תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
פרק ז פסוק כט לבד ראה זה מצאתי שים לב מצאתי את זה אשר עשה האלוקים את האדם ישר והם ביקשו חשבונות רבים
בתנך זה מופיע עם חשבונות
תראה הקדוש ברוך הוא עשה את האדם ישר ובני האדם חיפשו הרבה חשבונות
מסביר האדמור הזקן בספר התניא באיגרת הקודש בסימן כאף בית מה
הוא עשה את האדם ישר הוא עשה אותו
שיהיה ישר קודם כל בגשמיות שהוא יהיה איש ישר ובנוסף לזה הקדוש ברוך הוא עשה את האדם שילך בתמימות זה הכל הסדר הטבעי של האדם והם ביקשו חשבונות רבים הפכו את הבני אדם להיות 1000
טיפוסים ישרים מפוקפקים כלומר לא ישרים ודבר שני
הם עשו את בני האדם החשבונות הרבים עשו את בני האדם גם כן ללא תמימים ערמומיים ומלאי תחבולות
מה כל כך רע בתחבולות רבים מה לא בסדר
תחבולות מה חריפות מה לא טוב
אומר המגיד ממעברץ
שכל דבר בא על חשבון משהו אחר כשאתה
עושה תחבולות וחשבונות האנרגיה שאתה משקיע בשביל אותם החשבונות ובשביל אותם התחבולות מוציאה ממך כוחות וזורקת אותם להבל ולריק כלומר יש
באדם אנרגיות מוגבלות
כשאתה מחלק אותם למקומות שונים אתה מפסיד
אז מה אתה רוצה שיהיה זאת אומרת מה מבוקש מה היה הדבר המוצלח יותר
שהאדם התמקד בעניין אחד במחשבה אחת ימצה אותה לעומק לאורך לרוחב וכן הלאה איך אני מסביר את זה ביומיום שלנו הרי אנחנו עושים הרבה דברים לא דבר אחד
אז אני רוצה להדגיש יש שני דברים מאוד משמעותיים
היצר הרע
יש לו הרבה פעמים עומק היצר
היצר הרע יש לו הרבה פעמים עומק מה זה עומק הוא עצמו פילוסוף לא קטן
היצר הרע אז כדי לנצח את היצר הרע אתה צריך להעמיד מולו איזה שהיא בחינה מסויימת של עומק
אז אם יש לך בין כל הדברים המעניינים שאנחנו עושים צריך שיהיה לנו איזה שהוא דבר שאנחנו בו יותר נכנסנו בו יותר
חדרנו לתוכו יותר וכמובן אני מדבר ברובד הרוחני כאשר יש לנו דבר כזה יש לנו כבר עוצמות נגד היצר הרע משום שהיצר הרע הוא בטבעו חפרן הוא חפרן הוא מנסה להוציא ולהוציא ולהוציא
אז ככה
חבורה מזווית זו מזווית אחרת אם היצר הטוב הוא צדיק תמים כזה נעים אז הוא לא יוכל לעמוד מול היצר הרע לכן בכדי לעמוד מולו צריך להיות עניין מסוים שבו אתה לימדת את השכל שלך את הלוגיקה שלך את היכולת שלך לעשות
פלפול לעשות דריי לעשות עומק זה מה שעושים בלימוד גמרא בלימוד בעומק אז אתה הרבה חופר מה זה נותן זה נותן עוצמות נגד
היצר הרע הנקודה השנייה לכל אחד מאתנו יש 10 ספירות בתוכו ובאחת הספירות נקראת ספירת הנצח
האדם נולד בטבע שהוא מרגיש שהוא צריך לנצח הוא צריך לנצח לא בכל התחומים האדם יכול להיות רגוע או לא חייב כל הזמן להיות
פרפקט אבל הוא זקוק שיהיה לו איזה שהיא
איזה שהוא מקום שהוא יכול להגיד לעצמו
אני המנצח
ומכיוון שהאדם זקוק נפשית לתנועה מסוימת של ניצחון
הוא לא יגיע
אף פעם לניצחון אם לא יהיה לו משהו שבאותו דבר הוא ספץ באותו דבר הוא מוכשר ואז הוא בעצם
יבותר את הצורך הנפשי שיש לו להיות מיוחד ומנצח באיזה שהוא דבר אף אחד לא ידע את התשובה רק אני ידעתי אף אחד לא הצליח להגיע לזה רק אני הגעתי וכן הלאה
כל אחד זקוק שזה יהיה לפחות בנקודה אחת בתוך האישיות שלו וכשיש לו את זה בנקודה אחת הבן אדם נמצא במצב טוב הרמבם הרמבם
הרמבם גדולות
גדול הדורות ממשה ועד משה לא קם כמשה
רמב ם אמר התבטא על הבר פלוגטה שלו זאת אומרת על החולק העיקרי שלו בספר היד החזקה שמו היה רבי אברהם בן דוד רישי תיבות ראבד הבר פלוגה שלו עליו אמר הרמבן מעולם לא ניצחני אדם אלא בעל מלאכה אחת זאת אומרת הוא נתן את הקרדיט לרב הזקן המבוגר ממנו
הרב עבד שבאשגות שהוא השיג עליי הוא באמת
כמו שאומרים נגע בנקודות תורפא לא פשוטות לא היה לי קל מולו מה זה בעל מלאכה אחת
הרמב"ם היה גם רופא וגם פילוסוף וגם וגם וגם ומי שקורא את המכתבים שלו יודע מה הוא קם בבוקר לעשות אחרי תפילה הולך לארמון של המלך מטפל בפילגשים שלו עד החצי השני של היום מגיע הביתה רעב חוזר מחכה לו תור ארוך של חולים מתי הוא היה פותח ספר לימוד
מאוחר בלילה המוזר בבוקר להסכים קום אז הוא היה בעל מלאכה מלאכות הרבה ואילו הרא היה איש איך מה שנקרא יעקב איש תם יושב אוהלים יכל לשבת וללמוד לכן התוצאות שלו הלימודיות יכלו להתנצח גם עם גדול הדורות כמו הרמבם והרמבם גם כן הוריד את הכובע בפניו כמו שאומרים לא פעם ולא פעמיים וזה חשוב שנדע את זה
המשפט הזה הוא משפט מפתח משום שזה
זה טוב לדעת הרבה מקצת מכל דבר זה טוב אינטליגנציה כללית אבל צריך שיהיה לאדם גם כן מלאכה אחת שבה הוא מיוחד מספרים על רבי לוי יצחק מברדיטשוב שפעם היצר הרע בא אליו והתווכח איתו להתווכח איתו והוא עונה לו והתווכח איתו עוד פעם והתווכח איתו עוד פעם הביא לו סברה לכאן סברה לשם אז שאל אותו רב לוי ויתארק
סתם תגיד לי מאיפה אתה יודע ללמוד כל כך
טוב מאיפה יש לך חריפות כזאתי אז הוא אמר לו
ראית פעם תלמיד חכם שצמח בלעדיי וברור שזה יחסי כשאנחנו אומרים שהם חיצוניים הם חיצוניים יחסית כתוב שיש להם נפש ויש להם רוח לקליפות יש להם רוח נשמה ויש להם גם כן חיה חיה זה אחת הכוחות המקיפים שבנפש
רק יחידה אין להם יחידה ואנחנו מתי אנחנו חיים עם היחידה אולי פעם בחיים זה מתגלה
אצלנו זה דרגה מאוד מאוד עמוקה אז אנחנו עכשיו נדבר על כמה בחינות באלוקים עשה את האדם ישר זה הנושא שלנו השיעור
אנחנו רוצים להבין את היושר שעשה האלוקים ואנחנו רוצים גם להגיע לאותו יושר זאת אומרת איך אנחנו משחזרים את היושר הזה אז הנקודה הראשונה שאני רוצה להביע בפניכם
שהאדמור הזקן בספר המיוחד שלו ספר ליקוטי תורה כותב אלוקים עשה את האדם ישר פירושו שהאדם
לה כמו למטה זה הביטוי שלו האדם הוא למעלה האדם הוא למטה כמו למעלה זאת אומרת יש לו איזשהו מסביר את זה הבן שלו הרבי האמצעי מהפירוש כל דבר בעולם יורד בהשתלשלות חוץ מהנשמה של האדם
הנשמה של האדם היא נמצאת פה כמו שהיא למעלה יש איזה שהוא מתיחת קו ישירה אם אני רוצה להוריד את הדברים האלה שהם יהיו יותר ברורים לנו
יש הבדל בין אדם לבעל חיים בצורה איך שהם עושים האדם
בעמידה והבעל חיים צורה שהמוח והלב והכבד הם ישירים אצל האדם המוח הלב והכבד הם בדירוג אז מסביר הרבי הריחץ שעצם זה שאלוקים ברא את האדם עם יכולת טבעית קלה להרים את העיניים ולראות את השמיים או במילים אחרות לראות את מה שלמעלה ממנו
זה עוזר לאדם לשחזר את עצמו מה זה מעלה דם למעלה מה זה הבטה כלפי מעלה
זה שאני מזהה את השורש שלי מהר האדם יכול לטעות הרבה בחיים האדם יכול לשגות הרבה האדם יכול להטעות אבל האדם יכול גם בקלות בשניה אחת ברגע אחד לתפוס את הטעות שלו ולתקן אותה וגם לעזור לאחרים להיתקן וזה דבר שניתן דווקא למין האנושי
לאדם אין את זה אצל בעלי החיים זה בא בסימבוליות בזה שהם לא
לא מסתכלים אל מה שלמעלה מהם אלא אם כן הם צריכים איזה שהוא גזר שתלוי בדיוק על השוט של הרוכב הם רואים את זה הם רואים את זה באופן מאוד מאוד מאוד מאוד אגואיסט מה שאני רוצה בשביל זה מרימים את הראש אבל האדם מסוגל להסתכל למעלה גם בלי לחפש את האגו שלו וזה היכולת שלו לתקן
אני רוצה זה להמחיש
אבא זה בן
הולכים בשוק מחנה יהודה
ואחד מהתגרים
צועק אבטיח אדום
עוד פעם הילד הזה ילד בן
5
שמע את האימרה הזאת פעם אחת
בא הביתה כל היום הוא צועק אבטיח אדום
צליל כמו שהוא האבא מרגיש אני כל כך הרבה משקיע עם הילד שלי אני מספר לו אני מלמד אותו פסוקים תורה משנה
אני אומר לו אף פעם לא זכיתי שאחרי שלימדתי אותו אפילו
שיר אפילו מילים של שיר יפה מקסים שהוא חזר עליו כל היום כמו איזה
כמו שהוצק על האבטיח אדום מתוק של ההוא
למה זה ככה כאילו זה אכל אותו בפנים הוא עשה חשבון נפש
והוא הגיע למסקנה והוא הלך לבדוק אותה המסקנה שלו הייתה דברים
היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב
הבחור הזה שם במחנה יהודה שצעק אבטיח אדום מתוק עם כל הלב הוא צעק את זה הוא פשוט רוצה קליינטים
הוא רוצה פרנסה
הוא צעק את זה עם כל הלב זה נכנס לתוך הלב של הילד אבל שאני מלמד את הבן שלי משנה זה עם חצי לב זה עם שני שליש לב אם 90%
אבל לא מת
מכיוון שזה לא לגמרי דברים היוצאים מן הלב
אז הם לא נכנסו לגמרי אל הלב הלך בדק עשה עבודה עם עצמו אמר דבר שיצא לו מכל הלב נתפס אצל הילד זאת אומרת אתם רואים דוגמה לאדם זה
זה קלאסי למהות האדם הדוגמה עם האבא הזה
רואה הוא מבחין קולט את הבעיה מנסה למצוא לה פתרון משנה ומתקדם הלאה זה לא אופייני לשום דבר בבריאה לא לדומם לא לצומח ולא לחי להם הם משנים את עצמם זה אינסטינקט זה משהו מולד לא הייתה פה חשיבה
לא הייתה פה חרטה לא היה פה יכולת לעלות מעל העניין אלא זה ישירות לכן
כל פעם שאנחנו רוצים לדעת אם האדם שעומד לפנינו הוא יותר בן אדם או יותר בהמה אתם יודעים שיש לנו נפש אלוקית נפש באמית אם אנחנו רוצים לזהות לצורך פגישת עבודה או לצורך פגישת נישואין או לצורך
סתם
ידידות אתה רוצה לזהות האם האדם שלפניך הוא בהמה או שהוא בן אדם
אז אומר האבא של הרבי אתה יכול לראות את זה לפי העקשנות שלו
אם אתה רואה שהוא עקשן על דברים של מה בכך בוא נשב פה לא שם למה שם לא יודע
נראה לי שם אז מה אכפת לך נשב פה לא דווקא שם למה ככה היה נראה לי בהתחלה ברגע שזה משהו הגדול
בסדר זה טוב להתעקש אנחנו נקראים עם קשה עורף למעליותה אבל כשמדובר על עקשנות שהיא סתם ככה אז הוא נותן לזה רמז יש בפסוק על אחד ממלכי אדום
שמנחה האדום הם תוהו ושם עירו של אותו מלך אביט אבית עין שתי וויות יוד תף אז הוא אומר אבית מלשון מעוות יש אנשים שנדבקים כמו בעולם התוהו ששמה נדבקים לאיזה
איך אומרים נתקע שם בנקודה הזאת הוא נתקע כמו איזה דיסקים שריטה כל
הזמן הוא נתקע שם אין אין עיוורים אין יציאה
התקדמות ולמה מפני שהאדם הזה מחובר יותר לחלק הבהמי שלו הבהמה שבתוכנו באה מעולם התוהו עולם התוהו זה עולם הניקודים עולם הניקודים זה להיתפס על
איזושהי וגמרנו
לא רואה יותר כלום כמו שאומרים לא רואה אף אחד ממטר
יראו אחד כזה תברחו
ממנו כי כתוב במשנה 50 אמה מישור המזיק משום שאתה יכול להיות בטוח שהבן אדם הזה זה בעל חיים
כשהוא לא רואה אף אחד ממטר אז הוא בהמה במהטבע הוא לא הוא לא האנוס שבו יושן וזה דבר שאנחנו יכולים להשתמש בו זה דבר שאנחנו יכולים להבין אותו ואנחנו יכולים גם לזהות את עצמנו ואנחנו יכולים לזהות גם את תולתנו בהיבט הזה
הלאה החסידות טוענת שלב מתקדם מה ישר בתוכנו אלוקים עשה את האדם ישר לא נשכח מה ישר בתוכנו הנשמה שלנו היא ישרה
והם מה ביקשו חשבונות רבים מי הם החשבונות הרבים
הדברים הבטלים לפי הפרשנות של הצמח צדק הדברים הבטלים של המה בכך שהם בהם תועלת
במילים פשוטות ככל שנשמע יותר פוליטיקה רדיו תוכנית הקול דיבורים שטויות אבלים לשון הרע רכילות אנחנו מעקמים את הראש בלי שנשים לב זה לא שמישהו עושה לנו את זה אנחנו עושים את זה לעצמנו כי אלוקים עשה את האדם ישר
זה החלק הרוח הרוחני שלנו והם הביקשו חשבונות רבים זה החלק הבטל החסר משמעות שיש בתוכנו
משל המדרש מביא משל לאדם שהיה מנגן בכינור והיה לו אומנות עד שהוא נקרא לבית המלך המלך רצה לשמוע אותו והמלך נתן לו תפקיד קבוע לנגן אצלו בארמון בזמנים מיוחדים ויהיה היום והכנר הזה חטא לפני המלך ומרד בו והחוק אמר שמרידה במלכות עונש מוות ובכל זאת גם לאחר פסק הדין המלך השאר
אותו בארמון משום שהוא לא רצה לוותר על הכישרון המיוחד שהיה לו עברו ימים והמנגן המופלא הזה הזקין עד שכבר לא יכל לאחוז כי נור ללא ידיים רועדות ואז ביצע בו המלך את פסק הדין שאלו אותה מלך מדוע מה מה קרה עד עכשיו אומר עד עכשיו היה חבל לי על הכישרון שלו כאן המדרש עוצר ואומר הכנר הזה זה הנשמה
הנשמה שבתוכנו יש לה קולות של צלילים מיוחדים כל העולם מנגן מנגינות אחרות מנגינות של אוכל מנגינות של שתייה מנגינות של תאווה כל העולם הנשמה
היהודית יש לה איזה
שהיא מנגינה עדינה של כינור שגם כאשר הנשמה עושה משהו לא במקום לא לעניין האדם חטא אדם פשע אבל= למלך להחזיק אותו באמת דברים אמורים שהוא עדיין יודע
נגן בגינו אבל ברגע שהוא מאבד את מה שיש לו את המיוחד שבו את הנשמתיות שיש בו אז בשביל מה אני מחזיק אותך גויים יש לי מספיק בעולם אני לא צריך אותך ישראל גוי מספיק יש לי הרבה גויים אחרים
ופה הנקודה הזאת באה לידי ביטוי למשל בקום המדינה כשרצו הקימו בידיעה בהשקעה הגיע איזה משלחת מארצות הברית
לבקר פה והישראלים שלנו איך אומרים היהירים לקחו אותם ממקום למקום
בוא תראו יש לנו פה מפעל להתפלת מים פה יש לנו זה פה זה והם רואים שהאמריקאים מעקמים את האף הם אומרים להם מה שיש לכם פה בכל המדינה לנו יש ברבע עיר אנחנו לא צריכים אותכם בשביל זה אנחנו חיפשנו לראות איפה החלקים הקדושים של הארץ הזאתי של ההולילנד הזה
בואו תספרו לנו את העבר
שלכם תסבירו לנו את העבר בתוך הארכיאולוגיה שלכם תכניסו אותנו לחלק הרוחני בשביל זה אנחנו באנו
אסור לנו אף פעם לשכוח יהודי צריך שיהיה לו איך אומרים כסף וכבוד והכל אבל אסור לו אף פעם לשכוח שמה שהעולם מצפה ממנו המנגינה שהעולם רוצה לשמוע ממנו זה הפן הנפשי זה הפן הרוחני אנחנו משתדלים להיות כל כך אנחנו עושים כל כך הרבה רושם המדינה הכי קטנה שכל כך הרבה מדברים עליה בחלק מהמפות בעולם אפילו לא רואים אותה היא
חוקי לא חוקי לא משנה אבל אנחנו לא מייצרים מכוניות לא מייצרים מטוסים לא מייצרים טנקים כמעט לא כל דבר אנחנו בקטנה אין לנו הרבה היכולת שלנו נמצאת כאן היכולת שלנו נמצאת כאן היכולת שלנו נמצאת במוח ובלב זה הכוח המיוחד שנתן לקדוש ברוך הוא ליהודי
ואסור לו אף פעם לשכוח
את העיקר ואת הטפל הרעיון הזה קיים גם בתוך העולם
המה שנקרא בתא המשפחתי הצר והקטן לא רק באומה אלא גם בתא המשפחתי בתא המשפחתי אתה יכול לראות אנשים שיש להם מה שנקרא כימיה ויש להם הדיון
הדדיות ואהבה וכן הלאה עולים מדרגה לדרגה יש להם הכל מה הבעיות שלהם קצת בעיות כלכליות
אולי קצת בעיות חברתיות אולי
נגיעה מסוימת של חוסר שלמות אבל בגדול הכל טוב ולפעמים האנשים על דברים זוטרים
יכולים לריב במקום להביט על כל כך הרבה דברים נפשיים מהותיים שיש להם כן בתוך הזוגיות שלהם לוקחים איזה שהם נקודות של חומר ועושים אותם אלל שמים אותם על נס מרימים אותם על נס ומתווכחים ורבים על כך
שהדבר לא מושלם הגשמיות לא מושלמת אתה יכול לראות אדם כן אז למה אשתי לא יוצאת איתי אף פעם
לא בא לה אבל חוץ מזה איזה אישה הזאת אותו דבר אישה אומרת למה הוא לא ככה אתה מסתכל אתה רואה ב-98% מהצדדים הנפשיים שלהם הקשר נהדר הקשר טוב אז חסר איזה שהוא משהו קטן גשמי ואת הדבר הגשמי הזה לשים אותו על נס זה לא יהודי יהודי יודע להגביר את עצוריות
על החוק
הוא יודע להעריך את הדברים המהותיים הנפשיים ולא כל כך את הדברים הגשמיים שלמות הן אצל אף אחד השאלה מה אתה מוותר על מה יהודי בטבעו אמור לוותר על צדדים גשמיים בשביל צדדים רוחניים אם עומד לכם אם האמת
היא
שיהיה לכם הכל אבל אם עומד לכם פעם במבחן זה על חשבון זה מה עלינו לוותר
תמיד על הצד הגשמי יותר על הצד הרוחני זה מהותו של יהודי וכך הוא מגיע לשקט הנפשי האמיתי שלו מה שאין כן כשהוא יוותר על הצד הרוחני בשביל הגשמי
אז הוא הרוויח בקטנה אבל ברובד הפנימי הוא לא נותן לא מוצא מרגוע פנימי אמיתי לנפש שלו
שאלת השאלות היא איך אנחנו מיישרים את הראש של עצמנו איך אנחנו מיישרים ראש של האנשים שסביבנו שאנחנו מרגישים צורך לעזור להם אם זה המטופלים אם זה בני הזוג בן בת עם זה הילדים אם זה החניכים איך מיישרים לבן אדם ראש כלל ראשון לא ישיר
יש לנו 5 חומשי תורה הספר הראשון כולו סיפורים ספר בראשית הוא נקרא בתורה ספר הישר כי אלוקים עשה את האדם ישר הקדוש
ברוך הוא עשה את האדם סיפור
האדם יש לו סיפור חיים כל יום והסיפור שלו מה גורם לאדם להתקדם בחיים שלו
מה משנה אתכם מה גורם לכם לתובנות חדשות מה מעורר לכם את המוח
מה מרגש לכם את הלב
סיפורים סיפורים
זה כל מיני נקודות זה יכול להיות משהו קצר אבל הסיפור הוא זה שמשנה אותנו משום שיותר מהלוגיקה הסיפור חודר לתוך הנפש הכי חזק לכן ספר בראשית זה ספר סיפורים משום שהוא ספר הישר משום שהוא ספר שמיישר את הראש ולפני שהקדוש ברוך הוא נתן לעם ישראל את התורה
ולפני שהוא נתן להם את המצווה
קודם כל סיפורים סדנת סיפורים קודם כל לאישור ראש לכן הסדנה הטובה ביותר זה דווקא אם תיווצר כזו סדנה זה הסדנה שאתה משנה או מרפא בני אדם באמצעות סיפורים מספר סיפור
פה סיפור שם זה אחת הסיבות שרבי נחמן מברסלב היה מספר סיפורים כן הוא הוא אמר אני רואה באיזה שהוא שלב שאני כבר לא מסתדר איתכם עם התורות אתם שומעים ולא מבינים או לא קולטים אני אעשה את זה
זה נכון ביחס לכל אדם אם מצליח פעם לשנות אצל מישהו משהו זה באמצעות הסיפור אז אני רוצה לספר לכם סיפור ספרי על אחד מהגאונים בדורות האחרונים לפני מלחמת עולם השנייה היה גר בבריס שבליטא שמו היה רבי חיים מבריסק
הוא היה רב העיר
באותה העיר הגיעה גנרל גובר חדש
שהדבר הראשון היה שונא יהודים דבר ראשון לסגור את הבית ספר של היהודים שלחו לבית ספר הכללי שלא יחזיקו מוסד מוסד חינוכי בפני עצמם מה המטרה שלו הייתה כתוב אם אין גדאים אין לישים
אם הילדים לא ילמדו את התורה אז גם שיגדלו הם לא יהיו אז היהודים
הלכו בדרך שהייתה נהוגה בגלות
ניגשו לאותו שר ואמרו לו פטץ שגם אז זה תעלה לנו כמה אנחנו סוגרים איתך
אז הוא היה טיפוס נאור
עוף לי מהמשרד לא רוצה לראות אותכם עוד אני אאשים אותכם על ניסיון לשחד
ממשלתי קוברנטו נורא ואיום הם ברחו כל עוד נפשם בם אחרי שהם יוצאים החוצה הם לא יודעים מה לעשות הם הולכים לרב אומרים לו רבי חיים מה אנחנו עושים אז הוא אומר להם נו ניסיתם שוחד אז הם אומרים לא ניסינו לא רוצה לקבל מה אתם הצעתם לו ככה ישיר לא זה
איפה השכל שלכם יהודים כמה רציתם לתת לו והם אומרים לו 1000 רובל סכום עתק
הוא אומר בסדר הולך הולך הביתה יום שריו קיצי לובש את המגפיים לובש את הסוודר ואת המעיל
שם על עצמו כובע שיורד ככה על האוזניים לוקח את המטריה
הולך ברחוב כולו נוטף זיעה לבית של הבוברנטור הזה דופק אצלו בדלת ההוא מסתכל עליו הוא לא הוא לא מכיר כל כך
הוא יודע לשנוא
יהודים אבל הוא לא כל כך מבין הוא אומר זה על תלבושת של של הרבנים
כאילו
הרבנים הולכים עם תלבושת כזאת אז הוא אומר לא
לא
אבל למה כבודו לבוש הוא אמר לי אני אגיד לך אני חלמתי שסבתא שלי
אומרת לי שמחר הולך לרדת גשם זאת אומרת היום הולך לרדת גשם זה לאפות אז אני התכוננתי
מגחך
גחך
סבתא נורא בחלום בשביל זה אתה צריך ללבוש כמו איזה אחד שנפל מהשכל נפל מהירח אז הוא אומר לו אם היית מכיר את הסבתא שלי לא היית מדבר ככה לא זה לא כל כך שכנע את הגוי אז הוא אומר לו הרב אתה יודע מה אני בטוח
מיליון% שיורד היום גשם
אתה יודע מה אני אתערב איתך אם לא יורד גשם
1000 רובל אני נותן לך
עם יורד סליחה עם יורד גשם
אם לא יורד אם לא יורד גשם 1000 רוב בלני נותן לך ואם
יורד
אתה נותן לי 10 סגור סגור אבל טוב סרה בשביל מה באת רציתי לדבר איתך על הבית ספר היהודי שאתה סוגר אמר תשמע אני גזרתי 30 יום אתם סוגרים את בית הספר
נשארו לכם עוד 28 אין על מה לדבר הוא אומר אני אומר לו הרב אני ידעתי שזה ככה אני מבין אותך אני אני מבין אותך זה בסדר טוב והולך
לא ירד גשם ההוא מחכה כל היום ליד החלון ניצח את הרב לא ירד גשם למחרת הרב מגיע שהעשר בבוקר שם על השולחן 1000 רובל אומר לו ההוא היה נאור טיפוס
נאור אומר לו אני לא לוקח כסף זה היה סתם צחוק זה לא היה
ברצינות נו באמת
זה היה
אומר לו למה אתה אומר שזה היה צחוק ואם היה יורד גשם
אתה לא היית נותן לי יס
רובל בטוח
שהיית נותן
בטוח שהיית נותן
אז מילה זה מילה שם לו את האלף רוב האלה השולחן ההוא מקפל אותם שם אותם בכיס הוא אומר לו כל טוב להתראות רק רציתי לבקש אל תיגע בבית ספר שלנו
ביי
הוא אפילו לא חיכה לתגובה ביי הלך לא נגע בבית ספר הכל בסדר ומאז תושבי בריסק למדו לא רק שצריך לשחד ולא רק באיזה גובה סכום אלא גם צריך לדעת איך לשחד
זאת אומרת הוא בעצם הכניס את הבן אדם לסיפור הוא הכניס אותו מה זה סיפור הוא משפיע עליך באופן עקיף ויש לנו מנעולים בנפש כל פעם שבא מישהו ומנסה לשגע אותנו
רציתי לדבר איתך על משהו רציתי לדבר איתך על משהו אתה מוכן אתה מוכן לשבת איתי כמה דקות
יש לי יש לי
איזה נושא מאוד מאוד חשוב בזה סליחה סליחה הרב באיזה דבר אתה רוצה לדבר איתי
בנושא כל התפעול פה של המקום אני צריך לדבר
איתך משהו אתה כבר מתכווץ
כל מילה נוספת שאני אומרת אתה מתכווץ יותר
עוד יותר עוד יותר
ואז אתה יושב ככה כמי שקפה או שד
תגיד לי למה
כל קול
למה זה ככה תגיד
יש לך בעיות אתה תעבור תיתן תרשו שלך ותלך מה אתה מתערב בעניינים אני נהנה הנהלה שלא נוגעים אליך
זה
בדיוק ככה קורה כאשר
אתה מדבר ישיר
אבל אם אני מדבר איתך על סיפור ואני מעביר את המסר ככה ואחר כך אני מעביר אותו ככה אתה אפילו לא מרגיש מה אני רוצה ממך אתה לא מרגיש איך אני משנה אותך ולכן אני
הדבר הכי חשוב כל אחד
והיושר שלו ליצר הרע יש את היושר שלו לנפש הבהמית יש את היושר שלה כשאת רוצה לשנות איך אומרים בכביש אל תהיה צודק
תהיה חכם אני כבר הייתי הרבה ישראלים דווקא שיודעים לשים את הדברים על השולחן והם אף פעם לא נענים למה
אמרתי רק את האמת
האמת שלך מותק אני לא רוצה לקבל את האמת שלך כדי ליצור שהאמת שלי תתקבל אצל מישהו אחר אני צריך לעשות אותו כלי אני צריך לבנות אותו שהוא יהיה בכלל בנוי הסיפור בונה כלי אחרי שיש כלי אפשר כבר לדבר באופן ישיר אבל הסיפור נותן רקע לעניין
הוא בונה את העניין ומקדם את העניין לכן אנחנו צריכים להבין שיש פה דבר עוד יותר עמוק מזה מה שעומד מאחורי הסיפור זה משהו עוד יותר פנימי
כשאני בא למישהונים בוא אני אלמד אותך בוא בוא אני אלמד אותך
אז מה הוא מרגיש הוא מרגיש אפס מיד
מי מאיתנו אוהב להרגיש אפס אלוקים ברא את האדם להיות משפיע
האדם בנוי לתת להקריב
לתת לאחרים אם אתה חכם כשאתה רוצה לשנות מישהו להשפיע על מישהו תשפיע עליו באמצעות
זה שהוא משפיע
שמעתם את הנוסחה תשפיע עליו באמצעות זה שהוא משפיע
איך הוא עושה את זה
אומר את זה השלה הקדוש אומר את זה ככה שלמה אומר במישלי הוכח לעץ וישנעקה הוכח חכם
ויאקה אז אשלה נותן פירוש אדיר
הוכח לעץ
תבוא לבן אדם תגיד לו למה אתה כזה ליצן
הוכח חכם
תגיד לו איזה
חכם אתה לא מתאים לך אתה עם הזה ואתה מסביר לו עד כמה הוא חי אתה משכנע אותו שהוא ככה לא
ככה ויאבק אז הוא משתנה זה תנועה פשוטה
לכל דרך של יצירת שינוי באדם אתה לא עובד עליו תראו זה מאוד פשוט
אם הוא מבץ
אז סליחה על הביטוי טמבל אם הוא טמבל אז הוא ישתדל להוכיח לך שהוא כזה וגם מה שאתה אומר לו הוא לא יקבל אבל אם אתה רוצה לשנות אותו אז בינינו זה בגלל שאתה מאמין שהוא יכול להשתנות
למה אתה לא אומר לו את זה
למה אתה לא אומר לו שהוא חכם שהוא יכול להשתנות למה אתה מדבר רק על הנקודה הרעה
אתה מקבע אצלו את הרעה לא חבל זה תנועה שאדם יכול לשנות
הרבה בעולם אם הוא היה רק משנה את הראש שלו ביחס לאותם אנשים שהוא פונה אליהם
הלאה
ילד קטן
בגן
חובה חולם על זה שהוא יהיה בכיתה 1000
ילד בכיתה 1000
חולם איך זה החיים איך החיים שמה בכיתה בית
ובבית גומר כיתה בית ספר יסודי אז הוא חולם על ה איך זה הולך שמה בתיכון או בישיבה אומר לא משנה במה
והאדם הלא נשוי או איך זה שמה שנשוי
וכן הלאה אחרי שהאנשים כבר מיצו את מה שיש פה בעולם הזה אז הם שואלים מה קורה בעולם הבא יש
פה איזה סדר מסוים
בחיים של האדם האדם נמצא
כאן
ובאותו זמן שהוא נמצא כאן הוא חושב על אשם וכשהוא יהיה שם הוא חושב על אשם היותר רחוק וכן הלאה
החסידות אומרת שהטבע הזה הוא טבע בהמי הוא לא טבעי
כלומר זה לא טבע שצריכים להאדיר ולגדל
ולרומם
שאיפות כן
אבל תהיה כאן
כשאתה כאן תהיה כאן ישבו פעם כמה אמהות על ספסל כשהזעתים משחקים על המתקנים בגן הציבורי אמא אחת אומרת הגיל הכי מתוק זה הגיל הזה היא מצביעה על זה ילד הכי מתוק ככה שזה בן
הוא עדיין לא מספיק חכם כדי להתחצב ועדיין לזה והוא לגמרי שלי והוא לא כזה כבד ואני יכולה להרים אותו וכאילו
אמא אחרת אומרת אני חושבת שזה הגיל ההוא הכי מתוק ואמא שלישית אומרת גיל אחר הייתה שם איזה זקנה אחת חכמנית היא אומרת להם אני חושבת שכל הגילאים הם מתוקים אתה צריך ללמד את עצמך להנות מכל גיל יש להנות מההריון ויש להנות מהחודשים הראשונים שלא נותנים לך לישון בלילה
זה חלק מהקטע זה חלק
והנחמדות של העניין זה מעניין כזה איך אומרים תיכנס לתוך הטיסה הזאת זה טיסה תיכנס לתוך הטיסה יש מצב טיסה יש מצב שינה יש כל מיני מצבים אז תחיה כל
מצב תשמעו זה בלהוא הכי בא עליך אז אולי תחיה את המצב שבו אתה נמצא עד הסוף
אם תחיה אותו עד הסוף
לפחות תהנה מהרגע אחרת אתה נשארת תקוע אתה כל הזמן מחכה למה אחר כך ומה אחר כך מגיע מנה ראשונה
אני לא אוהב אשכולית עם כאלה זה טוב טוב מה יבוא אחר כך מגיע הדגים זה דגים עם קוצים כאלה לא יכול לסבול אותם אתה בוא נראה מה יבוא הבנה הבאה בסוף
מנהוף הגלידה מגיעה מגיעה גם כן כבר
נמסים
איזה חיים אלה לא נהנתי
פה זה התשובה אתה יכול לקחת את האשכולית
ולנות ממנה כמה שהיא מראה
קח עוד אחד של הקטע בוא תראה איך אני יכול בוא נראה איך אני יכול
זה זה תנועת
נפש האדם חייב להבין שדרך הישר הראשונית שנתן לו הקדוש ברוך הוא זה שהוא מסוגל להתאים את עצמו לכל מצב הוא מסוגל להתאים את עצמו לנשום
לנשום עמוק
באותו
המצב ואחר כך גם להנות מאותו המצב
זה
אומנות
אבל זה אומנות שהיא חייבת יכולת ההתאמה הייתה תמיד יכולת יהודית מובהקת
לפני המלחמה היו מנהיגי ציבור כאלה שהם היו מטיפים מוסר לקהילות שלהם מטיפים מוסר ברמה מוסר קשה כגידים אחר כך
כשעלו פה לארץ הם הרגישו שהמלחמה והכאב והשכול עשו
את האנשים חלשים
יותר אז המבינים מביניהם שינו את ה שינו את שינו את הסגנון אז שאלו אותם למה אז הם אמרו
זה היה מתאים שם היום זה עולם אחר זה נקרא אדם שמתאים את עצמו אני צועק לא בגלל שבא לי לצעוק אני צועק בגלל שהיה צריך כאן לצעוק אני מלטף לא בגלל שבא לי ללטף בגלל שעכשיו אני רואה שזה מה שצריך ואני אודה להעמיד את עצמי כל פעם במצב הנתון הנכון זה אומנות אבל זה אומנות יהודית
גם בזוגיות זה קיים מאוד מאוד משמעותי יש לך גברים חלק מהדברים אני אגיד ברמז אבל אתם כולכם חכמים
יש לכם גברים שהם בתנועה כזאתי
והוא ימשול בה
פסוק מי אמר את זה אלוקים אז בדרך כלל אני אומר להם הפסוק הזה אמר אלוקים לאישה מה אתה מקשיב כשאלוקים מדבר עם האישה זה שיחה אישית
זה לא הוראה לך ואתה תמשול בה זה מסר מסויים שהקדוש ברוך הוא אמר לך זה לא
ציווי
אין מצווה תעשה מהתורה ואתה תמשול בה יש אנשים כאלה שהם באים אומרים כן פעם היו נשים כנועות היום הרימו את האף כולם
אז אני אומר לו פעם היו נשים אנאלפביתיות
אתה גם רוצה אחת כזאת
נביא לך מסודן אין שום בעיה אם זה הבעיה שלך אין שום בעיה
אבל אתה צריך לדעת כלל אחד מאוד פשוט שכשבן אדם נכנס לו שכל אז יש לו דעה אתה לא יכול להגיד אני רוצה אישה שיודעת לקרוא יודעת לקרוא נו חשבונות שמגיעים לי מהבנקים יודעת ללכת לבנק יודעת לסדר עניינים
אתה כן מרוצה מזה אתה כן מרוצה פתאום כשזה מגיע
תשמעי לי פתאום אתה רוצה להיות איזה
שחודי שאומר וכולם עומדים לו דום זה לא עובד ככה אני אומר שיש
תנועה שבן אדם נתקע על איזה שהוא דבר נתקע ובאיזה שהוא
שלב הוא בא ואומר
אני ככה נראה לי אבל תיקח בחשבון את הדברים כמכלול יש מכלול בתוך העולם זה לא רק
שחור לבן בהתאם למה שאתה צריך להתאים את המצב להתאים את הדור להתאים את האדם שעומד לפניך זה לא ככה אתה רוצה ככה כמו פעם ושכל כמו של היום וזה זה לא עובד
אותו דבר זה גם בצד הנשי הרבה פעמים האישה מחפשת לתפוס בנשיות שלה את הגבר תפוס אותו אני לא רוצה להגיד מילים לא יפות אז אני אומר את זה ככה עדין אמר לתפוס אותו אתה לא זה ככה אתה לא זה ככה ואני מדבר מכאב
מכיוון שבמקרים מסוימים שזה לא נכון על פי תורה פתאום היא מרגישה שהוא לא שלה היא מרגישה שהוא לא שלה מה מתברר
שהיא שיחקה אתו כמו שדלילה שיחקה עם שמשון היא עשתה כל מיני ככה וככה אז ככה עשתה ככה וסחיטות רגשיות וכאן
ולא זה לא אז תרגישו אותי אז תבינו אותי אז לא
יש זה נכון אבל לפעמים זה
הוא כבר לא יודע הוא כבר לא יודע איך לנשום הוא לא מכיל את זה אין לו את היכולת להכיל את זה ופה צריכה להיות חוכמת נשים בנתה בעיטה
נכון אולי פעם זה היה מתאים היום העולם הוא כזה פתוח וכשאני אומר פתוח אני מתכוון לפרוץ ואני מתכוון למובן השלילי שלו
צריך לשמור את הבית צריך לשמור את הקשר צריך לשמור על המשפחה צריך לשמור על הבית
צריך לדעת עד כמה אפשר למתוח את החוט זה
בוא
שפעם שכולם היו כאלה מוסריים וכולל צדיקים וכאלה קדושים וכאלה טהורים אז אתה יכלת להגיד לא
אני אעמוד בכוח ולהיות הספורטיבי אסרטיביות מושלמת זה יכול להיות פעם
היום אם דו את החבל יותר מדי האנשים הם חלשים
אני אומר את זה בעדינות
לא זה לא על פי תורה זה שום
הכשר אין לזה
אבל הבן אדם הוא הוא הוא לא פה והחוכמה צריכה להיות
לא להגיע למצב כזה וזה נקרא התאמה ההתאמה לאדם ההתאמה לדור ההתאמה בכוח המילולי ההתאמה בצעקה ההתאמה אפילו
אתה מעמיד איזה שהוא אולטימטום זה צריך להיות בטוב טעם זה צריך להיות יחסי הן אצל האיש והן אצל האישה להתאים את הדברים לדור להווי לסגנון אחרת זה נגמר לא טוב
זה לא זה לא זה לא בונה את הבית זה איך אומרים אנחנו מפגינים כוחניות כל אחד הגבר או האישה באותו התחום שהוא מרגיש חזק אבל באיזה שהוא שלב פתאום רואים שהפרפר לא נמצא לנו ביד הוא חמק והלך לו וזה ואז כשרוצים להחזיר את החבל אחורנית לא תמיד זה לא תמיד זה אפשרי
לא תמיד זה לא תמיד זה עובד
ההתאמה הזאת היא כל כך טבעית היום העולם בנוי העולם מבין שצריכה להיות התאמה בהתאם לנסיבות בהתאם למציאות הנה אנחנו עכשיו בתקופת חורף כמה כמה ציפורים כמה רבבות
ציפורים עוברים ממדינות שונות ויורדים כאן בארץ רבבות באזורים שונים אתם יכולים לראות את זה בשדות פתוחים להכות שלמות
החקלאים לא יודעים מה לעשות מה לעשות
מגיעים לכ יכולים לגמור לך את השדה
בכלום אז מנסים לעשות דחליל מנסים לעשות יריות
לא לא עליהם אבל
הפחדה אף אחד גילו במשך השנים שיש עופות כאלה עופות יותר ביתיות ששייכות יותר לאזור פה בארץ הם הפחדות עובדות עליהם
כשאתה מדבר על עופות שמגיעים תוצרת חוץ לא עוזר להם שום דבר
יש יריות יש פה יש שם הם באים חסלים לך את השדה בלי
שום אז המציאו איזה שהוא טיסן כזה קוראים לו דחליל הנץ זה בדיוק בנוי נראה כמו נץ הוא עושה את התנועות של הנץ והוא עף ככה והוא מגיע ללהקה שרובצת
והדבר הכי מעניין זה שהוא מגיע אליהם הם מזהים אותו כנג הם קמים וברוכים
ובורחים
למרחוק מרוב פחד ממנו
מה התברר שהחוש הטבעי הפצצות של הבני אדם לא מעניינות אותם וגם היריות לא וגם הדחלילים לא וגם לא המחיאות כפיים שלהם שום דבר תביא לי משהו שטבוע אצלי בדם
הפחד הטבעי של העוף מאנץ אם זה אני אוכל לשנות תראו כל דבר בנוי בצורה כזאתי אני יורד לתוך הראש שלו נכנסו
לראש שלו מה אותו ירגיע מה אותו ישנה
מה יוצא זה ואז
אני יכול לשנות אותו מצוין זה החוש היהודי אנחנו חייבים לטפח אותו הוא נמצא בנו אנחנו לטפח אותו יותר ההתאמה היכולת להתאים דבר לדבר
אני אומר את זה כבדיחה פורמית הגיעה פעם אחת היהודים תמיד היו מומחים לאסוף כסף
קוראים לזה שדר
ראשי תיבות שלוח חדרה בננן אז אחד הירושלמים מ נסע לאיראן
לאסוף כסף הגיעה שמה לעיר נו איזה עיר חשובה שמה טהרן כן הגיע לה לעיר והוא נפגש עם היהודים והוא רואה את כולם עם פנים נפולות כאלה שהוא רואה אותם מה קרה
אורן המלך גזר עלינו גזרה קשה מלב
עד 30 יום לא נבצע את מה שהוא רוצה הוא זורק אותנו מפה מה הגזרה מה העניין אומר יש איזה יהודי שהתאסלם אלה הכי גרועים
הלך למלך ואמר למלך שהיהודים יש להם קטע בגמר ספרות התלמודית שלהם במסכת סופרים זה כתוב טוב שבגויים ארוג
אז הוא הביא את זה למלך תרגום וזה ככה אתם אומרים על הגויים טוב שבגויים הרוק
אם אתם לא נותנים לי פרשנות הסבר למשפט הזה שיניח את דעתי אתם מגורשים מכאן
הם נכנסו למתח אין להם פירוז זה כתוב שחור על גבי לבן אין להם מה לענות על זה אז השדר הזה אומר קחו אותי למלך
אמר מה זה סכנת נפש אני אסתדר איתו מה מגיע למלך אומר למלך תשמע
היהודים והמוסלמים זה אותו דבר
אמרנו לו מה אתה מתכוון אומר תראה למוסלמים יש שבת ליהודים יש שבת לא באותו יום אבל יש להם שבת ליהודים יש חג הפסח למוסלמים
יש לך פסחא שלהם גם כן יש
ליהודים יש צום יום כיפור
למוסלמים יש את הצום שלהם
יש יש אין הבדל בין יהודים למוסלמים אלה מה שמאז שאנחנו גלינו מהארץ שלנו אין לנו סנהדרין ואנחנו אין לנו
זכות
לעסוק בדיני נפשות אין לנו אפשרות להרוג בן אדם
המוסלמים הם על הארץ שלהם להם יש סמכות להרוג בן אדם בנסיבות מסוימות
זה הפירוש טוב שבגויים
מה הטוב שיש בהם הרוג שהם מותר להם להרוג לנו הסוף המלך שמע את זה מצא חן בעיניו והשאיר אותם הנקודה היכולת היכולת ל לתמרן זה סיפור של ספרדים אני אספר לכם סיפור של אשכנזים אבל בשביל זה צריך לדעת יידיש אצל אשכנזים הכל ככה
היה איזה אחד החזיק החזיק אצלו בבית משרתת משרתת אתה לא יהודיה היהודים היה להם סטייל איך הם קוראים לגויה של
גויה
שיקצע שיקצה זה כאילו משהו זה כמו שקט זה משהו בזוי הבן שלה משרת הזאת היה איזה לא יהיה חשוב יום אחד הוא מגיע לבית של היהודים והוא שומע שקוראים לאמא שלו שיקצה
הוא עשה עליהם תביעה בבית משפט על ביזיון על השפלה על
זה על זה
אז הוא ישפיע אז אז אז בעלת הבית שקראה לא ידעו מה לעשות בעלת הבית אמרה אני הולכת לשופט אני אסתדר איתו
היא מגיעה לשופט היא אומרת לו תשמע זו המשרתת שלי מה עושים עם משרת ת אומר לה תבואי לכאן תבואי לשם אני שולחת אותו לפה שלחת אותה לשם באידיש לשלוח קוראים לזה שיק שיק אבל
שיקר משיק צעיר אני שולחת אותה לכאן אני שולחת אותה לשם על שם זה אני קראתי אותה שיקסה אז זה על המשלוח לא על זה לא על לא הוא פירש הוא פירש לא נכון
כתב התביעה
זה בשביל פורים חברה לא צריך לזלזל באף אדם בעולם באמת שלא
פה על היכולת והחיובי להעביר מסר היכולת בחיובי להעביר מסר צריכה להיות הרבה מאוד פעמים עם יכולת של אלטרנטיבה אתה צריך למצוא את האלטרנטיבה שתצליח להשפיע על האדם תצליח לשכנע את האדם תצליח לקדם אותו
עד כאן דיברתי על כמה נקודות קצת בהסברה עכשיו אני רוצה לדבר בקצרה על
ככה בזריזות 7 נקודות בזריז
בזריזות על ההיבט הזה של שמדבר עליו שלמה והם
הביקשו חשבונות רבים זאת אומרת השם עשה אותנו ישרים איך אנחנו נמנעים מחשבונות מיותרים ראשונה
רעיון שכתוב בספר של תלמיד של אדמור הזקן בעל התניא רבי יצחק אייזיק מעומיל הוא אומר ככה
הקדוש ברוך הוא עשה האדם ישר כן מה הוא היושר הפנימי של האדם שיש לו אמביציה שיש לו רצון שיש לו חשק יש דברים שמכים לו את החשק אם אתם
רואים בן אדם נטול חשק
פתאום אין לו
לא בא לו לא מסתדר לו לא אין לו שום רצון להתקדם הוא אומר זה בא מסיבה אחת הוא השקיע את הראש שלו יותר מידי בהתחלת השיעור
דיברנו על דברים בטלים וזה זה בהמשך לזה הוא השקיע את הראש שלו ביותר מידי תחבולות
ורמיות וקומבינות בדברים שהם לא נכונים בדברים שהם לא נצרכים
בין דברים שהם לא אמיתיים האדם צריך להשקיע את עצמו האמת שלו נמצאת ביושר
הוא היה יכול להגיע אליה
במהירות ובתנאי שהוא לא היה מסבך את המוח שלו בדברים שהם לא אמיתיים דיברנו בהתחלה על יכולת הפלפול שצריכה להיות לאדם היכולת לתאמן אבל בכוח האמיתי של האדם בפלפול האמיתי אבל כשאדם עושה קומבינות מה שנקרא פוילשטיקס מה שנקרא
רמאויות וכל מיני כדי להשיג פה קצת הנחה שם קצת הנחה וזה זה גורם למוח שלו עיוות
אם אני אצהיר ככה אם אני אגיד להם ככה ואני אביא להם טופס מזה ואני אבקש מהרופא טופס וזה וזה וזה בסוף יעשו לי הנחה של 400 ש"ח
מעבר לחוסר יושר שיש בזה יש בזה גם כן
מחשבה שמתעקמת לאדם
שניה קשורה ביכולת הלימודית שלנו
הרבי טוען ב-1 המכתבים שלו טענה פצצה מפיל פצצה לעולם הוא טוען שהאנשים יותר מידי משקיעים את עצמם בשיטות לימוד בדרך לימוד הוא טוען שכל אדם יש לו את הדרך שלו
ואני אגיד משפט דרך הלימוד עם הלימוד האדם
רוכש את הדרך הלימודית שמתאימה לו ללמוד תוך כדי שהוא לומד ואי אפשר להשוות מאדם אחד לאדם שני
אז הוא אומר הוא לומד את זה מהפסוק שלנו אלוקים עשה את האדם ישר תתחיל ללמוד
ותפסיק לעשות חשבונות רגליים אולי שאני אעשה ככה אולי שאני אשב ככה אולי שאני אשמע את הקורס הזה תתחיל ללמוד דף אחרי דף תראה איך הראש שלך מתיישר למה אתה מחפש כל מיני שיטות
אתה מבזבז את הזמן חבל השיטות שלה הוא לא מתאימות לך אתה צריך את השיטה שלך וכל אחד עם הייחודיות שלו
שלישית יש לנו דומם צומח חי הקדוש ברוך הוא ברא את המדבר למעלה
והוא אמור להשפיע טובה על החי ועל הצומח ועל הדומם אם האדם נשאר למעלה ומשפיע עליהם זה מצב טוב אם האדם נמצא למטה ומחפש לקבל מהם תענוגות מהדומה מהצומח ומהחי שיעשו לו את זה שיהיה לו כיף מהם ויהנה מהם הוא שקוע
בזה
אז הם השתלטים עליו
יש לנו פסוק שאנחנו
אותו בקריאת שמע ונתתי עשב בשדחה לי והמתך מוסבר בחזית מתי השפע הגשמי בא לאדם באמצעות הדומם הצומח והחי השפע הגשמי בא לאדם כאשר הדומם הצומח והחי מרגישים שהאדם מעליהם
אבל ברגע שהם מרגישים שהאדם= להם או אפילו תחתיהם כי הוא מקבל מהם הוא צריך אותם או מסכן אליהם
אז הם אומרים לו עזוב לא רוצה
לתת לך ואז נעצרים השמיים ואז יש לו איזה שהם בעיות כלכליות שהוא לא יכול להבין מאיפה הם באו זה תלוי ביכולת של האדם ברדיפה שלו אחרי תאוות עולם הזה אם הוא רודף
אחרי תאוות עולם הזה
יורד לו יורד לו כוח העם
הכוח שלו לשלוט בהם ולקבל מהם את מה שלהם יש לו לתת רביעית יש לנו
אנשים שחושבים שכדי לעבוד על היצר הרע ועל הנפש הבהמית צריכים כמו שאומרים לטפל בהם טיפול נמרץ
החשדות אומרת שהדרך הישרה שעשה את האדם שעשה אלוקים את האדם ישר זה שתטפל תעשה שרירים ליצר הטוב והיצר הרע לאט לאט נעלב ייעלם במקום להשקיע בלתת אגרופים ליצר הרע תחזק את היצר הטוב
וזו הדרך הישרה חשבונות רבים זה איזה קומבינות אנחנו עושים על היצר הרע וזה מחליש אותך מעייף אותך ואחרי הכל אתה פתאום מגלה שאחרי כל הקמבינה הוא עומד לך מהצד זה מחייב
גם לכאן חשבת שתיים
שניצחת אותי אתה לא ניצחת עוד
חמישית שהחסות מדברת על הפסוק הזה אלוקים עשה את האדם ישר
זה שהאדם הרבה פעמים איך איך נגיד את זה בצורה עדינה
נמאס לו מעצמו
נמאס לו מהגוף שלו בא לו רוחני הוא רוצה הוא רוצה הוא רוצה רק רק עניינים קדושים רק עניינים שברוח רק עניינים נפשיים נמאס לו מהחומר נמאס לו מהר החסידות אומרת משפט כזה מעניין תוךפא דה גופא אם אתה נותן לגוף את מה שהוא צריך לקבל טוק פד ניש מטה זה ביטוי
בשיחה של הרבי האריץ
תוקד דה גופה אם אתה נותן תקיפות לגוף לגוף
לו את האוכל שלו ואת השתייה שלו ואת השינה שלו ואת מה שהוא זקוק כדי להיות הלומדו כמו שצריך אז אתה תהיה באמת משוחרר הוא יתן לך את כל הקרדיט לעסוק בדברים רוחניים ואז תוכל להגיע גם לתוקפדי תוקף הנשמה וזה נקרא אלוקים
עשה את האדם ישר היושר של האדם זה שהוא נברא נשמה וגוף תפסיק לתת אגרופים לגוף
תפסיק לתת לו בא אליי איזה פעם אחת בן אדם אומר לי עשיתי הרבה עבירות הרב תן לי תיקון אז אמרתי לו משהו בהתאם למה שהוא סיפר אומר לי הרב איפה הגלגול שלג איפה אתהניות תן לי להרגיש אני עושה משהו
יש לפעמים שהאדם מרגיש שהוא רוצה להרגיש שהוא סובל על משהו שהוא עשה לא טוב זה ידוע גם בפסיכולוגיה שהרבה פעמים ילדים מענישים את עצמם כשהם עשו משהו לא טוב כדי שהם ירגישו את תחושת הכפרה הפנימית זה תחושת נפש שבן אדם קטן זקוק לה
החסידות טוענת שהיום העשייה שלך החיובית היא הכפרה האמיתית תעזוב את כל העבר תעזוב את כל הרע תתקדם הלאה בצורה בונה
עוד נקודת מבחן שאנחנו יכולים לזהות בני אדם הרבי מביא את זה בשיחה אלוקים עשה את האדם ישר איך תדע אם הוא ישר אם תראה בנאדם שענייני נפשות מאוד מאוד חשובות לו
חשובים לו חס וחלילה חס וחלילה לא להרוג אף אחד בכביש
לא זה אבל ענייני ממון
הוא יכול להיכנס פה לנמל לעשות פה שירותים בלי לשים 5 ש"ח לחופשי אין לו שום בעיה אין לו שום בעיה סוף שטויות ברכב הוא ידאג לו לא אסור תשים חגורה תשים חגורה וזה וזה לענייני נפשות חשוב
ענייני ממון בן אדם לחברו בקטנה לא נוגע לו בכלל זה סימן שהוא
במצב של חוסר יושר אמיתי היושר הראשוני שברא הקדוש ברוך הוא ת האדם זה
זה שהממון והנפשות שווים אצלו באותה מידה אני לא אגע בכסף של אף אחד זה לא שלי לא אגע בזה זה חמור אצלי כמו להרוג בן אדם זה חמור אצלי זה אסור וזה אסור
בלי לעשות חלוקות בהתאם למה שמרגש אותי יותר ומנוגע למה שמפחיד אותי במילה אחרונה
השביעית אלוקים עשה את האדם ישר זה
עבודת הצדיקים גם איך כולם צדיקים אבל לפעמים כשהבן אדם מרגיש שהוא צריך להשלים אז
צריך גם לנתר ולקפוץ לא תמיד זה ללכת שלב אחרי שלב לפעמים צריך
מעבר לזה אני רוצה לסיים רק בסיפור קטן היה אחד חריף מאוד עוד בילדותו היה חריף מאוד
קראו אותו רבי השל
השל זה היה שמו השל
היה הרב של השך והתז היה הרב של קרקא היה
מאוד מאוד מאוד
פלפל כזה עוד בילדותו הוא גדל בבית עני מאוד
יום אחד באירופה זה היה משהו מיוחד אבא שלו הביא שקית עם 7 תפוחים יפים
מריחים הילד הזה לא הצליח להתאפק השם התפוחים היו בשביל שבת
אבל
הוא לא הצליח להתאפק כל יום בשקט גנב תפוח אחד ואכל אותו בסתר
הגיע שבת אבא פותח את המקום איפה שהתפוחים היו והוא רואה שנשאר רק תפוח אחד
אשלה
השל
איפה התפוחים יש רק ילד אחד בבית איפה התפוחים מי אכל
אני אכלתי אמא אכלה מי אכלתי
לא אשל אני למדתי בחדר
שכשיעקב אבינו היה בדרך
בדרך שלו לברוח מעשיו הוא הגיע למקום המקדש הוא הלך לישון אחרי הרבה שנים שהוא לא זכה לישון כדי לשמור על עצמו הוא שם אבן והאבנים רבו ביניהם כל אחת רצתה שהצדיק יישן על הראש שלה ואז
הקדוש ברוך הוא עשה נס וחיבר את כל האבנים
הרשל אומר לאבא אבא אתה מבין אתה לא אכלת הרבה זמן אתה בוכה
התפוחים רבו ביניהם על מי אבא יברך שהחיינו וקמנו והגיענו הקדוש ברוך הוא צריך אותם לתפוח אחד
האבא אמר לו רעיון יפה אבל איך אומרים בינינו פעם הבאה שוב אבל אני רוצה להגיד לכם אני רוצה להגיד לכם משהו בהקשר שלנו
מי שהולך ישר לפעמים בדרך הישרה נראית דרך ארוכה אבל אני רוצה להגיד לכם שאחרי שאתה מתחיל את הדרך הישרה אז הקדוש ברוך הוא מתחיל עם קיצורי דרכים הוא מאגד לך כמה אבנים ביחד עושה מהם אבן אחת כמה אבני נגף הוא מאגד לך את התפוחים שיהיו אחד שתברך שהחיינו הוא מאגד לך את החיים שיהיו הבעיות שיהיו יותר קצרות ושהטוב יהיה יותר ארוך
אני מבקש ממך רק דבר אחד תה
מוכן ללכת ישר תתחיל כשתבוא תתחיל לטפס ויהיה לך קשה אני אביא מעלית אוטוקומנדו איך קוראים לזה שמתאפס קומטה יעלה יעלה יערים אותך יקדם אותך אבל תתחיל
בוא נראה אותך מתחיל בתנועה של תמימות של יושר ואת כל השאר תשאיר לי אם אתם רוצים בואו נתחיל את המסך