ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

מיהו ה'אני' של האדם

דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי לֵאמֹר אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּל אֲשֶׁר הָיָה לְפָנַי עַל יְרוּשָׁלִָם וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת על ההבדל שבין המוח ללב שיעור בספר קוהלת פרק א פסוק טז הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בפרק הראשון בפסוק טז פסוק טיפ טיפה יותר ארוך מהרגיל

הפסוקים שלנו בדרך כלל מחולקים לשתי פסקאות הפסוק הזה יש לו יותר מחשב 3 פסקאות

שלמה אומר כך דיברתי אני עם ליבי למור פסקה ראשונה

מה הוא דיבר עם הלב אני נהגדתי והוספתי חוכמה על כל אשר היה לפני על ירושלים

וליבי ראה הרבה חוכמה ודעת

טוב אם אנחנו ניקח את שלמה המלך ונחלק את הפסוק הזה זה ישמע כמו

חרוזים

אפשר היה להתווכח בעוצמה שלהם אבל כמו שאנחנו יודעים התנך זה הרבה מעבר לחרוזים כל פסקה אומרת כאן איזה שהוא עניין אנחנו ננסה ללמוד כמו שאנחנו רגילים לאור תורת החסידות עוד הפעם דיברתי אני עם ליבי לאמור פסקה ראשונה פסקה שנייה

הנה הגדלתי והוספתי חוכמה על כל השר היה לפני לירושלים

פסקה שלישית וליבי ראה הרבה חוכמה ודעת אנחנו נתייחס היום בשיעור בעיקר לפסקה הראשונה והאחרונה

דיברתי אני עם ליבי לאמור

כשאדם אומר שהוא דיבר אל הלב שלו מי הוא האני הזה שדיבר אל הלב ודיברתי אני אל ליבי

אנחנו רגילים להחשיב את הלב מה אני שלך הלב אני אני חושב אני מרגיש שאני

אבל שלמה אומר דיברתי אני אין לי בי זאת אומרת שהוא מייחס את האני של האדם למישהו אחר משהו אחר

תורת החסידות הזו מבהירת שהאני של האדם זה השכל שלו

הלב שלו זה מישהו משני זה לא הוא

זה מישהו אחר

יש פסוק שקורה מכנה את הלב בשם מערכי לב

מערכות מערכי מלשון מערכות החסידות מברשת שהלב ביחס למוח מה תפקידו המוח הוא מבטא אותיות נפשיות פנימיות של האדם

והלב מסדר אותם

אנחנו לא היינו אומרים את זה אם זה לא היה כתוב בפסוק אם החסידות לא הייתה אומרת אבל הוא מפרש שהלב תפקידו לסדר דברים שממציא המוח

אנחנו מכירים בתורה זאת אומרת לא בנח אלא בתורה עצמה כל אישה חכמת לב יש כזה פסוק יש כזה לשון ויש

תפילת שלמה זה וארב תפילת שלמה שמבקש שהשם יתן לו לב מבין

והרבה הרבה שואלים ותמיעים בתנך מופיע הלב עם הבנה חוכמת לב הרבה פעמים מופיע החוכמה ביחד עם הלב אנשים שואלים

החוכמה נמצאת בשכל לא בלב אז היום אנחנו מתרצים את הקושיה הזו

השכל הוא העני איך אמר אותו אחד אני חושב אני קיים

זה לא זה אמרו את זה לפניו זאת אומרת אם שלמה אמר ודיברתי אני עם ליבי ואומרים שהוא פירק אני זה השכל אבל היה מישהו שאמר את זה קודם

האני של האדם זה השכל שלו

ומה זה מה היא חוכמת לב שמופיעה המון פעמים בתנך חוכמת לב פירושה סידור והגשה של דברי השכל שיהיו ניתנים למסירה לזולת באופן המתקבל

פירוש אנחנו יודעים שישנם הרבה מאוד אנשים גם שאנחנו מכירים וגם

דמויות שסיפרו לנו עליהם מהעבר שהיו מוכשרים בצורה לא רגילה בתחומים שכליים ואף על פי כן לא נשאר מהם מאומה

והבעיה שלהם הייתה זה שהם לא ידעו או לא יכלו להגיש את עצמם בצורה מובנת בצורה ידידותית איך שזה נקרא

לתלמידים שלהם המקבלים שלהם הם לא ידעו לבטא את עצמם בעיר מספיק בפה או בכתב וזה הביא את זה שהם לא היו כל כך גדולים בפרסום שלהם

ועל זה אמרו חכמינו

שהכל תלוי במזל

אפילו ספר תורה שבהיכל המזל זה ההורדה של הרעיון למטה הרעיון יכול להיות גאוני אבל ההורדה שלו למטה

והשיווק שלו והיכולת פיתוח שלו והורדה שלו לפסים המעשיים ממש זה מזל זה לא שכל זה מזל

המזל הזה זה הלב בנידון שלנו ללב יש את הכח הזה

להסתכל זאת אומרת ככה אם אני רוצה את מה שדיברתי עד עכשיו לסכם בצורה מה שנקרא איך שרואים אותה היום

אדם שיודע לתפוס בכל תחום תחום כלכלי תחום רעיוני תחום שיווקי אני יודע לתפוס

לתת לה שם לתת לה כותרת ואם זה לצאת החוצה

אז אנחנו נקרא לו לפי התנ"ך חכם לב לאו דווקא חכם הוא חכם לב דווקא ואילו אדם מה שנקרא איש שכלי זה לא האיש של חושב איך אני מגיש את הדבר אלא יותר שייך לכוח ההמצאה של האדם להוציא מהעין האמיתי אל היש זה החוכמה זה החכם המיתולוגי

והחכם שמסביר להיר יפה ומגיש יפה וזה זה גם חוכמה

אבל זה חוכמת לב

ושלמה כשהוא מדבר עם הלב שלו מה שהוא מתאר לנו כמה פסוק הוא בעצם מתאר את מה שקרה לו שהוא לקח איזה שהוא רעיון שהיה בשכל הוא מדבר מתייעץ עם הלב כאילו איך אני מוריד אותו למטה ואיך אני מרגיש אותו לאנשים

אני מדבר על אדם שהוא כן עם הרגליים על הקרקע הוא המציא דבר שהוא לגמרי ריאלי

אבל הוא פשוט לא יודע לשווק את עצמו הלב כמו שאני עוד מעריך הרבה השיעור כולו היום הנושא שלנו היום זה השכל השכל והלב כאילו זה לא

יש להם הרבה הרבה פנים לקשר ביניהם אבל זה הנושא העיקרי בהקשר לפסוק שלנו

הדוגמה שנפלה לי עכשיו בראש יש את

את הקנקן חלב עם הסכין בפיה איך קוראים לזה אבל

זה המצאה שמישהו שיווק הוא יכל לעשות כזה קנקן ולהשתמש בו באותו צורה עוד לפני שהוא שיווק אותו החוצה וגם המשווק ששיווק אותו לא עשה שום דבר הגיוני מעבר לשיווק עצמו אבל ישנם דברים

איך אני איך אני איך אני אולי בתחום המחשבים זה ממש ממש זה אומר שיש לפעמים מומחים כאלה שיודעים לקחת מתוך בליל של מילים או בליל של הם יודעים לבחור את המילים האלה שיגרמו לאנשים המשוטטים אולי הבתים משוטטים

שגולשים גולשים

שהמילים האלה יתפסו אותם ויגרומו להם להיכנס פנימה

אז פה

המשווק הוא לא המציא את המילים האלה המילים נמצאים בתוך הטקסט של הממציא טקסט או בתוך השיעור אבל הוא ידע להוציא אותם כן וזה וזה בהחלט חוכמה זה לא כמו לשווק קנקן חלב

שאני פשוט רק צריך לשווק אותו אבל המצאה כולה נמצאת כבר אצלי בבית אבל יש משהו מעבר לזה היכולת להשפיע זה דבר אחד הדבר השני זה שהוא יודע להוציא הוא לוקח את הרעיון שלך והוא אומר תשמע זה כמו שהוא ככה לא ילך בוא נהפוך אותו קצת

בוא נסובב הוא קצת הוא קצת משחק איתו

זאת אומרת ככה הוא אבל הוא לא ממציא את זה הוא לוקח את זה מתוך מה שאתה כל אדם שמגיש אדם שני גם לבחירות

אז הוא אומר בוא תספר על עצמך מה עשית מה זה הוא לוקח את אותו את אותם דברים שאתה אומר על עצמך הוא לא ממציא משהו חדש הוא לא תופר אישיות חדשה אני פשוט עכשיו כל כולי מונח בהנדסה גנטית של צמחים זה הנושא עכשיו מבחינה הלכתית כלאיים לא כלאיים וזה

אז אני באתי ישר צנחתי אליכם אני עכשיו בהנדסה גנטית אבל נדמה לי ששם

מה שעושים המדענים שהם

בעצם לוקחים

טור מסוים של דברים והם שולפים

גן מפה ומכניסים גן אחר והם לא יצרו דבר חדש כן אבל הם רק מהנדסים שכשמם כן הם התוצאה מתקבלת אחרת לגמרי בגלל שינוי קל אבל אבל זה בעצם זה החידוש שלהם החידוש שלהם זה השינוי או איך שהבאתי פעם בשיעור אחר

יש ללמוד לשזור פרחים

יש אדם שיודע להנדס פרחים אולי לעשות אותו עם הצבע המתאים ועם הריח הטוב וכולו ויש בן אדם שאת כל זה הוא לא יודע אבל הוא יודע רק לשים פה יקח לשים את זה כאן וזה פה עכשיו זה יהיה זר מעניין עכשיו זה יקבל את הפנים וגם כן יש כאלה שיודעים לסדר את הזרים בהתאם לאיזה אירוע הם יגידו לך שאם

תלבש את הבגד הזה או תשים את הפרח הזה או סוג הזה זה יכול לשנות את האווירה של השולחן ואת התשומת הלב של האנשים אז בסדר כל הדברים הללו הם יחשבו כחוכמת לב זה הנקודה

נעבור לשלב המתקדם בספר התניא מייחס למוח את יסוד המים

וללב את יסוד האש כן כידוע מה עושה מה עושה האש

האש מייבשת מים היא משאירה את החומר הכבד של המים גלוי המלח בדרך כלל או מלכים שונים מגלה אותם מה תפקידו של המלח סתם המלח ביהדות ביהדות זה הטבע משתמשים בו בהלכה היהודית למלוח את הבשר כדי להוציא את הדם שיש בו צבעו של המלח זה שאיבה של משהו נסתר

לב במהותו הוא בדיוק

שעושה המלח מה עושה הלב

כמים הפנים אל הפנים כן לב האדם לאדם אני מצליח לשאוב אחרי מישהו בהתאם לרגשות שלי אליו הלב הוא מלח בעצם ולכן במהותו הוא לוקח אני אמרתי הלב הוא מלח

שלא תבינו הלב הוא לא אם תנסו לטחון לב ולשים אותו על אוכל לא בטוח שהאוכל יהיה מלוח אני מתכוון הלב בטבעו של המלח כן

ולכן הוא גם כן מגלה לכן

תכונת העץ שמגלה מתוך המים את המלח ארץ מלאכה שמופיעה בתנך המושג הזה זה ארץ

שהשמש שיבשה אותה ואז בכל מקום שבמלח מתגלה יותר המלח

שבכל דבר ודבר ישנו מתגלה באמצעות היובש שעושה האש שעושה האש

עכשיו מי זה שמעביר את אמרנו המוח מים והלב אש

מי זה מי זה שמחבר את הקשר ביניהם זה הקנא הקנה הקנה יש לו נימים מאוד מאוד דקים והנימים הללו מעבירים את הרעיונות המחשבתיים מהמוח של האדם זאת אומרת ככה יש את את המשווק הפנימי המשווק הפנימי יש לי רעיונות בשכל וכדי שכל כולי יתפעל ויתרגש וירצה לעשות את מה שהשכל

רוצה או מעוניין האם אני אצליח להפעיל את הלב

ובלב נמצא כוח הרצון אם אני הצלחתי להפעיל את כוח הרצון בהתאם למה שהמוח שלי מבין אז אני אצליח לעשות הרבה הרבה דברים מעבר לכישרונות הרגילים שלי והכוחות הנפש שלי הסדירים

מי זה שמעביר את המידע מה אני רוצה זה הקנא ככל שהקנה הוא יותר

עם נימים דקים הוא מעביר את המסרים שהשכליים בצורה מובחרת יותר אז באמת הלב מבצע את העבודה שלו כמו שצריך וכאן ישנו מכשול

הלב אמור כמו בדוגמה שנתתי להיות משווק מצויין למה שאני רוצה להעביר הוא צריך להיות איש המקדם מכירות של השכל

אבל הרבה פעמים קורה היה לי דין תורה כזה פעם אדם שתיאר בפני שהוא נתן עבודה זאת אומרת הוא הכין חומר נתן לעורך לעשות את החומר והעורך התאהב בעבודה השקיע בה הרבה הרבה מעבר והחליט שהוא בעצם

רוצה להוציא את זה על שמו משהו משהו כזה עם קצת הדרכות וקצת שינויים השאלה הייתה עד כמה הזכויות היוצרים של הראשון קיימת בתוך

העבודה

של חומר הגלם הראשוני שקיבל היוצר מה אני רוצה בשביל מה סיפרתי את זה כי לב לפעמים קורה שהוא מתאהב

במשהו שנתן השכל ההתאהבות הזאת גורמת שהוא מכניס יותר מדי גנים אישיים במערכת כלומר הוא מכניס גנים אישיים זאת אומרת הוא מכניס את עצמו עברית פשוטה אני חושב יבינו

ואז העסק העסק איך אומרים הכנסת למכונה משהו אחד ויצא משהו אחר מפני שהוא קיבל מישהו אחר הוסיף לו הוסיף לו דברים שלא לא היו מתוכננים מראש בכלל

מה יכול לצאת על ידי דבר כזה זאת אומרת בוא ניקח ככה שכל הסמל שלו מים מדוע

כי איך קוראים לספר ספר חוכמה איך קוראים לו מילה נרדפת לספר זה חיבור המושג חידוש כל חידוש שלא יהיה זה חיבור חדש זה חיבור של רעיונות בצורה אחרת ממה שידעו עד היום

חיבור כל מושג החיבור חייב להיות מחובר עם יסוד המים הרוחני שיסוד המים הגשמי הוא הסמל שלו המים הם אלה שגורמים לדבק בעולם כל מושג של קשר חיבור קשור עם מים לחות

אז לכן כל מושג החידוש כל מושג השכל

הוא מאוד מאוד ישיר ביחד עם המים כאשר הלב מתאהב באיזשהו דבר מה הוא עושה מייבש לחלוטין את העניין נשאר מלח אבל היצירתיות של הלב מתבטאת בזה שהכל רק מלח אין אין מים אין חיבור כדי שזה לא יהיה ככה זה התפקיד הנוסף

שמבצע הקנה יש לה קנה

בתור צינור יש לו נימים מאוד מאוד עדינים שהחסידות מסבירה שבהם עוברים הרעיונות השכליים מהשכל אל הלב אבל הקנה עצמו שוב בטרמינולוגיה של החסידות נקרא שר המשקיעים

המשקה עובר באמת דרכו המים עוברים דרכו בדרך הקנה

והמשקה הזה הוא מעביר שתמיד תמיד

ישאר בתוך הלב לחות זאת אומרת הוא כאילו ברעיון הוא אומר כאילו ללב

אתה תעשה את העבודה שלך אבל אני לא רוצה שתחרוג מהקו המוטיב המרכזי אל תשכח שאני אני זה שנתתי לך את העבודה אתה צריך רק להגיש אותי אתה לא מגיש את עצמך אתה לא צריך לעשות המצאה חדשה אתה צריך להעביר את השכל באופן המתקבל

עכשיו כמה מילים מה קרה לשכל שהוא צריך שירות מהלב

התשובה היא שכל הוא לגמרי מופנם

אנחנו רואים את זה על עצמנו כאשר אנחנו מתרכזים באיזשהו דבר מאוד מאוד מאוד מאוד קשה שמצריך מחשבה ואתה שומע מישהו בחדר השני מדבר בטלפון

שילך מפה אני לא יכול להתרכז ככה

יש אנשים שמתרכזים רק ברעש וליבי אומר לי אין לי לזה הוכחות

שכנראה הם עסוקים עכשיו במשהו שקשור עם הלב לא עם השכל עוד מעט אני אסביר מדוע כלומר יש הרי זחלים כאלה דברי שכל שהם חוכמת לב

הפסוק אומר צעק ליבם

הלב מדבר בצעקות ככל שהאדם הוא רגשי יותר הוא שהוא סוער יותר אז הוא מדבר יותר בקול ובצעקה ודיברתי אני אלי בי דיברתי כשהוא מדבר השכל מדבר זה באופן של דברי חכמים בנחת נשמעים אז כאשר האדם שומע

ומפריע לו להתרכז הדיבורים והרעש זה בגלל שהוא עכשיו

בשכל לפעמים כשזה לא מפריע לו יש אנשים שאומרים שדווקא כשיש הרבה רעש וזה אני מצליח להתרכז יותר אני משער שהם עסוקים בחוכמת לב באותה חוכמת שיווק לכן איפה רואים את זה בצורה מוחשית כשהמשווק חושב איך אני משווק אז הוא אמנם יושב והוא שקוע אבל הוא חושב

איך כולם יקבלו את זה הוא חושב

יושב עכשיו על כולם הוא חי מאוד מאוד את אלה שחוץ לו

בתנועת הנפש והוא חייב לעשות את זה אני מנסה אני אמרתי שליבי אומר לי אין לי זה הוכחות מדעיות כי אנחנו רואים בפועל שיש אנשים כאלה ויש אנשים כאלה

יכול להיות שהתשובה האמיתית תהיה יש צבעים שונים וגמרנו שניהם עוסקים בשכל וזה אבל מבחינה רעיונית יכול להיות שיש לזה איזשהו קשר שווה בדיקה אבל לא זה עיקר הרעיון עיקר הרעיון זה לא

הנקודה היא זה כשהלב

השכל סליחה השכל הטהור

מקבל איזשהו מסר הוא חייב לקבל אותו עם המון המון המון המון שקט פנימי המון

והשקט הפנימי הזה אצל כאשר אני לוקח אדם כולנו חווינו הרגשה כזאת אין שום ספק כי יש לנו רגעים שאנחנו עוסקים בשכל עכשיו יש לנו רגעים שאנחנו עוסקים בלב אז אולי אנחנו מרגישים משהו אחר

אבל יש אנשים שהם שם התואר שלהם הוא חלתן מה זה אומר

שהבן אדם הזה במהותו לא מסוגל לסבול הרבה רעש כלומר הוא לא מסוגל לשמוע יותר מידי משהו מחוצה לו

וזה מאוד מאוד קשור יש אנשים שכדי לפתור בעיה

הם מרים טלפון למישהו ויש אנשים שכשהם צריכים לפתור בעיה הם מסתגרים בעצמם

מהי תנועת הנפש הזאתי השכל שבשכל התנועה שלו זה ההסתגרות בעצמך והשכל של הלב התנועה שלו זה לצאת החוצה כי כל עניינו זה להפיץ את הדברים החוצה

עכשיו יש מושג שקוראים לו קנאה כן קנאה אני מדבר קנאה במובן אפילו החיובי

קינאת סופרים הרבה חוכמה

אני עושה עכשיו בוחן קנאת סופרים איפה היא נמצאת היא נמצאת במוחים היא נמצאת בלב רק בלב אבל מה קרה לקינאה קינאה הסתכלה על מישהו עליו עליה

על זה גם אני רוצה השכל הוא לא הסתכל אף פעם על אף אחד לא בגלל שהוא סנוב הוא באמת השכלתן נתפס הרבה פעמים כסנוב מתבדל

אבל אבל אבל למה למה הוא למה הוא מרגיש כזה כי הוא שקוע בעצמו

מה שאין לי כשאדם הוא מקנא הוא מקנא בגלל שהוא הסתכל על הזולת הוא ראה את הזולת הזולת תפס אצלו מקום והוא רוצה להיות כמוהו

עכשיו מה זה קנאת סופרים את הרבה חוכמה לפי זה הקנאה שבלב זה נקרא משוב הפוך מהלב לפעמים זה יכול להרבות משהו כאן

גרפולוגיה אומרים

שהרבה שנים טענו שהכתב מגלה משהו על על אופי האדם אבל אחרי הרבה שנים גילו שגם כתב היד יכול לשנות את אופי האדם כלומר תמיד אמרו חשבו שזה רק סימן

מה אתה מתבטא בכתב

הוא מה כתבך יגרום את נפשך זאת אומרת אם אנחנו נחליט שתנועה כזאתי יכולה לעשות אדם גמיש יותר ואתה מסומן כאדם לא גמיש תשנה את הכתב שלך וזה יעבור יעבוד גם באופן ההפוך כן זה

זה היה שלב מתקדם יותר של אותו מדע מדע גרפולוגי עד כמה שאפשר לקרוא לו מדע

אבל כן משתמשים איתו היום מקבלים אותו גם בבית המשפט זה נתפס

עכשיו אחרי שהבנו את הקנאה זה שהקנאה בעצם יסודה בלב ואבדנו לטוב את ההבדל שבין השכל החוכמה שהשכל הוא מתבדל הוא עם עצמו

והלב הוא עם הזולת אנחנו עכשיו חוזרים חוזרים לענות על השאלה שהתחלנו מה קרה שהלב צריך סליחה שהשכל צריך את הלב מה קרה שהוא צריך את השירות שלו

וזהו מכיוון שהמופנם הזה

השכל הזה הוא לא מצליח לשווק את עצמו אפילו לעצמו

לולא שירות של הלב שכל הזמן רק מסתכל על האחרים ומה הם ומה נראה ומה נתפס טוב ואיך זה נראה ועכשיו אנחנו בפרשת שבוע קוראים על זה שהשוחד יעבר עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים פרשת משפטים לכן אסור לדיין לקחת שוחד אז זה ממש ממש יפה איך שזה עובד

יש לפעמים שהשכל מבין משהו אחד אבל כשאני אקח שוחד ואומרים שוחד זה נוטריקון שהוא חד הוא מאחד בין האדם שנתן את הכסף מאדם שקיבל אותו ועכשיו יש לי אינטרס אליו דווקא

אז נטילת השוחד איפה היא פגעה היא פגעה בלב השכל שלי מבין מי הוא הצודק אבל פתאום בגלל שלקחתי את הכסף השכל מתחיל להבין

שמי שנתן את הכסף הוא הצודק זאת אומרת השכל מתחיל לעשות סלטות בכוח מי זה שגו

אפילו על השכל מי זה שמכניע מצליח

לגרום שהשכל יעבוד בשירותו זה לא רק מכניע זה הלב זה הלב כאשר יש לו איזה שהוא אינטרס כי בתוך הלב יש לו יש זה יש כוח הרצון סימן וכאן אנחנו רואים דוגמה מובהקת ליכולת השיווק של הלב הוא מצליח לשווק את עצמו כל כך טוב אפילו

לא רק לשכל של האחרים לשכל של והדוגמה הכי איך אומרים שלפעמים לפעמים אני לא

על פי שאני בעצמי בתוך המערכת אז לפעמים אני נותן סטירה לעצמי אבל זה מושג עורך דין

שהוא כאילו תבוא אליי ומי שלוקח אותי אני הוא הצודק זה עומד זה בדיוק סמל למה שאנחנו מדברים עכשיו איך שהלב שלאדם יש אינטרס מה זה שוחד כשיש לו אינטרס הוא קיבל על זה שהוא

כל עורך דין הוא משוחד וזה פשוט מי שהכי זה מי שזה זה האדם שאמור לא לקחת את הכסף השופט לא אמור לקבל כסף והוא זה שצריך להחליט

אצל חסידים היו אומרים את זה ככה שהיה איזה שהוא שיכור כרוני שהיה משתכר ושותה ומתגלגל ברחובות ומכנסיים קרובות וזה פשוט היה מביש אז שאלו פעם את הפסיכולוג איך לשחרר אותו

מהסטייה אומרת אז קחו ממנו תמונות במצב המביש הזה ותראו לו כשהוא

מתפכח אז הראו לו וניסו לשכנע אותו שאולי תעוות תרוויח בשביל מה אתה ככה מחלץ

אז הוא אמר את משפט כזה משפט של שיכור כרוני אומר הכל טוב ויפה אני אעבוד אז אני יהיה לי בית אבל כשאני שותה כל מוסקבה שלי

מה אני צריך את כל אז זהו היסוד זה האני כמו שאמרתי קודם הנשמה נמצאת רוב הנשמה נמצא במוח החלק הגבוה שלה נמצא בהחלט במוח

ומשם היא מנסה להעביר מסרים בריאים ללב אבל אם האדם לא שותה מספיק במובן הרוחני זה לא מספיק לומד מוסר לא מספיק לומד תורה כי הם משנים למים אז לפעמים משהו

פה לא יורד לפה כמו שצריך או שיורד כבר יורד מלוח

זה משהו אחר יש דברים שהרבה זמן היה על האש אז מאבד האוכל נשרף זאת אומרת האוכל יצא טוב הריפון היה טוב

יש יש יש ביהדות תמיד אומרים כל דבר צריך לרדת למעשה למעשה כאילו בפועל כאילו כל אחד יהודי צריך להיות יהודי באיזשהו תחום אבל התחום שבו הוא יהודי צריך להיות מעשי יהודי של יום כיפור יש יהודי של שבת יש יהודי של מצווה זו מצווה אחרת אבל זה צריך לבוא לפן מעשי אם אתה נפגש עם בן אדם והוא אומר לך אני יהודי של הלב אני יהודי בלב

זה נו זה ביטוי אני מאמין שכשהוא מתכוון הוא מתכוון למה שהוא חיובי אבל אני כעת

לביטוי עצמו אם דיברנו איך ששלמה הסביר שהלב דיברתי אני אליי זה מערכי לב זה בעצם סדר של מה שהמוח אומר לפעמים המוח אומר הרבה דברים הרבה דברים חיוביים כשבן אדם החליט שאת היהודי שלו הוא שומר בלב זה זה מצחיק

מה פירוש הביטוי הוא מצחיק אני טוען שיש לו צריך לתקן את הביטוי הזה

מפני שהוא בעצם אנחנו יש לנו הרבה הרבה דברים שבחרנו לייצג את עצמנו בהם בצורה החיצונית שלהם ולשווק את עצמנו בהם בצורה בוטה חיצונית או בצורה מעשית או בצורה מחשבתית כשבנאדם אומר את היהודי שבי החלטתי לשווק באופן כזה שהוא יהיה בלב אז מבינים שסולם הערכים שבו שבו הוא חי הוא החליט שיהודי

וזה וזה וזה בביטוי זה טעם לפגם אני לא חושב שלזה הוא מתקדם במובן המעשי

העניין אבל בביטוי זה לא זה לא בדיוק מתאים

עכשיו מעל הלב מעל זאת אומרת ככה זה עולה ככה כמו שאמרנו מוח משווק את הדברים ללב הלב אמור לסדר את זה וצריך לראות שהוא לא שהגולם לא יקום על יוצרו זה המסקנה אבל גם אחרי שהלב יצר איזה שהיא פסיפס מעניין של כל המחשבות והרעיונות של המוח ויצר סולם ערכים אני חייב לומר לכם שבדור הזה

לא כל כך הבעיה שלנו עם המוח אלא יותר עם הלב

זאת אומרת הרבה דברים אנחנו מבינים ואולי אפילו מבינים יותר מתמיד

האנשים הם חכמים והם ילדים הם חכמים והם מבינים הרבה דברים מה שילדים בגיל בעבר לא לא ידעו בגיל הזה אז מה עיקר הבעיה איך איך אומרים את זה ככה בלשון נקייה הוא ילד חכם הוא סובל מבעיות רגשיות

כאילו זה זאת אומרת לפעמים קורה

הרעיונות של השכל הם כל כך גבוהים והלב לא מספיק בשל כדי לשווק אותם או שאין קנה שמוריד את הדברים זאת אומרת אין אין אין לכלוכית של מוסר ושל יראת שמיים שיוריד את הדברים למטה

וישאיר משהו מן מה של השכל כאשר הדברים יורדים אל הלב

אנחנו בשבוע שעבר קראנו את 10 הדיברות ושמה זכור את יום השבת לקדשו וזה וחזל אומרים שרק הקדוש ברוך הוא

בחור ושמור זה שתי דיברות ורק הקדוש ברוך הוא אמר את שתיהן ביחד ואני תמיד אומר בשיעורים שאנשים שואלים שאלה שהיא הולכים מדבר או בשיעור זה או בשיעור אחר אז אני אומר שרק הקדוש ברוך הוא יכול למכור שאמור ביחד אני לא אני לא יכול על כל פנים עיקר עיקר העבודה שלנו

כמו שאנחנו רואים היום עיקר המבוקס של כל בן אדם איך אני משווק את עצמי טוב יותר אם זה מבחינה מסחרית אם זה מבחינה כלכלית זה הכל נובע מתוך איך שזה בנפש

עיקר מה שאנחנו צריכים תיקון זה איך לשווק את הטוב שיש בנו את הערכים הנפלאים שיש לנו כבר במוח איך אנחנו משווקים אותם אל עצמנו בלב שלנו באופן המתקבל באופן הנכון באופן המעשי באופן שירד עם סולם ערכים נכון ערכים יש לכולם סולם ערכים יש למעט מאוד אנשים כלומר יכול להיווצר מצב שאנחנו נדחה דבר אמיתי

מפני דבר שאינו אמיתי ולא נשים לב אפילו

כי נדבקנו בדבר הזה ולא שמנו לב שיש דבר חשוב יותר שאנחנו בועטים בו בגלל שאנחנו מקפידים על דבר אחר או מייחסים חשיבות לדבר אחר

ולפעמים לפעמים אפילו בתוך בתוך בריאות הגוף זה ככה אדם למשל מנסה לשמור על פן מסוים שמאמר לו הרופא הוא שמע שדבר זה טוב וכולו והוא עושה את זה כל כך

עם רמח ושסא גידיו

שהוא בעצם המעשה הזה פוגע בדברים אחרים בבריאות שלו בלי לשים לב זה בא בהמון המון המון תחומים סולם הערכים חייב להיות לפי סדר והוא חייב להיות התכללות היסוד הראשון שכאשר בן אדם רואה שהוא הולך בקו אחד אז זה כבר סימן ראשון שאין לו סולם ערכים כי סולם ערכים זה שיש כמה שלבים ואם אצלך יש רק שלב אחד ורק קו אחד והכל סביב הקו הזה וגמרנו

וזה ההתחלה וזה אמצע וסוף אז

ברור שאתה לא בתוך הסולם אתה לא הצבת סולם בקיצור מארחי לב מכון מארחי לב בשביתה זה זה המצב ושוב אדם הוא לגמרי אינטליגנט לגמרי חכם והוא נשמע ממש טוב אבל משום מה הוא לא מתקדם זאת אומרת עם עצמו אפילו

העיקר העבודה זה שהוריד את הדברים מהמוח אל הלב וזה עבודה לא פשוטה זה עבודה של שנים זה עבודה של אבל האדם צריך לעקוב אחרי זה אחרי אחר עצמו כדי לראות

דברים מתקדמים אצלו גם כן

עכשיו אני עובר לשלב המצלי זה הכל היה ודיברתי אני ליבי ששלמה מנסה להוריד מהשכל אל הלב דיברתי אני אליבי

עכשיו

אנחנו בחלק השני של הפסוק הפסוק השלישי יותר נכון ולבי ראה הרבה חוכמה ודת

שלמה מספר שהוא היה בכל מיני מקומות והוא הפך והוא חכם יותר הוא מספר על עצמו שהוא חכם יותר מכל מי שמלך על ירושלים

ואחר כך הוא מסיים והלב שלי ראה הרבה חוכמה ודעת אז אני רוצה להתייחס למילה רעה ולבי ראה הרבה חוכמה הרעה הזה הלב ראה הרבה חוכמה מה הוא רוצה לומר

אנחנו יודעים שיש הבדל בין ראייה לשמיעה

כשאדם אפילו מדבר בעצמו הוא מקשר את עצמו אל כוח הראייה שלו יותר מאשר אל כוח השמיעה

אתם שומעים אפילו בשיחה פשוטה שאנשים מדברים

אני ראיתי

אבל יש עוד לפעמים שמוסיפים עוד ביטוי אני בעצמי ראיתי

אבל- מצוי שאדם יגיד אני בעצמי שמעתי המילה עצמי שמעתי

שמעתי איזה משהו כזה כמו שאומרים חלף לי ליד האוזניים זה גם יכול להיות אבל אני ראיתי נדבק לי יותר במציאות אדם יבוא ויספר ילד קטן שזוכר את הסבא והסבתא שלו שהם נפטרו אבל הוא זוכר בגיל 5 הוא ראה אותם אז אני ראיתי את סבא אני ראיתי את סבא אני שמעתי את קולו של סבא זה לא זה בזה הוא ולא בזה הוא משתבח הוא משתבח שהוא ראה

העצם שלנו העצם תופס חזק

יותר ראייה מאשר שמיעה שמיעה שייכת יותר לחלק ההבנתי שלנו החלק העצמותי של האדם נתפס יותר בראייה

ששלמה אומר וליבי ראה הרבה חוכמה ודעת

זה מפני שבאמת כשאנחנו מעמידים מוח לעומת לב

לב רואה

מצד החוש הוא קולט את התחושה של הדבר חזק יותר מאשר המוח מבין אנחנו יכולים להבין

סיפר לי חבר שהוא היה פעם בוויכוח עם מיסיונר בפורום זה היה בארצות הברית והמיסיונר נשאר עם הלשון בחוץ

ליד כולם הוא אומר לאותו אדם שאיתו הוא התווכח זה לא יחזור לך רבותי אני מרגיש אותו בלב אני מרגיש אותה אפילו מנהרת אני מרגיש אותו בלב זה לא יעזור לך

מה הפירוש מה זה זה לא יעזור לך הביטוי

אין לי תשובות לטענות אתה אומר אבל אני מרגיש אותו בלב

מה הוא רוצה להגיד אבל לכאורה השכל אומר לי אחרת זה ביטוי לאותה הוא באמת היה מיוחד

אבל אבל השכל

אמנם מבין זאת אומרת קלטת העניין אבל הוא לא רואה את הדברים בבהירות כאילו תחושתית לאדם השכל לא אומר הרבה כמו שאומר הלב עם הלב אומר לו איזה שהוא דבר אז ביחס לתחושות האנושיות הנפשיות הוא מרגיש את הלב יותר מאשר הוא מרגיש את השכל

זה לא יעזור לך אני מרגיש אותו בלב זה זה התנועה תנועת הביטוי של האדם

אז שלמה בא לומר דבר חדש הוא אומר בסדר יכול להיות בן אדם שהבין איזה שהוא דבר ופה אני רוצה להגיד דבר שהוא טיפ טיפה עמוק אולי אפילו עמוק יותר ממה שדיברנו בכל השיעור היום

כאשר אדם חכם השכלתן שעליו דיברנו בפתח הדברים הוא צריך לקחת ולנתח איזשהו דבר

הוא חייב לפרק אותו לגורמים

ואנחנו רואים מה עושה המדע הוא לוקח דבר וחותך אותו חותך אותו חותך אותו וחוקר את הפנים+ את כל מולקולה וכל זה נובר נובר נובר זה זה זה תנועה של שכל החלוקה הזו לפרטים והחדירה חדירה חדירה

פועלת החסידות טוב מה שהמדע עושה שימשיך לעשות אבל טוענת החסידות שהצורך לעשות את זה זה חולשה

אתה לא קולט את מהותו של הדבר ובגלל שאתה לא קולט את מהותו אתה מתחיל לפרר אותו לחלקים מה זה מה קורה פה עכשיו

מה אתה חושב שתמצא אחרי שתפורר אותו לחלקים אתה חושב שתמצא את מהותו לווא דווקא

אתה תמצא את מה שאתה חושב שתמצא

את מה שאני אני אסביר את עצמי קצת יותר בוא נאמר שאנחנו

נמצאים יש אנחנו פה איזשהי שוב ישוב כזה חס וחלילה לא היו לא תהיה רק בשביל המשל חדר לכאן איזשהו אדם לא רצוי

ועשה מה שעשה ואנחנו צריכים לתפוס אותו אבל אין לנו גישה למקום איפה שהוא נמצא אז יש שתי דרכים איך לעשות את זה

אפשר לקרוא לאריק שרון מפעם מה זאת אומרת היה מישהו שמשם חדר זאת אומרת השם הזה יכול להיות מקום של חדירה

אוקיי מחר השטח הזה חרוש אין אין מקום כזה בכלל מחוק עכשיו זה לא נובע זאת אומרת התנועה הזאת בוא נחשוב לנתח ממה זה נובע זה נובע כי אני לא מרגיש שאני יכול

עם פינצטה לשלוף את האדם שעשה את זה

אז כיוון שאני לא יכול וכיוון שאני לא רוצה להתנזק אז אני פשוט עושה במרחב גדול את מה שאני יכול לעשות כדי לשמור על הביטחון שלי כן זה אפשרות אחת יש אפשרות שנייה שזה מה שטוענים האלה שמנגדים לשיטתו של אריק שרון המיתולוגי

הם אומרים לא ככה צריך אנחנו נחזיר את השטח וזה

וכשפועל יקרה איזה שהוא דבר יש לנו מספיק כוח מודיעיני ושבקי להחזיר את את

שליט חזרה הביתה

כמובן שהוא חזר באופן מהכוחות המיוחדים של השבכ אני אומר כמה כמה שאנחנו הוכחנו לעצמנו שהשיטה הזאת לא מספיק הייתה חזקה זאת אומרת אבל שוב זה נושא בטחוני

אני רוצה רק לבטות משהו רעיוני נקי גם מי שלא מסכים איתי בעצם העניין אני רוצה לבטות משהו אחר

אני רוצה לומר שכאשר למשל אנחנו היינו עובדים אילו היה לנו איזה אדם או איזה כלב שהיה מסוגל שאם תעביר לפניו את כל לאנשים שגרים ביישוב הזה הוא היה אומר לך בצורה מוחלטת מיהו האדם הבעייתי שעשה את מה שעשה אז בשביל מה לך למחוק את כל היישוב

השכל אומר תמחוק כי השכל לא יכול לחוש עם עם החושים

המיוחדים שיש לכלב מייהו האדם שאותו אנחנו מחפשים

אבל הלב כן יכול לעשות את זה

לחוש אור לחוש מהות כשאני בודק עלה של איזשהו עץ ולצורך העבודה שלי אני צריך מאות עלים לקרוע

להנדס

ולעשות השחתה אני אפילו עושה גידול מיוחד בשביל לעשות את עבודת האינדוז הזאתי

זה בהחלט שכל וזה בהחלט לא דבר ברור

זה בהחלט לא דבר אמיתי מוחלט זה אין לי בהירות מוחלטת ממה שאני עושה ובגלל זה אני נאלץ לחפש אני עוסק בחיפושים

אז טוענת הורד החסידות

שכל פעם שאתה רואה ניתוח ופירוק וירידה לפרטים אז פה אתה שומע את את השכל מדבר השכל מכיוון שהוא מוגבל

אני חושב שהדוגמה הכי טובה אני פשוט בעצמי מקרטע אני מנסה שהדברים יובנו קחו למשל אדם שמקבל לראיון מישהו לצורך עבודה רגע ואיפה עבדת

ומה קוראות החיים שלך

ובן קמתה וזה מה עוד אתה יכול לספר על עצמך

לא יודע כל השאלות אני אעשה 100 שאלות הוא יענה לי על כולם ואני עדיין נוכל להישאר בספק האם אני אסתדר איתו במשרד האם הוא ימלא את התפקיד כמו שצריך או לא אבל יש בדרך כלל האנשים האלה אלה שיושבים על לעשות ראיון עם מישהו

הוא מקבל 10 20 30

פה אני רוצה איתו אני רוצה למה אתה רוצה מה קרה אני מרגיש שאני אסתדר איתו מה ההבדל

אני בואו לא נכנס עכשיו האם התחושה הזאתי האמיתית או לא זה עוד סוגיה בפני עצמה אבל למה ההוא שיושב ומנסה ליצור כללים מרובעים מתודים והוא נשאר בסוף מסופק מכיוון שהוא הלך עם פגישה של שכל ושכל יורד לעוד פרט ולא פרט רגע ואתה עבדת טוב אתה לא תלך לעשות

אבל בסוף באמצע ומה עם טלפונים ואם וארוחת 10 אתה תעשה תוך כדי שאתה מקליט

איך בדיוק מכל אתה תרד לכל הפרטים הוא יעבוד עליך בסוף זאת אומרת יכול להיות שאתה לא קלטת את הבן אדם הזה לא זה לא זה מה שאין כן כאשר אתה קלטת את הבן אדם תסלחו לי אתה לא צריך לקרוע כל כך הרבה ימים אתה לא צריך לרדת כל כך הרבה פרטים אתה לא צריך לבנות מן שאלון עם 100 שאלות ואם

יודע מה מה מה פה אתה פתח כל כולה אתה נותן לי עבודה לחצ יום אתה מכיר אותי כאילו כאילו אתה רוצה לא יודע מה

זה המגבלה של השכל מכיוון שהשכל לא קולט מהות אז הוא צריך לרדת לעוד פרט+ פרט נכון שהשכלתה אם הוא רוצה להיות איתי ציני הוא יכול להגיד אבל נכון שהוא בהרבה מקרים דווקא מאות השאלות הללו הניבו את המידע המדויק על העניין

אני לא יכול להגיד לו שלא בצורה מוחלטת לפעמים גם את זה צריך אבל אם יש לי קליטת מהות הדבר היא חזקה יותר מכל מאות השאלות שלך זה בדיוק העניין

אז אני בדיוק עכשיו נפל לי שאני יכול לתת דוגמה מתוך עולם ההלכה שיכול להסביר את ההבדל שבין איך שההלכה מתייחסת למתווך לבין שאיך שהיא מתייחסת לשם בחן המתווך זה זה שמתווך לח דירה והשדכן זה מי שמשדך בין בני זוג אז אז זה מבחינה הלכתית יש להם הבדל הבדל מאוד מאוד

חד וההבדל הזה נובע בדיוק מהנושא שעליו אנחנו מדברים עכשיו

צריך כמובן להתייחס לבקשות שלך אם אתה רוצה דירה עד קומה שלישית בלי מעלית ובאזור מסוים ועד מחיר זה וכמה חדרים ואיזה גודל חדרים ואיזה סוג שכנים את הוא צריך הוא צריך לקנות אבל תסכימו איתי שאחרי והוא יכול לתת את כל להכניס את כל הנתונים למחשב וכשאתה נותן לו אתה אומר לו מה אתה רוצה הוא מוציא לך 10 דירות אפשריות בפוטנצנציה ובאיזה שהוא שלב הוא

אבל לפעמים קורה שכל העשר דירות האלה לא מוצאים חן

עיניך זאת אומרת יש משהו מעבר

לכללים לקונים שאמרת לו בסדר אבל אם יש לו קצת חוש שישי והוא קולט אותך יודע שהברוש מתחת לבניין הזה יקנה אותך או האדניות האלה נכון צריך שיהיה גם הפרטים שאתה רצית שלהם אני קורא הפרטים השכליים כאילו אבל יש גם את החוש השישי שאתה יודע להתאים וזה המתווך

את עשתכן אני סבור שיותר

זה אחוש השלישי למה כי בא אליך בן אדם אומר לך בן כמה אתה אתה שואל אותו בן כמה הוא מחפש איזה זה איזה גובה ואיזה עיניים ואיזה ראש ואיזה זה ובסוף בסוף בסוף אתה מגלה שהוא לקח מישהו שלא עומד בשום קריטריון שאותו הוא רצה ואתה שואל את שואל אותם אבל אתה אמרת אז מה התשובה

התשובה היא ואני לא ראיתי עד היום אדם שלקח בסוף דירה הוא רצה 3 חדרים והוא לקח דירה של חדר אחד הכל בגלל

זאת אומרת אין דבר כזה שהדבר החיצוני או השולי או הרגשי יסחוף אותך בדירה ואילו בשידוך זה כן יכול להיות וזה מביא הבדל הלכתי מאוד מאוד מוחלט שוב הנושא של תשלום למתווך מוכר אבל ישנו גם תשלום שמשלמים לשדכן מבחינה הלכתית יש ביניהם הבדל

ההבדל הוא במקרה מאוד מסוים עם אם המתווך

נקרא למתווך א ניסה לתווך לך דירה ואתה בכלל לא היית בכיוון עכשיו בכלל לא היית בכיוון אחרי חצי שנה שהסתובבת בכל רחבי הארץ והתברר לך שההצעה הזאת הייתה מאוד טובה חזרת להצעה הזאת אני אתן לך אחר

אז אני לא מדבר כעת עכשיו על

מה שנקרא על החוק המדינה אני מדבר ככה על האמון הפנימי של האדם כיוון שחזרת להצעה עם המתווך השני

מפני המתווך הראשון יש מקום לומר שאולי אתה צריך לשלם לו כי הוא המציא לך גם לשלם לו משהו פה אומרת ההלכה שכיוון שבאותו זמן שהוא גמר איתך אתה היית סגור על זה שאתה לא רוצה את הדירה הזאת

הוא לא עשה כלום הוא לא יקבל כלום בשנחן לא ככה אם היה שדכן אחד שהציע לך הצעה ואתה בסדר ניסית לא נראה לך בכלל אחרי חצי שנה זה מתחיל להיראות לך לקחת את השדכן שלי

אמרתי לו לך תציע לאותה משפחה לך לאותה בחורה תנסה להציע לה וזה נסגר

בעקבות ההצעה של השכן הראשון אז אז הוא צריך לקבל שליש ממה שמ נותן לזה הרעיון זה מכיוון שאצל השדכן יש יש יצירת

יותר אמצעי יותר המצאה אז במובן שאנחנו מדברים עליו עכשיו אצל המתווך זה שכל

לגמרי והינו אצל השנחן זה יכול להיות שכל אבל זה שכל כזה שצריך לרדת ללב אז כיוון שזה יורד ללב פה צריכה להיות התאמה שאותה המתווך לא עושה המתווך הכי אני ניסיתי להסביר את זה פעם המחשב יכול לתפוס נתונים בלי סוף

בעולם התיווך הוא ממש מסייע בעולם השידוך

כמעט ולא אנחנו לא רואים שנעשים יותר שידוכים בגלל שאפשר

להכניס הרבה נתונים במחשב למה כי הכול בקריטריונים עובד הם פשוט לא מתאימים

וזה וזה

בפועל ממש ככה זה זאת אומרת שמעבר לכל השמות שלך צריך באמת להיות טיפוס כזה כזה כזה שמסוגל להסתכל ונראה לי וזה נראה לי שזה% השישי עובד שם חזק מאוד זה התחום זה

וזה הלב פוגע בעניין אני יכול

להתאים לך מלא פרטים חיצוניים אבל זה לא שכל לא נוגע בעצם בעניין הלב מרגיש את האמת של העניין השכל נובר סביב האמת לפעמים הוא מאוד קרוב אליה הוא כל כך פצע את כל הדברים שמסביב עד שהוא כברפצה גם את האמת תוך כדי שהוא מחפש

אנחנו עכשיו לומדים על המושגים הטובים אני רוצה לומר על אלו

המון המון מטעה אני מדבר שכשהלב הוא אמיתי אז האמת שלו חזקה יותר מאשר האמת של השכל זה מה שאני רוצה לומר

זאת אומרת מה פירוש שיכול יותר מניק אתה חש אתה חש

הרגשה של ברירות מוחלטות בלב יותר מאשר אתה מרגיש בשכר אבל אנחנו עכשיו לומדים על האדם ביחס לעצמו אתה מבין הוא צריך להוריד ראיות מהשכל אל הלב כאשר הוא יחוש אותו בלב זה יהיה אמיתי אני בסך הכל רוצה להגיע להבנה למה בסוף שלמה אומר וליבי רעה הרבה חכמה ודעת כי רק הלב רואה אז הוא רוצה להגיד על עצמו אני לא כמו אותם אנשים שנשארו עם השכל כמו שהוא בשכל

לאו דווקא הבינו את האמת שלו אלא אצלי השכל ירד גם אל הלב זה הנקודה אני רק רוצה לומר דבר אחד שלהשלמת התמונה מבחינת האמת שלה היה אדם אחד שהיה יכול לראות בשכל שלו

זאת אומרת לפי כל מה שדיברנו השכל שלו מגבלה זה כשהדברים מגיעים אליו הוא לא רואה אותם ביסודיות אז לכן הוא צריך לפרק כל דבר לגורמים

משה רבינו לא היה כזה משה רבנו בטבעו היה אחד

זה נקרא ראייה בחוכמה הוא היה בחינה כזאתי זה מופיע בביטוי שהוא

ויער ראשית לא על משה זנמר ויער ראשית זה החלק העליון של האדם החוכמה של האדם הוא כבר בחוכמה היה מבחינת תוויה אצל שלמה זה היה כאשר זה הדברים ירדו אל הלב

אנחנו כולנו כאלה וזה המגבלה שלנו זאת אומרת משה רבנו זה היה השיא של השלמות

כמו שהיא תהיה לעתיד לבוא זה משה רבינו אנחנו

יכולים להגיע למצב שהלב יגיד לנו דבר לא נכון ואנחנו נרגיש אותו איך אמר לי איך אמר אותו אחד אני מרגיש אותו בלב

למשל שלמה המלך אמר על מצוות פארד

שאני אמרתי החכמה והיא רחוקה ממני אני לא מצליח להבין את מה שעומד מאחורי המצווה הזאת ואילו למשה רבינו חזל אומרים שהקדוש ברוך הוא אמר לו לך אני מגלה את ההפרה

שרבינו זה חוכמה אבל לא חוכמה שהוא עמל עליה היא באה לא שלמה הוא כאדם מלמטה למעלה הצליח להגיד חכמה לכן על שלמה אומרים שהוא היה מסוגל לתת

3 1000 משלים על כל דבר ודבר מה זה 3 1000 משלים אומרת החסידות הורדה של השכל מדרגה לדרגה מדרגה לדרגה עד לאדם שיכול להיות

הוא היה חכם יותר מן הטיפשים ככה כתוב במרכאות שלמה המלך היה יותר חכם

מן הטיפשים למה הטיפש בטוח שהוא החכם הכי גדול שכולם סביבות טיפשים בשבוע היה מסוגל לרדת למוח של טיפש ולהראות לו שבתוך הטיפשות שלך אני חכם מה מה זה טיפש טיפש

למה אנחנו לא מסלגלים לתקשר איתו מפני שיש לו קווי יסוד אחרים נקודות היסוד שלו הם אחרות לגמרי אנחנו למשל מבינים

ששלם יותר מאשר חצי

ואחד +1= שתיים טיפה לא מבין את זה ככה אצלו השכל יסודות השכל עובדים אחרת כיוון שכך אתה מנסה לדבר איתו בהיגיון מנסה להראות לו שטח והוא לא רואה אותך כחכם בכלל כמו המלך קלט איפה הטיפשות של הבן אדם שתמיד הוא מבין שאחד והאיש הזה תמיד 1 + 1= 3

הוא קולט את הסוג של החולי הזה וקולט איך החולי הזה איך אדם שמבין יסוד כזה

איך התוצאה של הספר שלו תהיה הלאה בעוד דברים שהוא יחשוב ובתוך שכל חולה כזה הוא היה מסוגל להיכנס

ולתת פרשנות ולחדש חידושים טיפשיים בתוך השכל הזה ולהראות לבן אדם הטיפש הזה שלמה המלך חכם יותר מן הטיפשים אז זה נקרא חוכמה שיירדת כמו שאומרים לתוך העקיבה יורדת יורדת יורדת לתוך לתוך לתוך בוץ

ואילו אצל משה רבינו הוא היה הליקופטר מלמעלה לחוכמה הוא קיבל את החוכמה שלו ברור רובד אלוקי עליון הוא לא עמל עליה בלמטה למעלה אז זה סוג אחר של חוכמה זה הכל

בנוגע לשאלה מי היה יותר חכם במובן הזה יש לה בוא נגיד שלמה עם מה אנחנו היינו פוגשים אותו גם היינו אומרים עליו שהוא חכם משה אני לא בטוח זה בדיוק כתוב עליו ככה כתוב שהיה מחציו ולמעלה אלוקים מחציו ולמטה איש

הוא לא הוא לא היה לגמרי בן אדם בן אנוש רגיל

מבחינת הפנימיות שלו

אחרי שהטיפש הזה הרי מה קורה מה קורה לנו למשל אנחנו מבינים בכל דבר לא

אז איך אנחנו עובדים איך אנחנו מתקדמים בחיים עם הזמן אנחנו פיתחנו לעצמנו שאם המוצר הזה הוא מחברה זאת הוא בסדר

אנחנו יוצרים כללים בלי לשים לב ואם פלוני אומר את זה הוא יודע מה שהוא אומר אם הוא אומר את זה בטוח הוא משקר אנחנו ככה אנחנו חיים

אבל אני מדבר סטיגמות לא מובן השלילי של העניין אלא אנחנו חיים עם איזה שהם כללים שאנחנו תוך כדי הניסיון שלנו יצרנו אותם

אני אגיד לך משהו גם גם השוטר חיים איזה שהוא כללי אז זה פעם אחת פעם שניה פעם שלישית בסוף הוא קיבל סטיגמה שלמה המלך חכם עכשיו היידה מה שהחכם הזה אומר אתה צריך לקבל נכון למה הוא שולף אותו החוצה זאת אומרת מה אנחנו לא מצליחים לשחרר את השוטר מהבעיה שלו

שוטר הרבה בעיות

ושהם כאלה הפסיכולוג מנסה להגיע לנפש שלו לא מגיע למה הוא לא מגיע

כי הוא אומר הוא לא מבין שום דבר הפציינט אומר הוא לא מבין שום דבר הוא לא מבין מה הוא מדבר בכלל הוא מבלבל את השכל ככה הוא אומר והוא מרגיש שכולם אומרים עשבי השדה לעומתו כולם אפס

לעומתו אם הצלחת לרכוש את האמון שלו

שאתה איש

בכיס שלך ככה זה

אז אומרים זה ששלמה השתמש בזה אחר כך לרפואה זה הפשיתה אגב איך הוא נכנס אבל איך הוא פירק את המכסה מנוע של אותו אחד זה היה הפלא איך הוא חדר לעולם שלו הוא מתכוון למשל של רבי נחמן מברסלב של האינדיק על אותו אחד שישב תחת השולחן והיה בטוח ש זה הנורמלי להיות תחת השולחן בלי בגדים ולאכול עצמות

והוא מנסה להסביר לו אפשר להיות תרנגול לצאת מהשולחן ואפשר להיות תרנג

ללבוש חולצה ואפשר להיות תרנגול להיות ככה אדם אז בסוף הוא נעשה בן אדם אחד נורמלי למה כי אפשר להיות תרנגות בן אדם נורמלי

הכל דרך הטרנספורמציה

טוב אז אנחנו רק נסכם את העניין

שמה שנשאר לנו לכל פנים להשתדל כל זמן שאנחנו עדיין רואים רק דרך הלב אנחנו צריכים להשתדל שהדברים שיעברו אלינו אלא על הלב שהדברים שאנחנו מרגישים בלב לא יהיו דברים שהתחילו בבחינת

כאן נמצא כאן היה רק בלב אלה דברים שהם פתח הדברים דברים שהגיעו מן המוח והלב רק שימש כטרנספורמטור ולא כמיילד מוחלט של אותו דבר זה מה שאנחנו צריך להשתדל כיוון שבאמת הלב הוא כלי עוצמתי לתת לנו תחושת אמת מוחלטת בוא נשתמש בו לדברים שהם אמיתי דברים אמיתיים מוחלטים

מה שאין כן כאשר אנחנו ניתן לו

לנסוע לאן שהוא רוצה הוא יכול להגיע למחוזות רחוקים ולגרור חלילה את השכל אחריו זה מה שנקרא השורה התחתונה בעבודה בנפש האדם שאנחנו צריכים לקחת לעצמנו בחסידות והמוח זה הכלי זה החומר והשכל זה האור שבתוכו זה זה השכל זה הרעיון התוכנה יש שם מחשב יש את התוכנה המוח זה אבר מסוים שנקרא מח עבר עם המוח

להתפתח אז הנימים האלה שמעבירים את המסרים שלו דרך הקנה מתפתחים בהתאם ואז הוא מעביר מסרים בריאים ללב ואז הוא מעביר גם לחות כי ההתפתחות שלו זה לא רק התפתחות רוחנית

אני אגיד לכם היו היו אפילו צדיקים כאלה שלא הייתה להם מנת משכל גלויה גדולה אבל אבל הם הם הם היו מאוד מאוד מאוד טהורים זה אחד מהצדיקים האלה המפורסמים והמידו שמה מפה

זה זה בית אצלו לידי ביטוי כל כך עד כדי כך הבעל התניא היה ההגאון של החבורת תלמידים של המגיד ממעזריטש

ורבי זושומולי היה נחשב כהנוותן הבט

הפשוט שמשרת את כולם כזה הם נקלעו פעם לפונדק באותו זמן בעל נתניה ישב בעבודת מחקר כבדה מאוד על האותיות של כתיבת מזוזות

אמר לו המגיד שבשמיים יש מחלוקת

האם ללכת אחרי אותיות שכתב הארי זל צורת האותיות כמו שסידר הארי זל או כמו צורת האותיות שכתב בית יוסף ויש מחלוקת ורוצים שאתה תעשה כתב ממוצע בין שתיהם מבחינה האידיאולוגית של הכתב וזה עכשיו עמל עמל עמלה עמל שבועיים אני חושב

וסירטט הצליח למצוא

שרטוט של אותיות שיהיה פשרה בין הדעה הזאת לדעה הזאת בין הדעה הזאת לדעה הזאת

הוא נתן את הכתב הזה לסופר שלו שיעשה שיכתוב לו תפילין מהסוג הזה באותו בוקר הגיע

לאותו סופר רביזיה שרטוט עם אותיות ואמר לו אני רוצה שתעשה לי תפילין עם האותיות האלה זה היה בדיוק אותו אותיות של בעל אני אומר מאיפה יש לך את זה הוא אומר אני עשיתי את זה

שואל אותו איך ואיפה הוא אומר לו אני בבוקר קמתי אני שמעתי שבשמיים הכריעו שהכתב האמיתי זה הכתב הזה

לכן אני רוצה כתב כזה אז בעל נתניה עשה את אותו דבר דרך השכל ודרך עד שהוא מוריד את זה למטה ואצלו זה היה אז איך אומרים זה הוא עלה הוא עלה על תוכנה של מישהו אחר הוא פרץ תוכנה של מישהו אחר זה לא גם זה הדוגמה

זה הראייה של הלב כן זה הראייה של הלב אבל כן אבל אנחנו איך אומרים יש לנו יותר קל לנו לעבוד עם השכל השכל הלב מאשר להיות רבי זושומני פה האמת היא ככה שהשכל הוא היסוד

האמונה היא כמו אופק מה פירוש אתה מבין מה שאתה יכול להבין בשכל במאה% שיש שאוקבים שהיה מעמד שיניים ושהוא אינסוף הכל טוב הכל אבל

לוקחת את כל זה שהוא גבולי אומרת מכאן ואילך שזה אני לא רואה

פוק אני מאמין עובר זמן אתה ממשיך ואתה צועד גם פסיעות כמה אז האופק שהיה נראה לך עד עכשיו שזה הסוף של מה שהשכל מסוגל להבין צריך להתרחק ואז אתה משליך את הדברים הנוספים הלא מובנים על האמונה

ביהדות התייחסו לגברים שהם קצת יותר בעל הטניה ולנשים שהם קצת יותר זוז רבי זוז אמר לי פולי זה ההבדל יגידו שאצלהם קצת יותר התחושות הן שולטות ואצל הגברים השכל אמור לשלוט אלא אם כן הוא הפך להיות אישה יש אנשים שהפכו להיות גברים אבל אני מדבר ברמה הטהורה של העניין האמת היא בכלל האמת היא בכלל

שהלב הלב והמוח זה חכמה ובינה

בכלל זאת אומרת הבינה בינת הלב

ביטוי הבינה שמפרקת את הדבר טוב זה זה נמצא בלב אז איפה השאלה שאני איפה השאלה

כאשר יש מצב הבריא של הלב כשיש איזה שהיא מהשכל והלב מפרק אותה טוב

מפתח אותה טוב מתעסק איתה זה המצב האידיאלי

מה שאנחנו שללנו בשיעור הזה כאשר הלב הוא מחוסר רסן

אין לו אין לו מעל הוא לא מחובר עם הקנה הוא לא נשלט על ידי גורם נוסף זה היה הדבר שכאילו אנחנו אמרנו שזה לא לא שלם המצב הזה הוא לא מצב של שלמות אפשר לאמן אותו להיות מקבל טוב לערוך טוב את מה שהשכל מגיש זאת אומרת להגיש טוב את מה שהשכל מזרים כן זה המצב האידיאלי

טוב אז ונתתי אני אליבי נחזור לפחות נשכח את הפסוק ואומר דיברתי אני עם ליבי

דיברתי אומר שלמה אני מדבר אני לא צועק כי השכל הוא המדבר צעק ליבם זה הלב צעק ליבם דיברתי אני אלי בי האני של האדם נמצא בשכל שלו לא נמצא בלב אבל הוא צריך להעביר אותו אל הלב איך הוא עושה את זה באמצעות הקנה הקנה עצמו דרך החלק החיצוני שזה הוורידים שעוברים עובד דרך מה שעובר בתוכו שזה בחינת הלחות של המוח כדי שהלב לא יהפוך להיות

מין

שורש פורא ראש ולהנה שעושה מה שהוא רוצה ואחרי שהגדלתי והוספתי חוכמה זה החלק השני של הפסוק על כל כאשר יותר מכל אשר היו לפני בירושלים זה בחינת החוכמה לא הסתפקתי בחוכמה כמו שהיא כיוון שהחוכמה אין לה תחושת אמת מוחלטת תחושת האמת המוחלטת נמצאת דווקא בלב ולא במוח

המוח מפרק את הדברים יפה אבל זה החיסרון שלו וזה החולשה שלו

ולכן וליבי ראה הרבה חכמה ודת אני לא הסתפקתי בה הוספתי חוכמה והגדלתי חוכמה פה אני השתדלתי להוריד את הדברים אל הלב ולחוש באמת המוחלטת שלהם

ואז כמו שאתם קראתם לזה האדם השלם שלמה האיש שהשלום שלו והשלמות שלו

ואז אני בעצם הגעתי למסקנה

שהשלמות של האדם זה כאשר הדברים עוברים מהמוח אל על הלב

זה אנחנו הוספנו שזה היה שלמה אצל משה רבינו הראייה הזאת הייתה בתוך השכל עצמו אבל אנחנו

לא אוחזים בדרגה הזאתי והעבודה והשיעורי בית לכולנו עד סוף החיים זה להשתדל הדברים יעברו אצלנו נשתמש בכוח העוצמתי של עימות שקיים דווקא בלב ולא בדברים ולא

בדברים אחרים להשתמש בדברים אמיתיים באמת לא לדברים

מדומיינים

בקיצור הלב זה כוח רצון יש לו מדחף לא רגיל אז נשתמש בכוח הרצון לדברים חיוביים לדברים בונים לדחיפה אמיתית

ולא כמו אותם חלמאים שהחליטו שהם צריכים לדחוף את ההר והם פשטו את המעילים ודחפו את ההר ובאו גנבים וגנבו את המעילים והם הסתכלו וראו שהם לא קיימים אז סימן שדחפנו הרבה נו שהקדוש ברוך הוא יעזור לכולנו נשתדל

אנחנו נעשה את ההשתדלות הוא יסייע בידינו שלא רק המוח יהיה גבוה אלא שמשהו משהו משהו מעט מזה יגיע גם ללב

אז אנחנו נהיה אנשים אחרים לגמרי אם אנחנו ניישם

נרגיש אפילו מעט ממה שאנחנו מבינים בשכל אז אנחנו נראה עולם אחר

עולם אחר יש דברים אחרים הכל יהיה יפה יותר אמיתי יותר

בונה יותר מקדם יותר נכון יותר

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא