ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

תבלין ושמו יצר הרע

כִּי בְּצֵל הַחָכְמָה בְּצֵל הַכָּסֶף, וְיִתְרוֹן דַּעַת הַחָכְמָה תְּחַיֶּה בְעָלֶיהָ ◊ היצר הרע חם והיצר הטוב קר אך מכיון שצריך חום בדברים חיוביים, יש להפנות את חום היצה''ר אל נתיב היצה''ט ◊ שיעור בספר קוהלת פרק ז פסוק יב ◊ הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בקוהלת בפרק ז פסוק יב יש לנו פסוק

שיש לו המון המון מסרים חשובים נחוצים בצא לחוכמה בצל הכסף ויתרון דעת

החוכמה תחייב בעליה בואו נפרש את הפסוק בפירוש חסידי שמביא אותו צמח צדק לפירוש החסדי הוא הפשט במקרה הזה לכן אני בחרתי בו

בצל החוכמה בצל הכסף כסף

זה

למה קורה למה קוראים לו כסף

אלא שם כיסופים כסף ואנשים נחשפים אליו לכן הוא נקרא כסף אנשים תאבים אליו

בשם המושאל כל דבר

שהוא

יצריות תאווה רצון תשוקה

כל דבר כזה

נקרא בשם כללי שמתוח כסף

כסף זה גם הכסף גם על הכסף איך אומרים המזומנים גם לזה אנחנו קוספים גם החומר כסף אנחנו פוספים אליו אבל זה הרבה יותר רחב מאשר המשפט הפשוט

זה רצון תשוקה של האדם לצאת מעצמו הוא רוצה לצאת כדי להשיג משהו זה מין תשוקה יצרית

שאיפה יצרית תבה תאווה כי שפות כיסוף

להשיג איזשהו דבר

מה הדבר שגורם

לאיפוק

לריסון תשוקה

חכמה

כי בצל החוכמה בצל הכסף החוכמה היא זו שאוצרת מכניסה את הכסף לצאת

מעמידה אותו בצל החוכמה

זה יתרון דעת לא רק חוכמה כי חוכמה סתם זה הבנה לדבר דעת זה שאני מעמיק בדבר אם אתה רוצה שהחוכמה תעצור אותך מדבר שלילי שהוא אפס החוכמה אתה צריך להתעמק בדבר הזה עד שזה יהיה אצלך כמו שאומרים בדעת יקלט אצלך

דת זה התחברות חזרה

כמו כמו שכתוב האדם ידע את חוה שזה התחברות זה לא סתם לדעת את החוכמה אלא להתחבר אליה

ואחר כך הוא אומר משפט נוסף החוכמה תחיה בעליה כאן במשפט הזה הוא רוצה הוא רוצה להוציא מהחלק הראשון

לפי מה שהוא אמר בחלק הראשון כאילו כל מה שיש בחוכמה כולם מה יש בה שאתה בא לך לאכול כמה שאתה רוצה ולשתות כמה שאתה רוצה ולשגע את עצמך

החוכמה עוצרת אותך זה כל יתרון החוכמה שיוצרת אותך ממשהו שלילי לא

לחוכמה יש עוד תפקיד מהו התפקיד הנוסף של החוכמה יש לה איזשהו יתרון שהיא מחייה את האדם

כלומר לחוכמה יש עוצמה של סור מרע ויש לחוכמה של ועשה טוב הסור מרע זה השלב הראשון יוצרת אותך ממעשים נפשעים

דבר שני לא רק זה גם אחרי שכבר תמנע ממעשים נפשעים מכיסופים ותאוות שליליים החוכמה תחייה אותך זאת אומרת זה לא רק בעלי תאווה צריכים לעסוק בחוכמה כדי שהחוכמה תעצור אותם ממעשים בלתי מרוסנים אלא אחרי שהאדם כבר הגיע למצב שהוא לגמרי באיפוק מושלם

מה שנדרש ממנו זה להמשיך ללמוד כי בלי החוכמה אין לו חיים

עד כאן הפירוש הפשוט של הפסוק אם אנחנו רוצים לרכז את עצמנו לסכם את מה שדיברנו עד עכשיו זה משפט אחד שגם אותו כותב הצמח צדק בראתי יצר הרע במילים אחרות במילים של הפסוק בראתי כסף בראתי לו תורה תבלין בראתי לו יכולת של עצירה ושפוק להשים אותו בצל מה זה נקרא

שהחוכמה שמה בצל את הכסף

החוכמה הוא מתכוון לחוכמת התורה אז מי שלומד חכמת התורה זה מחליש אצלו את היצריות הבלתי רצויה

זה בראט יצר הרע בראתי לו תורה תבלין אז אנחנו היום נמצאים מה שנקרא תחת הכותרת ברת יצררה בראתי לו תורת תבלין כדי להבין את הפסוק איך החוכמה שמה את הכסף של הכיסופים והתאוות בצל

אז מוריי ורבותיי אני מתחיל עם המשפט תבלין מכיוון שאנחנו נמצאים פה קהל איכותי ביותר

אנחנו תמיד בעם היהודי מחשבים את האיכות יותר מאשר את הכמות

אז מה המשמעות של תבלין כשעושים ארוחה מה עושה התבלין לאוכל האוכל נשאר אותו אוכל הבשר נשאר אותו בשר התפוחי אדמה הם אותם תפוחי אדמה

התבלין עושה שהם יהיו ניתנים לאכילה ביתר חשק ותאבון

במילים מעניינות אלו התורה אומרת לנו שיטה איך לשנות בני אדם יצר הרע זה דבר קשה ביותר זה לא דבר קל באה התורה ואומרת אני לא מתייחסת ליצר הרע כדבר שלילי היצר הוא מצויין בראתי יצר הרע מצויין אתה יודע מה אנחנו נעשה איתו

אנחנו נשים עליו רק תבלין

לכאורה המשפט היה צריך להיות ברת יצררה בראתי חרב שתוריד לו את הראש לא אומרים ככה

אני לא הולך להרוג את ה email אני לא הולך להפוך אותו אני לא הולך לשנות אותו אני לא הולכת לתת לו אגרופים ולא בוקס

הייצר הוא בסדר באים לבן אדם היצרי לבן אדם החוטא לבן אדם הגנב לבן אדם הענק זה בסדר היצר הוא בסדר

בואו נשים עליו תבלין ואז

נסביר אותו שהוא יהיה בכיוון הנכון בסטייל הנכון

מה בעצם זה אומר לאדם שנמצא במצב לא טוב מה זה אומר לו

אף אדם לא רוצה להרגיש

שירות צריך להשתנות לחלוטין ולשנות את כל התפיסה שלו כל מה שאתה כל כולך מהקצה הראשון של השיער עד הקצה האחרון של הציפורן אתה בטעות או במילים רחוביות אתה דפוק כולך דפוק היש טבע וזה התורה מלמדת אותנו יש טבע לאדם שהוא לא יכול לסבול את עצמו כדפוק הוא לא יכול להרגיש דפוק

ושלמה המלך בחוחמתו

והתורה בעקבות שלמה בעקבות התורה מבין את המסר הזה ומלמד אותנו שכאשר אנחנו באים לשכנע איזשהו בן אדם ומנסים לשנות איזשהו דבר אף פעם אל תגידו לבן אדם שהוא צריך להשתנות אתה בסדר כמעט לגמרי יש רק פרט קטן שאתה צריך לשנות

דברו בסגנון הזה כי עם התורה על היצר הרע היא הסכימה לדבר בסגנון זה לנו על אחת כמה וכמה

עכשיו ננסה להתעמק ביחד

מהי הסיבה שהאדם כל כך לא בנוי לשמוע שהוא צריך לעשות מהפך מאוד גדול בכל ההנהגה שלו מדוע למה אדם לא יכול לשמוע זה האמת אם נניח זו האמת יש אנשים כאלה מטפלים או מטפלות כאלה שאני משוחח איתם אז הם אומרים לי אוי הזוג הזה ששלחת

הרבה הרבה הרבה הרבה עבודה וזה לא בגלל שהם לוקחים הרבה כסף שהם רוצים לשער לעצמם הרבה טיפולים לא לא לוקחים הרבה כסף הרבה הרבה הרבה עבודה אולי זה נכון אבל הסגנון בטח לא נכון

בטח לא להם שאתה אומר לבן אדם שצריך הרבה עבודה הוא לא מוכן לעשות כלום השאלה למה

אז החסידות כמו כל דבר מעמיקה ומעמיקה ונותנת לנו את הלוז ואז עוזר לנו להשתנות גם כן

היא אומרת תשמע ראית פעם

סוס

נוסע בעגלה ברחוב כמו הרחוב נניח ברחוב הזה

נוסע בקינג ג'ורג' סוס ועגלה

הסוס

אם רוצים שהוא לא ישתולל כבר נפגשתי פעם עם שוטר בירושלים אלה נוסעים

לפיזור הפגנות וכל מיני על סוסים

שהסוס

נתן לו ברכה משולשת העיף אותו ו כתוצאה מההשתוללות והוא היה

מה שנקרא מהאלף שלהם הוא בכל זאת ספג את זה מה הבעיה של הסוס ברחוב הוא רואה את כל מה שמסביב הוא מתבלבל

הוא לא יכול להכיל את זה אז אתם בטח שמתם לב שמכסים לו את העיניים

זה הסוס

איזה בעלי חיים האדם האדם האדם לקח לשירותו איזה בעלי חיים אתם מכירים שהאדם לקח לשימוש ברכיבה חוץ מהסוס חמור אתון מה עוד פרק גמל פיל

מה עוד בת יענה אפילו בת יענה פער אפילו בובול לא אפילו

יש היפופוטם איך אומרים הוא הולך לאט

אבל לא חסר לו כח סוס

יש בגני חיות לילדים צבים

יש אפילו בארצות הברית בכמה מקומות רכיבה על תנינים

סותמים להם את הפה קושרים רכיבה על תנינים מסוכן

אבל אבל בואו ניקח את הבת יין בתיה זה עוף חזק שאפשר לרכוב עליו והוא רץ בטירוף

יש לו רק בעיה אחת שהתנועות שלו מאוד מאוד מאוד מסוכנות

והוא יכול לפרק את הבן אדם בזה שהוא מעיף אותו

יש רק דרך אחת לעשות את זה וזה הנקודה שבשביל

הנכסים לא את העיניים ואת הראש שמים לו מין

כיסוי כזה הוא לא רואה כלום ורק אז אפשר להשתיישב עליו בלי זה לא שייך הוא פשוט חסר אונים כי הוא לא רואה

הבת יענה הרי בנויה מאוד על העיניים יש את הבדיחה של בתיה ענה טומנת את העיניים ולא וגם הבת יענה בעיניים היא מחממת את הביצה שלה בתיהנה היא לא היא מסתכלת רק על הביצה שמים את הבייטה והיא מסתכלת זה עם קרניים של רןי

אז מה אני רוצה להגיד מה באמת הבעיה של הסוס שהוא צריך שייכנסו לו את העיניים הוא מתבלבל

הוא מבלבל ממה שקורה מסביב למה הוא מתבלבל אנחנו לא מסתפקים בטעמים חיצוניים בגלל שהסוס וגם הבת יענה וכל בעלי החיים השורש הרוחני שלהם מאיפה הוא מעולם הטוב

עולם הטור נקרא בקבלה בשם עולם הניקודים

עולם הניקודים זה כאילו שהם יונקים מנקודה שאין לה שייכות לכל המכלול רק אחת שאין לה חיבור לא לנקודה של לפניה לא לנקודה שלאחריה

בשונה מהקו שהקו זה נותן נותן משהו שהוא של חיבור של של התקללות אז עכשיו אנחנו יכולים להבין כיוון שהם מאוד מאוד פרטניים ומאוד מאוד נכנסים לתוך

הם לא מסוגלים

להכיל משהו שהוא מחוץ לנקודה זה פשוט הורס אותם זה פשוט מבלבל אותם זה פשוט מוציא אותם מן הכלים תסגור להם את העיניים

בסדר הם עכשיו שבועיים

עכשיו אני אשאל אותכם איך אני מתרגם את זה למה שאנחנו קוראים נפש באמית

גם אנחנו סוסים גם בנו יש בת יענה מטורפת שלא יכולה היא משתוללת היא אפשר לרסן אותה אפשר לרכב עליה אי אפשר להנות ממנה עד שלא תחסל אותה העיניים וזה בדיוק הנקודה שאנחנו מדברים עכשיו למה האנשים כשאתה רוצה לדבר איתם לשנות את הנפש הבמית שלהם

אתה מדבר איתם בתחת הכותרת תבלין

בואו בואו רק לשיעור דוגמה בואו רק להצעת מחיר טעימות ללא הצעימות למה משום שברגע שהבן אדם שומע התחייבות הוא בורח קילומטר רחוק התחייבות זה אומר גם היום גם מחר גם מחרתיים זה משהו גדול זה משהו של התקללות הבהמיות של האדם לא מסוגלת לראות לטווח ארוך

אני צריך שינוי כזה ארוך

זה לוקח קח זמן אני לא מסוגל להכיל את זה אז מה עשה הקדוש ברוך הוא אומר לך תשמע אני אומר לך בראתי לך תורה תבלין התבלין הזה משנה בשר מבשר אחד עושה אותו בשר אחר לגמרי

זה לא רק תבלין זה משהו שמהפך את הכל ואף על פי כן האדם יכול להכיל את זה למה הוא יכול להכיל את זה בגלל

שהוא מכיל את זה בגלל שזה רק שלב קטן

ולכן מי שמכם רוצה להיות חכם ופיק ומי לא אף פעם לא ידבר על שינויים בנפש בסדר גודל גדול הנפש האלוקית יכולה להכיל את זה אבל הנפש הבהמית אם תפגשו אנשים שיש להם עדיין נפש שווים אז אולי כל הידידים שלכם אין כמו שלכם אין אבל האנשים שאני מכיר

עדיין יש להם נפש בהמית אז אולי תיפגשו אז מתוך אהבה ישראל נותן לכם טיפ

עם האנשים הללו אף פעם אל תדברו גבוהה גבוהה רק צד אחד קדימה כי הנפש הבהמית לא יכולה לראות הרבה צעדים קדימה היא מתבלבלת עכשיו אני רוצה לתת לכם המחשה לבלבול עדין אמנם אבל בלבול טיפוסי של הנפש הבהמי

אדם זקן עולה לאוטובוס

נסיעה מתל אביב לירושלים הוא ניגש לנהג אומר לו אני רוצה לשלם הנהג אומר לו לא התשלום בסוף אצל הכרטיסה

הוא זקן מדדי עד סוף האוטובוס לכניסה הכרטיסים אומר לו לא למקום שאתה רוצה לנסוע לי אין את הכרטיסים

זה אצל הנהג במגירה שתחת המושב שלו שם יש מדדי עד הסוף עד פותח לא אין לי את זה כאן תחזור אליו תגיד לו שיתן לך שני כרטיסים

וואלה לא אני לא אתן שני כרטיסים רק לו יש את הסמכות תחזור אליו חזרה בקיצור כל הנסיעה מתל אביב לירושלים הוא הולך הלוך חזור הלוך חזור הלוך חזור הגיע לירושלים

הוא רוצה לרדת אומר לו הנהג עדיין לא שילמת אומר למה שאני אשלם את כל הדרך עשיתי ברגל למה שאני אשלם

עד כאן הבדיחה עכשיו בואו נצא רגע מהבדיחה

הוא באמת עשה את כל הדרך מתל אביב לירושלים ברגל

לא עשה את זה ברגל הוא הלך עמד אבל האוטובוס מתגלגל באותו זמן גם כן

זה דוגמה שאני מצאתי להמחיש איך הנפש הבהמית כשמצערים אותה כשמכאיבים לה כשמעייפים אותה

איך היא מגיבה

היא מסוגלת להגיד משפט כזה ברצינות כל הדרך הלכתי ברגל מה פירוש כל הדרך הלכת ברגל סיירת אותי עשית לי לא נעים

אני מרגיש כאילו הלכתי ואת הרגע שזה הוא מסוגל להגיד בשוויון נפש נפש הבהמית שקועה בתוך הרגש שלה אני יכול לתת לכם לא לכם אתם צדיקים אבל אני יכול לצאת להשקיע בבן אדם להשקיע בו להשקיע בו להשקיע בו 80 שנה

פעם אחת אחר כך הוא ירים אליי טלפון יגיד לו אין לי זמן עכשיו

בן אדם חסר לב חסר מידות למה עכשיו אין לא היה לו זמן עכשיו עכשיו לא היה לי טוב איתו עכשיו אז כיוון שעכשיו לא היה לי טוב מה זה בהמה בהמה רואה רק כאן ועכשיו אמרנו שיש לה בת יענת תזכרו את הבת יענה עם העיניים הסגורות היא רואה כאן ועכשיו

ברגע שהיא ראתה משהו שצריך לעשות חשבון מה קורה איתו

משהו אצלו עסוק עכשיו אולי הוא במתח עכשיו אולי הוא עייף עכשיו אולי הוא באמת לא יכול עכשיו כל ה אולי עם האלה מאיזה נפש הם מגיעים

מהנפש האלוקית הנפש האלוקית בטבעה מסוגלת להתחבר לעוד משהו אז היא מתחברת לסיטואציות

נפש הבהמית היא מתחברת רק לעצמה היא לא מתחברת לשום דבר החוצה אני והרגע שלי והכאב שלי אני והרגש שלי והכאב שלי אני והרגע שלי והכאב שלי אני והרגע שלי וזה הכל וזה מתחיל בזה נגמר לכן אם תפגשו בני אדם שאתם תזהו בהם על אחרים שהם לא מסוגלים לסלוח

לא נשכח ולא נסלח

הם לא יודעים לשכוח

הם לא מסוגלים לסלוח זה אנשים שאתם יכולים בלי להכיר אותם לדעת שהם מלאים בנפש הבהמית וכמעט שאין להם נפש אלוקית בכלל מה פירוש יש לא בתפעול לא עובדת לא לא נמצאת

בשטח היא לא בשטח למה מכיוון שהיכולת לשכוח היכולת לסלוח זה היכולת להתחבר למשהו שמחוצה לי

ואילו במה היא תקועה רק בעצמה

אסוס כשהוא נמצא בכביש הוא לא מסכים שהיא תהיה פה גם עוד מכונית הוא אומר לי לא נוגעת בך לא

אם היא תהיה פה הוא ישתולל אז הוא מסוכן נכסים לו את העיניים

זה הנפש האדמי כשאנחנו מזהים על עצמנו את הרגשות האמוציונליים האלה אנחנו צריכים לדעת עכשיו אנחנו במצב בהמה יש מצב שינה במחשב יש מצב יש מצב בהמה מצב בהמה

אז אנחנו לומדים לתכנן את מעשינו בהתאם להגביר את הצורה על החומר עד כאן

ראשונה

בעניין הזה של של

בראתי לו תורה תבלין תבלין

לא להפחיד את הבן אדם שאנחנו הולכים להידבר איתו לטפל בו

שנייה

אני שואל עכשיו שאלה קשה

יש לי יצר טוב יש לי יצר הרע יש לי קור יש לי חום

תגידו לי אם אתם צריכים להתאים עכשיו כמו אצל הילדים יש יש תמונה עם תמונה והם צריכים למתוח קו אז בואו נמתח יש לי תמונה של יצר טוב יש לי תמונה של יצר הרע יש לי תמונה של קור ויש לי תמונה של חום

את מי אני מותח למי את הקור לעצר הטוב או לייצר הרע את החום ליצר הטוב ולייצר הרע כדי להיות אדם מושלם צריך גם חום וגם קור וצריך להיות שילוב ביניהם אז כולנו מבינים שיהיה צררה בפני עצמו זה לא מספיק אבל גם יצר הטוב בפני עצמו לא מספיק

אתן לכם דוגמה

היצר הטוב הוא קר כך כותב האדמור הזקן במאמר הוא קר אבל מה הבעיה שלו הבקור הזה הוא לא טוב

הוא לא טוב כי אי אפשר להיות באמת לחרוט משהו בלב למכור אז גם את אלוקים אני לא חורט חזק גם את התורה את המצוות את אהבת השם אני לא חורט מספיק חזק עם מקור

אז מה עושים אתן לכם דוגמה תארו לעצמכם שעכשיו אני עושה לכם יום הולדת

וביום הולדת

צריך לקבל החלטה טובה

בין כל השאר בין המתנות ובין הנרות עם העוגה על הנרות צריך גם לקבל החלטה טובה לשנה הבאה עלינו לטובה

אז בא בן אדם ואומר אני מקבל על עצמי שיהיו חסידות נוסף מקבל על עצמו יפה מאוד כל הכבוד שיהיו חסידות נוסף מתי

אין לי מחר

פה בואו נמצא בבעיה

אם אתה מקבל החלטה טובה אתה צריך ליישם אותה כשהברזל חם

עכשיו עוד הלילה תתחיל אתה לא חייב שעתיים זמן קצר אבל אם אתה תדחה את זה לעוד זמן

זה כבר לא יהיה כלומר גם היצר הטוב כדי שהוא יצליח לתפעל את עצמו ולהתקדם הוא חייב חום של יצר הרע מה זה חום של יצר הרע עכשיו עכשיו עכשיו שזה יכנס בו שזה יהיה בו כתוב

ורב תבואות בכוח שור

יש לו הרבה כוח אבל הוא משתולל

מסתולל

אבל שרתמת אותו והוא הולך בתלם הוא היה חביבי מה שעשרים 6 לא יעשו הוא יעשה

יש לו המון כח אבל אני צריך להצליח לשכנע אותו שיבוא אצלי

שיבוא יעשה יעשה ברגע שהצלחתי לשכנע אותו הוא ואני ביחד נרוויח אבל זה עניין של זה עניין של להשתמש בכוח הזה שיש בו יש לו המון המון חום והמון המון עוצמה

צריך להשתמש בה באפיק הנכון הוא הכלי זה כאילו יש מנוע ויש אגה

המנוע נוסע לאן יכול האבדון חלילה לתהום

אבל אם ההגה מכוונת אותו אז הוא יכול להגיע ההגה זה נפש של אלוקית

בקור חשב איך לנסוע אבל מי

מי התחפוש זה זה בפנים זרק זה על יצר הרע

זה היה הכוח של הנפש שבאמית וכאן אנחנו מגיעים לאיזשהו סוד של החיים

הקדוש ברוך הוא נותן לנו במשך החיים שלנו במשך השנים שלנו הוא נותן לנו כל מיני מתנות טובות

והוא רוצה שאנחנו נבין בשעה שיש לנו את המתנה מותק זה רק מתנה זה לא לכל החיים זה מתנה וכשאני ארצה אני אקח אותה והוא מצפה מאיתנו להיות חכמים ולהבין שאנחנו צריכים לנצל את המתנה עד תום

דוגמא חסיד אחד הרבי בא אליו אמר לו אני רוצה לתת לך מתנה לשנה

מה המתנה אני נותן לך ספר תניא שלי קח

אני אדרוש את זה ממך בעוד שנה זה מושאל לך

סיפור אמיתי

הוא לקח את נתניה חיפש את המדף הכי יפה

שם אותו שם כל יום בא הסתכל עשה ככה

סוף השנה הרבי קורא לו אומר לו אני רוצה לראות את הטניה מסתכל מה זה חדש לא למטה בו תביא את זה

תודה שלום שמענו אמר לו הבין ככה כך הוא הבין שאם נתניה היה בלוע וקרוע היה מחליף לא אותו ונותן לו לצמיתות אתה= את המתנה

אבל לא השתמשת לא מגיע לך עכשיו בדיוק כמו הסיפור הזה במשך החיים השם נותן לנו מתנות

אנחנו פתאום פוגשים מישהו שעוזר לנו בחיים

כשם שהוא בה הוא יכול ללכת פתאום פגשנו פתאום למדנו פתאום הכרנו זה קורה פתאום זה לא מתוכנן זה לא עם הגיון אבל זה קורה

אם אנחנו נהיה שימו לב טוב אני אומר משהו מפחיד אם אנחנו נהיה רק עם נפש אלוקית בקור

למה אתה חושב

שבא אליך הדבר הזה ההצעה הזאתי המצב הזה

תשמע קורים דברים בעולם העולם טומן בחובו הרבה דברים נסתרים אם תאמר ככה זוהי תשובה של נפט אלוקית

אר

איך אומרים car כמו עז קר

ייקחו לך את המתנה היא לא תישאר

מה גורם להדבקה בעולם חום מה גורם להלחמה חום

אם אתה תסתכל על מה שקורה סביבך אבל לא בעיניים קרות של נפש האלוקית בלבד אלא בעיניים של נפש באמת גם כן

רגע רגע אתם עוד רוצים להבין מה זה עיניים שאתם תאמנית אתם יודעים מה זה עיניים של המש אומרת רגע מה אתה חייב לי מה אתה חייב לי אני מבקש ממך טובה אתה עוזר לי מה אתה חייב לי הרי אני זה אני ואתה זה אתה הרי זה העיניים שלהם שבה מי זה העיניים שלה של העולם הטור ואז אני רואה שבכל זאת יוסף עוזר לי

אז מה אני אומר וואלה זה בן אדם

שכמו ומעלה

אני מתחיל להאריך כי הרי בעצם אתה לא צריך לתת לי כלום לפי התפיזת העולם הבהמית

אז למה בכל זאת זה מחמם לי את הלב

כשאני רואה את זה הלב שלי מתחמם אבל רק אם אני מסתכל על משקפיים של לבנית הלב של להתחמם

אבל אם אני אבוא כמו איזה צדיק מבני ברק אז מה אני אגיד כל זה שאתם עושים ונותנים לי וזה שמע אני יהודים הם רוצים מצוות בשביל הם עושים את זה מגיע להם תודה רבה לא משהו

אתם מבינים את הנקודה הזאת עם הנפש האלוקית החיבור כאילו מאליו וממילא מגיע לי מגיע לי זה פשוט קר הבעל שם טוב הלך פעם אחת על הנהר הוא ראה שהגויים חרטות צנב על הנהר זה אומר כשהנהר נעשה קפוא אפילו סתם אפשר לחרות עליו בקור אתה יכול להגיע לכפירה כהור

כדי שהנפש האלוקית תהיה ביחד אתם מכירים

פסוק מושכיני אחריך נרוץ מי ירוץ

שתי נפשות האלוקית והבהמית נרוצה למה למה אני צריך את הבהמית ביחד איתי רצה כי לאלוקות האלוקית גם חסר משהו האלוקית היאקרע כי היא חושבת שזה הכל מ אליו וממילא אז היא לא היא לא היא לא מתעוררת בהכרת הטוב אז היא לא מתחממת על העניין היא לא מתחממת על העניין היא יכולה להפסיד ככה

דבר טוב שיש לה בידיים

כי נראה לה שזה מאליו וממילא

זאת אומרת שלשם קיום האלוקות אתה צריך גם חום וחום אתה שואב האלה= מין שאתה רת אותה לקדושה

אבל משם אתה לא לוקח אותה

אז זה כלל מאוד מאוד חשוב בחיים שאנחנו לומדים איך להשתמש נכון

להכניס חום בתוך הקור למען קיום מקור

אבל זה גם הפוך

מתי אנחנו מרגישים את הרגליים שלנו יותר את הרגליים לא אדבר על הפנים את הרגליים בקיץ או בחורף

כשקר מאוד או כש חם מאוד בחורף אנחנו מרגישים יותר כשהכור גדול כל העצמות כואבות

אנחנו מרגישים כל חלק וחלק בעצם בחום

זה בסדר זה סביר כשיתוש בא ועוקץ את האדם

מתי הוא מרגיש אותו מהר יותר בקור בחום בקור החיישנים של גוף האדם לתחושות עובדות חזק יותר באטמוספירה של קור באטמוספירה של החום אני לא מרגיש שום דבר וכאן אני מגיע לצד ההפוך יצר טוב זה קור יצר הרע זה חום

בתוך עולם של יצר רע אנחנו יכולים להיות חסרי תחושות

לא לשים לב לנפילות שלנו עוד מעט אתה הולך להיתקע במישהו

תסתכל מה לאן אתה הולך תראה למה אתה הולך תראה לאן אתה מתקרב

הנפש הבהמית זה כמו שיכור אדם שותה שותה מתגלגל הוא יכול להתגלגל בכל המדרגות כי בחום לא חשים

אנחנו מאבדים קצת תחושה אז חייבים להכניס מוח קר שליט על הלב כדי שהלב לא יתגלוש למחוזות רחוקים אז מה אנחנו בעצם אמרנו בכל הפרק הזה שחייב להיות איזון בין הלב לבין המח

חייב את החום של הלבן אלוקית צריכה את החום של הלב הבהמית שהיא תעלה אותו לקדושה

וגם הנפש הבהמית שהיא חמה והיא עלולה לגלוש לכל מיני מחוזות בלתי נשלטים

צריכה את הקור של הנפש האלוקית שתאזן אותה זה האיזון המנצח זה האיזון המוצלח

זה נקרא ברט יצר הרע

חם בראתי לו תורה תבלין קר מה זה תבלין ביחד

שילוב מנצח של החום והקור ביחד

עכשיו אנחנו מגיעים לפרק שלישי בבראתי תורה בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין

עכשיו אנחנו מגיעים לנקודה שלישית שהחסידות מדברת לא קור וחום זה היה עד עכשיו

הנקודה השלישית נקראת בחסידות טיפין-טי פין

בראתי יצר בראתי לו תורה תבלין איך התבלין עובד על היצר הרע

אומרת החסידות טיפין טיפול ונותנת לזה את המשל של רבי עקיבא עם המים שטפטפו על האבן

לאט לאט עד שהיא עושה חור לא בבת אחת

זה חלק מהתהליך שזה לא יהיה בבת אחת לא יהיה בבת אחת יהיה לאיפוק לאט לאט

עכשיו כדי להבין את המשל אם אנחנו עכשיו ניקח כמה

טיפות טף טיס תיס כמה טיפות כאלה כדי למלא

כמה כמה זמן לוקח למלון דלי עם טיס כזה איטי כמה

לי ביום

בוא נגיד ליום לצורך קלות החשבון כמה ימים בשנה צריך 35 דליים

טוב עשיתי עכשיו 20 שנה

365 * 20

כמה סך הכל דליים מתמטיקאי

בקיצור הגענו לאיזשהו מספר עכשיו אני החלטתי שאני רוצה לעשות חור באבן מהר אני מכין מספר דליים

365 לשנה +20 7000 300 דעים אני מכין ואני מעמיד פועל

דלי כמה דליים כמה זמן זה יקח לי 7000 כמה

כמה יום ולילה אני במשמרות מעמיד עובדים כמה זמן זה יקח לי

יומיים לא יודע בוא נאמר 3 ימים

אחרי 3 ימים אני בא לבחון את האבן

מה יהיה יהיה חור או לא יהיה

יהיה חור או לא יהיה חור לא יהיה חור למה

חלק מההשפעה על נפש האדם

זה שהדברים ירדו אליה בטיף תף דיף בראתי תורה בראתי בראתי יצר הרעתי לא תורה תבלין אומר הרבי הרשע זה עושה חור ביצר הרע התורה מנקבת את האבן היצר הרע נקרא אבן היא מנקבת את האבן אבל בתנאי שזה ירד טיפ

במילים אחרות כל שינוי

שאתם עושים בנפש

אם הוא שינוי אמיתי הוא שינוי איטי

אם הוא שינוי מהיר הוא לא שינוי אמיתי הוא נקרא

שינוי ניקיוני כמו הקיקיון של יונה של בן לילה הוא צמח ובין לילה הוא נבל

זאת אומרת שלאיטיות וההתמדה יש כח חזק יותר בשינוי הרע לטוב בנפט שלנו אז אנחנו חייבים להעריך את המצב הזה ועכשיו אני רוצה להמחיש לכם את זה במעשה בפועל אנחנו ניקח משהו שקשור לחוכמה ומשהו שקשור לכסף

בדוק

אנשים שיודעים ליהנות מדבר חכמת פן

זה

משהו יפה שתי מילים ככה נחמדות

הם אנשים שבסוף יהיו חכמים אנשים שיודעים להנות רק ממשהו יפהפה גרנדיוזי

רק עם הרעיון היה ממש ממש ממש ממש מוציא מהכלים מטריף הם ישארו ממוצעים בשכלם

איך אני יודע כדי שזה יהיה מובן אני נותן דוגמא מכסף

מי קונה כרטיס מפעל הפיס אבל תגידו את האמת

העשירים או העניים העניים

למה

אחד מגדולי החסידים של הרבי הרשע והרבי הרבי יצחק המתמיד קראו לו

הוא אמר שהוא בדק את הנושא מבחינה נפשית העניים לא יודעים ערך כסף מהו

ומכיוון שכך הם מוכנים לקחת את הפרוטות האלה ולהשליך אותם לכרטיס מפעל הפיס

העשיר שיודע איך לעשות משקל 10 ש"ח 1000 ש"ח מיליון שקל יש לו הערכה

לפרוטה ומכיוון שיש לו הערכה לפרוטה

הוא לא יקנה כרטיס מפעל הפיס עכשיו אותו דבר זה בחוכמה

אדם ששייך לחוכמה באמת נהנה אפילו מרעיון קטן

והוא פשוט יודע לאסוף

קופץ על יד הוא מחזיק מכל דבר קטן הוא יודע לעשות יש כסף לעשות כסף גשמי יש לעשות כסף של חוכמה הוא יודע לעשות חוכמה וכלום הוא עושה משהו ממה שהוא הכי קטן הוא יוצר

הוא מודל לשים את האצבע על דבר יפה עכשיו מה זה בשביל זה היה= לי לבוא לשיעור בשביל זה מה לבוא לצאת מהבית לנסוע 40 דקות מפה בשביל זה ומשהו קטן שזה לבזבז את הזמן+ לשלם דמי כניסה עוד אחר כך המזגן לא יעבוד משהו נגיד לא עכשיו סתם אני אומר

אז זה האדם הוא מה יש לי מזה זה בן אדם שהחוכמה שלו מאוד ממוצעת הוא יגיע לרמה ממוצעת אבל שבן אדם יודע להעריך דבר קטן הוא יגיע לגדול

לעומת זאת כשהאדם לא יודע ללכת לדבר הקטן לא יגיע לגדול זה תהליך טיפים טיפים כל דבר שעושה חקיקה בנפש כל דבר שיש לו שייכות אמיתית לנפש טיפין הוא הולך בהתמדה לאט לאט

מתקדם הלאה קדימה

אנחנו

אומרים את זה כל יום בתפילת שחרית

זה פרק בתהילים שדוד המלך אומר פינות

ו' קדושים

הפינות של הצבא של הקדוש ברוך הוא המלאכי מעלה של הקדוש ברוך הוא גם הם קדושים מר דוד המלך רצה להגיד בזה אתה יודע איך האדם מגיע לקדושה אתה יודע איך האדם מגיע להשגה מתחיל מהפינות מהדברים הקטנים

מי שרוצה לכבוש את העולם בדברים הגדולים

הוא מההתחלה כבר מקבל דגל לבן ביד יכול להניף אותו כבר מההתחלה הוא לא יגיע

מישהו יודע ללכת טיפין טיפין יודע ללכת שלבים שלבים יכול להתחיל אפילו מהפינות

הוא זה שמצליח קחו למשל ילד קבל צלחת מלאת אוכל

שבשבילו זה לא תענוג זה סבל מתחילים ללמד אותו אל תסתכל על כל הצלחת כך בצד איפה שקר כבר התקרר תתחיל לאכול

תראה אל תחשוב על הבאה עכשיו תוך כפית אחר כך עוד קפיט אחת אחר כך עוד קפיט אחר כך עד שזה בסוף ייגמר פינות צבאם קדושים אתה מגיע לאיכר ואתה גם מצליח לעלות ולהתרומם מהפינות מהדברים הקטנים שאתה עושה מההחלטות הקטנות שאתה יוזם זה

אנחנו חייבים לקלוט מה עובר עלינו בנפש

ישבתי פעם קבוצה אחד אמר שהוא רוצה לעשות התוועדות על

נס שהיה לו

אז יישבנו ואמרנו לחיים איתו בוא תספר לנו מה אני זה חלק מהעניין ספר גם מה היה

מה זה אומר נסעתי ברכב שלי בלילה

פתאום

הרכב סטה מהדרך

ואז הוא איבד שליטה וכמעט שנכנסתי בעט וברגע האחרון

עצרתי אותו אמרתי לו מחילה אני רוצה לשאול משהו

משהו בסיפור שלך לא ברור לי אמרת שנסעת בלילה הבנתי אתה נסעת בלילה

אמרת אחר כך שהרכב איבד שליטה אני שמעתי טוב הרכב איבד שליטה

או מי שיושב מאחורי ההגה ברכב איבד שליטה מי בדיוק איבד את השליטה

אז הוא חייך והוא תיקן את עצמו אמרתי לו זה חשוב אני לא זה לא רק בהבדל של הניסוח זה אחר כך יהיה משנה לתודה שאתה אומר לאלוקים

הרכב הוא דומם הוא לא מאבד שליטה מי שמעבד שליטה זה האדם

וכשאתה איבדת שליטה ובתור יהודי שלמדת חסידות אתה יודע שלאדם יש בחירה חופשית

אז אתה מבין שזה מסוכן

הרכב אין לו בחירה חופשית עיבוד שליטה שלו לא מסוכן

האדם כשהוא מאבד שליטה זה מסוכן אז עכשיו תגיד תודה לקדוש ברוך הוא על זה שהציל אותך מהעיבוד שליטה שלך

למה זה חשוב כל כך משום שאנחנו מתחילים לעשות את הסטייה בקטנה כמו שאומרים בדיבור

ואחר כך בקילומטר קדימה אתה יודע מה יהיה המרחק אנחנו בקטנה כאילו מתחילים לדבר בסגנון בשינוי קטן ואחר כך מתעלמים מדברים רציניים אמיתיים וגדולים וטובים שעשה עמנו הבורא אז בוא לא נטעה בקטנה הכל מתחיל בטיפים טיפים כל מתחיל בפינות פינות שבעב איך אמרת את זה

חכם מה הוא אומר

רשם מה הוא אומר תקשיב לך אתה מדבר זה מתחיל שמה זה לא מתחיל באיזה שהן דברים גבוהים מיוחדים

ועכשיו אנחנו מגיעים אולי לנקודה העיקרית

וברדתי יצר בראתי לא תורה תבלין

חסידות אומרת בואו ונספר מהו החלק

בתורה ששייך הכי חזק להיות תבלין ל יצר הרע התורה היא רחבה

מה תנ"ך משנה גמרא מה מה הוא התבלין הכי אידיאלי ליצררה בתוך התורה עצמה

זה חסידות אומרת שני דברים

דבר ראשון היא אומרת

לימוד

השולחן ערוך בהלכות נזקי הדם

האדם מועד לעולם אומרת הגמרא בין ער בן ישן

הוא יכול להזיק תוך כדי שינה שהאדם לומד את הלכות גניבה את הלכות גזל זה מוסר כמו שאמרת אבל מוסר הלכתי דיני התורה בין האדם לחברו להיות ישר מה זה נקרא שקרן מה זה שקר וכן הלאה

זה עוצר את היצר הרע ברובד החיצוני ומה הוא הדבר השני

לימוד החסידות

לימוד חסידות הוא זה שגורם אוצר את האדם למה לימוד החסידות עושה את זה אז הסביר הרבי במכתב כיוון שהאדם נמצא באיזה שהיא תנועה שהוא שוכח מעצמו והחסידות כמו שאומרים מנהרת אותו ומגלה לו את מיסטר רב שמה לו את עצמו בראי שהוא לא יכול לרמות אף אחד זה מה שאתה

בצורה הכי מוחשית הכי ברוטלית שרק ממנה היצר הרע נבהל באמת

זה התבלין התבלין זה באים הדברים בצורה ישירה חדה וברורה אתם רוצים המחשה אתן לכם המחשה

בחור אחד ישראלי

ירד מהארץ הלך לחפש את היפיפיה הנרדמת כמובן שהיא צריכה להיות לא יהודיה

ופגש את זה אחת

עמדה על כל הקריטריונים

צבע העיניים שיער כל מה שהוא חיפש

והוא אומר לה למען השם ההורים שלי לא יסלחו לי אם אני אקח גויה

בואי תסגרי איזה גיור משהו

אין לי בעיה שזה יהיה גיור רפורמי משהו תסגרי

ואחרי שתתגרי להתחתן בארץ ההורים לא יוכלו להגיד לי שום דבר אני תמיד אגיד להם לקחתי יהודיה הכל בסדר

אז היא אמרה בסדר אז היא הלכה והתחילה ללמוד ופתחה וקרעה

ואז היא גילתה שהרפורמה זה רק רפורמה זה חדשות זה לא ה daטה המקורית אני רוצה להיות מקורית אני תמיד הייתי יסודית נכנסה לדאטה מקורית

בסופו של דבר היא לקחה את העסק ברצינות אבל הוא אבל הוא הוא לא השתנה הוא נשאר

הוא נשאר מה שנשאר והיא הפכה להיות דוסית

מלמעלה עד למטה אבל הוא אומר לה יאללה אנו קדימה לחתונה אז היא אומרת לו אני לא מתחתנת עם בחור שמחפש גויות הפירוש אבל גם את זה

אני לא הולכת לדפוק כזה שלא הולך לחפש בעיות אבל הבחור חזר בתשובה בגלל המשפט הזה הוא ראה את כל התהליך שלה ולא זה הוא לא התחתן איתה בסוף

אבל הוא חזר בתשובה זאת אומרת הם התחתנו כל אחד עם מישהו אחר אבל הוא חזר בתשובה למה איך יכול להיות

שאני כל כך שפל וכל כך נמוך וכל כך דפוק שהיא עברה אותי

איך יכול להיות זה נקרא לדבר לאדם המילה המשפט הזה שהיא אמרה לו זה היה משפט כמו שאומרים שנגע לו ביידיש אומרים במעיים בקישקע בפנימיות אז אז זה הפך אותו

כשאנחנו רוצים לשנות מישהו צריך לגעת בנקודה דבר ישיר אל תדבר עקיף אל תדבר ישיר הישיר הזה הרבה הרבה הרבה יותר אז דיברנו עכשיו על בחור אז אתה מדבר על בחורה כדי שזה לא יהיה שזה יעשה את זה

שיהיה שיהיה איזון

אישה אחת הגיעה לרב

יש לה תלונות מקיר לקיר על בעלה

היא דתייה בעלה דתי אבל הוא לא מספיק רוחני בשבילה

הוא לא בסדר בזה והוא לא בסדר בזה והוא לא בסדר בזה הרב נכון בעין חדד הוא קלט

שאיך אומרים גם היא

לא הצדקת מה שנקרא היא לא יוכבת אם משה היא לא איזה אחת משבע הנביעות לא חסר לה גם כן אבל היא סתם מחפשת חסרונות יש לה חוש ביקורת גבוה אז היא באה בתלונות על בעלה וזה וזה וזה שהאישה מאוד תקחי

אז הוא אמר לה

שאלה אחת וזה הספיק לה זה רק מוכיח עד כמה היא הייתה חכמה הוא שאל אותה עם מי החמור מתחתן

מה התשובה עם מה אתון זהו

היא הבינה את המסר

המסר הוא שאם בסוף אתם התחתנתם

את לא

מצאה מין את מינו

זהו יש מקרים נדירים במקרה הזה הוא ראה שזה לא משהו יוצא מן הכלל

לפעמים והיא אומרת יותר זהו זה טעים מאוד מודה שזה סגר אותה היא הבינה

He win את הנקודה היא הבינה שזה לא שגם היא לא המושלמת הגדולה

מה הנקודה לפעמים אתה צריך להגיד את הדברים בצורה ישירה

ישב פעם חשים

בהתוועדות

והגיע לשם אדם שעדיין לא שומר מצוות

כזה מה שנקרא נאור כזה עלית כזה בעיני עצמו

והוא שומע איך החסיד אומר אני לא אני לא מזדהה עם כל מה שאני מספר אני מספר לך את זה סיפור כמו שהוא היה

הוא שומע את ה את ה את החסיד אומר

לך תביא עוד משקה מפרסל

זה שואל מה זהrofesser מה זה אומר הוא החסיד הזה

הוא לא אומר רחוב הרצל הוא לא הוא לא מזכיר את את את השם הזה

אז ההוא ככה התמלא חממה

והוא אומר לך חסיד למה למה הרצל חוזה המדינה למה אתה לא מזכיר אותו

ספר גם על זה סיפור כמו שהוא היה זה רק כדי אז הוא אמר לו תשמע

כבר היה אחרי משהו הוא היה משוחרר אז הוא אומר לו מה

הרצל הזה

הוא חוזה המדינה ומה עם מי שהיה

ומה עם ירמיה ומה עם משה רבינו כל הנביאים שהעידו שעם ישראל יחזור לעצמו אותו אתה לא מזכיר הרי חוב הראשי זה לא רחוב ישעיהו זה רחוב פרנסל לא רוצה

ואחר כך יגידו לי ששוקול ומה פה הם אבי האומה

אבות האומה ולמה אברהם יצחק יעקב לא ככה הוא מדבר אתו ההוא יושב ככה ואחר כך יגידו לי

שחיים נחמן ביאליק זה המשורר הלאומי דוד המלך הקדים אותו הרבה לפני זה דוד המלך היה ציוני הוא לא יצא מהארץ נולד כאן

למה הוא לא לא מוכן

ההוא ככה כמו שעושים ייבש אותו לא חשב על הנקודה הזאת עוד פעם והוא אומר לו ואחרי הכל אני אשן אותך למה אף פעם בספרות הציונית

לא מופיע אף תמונה

של חלוצים חרדים מפתח תקווה או מראש פינה אין הם לא היו פה

זה לא נכון מי הקים את פתח תקווה מי הקים את ראש פינה יהודים דתיים עם זקנים

למה לא תראה תמונה אחת לרפואה בתוך כל הסיפור שהם עשו יש פה יד מכוונת לך מפה ככה

אותו אחד חזר בתשובה מהסיפור הזה למה הוא דיבר לו כמו שאומרים

ככה ישר לפעמים כשאתה מדבר בצורה ישירה זה התבלין שהורס את היצר הרע זה מה שמשתק אותו לפעמים זה מה שצריך אי אפשר לברוח מזה זה הדרך לפעמים לשנות משהו

הגמרא מספרת הגמרא בירושלמי מספרת

על שמעון בן שטח שמעון בן שטח זה תנה שמופיע גם מסכת אבות היה איתו כל מיני סיפורים מעניינים הגמרא מספרת סיפור נוסף לא כל כך מוכר

היו היה בעם ישראל בימים ההם בזמן שבית המדינה שהיה קיים אפשרות להיות נזיר נזיר היה אסור לו לשתות יין והיה אסור לגלח את השיער לפי זמן שהוא קבע סתם נעזרו 30 יום יכול יותר לפי מה שהוא נדר כשהנזיר הגיע הזמן שלו לסיים את הנזירות הוא היה צריך לבוא להביא קורבנות לבית המקדש

היו נזירים רבים באותה תקופה ששמעון בן שטח שגרו של הנשמה לא היה להם להביא קורבן זה עסק שמעון בן שטח הלך ישר

היו 300 כאלה הוא ישב אחד אחד ניסה לראות אם אפשר להתיר להם את הנדר בלי שיחשב להם שהם היו נזירים בכלל ולא יצטרכו להביא קורבנות כלל ועיקר

הוא ניסה ניסה ניסה והצליח 100 50 להתיר נשארו לו 100 50 איך אומרים הנדר שלהם היה חזק מאוד

אי אפשר היה להתיר אותו

ואז הוא עשה תרגיל הוא הלך למלך שמשל באותו זמן זה היה ינאי המלך מלב יהודי מצאצאיו של הורדוס הוא אמר לו ככה יש לי 300 נזירים שינה יש לי 300 נזירים שצריכים

צריכים 3 קורבנות כל אחד 300 * 3 900 קורבנות

אני לוקח על עצמי חצי לשלם להם אתה על עצמך חצי

אז הוא אמר לו הולך

בסדר שילם 400 50 קורבנות הוא נתן אותם למאה 50 שנותרו וזהו

אחרי כמה זמן המלך שמע ששמעון בן שטח עבד עליו

זה לא היה 300 נזירים זה היה 100 50 וכל 400 50 קורבנות שהוא נתן זה רק לאותם 158 בשטח לא שימן פרוטה מהכיס שלו

אז אז רוצה להרוג אותו השימוש בשטח ברח

אחרי כמה כמה ימים הגיע הגיע הגיע הגיעו כמה גויים חשובים לארמון המלוכה של ינאי המלך טרחו אצלו הם אומרים לו היה פה פעם קודמת זקן חכם נהנינו לשמוע אותו איפה הוא יודע איפה הוא ברח ממנו שמעון בן שטח אז הוא אמר למשפחה הלכה הלך להודיע למשפחה אני חוטף

נאמנות לא אגע בו לרעה רק שיבוא נתבייש מהאורחים

הלך הביא אותו הוא מגיע ככה עם חיוך מאוזן לאוזן שואל אותו

אתה יודע מה לא נוגע בכלל אבל תגיד לי זה פרצוף לאדם דתי כמוך

זה פרצוף לרב לעבוד לשקר לרמות איזה מין איזה מין לנגה אומר לו לא שיקרתי

וואלה מה זה לא שיקעת הוא אומר לו הוא הביא לו את הפסוק הזה שאנחנו לומדים היום

בצל החוכמה בצל הכסף

אני יש לי חוכמה אתה יש לך כסף אני השתמשתי למאה 50 עם החוכמה שלי אתה למאה 50 עם הכסף שלך

אז הוא אמר לו אתה יודע מה קניתי את ההסבר שלך למה ברחת

אומר קיימתי את הפסוק פסוק אומר שכשאתה רואה בן אדם כועס חבי כמעה עד יעבור זעם אז אני כי אתה תמתין קצת אל תתראה בפניו עד שיעבור זעם וואלה אתה יודע מה אתה באמת פיקח עליך נאמר החוכמה תחייב בעליה גם הוצאת את הכסף ממני

גם שחררת 100 50 וגם אתה יושב פה על השולחן שלי עכשיו מחייך הוא ידע הוא ידע שכשהוא יגיד לו עלי חצי אז יתן לו דרבון לעשות גם כן

אז מה אני רוצה להגיד לכם מנהיג חייב להיות טיפוס אני לא יכול להגיד את המילה קומבינות כי זה נשמע לא טוב אבל הוא חייב להיות אדם כזה שיודע לנהל את הדברים באופן המתקבל באופן שזה ילך באופן שזה בדיוק מה שהתחלנו להגיד קודם

בראד תהיה צרה בראתירה בראתי לו תורה תבלין אבל רק תבלין הוא מדבר איתו בשפה כזאת שלא תפחיד אותו

50 עליי 50 עליך

למה זה קשור לפרשת השבוע שאני תמיד רוצה לקשר פרשת פנחס פנחס ראה איזה אחד שעושה מה שעושה תפס אותו ברום אחרים אותו בקיצור פנחס היה טיפוס אמיתי ואמיתי עד הסוף והוא אומר את כל האמת שלו דוגרי ישראלי כזה שאומר את כל האמת שלו בפרצוף

אנחנו רואים בפריטה השבוע דבר מעניין שרבינו בא לקדוש ברוך הוא אומר ריבונו של עולם אני רוצה ממך הבטחה שתשים איש על העדה

יצא לפניהם אשר יבוא לפניהם אשר יוצא יהיה מאשר יביאם ולא תהיה אהבת השם קצון אשר אין להם רועה

מיום לכי לחדר+ קודם לכן

אני מתפלא משה רבנו מה קרה לך אלוקים העמיד אותך מה הוא לא יודע מה הוא צריך לעשות עם העם שלו

אתה נותן לו עצות ואתה מבקש כן אלוקי ארוחות לכל בשר אתה תעשה משהו

אז המפרשים אומרים ראיון מבריק

פרשת פנחס מי מככב בפרשה פנחס

מה הסמל של פנחס גבורות קשות

אין עיגולי פינות אין אין תבלין אתה

צריך ואם לא יהיה לך גרעין ואם זה ככה חד מחלת בצורה חריפה הוא שם את כל הדברים על השולחן משה רבינו התחיל לפרק הקדוש ברוך הוא כל כך מתרגש מהמעשה של פנחס הוא עוד עלול לעשות אותו מנהיג אחריי רק זה לא

צריך אחד כזה כמו שמעון פסתח שיודע להחליק דברים ככה להוציא וזה ואחר כך לצאת מנצח חיוכים לכל הכיוונים צריך מישהו שזה כמו שאומרים שיתן לאנשים השראה שזה רק תבלין לא משהו מפחיד לא איזה שהוא איזה שהוא אסון הולך להיות להם הולכים לקחת להם את הבחירה החופשית או משהו כזה

זה מה שרבינו ביקש מהקדוש ברוך הוא וזה מה שאנחנו מבקשים גם כן היום

תן לנו להיות בצל החוכמה אי אפשר ללמוד את החוכמה בחום צריך מזגן בצל החוכמה

ובזכות החוכמה שיהיה לנו בצל הכסף שנוכל להעמיד נכון את היצירות הפנימית והחוכמה תחייב בעליה כשנגמור לעסוק עם היצר הרע שהחוכמה תעלה אותנו מעלה מעלה שיהיה לנו סייעת נש מאיה בכל העניינים הגשמיים והרוחניים שאנחנו עושים מתוך הבנה מתוך עומק מתוך מתוך סבלנות

מתוך מתוך מתינות

להגיד את הדבר הנכון במקום הנכון לשתוק במקום הנכון כל אלו כוחות שאדם צריך לשאוב מתוך החוכמה שלו האםפולסיביות היא יצריות

החוכמה היא המתנה החוכמה היא יכולת הכלה אז ככל שיהיה לנו איזון בין האימפולסיביות שגם היא צריכה להיות במינון מסוים החום גם צריך להיות אבל שיהיה איזון בין שניהם אז אנחנו נהיה האנשים המושלמים בעולם

כשהאדם הוא מושלם הוא סמל לאחרים הוא יוצר כפילים כמו שהוא ואז העולם הופך להיות עולם הרבה הרבה יותר יפה הרבה יותר מתוקן

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא