תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אז אנחנו בקוהלת אומר שלמה המלך בפרק ד בפסוק ח יש אחד ואין שני גם בן ואח אין לו ואין קץ לכל עמלו גם עינו לא תשבע אושר ולמי אני עמל ומחסר את נפשי מטובה גם זה הבל ועניין רע
זהו פסוק מאוד ארוך וכמה שהוא ארוך יותר זה סימן שהוא יותר פשוט זאת אומרת פשוט מבחינת ההבנה הפשוטה קודם כל כיוון שהדברים הקצרים צריך לשבור את הראש כדי להבין אותם
אבל הדברים שיותר מפורטים אז הם באו יותר בפירוט יותר בהבנה אז קודם כל הפירוש הפשוט מדובר פה יש אחד זה כמו שעוברים הישראלים יש איזה אדם אחד יש אחד שעושה ככה אז יש אחד אומר ראשי ואומר מצודת דוד מדובר באדם טיפוס שהוא טיפוס שעושה דבריו בחידי לבד כל דבר הוא רוצה להגיע בכוחות עצמו הוא
זאב בודד הוא לא מתחבר עם אחרים הוא לא מסוגל לעבודת צוות הוא לא מלמד אחרים הוא לומד לא מלמד אחרים הוא לא מתחבר לחברים שיהיו לו לאחים הוא לא נושא אישה שתהיה לו לעזר אם הוא סוחר הוא לא עושה שותפות עם מישהו אלא עושה את המסחר לבד והוא יוצא לדרך לבד איך אומרים מטייל לבד לא יוצא עם כמה אני נקטתי את כל הביטויים שאומר רשי אומר המצודת דוד- או יותר
הניסוח שלהם יש אחד ואין שני מה זה ואין שני הוא לא מצליח למצוא ידיד לא מצליח למצוא זה וגם בן כתוב והתלמידים אלו הבנים הוא לא מצליח לתקשר עם אנשים ואח אין לו חברים כמו אחים גם אין לו ואין קץ לכל עמלות זאת אומרת עוד מעט אני אפרש את הקטע הזה גם אינו לא תצבר אושר למי אני עמל אומר רשי ככה יש אדם האדם הזה שעליו אנחנו מדברים פה
טיפוס כזה שהוא רוצה ללמוד לבד ניקח דוגמה הוא רוצה ללמוד לבד הוא חושב שהוא יסתדר לבד הוא ישיג את הכל בכוחות עצמו והוא לא מלמד אחרים ועל ידי זה הוא מפסיד את מה שאמרו חזל הוא מתלמידי יותר מכולם יש הרבה הרבה דברים שקשורים לעומק שבעניין שעד שאתה לא מעביר את החומר לאנשים אחרים אתה לא יורד לסוף דעתו של עניין והאדם הזה כיוון שהוא מרגיש את עצמו מי עני ומה אני הוא מסתדר לבד כמו שאומרים מתחדד הוא לא מתחדד הוא לא הוא מתחכך
הוא לא בא בשיפוט ביחד עם אחרים וזה מוריד לו את כל העוצמות שיש לו את הכסף שהוא משאיר אין לו למי להשאיר כי הוא לא הוא לא אין לו ילדים ושלמות כמו שאומרים אומר עליו וגם זה הבל ועניין ראו איפה איפה התועלת מה יוצא מ מצב כזה מה יוצא פה בפסוק הוא מבטא המון המון סוגים יש לך אדם שהוא נשוי ויש לו ילדים ואף על פי כן הוא זאב בודד הוא זאב בודד
מכיוון שכל דבר הוא צריך לעשות לבד ואף פעם הוא לא עובד עם הזולת והוא לא מתייעץ עם אף אחד וכולו ויש לך אדם שכן מתייעץ ויש לך אדם אז כל אחד מהבחינות שאמרנו חסר לו משהו מסוים ועל כולם ביחד שלמה המלך בוכה הוא אומר שהם בעצם לא מגיעים לתכלית שלהם כיוון שהם נמצאים לבד ואילו כאשר אדם עובד בצוות עובד עם עוד מישהו או כמו בפסוק שנקרא בשבוע הבא בעזרת השם שטובים השניים מן האחד אז זה זה זה המהות שחסרה לאדם הזה שלפנינו טוב אני רוצה עכשיו כדי להבין בעומק את המושג הזה של בודד ושוב הבודד הוא בודד בהמון המון תחומים הוא לא רק בתחום אחד מי הוא היה הבודד התנכי הראשון הבודד שהתורה קוראת לו בודד מבחינה רוחנית אנחנו לא היינו חושבים על זה אבל רשי כבר מזכיר אותו בודד במובן השלילי לא החיובי בלעד על בלעם כתוב והילך שפ"י
אומר התרגום וילך שפי וילך יחידי בלעם היה הולך יחידי הוא טיפוס מתבודד הוא טיפוס כזה שעושה את מעשיו לפי הבנתו ולא מתחשב בעוד מעט נראה לא רק שהוא לא מתחשב בדעות של אנשים אחרים הוא גם לא מתחשב בדעתו של האלוקים משום שהוא מנסה כמו שאומרים לסבן כביה או את הקדוש ברוך הוא ולהוציא את האפשרות לקלל את עם ישראל לפי היה מעוניין בעניין אז אומר לנו הזוהר הקדוש בפרשת וישלח כן זה לא במקומו אבל ככה אומר הזוהר שבלעם הלך יחידי מפני שהוא רצה לקבל מהסיטרה אחרה כי מי שרוצה לקבל מהסיטרה אחרא צריך להיות בבדידות וכאן הזוהר בעצם מחזק את כל מה שנקרא מיסטיקה של הילדות שלנו
מחוץ לעיר שדים ורוחות ובית קברות יש שדים מרוחות וכל מיני כאלה לא נכנס כעת לנושא של רוחות ושדים במובן המעשי אבל מה שנקרא רוח רעה שזה בוודאי יש וזה נמצא במקומות של בדידות הבית קברות זה סמל של בדידות במקום של בדידות יש אחיזה לחיצונים יש אחיזה להסיט ראה ולקוחות השחורים הלקוחות השליליים שלה זה המהות המקום של הסיטרה אחרא הסיטרא אחרא איפה שהיא מרגישה טוב היא מרגישה טוב איפה שיש בדידות אבל קודם כל היסוד היסוד הוא ואילך שפי אומרש אומר התרגום אונקלוס הלך יחידי יחידי זה עניין של בדידות אומר הזוהר מלמד אותנו שכל מי שרוצה לקבל רוח טומאה היה צריך להיות במצב ש בלעם רצה לקבל רוח טומאה ולכן הוא הלך בבידוד עכשיו השאלה היא מה הקשר בין בדידות לבין רוח של טומאה אנחנו רוצים להעמיק מה הקשר בין הדברים אז יש לזה יסוד קבלי מאוד מאוד ברור רוח רעה סיטרה אחרה
כל המושג הזה של עבירה כל המושג הזה של שלילה בא מאיזה עולם לעולם התוהו מעולם התיקון עולם התוהא התוהו קדם לעולם התיקון מה שמו של עולם התוהו בשפה בשפה הקבלית יש לנו עולם של אקודים יש לנו עולם של נקודים יש לנו עולם של ורודים העולם התור הוא משתייך לעולם הנקודים מה פירוש נקודים אחרי אחרי עולם התיקון עולם זה פירוד עולם התיקון זה עולם של אחדות של הרמוניה של חיבור בין אחת לנקודה אחרת כל
היא סמל של ספירה ספירת החכמה ספירת הבינה 10 ספירות וכולי כאשר יש אחדות בין הספירות יש קו מתוח ביניהם יש קשר ביניהם ולכן בקבלה כשרוצים כל מיני ספרים אתם יכולים לראות ספר קבלה שמציירים את הספירות או את הלאמות מדובר בעיגולים ושיש קו בין עיגול לעיגול+ פעם קו+ פעם עיגול וכולי וכולי ויש לזה רמזים נוספים בקווים ובעיגולים האלה אבל אתה רואה שיש חיבור בסופו של דבר בין הדברים זה עולם התיקון זה עולם הוורודים זה אין סוף וכשאתה רוצה ליצור את העם 10 צפירות יש להן שלבים ואחד מהשלבים זה שכבר יש 10 אבל הם עקודים בכלי אחד ומה הפירוש שהם אקודים בכלי אחד
זה שכל כל עניו כל ספירה שתוציא מתוך הכלי הדישאל אותו איזה ספירה אתה הוא בעצמו לא ידע יש פה 10 רק 10 לפני זה היה אינסוף עכשיו יש 10 אבל כל אחת מהעשירות יכולה להתחלף בשנייה היא לא סגורה על המהות העצמית שלה איך זה בנפש האדם זה ארוך גם בנפש האדם יש בחינה כזאת טוב אז אנחנו עכשיו התקדמנו אנחנו שייכים היום לעולם הנקודים שזה עולם הטוב ועולם התוהו הוא בסיסמה אני לבד כשהרב מנדל פוטר בישיבה רצה לבטא לנו את הדוגמה ואת המחשה לזה אז הוא סיפר שכשהוא היה בסיבי הוא היה איש שעשרים שנה היה בסיביר וספרים לא היו לו אבל הוא עצר מאורעות כל המאורעות כל המאורעות
חבל שהמועצה והוא המון המון חשב ותרגם אותם והיה מביא לנו הרבה דברים מעניינים וסיפורים עד ללא ידע אז אחד מהמחשות הוא מספר שבסיביר היו יש שמה גם מלח החיים אבל היה שם גם מלאך המוות וכשהיו כשהיו אנשים נגמרים הם לא מיהרו לקבור אותם מכיוון שהיה מספיק קור אז היה מקרר טבעי אז הם היו מכניסים אותם לאיזשהו חדר ופעם ב כמה זמן עושים קבורה לכל האלה שנמצאים בחדר כמו מקרר אז הוא אומר הוא היה האחראי על החדר את החדר הזה אז זה אומר היום אחד אני נכנסתי הוא היה כזה ציורי בתיאור שלו אומר יום אחד אני נכנסתי לחדר והוא ראה את האנשים שוכבים ככה איך אומרים שורות שורות אחת ככה שוכבים אומר כל אחד עם הראש ככה למעלה והאף ככה עם החרטום הוא לא נתן אפילו מבט להסתכל על זה ששכב לידו זה הביטוי הציורי שהוא העניק ואז הוא הסביר לנו זה משל לעולם התוה לעולם הנקודים
כולם נמצאים שמה וכל אחד נמצא נמצאים כולם ביחד בחדר אחד וכל אחד לא מתייחס לשני אין לו שום הוא איך אומרים בראש של עצמו זה זה המוות זה הפירוד זה התוהו זה הכל אותה בחינה אז עכשיו כשאנחנו מתייחסים לאירוע חתומאה הזו של של הקליפתיות אנחנו חייבים להזכיר את הסדר שכשבן אדם רוצה להבין משהו אותו טוב הוא חייב להתבודד כשאדם רוצה להבין דבר להתעמק בדבר הרעש וההמולה והשעון והבלגן והציבור מפריע לו אז הוא הולך ומתבודד אומרת אומר על זה רבינו בחיי בחובת הלבבות
שזה נקרא התבודדות שהיא לא לרצון השם הוא מגדיר אומר ככה כשאתה רוצה להעצים את עצמך כמו הפילוסופים הקדמונים הקדמונים היוםונים הם היו הולכים ליערות שנים מתבודדים עם עצמם ומגלים בניבחי הנפש שלהם מעמקים שהאדם רדוד לא מגיע אליהם אז הוא אומר מצד אחד האדם הזה העלה והפיל את עצמו לגבהים הוא באמת הפך להיות באמת חכם לא בצחוק אבל מצד שני מה הוא העניק לעולם בזה שהוא התעלה הוא לא העניק כלום אומר חובת הלבבות הוא אחד מהראשונים שלא זה היה רצון השם אנחנו יודעים שהייתה קבוצה בעם ישראל שמנתה 5 1000 איש שמם היה איסיים
גם הם ניסו לחקות את הסגנון של ההתבודדות והפרישות והיציאה ליערות והם לא שרדו הם לא שרדו לא מבחינה מנטלית ולא מבחינה חומרית היהדות הוקיעה אותם והם הוקיעו את עצמם באיזה שהוא שלב הם נכחדו ועברו מן העולם זה ארוך אני אומר מפני שהם הם גם כן הייתה טענה שהם איבדו את הקונצנזוס היהדותי הם כאילו החמירו בדברים מסוימים יותר אבל מעבר להחמרות שלהם היה להם מין סטייה סטייה הייתי אומר שמאלה סטייה לכיוון לכיוון חומרה יתר שהיא לא מתאימה להמשך הקיום של הם פרשו מנשותיהם היה להם כל מיני וזה לא היה לרוח חכמים על כל פנים אם אנחנו מתמקדים בנושא שלנו אז
חכמים בבדידות בבדידות שלהם או אומנם הם עולים ונוסקים אבל את העם הם משאירים למטה והיהדות אומרת בבקשה ממך תוותר אפילו על ההתעלות הגבוהה שלך תתעלה אבל אפילו תוותר מעט על ההתעלות שלך כדי לעלות אחרים וזה הדרישה עכשיו פה בפסוק שלנו יש ששלמה המלך מחדש אותה זאת אומרת הוא מנחיל לנו הבנה עמוקה בעניין הזה העניין של של מה שאתם מה שטוען שלמה המלך והפסוק שלנו הוא תשמעו אני רוצה לומר לכם שאתם לא מפסידים מזה שאתם משקיעים בזולת
אני רוצה לומר לכם אומר שלמה שלמה שלמה בא פסוק שלפנינו ואומר האדם הזה שהוא לבד כמו שאומרים והוא עובד לבד הוא מתעמק לבד והוא לומד לבד והוא שוכר לבד והוא הכל לבד אז בסופו של דבר כמה שהוא לא מצליח להפיל בשקט שבו הוא נמצא הרמה שלו חסר לה סיעתא דשמיא יש לו זה אני הולך לעמוד קצת באריכות חסרה לו איזה שהיא יכולת התקדמות שמי שעוסק עם הזולת מקבל אותה כמתנת שמיים מבחינה רעיונית שכלית פשוטה אתם תגידו שבוודאי שזה שיושב לבד מספיק יותר אבל מבחינה מעשית טכנית תבדקו את העניין ותגלו שזה לא ככה ומי שעבד עם הזולת הספיק הרבה יותר עלה הרבה יותר התקדם הרבה יותר הרבה מעבר למה שהיה מצופה
הצמח צדק האדמורה נכד של בעל נתניה הוא חש כאב על עצמו על עצמו על כישרונותיו הוא היה עוסק במה שנקרא בעבודה עם הזולת הרבה עם החסידים שלו והוא הרגיש שהוא עוסק בזוטות ככל שהאדם הוא יותר עמקן וחכם הוא פתאום מפילים עליו אולף של צורכי ציבור אז הוא מרגיש שאיפה אני הרי הרבי בשנים הראשונות שהוא עלה על כס הנשיאות הוא היה הרי בטבעו הרי היה מאוד מופנ ו וסגור הוא כמעט שלא יצר בא בין הבריאות היה מאוד מאוד עסוק בלימודים שלו ופתאום נפל עליו התפקיד הזה ובאמת בהתוועדות של פורים אם אני לא טועה סיפר לי יהודי ששמע את זה ככה מהאוזניים שלו כאילו שהוא שהוא מבכה את עצמו כאילו הוא יצא לו ככה
ביידיש אומרים ככה ני שקין דאב ניה ניש קין לרנן אשמה תהירות גמח צפוי לא תורה לא תפילה סמרטוט עשיתם ממני זאת אומרת אדם אדם אדם גדול שהיה עסוק ב איך אומרים במושכלות בגרות בגדלות והוא עוסק עכשיו כמו שאומרים בדברים ממש נמוכים אז הוא מרגיש עשיתם ממני סמרטוט אז אז הסבא שלו הצמח צדק הרגיש אותו דבר שהוא עשה כ עם הציבור והוא התחיל כמו שאומרים לטעון מה אני מבזבז את החיים שלי זה מספר לי שהוא רב עם אשתו מספרת לי שזה ואני צריך להשיג לא כסף ושם לא חבל לי על הזמן אתה יודע מה הייתי מספיק לפני זה מה אני במה אני עושה ואז בנו הרבי המערש רבי שמואל
הוא ניגש כמו שאומרים לאהרון החידושי תורה של הצמח צדק הצמח הצדק היה כתבן יוצא מן הכלל הוא כתב הרבה בחיים שלו חידושי תורה והוא התחיל לספור את הכרכים של כתב היד שנמצאים שמה הוא סופר ואז הוא פונה לאביב ואומר לו רק דבר אחד אבא אם לא היית עוסק עם הציבור היית זוכה לכתוב את כל זה אז הסבא רמה אבא חשב ואמר אתה יודע מה אתה צודק יש משהו במה שאתה אומר קיבלתי איזה שהם השראות במתנה כתוצאה מזה שעבדתי עם הציבור האדמור הזקן הוא אמר את זה בסגנון שלו וזה מופיע בליקוטי תורה כמה בכמה מקומות
הוא אמר שמי שעושה צדקה רוחנית עם הציבור שלו מסייע עונה מסביר פנים בן אדם שמתייחס יפה והוא בגלל זה מפסיד קצת מהזמן שלו מפסיד קצת מה אז הקדוש ברוך הוא מבטיח לו שתהיה לו הצלחה 1000 פעמים ככה 1000 פעמים יותר אני יכול להגיד לכם בנימה אישית לפעמים אני יושב ואני צריך להכין שיעור ויש לי זמן מאוד מאוד קצוב ויש לי ערימה כזו של ספרים שאני צריך להסתכל עוד ופתאום הטלפון מתקשר ואיזשהו אדם בדיוק עכשיו יש לו את כל הצרות שבעולם והוא שואל אותי אם יש לי זמן ואני אומר לו לא כל כך
ואף על פי כן הוא זה ואני עושה חשבון אני ממש כמו שאומרים מכווץ עכשיו את דקות המחיה הספורות שיש לי אבל בדרך כלל אולי אפילו תמיד ואני לא מספיק ישר תמיד השיעור יוצא יותר טוב מכל שיעור וזה וזה מרק מתנת שמיים זאת אומרת אתה הסרת למישהו אחר הקדוש ברוך הוא מחזיר לך את זה בדרך שלו זה בגד סגג רשמית אנחנו עכשיו לומדים שזה גם פשוט בסיוע בסיוע לרוחני שאתה נותן סיוע רוחני משהו שידע שאתה יודע משהו שלמדת אינפורמציה עצרת רגע את הרכב ואמרת לאותו אחד שלא יודע איך להתקדם איך ליסוע איפה ימינה איך שמאלה אפשר לעזור מה אתה צריך עצם זה שהשתדלת ועשית בשבילו לא אז אתה מקבל את זה באיזה שהיא צורה אלא
1000 פעמים ככה הרבה יותר ממה שאתה מצפה כאן אנחנו מגיעים לנקודה מעניינת הקדוש ברוך הוא בפרשת השבוע אומר למשה רבינו שאני אני תעזוב אותי עכשיו ערב ממני בגלל החץ של העגל שמאוד היה הקפדה של הקדוש ברוך הוא על החטא ערב ממני והשמידם רשי מסביר ערך ממני אל תתפלל כי ומזה הוא משה שומע שבעצם הקדוש ברוך הוא מצפה שהוא כן יתפלל אז בעצם הוא נותן לו כאן רשות שכן יתפלל יש כאן דבר מעניין למה למה משה רבין למה צריך הקדוש ברוך הוא לגלות למשה רבנו שהתפילה שלו כאן תעזור
אני אומר את זה עכשיו משהו בסוגריים מרובעים משה רבנו נקרא בקבלה שושבינה ד מלכה אהרון כן נקרא בקבלה שושבינה דמטרונית השושבינה זה שושבים יש שושבים של המלך יש שושבין של המלכה מה זה שושבין שיושבים זה עורך דין זה מי שמקדם אותם לחתונה כמו שאומרים אז משה רבינו הוא תמיד השושבין של אלוקים עכשיו מישהו שיושבים של אלוקים הוא יש לו אומר האדמור הזקן דבר מאוד מעניין הוא לא מגלה סודות מן החדר השושבין של אלוקים הוא נאמן של אלוקים השושבים של כנסת ישראל הוא נאמן כנסת ישראל משה רבנו בטבעו הוא מאוד מאוד הוא דבוק לאלוקים יותר ממה שהוא דבוק לעם ישראל אז כיוון שככה האינטרס האלוהים מאוד נוגע לו אם משה רבינו היה יודע שאלוקים לא רוצה כאן תפילה הוא לא היה מסוגל להתפלל
לכן אלוקים היה צריך לבוא ולגלות לו שמע משה תעזוב אותי אם לא תעזוב אותי תעזוב אותי אל ובעצם אני מגלה לך שתפילה פה תעזור כי אם אני לא הייתי מגלה לך את זה אתה בתור נאמן ביתי לא היית עושה שום דבר שהוא בניגוד לרצוני זה דבר מאוד מאוד חשוב סתם כשאנחנו מבינים את המהות הפנימית של משה רבנו משה רבינו האחד כזה שנאמן עד הסוף לרצון האלוקי הוא לא עושה משהו רשי מפרש שכאן גילה לו הקדוש ברוך הוא שתפילה תועיל הקדוש ברוך הוא מגלה לו שאם תתפלל זה יעזור למה הוא צריך לגלות לו את זה אנחנו מצווים להתפלל אותנו מצבים אפילו הפחדה מונחת על צווארו של אדם על להתייאש מן הרחמים תמיד תתפלל תמיד זה יכול לעזור ובקבלה כתוב שתפילה אפילו בונה עולמות חדשים משהו שלא היה היא יוצרת דברים חדשים
אז למה משה רבינו לא התפלל בלהבה אחי למה הוא היה צריך לשמוע שאפשר פה לעשות משהו עם תפילה הרי תפילה תמיד יעשה כי משה רבנו לא ילך אף פעם בניגוד לאינטרס של הקדוש ברוך הוא לעומתו אהרון הוא שושבין של כנסת ישראל אז הוא מסוגל לעשות קומבינות בשבילנו וזה בא לידי ביטוי המים של בעירה של מרים באו בזכותה באר היה בזכות מרים וענני הכבוד שאחד מהתפקידים שלהם היה גם לגהץ לנו את הבגדים וגם ליישר את הדרך וגם להרוג את הנחשים הם באו בזכות הארון ובזכות משה רבינו היה מן עכשיו מה מעניין כשנפטרה מרים אז היא הפסיקה הבאר ואז היא חזרה בזכותה כשנפטר הארון הסתלקו ענני הכבוד והם חזרו בזכותו של משה עכשיו שימו לב טוב הרבי מסביר בליקוטי שיחות
את גיוס הבגדים כבר לא כבר לא חזרו העננים אומנם הרגו את הנחשים והם יישרו את אישרו את הזה אבל את הגיהוץ שהיו עושים לבגדים את החידוש את הניקוי יבש שהעננים היו עושים לבגדים זה כבר לא חזר אתם יודעים למה כי משה רבינו הוא בכל ביתי נאמן הוא מה שצריך עושים מה שמותרות זה נס אלוקים לא אוהב ניסים אז את הניסים תשים בצד מים צריך לחם צריך יהיה לכם כי גיות בגדים זה כבר תגהצו לבד אז אצל אהרון זה היה
אבל אצל משה כשזה חוזר זה כבר מפסיק זה לא למה כי הוא טיפוס כזה הוא חסכן הוא חסכן לא לא על חשבונינו הוכחה על חשבון האלוקים זה משה אז אנחנו חוזרים חזרה לעניינינו כאשר יהודי מתפלל לקדוש ברוך הוא אומר אלוקים יצאתי לעם שלך וראיתי שהם סובלים ראיתי אדם שקשה לו בתחום זוגיות ראיתי אדם שקשה לו בסכום פרנסה ראיתי אדם שקשה לו בתחום זיווג ראיתי אדם שקשה לו בתחום של ילדים וראיתי אדם שקשה לו בתחום של בריאות אז אז הקדוש ברוך הוא אומר לו תשמע
ומכיוון שאתה ראית את זה אז אם אתה תתפלל אליי אני אשמע את התפילה שלך כי הרי זה לא לחינם ראית את זה היה האדמור מפיטבור היה באשדוד הוא היה אומר לקדוש ברוך הוא נכסים עליו אנשים בוכים אליו הוא היה אומר הקדוש ברוך הוא אני לא יודע מה לעשות כסף אין לי אריכות ימים לתת להם אין לי בריאות אין לי מה אתה רוצה ממני למה הבאת את האנשים האלה אליי הלב שלי נשבר כשאני רואה את כל הצרות שיש להם אלוקים אני מבקש ממך שאם הבאת את זה כבר אליי אז תן לי גם אפשרות לברך אותם וזה היה עובד הסגנון הזה של הבקשה הזאת שלא עבדה אם אני כבר ראיתי את ה לא טוב ראיתי את הקשה אז תן לי לראות איך שזה איך שזה מתקדם הלאה היו הרבה הרבה מרחמי אומות העולם שהיו חכמים מחוכמים אמיתיים
אריסטו אריסטו היה זה שגילה את התהליך של איך יורד גשם בעולם זאת אומרת זה תמיד ירד גשם אבל איך זה יורד והמים וההתאדות מהעננים וזה חוזר ופה כל תהליך הזה של גשם וזה הוא גילה אני שואל שאלה פשוטה אריסטו הגדול אתה גילית איך יורד גשם הורדת פעם גשם למטה הצלחת פעם להוריד גשם חוני המעגל נכנס פעם לעיגול והצליח להוריד גשם הערבי המרה היה פעם מדבר עם עם יהודי שבא מארץ ישראל מביקור אז אומר לו אתה ראית את היהודים המיוחדים של ארץ ישראל אז אומר לו אני לא יודע מה להגיד לך רבי אני ראיתי אותם הם בכלל לא מיוחדים אנשים לגמרי רגילים
אז אומר לו הרבי מר שאתה לא מבין את העוצמה שיש להם יהודים פשוטים בא אני אספר לך סיפור יהודי אחד מארץ ישראל היה כל כך פשוט שהוא לא ידע לקרוא הוא לא יכל להתמודד עם הסידור בכוחות עצמו אז כל שבוע היה הולך לשוב לשוק שהיה בעיר הסמוכה שם היה נכנס אצל הרב והרב היה מסמל לו בדיוק מה צריך להתפלל השבוע זה חוזר על עצמו שאחרי מנחה ערבית אבל הוא היה שוכח מפעם לפעם וגם אם זה חנוכה היה מסמן לו להגיד בעל הניסים יש אלל יש יעלב יבוא
יש ראש חודש השבוע מחליפים תן לנו תן לו מטר כל מיני דברים שכאלה היה מלמד אותו מה אתה צריך להתפלל השבוע כל שבוע תפריט היה רושם את זה חוזר חזרה לישראל ליישוב שלו שם לא היה לו מניין יום אחד יצא לו באמצע השבוע להרגיע עוד הפעם לעיר הוא היה פעם אחת קיבל את התפריט מהמתפללים אחרי 3 ימים עוד פעם יצא לו להיות בעיר הוא עובר עם החמור שלו בהרה ריקה איפה כל האנשים אומרים לו מה לא שמעת עכשיו מתפללים בבית הכנסת יש תענית ציבור אז הוא אומר מה תענית על מה תענית למה הרב לא אמר לי אכלתי הבוקר אז אומרים לו לא זה תענית שרק אתמול גזרו עליה זה תענית מיוחדת
בגלל עצירת הגשמים אז הוא רץ לבית של הרב התחיל לבכות הרב אתה הכשלת אותי אני איך שתיתי כוס קפה הבוקר ואני אכלתי עוגה ולא סיפרת לי שיש ט אני אתה אומר לו הרב לא ידעתי שהיא תהיה אישית ופשוט ישבו עכשיו בית הדין וגזרו בגלל שלא יורדים שמים מה בגלל שלא יורדים גשמים אתם עשיתם תענית אז זה אומר כן אומר כבוד הרב אני מתפלא אני אף פעם לא גזרתי תענית בגלל זה אף פעם לא הרגשתי שאני צריך להטענות בגלל שלא אז הרב היה איך אומרים הלך איתו בקיוון אומר לו מה אתה עושה כשאתה חסר לך גשמים שלא יורד על השדה שלך אומר אני יוצא על השדה מסתכל על השמיים ואומר אבא תן גשם ויורד גשם אז אומר לו הרב אז אולי תנסה לעשות את זה פה גם כן הוא יצא החוצה הרים את העיניים למעלה מאבא תן גשם וטרח ירד גשם
והברקים התחילו לשחק תופס אחד עם השני אז זה זה זה היה פלא פלאות אז אני אומר לו הרבי מרש אתה בכלל מבין ביהודים פשוטים של ארץ ישראל אתה מבין בהם אז אריסטו כמה שהוא גדול וכמה שהוא עצום בחוכמה אבל כשהוא היה צריך לחבר בין האדמה היבשה לבין הגשם שבשמיים לא היה לו את הכוחות לעשות את זה ניקח את הרופא המהולל רופא הרופאים גלינוס של הרבה מאוד מהחיים הוא השקיע בשביל למצוא את התרופה למחלת הצרעת והוא עשה ועשה ועשה והשתדל
ובסוף חייו הוא חלה בצרעת והוא לא התרפא ממנה ובצד השני של המתרס עומד לנו אלישע כשנאמן שר צבא הרה מגיע אליו אומר לו לך תטבול בירדן 7 פעמים ואתה משתחרר מהצרה שלך וזה עובד איפה העוצמה הזו של לחבר בין בעיה לרפואה איפה היא אצל חכמי אומות העולם אותם אותם החכמים מחוכמים שהתייחסו לגלגל גלילאו גלילאי או גליליי וכל
שגילו את הכדור וכל איפה הם כשצריכים לעצור את השמש יהושע יודע להגיד שמש בגבעון דום נקדימון בן גוריון שהוא האח של הבן גוריון בן גוריון הזה אבא מהספרים כן זה אח שלו מתתיהו עוזב בין מתתיהו נו בן גוריון נקדימון בן גוריון כן נקדימון נקדימון
אהב את עם ישראל ועל האב ואת עולה הרגלים והייתה שנה שכונה ולא היו לא היה מים לעולי הרגלים והוא עצמו חפר הרבה בארות שבורות שיהיו לעולי הרגלים מספיק מים לשתות באיזה שהוא שלב לא הייתה לו ברירה אז הוא הלך לאיזה שהוא גוי עשיר שהיה לו 70 בורות בירושלים כדי שיהיה להם מים לשתות וההסכם ביניהם היה זה שאור שהבורות מתמלאים עד תאריך זאב זה על ידי גשמים וכורדים או שאתה משלם מסכום עתק לכל באר כיכר זהב 70 כיכרות זהב זה היה סכום אדיר אז המעשה הוא זה שבסופו של דבר בא יום האחרון נקדימון עומד בתפילה לפני בורא השמש הייתה שמש קייצית מתאר לבורא עשיתי מה שעשיתי בשביל עולה הרגלים שלך ואז הקדוש ברוך הוא הבהירו רוח ושערה וירד גשם והגוי חפו פניו אבל הוא טען שהגבר שהגשם וילהא את הבורא אחרי שהשם שלי שקע
אז מגיע לי הכסף כי אנחנו סיכמנו עד תאריך זה וזה בשקיעה ואז נקדימון עוד פעם מתפלל לקדוש ברוך הוא והשמש כמו שאומרים עשתה סיבוב באופ סייבר כדי להראות שהיא זורחת בזכותו אז איפה ה איך אומרים חכמי אומות העולם כשמדובר בעניינים של שינוי גרמי הטבע לא רק חקר הטבע אלא מעבר לזה איפה הכוח שלהם אומר תורת החסידות הנה לך או שאתה הוכחה כשמדובר על כך מהומות העולם אפילו הגדולים והמחוקמים האמיתיים שהיו להם בסופו של דבר הכוח שלהם זה בחקר של החוכמה החכמים שלנו כיוון שהם עבדו עם הזולת 1000 פעמים ככה אתה חיברת אנשים אליי עשית אותם עשית אותם מאוחדים עם הבורא התברך אז אני אגרום שאתה תוכל לאחד קצוות רחוקים זה מזה שאתה שמש את
אבל לעצור תוכל להוריד את הגשם ותוכל גם כן לרפות את חולה הצרעת שמישהו יודע זה חולי שהנפש הסתלקה מחלק מסוים מהאור תוכל להחזיר את הנפש לאותו חלק חולה באופן של למעלה מדרך הטבע למעלה מההיגיון זה לא משהו ריאלי אבל לכאן אני נותן את הכוח המיוחד הזה למה אני נותן לך את הכוח המיוחד הזה מפני שאתה אדם מיוחד אתה חיבנקות קצוות וזה מה שאני מחדש לנו שלמה בפסוק הזה אומר יש לך את האפשרות לבחור אתה רוצה להרוויח שיהיה לך שקט תוכל ללמוד דף גמרא בעיון רב אבל אני אומר לך שאם תעבוד עם הזולת אתה תסיים את הדף גמרא הזה ביותר עומק בפחות מעשירית מהזמן זה מתנה שאני נותן
לא רואים את זה בהיגיון אתה לא רואה את ההיגיון שבזה וזה מה שלא משכנע את הגויים ללכת בדרך הזאתי אבל זה הסוד שעומד מאחורי הדברים ככל שהאדם משתדל מתחבר דברים כאן בעולם הוא מקבל איזה שהם השראות אלוקיות לחבר דברים שהם רחוקים ומנותקים זה מזה באופן שמימי באופן של למעלה מדרך הטבע עכשיו עד עכשיו דיברתי על הפירוש הראשון שזה הפירוש של תרגום אונקלוס בפסוק התרגום אונקלוס מפרש על בלעם וילך שפי וילך שהוא הלך יחידי אז דיברנו על הבדידות והכל בהקשר של הפסוק שלנו עם שלמה שאין יש אחד יש אחד שהוא בבחינה של של בדידות עכשיו אני רוצה להגיע לפירוס שני
שמי שכותב בצורה מפורשת אף על פי שזה די ברור מתוך המהלך של הפסוק על מי שכתב אותו בצורה מפורשת זה חומש בעל המק דבר של הנציב מוולושין אז הוא כותב מה זה נקרא מה זה נקרא והילך שפ י לפי לפי הפירוש הראשון זה והערך היחידי והילך שפי לפי לפי הפירוש השני זה שהוא הלך לאט לאט כי כדי לקבל את ההשראה להתבודדות ככה הוא מפרש
ללכת לאט אז יש עניין של הליכה איטית כדי לקבל את ה אור של אור את החושך של הקליפה כדי לקבל את הבחינה הקליפתית צריך ללכת לאט מה הסוד שעומד מאחורי הדברים הללו למה כשרוצים לקבל מן הקליפה צריך ללכת לאט אומרת תורת הקבלה ההסבר הוא הסבר בפני עצמו אנחנו כשאנחנו רוצים לרמות מישהו שאנחנו רוצים לגרום למישהו לטעות בנו אז אנחנו עושים את התנועות שלנו איטיות שהוא לא יחשוב שאנחנו מתקדמים אדם שרוצה לרמות למשל את הגבול של החצר בינו ובין החבר שלו אז הוא כל פעם מוזיז את הגבול קצת לא הרבה
קצת שלא תראה את ההבדל בין יום ראשון ליום שני כי אם תראה את ההבדל אתה מיד תצעק אז עושים את זה איתי אומרת תורת הקבלה כל צורת העבודה של הסיטרה אך בעולם זה כמו שאומרים על על כן אתה לא מרגיש איך שזה מתקדם מוריד אותך בלי שתשים לב שלב אחרי שלב מטעה אותך ואתה לא מבחין אפילו איך זה איך זה בא לך איך זה איך זה ירד עליך אתה לא קולט איך זה הגיע אליך וכאן
מגיע הסוד הגדול של כיוון שהקליפה אין לה חיות משלה היא צריכה לעשות תחבולות ותחבולות בעברית שלנו זה קומבינות היא צריכה לעשות קומבינות כדי לקבל אור מהקדושה אז היא עושה כל מיני ומי הוא זה שעושה תחבולות זה הנחש שההנחש הוא זה שניסה לעשות תחבולה להמית את חווה הוא ניסה הוא להמית את את אדם הראשון הוא עוסק כל הזמן במין רמיה פנימית ואיך נקרא הנחש
שפיפות גם על שמשון נאמר שהוא הלך שפ"י שפיפון הוא הולך בצורה עקיפה הוא רוצה להתחיל עם פלישתים אז איך הוא עושה את זה הוא לא אומר בואו מכות הוא לוקח איזה אישה אחת מהם והוא כאילו נכנס בהם בצורה עקיפה ואז מתחיל לריב איתם כאילו התחברתי נכנסתי איתכם במשפחה כאילו הכל בצורה לא ישירה בצורה עקיפה זה הצורה איך שהשפי לאט לאט מתקדם לאט אמרתי לכם כבר פעם שראיתי את הנחש ההוא שעושה את עצמו מת ופתאום שהוא רואה שהציפור לא שמה לב הוא קופץ עליה זה טבעו של נחש איך אומרים הביטוי הרווח אומר נחש מתחת לקש
למה לא אומרים נחש מעל הקש כי כשהנחש מצליח להגיע למישהו זה בגלל שהוא הלך בסתר הוא הלך בלחש הוא הלך בלי שתשים לב וככה הוא תפס ככה הוא הצליח לתפוס את הקורבן שלו עם ערמומיות אז זה העלאה המעט הזה שהוא מרמה אותנו זה מבחינת וילך שפ י של הקליפה והסיטרה חם גם היצר הרע אלינו מגיע באותו סגנון חזל אומרים היצר הרע היום אומר לך כך מחר אומר לך כך עד שאומר לך לך ותעבוד עבודה זרה ואנשים תמיד חושבים לי זה לא יקרה אני אבחין בין הכח הראשון לקח השני אז אני רוצה לספר לכם סיפור להמחיש זה משל יותר נכון להמחיש איך שזה לא כל כך פשוט מספרים על שר שהמלך שלח אותו שר חוץ אחד שהמלך שולח אותו למדינה השנייה אומר לו אתה צריך לסגור חוזה על עסקה רצינית של חיטה שאנחנו קונים ואני
נותן לך את כל הידע ואת כל הכסף ואת כל מה שאתה צריך תשתדל לגמור את זה כמה שיותר מהר בצורה הכי הכי מכובדת למדינה שלנו אבל עוד דבר מאוד חשוב לי שאל תתפתה שם בשום פנים ואופן לשום התערבות שיציעו לך אתה מה שאתה צריך לעשות זה רק לקנות את החיטה להתערב אתה לא מתערב בקיצור שר שר החוץ יגיע ועושה את כל מה שהוא צריך לצד היחיד טוב ואחר כך כמו שאומרים מתיישבים לשולחן לסעודה ותוך כדי הסעודה מביאים מביאים שמה איזה מגלה עתידות שמגלה עתידות בא ואומר אני יכול להגיד לכם כל מיני דברים נסתרים זה משעשע את השרים שאת הסעודה ואז
מגלי עתידות אומרים לו נו תגיד על האורח שלנו משהו ואומר אני אומר שיש לו בגב צלקת לידה כזאתי כמו כוכב עם 5 צלעות והשר החוץ אומר שאין לו דבר כזה מגלי עתידות שאני בחיים שלי לא התאתי אף אחד ואני תמיד קולע על הסערה אז השיער החוץ צוחק ככה ברגיעה ואומר אני יודע שלי אין אמר תשמע מכיוון שאני בטוח בעצמי שמעולם לא טעיתי אם אני טועה אז אני נותן לך 1000 אלפים של דינרי זהב התערבות אם אתה טועה אתה נותן לי 100 זהובים של התערבות ככה התערבות כזו שאיך אומרים לא לא= בכלל אז שר החוץ עושה חשבון מהיר אומר אני יודע שהקופה של המלך נמצאת בגירעון ופה מציעים פה 1000 אלפים שיכול לכסות גירעונות של המלך אני חושב שאם המלך היה יודע את ההצעה המיוחדת הזו שמציעים לפני עכשיו הוא לא היה גוזר את הגזרה שאני לא אעשה התערבות
כיוון שגם הצלחתי בתחום הכלכלי אני אעשה את ההתערבות הקטנה הזו אני אראה להם שאין לי צלקת בגב ואני אביא את הצורה של האלף אלפים זהובים שאני מנצח בהתהוות מביא את הצורה למלך אמר ועשה הוריד את החולצה גילה את הגופייה וראה להם שאין כלום מיד מושיטו לו מזוודה 1000 אלפים דינרי זהב כך הוא מגיע למלך מראה את כל המסמכים את כל התבועות שעכשיו האוניה הולכת ומביאה ומגיש למלך מזוודה מלאה זהב שואל אותו המלך מה זה אומר לו זה פשוט בסעודה אמרו שזה והרגשתי שאני צריך לעשות את זה בשביל לכסות את הגירעונות של המלך המלך לקח את הכתר שלו וזרק על הרצפה אומר לו מה קרה אומר אני התערבתי איתם שאם הם מצליחים להוריד לך את החולצה באולם של האוכל אז אני נותן להם כפל כפליים ממה שהם נתנו לך אתה לא עשית לי כלום עשית לי הפסד אז בזה משל המשל הזה זה בעצם איך שהילד
בעצם מכניס אותנו לאיזה שהוא פלונטר הוא עובד אלינו אנחנו חושבים משהו אחד מתרגמים את זה בצורה מסוימת ובעצם איך אומרים דמנשט טראח אור הלכת האדם חושב היצר הראק הוא צוחק מכיוון שהוא מתכנן משהו אחר לגמרי בתוך כל העניין הזה בשבילו הוא ניצח אותך במשהו אחר שלא חשבת אם אתם רוצים המחשה הנה לכם המחשה המדרש אומר שהכל הרומיים היו כלבים מאוד חכמים התבטאה החוכמה שלהם הם היו מתקדמים לאט לאט אמרתי אתם זוכרים את הלאט לאט לאט של הסדרה הם מתקדמים לאט לאט למוכר לחמים שבשוק הוא לא היה מבחין גם היו מתנמנמים
עכשיו נכנסים למין שינה הוא כבר לא היה מפחד שהם הולכים להזיק וכשהוא היה הופך את הפנים לאיזשהו כיוון הם היו ניגשים שימו לב טוב נותנים מכה על המגע שעומד על הבסטה נותנים מכה עם הרגל תחתית מעיפים את כל הכעחים על הרצפה ואז כשבעל הבית מסתובב בבהלה ומתחיל לקחת את המקל ולהעליף לכל ערב הכלב לוקח כאח אחד ובורח
וכולם שואלים מה היא החוכמה הגדולה של הכלבים הרומיים אם היית שואל את הכלבים הישראלים למשל הם היו אומרים לך לך לאט לאט לאט לאט ותירדם ליד הזה כשבעל הבית הסתובב תחטוף לך כאח אחד כי הרבה זה לא ילך תחטוף כאח אחד ותברח למה הוא היה צריך לתת את המכה הזאתי להעיף את כל הכעחים אז מפרשים אומרים ככה
בעל הבית כשהוא ראה איזה מהומה חולל הכלב אז הוא חשב וואו ואז הוא מתחיל לאסוף את הכעחים וסופר אותם ומה הוא מגלה שרק אחד הכלב לקה מה הוא סתם 10 רעש הוא לקח רק אחד לא נורא אם הכלב לא היה הופך את הקערה והיה לוקח רק אחד הוא בעל הבית היו רודף אחריו קילומטר אבל עכשיו שהוא עשה לו מהפכה ולקח רק היכן אז בעל הבית אומר וואו רצה לעשות כל כך גרוע לקחת אחד לא נורא תדעו לכם שזה בדיוק טקטיקה של קידום מכירות אתה נותן יותר גבוה שם מחיר משהו אמצעי נותן לאנשים כמו שאומרים לסגת מהמחיר הגבוה למחיר האמצעי אתה יוצר איזה שהיא תדמית שקרית ובסוף הם קונים את מה שאתה פיטית אותם בדיוק את אותו את אותו בחינה בנפש שעושה הכלב לבעל הבית הכלב זה משל היצר הרע היצר הרע בא מפיל אותנו מכל המדרגות
בסוף לוקח לנו רק דקה של ביטול תורה דקה של משהו לא רציני מילה אחת לא נכונה אנחנו חוזרים לעצמנו ואומרים לא נורא שטויות בעיקרון הייתי הכל בסדר זה רק היה משהו קטן אבל המשהו הקטן הזה גורם לנו להחלשה של השמירה הכללית מהיצר הוא לא כזה נורא הוא לא כזה מפחיד וההוכחה מה הוא לקח גם כשהייתה לו אפשרות לקחת כמה דברים הוא לקח רק משהו קטן אז אני לא צריך לפחד ממנו ואז כמו שאומרים עמלק צינן את האמבטיה הרותחת
היצר הרע הכלב מצנן את האמבטיה הרותחת של הדבר השלילי וגורם לנו כמו שאומרים לא לפחד מהעניין שאנחנו רוצים להימנע מדבר יש פעמים שאנחנו צריכים בבת אחת להפסיק אני רוצה לתת לכם המחשה אדם עומד בפני בריכה של בריכה או או מקווה והמקווה אז הוא חמה יותר מהחום הרגיל אם הוא יקפוץ בבת אחת זה יהיה מאוד לא טוב ללב שלו יהיה מאוד טוב לעור שלו יהיה לו בריא אז הוא צריך להתרגל לחום לאט לאט
אדם עומד בפני בריכה קרא מקווה הארי זל כה הוא יכול להתרגל למים אני מתרגל לאט לאט אדם אדם שיעמוד על המדרגה הראשונה וירצה להתרגל עוד כמה רגעים הוא לא יכנס בכלל על איך איך איך נכנסים למקווה כזאתי לבריכה כזאתי קופצים פנימה כתוב בחסידות שבהתגברות על היצר יש דברים שצריכים לעשות אותם בבת אחת ויש דברים שצריך לעשות אותם לאט לאט
ברמה העקרונית זה הבדל שבין דברים שהם אסורים לחלוטין אדם היה רגיל לרצוח רוצח תשמע אל תרצח היום 5 אנשים תרצח רק 4 זה לא עובד ככה לא מקובל תפסיק מייד לרצוח לא עושים פה משחקים של בינתיים אבל כשמדובר בדברים כאלה שהם לא ברמה של רצח אז אומרים לאדם תלך טיפין טיפין תתקדם בהתאם לקצב שלך תלך לאט אתה לא יכול לעשות את הדברים בבת אחת מתי אנחנו קופצים על כל הקופה בבת אחת אז אומרת החסידות זה בדיוק במצב שאנחנו לא
מדברים עליו עכשיו אם הסיטרה אחרא הכניסה את האדם לאיזה שהוא סיבוב הגיוני כמו שהבורג נכנס ככה מוציאים אותו אם הוא נכנס עם היגיון הוא יוצא עם היגיון אם הוא נכנס לאט הוא גם יצא לאט אבל אם הסידרה אחרא הכניסה את זה לאדם לא באופן שכלי אלא באופן למעלה מהשכל טמטום שטות של למעלה מהשכל משהו בכלל לא הגיוני אתה לא תצליח אף פעם להוציא את האדם מזה באמצעות משהו הגיוני פה צריכה להיות עבודה באופן של למעלה מההיגיון בלשון של המאמרים של הרבי ארא היה זה נקרא שטות שטות וקדושה והשטות בקדושה
היא תמיד תנועה של זזיות מסוימת זריזות מסויימת ויציאה כמו שאומרים מההגבלות ומהמדידות ומהשלבים ובקיצור מהאיטיות אז זה תלוי במה אנחנו מדברים ויש פעמים שהאיטיוטים היא מבורכת ויש פעמים שהאיטיות היא דווקא דבר שהוא מתי אנחנו משתמשים באיטיות באיטיות אנחנו משתמשים כאשר אנחנו רוצים שהקליפה לא תעשה עלינו הלאום כשיש לנו בן אדם שכבר קיבל התקפת לב אז אנחנו לא אומרים לו מותק עד עכשיו עשית 4 קופסאות ביום תרד בבקשה לשלוש וחצי הוא כבר נותח ניתוח לב כבר אין של אין סיגריות אמרנו זה מוות עכשיו אם אתה ממשיך על זה אתה באמת אז מפסיקים את זה לגמרי על המקום בלי שלבים אבל כשהאדם לא במצב הזה אז הוא יורד אולי לאט לאט לאט עד שמפסיק לגמרי זה שלבים
מתי מותרים השלבים בבקשה כשהיצר הרע יבוא ויצעק עליך ויחנוק אותך אם אתה תמנע ממנו אומרים לך תעשה בשלבים אחרי ניתוח לב הוא לא יחנו אתה אתה בקושי חי הוא לא יבוא אליך בשום טענה אבל כשמדובר במצב כזה זה לא נורא אני לא מרגיש שאני מת מכל סיגריה אז הוא יגיד לך בסדר אז אתה יכול אז תלך לאט לאט תלך בשלבים וזה באמת נכון ההליכה בשלבים נכונה כאשר אין יצר הרע שתוקף אותך סליחה הליכה בשלבים נכונה כאשר יש יצר הרע שתוקף אותך הוא לא יניח לך הוא לא יניח לך הוא יחנוג אותך אז אתה אומר טוב אז תעשה את זה לאט לאט זהו תלת לאט לאט אבל אם זה דבר שהוא אם זה דבר שהיצר רע לא נוגע ולא פוגע בך כי אתה בעצמך מבין כמה הוא מסוכן והוא בעצמו מבין כמה הוא מסוכן הוא- יושב עליך בנושא הזה אז תחתוך את זה מייד תחתוך ואל תיתן לו אפשרות של עוד קצת עוד קצת עוד קצת
וזה דבר שבחסידות מבטאים אותו בצורה חינוכית פנטסטית באו פעם לרבי ושאלו אותו איך מחנכים ילדים אז הוא אמר להם שני ביטויים בסיפור בסיפור חסידי ובמאמר חזל מה הוא עושה הסיפור אני מתייחס עכשיו לפסקה הראשונה מה הוא עושה
הסיפור לאדם שהאדם עושה אדם שומע סיפור הוא לא מרגיש שהוא שומע כשומעים את ההרצאה שלי מרגישים ששומעים אבל כששומעים סיפור לא מרגישים ששומעים זה איך אומרים זה מתגלץ לך פנימה זה זה ראשונה השנייה זה מתגלצ' פנימה מעביר לך מסרים מוריי ורבותיי ואתם לא מרגישים במסרים שעוברים לכם אתה לא מרגיש זה כל כך עקיף אתה לא מרגיש איך זה משנה אותך
אתה לא מרגיש איך זה פועל עליך הרבי הריעץ ישב בכלא הסובייטי 7 פעמים היו לוקחים אותו בפחד הפעמים לא האחרונה שבהם אבל אחת הפעמים לקחו אותו לחקירה ובחקירה הוא רצה הוא רצה לומר לחוקרים שלו מה שהם היו חוקרים יהודים פראי אדם שעזבו ואיך אומרים עזבו בא עם טריקת דלת והוא אומר להם אני רוצה לספר לכם סיפור
הם שמעו סיפור הם מדרכו הם אומרים לו אל תשתה 100 אל תסטה מהנושא של החקירה אנחנו לא רוצים לשמוע סיפורים דבר לעניין אז הוא ענה להם כשאני מספר סיפור אפילו מתנגדים שומעים אותי והתחיל לספר את הסיפור והסיפור היה
על הסבא שלו הרבי מרעש שפעם הציקו לו פה ושם והוא אמר לאלה שהציקו לו תדעו לכם שאתם תקבלו איסורים אז אתם תבינו מה זה כל זמן שהאדם לא מתייסר בעצמו הוא לא מבין את הזולת הוא לא מבין את הכאב של הזולת ואז הוא מספר להם הרבי הקודם הוא כיבד אותם בקדחת לכמה שבועות באימרה הזאת שהוא אמר ובזה הרבי הקודם גם כן כיבד אותם באיזה שהיא קדחת אבל אני רוצה ללמוד מהפתגם הזה שהוא אמר כשאני מספר סיפור אפילו מתנגדים שומעים מתנגדים זה לא רק המתנגד הליטאי אלא גם אדם שכשאתה אומר לנו לספר לך סיפור עם מסר הוא דורך את עצמו לא
לקבל את המסר הפנימי שעומד מאחורי הסיפור גם מתנגד אדם שהוא לא רוצה לשמוע ממך את המסר החסוי שיש בסיפור שלך גם הוא מקבל את זה העוצמה של הסיפור היא עוצמה מאוד מאוד עקיפה היא איטית אבל היא מאוד מאוד פנימית היא מאוד חודרת פנימה ומצליחה להוציא החוצה הייתה מירה ואת המיטה היא פועלת על האדם בצורה הכי הכי עמוקה זה נקרא השפעה לאט לאט וכמו שאמרתי את ההשפעה לאט לאט אנחנו משתמשים בה בנפש מתי אנחנו משתמשים בה כאשר זה לא קריטי לסיטרה האחרה אם אנחנו נחשב נחסום אותה לחלוטין היא תעלה עלינו עם כל חילותיה ולא נצליח להתגבר עליה אבל אם זה מצב שאנחנו יכולים להתגבר אנחנו משתדלים לעשות את זה טיפים טיפים
אז עד עכשיו דיברתי על החלק השני של הפירוש והילך שפ"י החלק הראשון מה היה הלך יחידי הפירוש של התרגום אונקלוס החלק זה הבודד החלק השני היה הפירוס שלכם דבר שזה לאט לאט איך שהקליפה ואתה מתגברת לדבר אז למה הפירוש השלישי זה הפירוש של רשי שהוא וילך שפי הלך בשקט ובלחש הלך בשקט ובלחש הלך בלחש ובשתיקה עכשיו הפירוש הזה על פניו הוא לא קשור לא לבדידות ולא ללאט לאט אבל יש לנו כלל שמלמד אותנו הרבי כבר בליקוטי שיחות בחלק גימל שכל כמה פירושים שנתנו לעניין אחד חייב להיות קשר ביניהם
אז כיוון שכך גם הפירוש הזה של ללכת בשתיקה וללכת בלחץ הוא חושב הוא חייב להיות קשה עם כל מה שדיברנו על השיטה של הסדרה איך היא עובדת היא כדי לקבל השראה של סיטרה אחת צריכה ללכת יחידי כדי לקבל השראה של הסדרה אחת צריך ללכת לאט לאט בצעדי חתול קטיפה כאלה שאתה לא מרגיש שהיונה לא מרגיש אה שמישהו רוצה לחטוף לתפוס אותה זה הצד אז מה זה בלחץ בשתיקה
אז כתוב במאמר של הרבי הצמח צדק שיש לחשדושה ויש לחשליפה שני סוגי לחשים הם יש לחשושה ואי תפילת 18 המכונה תפילת לחש ויש לחשליפה שהיא בחינת הלחש של וילך שפית ממש ככה מה ההבדל בין לחש של קדושה לבין לחש של כל קליפה אומר הרבי הצמח צדק לחש של קדושה פירושו שתיקה נובעת מביטול למה אנחנו מדברים בלחש ב-18 כי אנחנו בטלים לפני עולם האצילות 18 זה עולם האצילות אז אנחנו עומדים לפני עולם האצילות אנחנו בשתיקה בלחץ למה
למה בי פעם היה בלחש לפי כל המהלך של השיחה שלנו כי הוא רצה לקבל את אור הטומאה זאת אומרת שיש שתיקה כזאתי שנובעת מ מכיווץ אישי ויש שתיקה שנובעת מהתפשטות אישית שאני רוצה להיות יותר גדול יותר חכם לקבל השראות רוחניות מהסיטרה אחת ולכן אני שותק זה לא נובע מביטול זה נובע מהתנסות מרצון להתפשט מרצון להרוויח מרצון לגדל זה ממש שניה יש את השתיקה של הקדושה שהיא נובעת מביטול ויש את השתיקה של הלאומת זה שנובעת מהתנפחות ככל שאתה מתנפח יותר מאיפה אנחנו יודעים שבילם היה מנופח נפש
אם יתן לי בלק מל זהב הוא היה עם נפש מאוד רחבה היה מאוד מנופח בלעם וגם כן אתם הביאה את ההוכחה גם כן מהשביל הצר למה הצליחו למחוס לו את הרגל כי הוא כנראה היה גדול אבל זה לא אז זה כבר בבדיחותה אבל אני אומר ברמה ברמה הכללית ברמה העקרונית אז הבחינה הזו של בלעם היא בחינה של לחש לחש של רצון לקבל וזה המצב של סיטרה אחף וכנגדו הקדוש ברוך הוא נתן לנו 18 עכשיו בואו נראה בחיים האישיים שלנו לפני שאני סוגר את העניין הזה בחיים האישיים שלנו
יש לחש בקליפה ויש לחץ קדושים קדושה שעומד כנגדו יש אנשים
יש אנשים שאומרים לנו מה הם חושבים עלינו ואנחנו יודעים להתרחק מהם צועקים צועקים צועקים איך אומרים הכלב נובח ולא נושך בגלל שהוא נובח אני יודע להיזהר מהנשכות שלו אבל יש אנשים כמו שקראנו להם קודם נחש תחת לקש שהוא לא אומר שום דבר ואני לא מזהה מה הוא חושב עליי והוא הכי הכי מסוכן והוא תופר עלי דברים בא התורת החסידות אומרת יש לנו פיתרון ככל שתעמוד תיקחו את הסגולה הזאת תיקחו לתשומת ליבכם ככל שנעמוד בתפילת 18 בביטול גדול יותר לפני הקדוש ברוך הוא אנחנו מכבים בלי שנדע אפילו את אותם בחילות הלחש של הקליפה שמכוונות כנגדנו יש לחץ של קדושה שזה 18 ביטוי יש לחץ של קליפה שזה התפשטות אני שותק למה אני שותק
אני שותק כי אני רוצה שלא תדע מה אני מתכנן עליך יש לפעמים אדם ששותק כי הוא רוצה להצבן אותך בשתיקה שלו כבר דיברנו על זה בעבר זה נקרא קליפה של אלוף נחת דיברנו על זה כמה פעמים הזכרנו את זה האדם מתעצבן כולו היום סיפר לי איזה בעל אומרת תמיד אשתי מתעצבנת עליי כשאנחנו רבים היא יוצאת מהכלים שאלתי אותו למה הוא אומר כי אני שותק והשתיקה שלך מעצבנת אולי קצת תחזיר לה היא תפסיק להתעצבן עצם זה שנכנסים לאיזשהו ויכוח אז מרגישים שאתה נמצא אתה נמצא פה עם מישהו אתה לא צועק במדבר מישהו שומע אותי בכלל
אבל ברגע שאתה שותק והוא איך אומרים שותק שתיקה שיכולה להתפרס גם כחוסר טאקט כי הוא הולך לעשות משהו אחר הוא פונה למשהו אחר לא מעניין אותך בכלל שאני כועסת זה לא נוגע לך זה לא זה לא זה לא מזיז לך בכלל זה באמת מה שהיא אומרת כן רק שהוא לא קלט את זה אז אמרתי לו אתה צריך אתה צריך קצת איך אומרים להתעמת גם כן מה זה השתיקה שלך שזה נקרא אלוף נחת שלפעמים אנחנו רואים מישהו מתעצבן וכעוס חיוך רגוע לך לפנים הנה יאללה תתעצבן תתעצבן זה לא אסור במקרה כזה אסור להיות במצב של נשים זה שתיקה שהיא לא במקום
זה שתיקה של קליפה ויש שתיקה כמו שאמרתי קודם שהאדם מסתיר ממני משהו ורוצה להפיל אותי בפח בתורה ואומרת שמע אנחנו לא יכולים לדעת מה מתוכנן עלינו מאחורי הגב אבל אם נכוון חזק חזק ב-18 שזה תפילת לחש של קדושה שהיא כנגד וילך שפי של בלעם היא נגד השתיקה של הסנטרה אנחנו מצליחים לנצח ולכבות אותם הקדוש ברוך הוא כבר פירוש המילים פירוש המילים לא לחשוב על אוסטרליה ועל שוודיה ועל כל העולם כל היה פעם בנאדם אתה עושה שלום ניגשו אליו ואמרו לו ברוך הבא מאיפה באת מכל העולם כולו עכשיו היית ריחפת או טילת וחשבת וחלמת כל הדברים כל הדברים שבעולם חלמת רק לא את המילים של התפילה זה לא טוב צריך לחשוב את מה שאתה טקסט שלפניך ולהשתדל לא לחשוב מחשבות אחרות זה נקרא תפילת לחש של ביטול
אני מבטל מרכז את עצמי לצמצם את עצמי מכניס את עצמי לתוך הברכה לתוך הנקודה שבה אני אוכל זה כבר דבר גדול 2 3 דקות כאלה אנחנו עוצמתיים זה עכשיו להסתכל בסידור להסתכל בסידור כשאומרים בעל פה נכנסים לקסטזה אבל כשמסתכלים בסידור האותיות מרכזות אותנו אותיות מחזיקות אותנו טוב אצל הרי תמיד רואים שהוא מתפלל רק מתוך הסידור אפילו התכול הכל מתוך הסידור בקיצור הנקודה הזו היא מאוד מאוד משמעותית אז אני חוזר עוד הפעם אם אנחנו רוצים לחבר קצוות וזה עוד מתנה טובה עוד סגולה טובה שאנחנו יוצאים מהשיעור הזה שהקדוש ברוך הוא נותן לנו את האפשרות
את הזכות את החובה להצליח לחבר דברים רחוקים להיות שדכנים לד עתידות לחבר בין דברים מאוד מנותקים זה מזה איך אנחנו עושים את זה פשוט מאוד אותה בחינה רוחנית שנתנה את הכוח הסגולי לחכמי ישראל איך חכמי ישראל הצליחו להוריד גשם לחבר בין האדמה ובין הארץ איך חכמי ישראל הצליחו להוציא את הצרת מהאנשים מסוימים איך היה להם את הכוחות הפנטסטים האלה באמצעות שהם התמסרו לזולת חיברו את האנשים אז הקדוש ברוך הוא העניק להם כוחות רוחניים גם אנחנו בקטן לא בצרעת ולא בדברים אחרים אבל גם בקטן יש לנו את הכוח ואת הזכות לחבר בין דברים רחוקים
לחבר ליצור קשרים עמוקים בקצוות גדולים פה בעולם אז כוח הזה אנחנו מסוגלים לעשות על ידי זה שאנחנו בתנועה כזאתי של השתדלות לזולת הרבי אמרש זה שאמר לאבא שלו היית מצליח לכתוב את כל זה אם לא היה מסייע לאנשים הוא פעם היה אומר אני הילד הכי קטן היה לאבא שלו 7 בנים ושבע בנות היה הילד הכי קטן בבית אמר לו הוא אמר ככה האני אומנם הכי קטן בגיל אבל אני הכי מבוגר מהאחים שלי כי לי יש את השנים של אבא אני יושב על השנים של אבא התחברתי עם השכל של אבא יש לי את הראש שלו יש לי את הניסיון שלו ואני עומד עליו עם השנים הקטנות שלו ננס עומד על גבי ענק מי עוד היה כזה רבי אלעזר בן עזריה ביום שהוא התמנה לראש הסנה לנשיא
לנשיא ישראל הוא אומר הרי אני כבן 70 שנה וחזל אומרים מה זה כבן 70 שנה הוא בן 18 הוא היה עד גלגול נשמה של שמואל הנביא שנפטר בגיל 52 52 + 18 הרי אני כבן 70 שנה רגע הוא התחיל להיות גלגול של שמואל רק ביום שהוא התמלא לנשיא לנשיא או מאז שהוא נולד מאז שהוא נולד אבל ביום שהוא התמנה לנשיא הוא התחיל לעשות משהו בשביל עם ישראל אז הבחינה הזאתי התחברה בו כל המוחי של שמואל הנביא עכשיו נכנסו בו אני לא סתם ככה בן 18 אני בן 18 עם ראש של שמואל של 52+ או 18 שלי זה עוצמתי אותו דבר הרבי מהרש אומר על עצמו אני בשנים של אבא מבוגר אם אנחנו רוצים להיות
מבוגרים בשנים של עם ישראל אז אנחנו יכולים לעשות את זה באמצעות החיבור שלנו עם עם ישראל והחיבור שאנחנו משתדלים לחבר את עם ישראל עם יחידו של עולם ומכיוון שאנחנו עומדים לפני פורים קטן ומכיוון שאנחנו עומדים בחודש אדר ומכיוון שרציתי לעשות משהו מחוץ לשגרה יש פה מאמר יפיפיה על הפסוק הזה שאנחנו למדנו לא קשור למה שדיברתי עד עכשיו אבל הוא דבר מעניין לכשעצמו אני אשתדל להסביר זה לא קשה אז יש לנו פה זה נקרא מדרש פליאה מה זה מדרש פליאה שאין שום קשר בין מילה למילה ובו אנחנו נראה איך הרבי עצמם הצדק מתרגם את זה בצורה מופלאה זה מאמר שלם כל הקטע הזה עמוד אחד מאמר אחד מי שיבין ייהנה כולכם תבינו מהאדמור מורנו הרב מנחם מנדל שיחיה זה הרבי צמח צדק איתה במדרש פליאה פליאה כתוב במדרש פלא שאל רבי גזר את רבי יהושע בן לוי כמה שמות יש לו לקדוש ברוך הוא כמה כמה כמה שמות יש לו שאלה את השאלה אנחנו מבינים בואו נראה מה הוא עונה לו בתשובה אמר לו ראשי תיבות אמר לו רחמנא לייבאי הקדוש ברוך הוא רוצה את הלב זה התשובה הוא הבין את התשובה הוא ממשיך הלאה ושואל אותו אמר לו
אם כן אם כן זה הבנתי מה ענית לי עכשיו אני מקשה על זה אם כן למה כולם כסדרם ואחד מהופח למה הכל כמו הסדר ואחד הפוך אז הוא הבין את השאלה אז הוא ענה לו תשובה אמר לו חותומו של הקדוש ברוך הוא זה התשובה אמר לו עד עכשיו הוא הבין הוא הבין את התשובה הוא נרגע אז הוא אמר החתיב עכשיו אני מבין מה שכתוב בפסוק יש אחד ואין שני הוא בן ואח אין לו זה הפסוק שלנו אז איפה אז זה הקטע זה המדרש פליאה שום מילה פה לא קשורה לשנייה עכשיו תהיו איך הכל קשור נלך שורה אחרי שורה להבין תשובת רבי יהושע בן לוי את השאלה מובנת כמה שמות יש לקדוש ברוך הוא השאלה מובנת התשובה לא מובנת להבין
תשובת רבי יהודה בן רבי יהושע בן לוי רחמנא ליבאי הייתה התשובה כמה שמועות יש לקדוש ברוך הוא רחמנה ליב תשובה למה ראשי תיבות של רחמן הליבא ריש למד בית עולה בגימטריה ריש למד בית רחמנא לי בבית זה ריש למד מה זה רעש למד בית 232 כנגד שמות אבנים מה הוא בן יש לקדוש ברוך הוא שם הוויה שזה 26 שאנחנו פותחים את היוד ואחר כך את ההיי אחר כך את הוו אחר כך את ההי אנחנו יכולים לעשות את זה מילוי יודעים וביהודים עצמו יש שני אופנים אב ושק אחר כך יש לנו מילוי של אלפין שזה מה ואחר כך יש לנו מילוי של אל אין שזה בנ
עכשיו מה פירוש מילוי אנחנו פשוט פותחים את המילים לגמרי למשל יוד איי וו איי אז אני עושה יוד יוד וו דלד כמה זה ביחד 20 אחר כך את ההיי אני יכול לכתוב איי יוד כמה זה ביחד 15 וו אני כותב וו 1000 וו אז זה 6 6 + 1 13 וכן הלאה עד שאני מגיע לאבא קצת שונה במה זה קצת שונה אני פשוט מאיית את האותיות של שם הוויה בצורה אחרת יש במילוי יהודים יש במילוי אלפים ויש במילוי איי ויש משהו באמצע גם כן שזה הסג אז הוא אומר לו אם תעשו את הגימטריה תראו שזה מכוון אם תצרפו את כל האפשרות של ש אב ואת שם שק ואת שם מה ואת שם בא התוצאה המספרית
היא ירש למד בית השואל רבי יהושע בן לוי שואל רבי אליעזר רבי יהיה לוי כמה שמות יש לקדוש ברוך הוא הוא עונה לו רחמנא לייבאי הוא רמז לו את התשובה הריש למד בית הגימטריה של שם הוויה כמו שהוא מופיע בעג מה הוא בען יפה הלאה אז הוא שואל אותו לפי זה הוא ממשיך הלאה אמר לו אם כן למה כולם כסדרן ואחד מהופך עכשיו ההסבר של השאלה רצונו לומר מפני מה בגימל שמות אב מה המספר מרובה קודם בשם בעל המספר מועט קודם שאלה מאוד מובנת אנחנו יודעים שיש עשרות ויש אחדות שאנחנו אומרים אב זה 72 אז זה 70 זה עשרות והשתיים זה האחדות שאומרים סד השישים זה העשרות והגימל זה אחדות שאומרים מה הארבע זה העשרות והה זה האחדות שאומרים בן בנ זה העשרות והבן זה האחדות
אז הוא שואל אותו מפני למה כולם כסדרן הם כתובים בסידור האותיות שהעשרות קודם לאחדות ואחד מהופך אז זה עונה לו אמר לו חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת אתה יודע למה זה כי החותם של הקדוש ברוך הוא אמת מה זה אמת רצונו לומר מספר טיט המספר טיט בחשבון ידוע שכשמכפילים כל מספר שהוא בתשע ומחברים את הספרות
התוצאה תהיה ט המספר ט הוא נקרא מספר אמת הוא תמיד חוזר לעצמו אמת חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת 1000 בגימטריה אחד מים בגימטריה קטנה 4 תף בגימטריה קטנה עוד 4 אמת זה 9 סך הכל 9 הוא מספר של אמת תמיד ההכפלה שלו תחזור חזרה לתשע זה כבר כתוב בקבלה הרבה שנים קודם שהמתמטיקה סיפרה לנו את זה וזה הוא מסביר לו עכשיו הוא רוצה להסביר לו למה 3 השמות אב סד ומה הם כולם כסדרם ולמה אחד מהופך אז תראו איך הוא נותן לו את ההסבר לכן כל השמות צריכים להיות מספר טיט הקדוש ברוך הוא האמת בכל השמות שלו אז בכל שם של הקדוש ברוך הוא צריך להגיע בסוף למספר טיט אז לפי זה איך עושים את זה אז הוא אז הוא אומר ככה אם אנחנו לוקחים את השם אב עין כמה זה 70 ובית ותשע סך הכל אסג זה גם כן 6 + 3 זה 9 מה זה 4 + 5 זה גם כן 9
אז הוא עולה הוא מתחיל להסביר לו את זה ואם כן או רצינו לומר מספר לכן כל השמות צריכות להיות גטה ואם כן לפי זה אם היה מכתב נון בית נון זה 5 ובית זה 6 7 אז לא היינו מגיעים אף פעם למספר טיט המספר המרובה קודם כמו הגימל שמות הקודמים והמספר הקטן שלו הוא בעין ואינו מספר ט אם אנחנו היינו כותבים את שם באן במקום באן עינב אז נאב זה יצא 7 ולא 9 נון 5 וב' זה שתיים אז היינו מגיעים רק לשבע ואינו מספר טדקה שמות הקודמים ואנו צריכים ואנחנו צריכים לומר מספר ט ולכן נכתב בנו למה ונון פשוטה למה כי כי נון פשוטה עם אחד מאותיות המנצח ואותיות המנצפה את הנ נון אנחנו מונים כשבע מאות
אז הנון ככה אנחנו סופרים אותם הפה זה פה זה 800 וה נון זה הולך ככה מאנצפה לא נון סופית נון רגילה זה 50 במספרים אז כיוון שהנון סופית תהיהשורה מאות ואני מוסיף לה עוד שתיים אז אני הגעתי עוד פעם לתשע אז לכן שם האחרון הוא באופן של באן ולא באופן של נאב ככה הוא עונה לו אז נראה את ההסבר בפנים לכן נכתב נא ונון פשוטה זין כי מאותיות מנספה אשר מספר נון פשוטה עולה זין מאות או מספר קטן שלו עולה זין הוא בית עולה ט עכשיו הוא הולך לסוף לפסוק שהוא בעצם בשביל זה הבאתי את כל המאמר הזה היום כי זה שייך לפסוק שלנו שקראנו היום בכוהלת הדאוד הכתיב ויש אחד ואין שני ובן ואח אין לו תראו איך הוא מפרש את הפסוק הזה על פי הקבלה והוא אומר
פירוש בכל הגימור אבסגרמה יש אחד יש זה תמיד המספר הראשון יש יש ישות המספר הגדול הוא האחד הוא הראשון העם זה העשרות של העין הוא הראשון סאג העשרות של השישים הוא הראשון מה של הארבעים הוא הראשון יש אחד האחד האות הראשונה היא היש היא הגדולה יש אחד ושני ואין שני יש אחד פירוש המספר המרובע נקרא יש לגבי המספר המואט הוא אחד פירוש אחד אות ראשון ואין רצונו לומר המספר המועט עין אין מלשון עין המספר המועט שני האחדות תמיד מופיע במספר השני
הבט של האב הגימל של הסג והאש של המה הוא בן אבל של שם ובן רצונו לומר מפני מה בשם באן המספר מועט קודם כי אך אין לו אח זה 1000 חית אין לו 9 אז לכן אני לא יכול לעשות אותו בנון בית אלא אני צריך לעשות אותו אח בגימטריה טיט אין לו אין לו לא תגיע איתו אף פעם ולכן נכתב בנק בנון פשוטה ויהיה גם כן מספר טיט ודיין