תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו רוצים היום בסיעתא דשמיא לסיים את פרק ג' של קוהלת. פסוק כב. אומר שלמה וראיתי כי אין טוב מאשר ישמח האדם במעשיו כי הוא חלקו כי מי יביאנו לראות מה שיהיה אחריו. קודם כל פשט.
ראיתי אומר שלמה שאין טוב לאדם יותר מאשר הוא שמח במעשיו זאת אומרת הכי טוב זה להיות שמח במעשים שלך כי הוא חלקו כי המעשים שלך זה באמת החלק שלך כי מי יביאנו לראות במה שיהיה אחריו זאת אומרת במה שיהיה אחריו אז אז אנחנו ננסה להיכנס למשמעות העמוקה של החלק הראשון של הפסוק ואחר כך הדברים כבר
דרך ממילא יובנו בחצי השני של הפסוק הקדוש ברוך הוא ברא את האדם וברא אותו עם שאיפה לאינסוף האדם רוצה לדעת את הכל להבין את הכל להרגיש את הכל להתנסות בהכל טבע האדם
הכל הוא רוצה חזל הכירו את הטבע הזה של האדם ו אמרו מיד אין אדם מת וחצי תאוותו בידו זאת אומרת מבחינת התאווה הוא תאב הוא רוצה הכל אבל הוא לא מצליח להשיג אפילו חצי וזה מאוד הגיוני
מכיוון שהוא מורכב מארבעה יסודות והוא מאוד מוגבל אז כיוון שהוא מוגבל זה לא פלא שהוא לא מצליח להשיג את הכל
מצד אחד האדם שואף לאינסוף מצד שני כולנו באנו לעולם לתקן משהו לתקן משהו מוגדר כל אחד עם השליחות שלו אז אם באנו לתקן דבר מוגדר אז אנחנו בעצם צריכים להיות מוגבלים אנחנו צריכים לרכז את עצמנו בהגבלה
אבל שוב נתן לנו אלוקים הטביע בנו רצון ושאיפה לאין סוף אז יש פה איזה שהיא בעיה תיאולוגית לא מובנת אתה אתה סותר את עצמך אתה דורש מאיתנו בורא עולם שניישם את עצמנו במשהו מסוים בבחינה מסויימת בראיון מסוים בתיקון מסוים זה מוגבל ומצד שני אתה אומר לנו
אני הטמעתי בכם הטבעתי בכם נתתי בכם תכונה שאתם שואפים להכל אתם רוצים את הכול איך איך האדם מסוגל לחיות בריתמוס כזה הרי בטוח שהוא יבוא לידי טעות אם אני רוצה את הכל ואומרים לי שיש מתוך הקול הזה רק דבר אחד שבאמת אתה צריך לכוון את עצמך אליו ולתקן את עצמך אז רוב הסיכוי שתטעה מכיוון שיש לך למה 1000 דברים מתוכם אתה צריך לקחת דבר אחד
יש לך 999 מבלבלים שגורמים לך הסחות דעת גורמים לך לחשוב משהו אחר והרבה מאוד מסתבר שהרבה מאוד אנשים באמת מסיחים את דעתם ונופלים באיזה שהוא מקום שזה לא שזה לא התכלית העיקרית שלהם אז לענות על השאלה הזו
זאת אומרת איך הקדוש ברוך הוא מ מציב אותנו במין סתירה פנימית כזאתי אתה הכנסת בנו את השאיפה לאינסוף ואתה אומר לנו שיש רק דבר מסוים שאנחנו צריכים לתקן איך אנחנו איך אנחנו משלימים את עצמנו עם שתי הבחינות הללו בי שלמה המלך ואומר במשפט מפתח הפסוק שקראנו
ישמח האדם במעשיו מה משפט המפתח הזה בא לומר תדע לך שהאדם שואף לאינסוף אבל הוא רק שואף הוא מצליח להגשים אך ורק את אותם הבחינות שחפץ האלוקים להעניק לו רשות ליישם האדם רוצה הכל אבל גם אנחנו מכירים את עצמנו יש המון המון דברים שרצינו ולא הצלחנו ליישם
מה הסיבה שלא הצלחנו ליישם את אותם דברים לא כי לא קיבלנו רשות מבית דין של מעלה ליישם עניין אחר לא קיבלנו רשות זאת אומרת שרק מה שהצלחנו ליישם סימן שפה נפתחו השערים הצינור הרוחני של הקדוש ברוך הוא הוזרם אלינו אז לנו נוסחה נוסחת פלאים כל דבר שלא הלך לך בחיים סימן שלא היה צריך ללכת כל דבר שהלך סימן שהיה צריך ללכת זאת אומרת אם אני שואל את עצמי מה התיקון שלי
נכון להיום אני בגיל וזה מה עשיתי מה רציתי לעשות ולא הצלחתי מה שאומר שלמה ישמח האדם
במה עשה האדם צריך לשמוח בדברים שהוא הצליח לבצע למה משום שהדברים שאותה האדם הצליח לבצע פה הוא יכול להיות בטוח במאה% זה מה שרצה ממני אלוקים דברים שלא הצלחת לבצע אתה יכול להמשיך לנסות באש נמוכה
ככה בקטן אבל תדע שהוא יכול להיות שזה לא התפקיד שלך בכלל אבל בא האדם ואומר מה אתה אומר לי אני מרגיש אני מרגישה שזה שייך לי אני מרגיש שאני רוצה לעשות את זה לא משנה מה לא דבר רוחני
אני רוצה לבקר אני לא יודע באיזה שהוא מקום בעולם אני רוצה לנסוע אני רוצה לטייל עוברת עוד שנה עוד שנה אני לא מצליח לעשות את מה שאני רוצה אני שואף למשהו מסוים ורוצה ורוצה ורוצה ומנסה משתדל ולא הלך לי אז אם זה לא הלך אז אני יודע שזה לא היה רצון מקל זה לא היה רצון השם הוא לא רצה את זה ממך לא בחר שזה יהיה שייך אליך אבל אם אני כן הצלחתי אז מה שהצלחתי
אני צריך להתמסד אז אני אומר פה את אומרת האדם מנסה כל הזמן אבל יותר מזה אני רוצה אני רוצה אני רוצה להסביר את עצמי שיהיה קצת יותר מובן זה פשוט אני לא יודע איזה דוגמאות אני אתן שידברו ללב שלכם אני יכול רק לתת דוגמאות שאני ראיתי
ראיתי הכרתי בני אדם אדם בגיל 60 נשוי אוהב עם ילדים וזהו
ליבו הוא אומר תשמע אני לא יכול להגיד לך שהחיים הם כל כך גרועים אבל חיפשתי משהו אחר אני חושב שפספסתי אותו באמצע הדרך
חיפשתי מישהי אחרת היא לא בדיוק רצתה אותי או שזה לא יצא או שלא פה או שלא שם ואם הרעיון הזה הוא חי הוא חי כבר נשוי 30 שנה וככה הוא ככה הוא חי אישה אחרת אומרת אותו דבר תראה אני הייתי צעירה ההורים שלי לחצו אותי דחפו אותי לא הבנתי מה שאני עושה לא מקובל אצלנו להתגרש נסגרתי פה
גמרנו להגיד לך את האמת לא מיציתי את עצמי בחיים ככה היא חשה באה שלמה ואומר מפיל פצצה הוא אומר אנחנו מורכבים
משאיפות אינסופיות כולנו כל אדם באשר הוא בכל רמה איפה שהוא אוחז השאיפות שלו הן אינסופיות ואילו יכולת המימוש היא מאוד מאוד מסויימת כל נשמה שירדה פה ירדה כדי לתקן משהו מאוד מאוד מסוים זאת אומרת אלוקים לא נותן לאדם את כל מאוויו הוא רוצה שהוא יעשה משהו מסוים זה קונפליקט
אז בשביל מה זה הכנסת בי את הבטריה הזאתי של הרצון לזה ולזה ולזה ולזה הנקודה בורא עולם ידע שללא שיהיה לאדם רצון אינסופי להכל הוא גם חצי הוא לא יעשה אנחנו מכירים את עצמנו שכאשר בן אדם רוצה
רוצה רוצה רוצה 100 הוא מצליח 50 הוא רוצה 50 הוא מצליח 25 אז הקדוש ברוך הוא הכניס באדם רצון לאינסוף אבל מה שאני רוצה הדשא כאן כאילו מה שאני רוצה להגיד תשמעו אל תחיו באיזה שהוא קונפליקט פנימי תחושת החמצה זה לא נכון התחושת ההחמצה הזאת היא היא באה מרובד אחד בנפש
הכוח של האינסוף של השאיפות שאלוקים שם אותו זו תחושת משם זה בא אבל האמת האמת כמו שאומרים האמת האמת היא שזה לא היה יכול להיות שאתה תעשה את הכל זה בלתי אפשרי זה לא לא זה לא בשביל זה אתה באת לעולם לא בשביל זה
הקדוש ברוך הוא רצה אותך ולא בשביל זה הוא הוריד אותך אז אם אנחנו הפסקנו אם אנחנו מסכימים לנקודה הראשונית הזאתי יכולים להתקדם הלאה מסקנה של הנקודה הראשונית הזאת אנחנו יש בנו אינסוף ויש בנו סוף האמת שלנו זה הסוף כדי לבצע את הסוף הזה אנחנו צריכים יכולת שאיפה אין סופית
במילים של קבלה השאיפה לאינסוף נקראת אורות והתיקון האמיתי שלנו זה כלים
אנחנו בעצם צריכים למלא את הכלים שלנו בלבד זה התפקיד שלנו בשביל זה האדם חי פה 100 20 שנה זה התפקיד אבל למעשה הוא שואף להרבה הרבה יותר וזה אורות זה לא היסוד ופה באה החסידות ושואלת שאלה קצת פילוסופית עמוקה היא אומרת מי יותר קרוב לקל מי יותר קרוב לאלוקים האורות שבנו או הכלים
לכאורה האור שזה השאיפה הוא קרוב לאינסופיות אלוקים או אינסופי אז האור קרוב אליו דומה לו יותר ואילו הכלי הוא מאוד מוגבל אלוקים הוא לא מוגבל אז צריך להגיד לכאורה שהאורות יותר גבוהים מאשר הכלים איך יכול להיות שתחליט הבריאה
שתכלית הבריאה זה שאנחנו נעשה כל אחד את התיקון שלו תכלית הבריאה תהיה רחוקה מהאלוקים זה שאלה ששואלת החסידות איך זה יכול להיות
ומה התשובה שהיא עונה על זה היא עונה שהתכלית היא הכלים ולא האורות והאינסוף של האורות שזה השאיפות האייפות האינסופיות של בנו האלוקים לא נבראו אלא כדי שאנחנו נוכל ליישם את עצמנו בכלים ברמה מסויימת אז שואלת תורת החסידות אז מה מיוחד בכלים אז היא אומרת דבר מאוד מעניין אני יכול רק לחזור על האותיות של מה שהיא אומרת אבל להרחיב את זה זה לא לא יספיק לי השיעור הזה היא אומרת ובנוסחה הקבלית השורש של הכלים הם מהרשים או
השורש של הכלים בעולם השורש של היישום בעולם בא מאותיות הראשים מה זה אותיות הרשימה בהתחלה היה אור אינסוף ממלא את כל מקום החלל והקדוש ברוך הוא עשה סילוק צמצום ואחר כך הוא המשיך קו אחד דק
אז האמת האמת היא שכשהוא עשה סילוק נשאר רושם מהאיין סוף של קודם על סילוק והרושם הזה הוא השורס של הכלים
כל מה שאנחנו עושים כל מה שאנחנו חשים באורות זה לא מהאינסוף הקודם שהיה בהתחלה אלא זה במה שהקדוש ברוך הוא החזיר אחרי הסילוק במילים אחרות תדעו שהתיקון והמטרה ממוקדת והמיוסדת של כל אחד ואחת מאיתנו זה
השורש שלו האינסוף הכי גבוה שיכול להיות האינסוף שמעולם לא הצטמצם אף פעם לא ככה שהשורש של הכלים גבוה עוד יותר מהשורש של האורות ובמילים שלנו יש לי נפש יש לי שאיפות אינסופיות יש לי גם את יכולת המיקוד מה אני צריך לעשות מהתיקון שלי מה שנקרא השמח במעשיו שדיבר עליו שלמה איפה העצמות של האינסוף נמצאת בכלים שמה היא נמצאת העצמות איפה אלוקים נמצא
איפה העצמות של האור אינסוף נמצא בכלים איפה האלוקים נמצא באורות אלוקים זה זה זה לא שאומרים עצמות מדברים על הקדוש ברוך הוא
הוא בעצמו שמדברים על שם אלוקים זה צורת התגלות מסוימת זה צינור אלוקי מסוים שעובר לעולם אלוקים כן אז אפילו שם הוויה זה הכל בחינות ואילו שמדברים עצמות טרנסוף העצמות נמצאת בכלים ואילו האורות הם מקבלים רק הם מקבלים משם אלוקים שם קל משם שינד לדוד מי שם צבאות הם לא מקבלים מהעצמות לשעצמה
עכשיו אני רוצה להוכיח הוכחה מוחצת אתם יכולים להרים האצבע ולשאול אותי שאלה מאוד מאוד הגיונית אמרת בגלל שאמרת אנחנו צריכים להאמין לך כאילו מה אמרת אמרת יש לנו שאיפות אינסופיות אמרת יש לנו את את היכולת ההגבלה של התיקון האישי שלנו אמרת אקסו מה שהתיקון האישי שלנו שם נמצא עצמות אמרת אקסיומה שכוחות האינסופיים
השאיפות האינסופיות שלנו זה רע העצמות זה כוח יותר מוגבל זה זה זה האורות שהם יותר מוגבלים מאשר הכלים
תביא הוכחה תביא הוכחה שזה ככה תורת החסידות מביאה לזה הוכחה חותכת היא פילוסופית אבל היא לא קשה כולנו כולנו שמנו לב שאנחנו כשאנחנו מדברים לא משנה על מה שאנחנו מדברים מספרים משהו תוך כדי שאנחנו מדברים נופלים לנו רעיונות
ולפעמים אנחנו התבשלנו עם עצמנו עם בנושא שעליו אנחנו מדברים הרבה זמן אני יכול להגיד על עצמי למשל שאני מכין את השיעור אני לא מדבר עם אף אחד אני מכין אותו אני גם כותב אותו זה לא עזר לי בשיעור זה מקבל מהפכה אחרת הרבה מעבר למה שאני כתבתי בדף אז החסידות באה ולוקחת את התופעה הטבעית הזו והיא מנסה לנתח אותה היא שואלת איך זה קורה מה יותר גבוה מוח או פה מוח
ממציא מעמיק מה זה פה רק מדבר אבל הפה אצל הפועל אם אני ארצה בסגנון שדיברתי קודם אורות וכלים אז למי אני אקרא אורות ולמי אני אקרא כלים יש לי מוח המוח הוא אורות יש לו עוצמה של אור חזקה הפה זה כלי הוא מלביש הוא מלביש את הרעיונות של המח ויוצק אותם לתוך מילים מוגבלות לתוך לתוך אותיות אז הוא כלים עכשיו איך זה קרה כשאני
מתעסק עם פתאום נופלים לי הרעיונות ברעיון ולפעמים קורה שהתוספת היא היא גדולה לעיקר אני אומר את זה מעצמי אבל אני שומע את זה מכל מיני אנשים שזה ככה תוך כדי שאנחנו מדברים הכנו לעצמנו לדבר בפני
להסביר אפילו לא דבר הרעיון עמוק אבל יש איזה שהוא משהו שאנחנו רוצים להסביר אותו לאדם מסוים לשכנע שאנחנו צודקים באיזה נושא הכנו חזרנו כתבנו רשותנו ראשי פרקים
לו תוך כדי הדיבור עשינו כזה פנייה ונפל איזה שהוא רעיון וראינו בעיתוי ונפלו עוד כל מיני בסופו של דבר אם אנחנו נשמע הקלטה ממה שדיברנו ונסתכל על הדף שהכנו קודם זה פשוט זה שני שני דברים שונים אז אומרת תורת החסידות מה הרבי מרחיב בזה בספר המאמרים תפריש נון טית הרבי גם כן מרחיב בזה איך זה קרה אז הם קוראים לזה פשוט הפה הדיבור של שלו-
זה הביטוי יש שכל זה הראש אבל יש קדמות השכל זה נקרא השכל היולי השורש של כל החכמות הפה מחובר לשם זה מאוד מעניין מה הקשר בין הפה למוח אבל הוא מחובר לשם ברגע שאתה מדבר אתה מעורר פתאום נופלים לך והמוח היותר עתיק היותר עמוק מהתת המודע שלך נופלים לך רעיונות וזה בשעה שחשבת על הרעיון לא הצלחת לפתור את הבעיה
לא לא מצאת לה פיתרון לפעמים האדם אומר אתה יודע מה בוא אני אגיד לך מה אני חושב הוא כל כך מכיר את עצמו שתוך כדי שהוא יסביר את הדבר פתאום יפלו יפלו דברים חדשים שלא היה קודם עכשיו כל זמן שאמרתי עכשיו זה הוכחה חותכת לזה שיש כלים ויש אורות הכלים יש להם שורש עוד יותר גבוה מאשר האורות למה
כשישבתי ספון בחדר וכתבתי את השיר הייתי מוקף בערמות של ספרים ולא עזר לי ליפול על הרעיון הזה ורק בשעה שאמרתי אותו חסידות מחלקים הדיבור לזולת הדיבור בינך ובין עצמך שאלוקים לפני שהוא כתוב שהקדוש ברוך הוא כל דבר לפני שהוא אמר אמר אותו בפני עצמו 4 פעמים לפני שהוא אמר אותו החוצה אבל יש משהו אחר שאנחנו ישנים בלילה וזה גם בחינה מסויימת יוצאים לנו מילים
מדברים נניח זה המילים האלה הם לגמרי בלי משמעות לגמרי בלי משמעות זאת אומרת זה דיבור אבל זה לא דיבור שיפול ייפול לתוכו איזה שהוא רעיון שכלי זה זה זה סתם דיבור זה כן לא זה משהו אחר זה זה יכולת המה שנקרא ספיגה של המוח שהוא מצליח להוריד את הרעיון בצורה מוחלטת יותר החוכמה בלי שאתה יושן אתה מדבר וזה נופל וזה זה הפלא הגדול
אז מסקנת הדברים עד כאן הכלים יש להם באיזה שהוא שורש הרבה יותר גבוה מאשר הערון יש לנו את העוצמה ולכן שאנחנו חוזרים חזרה לנפש שלנו לא לזלזל באותם הדברים של ישמך האדם במעשיו המעשים שעשית מעשים הריאליים של המהות שלך הם הכלים שלך אתה צריך לשמוח בהם
במילים אחרות אני חוזר לאותו אדם שאומר לי תשמע אני חיפשתי אישה אחרת זה לא החיים שלי זה לא בסדר איך אומרים אני כבר סגור על הכביש הזה אני לא מתלונן אבל זה לא בדיוק השאיפה שלי אני אומר לו אתה חי בטעות
נדמה לך שמשהו היה חיכה לך מאחורי הכביש שום דבר לא חיכה לך זה כל מיני תהיות שווא שבאות מכוח מה שנקרא האינסוף שנטע הרצונות האינסופיים של נטע הקדוש ברוך הוא באדם ומצד שני האמה שיש לך אתה חי בטעות מפני שמה שיש לך בהווה זה הכי טוב
זה באמת הכלים שמתאימים לך אתה מדמיין אחרים היו יותר טובים וזה לא נכון זה לא ריאלי זה לא אמת הקדוש ברוך הוא מכניס באדם רצונות אינסופיים מפני שללא רצונות אינסופיים האדם לא התקדם לשום מקום אני אתן דוגמה אילו הייתי כאן בחדר חשוך ומה זה חושך אני אדבר על חושך מוחלט חושך שאין טיפה של אור ואני רוצה לצאת מכאן אני לא מכיר את החדר הזה אז אני מגיע פתאום אני מגיע
לכאן הנה אני פותח את אהרוני מהדלת אני רוצה לצאת החוצה זה לא פה לא יוצאים החוצה אני נתקע אני רואה שאני לא יוצא אני מגיע מגיע לדלת ההיא שוב פותח לא מגיע לחלון אני חושב שזה דלת לא גם לא אנחנו נמצאים בחושך אנחנו מנסים כל מקום שאתה רואה שנפתחה לך הדלת ואתה מתקדם זה בגלל שיש לך איזה שהוא תיקון או תיקון קטן או תיקון גדול
בא בן אדם ואומר לי תשמע אני התחתנתי סך הדברים סך הכל שבועיים
התגרשתי איך אני צריך לתרגם איך הוא אמור על פי היהדות לתרגם את מה שהיה זה היה האמת זה שידוך ששייך לך לשבוע ימים
כי זה נפתחה לך בו הדלת אתה נפגשת עם עוד עשרות בחורות ששמה לא נפתחה הדלת למה היא לא נפתחה זה לא התיקון שלך הבא בן אדם ואומר לי אני 60 שנה כבר נשוי עם האישה הזאתי ולא טוב לי הוא אומר לא טוב אומר לא טוב לי הוא לא אומר לא טוב לו טוב לו היה יכול להיות יותר טוב טועה
הוא טועה מפני שהוא חי באיזשהו דמיון שהיה יכול להיות זה לא נכון למה היה יכול להיות הזה לא נפתח אף פעם הוא לא נפתח כי הוא לא היה צריך להיפתח אתה מדמיין איך הוא קרא לזה הוא שמח מסמך האדם במעשיו מסמך האדם במעשיו הוא אומר בהמשך כי הוא חלקו זה השמח בחלקו זאת אומרת שמח בחלקו מקבל משמעות עמוקה יותר לפי מה שאנחנו מדברים עכשיו השמח בחלקו
פירוש לא שאני לא אדם שאפתן אנשים טועים כשהם שומרים את זה אלא שומעים את האמרה של חזל איזה הוא עשיר שמח בחלקו מדמיינים איזשהו בן אדם עם צנום כזה עם גדים מטולעים ושאין לו בכלל רצונות לשום דבר שואלים אותי אם אתה רוצה כוס תה אז הוא אומר תביא לי כוס מים הוא לא רוצה שום דבר מעצמו וזהו
זה לא נכון זה לא נכון האדם האדם השמח בחלקו זה האדם שמנסה כל הזמן להשיג עוד אבל כל
זה עיקר החידוש שאתה שמח בחלקו כל פעם שהדלת לא נפתחה הוא שמח וכל פעם שהיא נפתחה הוא שמח הוא שמח על זה שהיא לא נפתחה והוא שמח על זה שהיא נפתחה בחור אחד השתדח שבועיים לפני החתונה הכלה ביטלה את השידוך בלי הסברים היו הזמנות כבר נשלחו אפילו ביטלה את השידוך עכשיו הוא שבור לגמרי
אז שוב אני לא מאמין באף אחד בניסיון ואני אומר אבל מבחינה רעיונית בוא נדבר עכשיו בלי רגש מבחינה רעיונית בכלל אז מה מה מה מה הוא היה אמור לחשוב אילו היה לו צריך להגיע לזה אבל מה הוא היה אמור לחשוב איזה יופי ניצלתי לא אמרתי שהיא בחורה לא טובה אבל בשבילי לא מתאימה אז למה זה נשבר זה נשבר מפני שזה לא מתאים לי אז ניצלתי אז אני צריך לשמוח
ניצלתי מדבר שהוא לא מתאים לי בוודאי אתה מנסה לאדם השמח בחלקו זה לא אדם פסיבי זה אדם שאפתן הוא כל הזמן מנסה אבל ב אבל איך הוא מנסה זאת אומרת איך הוא יוצא אחרי הניסיון שזה לא הלך אז זה לא אז זה לא היה צריך ללכת עכשיו בא זה כן ילך
אבל נכון להרגע זה מה שרצה אלוקים ואם הוא רואה במטווח של זמן כמו הסיפור של ההוא שנשוי 60 שנה הוא עדיין מבכה את אותה אחת שנפגש איתה בגיל 17 אני לא יודע מה מה קרה שמעת אתם יודעים כמה אנשים הולכים ככה בעולם כל אחד בסיפור שלו לקחתי דוגמה אחת כל אחד בסיפור שלו זה כאן
הטעות הייתה בזה כאן הייתה הטעות בזה הייתה הטעות זה לא נכון וודאי ככה אתה ממשיך לנסות ואיך אומרים היה היה חכם אחד אמר אני מאמין באמונה שלמה שמשיח יכול לבוא בכל רגע ונכון לכל אכזבה מה פירוש אני מנסה אם זה לא בא אז זה לא היה צריך לבוא ברגע הזה זה אני מנסה את הרגע הבא החיים הם בריטמים זה כל הזמן
משהו חדש אני אני הדינאמי כן אני רוצה לומר שזה הרבה הרבה יותר הרבה יותר משמעותי אנחנו רק בהתחלה זה הרבה הרבה יותר משמעותי נוגע לנו לחיים היסוד הזה כי בקבלת כתוב במפורש זה אני אומר קבלה אני מתכוון מאמר של הרבי
אמצעי כתוב במאמר של הרבי האמצעי בספר פירוש המילות בצורה מאוד מאוד ברורה הוא אומר את זה תדע לך שלא לפי איך שאתה חי איך שדיברתי עד עכשיו אם אתה חי עם האורות או אתה חי עם הכלים זאת אומרת מה אם יש אדם שחי עם הנוסטלגיה יותר ויש אדם שחי יותר עם הריאליות עוד מעט נראה שזה יכול להיות נוסטלגיה על העתיד גם כן אבל קודם כל מה אתה חי
מה יותר תופס אצלך מקום האורות או הכלים בניסוח שלנו הלב או המח הלב זה הרצון מה שהייתי רוצה שיהיה השאיפות האינסופיות או המוח הריאלי שמה מה עומד לפני עכשיו זה אומר שהקדוש ברוך הוא דן כתוב בחזל שהקדוש ברוך הוא דן את האדם בכל יום מה יהיה איתו כל יום הוא דן אותו אז הוא אומר זה לפי איך שאתה העמדת את עצמך באותו יום או כלי
אם אתה באותו יום בנוסטלגיה אז אלוקים איתך בנוסטלגיה עכשיו מה זה בתרגום בתרגום הנוסטלגיה של הקדוש ברוך הוא זה שאתה לא שום אור לא יורד אליך באותו יום איזה אדם אחד שאיך אומרים הוא קם בבוקר עם שיר ישן בפה
והשיר הישן הזה זה איזשהו איזה שהם איזה מנגינה
מזמזמת לו באוזן על משהו שלא יודע אולי שהיינו ילדים וזה היה מזמן אני לא יודע מה היה משהו ויש לו משהו שמזמזם לו בראש עכשיו אם הוא ישים לב טוב כל היום יהיה זמזומים כאלה ושום דבר לא ילך לו
הצלחת תיפול הכוס ייפול הזה הוא ידבר זה לא ילך זה זה זה שום דבר לא ילך באותו יום למה זה הריב אמצעי אומר הוא אומר שכשאתה הכנסת את עצמך כמו שאומרים לנישה של האורות של הנוסטלגיה אז גם הקדוש ברוך הוא נכנס לשם הוא נכנס לשם הוא אומר יש בעיה שלפעמים מגיע לאדם הצלחה וההצלחה נתקעת למעלה
מי תוקע אותה האדם במה בזה שהוא הכניס את עצמו גם כן לאור לאור כמו שהוא מה זה נוסטלגיה זה משהו ריאלי לא ריאלי אז אתה יודע מה גם האור הזה שאני רציתי להוריד לך הוא גם לא יהיה ריאלי
הבן אדם הזה ביום של הנוסטלגיה כשהוא יבקש מהבת שלו שתכין לו כוס תה היא פתאום תשכח הוא ישאר בנוסטלגיה הכוס לא תהיה על השולחן
מנסה להוריד את זה בהמחשה זה יהיה יום כמו שאנחנו קוראים יום לא מוצלח ואילו כאשר האדם יורד מבחינה מעשית מה אני צריך לעשות עזוב אותי מי מה הייתי אילו היו לי כנפיים ואילו זה וזה תעזוב את כל זה אבל למעשה אין לי כנפיים ויש לי רגליים ויש מכונית יש לי אופנוע ואני צריך לעשות זה 1 2 3 אז מה אם אני חי עם זה אז הוא אומר ההמשכה הרוחנית יורדת עד כאן שלב ראשון
עכשיו שלב עוד יותר מעניין זה משפיע על המצב רוח זה חידוש גדול יותר כי אנחנו חושבים שכשנכנסים
לנוסטלגיה אז אתה יודע מה הקוס תה לא הבאת לי אבל היה לי טוב על הלב חשבתי על אתה יודע על על הדמיונות וריחבתי היה לי טוב
לפחות במחשבה היה לי טוב אז ככה עוד עוד של חידוש זה באמת מהרב שאול ברוק הסיפור הזה הוא הוא הוא סיפר ככה בשם הבעל שם טוב הוא קיבל את הסיפור הזה מפעם התלמידים של הבעל שם טוב באו אליו אמרו לו מורנו ורבינו אנחנו לא מבינים מה שכתוב בגמרא יש סתירה פעם אחת הגמרא אומרת שהקדוש ברוך הוא בראש השנה קובע לאדם כל מה שיהיה איתו כל השנה
פעם שנייה כתוב בגמרא בכל יום האדם נידון תחליט זה פעם בשנה או כל יום בעל שם טוב לא ענה להם כמו שאנחנו מכירים כשהבעל שם טוב רצה ללמד משהו המחשות
זה לא דיבורים אלא זה הכל בהמחשות אחרי כמה ימים הוא אומר להם חברה היידה אנחנו עולים לעגלה נוסעים לאיזה שהוא מקום נסעו למקום לא רחוק ירדו התחילו לטייל באיזה שהוא יישוב פתאום עומד עובר לפניהם אדם זקן יהודי אדם הזקן
הוא נושא את ה את ה איך אומרים שואב מים שהיו הולכים עם המוט הזה על הכתפיים והוא הולך כזה קפוא וזה
נאנח כזה הבעל שם טוב עוצר אותו ושואל אותו מה נשמע מה זה החיים כאלה תראה מה אני עושה אני צריך לשאוב את המים מהברך
עכשיו אני כל כך זקן אין לי מה לאכול אני חייב לעבוד לא היה ביטוח לאומי פעם היה אני חייב לעבוד אבן קטנה שאני לא שם לב אליה באמצע הדרך משכיבה אותי על הרצפה המים נשפכים עד שאני מתרומם אני צריך לחזור חזרה לשאוב מים מהבארות פעם וזה החיים שלי בגיל כזה
ככה אני צריך לעבוד קשה הוא ככה טוען וטוען ורוטן ויש לי ילדים איך אומרים כמו שאנשים אומרים בנים גידלתי ורוממתי והם פשעו בי יש לי ילדים הם לא הם לא מוצאים אפילו פנאי לעזור לאבא זקן קצת
בעם הוא שמע אותו ואמר לו שהשם יעזור לך שתהיה לך טוב וזה ברך אותו מנסה חזרה לא אמר לתלמידים שלו כלום אחרי כמה שבועות מה שאתה אומר להם עוד פעם בואו נצא ניסח הם נוסעים מגיעים לאותו ישוב הולכים עוד פעם מטיילים+ פעם רואים את אותו שואב מים עם האקסל עם הזה על ה על הגב והוא שואל אותו בעל שם טוב מה נשמע
מה אני אגיד לך אתה בח שם אני זקן אתה רואה יש לי כוח אני יכול עדיין לסחור אני אגיד לך את האמת הוא כבר לא זוכר מה שהיה פעם קודמת
הוא כבר היה באלצהיימר הוא אומר לי הוא אומר אני אגיד לך את האמת לפעמים יש איזה אבן קטנה אני לא מבחין אני משתטח נופל אבל עם כל הגיל שלי אני מסוגל לקום מסוגל ללכת להביא עוד פעמיים פעם
בכמה זמן הילדים שלי מוצאים זמן עם כל הטילדות שלהם באים ומסייעים לי במה שהם יכולים בקיצור הם שמעו ואז הם טוב מעלה אותם לעגלה אומר להם שמעתם מה נשתנה אומר להם הבעל שם טוב חידוש נפלא
מה נקבע לאדם מה יהיה לו נקבע בראש השנה כמה הוא יצטרך לטרוח וכמה הוא ירוויח וכמה הוא יפול וכמה הוא יהיה מאושר כמה הוא ילך זקוף הכל נקבע בראש השנה אבל איך הוא יקבל את זה עם חיוך עם שמחה עם מורל גבוה או כמו שאומרים על הפנים בזה
זה זה כל יום צריך הסיפור הזה התחבר לי מהמאמר של הרבי האמצעי זה כל יום ומה קובע את זה כל יום זה מה שדיברנו קובע
איך אומרים קובע במה שאתה נוסע איפה אתה מעמיד את עצמך בתחילת היום אם אתה מעמיד את עצמך בתחילת היום אני היום בנוסטלגיה אז איך אומרים תאכל אותה זה ככה ייראה כל היום אם אתה מאמין את עצמך בחלק של הכלים לא בחלק של ההורים אז בסדר עזוב אותי מה היה תעזוב אותי עוד מה יהיה אבל נכון להיום מה המטלות שאני צריך לעשות אתה תראה שתספיק באותו היום פי 8 ממה שאתה מספיק ביום רגיל ביום שאתה אפוף מחשבות ביום שני יש לי איזה שהוא אדם מ מכיר מכיר
שהוא היה לו פרנסה מה זה מכיר מטפלים בו קצת פרנסה כזאת אני לא רוצה להרחיב היה לו פיין פרנסה כזאתי שהוא מוכר משהו והוא מרוויח הרבה כסף בלי להתאמץ הרבה
מבין יבין באיזה שהוא שלב הוא נתפס והוא כבר לא יכול זה מה שהוא צריך לעשות עכשיו זה פשוט לעבוד כדי לאכול לחם והוא כל פעם מספר לי מה אתה יודע אני בחודש אחד בשבוע אחד עכשיו אני מרוויח שיש 1000 ש"ח ואני בבוקר עד הערב עובד מה יום אחד אני רואה אותו שמח וטוב לב אמרתי לו מה קורה אתה לא היום לא עבדת קשה עבדתי קשה תלוי איך אתה מסתכל על זה
הוא בעצמו ראה איך אתה מסתכל על זה אם אתה מסתכל על זה בצורה של אני ממצה את עצמי אני איך אומרים עושה התעמלות כל אחד עם הראש שלו וכל אחד עם הכלים שלו הוא רואה את החיים בצורה אחרת אבל אם אתה כל יום קם בבוקר ואומר פעם הייתי יושב בבית לא הייתי עושה כלום ומריע מרוויח פי שניים ממה שאני מרוויח היום איזה חיים של מסכן יש לי אז אתה באמת מסכן
זה תלוי איך אתה איך אתה מתרגם את הדברים בא וזה נקבע בצורה של
של היום יום שלך זה נקבע בהסתכלות שלך יש לפעמים שיש מחלוקות כל השפיים הספרים זה יכולים של יהודים כן כל הסיפור כל כל החוגים ביהדות מסכנים עם זה כל החסידיות מסכימות על זה
הליטאים החסידים התימנים כולם מסכימים עם זה היסוד הוא הבוקר ראשית אומרים מלמדים את זה מהפסוק ראשית אריסותכם תרימו חלה אריסותכם זה הולך על ההריסה על המיטה איך שקמתם אם קמת כמו שאומרים קמת והחלום וישכבדם שני כאילו אם זה התחיל ככה בסגנון של חלומות וכאילו טוב יאללה נמשיך עוד קצת לא קמת עם איזשהו אידיאל מה אני עושה איך אני מעמיד את עצמי היום על איזה על איזה קטגוריה ככה זה ממשיך כל היום במילים שלנו של השיעור הזה זה אם אני מאמין אצלי על האורות או שאני מאמין את עצמי על הכלים זה בזה
תלוי עכשיו בזה אנחנו הולכים להעמיק עוד משהו קצת יותר
יש שני בעלי חיים אחד אחד אריה ואחד שור שניהם
מאוד חזקים אף על פי כן האריה מצליח איך אומרים להחצין את הגבורה שלו
ולממש אותה יותר מאשור השור יותר איך אומרים עדין ויותר פנימי יש וט מאוד עמוק שאמר אותו הרבי הקודם כתב אותו הרבי הקודם אל מילים של הסברה הוא רוצה להסביר את ההבדל שבין השור לבין האריה הוא מדבר על הוא מדבר על השור והאריה הפיזי לחלוטין
הוא אומר אתה יודע מה ההבדל זה זה זה עמוק אבל זה זה הוא אומר שזה נוגע לבני האדם בכל התחומים של החיים שלהם
השור יש לו מין איטיות מסויימת איטיות אפילו בתנועה אייות תנועתית ואילו האריה יש לו מין פראיות כשהוא רוצה אני לא מדבר על האריות אחרי סעודת צהריים שהשמש קופחת
יש לו מין יותר יותר תנועתיות כן הוא טוען שהתנועה הזו התנועה
התנועה של של העייפות שהשור משדר היא גורמת לו לא לגלות את הכוחות העצומים שיש לו היא גורמת לו שהכוחות האלה יתנו בתוכו האריה לפני שהוא מחצה חצוף כזה ככל שהוא יותר מחצן אז הוא מצליח לגלות את הכוחות שלו עוד יותר
עכשיו הוא אמר את הפורט הזה והוא מיד ישבה את זה לבני אדם בעבודת השם היו כאלה שהיו צדיקים נסתרים הסתירו את עצמם מעשים טובים לא שלא ידעו שלא ישמעו שלא והוא טוען שאלה ששייכים להסתרה זה רק אנשים מאוד מאוד צדיקים אבל כלל האנשים כלל הבריאות אם הם לא יסירו כל הזמן את מה שהם עושים אז הם יצליחו לגלות את הכוחות שלהם הרבה יותר
הם יהיו אריות מה שהם כן כאשר אתה עושה כל הזמן בהסתרה אתה הכרוחות שלך אתה לא מצליח למצות כמו שצריך זה היה הטענה שלו אני אתן דוגמה ואני חושב שאני פותר את השאלות
אני חושב אם אני הייתי יושב בבית תאמינו לי ולא הייתי בא לשיעור היום אז באותן שעות שהייתי צריך להכין שיעור הייתי גם כן לומד אני תאמינו אתם לא הייתי כנראה לומד כנראה אז בכל אופן אחרי שעברו השעות שהכנתי את השיעור והייתי מנסה להקליט בדמיון מה קורה כאשר אני לא צריך לנסוע בוותו ערב
אני גם לומד מה קורה כשאני צריך למסור שיהיו באותו ערב האיכות של הלימוד יותר טובה כאשר אתה צריך למסור את השיעור אבל פה למדת ופה למדת מבחינת השעות זה אותם שעות אותו זמן אותו דבר אז למה פה איכותי יותר מאשר כי פה היית צריך להחצין את זה החוצה כיוון שהיית צריך להחצין את זה החוצה זה גילה יותר את הכוחות שלך מה שאין כן כשלא היית צריך להחצין שום דבר החוצה אז אולי למדת ולמדת טוב אבל זה לא
זה לא גילה את הכוחות שלך כמו שצריך זה עשית
אבל זה לא היה מספיק מוצלח היה יכול להיות יותר מוצלח יכלת איך להחליט להיות מה מה אתה אתה שור או שאתה אריה זה תלוי לפי הנוסחה הזאתי תלוי מה אתה אז אם אם אנחנו מנסים עכשיו לקחת את ה את מה שלמדנו עד עכשיו אורות וקלים ומנסים להעביר אותם לאריה ושור
לפי מה שלמדנו עכשיו האורות הטבע של העור זה שהוא כן הוא בחלומות הוא חולם
לכן כשפרעו חלם אז עלו פרעה ואריה
זה תנועה של מה זה גילוי גילוי לקוחות ביתר שאת אז לפי לפי זה כשהאדם שקוע באיזה שהוא משהו נוסטלגי בלי שהוא שם לב זה שלב נוסף למעט מה שדיברתי קודם בלי שהוא שם לב הוא מכחיש את עצמו
הוא גורם לעצמו להיות יותר- פעיל- מוצלח כאשר בן אדם עסוק במה שהוא צריך לעשות יותר מעשי הוא אריה בסגנון שקראנו לזה עכשיו אז הוא מצליח ליישם את עצמו גם לולא עשיית הדשמיא של תחילת הבוקר שאמרתי שזה מאת הבורא אני מוריד את זה עכשיו
לא זה פרקטי פשוט יש מושג בקבלה שנקרא פנימיות בינה
יש בינה יש פנימיות בינה מה זה פנימיות בינה יש לי מח יש לי לב כשהם חיים בהרמוניה מושלמת
זה פנימיות בינה זה הגדרה הגדרה הקבלית שהעלב והמוח אצל האדם חיים בצורה מושלמת לחלוטין פנימיות המח מה הוא
מעשי מה צריך לעשות הלב נוסטלגיה המוח הוא אריה הלב הוא שור המח הוא כלים
הלב אורות זה זה הפוך ממה שהיינו חושבים היינו נותנים את האורות למוח אבל לא האורות נמצאות דווקא בלב ואילו הכלים נמצאים במח התיקון של התיקון של האדם
התכלית שהאדם צריך אליה להגיע זה להעמיד את החיים מה שנקרא מוח שליט על הלב מה זה מוח שליט על הלב שהכלים שולטים על האורות
עכשיו בואו נראה איך זה ישר שייך לפרשות השבוע ואפילו לחיטת של היום יהודה מהו גור אריה יהודה יוסף מה הוא שור בכור שורו אדר לא זה זה פסוק במפורש בפרשת וזאת הברכה כתוב שכשיעקב מתחיל לדבר על יהודה
אז מה הוא אומר מטרף בני עלית על יהודה הוא אומר את זה אתה יהודה מטרב בני עלית אז רשי מפרש שיהודה נמשל לאריה כי יעקב חשד בו שהואטרף את יוסף הוא זה שגרם ליוסף למות
מטרב בני אליא על ידי אני עכשיו מסביר את רשי לפי עינה של תורה מטרב בני אליך על ידי שטרפת את יוסף שמה זה יוסף אתה אריה יהודה שטרפת את יוסף טרפת את השור עלית עלית דרגה נעשה לך עילוי בניסוח שלנו כאשר האדם מצליח לטרוף יש לטרוף במושג לטרוף את הקלפים לערבב אתה מצליח לערבב את הדמיונות שיש לך בראש
מספיק לא רוצה עכשיו להתבלבל טורף את הדמיונות ומתחיל לעשות משהו מעשי תדע לך מכאן מתחיל עלייה באותו רגע שאתה מטורף את הכל את הקלפים תתחיל עליה מאותו רגע
את השור שוב תרפת את השור במובן של האיטיות שלו והעייפות שלו והכוודות שלו את זה טרפת ברגע שטרפת את זה אתה עולה הולך ועולה למעלה אני רוצה לתת לזה דוגמה
בשנת ת ש למד חית 1000 900 70 וששמונה אז כולם יודעים על כל פנים מי שיודע יודע מי שלא יודע היידה עכשיו
אז היה אצל הרבי התקף לב לחודש תשרי והוא
היה חלש והרבה דברים השתנו בסדר ההנהגה שלו שנהחר זה
לקראת ראש השנה תשית יש מה שנקרא חברי ועד המסדר זה סבנטי זה מקום כזה שצריכים אנשים כבר תנים בצורה יוצאת דופן שיצליחו להזיז את הספסלים הגדולים שם ושיצליחו לעשות סדר בקיצור רק לתאר מה איזה איזה שנקרא יוסלה גוי לא הם צריכים להיות בשביל לנהל את מה שקורה שם חברי ועד המסדר ככה הם נקראים אנשים שהם
ש הייתה הידיים שלהם חזקות יותר מהמוח זה זה
הרוב מבחינת הלחץ וזה פשוט לא נורמלי לראות איך שהם מתפקדים זה לא נורמלי אני חושב שהחיילי קומנדו היו עומדים ומסתכלים
איך שהם מצליחים בקיצור
האנשים האלה החליטו שראש השנה
אחד מהדברים היפים שהרבי נהיג אותם וזה לא היה אצל רבנים קודמים זה שהוא בסיום חג הוא עושה הבדלה והוא מתחלק מהכוס שלו לכל הקהל
מדובר בכוס של בריכה מדובר בדבר שמתחיל בשעה 8 בערב ומסתיים בחמש לפנות בוקר כשהוא כל הזמן על הרגליים ומקבל אנשים ונשים וילדים וכל אחד הוא מחלק מהקול של בריכה של של הבדלה אז מוצאי ראש השנה היה מקובל גם כזה כוס של ברכה אז חברי הוועד המסדר החליטו לבקש מהקהל מכיוון שהרבי חלש אז לא לעבור
האנשים ימנעו מלעבור מ לבקש אז איך אומרים מכיוון שהם היו אנשי ועד המסדר והשכל שלהם לא היה כל כך גדול אז הם אומנם הכריזו על זה לפני לפני שהרבי נכנס להתוודות הם הכריזו מבקשים בשם ועד המסדר לא לעבור בכוס של ברכה
שנגמרה ההתוועדות של ראש השנה אז היה סדר שמודיעים הכרזות של הודעות מה צריך לעשות אז אחד מהחכמים שלהם עמד ואמר וכמו שדיברנו ככה בפנים של הרבי וכמו שדיברנו לא לעבור וכל הקהל ככה שמע את זה כאילו תשתוק תשתוק בפנים של הרבי להגיד לא לעבור כוס של ברכה זה יותר מרוצפה
הרבי לא הגיף בכלל לא התייחס אחרי כמה ימים ביוד גימל בתשרי אחרי ראש השנה אחרי יום כיפור אחרי הכל
הרבי ביקש שכשהוא יחזור מהאוהל שיקראו לחברי ועד המסדר הוא רוצה לדבר איתם אז הוא אומר להם תגידו מי נתן לכם רשות להרביץ את ההודעה הזאתי במוצאי ראש השנה מי נתן לכם רשות יהודי בא ורוצה להגיד לי לחיים אתם אומרים לו לא אני לוקח את הסיפור הזה ואני אומר ככה מה הם
יש אורות יש כלים הכלים הם ריאליים מה פירוש ריאלים ריאלים מה שנראה למ מול העיניים שאני רוצה להמחיש מה אני מה למה אני קורא ריאלי ריאלי מעשי מעשי מעשים מעשי שעומד מול העיניים שלי עכשיו
מה זה אורות ספקולציות הם מאוד דאגו לבריאות
אבל זה ספקולציה מה יהיה עם מה יהיה עם בחינה מעשית עומדים פה אנשים אורחים שכתתו מגליהם ונשאו ושילמו כרטיסים מכל העולם בראו במיוחד לחודש תשרי ולהם אתה אומר אתם לא עוברים לקבל כושר ברכה אתה מבין מה אתה עושה פה
בחינה ריאלית מעשית את הכלים אתה לא מתייחס אליהם הכלים הריאליים אתה לא מתייחס מה אתה מתייחס אולי יהיה משהו לא טוב
הסיפור הוא סיפור יפה איך אומרים בלי קשר לדוגמה שאני רוצה להוציא אני רוצה להמחישני שכשאני מדבר על כלים ושאני מדבר על אורות אני לא מדבר על כלים זה ממש משהו של תשמע אם אני אעשה ככה אז יהיה ככה כלים זה משהו מעשי מעשי מעשי שעומד לי מול העיניים אז אני לוקח את זה כהמחשה
שכאילו הם היו באורות יחסית ו והמעשיות העכשווית שעמדה מול העיניים זה שיהודי עכשיו מבקש לחיים אז תיתן לו אחר כך בעוד יהודי ואחר כך באות 1000 + 6000 אז אבל מבחינת מבחינת המעשיות זה מה שעמד פה בחשבון עכשיו מה שקרה זה שכאילו הרבי קפץ לכלים ועם הקפיצה הזאת לכלים הוא המשיך 20 שנה ויותר לחלק כוסות של בריכה עם המידה על הרגליים
בלי שיראה שמשהו כמו שאומרים מפריע לו מבחינה בריאותית אז אני חוזר חזרה לאריה והשור אני יכול להיות שור בסיפור שלי להגיד שמע אמרתי ניתוח שנה שעברה עברתי פה קשה לי אני עייף בוא ניקח הפוגה קצת אתה לוקח את ההפוגה נכון זה ריאלי אני לא אומר שלא אבל מבחינה מעשית אתה עכשיו בלא אתה עושה ספקולציות כדי שיהיה לי כדי שאני לא ידבר על אדם שצריך את זה אלא אדם של למה לא לא מגיע לי יש כזה סגנו לא מגיע לי
אבל כאשר האדם נניח יצא מזה ועבר מהשור אל האריה לא אני כן יעשה אז הוא עושה בכוח אז הוא מקבל כוחות מתגלים אצלו כוחות וזה היה המסר שאנחנו הקודם בתור מתגלים אצלו כוחות עוד יותר ממה שהיו קודם בגלל שהוא גילה את עצמו