האם ברכת מעין שלוש פוטרת בדיעבד מברכת המזון

אדם שנטל ידיים לסעודה בירך "המוציא" ואכל כזית לחם, האם יוצא ידי חובת ברכה אחרונה בברכת מעין שלוש

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

האדם 7 מלחם ואחרי שהוא אכל ושבע מהלחם קיבל איזשהו טלפון ואחר כך היה צריך ללכת להחליף את התינוק ואחר כך עוד כמה דברים ואשתו גם אמרה לו שהוא צריך לשטוף את הכלים אז זה הפחיד אותו ואז הוא התיישב לברך ברכת המזון הוא פתח ככה מבלי מיסים ברכת מעין 3 ובירך מעין 3 אחרי 15 דקות תופס את עצמו ברכתי או לא ברכתי בירכתי או לא ברכתי בירכתי או לא ברכתי אישית היא אמרה אל כהן ראיתי אותך מברך זה לקח לך 10 שניות 30 שניות אתה לא יכול להיות ברכת המזון לא לוקחת לי 30 שניות נזכר זה היה מעין 3 דרכתי אכל את הלחם אדם אכל לחם ברך מאין 3 האם יצא ידי חובה בדיעבד או לא

 

אתה אומר יצא אתה אומר יצא חכם שמואל אומר יצא אנחנו נעשה אותך ספרדי אתה תיזהר אם אתה תגיד תמשיך להגיד ככה זה יהיה בעיה צריך להסכים על חוט דוד בירושלים יש הנוסח של המרחב זה לא איזה לפני הרבה שנים אני רק יכול להגיד לכם לפני הרבה שנים ואיך התעוררתי לנושא לפני הרבה שנים קראתי איזה קובץ הערות שלנו חבל היה שמה איזה יהודי רב גאון גדול שכתב תשובה שלמה

 

מה שאמר שמואל הוא כתב תשובה ארוכה להסביר שמי שבערך את מבקש ממך אל תירדמו כי זה לא המסקנה מעין 3 לא צריך לחזור ולברך ומה הייתה ההסברה שלו מאין 3 הוא בנוי על 3 ברכות דאורייתא נכון שבכת המזון ובברכת ברגע שהאדם בירך איך אומרים יצא על ידי חובת דאורייתא ברכת המזון דאורייתא אז גמרנו למה אנחנו אם אדם למשל שכח לברך ספק לו אם הוא שכח לברך ברכת המזון והוא גמר את האוכל והוא לא זוכר בירכתי או לא בירכתי מה הדין שלו צריך לחזור ולברך למה שספק דאוריית לחומרה מצויין עכשיו ברכת המזון היא דאורייתה אבל כתוב בהלכה שמעין 3 מוציא את האדם מידי חובת דאורייתא כי הנוסח של הברכות של השלוש ברכות שאנחנו מברכים ברכת המזון זה נוסח שתקנו אותו רבנה אז אם ככה כשהבן אדם בירך מעין 3 הוא כבר יצא ידי חובת דאורייתא כי הנוסח של הברכות הוא דרבנן הוא לא דאורייתא והוא יצא הוא הזכיר 3 ברכות פה כאילו במין 3

 

אז לכאורה זה עבר מיסור מחיוב דאור דאורייתא לחיוב דרבנן עכשיו בחיוב דרבנן מה אני אגיד לו ספק ברכות לעכל אז יצאת ידי חובה אתה לא צריך לברך שוב וזה היה הכיוון של אותו רב בפסק שלו למה אני אומר שזה לא ככה כי נשמעת מאותו רע תשובה מפורשת של הרבי ואז כבר התפרסם האגרות קודש והרבי כותב בחלק דלת בעמוד כאף דלד במה ששואל בעניין ברכת המזון מובא בספר לכוטי מאיר בספר ברכת יעקב מעיקרי הדת סעיף ט ומשות שורת שי וכו' בירך על המחיה במקום ברכת המזון לא יצא וככה הרבי עונה תשובה לבן אדם פוסק לו להלכה לא יצא ידי חובה כל השאלה היא מה יעשה הרבי עם הסברה שאמרנו קודם אבל לכאורה יצאת ידי חובה במדאוריית ומה שנשאר זה רק חיוב דרבנן נוסח הברכה מדרבנה אז זהו מה שהם עונים הנקודה היא כזו שיש לנו הלכה שאומרת בהלכות ברכת המזון

 

כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות אינו אלא טועה וחוזר ומכיוון שהחכמים טבעו שצריך להיות להזכיר הארץ ולהזכיר כמה וכמה דברים ברית להזכיר תורה מישהו זוכר האם יש תורה וברית בעל המחייה יש הארץ על המחיה על הארץ ועל המחיה על ברית בעל המחייה על המחיה האם מוזכרים ברית בעל המחיה לא האם אנחנו מזכירים תורה על המחיה גם כן לא חסרים דברים יסודיים שתיקנו חזל במטבע שתבעו חכמים ומכיוון שזה חסר כל עוד ישנה ממטבע שטבעו חכמים וברכות אני אומר לה טועה הוא השמיט משהו עיקרי בברכות מכיוון שכאן אנחנו צריך לדעה הזאת של הרבי צריך לחזור ולברך ובדעה הזאת של הרבי זה גם אור החיים הקדוש בדעה הזאת יש הרבה מאוד פוסקים שאומרים ככה היש שפוסקים אחרת אבל דעתם לא מובנת זה טילפול ארוך להסביר לה לא מובן מה שהם אומרים הלכה למעשה שורה תחתונה בן אדם שבירך על המחייה בטעות יגיד ברוך השם כבר + פעם יברך ברכת המזון 3 ברכות וזה דבר שהוא נכון באמת צריך להיות לכל הדעות ולכל השיטות ולכל העדות אני אומר הרב עובדיה יוסף ביביע עומר פוסק החרב זה מעניין המקורות שאני הראיתי הוא לא ראה גם מישהו איך אומרים רב גובר ומביא המון למשל את האור החיים הוא לא ראה+++ וגם והוא העיקר שהראיות שעליו הוא בונה את היתר שלו זה ראיות שהם ברוכות לא לא לא כאן המקום להסביר ולהעריך זה בבלבול בהזדמנות אחרת

 

אבל אבל אבל לנו יש את הרב שלנו גם בלי זה אומר בצורה ברורה שצריך לחזור ולברך אלה שאומרים לא לברך הדעה שלהם לא מספיק ברורה לא מספיק בהירה חסר פה דבר עיקרי כמו שאמרתי פסק הלכה בשולחן ערוך סימן קוף פיי זין שמי שמשנה מהמטבע שתבוא חכמים בברכת המזון אינו אלא תועה וחוזר ומברך אז מה קרה פתאום פה שינה מה זה שינה בגדול שינה אז למה לא יחזור ויברך עוד הפעם טוב

 

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא