ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

מברכות הנהנין

על איזה מיני מאפה מברכים מזונות, ומתי מברכים המוציא, ועוד דינים הקשורים למאפים

ברכות הנהנין:

  • כיסני בשר שהוכנו מבצק רגיל (לא בצק עלים) ונאפו, ברכתם 'המוציא', גם אם עיקר כוונת האכילה למילוי והמאפה טפל בעיניו[1].
  • חטיפי שוקולד שמעורב בהם גם קמח לשם שיפור הטעם, גם אם כמות הקמח מזערית ביחס לשוקולד ולסוכר (כגון החטיפים המכונים 'כיף כף', 'פסק זמן' וכדומה), ברכתם 'מזונות'[2].
  • הברכה הראשונה על 'שניצל' סטנדרטי היא 'בורא מיני מזונות', כיון שהפירורים העוטפים אותו באים גם לשיפור הטעם. אך ברכתו האחרונה מסופקת – לברך 'על המחיה' אי אפשר כי בדרך כלל לא אוכלים שיעור 'כזית' מהפירורים עצמם תוך 4 דקות, גם 'בורא נפשות' אי אפשר לברך כיון שהבשר טפל לפירורים ונפטר בברכת 'מזונות'. העצה לכך היא לאכול 'כזית' נוסף ממאכל שברכתו 'על המחיה' (כגון: פסטה) ועוד 'כזית' מאכל או 'רביעית' משקה שברכתם האחרונה 'בורא נפשות', ולפטור בכך את ברכתו האחרונה המסופקת של השניצל[3].
  • כמו כן, כשאוכלים מאפה עם מילוי כגון אוזן המן, יש לשים לב שכדי לברך 'על המחיה' צריך לאכול 27 גרם מהמאפה עצמו תוך 4 דקות, כי יש ספק האם המילוי מצטרף לברכת על המחיה או לא. הדבר משמעותי ביותר באכילת ופלים, אם אכלנו חתיכת ופלה שמשקלה הכולל 27 גרם, עדיין לא נוכל לברך 'על המחיה', כי לא ברור שאפשר לצרף את השוקולד לשיעור, אלא צריך לאכול כמות ופלים המכילה 27 גרם אפיפית וזה עצמו תוך 4 דקות[4].
  • מאפה שהוכן ממי פירות במקום מים, או אפילו רוב מי פירות ביחס למים, או אפילו מים בלבד אך עם הרבה תבלינים, מעיקר הדין מברכים על מאפה כזה 'מזונות', אך כיון שיש אומרים שברכתו 'המוציא', 'בעל נפש' יאכל אותו רק בתוך הסעודה. לפי זה, גם מי שנוהג כעיקר הדין ומברך על מאפה כזה 'מזונות', אם אוכל אותו בתוך הסעודה אפילו בתור 'קינוח', אינו מברך עליו כלל, כי שמא ברכתו 'המוציא' וכבר נפטר עם הלחם ו'ספק ברכות להקל'[5].
  • מאפה העשוי מעיסה המכילה מי פירות ושאר תבלינים של עידון ותענוג (כגון: דבש, שמן, מרגרינה, ביצים, פירות טחונים, יין, סוכר, קקאו וכו') בכמות העולה על הקמח, ועיקר המאפה הוא לעידון ותענוג המתיקות, ברכתו 'מזונות' גם ל'בעל נפש'[6]. לכן יש לברך עליו 'מזונות' גם בתוך הסעודה כשבא בתור קינוח[7].
  • מאפה העשוי מעיסה של מי פירות או ריבוי תבלינים (כנ"ל) ובנוסף לכך היא גם בלילה רכה (נשפכת בתבנית ולא ניתנת ללישה) כמו לדוגמה 'עוגה בחושה', יש שכתבו שברכתו 'מזונות' לכל הדעות ולכן יש לברך עליו גם בתוך הסעודה כשבא בתור 'קינוח', כמו כן אפשר לכתחילה לאכול ממנו הרבה עד כדי שביעה מבלי לחשוש לקביעות סעודה וספק 'המוציא' (בשונה מדין 'פיצה' ו'לחמניות מזונות' דלהלן)[8].
  • חז"ל אסרו לאפות לחם חלבי, שמא יאכלוהו בטעות עם בשר, אלא אם כן אופים כמות קטנה שנאכלת תוך יום אחד, או שעושים למאפה צורה מיוחדת שניכר לכולם שהוא חלבי[9]. אבל עוגה חלבית מותר לאפות, כי אין דרך לאכול עוגות יחד עם בשר. לעומת זאת 'חלה מתוקה' חלבית אסור להכין, כי דרך אנשים לאכול חלה מתוקה גם עם בשר[10].
  • לכתחילה נכון להימנע מאכילת 'בריה שלימה' פחותה מכזית, כמו לדוגמה גרגיר שלם של שומשום, מחמת הספק האם מתחייבים על זה ברכה אחרונה[11]. למרות זאת, מותר לאכול חתיכת עוגיה פחותה מכזית גם אם יש עליה כמה גרגירי שומשום שלימים, כי השומשום בטל אל העוגיה שאינה בריה שלימה ואין כאן אפילו ספק ברכה אחרונה[12].
  • פיצה הנמכרת בחנויות, בדרך כלל עשויה מבצק שנילוש במי פירות ולכן ברכתה מזונות מעיקר הדין (למי שאינו 'בעל נפש' – כנ"ל)[13]. אמנם, מי שמתכנן לאכול מהפיצה כ-230 גרם (שיעור ארבע ביצים), וכמות זו משביעה אותו, יטול ידיים ויברך המוציא וברכת המזון על הפיצה עצמה. ואם אוכל מהפיצה פחות משיעור מ-230 גרם, וגם זה משביע אותו, עליו ליטול ידיים ולברך המוציא תחילה על כזית לחם גמור כדי לצאת מידי ספק [כמו כן אם מתכנן לאכול כ-346 גרם (שיעור שש ביצים בינוניות), וכמות כזו אינה משביעה אותו, יטול ידיים על כזית לחם גמור. ואם מתכנן לאכול מהפיצה כ-1244 גרם (שיעור חצי עישרון), גם אם כמות כזו אינה משביעה אותו יטול ידיים ויברך המוציא וברכת המזון על הפיצה עצמה][14].
  • כמו כן מי שאוכל 'לחמניות מזונות' (שנילושו במי פירות) עד כדי שביעה, אם אוכל פחות מ-230 גרם יטול ידיים ויברך המוציא תחילה על כזית לחם גמור, ואם אוכל 230 גרם – יטול ידיים ויברך 'המוציא' על הלחמניות עצמם.
  • הברכה הראשונה על 'שלווה' היא 'בורא פרי האדמה', אולם יש ספק האם ברכתה האחרונה 'בורא נפשות' או 'מעין שלוש', לכן לכתחילה כדי לצאת מספק יש לאכול אותה רק בתוך סעודה, או לחילופין לאכול במקביל אליה דברים נוספים שברכתם האחרונה 'על המחיה' וגם 'בורא נפשות' ולפטור איתם את ה'שלווה'. קרה ואכלנו כזית 'שלווה' מחוץ לסעודה ואין אפשרות לפטור אותה באמצעות מאכלים אחרים, מברכים אחריה 'בורא נפשות'[15].
  • לחם מטוגן, אם יש בו 'כזית' (כ-27 גרם) ברכתו 'המוציא'. אין בו גודל כזית (כגון שחתך את הפרוסות לפני הטיגון), ברכתו מסופקת ויש לאוכלו רק בתוך סעודה של לחם רגיל[16].
  • קרוטונים בהכשר בד"ץ עדה החרדית ברכתם מזונות[17].[1] סדר ברכות הנהנין פ"ב ס"ח. ואם אינו חפץ כלל בכיסונים אלא רק בבשר, לא יברך על הכיסונים המוציא רק כדי לפטור את הבשר, אלא יוציא הבשר מן הכיסונים ויברך עליו בלבד, אלא אם כן מדובר בשבת ויום טוב שאז יברך על הכיסונים ויפטור את הבשר, ראה שוע"ר סי' קעז ס"א.[2] סדר ברכות הנהנין פ"ג ס"ב-ד. ודלא כביאור הלכה סי' רח ד"ה מברך.

    [3] סדר ברכות הנהנין פ"ג ס"ב.

    [4] יש לציין שמבירור שערכנו אצל משגיח בד"ץ עדה החרדית המעורה היטב בתעשיית הוופלים בחברות שונות, עולה שיש חברות המערבות מעט אפיפית טחונה במילוי השוקולד. אך מכיון שלדבריו זהו דבר המשתנה מחברה לחברה, מסוג ופלה לוופלה, ואפילו מחבילה לחבילה, ובנוסף כפי הנראה הוספת האפיפית נעשית לשם הסמכת עיסת השוקולד בלבד ולא להשבחת טעמו, על כן לא ניתן לצרף את מילוי השוקולד לשיעור כזית לברכה אחרונה. ועיין עוד שו"ת הראשון לציון ח"א או"ח סי' כ. הליכות שבת ח"ב עמ' תקנב.

    [5] שו"ע אדה"ז סי' קסח סי"ד. סדר ברכות הנהנין פ"ב ס"י.

    [6] סדר ברכות הנהנין פ"ב ס"ט. קצות השולחן סי' מח בדה"ש ס"ק יד.

    [7] ראה מגן אברהם סי' קסח ס"ק יח שבדבש מרובה מהקמח לכולי עלמא ברכתו 'מזונות'.

    [8] ש"ך יו"ד סי' קיב ס"ק יח בשם תורת חטאת. סדר ברכות הנהנין עם ביאור הרב גרין עמ' 58 הערה 7. ברכה כהלכה ח"א עמ' רנ. לב השבת סי' עא.

    [9] שו"ע יו"ד סי' צז ס"א.

    [10] ראה שו"ת מהרי"ט יו"ד סי' יח.

    [11] סדר ברכות הנהנין פ"ח ס"ט.

    [12] שו"ת אבני נזר או"ח סי' לח ס"ק יג.

    [13] סדר ברכות הנהנין פ"ב ס"ט.

    [14] סדר ברכות הנהנין פ"ב ס"ב.

    [15] סדר ברכות הנהנין פ"א ס"ח (גרגירי השלווה עוברים כידוע רק התפחה אך לא בישול). וראה ספר הברכה כהלכה, קליקשטיין, ח"א עמ' רעז הערה 18.

    [16] סדר ברכות הנהנין פ"ב סי"ג. חידושי צמח צדק קצח, א. משנה ברורה סי' קסח ס"ק נו. קצות השלחן סי' מח בדה"ש ס"ק כז.

    [17] מדריך בד"ץ עדה החרדית לימות השנה תשע"ו עמ' 50. ואם הם מטוגנים בשמן עמוק, גם באכילת כמות גדולה מאוד (כשיעור קביעות סעודה) ברכתם מזונות, ראה סדר ברכות הנהנין פ"ב סי"ב.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא