ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

ברכת האילנות רשות או חובה ועוד מנהגי חב"ד בפסח

ברכת האילנות חובה או רשות🔹מנהגים והידורים בפסח למנהג חב"ד - ברירת מלח, קמח תפוחי אדמה, תרופות, אורז לחולה🔹מכירת חמץ שלא מדעתו, בדיקת חמץ, ועוד

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

יש לנו ראש חודש ניסן לדעת האדמור הזקן אנחנו מתחילים ברכת האילנות רק מראש חודש ניסן מי שראה פרחים בחודש אדר זה לא מפריע לו כלל ועיקר לברכת האילנות מי שיראה פרחים בחודש אייר לא יוכל לברך ברכת האילנות זה אך ורק בחודש ניסן החודש ניסן מאלף פעם ראשונה שרואה בחודש ניסן נשאלת השאלה ואני מיד אראה לכם עד כמה היא נוגעת לנפקא מינה למייס נשאלת השאלה ברכת האילנות זה רשות או חובה והנוסח פרופסור לדקדוק מהנוסח שלנו בשולחן ערוך היוצא בימי ניסן אם יצאת כן אם לא יצאת לא עכשיו שאנשים בבידוד אז הם צריכים שזה יהיה להם ליד הזה היום היוצא אם אנחנו פותחים את הגמרא במסכת ברכות בדף מם גימל זה עוד יותר הגמרא שם אומרת היינופיק ביום הדיון הדניסן אותו אחד מי שכאילו זה כבר עוד יותר חזק שזה לא זה לא חובה זה רק רשות
מה הנפקא מינה אם זו חובה או רשות אתם יודעים מה הפני יהושע במסכת פסחים חדש חידוש שכל מצווה שהיא חווה אנחנו צריכים לקיים בה זריזים מקדימים וכל מצווה שהיא לא חווה אז אין לנו זריזים מקדימים למצוות אז אז מה סוכם שכיוון שברכת האילנות זה לא חובה זה רשות אז אין זריזים מקדימים אבל אדמור הזקן כמו שאומרים סגר עלינו את את האפשרות להתקשר לרב בלמד בניסן ולשאול מה הנוסח של ברכת האילנות כמו שתמיד בלמד בניסן אני מקבל טלפונים כאלה למה מכיוון שה מאלף בניסן נדל ן לא ראית לא ראית פרחים מעד אז ראית פיספסת אם כן האיפה נמצא הזריזים מקדימים למצוות שאין לנו אותו כיוון שזה רשות התשובה היא בלילה בלילה אם היה לנו זריזים מקדימים למצוות כתבו הפוסקים שמה שכתוב היוצא בימי ניסן אין הכוונה למעט ימי ולא לילות ימי זה כולל גם לילות אפשר לברך ברכת האילנות גם בלילה אז אם היה לנו זריזים מקדימים למצוות היינו צריכים מיד אחרי תפילת ערבית לצאת לעצים ולווי
בריכת האלונות לסתירות פרחים ולעבר בריקת אילנות אבל כיוון שאין לנו אז אנחנו יכולים להמתין לבוקר בלילה לא רואים פרחים כל כך אבל אפשר להמתין לבוקר לא נפסיד את הברכה כי בלילה כל כך רואים ואז נוכל לברך למחרת נוספת אפשר לברך בלילה בכת האילנות רק שאין לנו בזה זריזים מקדימים אז בליל ראש חודש של 1000 בניסאן לא נצטרך לעשות את זה כי אין לנו זריזים אנחנו יכולים לעשות את זה בבוקר כן עצים לא מורכבים עכשיו
1000 משם אני אומר כל הזמן באזור שיש שמה הדרים שזה מורכב
אין לך בעיה עם הספר
ראיתי זה גמר ופספסתי
לא לא לברך על זה זה הרי ספק ברכות להכל להקל אתה לא יכול לברך על זה אז תשתדל לא לראות אבל יש לך פה כל כך הרבה עצי זית אני רואה פה מסביב
יש לי את הלימון הזה
אני אגיד לך עצה יש לי בשבילך עצה וגם כן אתה תסכים איתי עברית תשתדל לא להסתכל לראות אתה יכול להסתכל לא מה ההבדל בין לראות להסתכל יש לי הסתכלות חזקה ויש ראייה כמו שאנחנו אומרים ביום כיפור על חטא שחטאנו לפניך בסיקור עין זה סקירה
נכון נגיד בסוף הדר נגיד לראות איפה יש
עצים של תקופה אני
לא מברך על זה אנחנו רואים
את זה שמה בהחלט בהחלט כך ראוי כך ראוי לעשות נפקא מינה שניה בין אם המצווה היא רשות או אם המצווה היא חובה האם אני יכול להיכנס לחצר שלך או לחצר שלך או לחצר של כל מי שיש לו שתי אילנות שאינן מורכבים בלי רשות ולברך בערכת האילנות שם אם זו הייתה חובה אז יש לנו כלל מיכל לאיניש ליאבד מצווה בממונו אבל כיוון שזה לא חובה אז אין לנו את הכלל הזה תבקש רשות ותיכנס כי זה לא קובע אדם על הגדר אתה יכול מבחוץ אין לך בעיה כן מבחוץ אין לך בעיה רק אתה צריך לדעת זה לא עורלה שזה כן שזה עץ ותיק כי על העולם אנחנו לא מברכים אוקיי מוריי ורבותיי אנחנו לא רוצים שיהיה מורכב לכתחילה לבד בדיעבד זה משהו אחר כן הרימון הוא לא מורכב זית הוא גזעי מאוד
עץ ארץ ארץ ישראלי טוב מה עוד יש לכם פה רימונים מה עוד אבוקדו
אחד
שמכם יש לכם דברים טובים מה אתה יש לך טוב מעכשיו אני ממשיך הלאה אנחנו מתקדמים בתוך פסח אני עושה שאלות שאלות ואתם תוכלו להשתתף התוודעתי לאחרונה שיש שקונים מלח עבה לפסח ובוררים אותו קודם הפסח האם זה לא מוגזם כמה חומרות ממציאים בדורנו עד כאן סיום השאלה אז אני רוצה לענות לאותו אחד באמצעותכם קודם כל דווקא הוא נפל על דוגמה טובה מלח שבוררים אותו זה כבר דבר שמופיע בראשונים זה לא דבר שמופיע באחרונים הבית יוסף מביא את זה בשם הריבש הדרכי משה מביא את זה בשם הריבש המערכת כותב את זה ומביא את זה להלכה כן אז הדברים שהם כבר ישנים הם כבר עתיקים זה לא דבר שעכשיו המציאו האדמור הזקן יש לנו ניסיונות עם זה לא אז קח אותו לקצה של השולחן פה לקצה
כן
מצויין הנה ככה ככה זה מצויין עכשיו זה ככה יש לו קו ישיר איתי כותב כותב האדמור הזקן בסימן תו סמך בית ספר יוד גימל כל אדם יש לו לברור התבלין והמלח קודם שייתן מהם לקדרה בפסח שמא ישחיטה בתוכם ותתחמץ אז קודם כל זה דבר ישן מיושן תראה אתה רוצה למצוא בפסח כאילו לא מן הדין לא חייבים אפשר לפני אפשר בתוך פסח לא חייבים בתוך הפסח לא חייבים לפני אבל אותו לעשות לפני טוב אפשר השנה ואנחנו מתקדמים הלאה משפט נוסף אני אגיע אני עכשיו עובר קודם לקמח קמח תפוחי אדמה אני יודע שחלק מחסידי חבד מקפידים לא להשתמש בקמח תפוחי אדמה ופסח האם הסיבה לזה זה מחמת הדמיון שלו לקמח או מחמת שהוא תעשייתי
אני יודע לפחות שהחסידים הזקנים מרוסיה היו מייבשים מייבשי תפוחי אדמה והיו מגרדים אותם ועושים מזה מטעמים בפסח אז זה לא מסיבה שיש עם זה בעיה בעצם אלא זה רק בגלל שזה היה תעשייתי אף על פי כן אני אומר לכם שיש פוסקים גם קדמונים וגם בני דורינו שהזכירו את הקמח תפוחי אדמה ובגלל שזה מחלף הוא מחלף בקמח רגיל אבל אני לא יודע אתם ראיתם איך נראה קמח תפוחי אדמה הוא מחלף בקמח רגיל לא יותר צהוב וגם העוסים קצת יותר עבה נושאים אותו יותר עבה אז לכן אני לא חושב שאם זה יש בעיה אנחנו יכולים להשתמש בשופי בקמח תפוחי אדמה בפסח כמובן אלה שעושים תעשייתי שלא יקנו אותו שיעשו אותו לבד מי שרוצה שיעשה כן היו כאלה שהיו עושים כן הם יבשים פה בארץ אני ביקרתי גם אנשים שמיבשים את התפוחי האדמה היו עושים איתם אני עובר לתרופות בפסח אני עובר לתרופות בפסח תרופות זה אחד הדברים שבשבילי זה היה פלא פלאות
אני לא יודע להגיד לכם באחוזים מבחינת השאלות בטלפונים שאנשים שואלים אבל% גבוהים מאוד זה על תרופות והרבה פעמים אני עומד ומשתומם זה שתרופה צריכה להיות קשר לפסח זה דבר שהוא לא מובן בשכל בכלל ואני אסביר לכם למה קודם כל תרופות חיצוניות משחות משאפים חיטוי הכל החיצוני הזה אין לו בעיה בכלל כל מה שחיצוני לא צריך להיות כשר לפסח כן למה מכיוון שהאדמור הזקן כותב שיש דברים שנכנסים לך לפה אבל אתה לא צריך אותם בפה פה האלה שלוקחים אותו בפה הם רוצים להעביר אותו האסטמה וכל אלה הם רוצים להעביר אותה לריאות כן ולא רוצים להנות מזה או זה אז זה לא זה לא הבעיה הזאת
זה בשביל לרפות אז זה זה בעיה אבל דווקא במשאפים אלה אין בעיה גם בלי קשר לעניין אבל אז אני רוצה להסביר המשאף גם אם יש לו איזה שהוא שארית אני לא מחפש את השארית הזאת כדי לאכול אותה זה לא לאכול זה כדי שהיא תגיע לריאות ותטפל בריאות ותאו לא או לאף או לא כל משאף אחר למה אני אז אז בוא אז סיכמנו חיצוני אין בעיה פנימי שזה יכול להיות תרופות לילדים שיש להם סירופים או כתורי מציצה בהם יש בעיה והם צריכים להיות קשרים לפסח כי יש בהם עמילנים ואני לא מדבר על העמילנים של תירס שזה אני יכול להקל שזה קטניות אני מדבר איתכם על עמילם קמח ממש בעייתי אז זה צריך להחליף לפסח זה גם זה אין שאלה אבל רוב ככל התרופות הכדורים מדובר בתרופות כאלה שהם לא ראויות למאכל כלב זה א בית גם אם אני יודע בוודאות שיש שם חמץ אני אומר לכם שכל תרופה מורכבת משניים או 3 מרכיבים מרכיב אחד אני קורא לו החומר הפעיל של התרופה המרכיב השני זה החומר המגבש של התרופה והמרכיב השלישי זה החומר המשמר של התרופה ששומר אותה בטריות
עכשיו מה הבעיה הרי תרופה זה תרופה זה לא דרך אכילה אבל יש מושג באדמור הזקן שנקרא אח= שאם לקח את הדבר והכנסת אותו לפה בדרך אכילה אז כאילו יחשבת אותו וגם אם הוא לא ראוי למאכל כלב אתה יחשבת אותו אבל באמת דברים אמורים תדעו לכם החומר הפעיל של התרופה של 99 9 של התרופות אין בו שום חשש חמץ החמל החשש חמץ נמצא בחומר המגבש או בחומר המשמר
קבלת שהן קשירות לפסח או גם בכלל
כל אחד תרופות כל התרופות כל התרופות אתה מניח אז כל כל התרופות כמעט אם אני מדבר איתכם על אמן אני צריך שהאדם כבר חלילה לא מרגיש טוב מה הוא צריך את החומר המשמר כשהתרופה כבר לפניו מה הוא צריך את החומר המשמר החומר המגבש או החומר הפעיל החומר הפעיל אז נמצא שזה שהוא מכניס לפה את מה הוא מחשיב את החומר המשמר והמגבש או את החומר הפעיל מה פעיל אז אני לא רואה כמעט את הבעיה להוציא תרופות הומ שהם על בסיס אלכוהול ואיתם צריך להפסיק לפסח מכיוון שהאלכוהול שמה מגיע לא רק בתפוחי אדמה ומירקות ופירות מסלק וכאלה או מגיע גם מן החיטה ולהם אין עכשיו אז לא משתמשים בהם אחרי פסח תופעה או מרפאותיה הכפול הקפסולות למיניהם ברמה העקרונית אני לא מוצא סיבה למה צריך כל כך לחפש שזה יהיה כשר לפסח זה לא אמור להיות בעיה בכלל
מבסוט בעיה אתה פשוט כל
השנה לא יש יש יש מספיק פסיקה כן אבל יש מספיק פוסקים שטוענים שמה יש שמה יש שם קצת ג'לטין זה זה כן אבל זה זה הפוסקים טוענים שזה כיוון שזה רק לשמור את ה את התרופה וזה וזה כבר בטל מאכילת כלב והוא לא חוזר וניאור זה החומר הלא לא כשר שלו כבר בטל הוא לא הוא לא ראו למאכל אז גם איתו אין בעיה גם כן אז השנה אני גם כן מצאתי כמו שאומרים מקוריים לטמיה שלי אני מצטט לכם ציטוט מהרב שלמה זלמנוירבא מחשובי הפוסקים הוא כותב ככה גם אני אני לא ידעתי למה יש שמאוד מחמירים בזה אני לא יודע למה יש אנשים שהם כל כך משתדלים שהתרופות יהיו פשרות לפסח אבל אולי פה אפשר להמליץ איך אומרים על עם ישראל ישראל קדושים הם רוצים שיהיה אבל אתם יודעים למה אני מספר את זה משום שיש תרופות שאין להם תחליפים יש אנשים שהם חוללי לב לחץ דם או כל מיני כאלה ואין להם תחליפים אז שהם לא יקלו ראש בתרופות שלהם עם תרופות אין בעיה
מי שמצא תחליף כמו שאומרים יבורך אבל לא לא חייבים חוץ מהמתוקות וחוץ מויטמינים שאני לא קורא להם תרופה לעניין תוספי מזון טיפות אין בעיה בכלל טיפות עיניים אוזניים כל אלה החיצוניים אין בעיה הבנתי מתוקות בכיוון שהייתה נהנה אתה לא יכול לברוח מזה ואם חלילה אה אין בעיה ואם כן הם מוציאים כבר 40 שנה הם מוציאים כן אני אומר את זה שבגדול התרופות לא צריך אבל ישראל קדושים אם אתה יכול להשיג תרופה ככה בשביל הרגשה טובה נחמד אבל למה שזה יהיה רוב השאלות של ערב פסח ואני לא מבין איך זה קורה שרוב השאלות האם יש לזה אין לזה זה לא איך אומרים יש הרבה דברים קודמים לזה בוא נגיד ככה זה כאילו קשה מהיות בוא נקרא לזה באיך הוא נקרא לילד בשמו מהיות טוב מהיות טוב למה לא אם כבר עושים רשימה תסתכל אבל לא צריך כל כך כל כך כל כך לצאת מהכלים בשביל זה אז אנחנו סגרנו את הנושא של תרופות ואני עובר לעוד אחת של חולה חולה
אנחנו החסדי חבד והאשכנזים בכלל לא אוכלים אורז בפסח והאמת היא שזה לא רק נדמה לי שגם המרוקאים לא אוכלים אורז בפסח חלק ונדמה לי הפרסים בעצמם לא כולם הם חלק מהם קיבלו את החומרה של הברכי יוסף נדמה לי שחלק מהם החמירו בעניין אלה של אלה שאכלו אור אז היו היו מנקים אותו 3 פעמים לפני החג הוציאה כדי שלא יהיה כן עכשיו עוד יותר היו כאלה שגם חולטים אותו לפני משום שאולי נכנס אבק של קמח עליו מסביב אז הם רוצים אותו נקי פסח אבל השאלה שאני שואל יש אנשים חולי מאין שבמצבים מסוימים אם מגיע להם חולי הם לא יכולים להכניס שום דבר חוץ מאורז וזה יכול להגיע גם למצב של חולה שאין בו סכנה מה זה חולה שאין בו סכנה שהוא צריך לשכב במיטה מרוב הכאבים שלו פה הפוסקים מתירים גם לאשכנזים במצב הזה לאכול אורז ופסח אם זה האוכל היחיד שהוא יכול לאכול כדי להרגיע את המעיים שלו אז זה גם דבר שלקחו אותו בחשבון ו
איך אומרים התירו אותו אני עובר לשאלה נוספת האם ניתן כן
עכשיו
לו בכלים נפרדים אבל אני רוצה להדגיש וזה חשוב לי להדגיש גזרת הקטניות הייתה על קטניות ולא על כלים שבישלו איתם קטניות אנחנו מקפידים כמובן לכתחילה לשים בכלים נפרדים למשל החלב של הילדים המטרנה הוא עשוי על בסיס של קטניות עושים בכלים נפרדים אבל הגזרה לא הייתה על בליעת הכלים והרבה פוסקים כתבו את זה ואני אגיד לכם עוד יותר הגזרה לא הייתה על על התמצית שיוצא השמן שיוצא מהם אבל זה כבר נושא לסיפור אחר בהזדמנות אחרת כן אני אומר יש כאלה שאם הם בישלו לשבת שאחרי שביעי של פסח כמו שהיה לנו שנה שעברה וכמו שהיה לנו לפני שנתיים הם בישלו לקטניות אז אומרים להם תכשירו את הכלים אבל זה בניגוד להלכה כהנחה כותבת במפורש שלא גזרו לא גזרו על כלים בקטניה עכשיו אני רוצה לדבר על מכירת כן הכל הכל זה
שבאירופה היום מגלים מסעדות של אורז ושל
קליטה אחד לאנשים אז אז זה הכל כן הכל במילה אחת מחלף יש שזה התערבב בגלל השדה ויש זה מתערבב בעין ויש איזה מתערבב במקום של אורזים במקום האריזה כן באחסון יש כל מיני כאילו אבל הכל מסתובב סביב אותו רעיון ולכן גם כן דברים דברים קטנים סתם היו שהחמירו שומשום זה לא פשוט האם שומשום נחשב כקטניות ואף על פי כן נהגו בו חומרה כמו בקטניות כי הוא קטנציק ויכול להתחלף יכול להתחלף או בוטנים איך הבוטנים הגיעו לקטניות אבל החמירו בהם בגלל שזה ככה נראה קטן וזה זרע כזה וכולי וכולי היו כאלה שהגדילו לעשות על גרעיני דלה ועל גרעיני אהבתי אבטיח וזה וזה אבל אני לא ראיתי שנמנעו מאכילת דלעת ואבטיח המניעה אולי הייתה לא לאכול לא לאסוף את הגרעינים שלהם ולאכול אבל כאילו זה לא עשו מזה עסק כאילו לאסור תאבטיח ואת הדלת לחלוטין גרעיני חמניות אסרו כל אלה בתוך הקטניות של מכירת חמץ
יש אנשים שרוצים להציל כתוב על איוב שהוא רצה להציל את כל העולם מן החיא להציל את כולם מן הח אז יש אנשים שרוצים להציל את כולם והם רוצים למכור חמץ לכל עם ישראל אני אמכור במכירת 5 שלי לאכול תושבי כפר סבא והגלילות וכל תושבי ארץ ישראל כל יהודי העולם אני מוכר להם חמץ למה אני לא אגיד זכין לאדם שלא בפניו אבל זכין לאדם שלא בפניו אני עושה לך זכות אז זה גזלן גזלן מה אתה
אומר
אני אגיד לך למה קודם כל הרבי אומר בצורה ברורה שאתם יכול למכור גם לבן אדם מהמכירים מהידידי בלי שהוא אפילו
אני באמת עושה את זה
אז עכשיו אני שואל אותך איך אתה עושה את זה אתם רואים את המקום איך הוא בא אליי בטענה עכשיו נשמע אותך איך אתה עושה את זה ככה התשובה היא שזה זכות בשבילו כי הוא ניצל מעיסוקרט אז אנחנו אומרים שזה מועיל אבל הבעיה היא אתה עושה את זה לאנשים ספציפיים סתם אתה גם כן כותב את הכתובת שלהם אני סתם מה אתה כותב את השם שלהם אז אז כתבו הפוסקים שאתה כותב את השם ואתה כותב את הכתובת ואתה גם יודע שיש להם חמץ זה על זה יתפוס אבל כשאני את כל ספרי הטלפונים של הארץ אני אביא אותם לרב ואני אגיד לו שמע כל מה שיש פה אני מכירים יש לך כתובות אם הגוי לא יודע שיפתח אחד אחרי השני ויבדוק למה למה זה לא תופס איפה הבדיחה פה יש גויים ויש בדואים ויש גויים אחרים
ומכל הסוגים מכל הסוגים יש לנו יש לנו מכל הסוגים רק רגע רק רגע ויש כאלה שכבר לא גרים בכתובת הזאת שמופיעה בדפי זהב ויש כאלה שהטלפון לא מחובר יש כאלה שהם כבר מתו ומי עדכן את כל זה אז הם טוענים שזה חוכב והתוללה זה שקר זה לא אמת דבר נוסף אתה לא בדקת שיש להם 5 קרובי משפחה ידידים הקרים אתה יודע שיש להם חמץ אבל אתה יכול להצביע על אחד אחד וכשאתה מוכר לגוי והגוי לא יודע בוודאות שיש חמץ אז אתה עושה את הצחוק ממנו ומכל המכינה אז זה הסיבה שאנחנו לא יכולים לכתוב כי יש טרות כאלה למשל תק רואה שדה חמד אצלו יש בשטה שהוא כותב אני מוכר את החמץ של כולם אבל הרבה פוסקים טוענים שזה לא עוזר ולכן הרבי הוא אומר כן תעשה תזכה יהודים אתה יכול למכור גם שלא בידיעתו אבל זה צריך להיות שאתה יודע את הכתובת ושיש לו חמץ זה 1000 בית והרבי אומר ואם הוא השתמש בחמש בפסח אז הכי הרבה הוא גזלן מהגוי אז זה יותר עדיף מאשר להתקרב זה לא
מכיר את כל אנשי המושב אבל הוא קצת לפתור את השמות שלנו שהוא מספיק שהוא מכיר אותו כי
הוא מכיר את כל האנשים לכתוב את השמות אבל הוא יכול להוציא את זה יש אלפון למושב יש צבע הוא יכול להוציא את כל השמות ולעשות את זה כן אם יש לו את הנתונים הוא יודע את הכתובות הכתובות מדויקות האנשים חיים וקיימים הרשימה מעודכנת זה תופס זה תופס תראה אי אפשר לעשות צחוק מהעבודה אתם מכירים יש פה אתה מדבר אתה מדבר על אנשים שאתה מכיר אותם- או יותר את המבנה של
משה שלא התעסקת בזמנו אישי בעבודה וחצי אומר לי אני 1000 5 בפסח
הוא יודע את זה הוא יודע את זה אנשים עם מסורת עושים באמת עושים אבל גם האלה שמבהרים אני אגיד לך משהו אבקת מרק אתם יודעים שהם צריכים לבער לא כן כן אבל זה 5 זה חמץ
ללא ספק אבל
אתה לא בגין 5 גמור שמה שנייה אני אשאל אותך שאלה שוקולד למריחה מה זה זה חמץ חמץ גם כדי שהוא יחזיק מעמד מכניסים עפיפית של וופלם לתוכו והם אלה שמגבשים אותו מחזיקים אותו לחץ גמור עכשיו העםך העמחה ישראל הוא יודע שמקרונים ספגטים ואלה הוא יודע שזה חמץ אבל לא כל דבר הוא יודע שזה חמץ לא על כל קמח לבן קמח לבן יכול מאוד להיות שהוא חמץ כמחלבן שאתה קונה זה חיטים לטות שם אותם במים ואדם מכניס אותם בארון הוא בטוח שזה הכל בסדר כן הוא יכול לא למכור כי זה נכון זה זה אני יכול
כן נכון נכון נכון אני יכול להגיד שמי שעשה מהם מצות יכול לאכול אותם אני לא יכול לאסור עליו את זה איך אומרים לא לכתחילה לפני הפסח כן בבקשה
להיות פשוט לסופר לפסח שבועיים
לפני פסח
אומרים למה הוא שמענו מוצרים במקרה הסתכלתי כמעט כל המוצרים של בעלי חיים כמו חתולים וכלבים הרכיבים זה קמח יש שמה
קמח יש קמח וזה ראוי למאכל אדם במחילה מכבודכם לא רק למאכל כלב וחתולא
זה לבד זה כאילו אחרת
למאכל אדם אם תעצבנו אותי אני אגיד עולה על שולחן מלכים גם כן
בונגו
דופי בזמנו בדקתי הוא ראוי למאכל אדם זה חמץ
גמור
יש קשר לפסח שמעתי אתמול שיש כן אין לי את זה לאורך יש אוכל כשר לפסר לחתולים יש דבר
כזה
יש גם לכלבים
דגים
של החתולים
אוכל של חתולים אבל צריך להתקשר לפסח
אין
אוכל אבל תדע לך שכלבים לא כלבים לא עצמות בשר השאריות בפסח יש הרבה בשר הם גם יכולים לאכול הם הופכים להיות קצת יותר עזי פנים אחרי שהם אוכלים בשר אולי בגלל זה זה לא משתלם אולי טוב מוריי ורבותיי דיברתי רגע על מכירת חמץ מה שנוגע לציבור מכירת חמץ שנוגעת לרב מוכר את החמץ לגוי הוא עושה כמה קניינים פעם היה שעון עכשיו מישהו
שעון בן
דבר
אתם אתם בשיפוצים איפה הספרי תורה
יש שרון
מוזרים
כבר פסח יהיה לכם ארון יפה ערב השם זה אתה המטפל בעניין איזה זכות יש לך אז אתה עושה משהו
יפה
אני לא ידעתי שאתה שאתה נגר של ארונות קודש זה כבר מעלה מעלה אותך בזה טוב אז כל האלה פה זה עבודה שלך הערוניות האלה וכל אלה שלך לא אלה שמול ממול לי לא כן השולחן
גם היינו
זה שלך
משהו אחד מה זה
משהו לברוך אמרתי
לו
יותר משטרה
הרב מוכר את החמץ לגוי יש מהפוסקים שכתבו שיעשה את כל הקניינים האפשריים כדי שהמכירה תהיה מה שנקרא מכוסה מכל הצדדים אחד הדברים שאני פלא באדמות כן בעל מכירת חמץ על האדמור הזקן יש לנו שמה קניין שטר כמובן יש לנו קניין אגב קרקע אנחנו מקנים לו קרקע ועליה את כל החמש יש לנו קניין של מנהג הסוחרים שבימיהם זה היה נתינת מפתחות היום זה יכול להיות משהו אחר תקיעת כף זה גם כן דומה למנהג הסוחרים ואתה כמובן ממון הוא נותן מראות חסר שם קניין כאילו חסר קניין מסודר הרמת לא מופיע ואף על פי כן כשאתה הולך אצל רבני חבד שעושים מכירה קניין סודר אתה עושה לא לא איתך אני אומר עם הגוי כשהוא מוכר לגוי אז זה זה לא כל אחד רואה את זה כי זה ערב פסח אז שם בקנייה מסודר אתה רואה חלק מרבני חבד עושים קניין סודר וחלק לא עושים אלה שלא עושים ואומרים לך האדמור הזקן לא הביא אותו
אלה שכן עושים אומרים לך שהאח של האדמור הזקן יש שאלות ותשובות שארית יהודה המהרי אחיו של אדמור הזקן הוא כותב אף על פי שאחי לא כתב את זה אני עושה אז יש מרבנות חבד שהולכים אחרי המעריב והם עושים את הקניין הסודר אפילו שהאדמור הזקן לא עשה
רב אליי עושה חד
משמעית איתך אבל עם הגוי לא איתך זה בטוח עובד כי אתה יהודי פה השאלה היא האם יש קניין סודן לגורי זאת אומרת שכשאתה מוכר לו את מחמץ האם זה מועיל או לא האדמור הזקן למד כנראה שזה לא מועיל לכן הוא לא הביא אותו המערי כן הביא השאלה היא אם אתם תמכרו 5 זה לא כזה קשה אם אתם מוכרים חמץ שפעם כל יהודי היה מוכר חמץ ישירות לגוי אם אתם מוכרים חמץ לגוי בניין סודר לעשות או לא לעשות אני חשבתי שאם האדמור הזקן לא הביא אותו לא לעשות אפילו שהמערי כן עשה ולמה יש דבר נורא נורא מעניין בהלכות של בהלכות של ספירת העומר פה בארץ יש לנו ספירת העומר ביום הראשון זה היא מוצאי חול המועד ראשון אנחנו מתחילים לספור ספירת העומר במוצאי החג הראשון זאת אומרת ליל חול המועד הראשון בחוץ לארץ זה יוצא בליל שני של פסח על פי קבלה
האיום המקובלים שכתבו שיש עניין לספור ספירת העומר בחוץ לארץ אחרי שקיים סדר שני למה כי עדיין עד שלא עשית את הליל סדר שני אתה שייך עדיין ליום הראשון אחרי שעשית ליל סדר שני תספור ספירת האומר זה היו כאלה שנהגו מהמקובלים נוהגים בזה אלה שבחוץ לארץ נוהגים בזה עד היום גומרים את הסדר נעמדים כולם עושים ספירת העומרות באותו יום אבל השאלה מתי אתה עושה את זה בבית הכנסת לפני והם היו עושים את זה אחרי ליל הסדר יותר מאוחר השאלה היא אם לדחות את זה או לא אתה הרי אוכל לפני ספירת העומר אתה עושה לסדר האם לדחות או לא אז שמה יש תשובה מהמערי שהמערי כותב לעשות את זה אחרי ספירת העומר אחרי ליל הסדר והצמח צדק מביא פשוט שלו שהסבא שלי יצא לו לראות את זה והוא מאוד מאוד כעס האדמור הזקן ראה שהכניסו את מה שהמערי כתב לעשות אחרי ליל הסדר אומר הוא הקפיד לא הסכים עם זה אז מזה למדתי שהמערי
הוא באמת היה גאון גדול וכולו אבל לא כל מה שהוא אמר להלכה היה מוסכם על האדמור הזקן אז עצם זה שהדבר הזה לא מופיע בשולחן ערוך אדמור הזקן זה לכאורה מספיק חזק לא לעשות את זה ואני עובר עכשיו לבדיקת חמץ מילה אחת אתם יש לכם בית לבדוק אור לארבע 10 הגבאי של בית הכנסת זה הרב אריה מי זה הגבאי אז יש גבאי אבל הוא גר פה קרוב נכון אז זה במרחק עליך קצר יש אנשים שהמרחק שלהם לבית הכנסת שהם גם באים זה מרחק לא שינוח אני תמיד אומר אם בן אדם נרדם לי בשיעור הנשמה שלו עלתה לשמיים שואלים אותה מאיפה את אז היא אומרת אני באתי עם שיעור בית כנסת בכפר סבא ואז שואלים מי אמר את השיעור אז גם כן אני מרוויח מהעניין ומי השתתף בשיעור אני מרוויח מהעניין אז אחרי הכל
אני גם מרגישה יש
גם פלטה מאחוריה אתה רוצה להכין לי טוב חברים אז אנחנו נחזור חזרה יש אנשים אני מקדים יש אנשים שיש להם חנויות יש אנשים שיש להם משרדים שהם רוצים לעשות בדיקת חמץ גם בבית גם במשרד גם בבית גם בחנות גם בבית גם בבית הכנסת אני רוצה לומר לכם שהפוסקים הסתפקו יסתפקו לא פשוט האם אתה צריך לברך פעם נוספת כשיצאת מהבית שלך והלכת למקום אחר אם דיברת דברים אחרים שהם לא מהבדיקה אז היה מוסכם שאתה צריך לחזור ולברך שוב אבל אם אם לא דיברת נחלקו הפוסקים האם המרחק הגדול של ההליכה או הנסיעה האם הוא טוב או אם הוא עושה הפסק המסקנה שלהם שאפילו מרחק גדול לא עושה הפסק עיקר שתשתוק
אני זוכר את עצמי בתור שאבא שלי עליו השלום היה נוסע למשרד שלו הנה היה לו משרד ביתרם עקרון השם מנהל מחלקה אבא שלי כן אז היינו נוסעים מהבית לשם כל הדרך שותקים כדי לעשות שם ברכת חמץ אבל מי שזה יכול להיות לא היה רב של מקום היה מנהל מחלקה במקום אז זה רב אני לא יודע אם יש להם אבל זה היה עבודה שלו אז אז היינו הולכים לשם לעשות בדיקת 5 רק לא מדברים כי המרחק לא תופס את
האוטו
אני ממליץ מאוד הרב לב אני ממליץ מאוד לבדוק את האוטו לפני מותר לבדוק חמץ גם לפני
יכול להגיד עשית כמו שאני
אומר אוקיי אז אתה בודק אותו ואור השמש כן
לא
לא לא
אם אתה אם אתה יש
על ביור או חמץ אם מצאת חמץ אתה צריך לברך לבאר את החמץ זה כן אבל הבדיקה לא לא גם האוטו האוטו הוא לא הוא לא נחשב על האוטו לא מברכים בכלל אבל על הדברים אחרים אתה כן צריך לברך אם יש לך חדר חדר במלון שלא בדקת או בית שלא בדקת אתה כן צריך לברך אפילו בתוך החג אתה צריך לברך אם יש לך בית שאתה הגעת אליו אבל אוטו לא אוטו לא לא עוד הפעם מה הבעיה לעשות ביוקר
מה הבעיה
אני לא מבין מה הבעיה לעשות בדיקת חמץ מן המגריה אז תמכור אותו
אני לא הולך לעבודה אבל אם אני אגיד אני צריך ללכת להיכנס
כן לעבודה לו בצורה סדירה אלא רק לפעמים לקחת משהו אז זה בסדר אתה יכול זה מותר אנחנו מסכמים עם הגוי שאם מישהו יצטרך איזה פטיש איזה שהוא דבר זה שהוא עניין לא יוכל לקחת זה גם התעשייה אני יכול להיכנס כמו
פרסום
בבית כי
אני לא רוצה מחר זה אותו דבר
אני עובר קצת לאפיית מצות חברים באיזה מהירות אנחנו בדיקה יש הרבה הלכות לבדיקה אבל אני אני תמיד אומר אני למדתי מהרבי הרבי תמיד בשיחות הדבר שהכי הרבה חוזר על עצמו כמעט בשיחה וידרמון פרייה וידרמון פרייר ודירמון פרייה כמו שהוזכר לאיי אז החברה שעוסקים עם השיחות של הרבי כל היום הם אומרים שלפעמים הרבי היה אומר וידר מונד פרייר אתה בודק אחורה זה לפני שבוע הוא דיבר על הנושא הזה לפעמים וידר מונד פריר זה היה לפני 40 שנה אצל הרבי הכל המשך אחד אז אני סומך עליכם אנחנו בסך הכל ממשיכים את השיעורים של פסח של לפני שנה ולפני שנתיים ואתם יכולים לשמוע אותם מה שיש ביוטיוב יש ביוטיוב אנחנו רק מוסיפים על מה שדיברנו אז אנחנו סומכים עליכם שאתם זוכרים זה לא שאלה בכלל
לא מה פתאום אני מה אני מאמין בזה אני מאמין בזה כן
4 עוברים על הרצפה כאילו זה לעבור על החתכים בין הבלטות
על זה שנה שעברה לא צריך כל המקומות האלה שימו לב אתם דורכים על החמץ אתם דורכים על הרצפה לפני בדיקת חמץ יש בשולחן ערוך צריך לתת את הבית יש אפילו שותפים שטפת עם חומר ניקוי כבר אין לך מעסיק כי זה פגם אותו כבר מה שאתה צריך לבדוק זה אותם המקומות שאתה לא הולך למכור אותם אותם המקומות שאתה לא מכרת אותם אתה בודק זהו תראה אתה בעזרת סיעתא דשמיא אל תיקח תקנה כמה סטים כמה סטים והרבי מציע לעשות ככה לזכות גם בני הבית כן זה הכי טוב אז תעשה חשבון שאפילו עם בדיקת הבדיקה לקחה לכם חצי שעה אבל תכפיל את החצי שעה זה בכל אלה שהשתתפו אז יוצא שאתה עשית עד דור הבוקר אז אין לך בעיה בכלל כן
פסיקה כמה דקות
כן אבל יש עוד משהו
כן אני
אגיד לכם אני אגיד לכם למשל כשאני כשאני בודק 5 חלק מההכנה לבדיקת חמץ זה שאני רוצה לראות מה הם המקומות שמוכרים ומה הם המקומות של המוכר דיברנו בעבר שאנחנו מסמנים אנחנו כותבים במשטר מכירת חמץ כל המקומות המסומנים אנחנו לא צריכים עכשיו לפרט מגילה שלמה אבל בתוך המקומות המזומנים אני רוצה שבזמן הבדיקת חמץ ככה מהודר יותר המקומות שאני לא אבדוק יהיו כבר מסומנים הסימון יכול להיות סימון פשוט של איזה מדבקה קטנה ירוקה אני כותב בשטר מכירת 5 של ערב כל המדבקות הירוקות זה מכור גמרנו אז אני הולך ואני מסמן אותם אז בתוך בתוך בדיקת חמץ חלק מהעבודה שלי זה גם הסימון של אותם מקומות אז זה לוקח לי יותר זמן מאשר רק לבדוק אם זה אז אם עשית לפני אז נמצא שאתה עשית הכנה לבדיקת חמץ מאוד גדולה הרבי הרשע למשל כשהוא היה מנקה משהו הוא עוד לפני אור לארבע 10 הוא היה בודק אותו מיד אחר כך עם נר ואז הבדיקת חמץ באמת יותר קצרה כי אתה אתה חילקת אותה פשוט פרסת אותה להרבה זמן כן אז בהחלט אני מסכים אני מסכים שיכול להיווצר מצב שאתה באמת אין לך יותר מידי מה לעשות יכול מאוד להיות יכול מאוד להיות אדרבה ואדרבה שבן אדם לא יחכה עד הרגע האחרון מילה בנוגע למצות קודם כל חברים אתם תארגנו לעצמכם מצות כמה שיותר מוקדם
כיוון שהשנה הולכים להיות לחוג איתנו את החג עוד 600000 יהודים שלא יוצאים לחוץ לארץ אלה שהיו הולכים לבתי מלון אז אותם אצות הבית מלון היה קונה עכשיו הם קונים אז זה לא מוסיף לא מוסיף לוקחים אותם לבתי מלון עכשיו הבאת כבר מצב ברוך השם כן אני רוצה להביא מחר בעזרת השם אבל בגדול תדעו איך איך אומרים המאפיות נמצאות בקצב יותר תחשבו על זה כדי בתוך אפיית מצות זה הנקודה האחרונה שאני מדבר ואני משחרר אותכם לחיים שלום אני מקווה ששבוע הבא ירשו לנו לעשות שיעור
לא
הבנתי אז
הוא מקדסים כאילו מוציאים לחופשה
לא אבל אני מתכוון עוצר שלא לנסוע
רק אני אגיד לו שמה כאילו יש שמה התבטאות בגדולה בטל סתם
אז כמו בסין אבל סוגרים לא אין
לה משרירים או שוקלים את
זה אם יש משפחה אחת 60
אבל שמעתי עם 5 ילדים 5 משנים
את העבודה
זה מה שאני רוצה להגיד אני מבין שלשם הם נוסעים והוא
אומר צריך אהבוד את המשק צריך
לעבוד והוא לא תסגרו אותם לפני
הזמן כן
של תחבורה ציבורית עכשיו
בואי שכתב האחרון שיישאר בעולם שלא ישכח חבות את הדין
אתה מדבר כמו מלחמת שששת הימים שדיברו על האורות של נמל התעופה אבל עכשיו אין נמל תעופה טוב חברים בוא נסיים מצות לחם של חירות לחם של רפואה המצות אנחנו משתדלים לעשות אותם 18 דקות מאיפה נלקח השמונה 10 דקות הזה כדי הילוך מילאה 18 דקות יש 24 דקות אבל לכתחילה 18 דקות יש 18 דקות מזמן הלישה מזמן ששמו מים בקמח ויש 18 דקות מהשולחן מה זה מהשולחן כל הלישה לא סופרים אותה
אחרי אחרי הלישה מעבירים את זה לשולחן איפה שהמרדדים נמצאים עם המערוכים וסופרים את השמונה 10 דקות מאז אני רוצה לומר לכם שאנחנו רוצים לעשות בזריזות אני מביא לכם שתי עדויות אחד של אשכנזי ואחד של ספרדי איטלקי האשכנזי זה החתם סופר האיטלקי זה רבי משה זכות זה השאלות התשובות רמז והם כותבים החתם סופר כותב אנחנו היינו עושים את המצות שלנו הנה אנחנו מקפידים שלא יהיה ולא ישעה מתחילת נתינת המים לקמח עד שתוציא מצא מהתנור אלא בית או גימל מינוטים מנוטין דקות 2 3 דקות כולם
את התשובה הזו של החתן סופר אמרו וואו מי יכול לעשות דבר כזה כנראה שיש כאן איזה שהיא טעות דפוס יוד בית ויוד גימל- היוד נעלם אבל שאנחנו פותחים שאלות ותשובות הרמז והוא מדבר אנחנו היינו עושים מצות חלק שמיני בפחות משמינית מכדי הילוך מין מל 18 דקות נו אז הזריזים בחשבון יגידו לנו כמה זה חלק – משמינית- משמינית של ימין חברים זה מאוד מהר אז כולם אז אי אפשר כבר איתו כבר אי אפשר להתווכח שני ירד שמה יוד כי הוא כותב את זה בצורה ברורה אז היה מי שהציעה שזה הבדל בין מצות אשכנזיות למצות ספרדיות המצות האשכנזיות כדי לעשות אותם זה לוקח יותר זמן כי אתה צריך לרדד המצות הספרדיות האלה של התימנים הפיתות זה- זה אז יכלת לעשות אותם בשתיים 3 דקות היית יכול להיות מאחורי זה אבל כפי הנראה אני חושד שהסיבה שהאדמור הזקן כל כך דיבר על שרוי השרוי השרויה זה בגלל שהיו עושים כמו החתם סופר היו עושים דקות ומהר מהר כשאתה עושה מהר מהר
ישאר קמח כן סתם מה שנשאר בבצק וזה באמת משפיע על הזה אבל למעשה אנחנו מקפידים גם בשמוריה של 18 דקות לא על 18 דקות מה הזה אלא לשמונה 10 דקות מהשולחן גם כן אנחנו מקפידים מקפידים על השרי אפילו שזה נילוש מאוד חזק ועל מה זה יהיה יכול להתבסס הרבי הרשעב אומר שכשזה מגיע יש לנו שני דברים בעצם דבר אחד שהמצות עומדות ליד התנור הרבה זמן וזה גורם לא טוב זאת אומרת רק במקום קר אז המצות שומרות על עצמם 18 דקות אבל ליד התנור זה יכול להיות הרבה יותר מהר דבר שני כשהמצות באות במגע תוך כדי התעשייה שלהם ממתכת אז אומר הרבי הרחב שזה ממהר את ההחמצה יותר ממה שגילו לנו חזל ב-18 דקות כותב מתכת
משתמשים
לא משתמשים משת בנירוסטה וזה היה על דעתו של הרבי אבל זה עדיין לא אומר שאין עניין להזדרז כמה שאפשר בקון הייץ המאפיה היא יותר רוסית כזאת של פעם שים עץ והרבה מקומות עושים עץ כן אבל אבל גם הנירוסטה הייתה אפילו בהסכמתו של הרבי הייתה זהו אז יש כאלה שמחליפים כל הזמן מעורכים
יש
כאלה משייפים אותם עם נייר זכוכית תמיד תמיד היו מסתדרים עם זה איך שהוא הבעיה שזה לא קל לעבוד עם הארוך שמשייפים אותו יש לנו פה נגר אחרי שמשייפים כמה פעמים אז אתה כבר לא יודע מה קצר מה ארוך מה זה זה כבר קצת קצת היה מעייף אה
על הרכב
לא לשים הרבה זמן על המקום לא לשים יד עד איפה בארצות הברית
כן
זה באמת הקפדה שצריכה להיות ושהקדוש ברוך הוא יעזוב שאנחנו נחוג את הפסח בחירות אמיתית בהתקהלות ביחד שלא יבואו ויגידו לנו קורבן פסח אסור שיהיה מנויים הרבה מנויים אלא שיוכלו איך אומרים ביחד חירות אמיתית

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא