ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

כל הנחלים הולכים אל הים

כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא יותר מאשר העגל רוצה לינק הפרה רוצה להניק שיעור בספר קוהלת פרק א פסוק ז הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו נעסוק היום בפסוק לפי הסדר של הספר כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא האמת היא שהפסוק הזה ממשיך הלאה בקטע נוסף אל מקום שהנחלים הולכים שמה הם שווים אבל להמשך אנחנו נתייחס בהמשך השיעור אם אנחנו נגיע לשמה ונתחיל קודם כל הנחלים הולכים אל הים

כל הנחלים הולכים לים שאינו מלא

אז אני רוצה להתייחס קודם כל לכמה שלבים במשמעות הפנימית של הפסוק הזה של הקטע הזה חזל אומרים יותר משה עגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק התופעה הזאתי רואים אותה בשטח בצורה מאוד מאוד חדה בהמון המון תחומים

שהמשפיע זאת אומרת האדם שנותן ומעניק הוא מאוד רוצה להעניק ולפעמים הוא רודף אחרי האדם המושפע כדי שיקבל ממנו זה מן תנועת נפש כזו שקיימת בבין הורים לילדים אבל גם בין אנשים סתם ישנם אנשים שבאופן טבעי הם אקטיביים והם עושים והם יוזמים והם נותנים וישנם אנשים שהם מקבלים

ורואים שהמשפיע הגדול תמיד רודף אחרי המקבל בכל מיני צורות

הקבלה אומרת שכל המושג הזה של חיזור של האדם המחזה אחרי אבדתו של איש המחזר אחרי אישה וכל העניינים האלה הם אנחנו חושבים שזה כתוצאה מכל מיני דברים שאנחנו חושבים אבל על פי הסוד זה בגלל סיבה אחת פשוטה שהנשמה של האיש זה נשמה שמשפיעה והנשמה של האישה זה נשמה שמקבלת ולכן

טבע הוא זה שהמשפיע רודף אחרי המקבל

בייעוץ נישואים שקודם הנישואים

כשנפגשים

אז הרבה פעמים יש לאחד הצדדים לפעמים זה הצד של האיש ולפעמים זה הצד של האישה יש לו חששות וספקות

הרבה פעמים צעירים מעלים את החששות והספקות בסגנון כזה שהם לא בטוחים שהאדם הזה האיש או האישה שאיתו הוא או היא יוצאים הוא אדם נוח הם חוששים שהוא אדם קשה אדם

שתקיף אדם

שהשתלטה

סתם ככה לא תמיד אדם שתלטן לא מתאים לכל אחד ישנם אנשים שצריכים מישהו שתלטן ישנם כאלה

אבל ישנם כאלה שמרגישים שהם לא מתאים להם ישנה אישה שהיא מרגישה שהיא לא רוצה בעל שטן ישנו איש מרגיש גם כן בצורה הזאתי אז מה שמייעצים להם

איך תוכל לבחון את זה במיוחד במגזר הדתי והחרדי שאין לך כמה פגישות שאתה נפגש אז תוכל לדעת את האם התכונה הזאתי דומיננטית או לא הרי אדם מסתיר את עצמו בדרך כלל כשהוא נפגש אז הוא מראה את עצמו נוח מראה את עצמונאים

אז אחד מהפטנטים זה שאם האדם הזה הוא או אי הם שתלטנים אמיתיים הוא אף פעם לא יוותר על אף הזדמנות שנותנים לו להכניס את הרגל שלו איפה שהוא יכול לשלוט לדרוס איפה שהוא יכול מה שנדרש ממך זה להיות קצת מתוחכם ואפילו בשיחה פשוטה שיושבים ככה בבית מלון או מה לנסות לעשות את עצמך לכמה רגעים מין כזה

אז

מה אתה אומר איפה נשב אני לא יודעת אני באמת לא אכפת לי איפה שנרצה איפה שתרצה איפה שתרצה ואם רואים מיד שהוא עולה על הרעיון איפה שתרצה

אוקיי שם הוא נתת לאדם את האפשרות לשלוט במשהו מזערי והוא מיד הכניס שמה את הידיים ואת הרגליים שלו אז זה סימן שהוא באמת איש תקיף אתה בודק את זה פעם אחרי פעם

אתה יכול לזהות אם זה נכון או לא זאת אומרת זה טבע

שאדם שהוא דומיננטי אני לא מדבר כאל על טוב ורע כי יש דומיננטים שהם טובים יש תלתנים שהם עושים את זה חיובי ויש אנשים שהם קשים בזה אבל איך תדע את זה משום שהטבע של השתלתן זה לעשות את זה והוא רודף אחרי זה זה נקודת החידוש הוא רודף אחרי זה ואת תורת החסידות ואומרת כל הנחלים הולכים אל הים

זה הרעיון

הנחלים הם המשפיעים יש להם איזה שהוא מים שנובעים מהם

שנובע מאיזה שהוא מעיין הנחל נובע הים הוא כלום מה זה ים ים זה מין בריכה גדולה שממלאים

כל הנחלים הולכים הם הולכים אל הים הם מחפשים את הים כדי שהם יוכלו להשפיע לו הם המשפיעים זאת אומרת הם מקוריים יש להם מקור השפעה היום הוא המקבל הגדול ולא רואים שהיה מחפש אחריהם הים עומד על מקום אחד הם מחפשים אותו מה ששלמה רצה להגיד את התנועה הזאת שאדם שהוא בעצם משפיע הטבע שלו זה שהוא רודף אחרי מקבל

רואים את זה שוב אני אומר דוגמה במגזר הדתי זה מאוד מאוד משמעותי

שהחותן הרבה פעמים הוא שותף לבחירת החתן זאת אומרת הוא גם גם הבת היא זו שמחליטה אבל הוא מציע לה זאת אומרת הוא מכיר הוא מחפש הוא דומיננט בזה

שמים לב רואים הרבה פעמים שכאשר החותן הוא טיפוס דומיננט הוא מחפש חתן בטל זאת אומרת טיפוס בטל מקבל וזה יכול להיות שמציעים לו בחור מאוד טוב ואולי אפילו משכמו ומעלה ממש בכל התכונות אבל בגלל שהתכונות של הבחור הזה הם שהוא פעיל הוא אקטין הוא יוזם

משום מה יש מן פחד סמוי לחותן עליו או שהוא מפחד שיקח לו יקרה לו את הדומיננטיות שלו

את הבמה יש לו מין חששות הוא לא בסדר הוא לא כל כך מושלם בשבילו אז אחרי מי הוא רודף ובחיי הקצרים ראיתי את זה הרבה פעמים כאילו אותו דבר זה בחיי נישואים אבל בתחומים שהם ממש ממש מצויים בתחום של עובד ומעביד

יש לך לפעמים בוס ובדרך כלל הבוסטים הם כאלה שהם אנשים אקטיביים דומיננטיים בצורה גסה שתלטנים ותמיד הוא מעמיד לידו מן סגן שאתה לא מבין מה הוא מצא באדם הזה אדם חכם בסדר אבל כלום ממש הוא כלום והוא יור מתייעץ והוא זה ואפילו הם יושבים בשיחות הנהלה אז הוא לא יודע לפרגן לאף אחד אבל הסגן הזה יודע לפרגן ויודע להגיד

ואורי אמר לי

אז שאלתי את אורי מה פתאום הוא מוכן להגיד שהוא שאל מישהו משהו הוא לא ידע הוא אלוקים הוא לא שואל אף אחד כלום למה כי אורי הוא סיני אז הוא לא יכול לקחת לו כלום מכיוון שכך לא אכפת לו להגיד את לשבח לפאר לרומם אין לו בעיה עם זה הוא יודע הוא את המקום שלי לא יירש אף פעם כחסרים לו הקשורים לעשות את זה זה פשוט לא מתאים לו הדברים האלה חוזרים על עצמם המון פעמים

בזה אף היסוד לזה זה כל הנכלים הולכים אל הים

הנחלים הולכים לים הם עושים חיים עם הים למה מפני שהים הוא מקבל אותם כמו שהם נותן להם להשתלט עליו כמה שהם רוצים הם מרגישים שהם ממצים את עצמם עליו וכיוון שכך הם טוענים שהוא חכם מי שביטא את החוכמה זה אתה לא הם

אבל הוא מרגיש טוב עם זה

נוספת זה הפירוש שנותן הרבי בעצם הצדק ב-1 המאמרים שלו אני עובר לאיזה שהוא ספק נוסף בזה יש גמרא שמספרת על שני חכמים גדולים מדורות עברו

שניהם עמדו בתפילה לפני הקדוש ברוך הוא באיזה עניין אחדפלל ולא לא נענה והשני נענה מיד רקרצו ליישר את ההדורים אז אמרו ככה

אה הוא שהתפלל ולא קיבלו את תפילתו הוא כמו שר לפני המלך

ההוא שהתפילה שלו התקבלה מיד הוא כמו אבן לפני המלך העבד נכנס יוצא מפעיל את המזגן מחבא אותו מסדר הוא רואה את המלך 13 פעמים ביום כשהשר רוצה להיכנס אל המלך אז הוא צריך להזמין ריאיון וקובעים לו תור לשבוע הבא ואז הוא נכנס

יש הבדל ביניהם גם למעלה וגם לחיסרון

אז לחיסרון זה כשהאבד רוצה לקבל משהו מהמלך הוא יכול לעשות את זה בקלות הוא פוגש הוא מסוחח הוא רואה הוא

הרבה מעבר למה שהשר רואה ושומע ויכול להביע אבל ישנו איזה שהוא עניין דווקא בשר שאין בעבד בזה שכאשר השר כבר יושב עם המלך המלך מקבל את דעתו המלך מדבר איתו מושיב אותו לידו ומדבר איתו כשווה בין שווים מפני שלא סתם אני לקחתי אותך כשר אתה מלומד אתה חכם יש משהו בך

לכן רציתי לשמוע ממך

שר על פי ההסבר הזה זה אדם שמחובר לחוכמה האלוקית

ועבד לפי ההסברה הזאתי זה אדם שמחובר בכוח התפילה שלו לקדוש ברוך הוא אם אנחנו מחפשים בצורה אינציקלופדית להגיד את זה אז הביטוי ככה

הסער הוא חכם או תלמיד חכם

והעבד הוא צדיק צדיק צדיק מתבטא בדרך כלל בכוח התפילה שלו ולא בכוח התורה שלו לא הצד הדומיננטי שבו זה לא הצד החמתי האינטלקטואלי אלא הצד העמוד ציונלי הריגשי הדבקותי בבורא

רואים בפועל בשטח גם כן שתפילותיהם של מי נענות יותר של הצדיקים או של החכמים של הצדיקים מה מיוחד בצדיק התפילה מה היא התפילה התפילה היא תנועה של אני כלום

החכם יודע היטב את כל ספרי החוקה של האלוקים

אבל בגלל שהוא יודע אותם באופן טבעי הוא מכניס את האני שלו בתוך ההבנה

כל דבר הבנתי הוא מכניס הוא מבין את העניין איך הוא מסביר את העניין אז מכיוון שהאני שלו מרקד בשטח אף מי שצריכים אותו והוא חשוב וחיוני בשביל העבודה הזאתי של ממלכה וסביבה חכמים

אבל אחרי הכל אתה אתה רוצה לבקש משהו זה לא ילך כל כך מהר מפני שאין לך דו ט או קונטקט ישיר עם הבורא

אילו הצדיק אין לי כלום אני מרגיש הרגשת הכלום אצלו היא מאוד חזקה מכיוון שכך כשהוא מבקש הוא נהנה מיד

זה עוד פירוש לכל הנחלים הולכים אל הים

במובן הזה במובן התפילה

הים נקרא מלכות המלכות היא הספירה שמקבלת את הכוח מכל הספירות כולם אז זה נקרא ים האדם שעוסק בתפילה הוא גם כן ים לפי ההסבר הזה למה הוא ים מפני שהוא אין לו מציאות מעצמו כיוון שאין לו מציאות מעצמו הוא מסוגל לקבל הרבה מעבר

לכלים האמיתיים שלו זה הפירוש השני

הפירוש השלישי נותן את הכוונה כל הנחלים הולכים אל הים במובן של לב ללב יש שתי פתחים בפתח אחד הוא מקבל את הדם בפתח השני הוא מזרים את הדם ויש פה איזה שהוא התבוננות

בהנהגה שלו יש לו לב פתוח ללב יש לו לב פתוח לקבל את כולם זאת אומרת לקבל את אדם מכל האזורים השונים

מסנן אותו לטפל בו וכולו ואחר כך להזרים אותו לכל המקומות מה הפירוש הפירוש הוא זה שככל שהאדם יותר גדול בדרך כלל הוא מתייחס- לאנשים קטנים

ככה זה אתם ככל שהוא יותר מיוחד מרגיש מעצמו דרך אגב זה אחד ההבדלים בין גברים לנשים

לא תראו אף פעם רופא שנכנס ככה עם הבוקר הוא מגיע ככה לעבודה

והמנקה או המנקה שאוספים את השקיות ניילון שם בקופת חולים או במחלקה מטפל ושהרופא יעיז להגיד לו בוקר טוב זה פשוט לא לא קיים זה כאילו כאילו סליחה יש פה איזה שהוא בעל חיים מרחש פה מסביב כי אנחנו בכלל לא נמצאים באותו באותו לבל אנחנו לעומת זאת

רופאה שתיכנס לזה אפילו אם יש לה איזושהי אחת שעובדת שם שלא לא יודעת קרוא וכתוב אני מדבר איתכם זה הבדל בין נשים לגברים למה

כי נשים זה יסוד המלכות זה שאנחנו מדברים עכשיו זה הלב על שאנחנו מדברים על היסוד היסוד הוא זה שהאיבור של הלב עם האצבע הקטנה של הרגל והוא מפעים זאת אומרת הוא מדהים הוא גם מקבל מהאצבע את הדם

והוא גם לא מתבייש כשהוא מתפקד

שצריך להזרים עד החלק הכי אחרון למטה למטה את הדם ועל שם זה מתכוון שלמה כל הנחלים הולכים אל הים והים מיננו מלא הים זה ספירת המלכות הוא כנגד הלב זה הפירוש השלישי כשהלב מקבל מכולם ואחר כך הוא גם כן מזרים לכולם אנחנו על החלק של ההזרמה לכולם אנחנו נדבר בחצי השני של השיעור אבל כל הנחלים אחר כך מתמלאים בסופו של דבר מהים עצמו שוב זה חוזר חלילה

העניין הזה

מלמדים אותנו שהתנועה הזאת היכולת שלך לרדת לפרטים כל אדם גם לקבל מכולם וגם להזרים לכולם ולחשוב על כל אחד נובעת מזה שהיה איננו מלא כיוון שאתה לא מרגיש את עצמך יש אתה לא מרגיש את עצמך מציאות אדם בדרך כלל היה צריך להתמלאות

מילאת מילאתי מיליתי מילאתי מילאתי מיליתי עכשיו אני מלא אז אם אני מלא והוא ריק מה אני מתייחס אליו

אבל אם אני כל זמן שאני מתמלא אני מרגיש ריק

אז באמת מה ההבדל בין אם ובינו אין הבדל מהותי ביני ובינו רק בתנועה הזאתי הלב עובד כי באמת הלב הוא כמו הוא מכניס מפה ומוצא מפה מכניס מפה ומוציא מפה אז הוא אף פעם לא מרגיש מלא הוא באמת לא מלא הכל עובר דרכו והוא באמת לא מלא כיוון שהוא לא מלא הוא מסוגל להעביר את כל החיות עד לאחי קטנים זה הפירוש השלישי

שמופיע בתורת החסידות

עוד דבר שהוא חשוב

המדרש אומר ביטוי כזה

כל התורה שאדם לומד עינה אלא בלב

האמת שהיה אפשר להגיד כל החוכמה כל דבר שאדם לומד אינו בלב את שלמה שלמה מבקש מהקדוש ברוך הוא מתפלל לקדוש ברוך הוא בהתחלה מה הוא מבקש בתור שלום מלך מלאך באיזה גיל בגיל שתיים 10 ואז כל הסיפור של משפט שתי אנשים וזה בגיל שתיים 10 שלמה הוא לא נפטר בגיל מבוגר בגיל 50 ומשהו נפטר 40 שנה הוא מלאך אז אתה יכול להבין שזה

הוא מבקש לב מבין

לב מבין

יש חוכמה בלב איפה אנחנו רואים את זה בצורה מאוד מאוד בוטה מתברר שכל הצלחה של בן אדם זה בהתאם למה שהיה ברצון שלו בחשק שלו ולא בכישרונות שלו

אם נושא מסויים דיבר אליו תמיד הוא יצליח באותו נושא שהוא דיבר אליו מתברר שהלב הוא המחליט הוא הקובע איך זה קרה שהלב מחליט החל לא לא מחליט הוא מחליט שבמה אתה תתחכם במה אתה במה שאתה רואה הוא יחליט לך מה אתה רוצה

איך זה קרה שהלב מחליט מה אתה אוהב כיוון שהוא בטל זאת אומרת הוא מכניס ומוציא ואינו מלא אף פעם היה ויכוח ישן עתיק בין חכם יהודי רבי יונתן אייבשיץ לבין מה שהיה פילוסופים בתקופתו

הם טענו שהשכל מנצח והוא טען שהטבע הטבע זה הפירוש הרגילות הטבעית זאת אומרת הלב

מנצח הויכוח של שניהם היה בפני המלך המלך טען שהכל אחד

צריך להביא ראיות והוכחות לדעה שלו

רבי יונתן היה איש שהיה עסוק בדברים מדי גבוהים בשביל להכין את עצמו לוויכוח אבל השם ריחם עליו עזר לו הוא כשיצא מארמון המלוכה מיד חזר לגמרא והמשיכה לעסוק במה שהדברים אחרים והוא שכח את התאריך שקבע המלח שאתה צריך להביא הוכחות שהטבע הוא הוא המנצח ולא השכל

עכשיו למד ותוך כדי שהוא למד

עלה איזה שהוא חוץ מארץ מכבודכם איזה שהוא

עכבר על השולחן ותהיה לו על הספר בחוצפה

אותו והוא חזר עוד פעם והעיף אותו עוד פעם הייתה לו קופסת טבק לפניו העכבר קפץ לתוך הקופסה וא תפס את הפקק וסגר עליו

וזה המשיך הלאה ללמוד לא זה לא העסיק אותו עוד רגע

ופתאום דופקים בדלת השליחים של המלך הגיע הזמן שאתה צריך לבוא לארמון המלוכה אז הוא מבולבל מה מה מדובר שם מה אני צריך להוכיח טוב בוא נראה מסתדר בדרך להכניס את הקופסה לכיס והלך נכנס לארמון המלוכה והוא רואה דבר מדהים חתול הולך על שתיים עם כובע של טבח על הראש ועל שתי הידיים הקדמיות שלו מגש עם כמה כוסות תה והוא צועד

לקראת השולחן ושם את האם אלה שטענו שהשכל מנצח זה הייתה ההוכחה

טבע של החתול זה להיות חתול הנה תראה תרבתי אותו יכול להיות שאני לא אעשה ממנו איינשטיין אבל הצלחתי לקדם אותו לפי היכולות שלו

הוא על המקום הוציא את הקופסת טבק פתח בר החתול זרק את המגש וש רצח אחרי עכבר וזה ובזה נגמר הפיקוח זאת אומרת הלב הוא המנצח מה שנקרא האינסטינקט הטבע

הלב מבין שמבקש שלמה שלמה אומר מה אם תיתן לי שכל מה זה יעזור השכל שלי אבל אני אמשיך הלאה

אחרי דברים אחרים ואני אמשיך אחריהם אז יש לי הרבה שכל אנחנו רואים כל כך הרבה אנשים שיש להם המון שכל ונמצאים בכל מיני לא יודע מה בסוף אלה שכן מגיעים למשהו איך שאומרים את זה זה רק בגלל היום אומרים את זה השאיפות הם העיקר לאן שאתה שואף וזה תגיע

שאיפות זה הפירוש איפה שהלב שלך נמצא לאן שאתה רוצה

החפץ שלך פנימי נמצא

וזה נובע למה הלב קיבל את הזכות הזאתי שהוא ישפיע כל כך למה דווקא הוא למה לא השכל השכל הרבה יותר

גם אנחנו יודעים מוח לב כבד מלך ראשי תיבות המוח נמצא בראש הוא העיקר למה לא המוח קיבל את הכוח המיוחד הזה להחליט שמה שאנחנו מבינים זה אנחנו נעשה

למה הלב החליט שמה שאנחנו רוצים בזה אנחנו נדח

בגלל שהוא

החסידות טוענת שברור שהשכל צריך להיות זה שמנתב את הלב ברור אבל השאלה היא בתוך אנחנו מדברים במשהו הרבה יותר עדין

למשל אדם רוצה לישון אז יופי תישן כל החיים תישן אדם רוצה לאכול תאכל רוצה ללכת לכייף תראה אל תלמד תקיים אתה רואה שבסופו של דבר יש מה שנקרא מוח שלי

ומחנכים את הילדים ואת עצמנו להיות במוח שנים על הלב אז איפה נמצא הרעיון שאני מדבר עליו

מדברים שבמאות אתה לא מצליח לשנות את היסוד הלבבי שלך אתה יכול אתה יכול עכשיו לחוף את עצמך לא לאכול אלא ללמוד לא לישון אלא ללמוד אתה יכול לקרה חד פעמי וחד פעמי אתה יכול להמשיך על 120 שנה זה שכל אבל יש משהו יסודי

לבבי אצלך נטיית לב שאתה אף פעם לא תוכל לברוח ממנה זאת אומרת

יהיה הטבע שלך למשל אדם שבטבעו הוא גבורתי

אז זה היסוד שלו גבורתי זו הכוונה מזה בקמצנות מזה

ברצחת חנות כביקורת הכל זה גבורה כן אז אדם שהוא גבורתי הוא יכול עכשיו לשבת ולחייך לפזר חיוכים ולהגיד מחמאות לכולם כי עכשיו הוא נמצא בישיבת צוות ולתועלת העניין לימדו אותו צריך להיות בן אדם הוא עכשיו חתול עם עם מגש ביד אבל במהות שלו באיזה שהוא שלב זה כן הוא יכול להמשיך הלאה לקפוץ לעצמו

הוא לא יוכל לחזור לי בוא נאמר שכל החיים שלו הוא עבד על המידות שלו ועשה לעצמו טבע שני איך שקוראים לזה שהוא נינוח ושליו וסבלן בסדר אבל נקודת היסוד הראשונית שלו היא גבורה לכן

זה כמו אדם עם קביים שמצליח ללכת מהר הוא לא ינצח בתחרות של עשיית חסד פה בעולם הזה תמיד יהיו אנשי חסד גדולים ממנו כמו שהיסוד זה לא חסרון בו כי הוא נולד עם טבע קשה והוא שינה אותו זה לא חיסרון

אני רק רוצה לומר שהנקודת היסוד שאיתה האדם נולד נשארת בו באיזה שהוא מקום הוא יכול לשפר אותה יכול לתת לה קביים ויכול לתת לה עזרה סעד סעד אבל הוא לא משנה אותה בעצם לא רק שהיא לא יכולה להשתנות לא צריך לשנות אותה

ולא זה הכיוון האדם צריך להיות משהו רק שבמשהו להיות חיובי

גם לגבורה יש טבע טוב אתה לא יכול להוציא איש של חסד

ותרן כמפקד צהל אתה לא יכול זה לא ילך זה צריך להיות מישהו כזה איך אומרים זה רשאי אחד שישב שם זה לא רשע זה אדם שמסוגל לראות דם ולא להיבהל ואדם שיכולים לבכות לו שרוצים ללכת הביתה ולך מפה לא רוצה לראות את העיניים שלך וזה לתועלת העניין זאת אומרת הוא משתמש בכוח הזה במובן חיובי שלו

אבל מה כן נדרש ממנו נדרש ממנו התקללות זאת אומרת שיהיה לו גם את היכולת לחייך בזמן לאדם שמתאים וראוי

שיהיה לו גם את זה אז הוא קונה לעצמו את המידה הזאת כטבע שני אבל בסופו של דבר הוא יחרט על לוח המקרא הזיכרון והנצחיות כאיש מצביע שאומר בואו אחרי והולך ללא חטא כל המילים האלה זה מילים גבורות זה לא שייך בכלל

לטיפוס שהוא משוחרר ורגוע ושליונם

טבע טוב ורע בסדר למשל כעס תלוי מתי לפעמים כעס זה דבר חיובי שאתה רוצה להראות לילד שלך שאתה כועס כדי שהוא ישתפר זה חשוב כי אם הוא לא יראה אותך אף פעם שאתה מקפיד על משהו שהוא עשה אז הוא לא ישנה אף פעם

אז הכעס הוא גם חיובי השאלה באיזה מינון ניתן דוגמה מאברהם אבינו אני חושב שאנחנו צריכים אברהם אבינו כל כולו נתינה נתינה נתינה נתינה

אלוקים עושה לו מבחן בוא נראה אותך רוצח את הבן שלו

שיא של גבורה אז הוא עמד במבחן אז תגיד לי הוא המשיך הלאה לרצוח

לא זה היה ניסיון במהות מה היה אברהם במהות יסודו היה חסר

אז תאר לעצמך שאברהם רוצה להיות מישהו אחר אני מתכוון למה שהוא פשוט הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע יש בן אדם שבטיבו הוא עודה בראן חייכן תקשורתי

הוא קרא ספר על איזשהו גאון יווני שהיה כזה שתקן והיה כזה סגפן וכל היום הונח רק בספרים וזה וזה מאוד מתחבר לאישיות הזאת גם אני רוצה להיות כזה והוא מנסה בכל הכוח לחקות אותו זה ברכה לבטלה מה זה ברכה לבטלה לא שהוא לא יצליח אולי הוא יצליח והוא יצא בשם בעין הוא יצא בשם ועין זה חבל עליו

אם אלוקים עשה אותך תקשורתי ידידתי ידידותי

היכן ההצלחה שלך תהיה באותו דבר שנטעו בך שזה מדובר על תכונות יסוד האדם החייכן הזה יכול להיות גם אכזרי מאוד ולהתנהג עם החייכנות הזאתי כדי לבלף על אנשים ולרמות ולגנוב כספים ולעשות כל מיני שחיתויות

עם הטבע הזה מדברים שכל טבע חייב להיות חיובי ואתה צריך לשנות אם החייכן הזה משתמש בו כדי

להונות אנשים בבית המסחר שלו למשל לשנות את זה להיות אדם ישר אבל אחרי הכל הוא ישאר חייכן ונראה

ונחמד לא בדברים שליליים אלא בדברים חיוביים ואת זה אפשר וצריך לשנות מהלא טוב לטוב שבאותו תכונה צריך לשנות אבל בתוך תכונה עצמה יסודית תאר לעצמך שאדם כזה שנולד יבש הוא איש כזה יבש הוא נכנס הוא לא ידלג שלום

אשתו אחרי 10 שנים של נישואים לימדה אותו שכשבאים מהעבודה אומרים לו יפה שלום

הלאה עכשיו השלב הבא זה עוד 10 שנים שגם כן נשאר איך עבר היום אתם לעצמו שהבנאדם הזה יחליט

הוא הבין הסבירו לו לקחו אותו לתרגילים הוא הבין שכך לא מתנהגים ואז הוא רואה איזה שהוא לא יודע איזה שהוא מישהו איזה דמות איזה כוכב בטלוויזיה לא יודע איזה מישהו שהוא כל כולו של הדיבורים וזה ומגלגל שיחות לטפל

אז מתי יבוא זה לידי ועצ'ים

מתי אני אהיה כמוהו

אתה לא תהיה כמוה ולא צריך אותך כמו אתה יש טבע שמתאים לאופי שלך תהיה מסודר ריאלי תעשה את העבודות שלך על המחשב כמו שצריך

אל תעבוד יותר מידי בני האדם כדי שלא לדרוך עליהם בשתיקה שלך או בהתעלמות שלך אבל תלמד איך שהוא כן לתת אווירה של חיים אותות חיים גם לאלה שסביבך ובצורה כזאת אתה ממשיכה לחיות

זה פשוט עובדה בשטח ישנם אנשים

ונשים זה לא רק אנשים

אתם משיב אותה ליד המחשב אותו ליד המחשב מהבוקר עד הערב אבל זה לא לא טוב צריכים אנשים כאלה במגזרים שונים בעבודות שונות בעניינים שונים אז את הטבע היסודי לא נדרש ממך לשנות

מה שנדרש ממך זה שבתוך זה גוף אתה תהיה חיובי תהיה פרודוקטיבי תהיה טוב

אדם היה משהו אחד והפך להיות משהו אחר למשל היה ישראלי הפך להיות אמריקאי עם כל מה שמשתמע לכן אם הוא היה למשל פזרן בארץ וזה לא ישנה וזה דתי וחילוני זה אותו דבר

בין כך ובין כך הוא ישאר אותו דבר וגם הוא יקפה את עצמו מסיבות שונות הוא יחזור לתכונת היסוד שלו ביו מן הימים כנראה בקרוב

זה זה הנקודה התכונות יסוד הם הרבה יותר צבע יסוד

היהדות טוענת שכולנו בפנימיות דתיים זה טענה היא לא מנסה להוכיח את זה היא טוענת את זה שזה לא דבר שניתן לך בברירה בכלל כי אני טוענת שכשאתה נכנסת לגן היהודי אתה אתה מבין מין בעיה שאתה לא יכול סליחה שאני אומר בעיה אבל אני אומר אתה במין בעיה כי זה מסגרת מסויימת שלא תוכל להשתחרר ממנה היה עוד מישהו שטען את זה מחוץ למערכת

קראו לו היטלר היטלר טען הוא טען שליהודי יש איזה שהוא חיידק שהוא קרא לא עבר לפיל חיידק היהודי שהחיידק הזה זה חיידק של מצפוניות רגשיות לבביות אכפתיות ויהודי נושא את הגן הזה בתוכו ולא משנה איפה הוא נמצא ולא משנה מה אורח החיים שלו דתי או חילוני וגם לא משנה אם הוא בא במגע עם מישהו לאן הוא הגיע

הוא יכול להיות נמצא באיזה בית כלא סגור יהודי אחד לבד והוא שולח אמוציה לכל העולם כולו והוא מקלקל לשיטתו את כל העולם מלהיות חזקים וערים זאת הייתה הטבע שלו ולכן זה מאוד מצחיק אבל הנאצי זה מדגל בהריגה המונית של כל יהודי באשר הוא בכל גיל בכל מצב

זה בכלל לא משנה אם הוא דתי או חילוני כי היטלר הבין את זה שזה צבעים חיצוניים ונקודת הלב הפנימית היא לא דבר שניתן לשנות את תורת הגזע זה יכול להיות מצב שהוא ירגיל את עצמו בטבע שני לא לפזר בוא נניח אני לא מוציא שקל מעבר למה שאני צריך כי ככה אבא שלי הרגיל אותי וזה הטבע וזה הטבע השני שלי אבל מי שבטבעי אני פזרן

אבל באיזשהו מקום זה מתפרץ אצלו רק כשאני ואתה לא יודעים להצביע איפה זה קיים אבל הוא יודע איפה זה קיים זה טוב לאומר שזה לא טוב זה טוב שאדם עובד על עצמו הוא מבין שלא טוב לפזר נניח אם הוא מגיע למסקנה שזה משהו חשוב אז הוא זה טוב שהוא לא יכול את עצמו אבל אף פעם זה לא יהיה כמו האדם שנולד בטבעו קמצא

האמונה לפי טענת היהדות מחולקת לשתיים לחלק פנימי וחלק חיצוני חלק מודע וחלק לא מודע

כלומר אצל כולם זה הטענה אצל כולם הוא קיים בלא מודע וכל ההבדל בין נציג לחילוני זה כמה הוא גילה אותו הדת היא מסגרת חיצונית זה ברור נשאלת השאלה אם זה מסגרת חיצונית אז למה אז למה היא כל כך חשובה כאילו אז מה

אז בשביל מה כל זה התשובה היא זה שאנחנו וזה פלא אבל אנחנו חיים רק במסגרות החיצוניות פה בעולם

הצורת החיים שלנו היומיומית בכלל לא כדתיים או לא דתיים

צורת החיים שלנו באה לידי ביטוי מעשי רק במסגרות חיצוניות

יש בן אדם שאומר אני רוצה לעשות מה שבא לי אני רוצה להרגיש משוחרר לעשות מה שאני רוצה בוא נחשוב נדבר כעת על גוי זה הכי קל גוי שרוצה לעשות מה שבא לו אז בוא נבדוק בחיי ביומיום שלו האם הוא כזה טבעי ויסודי וחי רק עם תכונות היסוד שלו

כמו הכלא והחתול והזה שחיים עם תכונות היסוד שלו או לא יש מעט מאוד אנשים

ובדרך כלל נמצאים או בברבנל או בבאר יעקב זהו זה מה הנקודה

הנקודה היא זה כאשר האדם חי אנחנו לא חיים תכונות יסוד אנחנו חיים עם צבעים שאנחנו צבאנו קיבלנו או התרגלנו או צבעו אותנו אבל אנחנו לא חיים עם תכונות יסוד מה הכוונה

אני בא לי עכשיו עכשיו לצעוא אבל אני לא עושה את זה למה שכנים ישמעו

כן השכנים ישמעו ומה יגידו עליך יגידו שנפלת מהשכל אז אני לא אעשה עכשיו וזה דוגמא אנחנו כל החיים מסתובבים סביב צירים כאלה

עכשיו בא לי משהו אחד אבל האמת היא שגם זה לא

אבל אפילו מראה חיצוני של בן אדם תסרוקת זה איזה הערה שהוא קיבל פעם מאבא שלו מאמא שלו מאיזה שהוא חבר זה לא הוא וזה לא תכונת יסוד שלו אם אני אפצה אותי היה גודל ביער והיה עושה מה טוב לו זה לא היה יוצא ככה ואנחנו כל כולנו כל הזמן משתייכים ומשתבצים כתוצאה מהערות עלבונות

לימוד מה עושים אחרים כולנו כאלה

אז התכונות בחיים היומיומיים שלנו התכונות יסוד שלנו באות לידי ביטוי אבל מה שבא יותר לידי ביטוי כבן אדם זה לא התכונות יסוד אלא הדברים החיצוניים זה לא הגיוני זה בשטח תנסו תבדקו

אני רוצה לספר לכם אני אולי אמרתי פה את המשל הזה פעם אחת אבל זה זה משל טוב אפשר לחזור עליו עוד פעם

יש אדם שיש לו שדה כאן באמצע השדה הזאת מוקפת בארבע אנשים שיש להם שדות אנשים

הוא יש לו סוודה באמצע עכשיו באים אומרים לו בוא נעשה גדר בין השדות שלנו לשלך אומר לו רוצה אני לא צריך

אז כל אחד משלושת הצדדים 6 הגדר הוא ראה שהוא מוקף ב-3 הלך סגר את הגדר הרביעית

לפי ההלכה היהודית אומרים לו עכשיו תשתתף עם שלושתם אתה הראית שאתה מרוצה בהגדרות אחרת לא נכון אני אמרתי שאני לא רוצה לא הייתי עושה את זה איתך

לא הראית שאתה מרוצה בגדרות

יש לך אדם ככה מספר את הבדיחה היהודית שהיו שתיים שלא מצאו שידוך

אחת בגלל שהוא עיוור אחד בגלל שהוא חירש

שדכן היה קומבינהטור מצא לאחד אישה מאוד

שבעלה לא לא רוצה להסתכל עליה אבל עיוור מה אכפת לו

אישה אחרת הייתה צועקת צורחת מקללת אבל זה שלא שומע אין לו בעיה

שידך ביניהם והם חיו כמו זוג יונים אהבה ואחעות והגיע לשם איזה שהוא רופא שמשתיל לבבות וקרניות וכל מיני הם עשו טיפול והם חזרו הביתה נעשה להם שחור בעיניים ובאוזניים

כשהרופא שלח את הבי שישלמו לו על הניתוח הם אמרו שאתה הרסת לנו את החיים ולכן אנחנו לא נשלם

אז הם הלכו לדין תורה

הרב שומע את הטענות הוא קורץ לרופא ואומר לו בסדר רגע רגע מה אתה עונה על הטענות שלהם אמר הרופא אין שום בעיה אני בציק צ'ק מחזיר להם את המצב הקודם בשניה פה הייתי צריך ניתוח והשתלות אני אחד הורס לזה את האוזניים את השיניים לא רוצים לא רוצים אתם לא רוצים תשלמו

האדם בטבעו יכול לבוא ולאלוקים ולהגיד לו ככה אני אתה אומר שהכל ממך נכון הכל ממך

ואותי אתה מאניש כי אתה אומר לי שאני עשיתי מעשה לא נכון סליחה אבל הכל ממך

אם זה הכל ממך אז מה אתה מעניש אותי על משהו לא נכון שעשיתי

יש פה מין פרדוקס הקדוש ברוך הוא אומר לו תשמע טענה שלך מקובלת עליי יש אפשרות להסתכל על הבריאה הכל צפוי מראש הכל משמיים אבל יש אפשרות להסתכל על הבריאה שלך יש בחירה חופשית הרשות נתונה

יש אפשרות כזאת אפשרות אתה טוען שלמה אני מעניש אותך הכל צפוי אני מוכן

אבל לך עם זה עד הסוף אז הוא אומר לי אני מוכן אני לא אני איתך על מה שאתה עושה לא בסדר

אבל לך עם זה עד הסוף מה הכוונה לחם זה עד הסוף

אומר לו מה אתה עושה כשאתה לא מרגיש טוב הוא נלך לנוח במיטה מה למה אתה נוח במיטה

אל תעשו כלום למה כשאתה מרגיש לא טוב אתה הולך לרופא אתה מנסה לעזור לעצמך אתה עושה איזה שם פעולות פשוט אל תעשה כלום הכל צפוי אם אתה תחיה בחיי היום יום שלך בהכל צפוי זה צודק שתדרוש מהקדוש ברוך הוא גם כן שיתייחס אליך בהכל צפוי אנחנו בחיי היום יום שלנו הפשוטים מסתכלים שעה 4 יש אוטובוס אנחנו יוצאים

מה מה זאת אומרת מאיפה מאיפה אתה יודע שבשעה 4 האוטובוס

מאיפה אתה יודע את זה אולי לא יבוא היום

חוק אי הוודאות אין וודאות שיעבור פה האוטובוס היום אז הסתבר וזה כנראה שיעבור אוטובוס רגע ועל סמך זה אתה הבאת בייביסיטר בבית וזה רצית הוצאות של כסף+ על סמך זה שכנראה יעבור פה אוטובוס זאת אומרת איך אתה חי

אתה חי בהסתברות ואיך אתה חי אתה חי לפי

איך שחיים אתה לא חי עם היסוד של הכל צפוף

אתה אחרי עם הרשות נתונה אני בוחר וכנראה שגם הנהג האוטובוס יבחר לבוא כי אם הכל צפוי לא בטוח שהוא יבוא בכלל אז אבל הוא אני אני חי עם הרשות נתונה

אז אם אתה חי עם הרשות נתונה אז אני גם אשפוט אותך עם הרשות נתונה

זאת צורת הזה ובאמת אני רוצה להגיד לכם בכנות אנשים שחיים בהכל צפוי באמת רואים פלאות אתם תגידו שהם לא נורמלים אבל הם רואים פלאות

היה צדיק כזה רביזוז אמר לי פול והוא חי עם הכל צפוי והיה גומר את התפילה

אלוקים זו שרעב הוא לא ילך להכין אוכל עד שלא יבוא לו האוכל לכאן הוא לא אוכל הוא מוכן למות על זה תגידי שהוא מפגר אבל לא משנה הוא חי ככה היה מגיע אליו אוכל יום יום לשולחן לא יודע איך ככה כל פעם ככה היה מגיע זו השאלה ככה הוא חי אז הנקודה היא שגם פה

על דרך המחשה הזאת היא גם כאן אנחנו במציאות היום יומית שלנו

לא חיים תכונות יסוד אנחנו חיים עם תכונות איך שחיים בני אדם איך שהרמבם כותב את זה האדם הוא מדיני האדם מקבל מהזולת ולומד מהזולת ומשתנה וטבע האדם ללכת אחרי מנהג אנשי מקומו שככה השם ברא אותו

זה טבע היסוד ללכת אחרי שאנשים אומרים זה גם טבע יסוד

עכשיו החליט אלוקים יום אחד שהוא רוצה להוריד את התורה הר סיני

הוא החליט לתת דת עכשיו אני שואל אותכם למי הוא נותן את הדעת לתכונות יסוד או לאיך שהחיים אנשים חיים הביטוי שהכי שגור על הפה של הריבה תורת חיים הוראה בחיים

התורה ניתנה לעולם הריאלי היא לא ניתנה לתכונות יסוד התורה ניתנה איך אנחנו חיים בפועל איך אנחנו שותים על מה אנחנו מברכים איך אנחנו עושים איך אנחנו לא מרמים או כן מרמים איך אנחנו

איך אנחנו שומרים שבת או כשרות וכולי היא ניתנה באותו רובד שבו אנחנו כבני אדם חיים ב-89% מהחיים היום יומיים שלנו למה פתאום לבוא ולדרוש מהדת שתהיה איזה מין דת דרוזית כזאת נעלמת ונסתרת שזה סוד

זה סוד זה דת לא ריאלית זה דת שלא מדברת על שום דבר ולא נותנת חיים לשום דבר ולא נותנת הוראה לשום דבר מספרים של נפוליאון שמע של היהודים הדתיים יש הלכות איך יושבים בבית הכיסא אז הוא אמר שאם יש דת כזאת שמסוגלת לרדת לפרטים עד כדי כך זה דעת אמיתית זאת אומרת הוא הבין כמלך העולם הוא הבין שאם אתה הצלחת

לרדת למציאות הכי ריאלית פה בעולם ולהתחבר אליה סימן שהמלך של הדת הזאת האלוקים של הדת הזאת הוא אלוקים ריאלי הוא לא פנטזיונר הוא לא אומר לי כבד את אהבת לרעך יותר ממך ושהם נתנו לך סטירה על על לחי אחד תגיש את הלחי השנייה ותקבל עוד אחת

מי חי ככה זה היו נחמד ביקור מי חי ככה ואהבת לרעך כמוך ריאלי כמוך תמדוד כמה אתה עצמך תוכל לשפוט

לא אהבת לרעך יותר ממך איך יותר ממני בדיוק בקושי את עצמי אני יודע איך איך אני יותר ממני איך וגם כשאומרים למשל לידם לכבד את אשתו זה מצחיק יותר מגופו

זה בא לביטוי מאוד מאוד מעשי

אתה משתמש בסבון היא תשתמש בשמפו יותר מגופך אתה אוכל מנה כזאת היא תאכל מנה יותר טובה כשהגאון הרג הצוב היה נוסע ברכבת

אז עם אשתו הייתה אז הוא היה הולך למחלקה ראשונה לעצמו הוא היה משאיר את המחלקה השנייה אבל היא במחלקה הראשונה זאת אומרת זה יותר מגופו בטכני

לא אהבת לרעך יותר ממך משהו כזה לא ריאלי זה לא יורד זה וזה כל כך ואהב

עד שזה מגיע למצב שאותו דפא שורפים אנשים חיים כי כתוב בתורה לא לשפוך דם מאיפה נולד השריפת הדם אסור לשפוך דם העצמות אני פשוט מייבש אותו

אני לא לא הורג אותו אני מייבש אותו חי לא הרגתי למה מכיוון שאם הדת הפכה להיות משהו לא ריאלי אז מגיע לדרגים לא ריאלים דת אמיתית דת כזאת שיורדת אתם יודעים לאן ליצר הרע שלה היצר הרע שלנו לא נמצא בתכונות יסוד

אין אף אדם

בתכונות היסוד קמצנות זה לא רוע

ופזרנות זה לא רוע וגבורה זה לא לא שלילי וחסד זה לא טוב יכול להיות חסד גרוע גם כן זה תלוי איפה איך אתה מנווט אותו אבל אתם יודעים איפה היצר ערה נמצא במעשים בכוונות בפרטים

הוא נמצא שם הוא מתלבש וכנגדו מדבר את הדת באה לתקן אותו לתקן את הטבע הרע של האדם שם

טוב איפה הנחלים הולכים ואיפה הים אני כבר לא יודע על כל פנים

הנקודה הזו היא מאוד מאוד חשובה ומשנתו של הרב יריב חוזר על זה הרבה מאוד פעמים מכל דבר המעשה הוא העיקר המעשה הוא העיקר זה נשמע כזה מה

מה מעשה מה הוא העיקר

איפה אני אפרג את המילואיות עליהם דיברנו היום איפה הפנימיות עליהם על מה שאנחנו לא יכולים לנגוע

חבל לדבר חבל להתעסק זה פשוט בריכה לבטלה יש אנשים שחיים עם העבר זה נחמד זה נוסטלגיה יש אנשים חלילה חוו איזה חוויה קשה היא בדוילת איבדו איזה שהוא קרוב מאוד הם כל הזמן חוזרים לזה אחורנית כל הזמן חוזרים לערב

ויהודי אמיתי שהולך לפי רוח היהדות

זה לא שהוא שוכח את המבטא הוא לא שוכח אבל הוא לא חי עם העבר כי זה לא נותן לי שום דבר לעתיד וברק באותם דברים שנוגעים לי לעתיד מהעבר אותם אני משתמש

מספרים

שהאדמור האמצעי הבן של בעל התניא הוא לא שמר ציית על אבא שלו אבא שלו נפטר אין יור צאת אין קדיש אין תפילות אין כלום אין יורצה הוא לא מת בשבילו לא קיים זה לא אם זה אם זה מת אז בשבילו זה זה דבר שיוריד אותו מההתקדמות יוריד אותו מהשמחת חיים יוריד אותו

אז בשביל מה אני צריך את זה אז אז זה לא אמיתי זה לא הוראת התורה בשביל

האנשים האלה שחיים עם עם המוות עם היורצייט איך שקוראים את עם אזכרה שזה נותן להם להתחבר להורים נחשוב נלמד מהם

נחכה את מעשים הטובים הם שישמרו יורד אני חיים אבא כל היום

בצורה החיובית שלו אז עכשיו אתה בא אליי ביום השנה ואתה אומר לי אבא שלך יש לי יום השנה אז מה אתה מזכיר לי

אה הוא מת לא הוא לא מת אז זה רק יחליש אותי לא רוצה לשמוע את זה אז באו אליו ואמרו לו נו תדליק נר נשמה הוא אומר תדליקו אתם

מה הבורסה לא מה לא אני אני מנסה להגיד זה לא זה לא פראיות הרעיון הזה הרעיון הזה יש לו משהו עמוק תדליקו אתם מכיוון שאתם איך היה פעם מודעות הדליקו נר ליצחק

עכשיו אנחנו מתייחסים עם זכרו של פלוני כן אז אני משקיע בו כמה רגעים כדי לזכור את גדלות טוב את מה שהוא עשה לעם היהודי וכולי וכולי אז אני משקיע בו כמה רגעים אז תדליק נר כדאי שתשקיע את הרגעים האלה וכדאי שתתחבר עם הדברים היפים שהיו בו בסדר אבל כאשר אתה מחובר במחשבה בדיבור במעשה

בכל המציאות שלך באדם הזה

הדרכות שלו בתורה שלו בשביל מה אתה צריך את זה

מה זה נותן לך חוץ מהכחשה מה זה נותן לך הכחשה של העתיד זה התשובה זה החולשה שלנו כיוון שאנחנו מצווה למד שישכח מן הלב ואנחנו שוכחים אותו כל השנה על כל מה זה שוכחים יודעים שהוא היה באיזה שהוא מקום אבל לא חיים עם המסרים שלו לא חיים עם הטוב שלו לא חיים עם משהו סימל מצווה עלינו לשמור יוסף

זה חולשה אנושית לכן התורה ציוותה יורצה עוד פעם אם התורה הייתה דת להבדיל של נצרות לא צריך יועצה למה תרגישו את המת כל הזמן נחמד אני הרגיש כל הזמן בית קברות אצלי בלב זה מה שאני ארגיש אבל לא נראה לי מה אתה עושה תהיה עצוב כל הזמן אבל ברגע שאם אתה כבר כזה אז אז אז אז זה לא חסר לך זה לא חסר לך זה לא חסר לו

אנחנו אנשים חלשים

ואנחנו כדי לחיות קדימה צריכים לשכוח את המת ולזכור אותו ביוםצת זה אחרת זה לא בנוי עלינו לחיות איתו כל הזמן אז הוא הרבי אמצע היוצא דופי התורה מסדרת את זה שיהיה ריאלי זה הכל אבל רק מספר את הסיפור שאצל אדם שאצלו זה היה יוצא מן הכלל הוא שונה מכל אדם אז הוא לא היה צריך את זה זה לא ראה

אבל זה דוגמה

אז בסופו של דבר בסופו האמיתי של דבר זה שהאדם צריך לקייב את המצוות במעשה בסופו של דבר כי גם את העבירות הוא שם מעשה ההמשך של הפסוק ההמשך זה במקום שהנחלים הולכים שמה הם משלמים ללכת לאן הם הולכים הלכו לים עכשיו הם שווים עכשיו הרעיון של שווים יש שתי אפשרויות לומר איך הם שווים שתיים שהם 4

בראיון זה שהים הוא לא לגמרי בטל

אנחנו דיברנו על המקבל הגדול שהים הוא המקבל מכל הנחלים הוא לא בטל לגמרי בנפש האדם זה כאילו ככה אני תלמיד ואני בטל לרע והרב נותן לי בגלל שאני בטל הוא נותן נותן נותן

אבל אני לא בטל לגמרי כדי להראות לו

אני לא מתפעל ממה שאני לומד זה היה מלוח של הים

הוא לא מראה שזה וזה גורם שהרב לא כל כך מתחשק לו עוד לתת כי הוא לא רואה את ההתפעמות של התלמיד

אז במשל של הרב והתלמיד ובאמת לא כל כך חיובי היה ראוי שהתלמיד יראה

שהוא יקבל עוד

במשל של המים והנחלים יש בזה רעיון הרבה יותר עמוק זה מכוון ככה שזה לא יהיה ביטול מוחלט מה יקרה אם היום יתבטל לגמרי על הנחלים

ויקבל אותם בספר פנים יפות והוא לא יהיה מלוח

אז הם ייתנו לו עוד++ ואז הם יתייבשו והוא ישטוף את העולם אז מה קורה עכשיו הנחלים נותנים לו והוא לא מראה להם אני מתמלא ממכם למה

כי הוא יש נזילה מהצדדים זה האמת היא הנזילה היא כפולה וזה מחלוקת בין רעש לאבן עזרא איך זה בדיוק עובד

שתי הדברים קורים בשטח השאלה מה יותר דומיננטי מבחינה רוחנית מה שהשמש לוקחת בהתאדות של המים או מה שהמתחת לאדמה החול לוקח ואז זה בעצם חוזר חזרה המים האלה חוזרים חזרה הם המים של הנחלים הפכו להיות מלוחים ברגע שהם נכנסים לרגבי האדמה הם מסתננים וחוזרים חזרה לנחלים למעיינות למקורות נקיים וזכים אותו דבר המים

שמעלה הם חוזרים חזרה כזה ושוב הגשם מוריד אותם למען

נקיים ובעצם זה מין רולטה כזאתי של מחזוריות כל הזמן

והמחזוריות הזאתי שומרת שהעולם לא יחרב מי שומר על המחזוריות הזאת

הגאווה של הים שהוא לא מראה לנחלים אני מלא

זה לומד את תורת החסידות שכל אדם צריך להיות לו כבוד עצמי ברמה מסויימת ולא להתבטא לגמרי שהביטול המוחלט המוחלט המוחלט לזולת וזה חורבן אתה הופך להיות לו עבד מה שנקרא

נפשי מוסרי וזה וזה מביא לדברים לא טובים

היה פעם לרבי מזכיר את גבאי אצלו בבית שהיה יותר מה שנקרא הרבנית בעליה השלום

בשנים המאוחרות שלה כבר היתה זקוקה לשמירה בריאותית שיהיה מישהו בבית וגם סו מעלית במקומה לקומה אז יום אחד היא מתקשרת אליו בשעה שתיים-עשרה בלילה למזכירמי המעלית היא אומרת לו אני במעלית אני נתקעתי אני לא מצליחה לעלות לרדת

אז הוא אמר לה שיש כפתור של אזעקה ואז מי שנמצא בבית לוחץ מוריד את המעלית למטה אמרה לו נו אני לחצת על הכפתור הזה אף אחד לא עונה לי

שואל מי אף אחד לא בבית היא אומרת לא בעלי נמצא

"

אז לא הייתה לו ברירה אז הוא בא בשתים 10 12 וחצי בלילה לא היה לו נעים כי כשהרבי היה מגיע הביתה היה נועל את הדלתות לא רק היה לו את הדלתות גם היה לו נועל את החלונות זה היה משהו כזה

פילי כזה היה לו בבית הרבה חלונות כשהוא היה מגיע הביתה כל יום זה משהו שאני לא יודע להסביר אותו היה מגיע עובר בכל דבר ראשון עובר בכל הבית היו רואים אותו אנשים איך שהוא עובר מחלון לחלון בא

בודק את החלון עובר לחלון הבא בודק אותו ועובר לחלון הבא עבר

ולא פותח אותו לא סוגר אותו רק בודק אותו ממשיך הלאה זה היה מין משהו כזה רוחני

בקיצור כל החלונות סגורים ויש רק חלון אחד שחסר לו עבר ואז הוא פתוח הוא בקומה השניה

הלך לקח את הסולם עלה הגיע עד למזגן חלון שיצא בקומה הראשונה שם עליו את הסולם

עלה לקומה השנייה כשהוא בא לקומה השנייה הוא כבר זה שתי קומות עם כובע עם סולם על מזגן זה כבר לא כל כך נעים

מסתכל זה היה חדר שינה היא אמרה לו שבחלון של חדר שינה הוא הוא נמצא עכשיו כנראה ורק החלון הזה פתוח אז אין

הוא אומר אני שהייתי שמעתי את זה ממנו אומר שראיתי אני ראיתי אותו יושב על הכיסא עם העיניים פתוחות חזק על החלון שאני נמצא אני חשבתי שאני נופל עם הסולם ועם

אבל לא הייתה לי ברירה אז אמרתי לו שסליחה אבל רבנית נמצאת במעלית הוא הסתכל עליי ככה הוא לא זז לא זז לא לא לא זז ככה אז אומר קפצתי לתוך החדר והגעתי למעלית והוא לא

לא לא

אמר לי כלום לא התייחס אליי בכלל כשיצאתי מהמלית אמרתי לרבנית שתבקש סליחה שזה לא היה לי נעים

אז למחרת הוא הגיע לעבודה הוא אומר ביקשתי סליחה היא אומרת כן נו הוא אמר שהוא לא ראה אותה

אז ואז היא סיפרה לו את הסיפור הזה עם הרבי האמצעי שהיה לו גבאי לא חכם שהיה מזיז את הכיסא

שנכנס בדבקות

זה היה אצל הרבי ליד החסידים הוא לא נתן לראות את זה אף פעם תמיד היה

איתנו אבל מה שהיה עושה בחדר לא לא יודעים

זה עבודה של צדיקים בעבודה שלה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא