ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

דיני הכותל המערבי

מהו הכותל המערבי - האם הוא חלק מחומת הר הבית או מחומת העזרה? - מהי המשמעות של מחלוקת זו למבקרים בכותל

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

לימים הללו שזה שריד בית מקדשנו זה לא שייך לתשעה באב אלא אחר כך כמה מילים על בית המקדש

קודם כל אנחנו נעשה לכם בחינה מה אתם יודעים על הקוד

נראה נראה את מה למדתם בכיתה דלת כיתה הי אני לא יודע

הכותל המערבי מה הוא בדיוק

או חומה של הר הבית או

או אחד הכתלים של האזהרה

עכשיו זה מאוד משמעותי

זה מחלוקת

עכשיו עוד רגע אתה תראה אם תקשיב עד הסוף אתה תראה שזה לא פשוט

או שזה קטע מחומת הר הבית או שזה חלק מן האזהרה מה יהיה ההבדל

ההבדל ההבדל הוא האם אתה נכנס לכותל רק אחרי שטבלת במקווה או לא כי אם אני אומר שזה קטע מהאזהרה אז אתה צריך לסבול במקווה ושאתה מגיע לכותל ובאמת יש הרבה הרבה הרבה

מהחסידים שנוהגים ככה מהחסידים בכלל שנוהגים לסבול במקווה שהם מוכרים לכותל מהחשש הזה

עוד מעט אני אספר לכם על האספקות של הרבי בנושא הרבי בעצמו הסתפק בדבר לא היה ברור לו שזה חומה של הר הבית

איפה זה יהיה עוד נפקא מינה אם אנחנו יכולים להכניס את האצבעות פנימה הרי יש בין האבנים חריצים אז אם זה חלק מהאזה אתה לא יכול להכניס חריץ את הידיים שלך לבפנים אם זה חלק מחובת הר הבית אתה יכול להכניס זה ההבדל עכשיו למה

למה שהקדושה כבר נכנסה זאת אומרת הקדושה כבר כבר קלטה כבר נקלטה שמה

איזה אזהרה זה לא גם מהפל

העניין

שם רק מקווה אבל פה אתה מכניס אדם שהוא תמימת לא יכול להיכנס לאזהרה אז יש טוווליום זה משהו אחד

לא רק טבילה מספיק טבילה אבל יש את באמת שלא יכול להיכנס מהזהרה ולמעלה

עכשיו היהודי אחד מספר שביחידות הוא סיפר לרבי שהוא אומר שהוא מתפלל על הרבי בכותל והוא גם שם עליו פתק

אז הרבי אמר לו כן אבל תכניס את הפתק רק עם מקל למה הרבי אמר לו להכניס רק עם מקל

מכיוון שהוא לא רצה שאיכריז את האצבעות שם

זה ההסבר של אותה יחידות אני רוצה אני אחר כך אביא צדדים נוספים

הכי קל למצב כביסה אתה

כן

מקל כביסה

זהו

אני אגיד לכם מה אני אני אני סיפרתי כבר בעבר שהרבין כל הזמן ניסה לדעת מה היה מנהג של גדולי ישראל בנושא סיפרתי שכשהמון כאשר נסע לכותל אז רק אחרי בירר היה מוסר שם פתק ואיך הוא שם פתק

למד זין היה אדמור מגור הנוכחי אצל הרבי אז הרבי שאל אותו מה המנהג של חסידי גור זה אומר שהם נוהגים לטבול במקווה אבל הם מכניסים פתקים אז הרבי אמר לו כנראה הם סומכים על הדעה שאומרת שהכותל הוא חלק מהחומה של הר הבית ולא משל האזהרה אתה ראית שהרבי בעצמו עדיין מהוסס אתם יכולים לראות את זה בשיחה שהייתה

נתפסה גם בשיח שרפי קודש השיחה הזאת שהייתה להם

מה שנראה לי להיות דעתי

זה שהוא לא חשש להכניס מה שענה לאותו אחד ביחידות ענה לו אותו אחד ביחידות אני לא מתווכח עם אנשים ששמעו דברים ביחידות אבל יש לנו מכתב שהרבי כותב לשליחים שהוא שלח לאוסטרליה והם עברו דרך ארץ ישראל והוא אומר להם במכתב מה הם צריכים לעשות וחלק הדברים שהוא כותב במכתב זה שהם צריכים לשים פתק בכותל והוא לא אמר להם לשים אותו עם מקל

אבל הוא לא חשד אני חושב חסידים שיום יום

סובלים בחורי ישיבה הם היו שיום יום טובלים זה לא הייתה השאלה כאילו זה לכאורה פשוט אבל לא אמר להם אני לא חושב שאנחנו צריכים איך אומרים

לא נראה לי שאפשר להוכיח שהשיטה שלו שזה חלק מהזהרה אבל אם נראה גם מעורר את הספקות שישנם בנושא הזה האם זה ככה או ככה

אישה לא טובלת

כולל

על המקווה למעשה מה שנהגו זה שאישה יכולה ללכת לכותל המערבי ובזמנים מסוימים שתישאל רב אם היא יכולה ללכת זהו

הרבה יותר קטנה מהרוח

אם זה חומה אחת שהמשיכו אותה

רגע אם אתה כל כך יודע טוב מה הגודל של החומה של הכותל

כן סך הכל כמה

488 מ' וכמה יש לפנינו בכותל כאילו המקום שמיועד לתפילה כמה

דברים

57 מ' בדיוק

כולל כולל הכול

מה עד הסוף עד עד

הפינה אתה שואל אם זה עד גשר וילסון

גם פנימה זה אני לא בדקתי

שם זה כפול חצי

מה עכשיו שם זה נהיה

שם רפורמים

כמה כמה הגובה של הכותל כולו

מלמטה אחרי כל אחרפירות עד למעלה

20 20 25

מישהו עוד רוצה לנסות את כוחו

נעשה חלק היום אני אומר כל הכותל החלק העליון זה תראה אם הייתם יודעים את כל הכותל אני שואל אותך כמה גלוי כמה מכוסה

לא

מה שיש מה שאנחנו רואים היום אני לא יודע 40 מ' זה מה שיש כמה מתוכו גלוי להערכתכם

מה זה גדול

מאיפה שאתה אומר את זה אתה עומד בכותל מסתכל למעלה כמה יש לך

נכון יש כמה שכבות ויש כמה דרגות

רק רגע לפי הסדר כמה יש 19 האבנים שעומדות לפנינו מאיזה זמן הם זה שאנחנו באים אליהם ככה

באיזה זמן

בית שני זה בית שני לא לא בית ראשון כמה שורות של אבנים יש סתם נו

לא כמה שורות מה

הגדולות זה לא שם

מלמטה עד למעלה כמה שורות אבנים יש 28

כמה

זאת חב"דניקים אתם כמה כמה כמה מהשירות גלויות כמה מהשורות

מכוסות

10 שורות

10 שורות מכוסות למטה הן יותר

לא 16 17 גלויות 28 מכוסה

טוב שאלה אחרונה וזה אתם חייבים לדעת לענות מילא עד עכשיו אני התכוננתי כי אני בעצמי לא ידעתי את כל המספרים האלה אבל

לא כמה מבקרים בשנה בכותל בתור מדריכי טיולים וכאלה אני לא כמה

כל

הטעמים שבאים לארץ

רק רגע הוא רוצה לשאול שאלה

28 מכוסה 17 גלוי מה שיש לנו זה 10 17

אני חושב שהמספר הוא מטורף

זה לא הגיוני

אתה יכול להגיד

כל פעם שבא מישהו זה נקרא שזה עוד אחד כאילו ככה זה תספר את זה אם אחד באו

כן אבל זה לא אותו אחד אני חושב שזה הפול ממה שאפילו

מה הם אמרו ואתה אומר אתה אומר 4 לא הגעת עדיין

יש 6 אני לא התפלל

זה 7

זהו אני לא

משהו זה ממוצע זה אף פעם לא יוצא מדוייק כן

מצבילים חבל

על הזמן כן

אבל מהקיר נראה שמה שהוא שני צבעים

מדד משהו אני לא הצלחתי לזהות איפה בדיוק את האמת איפה אתה מדבר בדיוק או אולי הרצאה של בן ארי טיפלה בזה

שמה

חלק מהסדרה

אתה רואה שהרביי נשאר בספק

כן אבל זה אני אגיד לך יש נקרא יש הוכחה חיובית ויש הוכחה שלילית

הוכחה ממה שהוא לא אמר זה קצת קשה זה גם הוכחה לא מוחצת

כן מה זה המנגה

ות

זה עניין של כבוד

מתי מה הגבול

יש עניין

זה עניין של דרך ארץ

יש את זה גם בבית כנסת אבל 50

ושבע מטר

זה מהנקודה הכי שמאלית שאנשים עומדים לא שנכנסים בפנים

שמתפללים בפנים

לא לא זה וילסון

שמאל שנכנסים היום לבתי התפילה שם ומשהו עם קודם

זה ויצמן זה

צד ימין

אני מדבר על ההוא שנכנסים אצל הגברים זה נקרא גשר

קשת קשת וילוס זה נקרא לא גשר קשת קשת כן

זה לא אני לא אומר עכשיו דבר פסוק אני אומר כמו מן הראוי נחמד זה לא ילד לפני גיל 9 אין לו בכלל צורך לטבול אבל אחרי גיל 9 כדאי למה לא

אני רוצה להתייחס מה מה זה ליגוע בה וואו זה בדיוק השאלה זה בדיוק השאלה

לא אין בעיה לנגוע באבנים בחריצים יש שאלה אם אפשר

אישה במצבים מסוימים יגידו לה לא ליגוע באבנים אבל זה לא יותר מזה האם אפשר להישען על אבני הכותל אז כתוב בפוסקים שאפשר להישנן רק תוך כדי תפילה שזה לצורך מצווה אבל להשאיר עליהם את המטריה או לא יודע לשים עליהם את הפלאפון ככה על האבן ככה

או כל מיני כאלה

זה לא זה לא מכובד זה לא דרך כבוד לעשות את זה

הקדושה של הכותל המערבי בשמות ראבא כתוב אמר רבי עחה לעולם מן השכינה זזה מכתל מערבי שנאמר הנה זה עומד אחר קוטלנו

מה המעלה הנוספת שמאחוריו נמצא קודש הקודשים ולכן יש לו חשיבות מיוחדת יעקב אבינו קורא לכותל המערבי זה שער השמיים אחד הצדיקים בדורות הקודמים רבי שלמה עזביל היה אומר שהכותל המערבי זה הדואר המרכזי שכל התפילות כולם עוברים שם אז לכן טוב להתפלל שמה יש סיעצייה שהתפילה תתקבל

במדרש תהילים כתוב

על הפסוק אין זהקים בית אלוקים שמי שמתפלל בכותל המערבי זה כאילו שהוא התפלל לפני כיסא הקרי הכבוד

יש מין מסורת כזאתי אצל המקובלים מהדורות הקודמים שבצד הכי שמאלי לפני גשר וילסון שם הייתה פינה ששמה היא זכו הרבה יהודים צדיקים לגילוי אליהו וגילוי שכינה ושם זה מקום מיוחד יש ספר שנקרא קו הישר הוא מביא את מה שהאיזל אמר פעם לרבי אברהם בעל תיקוני שבת

שגילה לו מן השמיים שהגיע זמנו להיפטר מן העולם אז רבי אברהם הלך והתקלל בכותל והתגלת אליו השכינה בדמות אישה

5 שחורים ככה מספר בספר קו הישר ואמרה לו בני אברהם יתנחם כי יש תקווה לאחריתך ושבו בנים לגבולם כשהוא חזר לרבו אז האריז על מיד אמר לו אני רואה עליך שראית את השכינה ונוספו לך עוד כף בית שנים אז אנחנו בסיפור הזה אני מביא כאילו שתפילה בכותל יש לה כוח מיוחד עם צעיעת הגסמר המיוחדת

יהודי אחד חסיד צנז

הגיע עם רבול להתפלל בכותל ואחרי שהוא רבו ראש מע רכב לא הגיע וזה אז הוא אמר טוב עד שמחכים פה

אז הוא נכנס עוד פעם לכותל ועשה תפילה ואז הוא נזכר שהוא מדי פעם מגיע לרבי מלובביץ' אז הוא הזכיר גם את הרבי בתפילה והוא גם שם פתק

וכשהוא עבר אצל הרבי באותו שנה בכוס של ברכה אז ככה תוך כדי המסגר תודה על התפילה בכותל

אז התפילות באמת עוברות שם

ויש סיעתא דשמיא שזה עובר וזה איך אומרים פועל ישועות

בשולחן ערוך ויורד דייה בסימן שין למד הא בסעיף ה נפסק שמי שיש לו חולה ילך אצל חכם ויתפלל עליו

יש ספר שנקרא דרושדרש והוא לומד שפסוק מפורש בתנך תפילה בכותל קודמת אפילו לתפילה אצל חכם מאיפה הוא לומד את זה מהתפילה ששלמה המלך ביקש במלכים 1000 שהוא מתחנן לקדוש ברוך הוא רעב כי יהיה בארץ דבר כי ירקון הרבה חסיל כי יהיה כי יצר לו אויבו בארץ שהרב

כל נגע כל מחלה כל תפילה כל טחינה אשר תהיה לכל אדם לכל עמך ישראל

אשר יהון היא שני גלבו או פרס כתפיו אל הבית הזה כמו המלך לקדוש ברוך הוא שיהודי שיהיה צריך איזה שהוא דבר יפנה אל הבית הזה למקום המקדש ויענה מסכת שמחות זה מסכת שלומדים גם ב-9 באב עושים עליה סיומים ב-9 באב זה אחד המסכתות שמותר ללמוד ב-9 באב כתוב שהקדוש ברוך הוא קיבל את תפילתו של שלמה שמי שהתפלל בבית הזה תפילתו תשמע אז לכן יש

דבר מיוחד להתפלל בכותל

מסרת

שמחות נמצאת מודפסת בסוף השע בסוף מסכת עבודה זרה ובקרך שמסכת עבודה זרה בסוף

יש ספר קבלה שנקרא עמק המלך שמה בשער יהודה בפרק עוף למד דלד כותב ולולא תפילות אנשי ירושלים שמתפללים נגד כותל מערבי בבכי ותחנונים והם פרושים וחסידים גדולים לא היה העולם קיים חס ושלום ועליהם נאמר בהר ציון תהיה פליטה הם היהודים אשר גרים שם ועוסקים בחיי העולם הבא אומרת התפילה בכותל מחזיקה את העולם כולו יש בזה חשיבות מיוחדת

בזוהר כותב

ואנו אני מתרגם זוהר מגילת איכה ואנו כייתומים בלי אב האם כי אמנו השכינה יצאה בגלות ואנו מסתכלים בעינינו לכותל ביתה להרי נחרב סליחה בעיטה והרי נחרב לנו ראוי לבכות ולנו ראוי להספיד ננשק כפר רגליה ננשק מקום בית מושבה ננשק את כותלי חלב ונבכה במרירות אז מהמילים האלה של הזוהר לנשק כותבלי חלה

יש הרבה שלמדו שיש עניין גם לנשק את אבני הכותל שביקר הרבי הריית בתף ריש פייטת אחרי שהוא נשא תפילה חמה בכותל הוא פנה לאנשים שסביבו ושאל איך המנהג האם המנהג לנשק את אבני הכותל אמרו לו שכן ואז הוא גם כן נישק את האבנים

בפסוק מקדשית תראו למדו האחרונים לא להישען על אבני הכותל אלא אם כן זה מקום של מצווה ותפילה הרבה פעמים אני רואה אנשים מחזיקים את התהילים כבר כבד להם אז קצת מהתהילים הם דוחפים על האבנים זה לא דרך של כבוד זה תחזיק את הסידור שלך ביד זה הרבה יותר מכובד

יש לי פה עוד כסף אם אתה צריך

נוספת

במרחק חצי שעה לכל כיוון מהכותל מי שצריך להתפנות והוא נמצא בשדה לא במקום שסגור בכתלים צריך להיזהר לא להתפנות לכיוון של לא צורך גדול ולא צורך קטן לכיוון הכותל המערבי לא זה יכול לקרות הרבה פעמים שנמצאים בהר הזיתים שהוא ממש מול הר הבית ולפעמים אין שירותים לפעמים זה צריך לראות לכיוון השני לא לכיוון הר הבית זה- ממרחק

של חצי שעה מהר הבית

הגמרא אומרת במסכת חגיגה בדף איי כי כל מעשה אלוקים יבוא במשפט על כל נעלם

ושמואל אמר זה הרק בפני חברו ונמאס

ומובה שאם אדם מתבייש מהרוק של חברו אז על אחת כמה וכמה לא לרוג במקום שהשכינה גלויה בספרי קבלה כתוב אנחנו תמיד אומרים לעת אתר פנוי מינ שהקדוש ברוך הוא נמצא בכל מקום אבל יודעים שיש דרגות שונות בגילוי השכינה יש שהשכינה נמצאת בגלוי יותר ויש שהיא נמצאת בגלוי- הקדוש ברוך הוא נמצא גם בארון הקודש והוא נמצא החוץ

מלהבדיל מן קודש לחול גם בשירותים

בכל מקום הוא נמצא אבל לא הרי הקדושה של ארון הקודש ולא הרי הקדושה של השירותים אותו דבר לא הרי קדושה של סתם בית כנסת לקדושה של הכותל המערבי ולכן כתוב בספרי חסידות שכשאנחנו אומרים ברוך אתה השם אתה זה לשון נוכח אז באמת הקדוש ברוך הוא נמצא בכל מקום אבל אתה הכי הכי חזק שיש לנו בזמן הגלות זה בכותל המערבי משום ששם זה השכינה נמצאת בצורה הכי גלויה ולכן

לא ראוי ולא נכון לירוק לקנח את האף בצורה לא נעימה

לזרוק איזה שהוא לכלוך מהאף שנמצאים בסמיכות לכותל זה לא מספיק דרך של כבוד מה לא שומע עלינו לשבח זה תפילה זה תפילה זה זה יריקה של צורך מצווה אני מדבר אדם שיש לו לך בבית הכנסת מעיקר הדין מותר לו

חוץ מזה סתם שתדעו שגם בעלינו לשבח בכלל כשאתם נמצאים באיזה בית כנסת ספרדי והם לא מכירים את היריקות האלה אז אתה יכול לירוק לתוך מטפחת מתוך לתוך זה זה אותו דבר ממש

אין עניין שזה יהיה דווקא על הרצפה

אנחנו לא יכולים להיכנס להר הבית לפני שכולנו תמהי מתים הכניסה להר הבית כרוכה באיסור כבד ישנם דעות שונות איפה בדיוק המקום המותר איפה המקום האסור

למעשה הרבי חושש להכל כל מקום יש לו חשש מה

"

אנחנו לא יודעים בדיוק לאן אתה צועק קדימה לאן אתה צועד אחורה קודם כול אולי איפה שאתה נמצא זה מקום האזהרה ואפילו אם זה לא מקום האזהרה אז בכלל לא בטוח שתוך כדי שאתה תלך אתה לא תגיע למקום האזהרה אז כיוון שכך לא ראוי להיכנס שם וראוי למנוע את האנשים שרוצים לטייל ולבקר זה דבר שהוא אסור

חייל שצריך להגיע לשם לצורך שמירה

אם אתם מכירים אותו ואם הוא אדם לו שיטבול במקווה

ושיקח איתו כמה שפחות דברים זאת אומרת רק את הדברים שהוא זקוק לצורך השמירה והביטחון

שהסתובב רק מה שדורשים ממנו על פי החוק להסתובב לא יותר מזה ואז הוא כמו שאומרים אין לו שום התפלל

שמה

בעיה למה לא שיתפלל

טיסה על פי ההלכה אסור לעבור מעל הר הבית לא רק לא רק שאסור להיכנס בגופו אלא הקדושה של הר הבית היא גם באוויר אסור לעבור בטיסות גם מי שהוא לא כהן כהן אסור לו על בית קברות לטפל לטוס

אבל

הבית גם לישראל אסור לטוס לפני כמה שנים הצליחו סוף כל סוף לסדר שטיסות בשמי הארץ לא יעברו מעל הר הבית

גם להטיס מזלט או טיסן מעל הר הבית זה דבר שאסור כי הרמבם פוסק בהלכות ביד מקדש שאסור לזרוק כלים טמהים למקדש והמטוס נטמע בטמעט מת אז אסור לו לעבור מעל למקום המקדש כמובן שאם יש איזה שהיא סיבה ביטחונית זה משהו אחר אני מדבר ברמה של המשחק וההסתובבות

דבר שהוא אסור

אסור לבקש מגוי שיכנס בשבילנו להר הבית משום שגם לגויים אסור להיות שם וגם להם אסור לטמות את המקום וכיוון שכך אם אתה אומר לו להיכנס אז יש פה לפני עיוור לא תיתן מכשול לגוי ובנוסף לזה יש גם שליחות לגוי לחומרה למדנו זה בהלכות שבת אז הוא נחשב כאילו שליח שלך לחומרה כיוון שככה אל תגיד לו אל תגיד לו שיביא לך תמונות

משם

הנה כן כי הרב בן ארי אמר שהוא שלח איזה

שהיא משלם

לוואי

נותנים שם אני יכול רק להגיד לך מה שאני למדתי ואת הדברים של הרב בן אריטי שאל אותו אני לא אחראי על מה שהוא אומר נמשיך הלאה

האם מותר

האם מותר לי להשתמש בדבר שנעשה בעבירה התשובה היא כן

מחילות הכותל כל מחילה מנהרות הכותל סליחה מנהרות הכותל כל מחילה כל מנהרה שהיא נכנסת פנימה מהכותל ולפנים אסור להיכנס שם כל המנהרות הפתוחות נכון להיום הם מהכותל והחוצה

זה המצב נכון להיום

זה זה בסדר

זה

בסדר גמור שלמה וגם את זה רובות שלמה

אני יודע בקושי יודע איפה אני גר אני רוצה

להגיד לך זה מקלחת כאילו בוא נגיד זה הכותל אז זה מאחורה למטה בצד ימין איפה מסגד אל אקצה מתחת זהו בעצם לכאורה אסור לי כדור

אני אגיד לך זה שאומרים שזה שלמה וברכות שלמה זה מין רעיון שרוצים לקשר את זה לזמן בית שני ששמה העמין שלמה את הים הבית ראשון סליחה אבל אין לנו שום

אין שום הכרח על פי ההלכה תדעו כלל

שזה כלל חשוב בכל התחומים מה שאומרת הארכיאולוגיה זה נחמד זה טוב זה יפה זה נוסטלגי זה אבל הוא לא מחייב מבחינה הלכתית אפילו לצור על פי סלוחיטור זה נחמד אבל אני לא יכול לעשות מזה עניין

שמתחת

אני רק יכול להגיד לכם בסוד שהרב גץ יש לו בית כנסת ששמה נמצא הכותל ממש מול קודש הקודשים יש לו זה דבר נחמד הרב גט רצה בזמנו היה לו את האמצעי לו את העשירים

להגיע למחילות הכותל הוא היה מחילות של שלמה שמכילות הכלכלות ולחפש את כלי המקדש ולחפש כל מיני דברים והרבי ביקש ממנו בכל לשון של בקשה שלא יעיז לעשות את זה והוא קיבל את הבקשה ולא עשה אז אז איך אומרים מה שיותר לגלות

בינתיים מותר לגלות מה שלא הותר אנחנו מחכים בקרוב ממש שיתגלה

מספר האם זה בושה

כן זה פה הר

הבית וזה למטה

למטה וזה יותר פנימה אבל זה יותר לכיוון הכותל

אין שום בעיה אתה יכול להתפלל אם זה מקום יותר מיוחד מקום קרוב אני לא יודע אם זה מקום קרוב זה לא קרוב זה לא קרוב יותר לקודש הקודש

למטה

בטח

אז אולי זה גם מתחת לאזהרה רק

רגע מה היא יורדת למטה עד המחילות המחילות לא קדושות המחילות שתחת לא קדושה ככה הרמבם קותר מה

הרבה

קומות למטה

הוא לא שלמה זה לא זה

פתאום האם מותר לנפץ אבן בכותל יש אנשים שמורידים אבן למזכרת זה עבירה גמורה ומי שעשה דבר כזה תדעו שהוא הרבה סבל בחיים שלו

וצריך להחזיר את האבן ולהדביק אותה ולבקש מחילה זה לא פשוט כתוב שרק את העבודה הזרה מותר לנפץ אבל את הדברים האלה ששייכים לקנות הסוג כן להשם אלוקיכם ואין לך בית כנסת יותר גדול

כנסת של הכותל צריך בזה להיזהר גם אדם שנוסע לחוץ לארץ מזכרות שייקח כל מיני מלונות לא שזה מותר אבל לא לא מהכותל לא מהכותל המערבי

אתם מכירים את הסיפור על ישראלי אחד שיצא מאיזה בית מלון בחוץ לארץ וסוחב פסנתר כנף שואלים אותו מה זה הוא אמר מזכרת

אז יש גבול לכל תעלול לא לא לא משחקים עם

ניקוי של עשבים

זה בעיה זה צריך רב של הכותל שיטפל בנושא

הוא מטפל דרך אגב

אני רוצה להגיד מילה אחת בנוגע

לקריאה כשבאים לכותל כבר דיברתי על זה בעבר אני רק אזכיר את זה במילה אחת

על פי ההלכה צריך לקרוא כשהולכים לכותל כשרואים את הרי ירושלים

מה פעם ב-30 יום כשרואים את ההרי ירושלים בחורבנם זה אפילו בדרך לירושלים הרבי הקודם כשנסע לירושלים קרה פעמיים פעם אחת בערי יהודה ופעם אחת בכותל

השירים הר יהודה

בדרך זה מגיע

כן כבר אתה רואה אתה רואה ערים חורבנם כל זה היה פעם היו פעם מיושב יהודים כל זה היה מיושב

אני רוצה לומר לכם שרחובות לפי כל מה ש זה לא הייתה מיושבת פעם מה שהיה מיושב בעיקר בארץ הזאת זה היה ירושלים סביב יהודה מה שנקרא יהודה והגליל

הקטע הזה של רחובות דווקא היה מקום אנחנו עושים בירור עם היום יבנה הלוואי שזו הייתה יבנה אמיתית

מאיפה אתה יודע מאיפה אתה יודע ויקרא שמע רחובות מאיפה החליטו את הרחובות

אני איפה שיש לנו ים אנחנו יודעים בטוח שזה העיר הים לא השתנה מאז עד היום

ירושלים אנחנו יודעים בוודאות שזה יפו אנחנו יודעים שזה יפו

אין לנו ברירות מה פתאום איזה ברירות יש לנו

מה לעשות

הלוואי הלוואי אני אומר זה יכול להיות באזור אבל להתערב במאה% אף אחד לא יכול להתערב להישבע עם ספר תורה ביד אף אחד לא יכול להישבע אין ודאות של 100% יש בערך ובערך כידוע זה בלי ערך זה

מה

אז למעשה מה שאמרתי כבר בעבר רוב ככל יהודים יקרים לא עושים קריאה וגם רבנים וגם אדמורים וגם צדיקים הם עושים פעם אחת בחיים שלהם כשהם מגיעים פעם ראשונה והסיבה לזה כנראה מפני שהרתיחה נמצאת אצלנו בצורה מאוד מאוד מוגבלת אבל כשאנחנו נכנסים בתוך הזרם של החיים זה אנחנו לא כל כך מתרשמים עכשיו

מי שחיזק עשית את הדעה הזאתי הרבה זה הירושלמים בעצמם הם לא נוסעים כולם

כל 30 יום לכותל ואף לכן הם לא עושים קריאה כששואלים אותם למה הם אומרים מה הבעיה אתה לוקח אוטובוס בקו שתיים תוך שניה אתה מגיע לכותל אז מה אתה אתה אתה מרגיש איזה שהוא זה ואתה מרגיש בכותל כל הזמן אז אני אומר לו אני לוקח קו 300 זה וזה לכותל תוך 40 דקות אני שם אני מרגיש בכותל כל הזמן אז אני אומר את זה בבדיחותה היום זה לא כמו פעם כשהיה להגיע לירושלים וזה זה היה מין

כאב לא רגיל וכיוון שכך כנראה שהדברים לא אני הדברים משתמשים

ממה שהיה פעם

לא נשמעים 3 קל וח

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא