ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

חלומות וברכת כהנים

מי שחלם חלום רע ורוצה לשלוח שליח לברכת כהנים🔹דירת מרתף שהתמלאה מים בשבת והחשמל נפל🔹תשלום נסיעות לעובד שנסע בטרמפ🔹פלאפון שנפל

תמלול אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

נמצאים בפרשת ויצא

ליעקב אבינו יוצא בפרשה הזאת

וגם הולך לישון זאת אומרת יש לישון ויש ללכת לישון אז בפעם

הזאתי עכשיו הוא הולך לישון לא רק שהוא ישן אלא הוא הולך לישון

וכשישנים טוב יש גם חלומות

היה חלום אז יש לו את החלום שלו אני רוצה לומר לכם שלפרשת ויצא יש איכות מאוד ישירה לתקופה שלנו מכיוון שאנשים נמצאים בבית אלה אדם למשל שנמצא בבידוד או בתקופה שהיה סגר אז כל היום הוא בבית זה לא אין תחלופה כל כך בראש

ואז הבן אדם הולך לישון ובפרט שיש כל מיני חדשות היום האנשים מקבלים את החדשות מהמון המון

כלים שבעבר לא היה בעבר היה עיתון וזה היה הדבר הראשון והאחרון אחר כך בא גם הרדיו אבל גם אז החדשות היו מאוד מאוד איטיות היום הכל מהיר עוד לפני שזה קורה אתה יודע

וזה מאוד משפיע על על החלומות של האדם

ואיך אני יודע את זה מכיוון שאנשים ונשים בתקופה הזאתי של השלושת רבעי שנה האחרונה או החצי שנה האחרונה היו כל כך הרבה טלפונים של אנשים שחלמו כל מיני חלומות וזה כל כך חלומות מעניינים שאתה רואה כאילו הם הוציאו אותם ישירות מהגמרא במסכת ברכות צורה ישירה לזה נפלו השיניים חלילה וזה נפל לא ספר תורה מהיעד

וזה זה כאילו הכל בא זה וכשהחשהומות הם יותר מידיי אתה יודע מאורגנים

אז זה מוכיח לך שזה מדברים שאנשים ייהרו במשך היום זה לא משהו זה לא משהו אמיתי והרבי מהרעש ב-1 מהמכתבים שלו הוא כנראה ידע שאנשים נמצאים בהרבה פעמים בדמיונות וכשבן אדם כבר חלם חלום ואתה תבוא ותגיד לו דמיונות אז הוא יגיד שאתה בדמיונות קשה מאוד להוציא אותו מזה

זה נכון גם ביחס לגברים אבל גם

אני לא מוסיף עוד בנוגע לנשים אז עכשיו השאלה היא איך אתה משחרר את האנשים אז אני אגיד לכם מה שאני נוהג לומר שזה באמת דבר שהוא

אמיתי זה הנושא של ברכת כהנים

הנושא של ברכת כהנים כידוע שהוא יש לו סגולה להפרה של החלום חלומות רעים וזו הסיבה שאנחנו בברכת כהנים אומרים ביום טוב כשאנחנו עושים את הברכת כהנים אנחנו מוסיפים את הריבונו של עולם של ההטבת החלומות אני שלך וחלומותיי שלך וחלום שחלמתי ואיני יודע אז אני נוהג להגיד לאנשים וראיתי גם כן שעוד רבנים עושים ככה

שנו אם אתה באמת חלומות שווא ידבר

אנחנו לא מתעלמים על חלומות והרבה מראש מציע במכתב שלו שהאדם יחלום לפני שהוא הולך לישון את כל הדברים האלה שכתוב

שאם אתה חולם עליהם אתה צריך לצום ואז אתה לא תצטרך לצום כי אז תוכל להגיד שזה מערהורי לבך שהרי חשבת על זה לפני שאתה הולך לישון זאת אומרת אתה רואה עד כדי כך שאפילו עבדו על זה פסיכולוגית כדי שאנשים לא יכנסו למטע אז אני אמרתי לך לשמוע בכת כהנים ואז

תוך כדי זה שאני מציע את ההצעה הזאתי לשמוע ברכת כהנים אז אנשים שואלים רגע מתי אני אגיד את הריבונו של עולם הרי חוץ מחבד ביום טוב לא עושים מה היה יא

פה אין לך אין לך איפה להכניס את זה אז אני מבין שאתה יכול להגיד אחר כך לא נורא תגיד אחרי שמסיימים את עבודת כהנים תצא את התפילה הזאת לקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם אני שלך וחלומותיי שלה

וכאן אנשים עוררו שאלה

עוד פעם היו תקופות כאלה וגם נשים אצלהם זה בעיקר העניין

שהם אומרות אנחנו לא הולכות לבית כנסת וחבדניקים יגידו לך אנחנו לא הולכים לבית כנסת לא של חבד אנחנו הולכים לחבד אז אין לנו ברכת כהנים אז מה תגיד בשבת אז אישה אומרת אני רק בשבת אני אוכל ללכת לבית כנסת של חבד ורק בתפילה שלא כל בתי כנסת של חבד עושים עושים בכת כהנים בשבת יש כאלה שעושים רק ביום טוב יש כאלה שקיבלו על עצמם לעשות גם בשבת אולי זה אפילו רוב רוב בתי הכנסייה של חבד בארץ הקודש עושים

גם בשבת אבל יש פיץ חבת שעושים רק ביום טוב אז שואלים מה אנחנו נעשה אז ונשים שלא תמיד באות לבית כנסת לא תמיד נוח לא תמיד עם הילדים וכיוצא בזה מה הם עושות אז

אני רוצה לשוחח איתכם על על כל הנקודה הראשונה יש נקודות נוספות הנקודה הראשונה של של האם ניתן לשלוח שליח שהוא ישמע ברכת כהנים בשבילי

יכול להיות בן אדם לא רבניק אצלו בבית הכנסת עושים ברכת כהנים כל יום

ושהוא יכוון להגיד את הזה שהחלומות שלי יסתדרו ואני אגיד לו שיגיד ריבונו של עולם בשבילי והכל יהיה בסדר האם הדבר הזה הוא אפשרי האם אישה ואני מדבר איתכם כל הכל כל הדיון שלי וכל כל זה שאני עשיתי זה רק בגלל שאנשים מפוחדים

שאלו אותי את השאלה הזאת יותר מפעם אחת ואמרו לי שלבית כנסת אין להם ויש אנשים לא דתיים שהחלומות שלהם מאוד

להם אתה אומר להם ללכת לבית כנסת הם אומרים לך אני אין לי בית כנסת במושב אין לי בית כנסת

אז אני ראיתי קודם כל דבר מעניין שכתב אותו המעריל דיסקין מר אל דיסקין היה המייסד של בית היתומים דיסקין שנמצא בירושלים והוא היה נחשב מגיאוני ארץ ישראל בדור שתיים הקודמים

היה חריף מאוד יש כאלה שאפילו מייחסים לו שהוא היה מורו ורבו לפחות בתקופה קצרה של הגאון הרוגצובה זאת אומרת היה כזה חריף כזה כזה יוצא מן הכלל הראש שלו היה יוצא מן הכלל והוא ככה מביא שמועה בפיה

מפיו בכל התורה כולה קיימלן ששלוחו של אדם כמותו ולכן גם כאן יכול למנות שליח לברכת כהנים אפשר לעשות שליח שישמע ברכת כהנים בשבילך אז זה יהודי שהוא אחרון אחרון שבאחרונים שתי דורות קודם אחר כך שפשפסתי וזה מצאתי מישהו שקדם לו הפלה הקדוש

הפלה הקדוש גר כאן בארץ ישראל הוא לא מציע לעשות שליח אבל תוך כשהוא מספר סיפור אתה שומע משהו מעניין

הוא אומר ככה הכוהנים נוסעים כפיהם בכל יום הוא פשוט מספר שבארץ ישראל נוסעים כפיהם כל יום

בשונה מחוץ לארץ למנהג האשכנזים שאשכנזים לא עושים מסיעת כפיים בחוץ לארץ בכל יום ספרדים כן אשכנזים לא אז הוא אומר הכהנים נוסעים כפיהם בכל יום ואני זוכר בכם וממשיך ברכה על ראשיכם או כותב את זה

כנראה למכירם לידידיו לקרובי משפחתו אני חושב עליכם בשעת ברכת הכהנים

וממשיך עליכם

קודם כל אנחנו לומדים פה דבר מאוד מעניין אם יש לכם איזה שהוא חבר כהן והוא חושב עליכם למשל ברכת כהנים אז יש רעיה מהשלה שהדבר הזה הוא מועיל שהדבר הזה יש לו איזה שהיא משמעות נכון שמברכים את כל עם ישראל בכללות אבל כאשר יש משהו פרטי יש לזה איזה שהיא תוספת אחר כך מצאתי אחד שהוא מקובל והוא גם בעל נגלב ביחד מהמקובלים האיטלקיים רבי משה זכות זכותו

הרמז ככה קוראים אותו הרמז המקובלים תמיד זה השם שהם נותנים לו הוא יש לו גם בקבלה ויש לו גם שאלות ותשובות אז באיגרות הרמז הוא כותב הוא מבקש סיפר מה הוא עושה בשביל אחרים והוא הוא כותב מה הוא עושה מה הוא מבקש יעלני לזיכרון בנשיאות כפיו והתפלל עליי אז אתה רואה שיכול להיות מצב שאתה לא נמצא שמה והברכה של הכהנים איפה שהם מברכים זה מועיל

אחר כך

מצאתי עוד יותר מזה וזה כבר משהו משהו היסטורי מרתק לכשעצמו יש המערם חגי אחד מהגדולי ישראל יש לו ספר שנקרא אלה המצוות אז במצווה קוף מומחה הוא כותב ככה אין ספק אצלי דבשכר אנשי חוץ לארץ שיש להם חלק בארץ ישראל

בהיותם מחזיקים כראוי לאחיהם יושבי הארץ

כדי לשמור חזק היישוב השם יתברך ברחמיו שהתקבלו אותם הברכות שמברכים הכוהנים כאילו היו מכוונים בהם על כל בני הגולה או כאילו כל בני הגולה מכוונים לקבל אותה ברכה הוא כבר הולך כבר צעד הרבה יותר אומר יש אנשים יש כהנים בארץ ישראל

יש פה ברכות כהנים יותר מאשר בחוץ לארץ ויש כאלה שתומכים ביישוב

במדינת ישראל כי אז לא היו מקורות הכנסה פה בארץ אז הכל היו מוחזקים מחוץ לארץ אז הוא אומר אלה שנמצאים בחוץ לארץ ומחזיקים את היהודים שנמצאים פה בארץ הקודש אז הם הנמצאים בחוץ לארץ מכוונים שברכת הכהנים בארץ תחול עליהם ואלה שנמצאים בארץ ישראל מכוונים עליהם וחברה יש הפרשי שעות וזה

כאילו זה מדינה אחרת זה מציאות אחרת והוא טוען שזה בסדר

בנוסף לזה אנחנו בתור חסידים הרבי לא פעם כאשר רואים את זה גם במכתבים יש גם מענות פרטיים לכהנים שהם אמרו לו שהם מכוונים עליו בברכת כהנים והוא אמר להם ישר כוח תודה רבה שחשבת עליי בשעת ברכת כהנים לפעמים זה היה אפילו ברוח הקודש שהם לא אמרו לו והוא אמר לכהן מסוים תודה רבה שאתה כיוונת לייב ברוח הקודש אז זה זה מוכיח שיש מושג כזה שאנחנו מדברים עליו עכשיו

שאתה במקום אחד והכהן במקום אחר והוא מכוון

וזה מועיל לך אפילו שזה לא נמצא

הייתה פגישה של הרב מרדכי אליהו עם הרבי זה היה בשנת תאף שין נון בית כמדומני בחודש חשוון ושם בפגישה הזאתי מספר הרב מרדכי אליהו זה לא מופיע זה לא מופיע בשיחה איך אומרים בשיחה המודפסת לא הוא מספר שתוך כדי שהוא דיבר עוד שהיה היה מספיק פגישה הייתה מחולקת לשתיים היה את הדיבור הכללי והיה את הדיבור הפרטי כאילו

עם הרבי וזה גם לא לא הוקלט ובדיבור הכללי הוא באיזה שהוא שלב או בין הדיבור הכללי הפרטי משהו באמצע אני חושב שזה לא מוקלט אני לא יודע

הרבי שואל אותו מה עם איפה אתה מתפלל ואיפה והאם שמעת ברכת כהנים אז הוא אומר כן אני מתפלל פה אני חושב שזה היה בית כנסת ספרדי בהדר התורה מי שמכיר יש שם כמה חדרים ובחדר איך אומרים היותר קיצוני בסוף

יש שם חדר לתפילה של ספרדים ספרדים ספרדים לא ספרדים חבד ספרדים

ושם הם נוהגים כמנהג ספרד אפילו בחוץ לארץ והם נוסעים כפיים בכל יום אז הוא אמר שהוא שמע שמה בכת כהנים

אז הרבי פונה לרב קליין עליו השלום זה ואומר לו איך זה שלא אמרת לי שיש כאן בקראון היידס בית כנסת ספרדי שנוסעים כפיים כל יום

אני רוצה לכוון את עצמי בשעה שהם עושים ברכת כהנים איך זה והרב מרדכי אליהו סיפר זה שכעתי את זה מפיו אומר איזה הידור מצווה איזה דקות כאילו לכוון בשעה שהכהנים הספרדים נוסעים כלפיהם בחוץ לארץ הוא רוצה לכוון כדי אז אתה רואה מכל זה שיש בהחלט משמעות

אני הייתי מציע לפי המהלך הזה

שאני לא יודע אני ביקרתי פעם בקבר הארי זל ולא יודע נפל לי אז הרעיון כי אני ראיתי איזה לא יודע איזה בן אדם

צורה נראה דתי והוא עומד עם הפלאפון והוא אומר עכשיו אני עושה לכם מי שברך מי שברח המותן אברהם יצחק ויעקב זה נראה שהוא נמצא עם כמה אנשים בטלפון והוא עומד והוא אומר עכשיו אני שם את הפלאפון על הקבר תבקשו בקשות אז בדור שלנו יש כל מיני דברים שאתה לא מוצא להם אח ורע בספרות התורנית אבל אני חושב שאנחנו יכולים לכוון את

הכוונה שלנו בברכת כהנים הרי הרבי ביקש לדעת את השעה כדי שנכוון את עצמו

אז אם אתה תעשה את הפלאפון בזן ברכת כהנים והוא ישמע את זה בפלאפון שלו והוא יגיד את ריבונו של עולם מיד אחרי זה+ אפילו אם ביקשת שהכהנים יכוונו עליך חביבי אתה מסודר מכל הצדדים הכל בסדר מושלם אז עד כאן אני רק הבאתי את מי שדיבר על זה ישירות זמר דיסקין אבל הבאתי כמה וכמה מקורות שמהמקורות האלה מה שמ די ברור שהדבר הזה הוא אפשרי זאת אומרת יש אפשרות שמישהו יכוון עליך וישחרר אותך איך אומרים ברכת כהנים שאתה לא בעצמך

מול הכהנים רק כשתי הערות קצרות על אחרוני זמנינו אנחנו בדור שלנו זכינו שיש הרבה הרבה ספרים בנוסף לזה שיש הרבה ספרים זכינו גם כן שיש תוכנות תורניות שמסייעות לידך לפעמים להגיע לכל מיני מקורות שאחד אחר איך אמר לי פעם הרב מונצ'ין הוא עליו השלום היה צריך להגיע לזה אז צריך לנסוע לספריה ולהזמין את הספר וזה ואז אתה פותח היום יש לך אוצר החוכמה ואתה יכול להגיע להמון

ספרים שאפילו ותיקים לו ולפעמים החיפוש שאתה עושה מגלה לכם נפלאות כל מיני דברים שמוח אנושי לא יכול להגיע אליהם בכוחות עצמם

אז אני מאיר שתי הערות אבל לא בכוחי אלא בכוח המחשב אחרי שהבאתי את המקורות האלה שיש לזה מקור אז אני מאיר הרב שלמה זלמנובך השאיר ברכה אחרי פטירתו

כל מיני כתבים אספו אותם מהמחברות שלו וסדרו את זה לספר וקראו לספר הזה הליכות שלמה ושם

שאלו שאלו אותו שאלה כתוב בגמרא שכשהכוהנים מברכים את העם הם מברכים את אלה שכאן אבל הם מברכים גם את העם שבשדות אז שאלו אותו האם כאשר מדובר לא על העם שבשדות כאן מסביב כפר סבא אלה העם שבשדות שנמצא במדינה אחרת האם גם על מדינה אחרת חלה ברכה הזו כאילו אני מתאר לעצמי שהוא ענה את זה ברוב גדלותו אבל הוא ענה את זה בסברה הוא אמר לא את העם שבשדות זה זה בתוך

בתוך העיר בתוך המדינה אבל לא ממדינה למדינה אמנם היא סברה אבל אני ציטטתי לכם קודם את

הרב משה חגיג בספר אל המצוות הוא אומר אין ספק אצלי שהשכר של בני חוץ לארץ זה שהם תורמים כסף לבני ארץ ישראל והכוהנים שבארץ ישראל מברכים אותם והברכה הלאה עליהם אז אתה רואה שגדולי עולם הבינו שונה אני מתאר לעצמי שאם הוא היה רואה את זה אז הוא לא היה עונה בפשיטות שזה לא חל ממדינה למדינה העם שבשדות זה לא לשון זה לכאורה גם גם ממדינה

תראה בסדר תשלם אין בעיה אבל הוא כאילו רוצה להגיד שאין מצב כאילו שדבר יחול במדינה למדינה זה חידוש הערה נוספת שנייה אני רק אסיים את הקטע הערה נוספת זה שאלו את הגאון רב חיים קנייבסקי מה לדעתו האם שייך לעשות שליחות שמישהו ישמע ברכת כהנים בשבילי בדיוק את אותה שאלה ששאלו אותה מהריל דיסקים שאלו אותו

אז הוא אמר שלא שייך שליחות בדבר הזה התשובות שלו כידוע קצרות בין מילה לארבע מילים אז הוא אמר לא שייך שליחות

בזה אני חושב שאם הוא היה יודע שהרב דיסקין חשב שזה שייך לכל הזה אז הוא לא היה אומר את זה אבל אפילו אם תגידו שהרב דיסקין לא זה אז מצאתי ספר נוסף דווקא של כמו הרב דיסקין הוא בא מבריסק הרי היה הרב של בריסק לפני שעלה לירושלים

אז יש ספר של ליטאים שהוא נקרא עובדות ואנחות והנהגות לבית בריסק לפעמים שאתה רוצה לענות למתנגדים אתה צריך לדעת מה הם אומרים

אז שמה מופיע סיפור כזה

ששנה אחת שלח רב חיים מבריסק

לרב מאיר שמחה הכהן מטוונסקי מי זה היה זה היה באותה עיר של הרגצובר מאיר שמחה בא לאור שמח אז הוא שלח אליו אמר לו בשעה שאתה עולה לדוכן בימים הנוראים תכוון עליי אז כאילו כן יש מרחקים

כן אז לכאורה אני חושב שגם המערי למארי לומר את זה במפורש של שליחות ואיך אומרים חיים בריסקיר ביקש את זה לא על שליחות אבל שכהן יחשוב על אני חושב שאם הוא היה יודע את המקורות האלה אז לפחות לא היה אומר שאין שליחות בצורה נחרצת אבל איך אומרים זה דרכו של עולם כשדברי התורה מתגלים ומתפשטים ביתר שאת ביתר עוז אז אני מסכם את הדברים

בכת כהנים יש לסגולה מיוחדת ואיך אומרים למי שחולם חלומות

וגם

בימי חול שאנחנו לא עושים את המנגינות אנחנו יכולים להגיד את הריבונו של עולם אחרי ברכת כהנים בנוסף לזה אם בן אדם לא יכול להגיע לבית כנסת שנוסעים כפיים בפרט נשים אז מה ההצעה מה מה שאפשר להציע להם שהם ישלחו את הבעל או שישלחו מישהו שכן נמצא בבית כאן כזה והוא יכוון בשבילם והם יגידו את הריבונו של עולם או שהוא יגיד בשבילהם חלום שחלמה פלונית וכיוצא בזה

ולקחת בחשבון שגם אפשר לשמוע דרך הטלפון

כוון גם את הזמן באותו זמן של הברכה מה רצית לשאול

אבל זה רק כאשר הם נמצאים באותו מקום אבל העם שבשדות זה החידוש וגם שלך מוביל להלכה בקוף כף חית גם כן שמה שמאחורי הכהנים זה כימרים זלזול הם נמצאים בבית הכנסת ומאחורי הכהנים הם לא נכנסים לבית הכנסת הם נמצאים פה והם יכלו להיכנס אז לכן הברכה לא חלה עליהם

אבל שבן אדם נמצא בשדות

זה לא לא אמרה ההמרה לא אמרה שרק השדות שנמצאים בצד של הכוהנים קדימה אלא גם השדות שמאחוריהם אלא בכל העולם למה כי הם לא הם לא מראים זילזול הם פשוט לא נמצאים שם

אז לכן זה בסדר שאלה שניה

גם אפשר ללכת לידומות שלנו כסף לא טוב

אז זה עוד פתרון שהרב נותן שנלך לפותריך חלומות

נגיד להם שיפתרו טוב והכל בסדר תראה אני לא צריך ללכת לפטרי חלומות אפשר ללכת לחברו אפשר ללכת לחברו ואפילו אפילו בלי כסף

תראה

הרמבם היא כידוע כידוע שהרמבם כל דבר שהוא קשור למיסטיקה אצלו זה בטל ומבוטל

ידוע הרמבם היה מאוד מה שנקרא בעולם רציונל שום דבר לא קיים

לא לא לא זה אז לפחות בנושא הזה או הרמבם יגיד לך אין בכלל כישוף

הרמבם אומר לך אין בכלל מזלות לא קיים אז על מה החסידות מדברת מזל מזל מלמעלה מזלות של עובדי אומות העולם אין בכלל מזלות לרמבם אין הכל שטויות

לא הגלגל ישנו שאלה מה שטולים בגלגל הזה לא קיים וכאילו בחסידות כן מדברים על נזילה לאומות העולם מהקליפות גדולי ישראל אחרים

זה אבן עזרא+ אחרים שדיברו על המזלות בצורה מאוד ישירה כאילו בלי זה אז איך שלא יהיה זה החלומות ואני עובר להלכה לכות שבת הלכה שהיא מאוד מעשית לימים שלנו וגם כן

נשאלתי עליה ברוך השם הקדוש ברוך הוא משפיע שפע של גשמים מרובים והגשם המרובה מביא את האנשים לדילמות הרבה פעמים דילמות שבתיות

שזה לא קורה ברגיל אז אתם סתם ראיתם רצו ברשת כל מיני תמונות כאלה ככה שמעתי של אנשים שגרים בבתים נמוכים או בתים מתחת לקרקע ואיך אומרים הרצפה כבר כבר הגיעה הגשמים לגובה אז תארו לעצמכם שמשפחה הצעירה וגרה במקום כזה

בדירה דירת קרקע דירת מרתף

והדירה התמלא חצי מטר גובה מים והפיל את החשמל וקר בשבת בלילה ויש ילדים קטנים ויש חושך ואין אוכל פלטה זה ויש אומנם משאבה שיודעת לשאוב את המים אבל שבת

ומה עושים זה דילמה וזה כאשר זה קורה לאיש זה דילמה מה קורה כשזה קורה לאישה ומה קורה כשהאישה נמצאת לבד ומה קורה כשזה קורה לה בשעה שתיים בלילה בליל שבת זאת אומרת זה כל הדברים האלה הם מעוררים שאלות הלכתיות שצריך לדעת מה עושים למעשה

אז קודם כל צריכים לדעת

שיש ילדים קטנים בבית

הלכה מאוד מתחשבת בהם ילדים קטנים בהלכה נחשבים כחולה שאין בו סכנה עד זה תלוי לאיזה נושא ילד שזקוק לאוכל מיוחד כן יש לו את הדייסה שלו יש לו את המטרנה שלו הוא זקוק לסוג מסויים של אוכל אז אז לנושא הזה של האוכל הוא נחשב כחולה כל זמן שהוא צריך אוכל מיוחד זה יכול להיות אפילו גיל 5

ילדים מסוימים יכול להיות יותר אם הילד הוא זקוק למזון מסוים עכשיו כשאתם מדברים איתי על פחד אולי אתם תעזרו לי איך אומרים מה שראיתם אתם בבית עם הילדים שלכם

ילד שיש חושך שיש פחד עד איזה גיל אתה אתה יכול להגיד שהוא מפחד מחושך

אני מכיר אנשים מבוגרים שהם ילדים לנקודה הזאת אבל גם ילד בן 8 9 10 ואולי אפילו אחד 10

זה גיל שנתן אותו קצת השולחן יכול להיות שהוא שהוא בנושא החושך הוא הוא מפחד וכשאני מדבר איתכם על חושך של דירה שתחת הקרקע וכשאני מדבר איתכם שזה היה גם הפסקת חשמל אזורית אז לא נכנס לך פירור של אור

מה מבחוץ אז מדובר בחושך מצריים עם חצי מטר מים זה בפנים אתה בכלל חושב שאתה איזה שהוא אב

אז הנקודה הזאתי צריכה לקחת בחשבון על המבוגרים אני לא רואה כמעט סיבה שיהיה מותר לעשות משהו בשבת למה שיהיה מותר מותר להזמין גוי בשביל מבוגר שבות בשבות במקום מצווה שמה הוא יעשה שהוא יפעיל את המשאבה וישאבת מים למה זה במקום מצווה

בוא נגיד מקום מצווה שינה בשבת זה עונג זה מצווה נו עונג שבת

כדי שיהיה לך אפשרות לעשות 3 פציעות קדימה ואחורה 18 נדבר על אישה שלא תתבע במים

בוא נגיד מצווה אני אפשר למצוא מהי המצווה בזה אבל זה גוי צריך לעשות שבות שבות במקום מצווה זה משאבה מכיוון שזה שבות משאבה נחשבת ייסוד דרבנן אבל מה אני אגיד לגבי הפלטה של שבת שהחשמל נפל פלטה של שבת זה ייסדו דאורייתא אז מה אז אז אז איסור דאורייתא לא התירו אפילו על ידי גוי חשמל עם מנורות כאלה דיברנו על זה כמה פעמים לא התירו את זה בשביל גוי

אז פה פה הפתרון שלי זה רק להישבע להשתמש

יש ילדים קטנים הם מפחדים בחושך אז לעניין הפחד שלהם הם נחשבים כחולה שאין בו סכנה חולה שאין בו סכנה איתי הוא לא על ידי גוי כן אז אז זה זה מה שאפשר לעשות על ידי גוי בשביל הילדים הקטנים כמו שאדמור הזקן מביא בסימן שנחף סעיף תה אז זה להדליק את האור עכשיו אם הילדים האלה צריכים אוכל מיוחד

והאוכל נמצא במקרר

או שהוא על הפלטה והוא התקלקל אז זה גם כן זה בשביל הילדים יהיה מותר אז אם זה בשביל הילדים מותר אז בדרך המייל הזה כבר זה כבר יכול להיות בשביל מבוגרים

אז אתה לא יכול גם

למה אם הוא ירים

השאלה מה מה מה הסיפור בוא נגיד נכון אני מבין אם הכל נרטב שמה וזה אז אני לא יודע מה אתה יכול לעשות אבל בוא נגיד שיש איזה שהיא אופציה לקחת חשמל מהדירה של למעלה להוריד כבל מלמעלה נגיד אז זה זה זה איך אומרים יכול לפתור את הבעיה אז בשביל הילדים לא בשביל המבוגרים

אז בואו נסכם בואו נסכם מה עושים הלכה למעשה

שנשאר נישאר עם משהו ביד בשביל המבוגרים אולי במקום של מצווה נוכל להזמין גוי שיפעיל את המשאבה

מבוגרים

מי שלא מפחד בחושך מישהו לא ילד מי שיכול להסתדר גם אם פת

אין לו אוכל מיוחד שהוא צריך לאכול מסיבה בריאותית אז הוא לא חולה אז הוא רק לא שמה שבא ורק גו יהודי לא אבל מה קורה עם ילדים ילדים אפשר

אפשר להזמין גוי גם לייסורי דאורייתא מכיוון שזה חולה שאין בו סכנה זה הדבר אז מה זה ייסורי דאורייתא זה הפלטה וזה המנורות עכשיו בשאלה הבאה אבל מה עושים בשעה שתיים בלילה לך תגריל גוי בשעה שתיים בלילה אם אתה לא יודע שיש לשכנים איזה עובדת זרה או איזה משהו אתה נמצא בבעיה עכשיו גם תגידו עובד זר עובד זר עובדת זרה אפילו אם תגידו עובד זר עובדת זרה בשתיים בלילה מי יבוא לך

עכשיו ילד שמתעורר בשעה שתיים בלילה והכל חשוב והוא רגיל לאיזה מנורת לילה זה יהיה כמו שאומרים פחד

אז במקרה הזה האדמור הזקן יתיר מתיר בשל חולה שאין בו סכנה לעשות אפילו איסור תורה בשינוי משום שאיסור תורה בשינוי מוריד השינוי מוריד אותו לאיזה איסור לאיסור דרבנן אז ירד לי האיסור מאיסור תורה לאיסור דרבנן ואז ברגע שהאמא תדליק את האור או את השאלטר ותדליק אותו בשינוי אז יכול להיות שהיא עושה איסור תורה אבל בשינוי זה דרבנן וזה לצורך חולה שאין בו סכנה

בוכה אז זה יהיה מותר לה אותו דבר כשהוא צריך את האוכל שלו אז יהיה מותר לה לעשות כמו שאומרים בשביל להדליק את הפלטה כדי שיהיה לו את האוכל שלו

לדבר באיזה

מצב זה יכול לקרות אצלך שפתאום אין חשמל

להדליק עם

אני אומר מאיזה סיבה נפל לך החשמל היה הפסקת חשמל

הפסקת חשמל עכשיו אם מדובר חס וחלילה למצב שאם אתה לא לא יהיה לך אור חלילה אתה יכול להיתקל יכול ליפול יכול זה אז הסכנה כבר אז בגדר של סכנה אני אגיד לך להדליק בשינוי

זה העניין

אותה אישה בגלל שזה היה שתיים בלילה והיא הדליקה בשינוי שהיא לא בצד

אנחנו עכשיו מדברים מה צריך לעשות אנחנו מדברים מה צריכים מה צריכים לעשות אני אומר אם הילדים בוכים וזה אז היא תוכל להדליק בשינוי טוב כי זה סכנה כאילו היא לא מוצאת גואי עכשיו גם בפאבים וגם במקומות איפה שהגוי בבתי מרזח הם לא נמצאים עכשיו

יש גויים שהלילה כתוב בפסוק בתהילים כף דלד תשט חושך ולילה בוא תרמוס כל חי איתו יואב

שיש אחיות שהם יוצאים דווקא בלילה אז יש כאלה שביום הם ישנים בלילה הם קמים יש כאלה זה לא שאין אבל בלילה חורפי זה באמת עד כאן זה עברנו עכשיו מה קרה בפועל בא יהודי שאינו שומר שבת לעת עתה והוא הדליק

לא גוי ולא כלום הוא הדליק אז אם הוא היה מדליק והיה רק מבוגרים בבית לא היה ילדים אז לא היה על מה לתלות את הסיבה להיתר

אז אנחנו היינו אומרים שיש פה בעיה באור שהוא הדליק הוא הדליק או אז מה אנחנו צריכים עכשיו לצאת מהבית החוצה לגשם כדי לא להנות מהאור שהוא הדליק לא לצאת מהבית אתה לא צריך אבל האם מותר לך לשבת עם ליקוטי תורה וללמוד ככה עם הרגליים על המיטה כי זה הספינה שלך עכשיו כי הכל מלא מים

האם מותר לך ללמוד לקודי תורה לאור החשמל הזה שיהודי הדליק בשבת

אסור לך לצאת מהבית לא אבל לשבת לקרוא ספר זה גם כן לא

כן אבל אילו היה ילדים קטנים בבית הוא הדליקו כבר בשבילהם ונר לאחד נר למאה אז אפשר לשבת עם הליקוטי תורה ולהדליק אפילו עם יהודי עשה את זה אפשר לעשות את זה זה יהיה מותר

עכשיו ומה יהיה הדין כמובן שהוא צריך לעשות את זה בשינוי כדי שזה יסודר עכשיו מה יהיה העדין

לגבי האוכל הוא הרים את השאלטר אז בשאלטר אחד הוא הרים גם את

את החשמל וגם את הפלטה את האוכל עכשיו אני לא מדבר אין ילדים הילדים אין להם אז מה

השאלה שאתם בתור פוסקי כפר סבא תשאלו את הבן אדם מיד אתם תשאלו אותו תגיד האוכל הזה שהיה על הפלטה היה חם מוכר לא זה לא

השאלה הראשונה חם האם היה מבושל כל צורכו לפני שבת או לא אם הוא אומר לך זה מבושל כל צורכו

אז נמצא שמה שאותו אחד עשה הוא עשה רק חימום

ופה אני לא צריך להגיד דעת הרמבם שאומר שנוזל שהצטנן זה בסדר זאת אומרת הוא טוען שזה אין בישול לאחר בישול אפילו בלחץ שהצטנן לפי דעת הרמבם ויש לנו את הכלל המפורסם שכותב המשנה ברורה בשין יוד חיט בסעיף קטן יוד בשם אפרי בגדים שאין שבדיעבד אם מישהו כבר עשה את הבישול בדיעבד אז זה כבר כמו שאומרים בסדר בדיעבד אתה יכול לאכול מזה או בתנאי שהוא לא בישל

אוכל שלא ראוי למאכל אלה זה ראוי למאכל אלה שהוא קר חימם אותו דעת הרמבם מתיר את זה

אז אפשר לסמוך על דעת הרמבם על דיעבד אבל אז אותה הפעולה שאותו אחד עשה זה אכן פעולה שהיא לא תקינה זאת אומרת זה לא רצון השם היה שהוא ידליק ואף על פי כן לא יהיה אסור לאכול את האוכל הזה גם למבוגרים

לא יהיה אסור לאכול אותו

מי שלא הולך לפי

הרמבם גם מי שלא הולך לדעת הרמבם שאסור היה לו להגביה את החשמל בשביל זה אבל אם כבר מישהו עבר עבירה עשה את זה זה יהיה מותר בדיעבד לא לא זה לא גזרו על דבר כשיש דעה אחת שמתירה אותו אם יש דעה שמתירה אותו לא גזרו ולכן זה יהיה מותר

בדיעבד וזה כלל חשוב שצריכים לזכור אותו כל יהודי שמכוח

השגחה פרטית הוא מתארח אצל קרובי משפחה שהם עדיין לא שומרים תורה ומצוות זה יכול להיות בן או בת להורים שהבן או הבת חזרו בתשובה וההורים עדיין לא וזה יכול להיות סיטואציה שמשפחה מתארכת אצל אחותנו החותנת שעושים כל מיני דברים טובים בשביל לכבד את המשפחות שלהם אבל עדיין הם לא לגמרי

ואז הם יכולים לעשות כל מיני דברים נגיד בפלטה שינוי הוסיפו וחוס הכל מיני עניינים

והבן אדם שואל את עצמו האם נאסר לי או לא אז הוא צריך לדעת האם יש דעה שמתירה את זה

למשל הכי מצוי ואז אם האוכל מבושל לפני שבת והם אומנם עשו חילול שבת שהם הרימו את החשמל אבל לא בגלל זה יהיה אסור לך לאכול את האוכל וזה דבר שחשוב מאוד לדעת אותו

אז השאלה הראשונה אנחנו שואלים אותו האם זה למשל כל צורכו השאלה השנייה

זה סתם בשביל הקטע האם האוכל עוד היה חם כשהרמת את השאלטר או שכבר עבר כמו שגילית את זה הרבה זמן אם זה היה חם אז אני אפילו לא צריך להגיע לדעת הרמבם כי זה עדיין חם

כל לידה זה כן משנה בין ספרדים לאשכנזים אבל אתדן שזה כל הזמן שנאכל מחמת חמימותו זה נחשב חם שזה יכול להיות אפילו- מארבעים מעלות חום זה עדיין נחשב חם

אז יש מחלוקת הפוסקים ואולי פעם נדבר לפי מה הם שיערו את זה אבל בוא נאמר שהדעות זה בין 40 לארבעים וחמש אז אני לוקח את המקדמיה לפני 40 אני אומר עד 40 כדי לצאת קוד לחובת כל הדעות

כן זה זה לא כי יש את מה שאתה אומר יש 40 יש 41 יש 42 יש עד 4 בין 40 לארבעים וחמש יש דעות

אני אני לא חושב תראה אתה עם ידיים של נגר ואולי באמת ידיים שהם מחוספסות

אז אנחנו מסתפקים על הנגרות שלך לפיז

טוב

היום זה דיגיטלי הכל חברים

אז לעניינינו אני

רוצה להגיע להגיע איתכם למסקנה איך מתנהגים בדבר כזה

תראו שסיפור כזה פשוט למה הרבי דיבר על זה שאתה צריך להיות רב בבית ושצריכים ללכת לשיעור הלכה וללמוד כי האמת היא שכל מה שדיברתי עכשיו אני לא יכול להגיד שהיסודות לא כתובים בשולחן ערוך אבל זה מילה פה מילה שם ולהוריד את זה ולהוריד את זה פרקטית לעולם הזה אז אחרי שאתה לומד את היסודות ואתה קובע אותם בראש אחר כך בשתיים בלילה אתה יודע מה לעשות

אבל אבל כשיבוא אבל כשזה דברים שקורים לא וזה חורף זה חורף עכשיו זה חורף

זה חורף נכון זה לא התקופה של שנות השמונים של שמעון פרס היה הפסקות חשמל לימין ועל שמאל אבל זה קורה לא בגלל שמעון אלא בגלל יש גשמים ויש סיפורים אתה רואה שזה קורה אתה רואה שזה מתרחש

היו שבתות כאלה שאנשים דיברו איתי אחרי שבת אם אתם זוכרים שנה שעברה היו קיפאונות בכל מיני אזורים של ירושלים וצפת בכל מיני מקומות שהקור הוא קור

א אתאר לעצמה שנופל לך תנור ונופל לך החשמל ונופל לך מזגן

הכל ויש לך בית עם ילדים והם שוכבים כל השבת תחת לשלוש 4 שמיכות רק כדי להישאר שפויים וזה שאלה זה שאלה אם היה מותר לכם לעשות

נכון היה שיטפונות הרבה הרבה שיטפונות אני שמעתי את זה

ויש שנים שיש לך שלג בכל מיני דרכים לכיוון אני זוכר אני זוכר איזה חי וקיים שאני הייתי ואתה רואה הכביש נעצר דרך לירושלים

וזה והשבת ממשמשת ובאה וזה צריך לדעת איך להתנהג אני עוד הגעתי לירושלים יצאתי באחת בצהריים שתבינו לא באחת בצהריים יצאתי

והגעתי בצפצוף זאת אומרת אתה מדבר על 4 וזה הגעתי בציפצוף והייתי צריך עוד ללכת ברגל בירושלים זה יש דברים כאלה אז בימים כאלה אדם צריך לחשוב פעמיים איפה הוא יוצא ולאן הוא יוצא ועד כמה הוא יוצא

כעת אני עובר לנושא אחר לפני שאנחנו נעבור לנושאים הלכתיים נוספים נושא אחר

לא נושא אחר מעכשיו אחר אתם רוצים לשאול על השבת אז בוא

בנזילות מהגג יש לנו את הבעיה לגבי הכלי האם אנחנו יכולים לשים כלי יכולים לשים כלי

לא מבטל אותו הבעיה היא אם אנחנו יכולים לשאת את הכלי אחרי שהוא נגמר אז אם הוא יתמלא כבר והוא איך אומרים זה גרף של ריי כי הוא יתחיל לעשות לנו פה שלולית סביר אז זה סיבה לאתיר אם המים הם מלוכלכים בדרך כלל כשזה יורד מהגג תוך כדי אז המים הם כבר מלוכלכים זה גם סיבה שאתה יכול לאסוף אותו כי זה גם כן גרף של ראי אבל אם המים הם נקיים וזה עדיין לא התמלא אז תן להם להתמלא

כדי שזה יתבטל כמה כמה באתים

הבדלה

אבטלה אם זה סוג של נעלי ג'יה

מתלבשת על הנהג

כן יש בזה בעיה של טיטול

לא לא זה דרך לבוש אפשר לקחת על עדיין בשבת אפשר לשים אותה

המנהג

המנהג היה

ללבוש ובזמנו פעם אפילו התפלפלתי כתוב שאדם אסור לו להסיר שני בגדים

האם מותר לך לחלוץ את הנעל עם ההרדלה עם עליה או שזה נחשב כשני בגדים המסקנה שלי הייתה שזה לא שני בגדים אתה יכול להוריד אותם ביחד לעניינינו אני רוצה עוד עוד מילה

אתם יודעים מה זה יכול להכניס קצת במראה שחורה לוותר על זה

משהו שהוא טוב

י אבל

עזוב אם אני מסדר לעצמי את הדברים

ואז אני מסתכל ואני אומר וואי זה כאלה אנשים חמודים זה אני הולך להגיד להם עכשיו תעזוב

בסוף אני אגיד מה היה הנושא

מוהל שהוזמן

לשתי בריתות שאלה בדיני ממונות ומעכשיו יהיו כמה וכמה שאלות של דיני ממונות כולם מכירים אמיתיים שהיו כמו אל שהוזמן לשתי בריתות

לא נוהג

הוא נגיד שהוא גר בכפר סבא כמה זמן זה נסיעה מכפר סבא לירושלים

כמה מונית מכפר סבא לירושלים כן

בין 400 לחמש מאות נגיד

המוהל לא לוקח כסף חינם וכאילו הוא לא אם משלם שלם אבל הוא לא מחייב אותך לשלם אז מכיוון שאתה רוצה אותו לירושלים אז הוא סיכם איתך שאת המונית

אז בעל הברית הראשון אמר לו בסדר אני רוצה אותך בשעה אחד 10 מוני אבל אני אחזיר לך תשובה כאילו משהו באמצע כזה אני אחזור אליך בינתיים מתקשר עוד אחד אמר אני צריך ברית שעה 12 בירושלים איפה אתה גר בכפר סבא אתה לוקח כסף על הברית

לא תיתן כמה שאתה רוצה אבל אני מגיע בלי רכב אוקיי מסכם מונית אז הוא מסכם עם שניהם מונית ואז חוזר אליו הראשון

ואומר לו אני לוקח אותך בשעה אחד 10 ואני אשלם מונית והשני

כבר אמר קודם שהוא משלם עליו המונית אז יוצא שאומנם הוא לא לוקח כסף אבל הוא חוזר הביתה עם 500 ש"ח

מהברית השניה השאלה היא האם בן אדם עכשיו תראו אני סיפרתי עכשיו סיפור אתם תראו עוד מעט שהסיפור נוגע אליכם אתם לא עושים בריתות כנראה ואם אתם עושים יש לכם רכב וזה לא הדיון שלכם אבל אתם תראו שזה נוגע אליכם גם כן יכול להיות נוגע אליכם אבל אתה יודע אתה מספר את הסיפור כמו שהוא היה כדי להלביש עליו אחר כך את הדברים הנוספים

הגמרא אומרת דבר מעניין זה משנה בעצם במסכת כתובות מי שהתחתן עם אישה וכשהוא התחתן איתה היא כבר באה עם ילד והוא אמר

שהיא סיכמה עם הבעל יש לה ילד מנישואים קודמים אני סיכמה עם הבעל תן לי מזונות לילד הזה אין אני זה ילד איך אומרים מההפריה אני לא יודע אין לו אבא

שאתה אתה תחזיק לי אותו 5 שנים

והוא התחייב לה בקניין שהוא יחזיק את הילד שלה 5 שנים יש איזה סכום כסף שהם סיכמו שלהם הנישואים לא עלו יפה

והם מתגרשו

שואל את המשנה האם הוא יצטרך להמשיך הלאה לשלם לה אומרת המשנה הוא התחייב לחמש שנים זה לא קשור לנישואים הוא יצטרך להמשיך לשלם לה על מזונות הילד הזה שהוא לא ילד שלו כי זה הייתה התחייבות שלו עד שיסתיים 5 שנים

עכשיו חברים אני רוצה להגיד הקומבינרית הזאתי הגברת הזאתי יצאה לשידוכים

והיא מצאה בעל שלישי

והיא סיכמה איתו שהוא יתן לילד 5 שנים

כן אז היא סיכמה שהוא יתן לה 5 שנים

עכשיו

ואז הבא השני חתם לה עכשיו בא הבעל הראשון ואומר יש מי שמפרנס את הילד האם אני פטור מלשלם אומרת לו המשנה לא אתה חייב לשלם

אז הוא אומר אין שום בעיה שיבוא אצלי אני מביא לו אחרי הצהריים אבל הוא יודע שהוא לא יבוא אצלו כי הוא נמצא אצל אמא שלו הוא לא יבוא אצלו אומרת המשנה לא אחד נותן לו ארוחת צהריים ואחד נותן תשלום של ארוחת צהריים כסף

אתה התחייבת

אז תעמוד בזה אותו דבר הברית

אתה התחייבת נכון אני מרוויח כפול יש כפל מבצעים אז זה לא כפל מבצעי

זה כפל סיכומים כאילו זה הסכם עכשיו מהגמרא המשנה המעניינת הזאת היא באה אחד מהראשונים התשבץ והוא לקח את המשנה עם האישה והילד והוא ככה מתח אותה לעוד סיפור סיפור שבא אצלו זה היה ראובן ושמעון ששניהם עשו כל אחד עסק בפני עצמו עם איזה גוי אחד והגוי הזה איך אומרים תכנן אותם

וברח אבל הם לא פראיירים איך אומרים

ג'עברים ואיזה אחד מהם אמר אני הולך אני אגמור איתו חשבון אני אפרק מפרק לא יודעת צורה

נמרץ הוא ישלם באבירי לא יוותר לו

אומר לו שמעון סע וכל ההוצאות שיהיו

אתה הרי הולך להוציא גם בשבילי כן אז אני אתחלק איתך תחלק איתך בכרטיס אתחלק איתך

במזון במלון במה שתצטרך תחלק איתך

בקיצור

בקיצור הם יוצאים

נוסע ראובן נוסע וכשהוא מגיע לאותו מקום

איפה שהגוי והוא זוכר בלשים כדי לחקור את הרחוב ורבעו וכל אלה אז פתאום מגיע להתפלל מנחה בבית הכנסת הוא פוגש חבר ילדות

שלמדו ביחד בישיבה בבית ספר לא יודע והם מתחבקים ומתנשקים אומרים לו בשביל מה באת לפה אז הוא מספר לו את הסיפור

אומר לו אתה אצלי עלי אתה עזרת לי אתם הרחתם אותי אני נותן לכם בקיצור הוא לא צריך מלון הוא לא צריך הכל על חשבון החבר שלו חודש ימים היה אצל החבר כמה היה עולה מלון כמה היה עולה אוכל לא משנה אפילו במחיר הכי זול זה= כסף

חודש ימים חוזר חזרה אחרי שהוא חוזר עם הכסף לשמעון אומר לו מרגיש לא חשבון

אמר שמעון אבל תוך כדי אתה סיפרת לי איזה השגחה פרטית מצאת חבר הם עמדו בקשר אז אז אז מה זאת אומרת אז אני לא צריך לשלם אמר מה הקשר

אבל זה חבר שלי אבל זה חבר שלי והמשפחה שלי אירחה אותו אנחנו הוצאנו על זה ועכשיו קיבלנו את זה חזרה מה אתה מחותן כאן שעל זה שאלו את התשבץ אז התשבץ שונה הוא מביא את המשנה הזאתי של הבעל הראשון והבעל השני ואומר

אין דבר כזה בעולם אפילו אם לא היה עושה לו טובה

אפילו אם היה מוצא איזה שהוא בן אדם ומתיידד איתו במקום ואותו בן אדם היה לוקח אותו כאורח זה נקרא מציאה וההלכה פוסקת שמציאת הפועל לעצמו זה רווח של ראובן שמעון ישלם לו כמה היה עולה אילו היו צריכים להוציא את ההוצאות עכשיו זה הסיפור השני עכשיו אנחנו נראה איך שזה שייך לדור שלנו למציאות שלנו

כשיש לך מקום עבודה שנותן גם ארוחת צהריים

יש מקומות עבודה שנותנים לך תלושים לך פה תאכל בפוסט תן לך ארוחת צהריים ואתה לא היית צריך ארוחת צהריים שלהם כי הבאת מהבית או כי נתנו לך לאכול האם אתה צריך להוריד את המחיר של ארוחת צהריים שלהם לפי זה לפי מה שלמדנו עכשיו לא יותר מזה

יש מקומות שמשלמים לך את את הנסיעות שלך

אתה עובד משלמים ממך נסיעות יש לך טרמפ

באתי ברגל או שהיה לי טרמפ ואני לא צריך לשלם אז אני אני מרוויח נסיעות שאני לא צריך זה תקין או לא תקין מה זאת אומרת זה שהרווחתי נסיעות זה בעיה שלי זה עניין שלי זה לא עניין שלך עד כאן זה מהלך שהוא לכאורה מהלך פשוט וכאן מגיע התסבוכת מתחיל פה בעיה אמרנו משנה המשנה הזאתי נפסקה להלכה באבן העזר אבל יש הלכה נוספת בחושך משפט

וההלכה בחוש"ן משפט אומרת דבר כזה שכאילו טורף לנו את הכל

אומר הרמור זה בסימן סמך גימל בכו של משפט המקבל עליו לזון חברו סתם

אתה יודע מה כמו שדוד המלך אמר לחושי הערכי בוא תאכל אצלי כל החיים אתה עלי על שולחן המלך בוא אתה אוכל אצלי אתה אני מקבל על עצמי כל ימי חייו

שואל

אז אז באמת מחויב כל החיים מביא הרמור הוא חייב כל זמן

שהחבר שלו צריך אבל אם החבר שלו לא צריך הוא לא חייב אדם אומר לחבר שלו אתה עליי אתה אוכל אצלי כל השבתות אז רק שהוא צריך אבל אם הוא לא צריך לא שואל אתה אז אני לא מבין אמרת שכששאישה עושה פנאי עם בעל ראשון עם בעל שני

מה זה צריך חייבת את החמש שנים תשלם למה פתאום פה אם צריך חייב אתה תשלם אז הוא אומר זה ההבדל כשהאישה עשתה הסכם של 5 שנים 5 שנים זה זמן מוגבל נכון

אז הבן אדם כמו שאומרים מתחייב עם כל הלב עם כל הנשמה לחמש שנים זה זמן מוגבל אבל כשהזמן הוא לא מוגבל לכל החיים מי הולך ומתחייב כל החיים

הכוונה הייתה אם אתה צריך אם אתה לא צריך

לא אם אתה צריך כן זה היסוד ככה מסביר את

אז כן

אבל זה לא היה ככה זה דוד נתן כל הזמן אבל בראיון דוד לא נתן לחושי הוא נתן לבנו של חושי חושי לא רצה לעבור אבל הוא אמר לו קח את הבן שלי אז הוא היה על שולחנו כל החיים כן אז זה לכאורה היסוד מוריי ורבותיי אם זה היסוד אז אני עכשיו אגיד לכם שיש הבדל אתה בא לעבוד

באיזה מפעל שואל אותך מאיפה אתה מכפר סבא איפה המפעל ברעננה אז הוא נותן לך נסיעות

הוא מקבל אותך רק לתקופה של ניסיון אני רוצה לעשות איתך חודש ניסיון או שהוא צריך ממלא מקום לשלושה חודשים אז אם זה דבר שהוא מוגבל בזמן אז הנסיעות כמו שאומרים גם אם אתה לא צריך וגם אם אתה קיבלת טרמפ אז הנסיעות הכפולות כאילו הרווח יהיה לך

אבל אם הוא לקח אותך בלי הגבלת זמן אתה עובד כאן בלי הגבלה

אל תגיד לך

על ללכת אבל אין הגבלה אז כשאין הגבלה לכאורה מה זה זה צריך לחלק לבוא ולהגיד שבמקרה כזה לא אבל אנחנו הופכים את הקערה על פיה

היום רוב המוסדות למשל מורים מורות שמשלמים להם נסיעות זה גלום בתוך המשכורת והם מלכתחילה לא נכנסים לרדת איתך על השאלה האם

אתה השתמשת בזה או לא השתמשת

אלא אם באמת מקבלים את זה בצורה מוחלטת כך

זה חלק מהמשחק ולכן

הכל כולל הכל כי כי זה הפך להיות המנהג בצורה הזאתי אבל בראיון זה היה צריך להיות שאם אתה עובד קבוע אז אתה לא נותן את זה עד כאן הסיכום העניין

אדם שסיכם לקבל פה לקבל פה הוא מקבל פה ומקבל פה וזה לא עניין של משהו של אף אחד

זה לא סיפור של אף אחד זה רווח אישי שלי זה לא עניין שלך זה הכל אותו דבר לגבי מזון אותו דבר לגבי נסיעות אותו דבר לכל דבר שהוא קשור לזה אבל אם זה לזמן זה ככה אם זה בלי הגבלת זמן אז צריך להוריד אלא אם כן היה מנהג שונה וכאן אני עובר לשאלה אחרת בדיני ראש במשפט

שזה כמו שאומרים שאלה

שהיא מאוד שאלתית יש לנו מכשירים יקרים בידיים

יש אייפונים כאלה ששווים 1000 ש"ח ויש כאלה ששווים 8 1000 ש"ח ויותר

אישה קנתה מכשיר מכשיר והיא לא יודעת את כל

האופציות אז היא פונה לחברה שלה ואומרת בקשה את יודעת אולי אז היא אומרת לי כן תביאי תביאי אני אעזור לך החברה לוקחת את האייפון ביד מתחילה לזה והוא מתגלץ ונשבר לו המסך ומתקלקל שם משהו והתשלום לתיקון סכום מפולפל

אני עכשיו לא שואל שאלה השאלה באה לפני מעת איזה רב

הוא שאל אותי את השאלה הזאת זאת אומרת השאלה באה לפניו אז אני לא מכיר את הצדדים

אז עכשיו השאלה היא מה הדין פה מה הסיפור פה

אז יש פה קודם כל איך אומרים

רבי מרדכי שהוא טוען שומר חינם פטור

עכשיו

אתם תסכימו איתי קודם כל בוא נעשה דבר שבטח יהיה מוסכם על כולנו אם אותה אחת החזיקה סלים סלקן באצבע ותוך כדי מחזיקה את האייפון

והיא לא היא לא החזיקה כמו שצריך הייתה התרשלות אז אז אז אתם מסכימים איתי שהיא צריכה לשלם על זה אנחנו לא מדברים אנחנו מדברים על מצב שזה היה אונס עכשיו כדי להבין את המצב של אונס אני מבקש ממכם הסקיטו ושימו חתיכת

חוש ן משפט סימן שילב סעיף דלת

זה קצת הימים ההם אבל שייך אלינו גם כן בימים ההם ובזמן הזה בעזרת השם השיעור בשבוע הבא יצטרך להיות

על הלכות על חנוכה כן לפי החשבון כי יהיה עוד שיעור לפני חנוכה

זה יום ראשון

אז אתם אתם יהיה לכם שיעור נוסף לחנוכה

אה כן טוב אז אז אז בואו נשמע את הסיפור המוליך חיטים לטחון סוחב חיטים לטחינה ולא לתת

צריכים לשים את החיטים קצת בתוך מים כדי שזה

ואז הוא לא עשה את הזה

ועשה אנסין או מורסן בקיצור הקמח בסוף יצא לא טוב לא מוצלח

מי לא לטטן האחראי שהיה צריך לטחון אותם פעם בימים ההם זה היה אחריות שלו לא של בעל החיטים הוא לא עשה את זה נתן קמח לנחתום עופה נתן לו קמח

ועשאו פת נפין פת שאת זה והכל נשבר לך בידיים לא לא יצא מוצלח

באמל הטבח טבח בלשון של השולחן ערוך זה שוחט באמה לטבח נתן לו בהמה ונבלע הוא לא עשה שחיטה כמו שצריך לא שהוא מצא טריפות אחרי השחיטה אלא השחיטה עצמה הייתה לא מוצלחת

בשכר חייבים לשלם דמי

הנחתום הזה התוחן הזה

השוחט הזה קיבל כסף היה אמור לקבל כסף אם זה עם תשלום אתה צריך לשלם על הבהמה שניבה על הקמח שאתה קלקלת ועל החיטים שקלקלת

ואם שחט בחינם

או עפה בחינם או טן בחינם

אם היה טבח מומחה פטור ואם אינו מומחה חייב אם עשית את זה בשחר לא משנה

מומחה לא מומחה אתה משלם אתה לקחת אחריות על זה אתה מקבל את הכסף שלך אבל אם עשית את זה בחינם אז אם עשית את זה בחינם תלוי אם אתה מומחה זאת אומרת אתה עשית את כל הדברים לפי התקן לפי הזה ואיך אומרים את פשל כמה

אבל אתה היית בסדר אתה עשית את ההשתדלות אבל אם מדובר שאתה לא מומחה

ואתה עשית בחינם אתה חצוף

אתה חצוף

אני אגיד לך

אני אף פעם לא יודע עד כמה אתה כן ועד כמה אתה לא אולי אתה הפכת להיות מומחה במשך זמן

אמרתי לך תראה אני יודע קצת

אז

אם אם עשית הסכם אם לא אוכל לא הוא הלך הוא הלך

הלך לבן אדם שזה העבודה שלו הוא הלך לבן אדם ששמו טבח אבל יש טבח סתם וכמו שיש נגר סתם ויש נגר מומחה עכשיו הוא יבין אתה מבין כשאני עםגע בכל אחד במקצוע שלו מבין את זה טוב יותר

בשביל

שיהודי יהיה פטור הוא יהיה גם לא נגר אני צוחק אבל לצורך העניין ברגע שעשית את זה בחינם ואתה

לא מומחה

זה עצמו לדעת השולחן ערוך זה עצמו רשלנות זה היסוד עכשיו

לא מי שעושה אל תיקח אל תעשה לקחת לקחת אחריות

האומר אומר אין שום בעיה עכשיו ממשיך השולחן ערוך זה סעיף ד בסעיף זין הוא מוסיף עוד עוד עוד כלל מי זה יחליט אם הוא מומחה או לא יבוא הבן אדם ויגיד מה אתה יודע מה אני עשיתי לך בחינה אבל אתה יודע מה אני מבינה מה אני אני אני מומחה

אנחנו קפוץ כמו שאומרים תוכיח לי שאני לא מומחה אני מומחה והתבשל וזה נורמלי נורמטיבי תוכיח שאני לא מומחה אומר על שולחן ערוך מי זה שצריך להביא ראיה ועליהם להביא ראיה שהם מומחים

אתה שהתעסקת בזה אתה תביא ראיה שאתה מומחה ואם לא הביאו ראיה אם לא הבאת ראיה שאתה מומחה משלמים אז אתה צריך להביא ראיה

תביא עזוב איך אני יכול להביא ראיה אז זה יש לנו הגדרה כן אז בסימן שין וו באמת לא כתוב הגדרה אבל יש לנו במקום אחר אשך בסימן כף איי בחוש של משפט הוא אומר הגדרה נפלאה הוא אומר זה צריך להיות מומחה או שיש לו תעודות מהמומחים או שאין לו תעודות אבל הוא מומחה לרבים

זאת אומרת שהערבים כולם רואים אותו כמומחה כי כאילו מה שנקרא

יש לה תעודות בשטח או או אז אם יש לך אחד משניהם תהיה פטור כן

כן אבל מומחה לרבים עכשיו אני יוצר ואני חוזר חזרה לאותה גברת שהחזיקה את הפלאפון ביד וזה לא היה ברשלנות אלא באונס

אדם שמטפל בפלאפון תעודות על מומחיות באיך אומרים בטלפון אין אבל לבוא ולהגיד שהיא מומחית כולם יודעים שהיא זה היא תצטרך להוכיח את זה אם היא תוכיח את זה מה טוב

אם היא לא תוכיח את זה זה היה השאלה של היום אבל אז כשנשאל את השאלה הזאת אני קפצתי כמוצא של לפני 3 שנים קיבלתי טלפון מבית הוראה מסוים בלי אני לא רוצה להסגיר כי זה לא לכבודם

הרי כשאדם רוצה לקנות 4 המינים אז הרבה פעמים הוא רוצה לדעת מה שלום האתרוג שלו בדיוק באיזה דירוג אז הוא לוקח לרב

בתאורה שהם מפעילים רב שהוא פנוי בשעות מסוימות ואנשים באים אחד אחרי השני והוא יושב ועונה להם על האתרוגים שהם הולכים לקנות מעשה היה ב-1 מבתי ההוראה שהרב שנתן את האתרוג ביד נפל לו והפיט זה נפסל

ואז השוכר של האתרוגים רצה לחייב את הרב הזה

ולפי מה שאנחנו מדברים עכשיו הוא מומחה בשני צדדים קודם כל בית ההוראה הסמיך את ידיו היה בתור חשוב אז הוא הסמיך את ידיו עליו אז כאילו תעודות בנוסף לזה האנשים באים כל הזמן אז הם פטור

אז פה במקרה הזה הוא היה פטור אבל במקרה הזה של הטלפון לפחות לפחות לפחות ממה שאני ככה קלטתי

מהסיפור ממערב ששאל אותי הוא בעצמו היה צריך כמה פרטים לברר נראה לי

שבמקרה הזה האישה שהחזיקה ביד לקחה על עצמה תצטרך לשלם ואתם יודעים מה אנחנו לומדים מזה

למה את כל התשלום אם זה היה אונס ואת אמרת תני לי אני אעשה את מומחית תוכיחי שאת מומחית את לא יכולה להוכיח דבר כזה אז את אחראית על מה שקרה

כן זה מין לקיחת אחריות

אז אם את באה ואומרת במפורש ופה זה מה שמוטי אמר קודם אם היא תבוא ותגיד במפורש אני אני אנסה

אני לא רואה את עצמי כמומחית אומרת את זה במפורש אז מה יהיה היא אומרת לה

אז אני בעצם היא אומרת לה במילים האלה אני לא לוקחת אחריות כי מה הסיבה שאני אומר שהוא חייב אותו אחד שעושה בחינם משום שאם לקחת ואם אתה לא מומחה אתה חצוף אז קח את הכל בזה אבל אם לקחתי ואני לא מומחה ואמרתי לך שאני לא מומחה ואתה אמרת לי לנסות

ואני אומר לך שזה אונס לא עשיתי רשלנות

אז אני לא יכול לחייב אותך

אני מפחדת

לא בפשיעה לא לא לא אתם זוכרים שאני התחלתי התחלתי את הדיון אתם זוכרים

התחלתי את כולכם מסכימים איתי שאם היא החזיקה לא בסדר והיא התרשלה אז היא תמיד חייבת זה היה הסעיף הראשון מה קורה כשזה היה באונס

הרי השוחט שהתנבל לו זה גם לא לאו דווקא בכוונה הוא הוא התנבל לו

מה אתם ככה יש אמנת אלפים שקל אני גם פגיעה

אז זהו זה כמו שאומרים

אני חושב שאתה רוצה להוציא ממון זה צריך להיות ברור אם זה התרשלות זה צריך להיות ברור שזה התרשלות אם זה לא ברור שזה התרשלות אני אקרא לזה אונס לא בגלל שזה באמת אונס אלא בגלל שיש לנו כלל של אמוצים מחברו עליו הראיה אז אז מי שרוצה להוציא את הכסף יצטרך להוכיח שזה שזה באמת התרשלות ולא הולנס

אתם יודעים מה זה נקרא התרשלות אז זה היה לי באמת בחיים דוגמאות כאלה לפחות 10 שבן אדם החזיק פלאפון או החזיק כוס הוא החזיק משקפיים לא משנה החזיק משהו יקר ובא מישהו ודחף אותו וזה עף לו מהיד

זה זה זה איך אומרים אונס גמור מה אתה רוצה ממני אבל אנחנו מדברים על על על אריתמוס העדין הזה שבין התרשלות לבין אונס אז המוצאים

אליך במילה לך הטלפון אתה יודע אתה אומר לי כן אני יודע אבל אני פניתי אליך אז

מה זה משנה מי פנה למי אתה צריך לקום ולהגיד חי וקיים

אני פניתי אמרתי אחר כך את הטלפון הזה הסתדר לי אותו

אני אמרתי לך תסדר

את זה

אני אשאל אותך שאלה אני אשאל אותך שאלה

בא אליך עכשיו בן אדם שהולך לעשות עסקה

והבן אדם שעושה איתו את העסקה רוצה לשלם לו בירוקים בדולרים והוא תופס אותך הוא רואה שאתה בן אדם כזה איש מרשים וחכם הוא אומר לך תשמע אני הולך לסגור את העסקה תגיד לי הדולרים האלה מזויפים או לא מזויפים

אם אתה בן אדם ישר והגון ואתה לא מומחה לראות בעיניים ולהחליט אם הדולרים הזה יפים או לא תגיד לו תשמע אתה תסמור עליי

אני לא מאוחרת תשמע זה נראה ממש כמו דולר אבל אל תסמוך עליי אבל אם בן אדם יודע שהוא לא יודע נגיד עכשיו רכבים נתקעים במים ורכב נכבה ואחד פותח ואתה רואה שהוא מתחיל להזיז שם ברזלים והוא לא מבין אז הוא חצוף

לא כן אבל אולי כן יודעת אני לא אמרתי שהיא לא יודעת להקיא את הטלפון ואז זה נפל

כאילו אבל אני פניתי אליך

לא משנה מי פנה גם כשאני פניתי אליך זה לא פרוש שהפקדתי בידך עכשיו שתעשה לי הפסדים לא לא בשום פנים ואופן לא

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא