסע על אופניים על הכביש בן 8 והיא רוצה לרדת עכשיו גם כן עם הבימ בעל הכביש
מזל שבינתיים לא היו מכוניות אני שומע אותך איך שהיא אומרת לבת שלה
גלית
מותר לנסוע על המדרכה נס
הילדה עולה ישר מהכביש למדרכה אחר כך האמא הזאת אמרה אני ידעתי שהיא לא תשמע לי אם אני אגיד לה לא ללכת לכביש אז היא תגיד למה מוישי כן
למה זה כן ובינתיים המכוניות יבואו אז אין לי ברירה
אתה אומר לבן אדם את הדבר החיובי זה עוזר אז קחו בחשבון שהפילטר על הפה יש לו וסט נוסף גם בתוך הדברים שאנחנו חייבים
להגיד איך למצוא מה לי איך המילים צריכות להיות כדי שהדברים יתקבלו באופן חיובי באופן שמשתנה אז אתם אני מתחיל אני מתחיל עם מה שאני מתחיל עם החיובי
זה תופס יותר אוקיי אני חוזר חזרה עכשיו לאסנת
אסנת לפי איך שהתחלנו היא גדלה בבית של פוטרה
הפסוק קורא לו בעוד שם השם הנוסף שלו זה כהן און און 1000 וו נון נון סופית און בתרגום שלו זה כוח פוטיפר היה איש של הפגנת כוח מה הייתה הפגנת הכוח של פוטיפאר שהוא הפגין כוח היוסף תיכנס לבית סוהר וזה הוא הפגין כוח יוסף גדל אצל אדון שמפגין כוח חיצוני אחד כזה שלא יודע להתאפק
כזה שאין לו וסת אחד כזה שאין לו איפוק אחד כזה שאין לו פילטר
יוסף התנהג אחרת לגמרי מפוטיפאר הוא למד מה לא להיות כשהאחים שלו היו בידיים שלו הוא יכל להרוג אותם הוא לא עשה את זה הוא התנהג איתם וסלחנות
הוא פירש הבין אותם והמשיך את החיים הלאה זה היה משהו אחר לגמרי אצל יוסף אוסנת גדלה בבית של פוטיפאר היא גדלה בתוך החבירה של כוחניות של כהן און והיא לא למדה מהדרכים האלה והיא הייתה טיפוס
הוא פארק המפלטר לא יודע אם קיימת כזאת מילה בכלל הטיפוס יודע כאילו לעשות לעשות לעשות הבדלים במחשבה בדיבור במעשה לא כל דבר
לא בכל מצב לא בכל עניין תלוי מה ואיך שואלים הפרשנים
יוסף ספג הרבה סבל בבית של פוטיפאר אם נאמר לפי הפרשנות שטוענת שהיא הבת של פוטיפאר בת ביולוגית הרי אבא שלה קנה את יוסף וההוא קנה את יוסף בשביל דברים לא צנועים אשתו רצתה את יוסף להתחתן איתו
בקיצור הוא היה שם בחור מבוקש בג כל הצדדים גם ממנו גם ממנה ולכל הצרות הוא הולך ומתחתן עם הבת שלהם ראיתם פעם מישהו שהולך להתחתן עם
שלפני הנושאים שניסו להתחיל איתו וזה נשמע
זה נשמע הזוי לחלוטין זה לפי הפירוש הזה גם לפי הפירוש שהיא רק גדלה בבית שלהם זה גם כן נשמע הזוי כי היא קיבלה וזה אחד הפירושים הכי יפים שאני ראיתי לזה
יוסף כשהיא ניסתה לפתות אותו האמא של אסנת האמא המאמצת או הביולוגית תלוי לפי הפירושים היא ניסתה לפתות אותו אז הוא השאיר את הבגד שלו העליון וברח החוצה
אז אחד המפרשים אומר הרי מה היא לקחה היא לקחה את הבגד הזה והיא סיפרה לכולם הוא ניסה להתחיל איתי היא הפכה את הסיפור
הוא ניסה להתחיל איתי וזה וזה וזה מי הייתה בבית ושמעה את זה אסנת היא הרי גדלה בבית זה ברור
היא שמעה את כל הסיפור הזה אבל היא הבינה היא הרי הכירה את ה היא הכירה את התכשיטה שמה היא הכירה אותה היא ידעה היא ידעה שהיא יוסף זה לא שהיא ניסה לפתות אותו אלא היא ניסתה לפתות אותו היא כן ידעה את זה אז היא ראתה את הבגד אומרת אותו פרשן והבגד
הזה
היה בשביל הסמל איך בן אדם מתאפק וכשמגיע מצב שהוא יודע שלא יעזור לו כלום אז הוא פשוט בורח אז היא קלטה את המסר הזה והיא התחנכה ככה אומרים הפרשנים של הפנימיות היא התחנכה על הבגד של יוסי ולכן כשהיא התחתנה איתו היא הייתה סבל של בן אדם שמתאפק ויודע מתי כן מתי לא
אז היא הייתה כמו שאומרים השיא של השלמות
השיא של של האדם עם המודעות העצמית מה אני כן ומה אני לא חסידים מספרים שהיה בעיירה מינסק היה היה יהודי תלמיד חכם גדול שהוא גם היה עניו גדול
ומה התבטאה הנבאה שלו במין כמו בכל הערים לא היה לכל אחד מקלחת בבית אז הם היו מקלחות ציבוריות וכמובן בהפרדה אז אז היה שמה גם הוא
גם הוא היה מגיע הענב של מינסק היה מגיע
והוא היה ניגש לכל אדם אולי אתה רוצה עוד ספל מים חמים שאני אביא לך אולי אתה צריך סבון
עכשיו כל האנשים ידעו זה הענב ומיזקה תלמיד חכם הגדול לא לא לא
בשום פנים ואופן בשום פנים וזה היה נראה לכולם שהוא ענף גדול וכולם מכבדים את הענווה עד שהגיע לשם איזה שהוא חסיד קוץ חריף שהוא ראה בכל המשחק הזה חתיכת גאווה אבל מה זה גאווה שיוצאת מהאוזניים אז מגיע הענב מסלוס ממינסק עליו אולי אתה רוצה כוסה
אולי אתה צריך סבל מים כן תביא תביא וואלה תביא עוד אחד תביא תתחיל להשתמש בו תביא סבון בוא תעשה לי את העייף לי פה
איך אומרים הוא ביצע את כל הענווה שלו הלכה למעשה
פתאום הוא שומע את הענב מסלוצק אומר לעצמו בלחש כנראה האיש הזה לא יודע שאני הענב מסלוצק חוסר מודעות לפעמים האדם חי בחוסר מודעות משעת מספרים על איזה אדם אחד הלך הזמין לעצמו מנה של פיצה משפחתית אבל לעצמו לבד
הוא הולך לגמור את זה לבד שואל אותו המוכר לחתוך לך את זה לשמונה חלקים אומר לו לשמונה לשבע 8 אני לא יכול לאכול
זה מודעות עצמית אתה לא יודע מה קורה איתך אתה לא יודע מה אתה עושה אתה לא מרגיש מה אתה עושה אדם חי באיזה שהוא באיזה שהוא
אצל חסידים יש שיר שהם שרים אותו במנגינה נוגה זה שיר ביידיש התרגום שלו זה זה לאכול אוכלים לשתות שותים כשמגיע הזמן שצריכים ללמוד לא לומדים
ועודמנטון אז מידה לצחני אז אל דוד לרמן סח זה זה זה השיר אז הבא איזה יותר חכם אחד אמר מוזר השיר הזה כשלא הולך לנו לאכול אנחנו שלא הולך לנו ללמוד
אז אנחנו רק קשרים לאכול אוכלים לשתות שותים כשמגיע הזמן ללמוד או להתפלל לא לומדים לא מתפללים מה היה קורה אם לא היה הולך לנו לאכול היינו שרים אסיח ניש טריים טריים היינו אומרים לא הולך לאכול לא הולך לשתות היינו רצים לרופא
היינו מה זאת אומרת רק לשיר למה כשזה מגיע לה ללמוד ולתורה אנחנו מסתפקים בשירים
איפה המודעות זה היה צריך להפריע לך יותר זה לא יכול להיות ככה משהו חיצוני פעם ישבו תלמידים בלובביץ שותים מאשקה
אתם יודעים את זה אפרת חודש אדר נכנסים שותים לחיים אז פעם המשפיע הרי שהתלמידים הם יושבים
בהתוועדות אבל הם לא בהתוועדות הם בעלי חיים ממשקה כמה גלונים הם יגמרו הם לא נמצאים שם באמת אז הוא אמר להם נסע את משלו ויומר
אמר פעם ידעו שהיו מגדלים היה תנורים בבית היו יודעים שכאשר ההולך לבוא מזג אוויר קשה הולך לרדת גשם גשם עומד לרדת
אז החתולים עולים על התנור הם כבר מצטנפים שם עוד לפני שהתחיל הגשם לרדת
אז היה שם איזה לצד אחד שאמר למה כשמגיע שנת בצורת אז הרבנים אומרים שצריכים להטענות להשם שיוריד גשם לתפוס כמה חתולים נשים אותם על התנור וירד גשם
אמרו לו טיפש אתה חושב שהחתולים מביאים את הגשם הגשם מביא את החתולים אומר המשפיע על התלמידים
מה אתם חושבים שהמשקה מביא את ההתודות או שההתוועדות זה היא התמשקה אתם אני לא רואה איפה היא התוועדות אני רואה פה רק מסקה אני לא רואה מה מביא את מה
מה מקדמת מה זה מודעות עצמית של האדם הישא
הזה העבודה הזאתי מאוד מאוד נוגעת לכולנו כל אחד ואחד אנחנו נכנסים לחודש אדר חודש נהפוך הוא עשה איתנו הקדוש ברוך הוא חסד שאנחנו יכולים להתהפך לשישים יום לא רק לשלושים יום מה הרווח
אני אגיד לכם מה הרווח יש זבוב ויש דבורה
הזבוב הדבורה בכל מקום שהיא תגיע גם בתינופת הכי גדולה היא תאסוף שם מצוף
התחפש תצוף שבתינופת הזבוב גם אם תכניסו אותו להיכללי שן של ארמון המלוכה הוא יחפש איפה המוגלה איפה הזפת איפה הטינו איפה השירותים ושמו נמצא
יש אנשים כאלה שכל הזמן מרכלים לשון הרע רכילות שמעת מה היה שמה אבל לך לכלך עליו חבל על הזמן מה היה שמה
אז מה הוא אמר תביא יש לי הקלטה הם חיים בזבל הם הם חיים בטינופת הם חיים כמו זבובים כל השנה בפורים אומרים אומר להם הקדוש ברוך הוא בוא נעשה נהפוך הוא עכשיו בכל דבר רע אתם מחפשים את החיובים אז אתה יודע ככל שאתה מתאמן יותר אתה
זה הופך להיות יותר אוהב את מה שאתה עושה כי זה חביב עליך זה יקר לפניך זה בדיוק העניין אם האדם מתהפך מבחינת הזבוב לבחינת הדבורה ועכשיו בפורים יש לו חודש אדר
יש לו 60 יום אז זה יבטל ב-60 את כל הזבובים וזה גם יתן סיכוי שהוא ירצה להמשיך בכיוון אז שנה הבאה אנחנו נוותר לו הוא יהיה זבוב לחודש אדר אבל במשך כל השנה הרווחנו שיהיה דבורה זה דבורה
הקדוש ברוך הוא יעזור לנו שאנחנו נדע להפיק נכון את את הלקח שלנו מהדמות הזאתי דמות רצינית דמות שקטה דמות שצריך לצעוק וצריך להראות וצריך לזרוק יודעת גם לזרוק ואז
כשאנחנו נאזן את עצמנו במחשבה בדיבור במעשה אז החיים שלנו יראו טובים מאוזנים גם לשמיים וגם לבריות

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא