תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אני עובר עכשיו
לברכה מעין גימל אנחנו מברכים ברכה מעין גימל על מזונות שאכלנו על יין ועל פירות משבעת המינים
אנחנו מזכירים בברכה מעין גימל אנחנו מזכירים גם ראש חודש גם שבת גם רוצה חליצנו אנחנו מזכירים
והמתי אנחנו מזכירים לפני כי אתה אשם טוב ומיטיב למה מזכירים שמה את השבת או את הראש חודש למה דווקא שמה מכיוון שברכה מעין גימל היא מכוונת כנגד 3 ברכות
ברכה מאין גימל מכוונים כנס 3 3 3 ברכות של ברכת המזון
והקי אתה השם טוב ומיטיב זה הרמז לברכה רביעית
שהיא ברכת הטוב והמיטיב
ואיפה אנחנו אומרים בברכת המזון הארוכה רצא ויעלה ויבוא איפה אנחנו אומרים לפני בין הברכה השלישית לבריכה הרביעית שמה אנחנו אומרים עד כאן מובן
לא לא בין השלישית כן לפני הלפני סיום ברכה השלישית אבל בן אדם ששכח אני אדייק את עצמי יותר אדם ששכח אז יכול עדיין להשלים
בן ברכה שלישית לברכה רביעית אחרי שהוא התחיל ברכה רביעית כבר לא יכול להשלים זהו עד כאן ברור נשאלת השאלה מה קורה כאשר אדם
שבת זה יכול להיות גם ראש חודש אבל נגיד שבת
והוא שכח להגיד הוא רוצה והחלצנו ביום השבת הזה כי אתה השם טוב ומטיב לכל
הוא שכח להגיד את האזכרה של שבת אז מה הוא אמר
הוא אמר כי אתה השם טוב ומיטיב לה ונזכר אוי לא אמרתי רוצה האם מותר לו לחזור להגיד רוצה ואחרצה ביום השבת הזה כי אתה אשם טוב מטיב לה הכל שלכאורה הוא עדיין לא הזכיר את שם השם בסיום הברכה אז למה שהוא לא יוכל לחזור ולהגיד רוצה מה השם עכשיו כי אתה אשם כן
בסדר אבל השאלה אם יכול להזכיר עדיין זה את הרצה או
או שאני אבוא
או שאני אבוא ואגיד אם הוא היה ברכת המזון הארוכה והוא כבר היה מתחיל ברכת הטוב והמיטיב הוא היה יכול לחזור על רוצה הוא היה יכול לחזור על ברכת ברכת השלמה עלצה לא היה יכול תודה אז גם עכשיו הוא לא יכול לחזור להשלמה של הרצה
או-קיי החברים הבינו אותי עוד פעם אדם שכח להגיד רצה לפני כי אתה טוב מיטיב לכאורה מה הבעיה
כן לכאורה אתה לא אמרת עדיין את הברכה הסיום אז למה שלא תגיד את זה זה צד אחד
הצד השני זה נכון לא אמרתי את הברכה של הסיום אבל בברכת המזון אחרי שהגעתי לט טוב והמתים אני כבר לא יכול להגיד
במחלוקת הזאת
נחלקו
שני גדולי עולם אחד האליה
ואחד
המאמר מרדכי האליה אומר בשום פנים ואופן אחרי שאמרת כי אתה אשם טוב ומיטיב אתה לא חוזר אומר רצתה עוד הפעם זהו למה כי התחלת ברכת הטובה מטיב ולא חוזרים חזרה אחורנית
המאמר מרדכי מביא אותו וחולק עליו אומר מה פתאום שמה בברכת המזון זה בגלל שכבר סיימת בו ברוך אתה השם בונה ירושלים
והתחלת הטוב והמיתי אז אתה לא יכול לחזור אבל פה לא אמרתי לא אמרתי ברכה לא הזכרתי את השם של השם הזה בא בן איש חי ואומר שמי ספק הוא אומר אומר משהו כאילו שזה סברה הגיונית מאוד אומר כיוון שאתה מדבר על ספק ובספק בברכה עדיף שתחשוש לדעתו של האליה רבה
ולא תחזור על נוצה שוב
גם אם לא הזכרת את זה בברכת מעין 3 לא קרה שום דבר זה הדעה של העלייה רבה וזה הדעה של הבן איש שלך היא הלכה למעשה מה שאני רוצה להגיד
שלכאורה ישנה מחלוקת נוספת שבמחלוקת הזאתי יש הכרעה מהאדמור הזקן ולכאורה המחלוקת הנוספת הזאת תואמת את המחלוקת הזאת אז יהיה לנו הכרעה מהאדמור הזקן
וההכרעה תהיה לא כמו הבן אישי ואני אסביר מה בדיוק הנושא
אדם
ששתה יין והיין הזה מסופק אם הוא יין או לא יין איך יכול להיות דבר כזה כי צריך להיות כמות מסויימת של כן והוא מסופק אם זה יין או לא יין
אתה שואל אותי מה הוא ברך על הברכה הראשונה לא יודע אל תשאלו שאלות כאלה אולי מספק או ברך שהכל ספק שהכל פותח הכל וספק אבל הוא רוצה לדעת
הדרכה אחרונה מה הוא יברך האם הוא יברך ברכה מעין ג' או לא
אז אומרת לו ההלכה מה פתאום אתה לא יכול לברך ברכה מעין ג' למה מכיוון שזה ספק אם זה יין זה לא ודאי יין אז מה תברך מהעין ג'
אז אומרים לו מה תעשה תאכל תשתה יין כזה מסופק בתוך הסעודה ולא יהיה לך שום שאלות אבל הוא אומר אני לא הייתי בתוך הסעודה אז מה אתה רוצה שאני אעשה עכשיו אחרי שכבר שתיתי מהיין אז אומרים אם אתה יכול להשיג יין עכשיו יין גמור תשתה עכשיו על יין גיאור ואז תוכל לברך מה יין 3 לא ספקות
לפתור גם את היין ההוא
אבל הוא בא ואומר אין לי גם יין אין לי יין
מה יש לך כן אומר יש לי
פרי ישיבת המינים
או שיש לי מזונות אני אוכל אותם אני אתחייב במעיין 3 עליהם ואז כשאני מגיע לסיום הברכה אז אז אני אוסיף גם על הגפן ועל פריט
על היין המסופק הזה אומרת לו הלכה מה פתאום אתה לא יכול לעשות את זה מה פתאום זה לא יין ודאי אז איך אתה יכול לעשות את זה אל תעשה את זה
אבל
נחלקו מה קורה כשבדיעבד אין לך אין לך ברירה אומר תרומת הדשא בשום אופן לא
הרמוק עוסק אותו להלכה
התז אומר מה פתאום מה הבעיה להלכה להכניס בתוך הברכה של מעין 3 שאתה כבר צריך לברך
להכניס שמה גם על הגפן והפרה הגפן מצד ספק אפשר להכניס אני לא רואה פה בעיה בכלל מה בעצם המחלוקת כאן
מה מה המחלוקת האם אפשר להכניס בתוך ברכת מאין 3 עוד כמה מילים מה המחלוקת לכאורה לכאורה יש יש וורד שאומר אותו המשנה ברורה וזה וורד מעניין הוא אומר אדם שבירך ברכה בלי שם ומלכות
ברור
בורא מיני מזונות הוא ברך ברכה לבטלה לא למה כי זה בכלל לא ברכה כי הוא לא הזכיר שם מלכות אדם שעבר ברוך אתה עשה ואלוקינו מלך העולם בורא בני מזונות ויש לפניו תפוח עץ לא מזונות
אז הוא ברך ברחה לבטלה הוא אומר כן אומר למה הוא ברך ברחכה לבטלה לא בגלל שהוא הזכיר שם שמים לבטלה הוא לא בירך שםבטלה הוא בירך אותו בשם של התפוח זה לא נקרא לבטלה אומר המשנה ברורה הסיבה שזה נקרא לבטלה הוא מחדש מפני שהוא לא אמר את המילים הנכונות המילים הביניים בורא מיני מזונות המילים האלה הם הלבטלה אלא שאם הם נמצאות בתוך מקום שאמרת שהם הוא מלכות אז פה הם נחשבות כבטלה
אם אמרת אותם שלא משלמים מלכות כיוון שזה בכלל לא ברכה זה לא לבטלה במילים אחרות הוא רוצה להגיד שהבעיה זה לא השם שמיים שנשאת אלא המילים הנוספות שנשאת אם אני הולך במהלך הזה של המשנה ברורה אז יוצא פה דבר מעניין כשהבן אדם מברך מעין 3 ובתוך המעין 3 על המזונות שהוא אכל הוא יכניס גם על הגפן ועל פרי הגפן שזה מסופק אומר לך תרומת הדשן זה אתה עושה פה ברכה לבטלה
למה מה אתה מרביץ בתוך הבריכה מילים שהם מסופקות והברכה לבטלה זה לא השם שמיים שהזכרת לבטלה אלה זה התוספות שהכנסת מה היא אומר לך אתהז מה זה משנה מה זה משנה למעשה אתה מסופק אתה יכול להכניס את זה עכשיו מעניין מאוד האדמור הזקן פוסק בכל הדוגמאות האלה הוא פוסק כמו הטז בדיעבד מלכתחילה אדם ששתה ספק יין הצטרף
לברך עליו לשתות יין גמור או לשתות בתוך הסעודה אבל אם הוא לא היה לו יין גמור ולא היה לו אפשרות לעשות אותו בתוך הסעודה והוא כבר אכל מזונות
הוא יוכל להכניס בתוך המעין 3 של המזונות על הגפן ועלפרי הגפן והאדמור הזקן אומר אותו דבר לגבי
לגבי על העץ ועל פרי העץ אל תפרי שאתה מסופק האם הוא משיבת המילים או לא גם כן אתה יכול לעשות את אותו דבר זאת אומרת במכתחילה תאכל אותו בתוך הסעודה
לכתחילה תאכל אותו
תאכל פרי שהוא ודאי משבעת המינים ואז תברך על העץ ועל פרי העץ אבל אם לא היה לך את זה היה לך יין או שהיה לך מזונות אומר לך לאמור הזקן אתה יכול להרביץ גם על האצבע על פי העץ בפנים כדי להוציא את הספק הזה האדמור הזקן כותב את זה בשולחן ערוך שלו 3 פעמים פעם אחת בלוח ברכות הנאנים ופעם שניה בסדר ברכות הנהנים ופעם שלישי הוא כותב אותו בחלל בסימן קוף פיי אלכס פיי חית בערה למערה למטה
לגבי בן אדם שמסופק הוא אכל מעין 3 וזה היה שבת והוא יצא למוצאי שבת ויש לו עכשיו גם ראש חודש במוצאי שבת והוא לא יודע אם הוא יכול להזכיר גם של שבת וגם של ראש חודש אומר לו ביערה למטה יש הוספות
שהוסיפו מראה מקומות אז מהאדמור הזקן או מאחיו לא יודע ממי זה הוא כותב שמכיוון שמדובר על מעין שלום כל ספק מעין 3
אפשר להקל ולכן אתה יכול להוסיף גם שבת וגם ראש חודש אתה יכול להגיד הוא רוצה ואכל אצלנו ביום שבת הזה וזוכרנו לטובה ביום ראש החודש הזה כי אתה השם טוב הוא מיטיב והכל אפילו שזו בעצם הוא מרכיב אותו על שני סוסים גם על הסוס של שבת
כן כמובן אז הוא יכול גם וגם אז יוצא שהאדמור הזקן פוסק בצורה ברורה כמו אתה אז לכאורה אם הוא פוסק במעין 3 אתה יכול להרבית כמו שאומרים או
עוד מילים בתוך המעיין 3 וזה לא סתירה בתוך הברכה מה הוא יגיד במקרה שלנו המקרה שלנו זה היה סיפור אחר המקרה שלנו יש לנו מעין 3
אתה אמרת כי אתה שם טוב ומיטיב האם אתה יכול לחזור לרצח כך לכאורה לפי התעז זה הרי ספק על כל פנים זה ספק בין שתי הדעות שאמרתי שיש לי ספק בין בין בין בין הפסיקה של העלייה רבה לבין הפסיקה של
המאמר מרדכי
אז בספק בתוך מעין 3 אתה יכול להכניס אז יצא לפי זה שלדעת אדמור הזקן לא כמו ההכרעה של הבן איש חי ככה זה יצא אז בוא נסכם אדם שמברך מעין 3 האם הוא מזכיר של שבת
כן האם הוא מזכיר 3 חודש כן היום הוא מזכיר של חנוכה
לא של פורים לא למה לא חייבים לאכול שם פת כאילו זה לא
בעיקר אבל בשבת ובראש חודש היה עניין כן לאכול פת אז מזכירים ששבת ושל ראש חודש עכשיו מה יהיה הדין ומתי מזכירים אותם לפני כי אתה שם טוב ומתי מה קורה כאשר בן אדם הזכיר
הוא שכח ואמר כי אתה שם טוב ומטיב לכל אז על זה יש מחלוקת לדעת אליר הבא לא יכול לחזור לדעת אמר מרדכי יכול לחזור לדעת הבן איש חי עם מי ספק תחשוש לה
לעירייה הבא יש מחלוקת נוספת בברכת מעין 3 שכשאדם שטה ספק יין או שאכל ספק פרי מישיבת המינים והוא לא יודע איך הוא יברך ברכה האחרונה אז מה אומרים לו תאכל בתוך הסעודה ואם לא בתוך הסעודה אז תשתה יין גמור ואם אין לך יין אז תאכל פרי גמור משבעת המינים ואם אין לו את כל זה מחלוקת לתרומת הדשן והרמור אין לו מה לעשות לטז הוא יכול לעשות
להוסיף
להוסיף גם את זה ומהאדמור הזקן משהו שיכול להוסיף אז אם האדמור הזקן אומר שיכול להוסיף והסיבה של התא הזה כי כל ספק במעין 3 אתה יכול להוסיף אז גם כן כאן הוא יכול להוסיף אז המסקנה זה שגם מי שאמר כי אתה אשם טוב ומיטיב לכל יוכל להכניס גם את הרצה לחזור הוא רוצה להרצה ביום שבת הזה ולחזור שוב כי אתה השם טוב ומיטיב ואז הוא ממשיך הלאה