ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

טובים השנים מן האחד

טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם 🔹 כדי להגיע לתיקון אישי צריך להתחבר עם אדם בעל תכונות מנוגדות לי 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ד פסוק ט 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

טובים השניים מן האחד אשר יש להם שכר טוב טוב בעמלה הפסוק הזה כמה שהוא פשוט כבר הזכרתי את זה כמה שהפסוק הוא קצר יותר הוא עמוק יותר צריך לחדור פנימה וזה מצריך את את מירב הכישורים והנכונות שלנו המדרש אומר אני מתחיל בשלב הראשון המדרש אומר מי זה טובים השניים על מי זה נאמר משה ואהרון עוד מעט נגיע גם כן לבעל והאישה ונגיע לעוד כמה דברים מעניינים אבל קודם כל המוש ואהרון הם בחינה טובים השניים טובים השניים מן האחד מה זה מן האחד שכל אחד בפני עצמו לא היה מושלם במאה%
ברמה של הספירות משה נקרא ספירת החוכמה וזה פשוט התורה הקדושה ניתנה על ידו אהרון נקרא ספירת הבינה אם אני הייתי רוצה לצייר את זה ככה בצורה נעימה מי היה בעל הפנים חמורות הסבר לעם ישראל עם האצבע נו נו נו משה ומי היה האמא רחמניה שתמיד ככה מפייס ומעודד וזה זה היה רורון אז יש לנו את משה ויש לנו את הארון שזה הם מבחינת אבא ואימא דבר אל בני ישראל אומר הקדוש ברוך הוא ויצא ויצווה אל בני ישראל מה זה ויצווה יש פרשה שקשורה לחודש ניסן עוד מעט שהקדוש ברוך הוא מצווה את עם ישראל גם משה פונה גם למשה פונה גם לאהרון שניכם אומרים את הפרשה הזאתי מה מיוחד בציווי שאומרים לשניים ביחד אז בלשון הקודש כל מילה שיש לה
דורשים אותה והרבי עצמך צדק מוצא לנכון לדרוש את המילה ויצווה מלשון צוותא וחיבור כאשר יש שיתוף פעולה של שניים אז יש לנו באמת הצלחה מרובה ואני חייב לציין את המושבה ואהרון בתור אחים שקשה למצוא אחים בכלל שמסתדרים כל כך יפה בעיקר כאשר האח הקטן תפס את העמדה הבכירה אמרתי משה הוא בחינת חוכמה בארון הוא בחינת בינה חוכמה גבוהה מן הבינה ואף על פי כן הם היו ידידים ואדרבה ארון אפילו שיתף פעולה עם כל הפעילות של משה אלא שהתורה מדגישה שגם משה עם כל המעלה שבו עם כל זה שהוא היה חוכמה הוא היה זקוק לאהרון מה החידוש החידוש הוא מפני שהחוכמה בקטן היא כמו פילין היא קולטת היא קולטת בתוכה את הקול החוכמה זה כמו המוח שיש
בראש שבמוח נמצאים כל האיברים כולם אז החידוש היה שאף על פי שמשה הוא בחינת חוכמה באמת בתוך החוכמה בקטן יש גם כן בינה ואהרון הכהן הוא בחינת בינה אז לכאורה בשביל מה הוא צריך את אהרון הוא מסתדר לבד לא הפיתוח המיוחד של אהרון הוביל את משה להיות צריך לו להתחשב בדעתו ובעצם הם הובילו את הדברים בצורה משותפת מבין שניהם יצא הכל והקדוש ברוך הוא כיבד את זה
אני רוצה בזה להתעמק כמה מילים יש לנו חיבור שבין חוכמה ובינה עכשיו דיברנו אהרון משה כדי להבין טוב את המהות של החיבור הזה אנחנו צריכים להבין את הבחינות של החסד וגבורה חסד וגבורה זה מידות חוכמה ובינה זה מוחין יש יש לחסד והגבורה הרבה פעמים שהם הולכים ביחד ויש לנו הרבה פעמים שהחוכמה עלבינה הולכות ביחד מה ההבדל בין חכמה ובינה הרבה פעמים אנחנו מבינים דבר
אנחנו מתבוננים בבחינה אחרת ומצליבים את ההבדלים מהבחינה האחרת אל הבחינה הקיימת החסד והגבורה הם אש ומים החסד הוא מים והגבורה היא אשח החסד זה התפשטות וכמו שהמים מתפשטים מתרחבים הולכים נוזלים לכל מיני מקומות ואילו הגבורה ענייני הצמצום כיווץ אש כמו שהאש מצמתת כל דבר מצממת את כל דבר ששמים חמין על האש אז קוראים לזה בהלכה מצטמק ויפה לו מצטמק התפוח אדמה מצטמק ששמים אותו באש האש מצמקת כל דבר עכשיו השאלה שאני רוצה לשאול אותכם החסד והגבורה
הם אומנם מתאחדים זה עם זה הם מסוגלים אומנם ממש להתאחד או שבסך הכל הם עומדים אחד ליד השני במקרה הכי טוב אם עכשיו הזכרתי לכן הקדמתי את העניין אש ומים אתם מוצאים בין האש והמים אחדות זה הפכים בעצם האש והמים הסמל שלהם זה הפכים חסד וגבורה זה תנועה הפוכה אם יש למשל אדם שהוא איש מאוד מאוד עצור ומאוד מאוד מופנם מאוד מאוד מאוד לא מדבר עם אף אחד אז איך נקרא לו חסד או גבורה אם אנחנו נראה בן אדם כזה שפונה לכולם דבר עם כל אחד קושר קשרים במהירות איך נקרא לו חסד
אז האנשים הללו אם יווצר מצב שאנחנו נצליח ליצור הם כמו שאומרים קונטקט אז אנחנו נגיד שזה בזכות האיש החסד איש החסד הוא פונה לכל אחד הוא מצליח גם איך אומרים לרדות משהו מתוך ליבו של האיש האיש המופנם אבל אם תבוא לאיש החסד תגיד לו תגיד אתה היית רוצה אחד כזה לידך יגיד לך למה אני מסוגל להסתדר עם כולם גם איתו אבל זה מה שאני הייתי כאילו בוחר לעצמי אני רוצה חיים אני רוצה קשרים בריאיון יש פה איזשהו שני ניגונים יש פה ניגודים יש פה כל הזמן מלחמת אינטרסים
אז מתוך המלחמה כל אחד אומר לאינטרסים שלו ואתה תראה אני בא מבית הדין אז יש בבית הדין מושג שנקרא זבלה זה לא זבל זבלה זה ראשי תיבות זה בורר לא אחד שאתה רוצה לעשות דין ולא לא לא מסתדר לך הדיינים הקבועים שיש בנושא אז מה עושים אז אני מוצא חן בעיניי הדיין הזה יש אנשים שמספטים אותי דברים דווקא אותי יש אנשים שמספטים ב דווקא אותו הוא מכיר אותו וזה אז הוא בוחר דווקא אותו אבל כדי שהמשפט יהיה אמת הרי כל אחד יש לו פה בחר מישהו אינטרסנט כדי שהמשפט יהיה אמת שניים האלה שנבחרו צריכים לבחור שלישי שמוסכם על שניהם זה 3 זה ברר לא אחד זה ברר לא אחד ושניהם בוחרים אחד הם יושבים וזה מלחמת עולם כי כל אחד מנסה להעביר את האינטרס של זה שבחר אותו אבל מתוך שלושתם בצורה מסוימת אנחנו מגיעים לעמק השווה הרבה יותר מאשר שיושבים ככה כמו
פסלים כל אחד שאין לו אינטרס בעניין זה הרבה הרבה פעמים פותר הרבה בעיות אז אני רוצה להגיד שאתם צודקים שהאש והמים כשהם מתווכחים הם יכולים להגיע לכל מיני נפט אפטים טובים אבל ברמה העקרונית אתם צריכים לראות את בית הדין בשעה שיש כזה זבלה יש צעקות למה משום שזה לא כל אחד נוגע לו להעביר את הקו שלו אז באיזה שהוא מקום אתה רואה על פניו שיש פה ניגוד אז אני רוצה להדגיש את נקודת הניגוד שבין החסד ובין הגבורה לעומת זאת בין החוכמה ובין הבינה יש מחנה משותף שגורם להם להתאחד להתחבר זה עם זה אבל המחנה המשותף שגורם להם להתחבר ולהתאחד הוא לא מנגד אחד לשני אני אסביר מה אני מתכוון
מה כן יש משהו במה שאת אומרת החוכמה והבינה החוכמה היא כמו ברק המבריק ואתם שמעתם את זה כבר מיליון פעם ואילו הבינה זה הרחבה של הדבר והפיתוח שלו עכשיו החוכמה בעצם היא לא סובלת פיתוח אבל היא לא נגדו היא לא סובלת פיתוח משום שאדם קצרן אדם שאומר רק נקודות הוא שומע שיעור ארוך הוא אומר טוב יאללה מספיק אתה מעייף אותי אתה כבר מעייף אותי יאללה
ואדם שצריך הרחבה ואתה אומר לו תשובה ממש קצרה ככה בשני מילים אז הוא אומר לך לא אני פה כלום לא התייחסת ברצינות לעניין כל אחד בשופט את הדברים בעיניים שלו אבל באמת החוכמה והבינה מה הם עושים החוכמה לא מחזיקה מעמד בלי שהבינה תרחיב אותה היא פשוט טובת בתהום הנשייה יש לך רעיון נפל לך הבזק אם לא תתפוס אותו ותנסה לקשר אותו למשהו ולרשום אותו וזה הוא לא ישאר לך הוא בורח לך הרבה מאוד מאוד מאוד פעמים אתה מבחין בזה שדברים שחשבת ותכננת פתאום אל מול לך מהראש כי הם היו רק בבחינת חוכמה אבל אז החוכמה צריכה את הבינה כדי לאחוז את עצמאית זה חומר הבערה שלה זה העצים שלה זה הדלק שלה זה הנפט אבל ה מצד שני הבינה יש לנו התפשטות כזאתי
לכאן ולכאן היא חסרת חוליות היא הולכת לכאן והולכת לכאן היא צריכה היא צריכה איזה שהוא מסגרת החוכמה מייצרת לה את המסגרת בקבלה זה נקרא בהיכלא הבינה זה נקראת היכל כמו הורמון אבל כדי שאתה לא תתבע בכל ים החדרים שישנו בארמון בוא נחזור לנקודה איך אומרים תמיד בוא נחזור לנקודה איך אומרים גלשנו הבינה עניינה לגלוש והחוכמה עניינה להחזיר כל הזמן את הבינה לנקודה בוא בואו נתמקד ההתמקדות זה הנקודה בהיכל ככה זה נקרא בקבלה אז הם צריכים אחד את השני החוכמה לשם המימוש שלה
והבינה לשם הקיום הבריא שלה ללא ללאיה חסר מסגרת לחלוטין הם צריכים אחד את השני אבל הם לא סותרים אחד את השני וזה ההבדל בין החוכמה הבינה מה שנקרא אבא ואמא בלשון של הקבלה זה נקרא ייחוד עבר בראשי תיבות ייחוד אבא ואמא לבין ייחוד זון שזה יחוד חסד וגבורה ייחוד חסד וגבורה הוא איחוד של עפכים ולכן בדרך כלל הם מצליחים כמו שאומרים לחיות בסגנון של שנינו ביחד וכל אחד לחוד כי בכל זאת האש והמים הם הפכים עוד מעט נראה איך מאחדים ביניהם אבל קודם כל בשלב הראשון הם שני עפכים והם לא לא לא מתאחדים מתעצמים ביחד בצורה מלאה ואילו אחרי החוכמה והבינה אמורים להתאחד יותר והתוצאה שתצא מבין שניהם
כאשר יש לי גם את החוכמה והחוכמה מתאחדת אם הבינה אז זה משהו ממש עוצמתי ועל זה מדבר שלמה בפירוש הפשוט של הפסוק טובים השניים מן האחד החוכמה לבד היא טובה החוכמה הבד היא גם כן טובה בינה לבד אני לא שולל אף אחד יש אדם קצרן יש אדם מרחיב שניהם טובים אבל כאשר הם מתאחדים ביחד ושניהם כותבים מאמר בצורה משותפת עורכים איזה ערך באנציקלופדיה בצורה משותפת אז הקצרן משתדל כל הזמן לדייק בניסוחים שלו והמתפשט משתדל כל הזמן להרחיב לעוד ולעוד ושיהיה יותר מובא ומה שיוצא זה יוצא ממש משהו משווק בצורה בריאה טובה ומובנת לאחרים אז החוכמה והבינה הם הזוג המה שנקרא האידיאלי כמו שאנחנו קוראים עכשיו החוכמה והבינה
הם צריכים אחד את השני הם יכולים אחד בלי השני גם כן הם לא כמו שאתם לא מתים אחד על השני הם יכולים גם בלעדיהם השני אבל כאשר הם מתחברים זה עם זה אז יש תוצאות טובות לעומת זאת החסד והגבורה לא יכולים אחד עם השני כאשר הם מתאחדים אחד עם השני לעת עתה אנחנו אוחזים בסדר שההתאחדות שלהם היא התאחדות מאוד מאוד מסויימת היא התאחדות שאנחנו מסוגלים אתה יודע מה אני מסוגל לסבול אותך אני עומד לידך אני מסוגל להכיל אותך ברמה זו או אחרת אבל לא יותר מזה אני לא ממש ממש מתאחד איתך בצורה נחרצת כן החוכמה מרגישה שהיא לא משווקת נכון עם אם הבינה לא תעזור לה ואילו הבינה מרגישה שהיא צריכה כל הזמן את האיפוס של החוכמה
לא לא בוא נחזור לנקודה בוא נחזור  בוא לא נתפשט יותר מדי אני נותן לכם את הדוגמה של ערכים אנציקלופדים לא יודע אם קראתם אבל יש בין העורכים תמיד את המחלוקת עד כמה אתה מתרחב הלאה עד כמה אתה מרחיב ותמיד צריך להיות שניים שהם שזה מושך לכאן זה מושך לכאן ואז הם מגיעים לאיזשהו איזון בריא אחרת יהיה מדי קצר או אחרת יהיה מדי מורחב עכשיו אני רוצה לדבר על החסד והגבורה החסד והגבורה אם הצלחת לאחד ביניהם אז כל אחד כמו שאומרים
בפני עצמו אבל מצד שני כל אחד בפני עצמו הוא באמת לגמרי לא מתוקן והחסד והגבורה אנחנו נמצאים כל הזמן במין תנועה אם למשל אנחנו נהיה בחסד חסד חסד אנחנו מחריבים את עצמנו אם אנחנו רק בתנועה של גבורה אנחנו גם כן מחריבים את עצמנו יש פה משהו שהוא ממש מצחיק החסד והגבורה חייבים אחד את השני ממש חייבים ואף על פי שהם חייבים הם לא יכולים להתאחד לגמרי במאה% זה מין משהו הפוך כזה החוכמה והבינה לא חייבות אחת את השניה אבל אבל הם מסוגלות להתאחד אחד עם השני קודם כל במושג המופשט האדם שהוא רק חסדן הוא הרס את עצמו אדם שהוא רק גבורתי הוא הרס את עצמו לא רק את העולם אדם שהוא רק חוכמה אז אולי הוא לא הכי מוצלח אבל הוא יכול לתפקד אדם שהוא רק בינה הוא גם כן אולי לא הכי מוצלח אבל הוא יכול לתפקד
החוכמה והבינה משתדלים לבוא אחד לשני לא משתדלים מי יודע מה הם יכולים ומסתדרים יפה החסד והגבורה הפכים לחלוטין ממש ומצד שני הם הכי אלה שצריכים אחד את השני לצורך הקיום לצורך הקיומי שלהם בקבלה זה נקרא ככה יש עצם ויש גילויים שחוכמה ובינה נפגשו ביחד אתם יודעים מה יוצא מזה משהו מהמם זה נקרא גילויים ממש יפה כשהחסד והגבורה נפגשו ביחד
אז אז החסד מיתן את הגבורה קצת והגבורה ניתנה קצת את החסד אבל הם לא התאחדו ביחד שימו לב גם במכת ברד שבתוך כל פתית ברד היה אש הם לא התאחדו ביחד היה אש לידו היה מים הם עמדו אחד ליד השני והצליחו לעמוד ליד זה ליד זה ולא להרוס אחד את השני אבל רק לעמוד האש לא לא הפך להיות מגובל ביחד עם המים כתוב שכשירד ברד בתוכו היה אש נפל ברע אז הוא נפל על עצים הוא הצית את העצים הוא הצית בגלל שהוא נפתח והאש שמתוכו נפלה על העץ עכשיו זה שיש אש בתוך מים זה לא נורמלי אבל אחרי הכל אתה לא יכול להגיד שנראה איזשהו בוץ של אש ומים ביחד האש לחוד המים לחוד עומדים אחד ליד השני לשרת את רצון הבורא אבל הם לא ממש ממש התאחדו את הנקודה הזאת אני רוצה שתהיה ברורה
זה לא בצורה מושלמת מה זה מה זה מה מה אני רוצה ללמוד מזה אני רוצה ללמוד יש עצם ויש גילויים זה מאוד מאוד חשובה לנו בהבנת העולם הזה בכלל הרבה הרבה הרבה הרבה דברים ככל שהם יותר יפים הם- עצמיים
ככל שהדבר הוא- יפה לפעמים הוא יותר נצרך יותר מהותי הוא יותר ערכי הוא יותר הוא יותר אוויר לנשימה מידות תיקון המידות של בני האדם שאני לא אפגע בך שאני לא אקלל שאני לא שאני אתנהג בנימוס זה לכאורה כורח המציאות לולא ההנהגה הזו יש את רעהו חיים בלעו ואז אני בא אליך ואני אומר לך מה נשמע עם חיוך כזה מקצועי ומה שלומך אז איך היה טוב בסדר ובאמת זה לא מעניין אותי בכלל כן אבל אבל מה הנימוס מחייב שאני לא אתנהג אליך כמו איזה אתה יודע מה אם אני אם אני אתנהג אליך כמו דוגרי כמו שאני חושב אתה כמו קיר בשבילי
כאילו כמו שאנשים ככה מדברים אתה כמו קיר בשבילי לא ראיתי אותך בכלל לא התייחסתי אליך בכלל איש את רעהו חיים בלעו אחד לאדם פעם אומרים אדם לאדם זאב היום אני אומר אדם לאדם כאיר לא רואה אחד את השני בכלל לא פעם היו אומרים אדם לאדם זאב היום אדם לאדם קיר הוא פסל הוא בכלל לא רואה אותו אוויר אתה לא קיים בכלל אני לא סופר אותך לפחות הזאב אכפת לו ממנו והוא מסתכל עליו מנסה להילחם איתו אז לפחות יש איזה קומיניקציה בינינו אבל יש מצב היום
אוויר את הכלום עין ואפס התיקון התיקון של המידות לצורך חברה הוא כמו אוויר לנשימה כדי שלא נבלע אחד את השני כדי שנוכל לחיות ביחד זה אוויר לנשימה מצד שני כמה אנחנו מסוגלים להגיע להתאחדות מה אז כל בן אדם שאני פוגש אני ממש נותן לו את כל הנשמה שלי וזה וזה לא מה מבקשים ממך דנג מנומס תכבד תאריך אל תקלל אל תפזל לפחות לפחות כדי לשמור אני מתכוון ברמה המינימלית לפחות כדי לשמור על על אווירה נורמלית ברחוב בלי שאחד יזרוק אחד לשני אבנים מינימלי כן זה אז לכאורה יעמוד איש אמיתי מהצד ויגיד אלה אלה אלה
תראה הוא עשה לו שלום הוא בכלל לא אכפת לו ממנו הוא סתם עשה בשביל הנימוס הוא שאל אותי הוא אומר לו בוקר טוב זה סתם בשביל זה הכסף שהוא מקבל נמצא לך המון המון הסברים אז נמצא שהחסד והגבורה שזה הבריות המידות שלהם לא מתאחדות התאחדות מלאה זו עם זו אבל מצד שני כמה זה חשוב אפילו המינימליות הזאתי כמה היא חשובה בלעדי זה איך בכלל אפשר ללכת ברחוב אחד בלי בלי בלי להחטיף מכות אחד לשני זה מאוד מאוד חשוב
להתאחד ביחד מבחינה רעיונית של חוכמה ובינה אז זה בדיוק הנקודה אני אני רוצה להגיד דבר מאוד מאוד פשוט אני רוצה להגיד שלפעמים הדבר הפחות יפה הוא יותר נצרך אני הצלחתי אני הצלחתי לגרום לאיזה אישה התאחדות של שני אנשים פילוסופים הצלחנו להתאחד שני אנשים פילוסופים וכתבנו ערך אנציקלופדי ביחד העמית האמיתי הוא חוכמה אני בינה ואנחנו עושים איזה שהוא דבר ביחד ומה היה קורה אם אנחנו לא היינו מתאחדים ביחד אז לא היה יוצא הערך הזה והעולם היה מת
לא העולם היה נשאר קיים גם בלי זה אבל בלי שלאנשים יהיה את המינימליות של האיך אומרים של היחס אז אנחנו איך אומרים יכולים ללכת מכות ברחובות וזהו אז באמת הקשר הזה של החסד והגבורה הוא קשר שלכאורה הוא לא הוא לא הוא בגלוי הוא לא נראה משהו זה סתם הכל חיוכי והכל כזה זה משחק זה הכל משחק אבל המשחק הזה מבחינת הצורך שלו הוא נקרא עצם זה דבר עצמי שאי אפשר לחברה מתוקנת בלעדיו ואילו בלי הערך אנציקלופדיה הזה שאני כתבתי זה חשוב זה טוב זה פולקלור זה תרבות זה חשוב אבל אני יכול לחיות בלעדי זה זה בראיון ההבדל שבין החוכמה והבינה החיבור ביניהם חסד זה גבורה והחיבור ביניהם זה דבר שניהם זה שני שני אנשים שני בחינות שהם הפכים אבל יש תראו אם אתם תתבוננו אני חושב 30 שניות ביניכם
לעצמכם אתם תגלו הרבה הרבה דברים שהם מהותיים למשל החסידות משתמשת עם ההמחש שאני מדבר אתה מתאמץ מתאמץ מתאמץ מתאמץ מתאמץ מתאמץ מתאמץ מתאמץ בכוחות עצמך להגיע לאיזה שהוא הישג אבל הכישרונות שלך ממוצעים נניח אתה מגיב הגיע מגיע מגיע הגעת להישג איקס אתה יכלת לקבל את כל מה שנקרא מה שנקרא את כל הסוד שאליו אתה הגעת בכוחות עצמך קבל אותו בחצי דקה ממישהו שכבר עשה את זה ועמל על זה וזה אז בהמחשה החשנות קוראת למה שאתה עמלת בכוחות עצמך היא קוראת עצם
האור שיש שם תקשיבו טוב האור הוא קטן מאוד אור קטן אבל מבחינת ההשקעה שאני השקעתי העמל שאני הכנסתי ושהעמל הזה הגעתי אליו בכוחות עצמי זה= לי יותר מהכל זה עוצמתי עצם זה מלשון עוצמה אין שם הרבה אור אבל יש שמה משהו עצמי ייחודי אתם לוקחים דף נותנים לילד קטן בן של לשנתיים וחצי לקשקש הוא מכשכש כאן ומכשקש שם ומכשכש פה מכשכש שם אנחנו לוקחים את זה ושמים את זה על המקרר עם הזה הנה ציור שעשית איזה יופי איזה אושר איזה עונג אני מוציא לכם מהמדפסת בשניה אחת
הציור משהו משהו צילום נהדר למה אתם לא מוציאים את זה מהמרפסת ושמים על המקרר התשובה היא כי זה עצם מה שעשה הילד זה עצם בכמה אפשר למכור את זה
מה מה מה זה זה איזה שהוא איזה שהוא משהו שזה אומנות משהו לא אבל זה עצם זה הוא עצמו עשה זה הילד בעצמו עשה אין בזה הרבה הור אבל לעצמי התמונה הזאת שיצאה מהמדפסת בלחיצת מקש היא יכולה להיות ממש עמוקה ויפה ועצומה יש הרבה אור שם אבל אין שם עצם מי צריך את זה יכלתי לחיות בלי זה תן לי את התמונה הזאת שהנכד שלי עשה תן לי את התמונה הזאת שהבן שלי עשה זה זה בשבילי אושר
אני מסתכל על זה ואני מתמלא חיים אני מתמלא שמחה זה נותן לי משהו כי זה עצם המדפסת גילוי התמונה שעשה הילד זה עצם אני רוצה לומר שמידות בכלל חסד גבורה זה מידות מידות זה עצם יכול להיות מעט מאוד אור אבל זה עצם
עם בן אדם שהוא בעל מידות נאצלות גם אם יש לו שכל קטן מאוד תאמינו לי אני אומר את זה לכל איש מצד אחד ולכל אישה מצד אחד אם הייתי מביא לכם אדם שהכישרונות שלו הוא לא יודע קרוא וכתוב אבל הוא נשמה טובה בסדר גודל הוא גאון במידות מבין את רחשי הלב מתנהג בסימפטיה וזה הוא לא יודע קרוא וכתוב אבל אבל הוא מבין הוא יודע מה להגיד במקום הנכון והוא רגיש והוא זה תאמינו לי שגם הגאון הכי גדול בעולם היה מסתדר איתו היה מסתדה איתו באמת לעומת זאת לעומת זאת אם אני לוקח בן אדם עם מידות אפס ואני מכניס לו את המה שנקרא את המוחין של אני יודע של המחשב של הפנטגון מכניס לו פנימה
אז מה אפשר לחיות איתו לא בטוח לא בטוח מה זה אומר לי אני רוצה להסיק רק מסקנה פשוטה זה אומר שעם עצם אפשר לחיות עם גילויים שמע זה מפחיד זה עצור אבל מי אמר שאני יכול לחיות עם זה לא עושים עם זה חיים אפשר לפתח עם זה חיים אבל החיים החיים הרגילים הסטנדרטים היומיומיים לאו דווקא נמצאים שם זה דבר שהוא
חשובה סתם כן מסקנה אני מבין שהמסקנה היא מופשטת אבל כל אחד או אחת שיחשבו על זה יראו שיש בזה המון המון עוצמות המון המון עומק יש בזה עכשיו אני הולך שלב טובים השניים מן האחד עד עכשיו מי הם היו השניים שהם טובים טובים מה זה טוב בלשון של ההלכה בשולחן ערוך כתוב וחייו אדם ויש לפעמים שהוא כותב טוב שיעשה כך וכך מה ההבדל שאני אומר לך חייב אדם לעשות או כשאני אומר לך טוב שתעשה כך וכך מה ההבדל טוב זה המלצה טוב זה כדאי טוב זה עצה וחייב זו חובה
אז אני רוצה לומר לכם מידות זה חובה מוחי זה המלצה זה בונוס זה טוב אבל היסוד זה מידות יש לך את זה אתה בן אדם אין לך את זה אתה חיה עם אנטנות זה לא זה לא זה לא מהות זה לא העצם עצם וגילו אם תחלטו לכם בראש עצם וגילויים העצם הוא העיקר הגילויים זה טוב
ולכן שלמה המלך לפי המשמעות שאנחנו מדברים עכשיו טובים השניים מן האחד ומה הוא מסיים יש להם שכר טוב בעמלה מה טוב טוב השניים נחמד למה לא זה טוב למה לא עכשיו אנחנו רוצים להגיע ללא טוב היות האדם לבנו שזה גם כן נאמר רק כהמלצה של טוב וזה כבר חיבור שלא בין חוך מהובין אלא חיבור שבין איש ואישה לא טוב היות האדם שוב ביטוי של טוב טוב כהמלצה בלבד ופה אנחנו מגיעים לדבר שהוא עמוק
יכול עמוק עמוק עמוק לפנים מעמוק הנקודה היא יש בקבלה שכתוב שהאדם לא יכול לשנות את עצמו באמת לא לא יכול לשנות את עצמו אילו היה לי פה ככה בהבזק הייתי שולף את הספר העמוק הזה שבו זה כתוב ספר המאמרים תפרש עין בית חלק 1000 עמוד תף קופט אז זה במהדורה החדשה כן אז זה מופיע ככה זה תוכלי למצוא את הספר באוצר ספרי לובביץ' באינטרנט וגם באיבר בוקס תוכלי למצוא את זה שם לאתר בפני עצמו אז מה מה הנקודה היסודית אנחנו למדנו אצל אברהם אבינו אברהם היה איש חסד עכשיו הקדוש ברוך הוא אומר לו לך תשחוט את הבן שלך לא נכנס לסיפור של השחיטה אבל שחיטה זה גבורה להרוג זה גבורה
אברהם אבינו מצליח לשלב בין שניהם כמה זמן הוא עשה את השילוב הזה רק באותו ניסיון אחרי שהוא גמר את אותו הניסיון הוא חזר חזרה להיות איש חסן אומרת תורת החסידות האדם יכול לשנות להפוך את עצמו שנקרא לשבור הגה אבל רק לזמן קצר אפילו הבראה יכל לשנות מה שנקרא 100 80 מעלות מאיש חסד חסד חסד לאיש גבורה גבורה גבורה אבל לזמן העקידה אלוקים רצה לראות שאתה מסוגל בכלל לשבור את העגל שצריך אבל אתה לא זה לא זה לא נשאר הטבע שלך בלשון של המאמרים זה נקרא יש לשנות את את טבע מידותיו ויש לשנות את מידותיו הטבעיים
לשנות זה לא זה לא זה לא מילים מה שנקרא משחק מילים יש לשנות את טבע מידותיו ויש לשנות את מידותיו הטבעיים אז קודם כול לך שלב ראשון מה זה נקרא לשנות את מידותיו הטבעיים אני בן אדם לשנות את מידותיו הטבעיים או בעברית תקנית לא של מאמרים מידותיו הטבעיות בסדר אז לשנות את מידותיו הטבעיות מה הפירוש יש לי תכונה תכונה של לצורך העניין
אני אוהב להטל באנשיםיטול זה צחוק סוג מסוים של צחוק עכשיו אם אתה תשתמש בעיתול ביום יום אתה עלול לצייר את האנשים אתה עלול להיות רמאי מה שנקרא שקרים לבנים להכניס זה לא יפה זה נקרא עיטול שלילי אז מבקשת ממך התורה תהפוך את העיתול תשתמש בו רק במצבים המתאימים אתה צריך ככה לוודא אנשים שנמצאים קצת בעצבות להוציא אותם מהמרה שחורה שלהם אז אתה אומר להם כל מיני מילים כאלה כל מיני סגנונות איך איך הר שלם אוסטרופולר היה משנה את המצב רוח של רבי ברוך מממשי בושם אחד הוא נכנס לשלול לחדר והולך עם נר ומסתובב מסתובב מסתובב מסובב מסתובב מה קרה מה אתה מחפש פה
שמעתי שנפלו פני הרבי החלטתי לחפש אותם זה סיפור שהיה כן אז איך אומרים טיפוס שקצת איך אומרים קצת משנה את האווירה היה לו פעם אפילו שהוא גמר את החיים שלו הליטול הוא סיים את החיים שלו בגלל ליטול האר שלה שמספרים עליו בבזוקה זה ער אלה שהיה צדיק יסוד עולם הפילו אותו בקליפות בכל מיני בדיחות מאוד מאוד הזויות הוא היה יהודי חסיד פנימי תלמידו של רבי ברוך ממג'וש רבי ברוך היה איש טיפוס מאוד מאוד בעל מראה שחורה צדיק אבל בעל מרה שחורה עצוב מכונס בעצמו איש של גבורות שהוא נפטר
מצאו על על על השולחן של הספר הזוהר עם סימן על המילים יש ואני מתרגם כבר לעברית יש רוגז ויש רוגז ויש רוגז שנקרא ברוך היה הוא היה איש של שבועי הנכד של הבעל שם טוב היה איש של גבורות הוא הנהג עדה מאוד מאוד מצומצמת הוא הצליח בחיים האישיים שלו לחלוק כמעט על כל הצדיקים שבדורו כולל בעל התניא כולל רבנח מלברף שהיה בין בן אחותו נכד אחותו והוא היה איש קצת ואיש איש עם גבורת זה נקרא אבל צריך
עכשיו מה שקרה שהרשל הגיע אליו פעם ואמר לו רבי פגשתי את השטן לו עליכם וראיתי שהוא עצוב מאוד אז הוא שאל אז ארבם אותו למה הוא הבין שהוא רוצה ככה אומר לו למה הוא אמר לי תראה איפה אני צריך להסתובב כל היום באשפתות איפה הרשעים נמצאים בכל מיני מקומות שעושים נבלות וזה אני צריך להיכנס שמה לא נעים לי יש ריח שם זה לא טוב זה לא זה אז זה הזר של עםד לו בראשו אחרי שבועיים פגש לא לא הזר שלו מספר לרב הדנדתי ליצר הרע בראשי והמשכתי הלאה אחרי שבועיים אני פוגש אותו עוד הפעם ואני רואה ואני רואה אותו מחייך אני שואל אותו למה אתה מחייך אומר מצאתי חברה של צדיקים אני נמצא איתם
מה הוא רמז לו מצאתי חברה של צדיקים עצובים ואני מצליח לשהות בהם רבי ברוך מיד הבין את הרמז מיד הוא העלה חיוך אמר לו תביא מאשקה נשתה קצת לחיים אמר אתה בדיחה טובה אבל באותו שנה הרשלג גמרת חיים שלו ככה ככה מספרים חסידים כן בגלל העיטול בגלל העיטול לפעמים העיטול שלו במקום הוא גם כן זה צדיק זה לא תראה זה לא איך אומרים זה לא הבן שלך דרך ארץ זה לא נכון איך להשפיל אותו בצורה כזאתי זה לא היה נכון הוא היה צדיק גמור של טניה רבי ברוך ממז'יבוז והיה בעל דרגה אלה שהייתה תנועת נפש אתה ראית שהזוהר גם אומר יש כזה בן אדם יש כזה בן אדם אנחנו לא כל כך מסבינים בהשגות אז נראה נתייחס רגע לנקודה של העיתול שהבאתי אתה משחק עם ההיתול אתה יכול לשחק איתו לחיוב אתה יכול לשחק איתו לשלילה מה זה נקרא לשנות את מידותיו הטבעיות שאתה העברת את כל טבע העיתול שיש בח לכיוונים חיוביים
אבל אתה נשארת איתו אחד נשארת איש מהטל רק שאתה מהטל בכיוון החיובי זה נקרא לשנות מידותיו הטבעיות וככה בכל מידה ומידה יש אדם שיש לו טבע לשקר שקרן מה שנקרא מקצועי אבל לפעמים לפעמים לפעמים לפעמים לפעמים בשביל פיקוח נפש בכל מיני מצבים עדינים צריכים לשקר בשביל להציל חיים של בני אדם הוא עושה את זה הכי טוב והוא מוצלח בזה אז זה נקרא שהוא משתמש במידה השלילית שלו לחיוב בונה את העולם עם המידה השלילית שלו זה נקרא לשנות את מידותיו הטבעיות אבל יש לשנות את מידותיו יש לשנות את הטבע מידותיו לשנות את טבע מידותיו זה מה שנקרא אני טיפוס חייכן אז אני נעשה רציני אני טיפוס רציני אני נעשה חייכן אני איש של חסד אני נעשה גבורה אני איש של גבורה אני נעשה חסד שוב
אני לא נכנס לשאלה למה צריך ככה לעשות רק מסביר את המושג עכשיו בנקודה הזו דעו לכם אי אפשר לעשות את זה הרבה זמן זה בכל זה הבאתי כדי להסביר שלהיות בשבירת הגה מחסד לגבורה או מגבורה לחסד להרבה זמן זה בלתי אפשרי החסידות באה לתת את הכלים לאדם שלזמן מסוים יהיה מסוגל להפוך את טבע מידותיו זאת אומרת מגבורה לחסד או מחסד לקבורה משקרן לאיש אמת

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא