ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

אלוקים עוזר לנרדפים

מַה שֶּׁהָיָה כְּבָר הוּא, וַאֲשֶׁר לִהְיוֹת כְּבָר הָיָה, וְהָאֱלֹקים יְבַקֵּשׁ אֶת נִרְדָּף 🔹 גם אם צדיק רודף את הרשע הקדוש ברוך הוא עוזר לרשע כי הוא נרדף 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ג פסוק טו 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

קהלת פרק ג פסוק טו מה שהיה כבר הוא ואשר להיות כבר היה והאלוקים יבקש את נרדף
העברית פה היא עברית עתיקה
מה שהיה כבר הוא באשר להיות כבר היה זאת אומרת מה שצריך להיות אנחנו כבר מכירים מהעבר והאלוקים יבקש את נרדף
אני חושב שהחלק האחרון של הפסוק הכי מובן אלוקים מבקש את מרדף זה מילים מאוד ברורות אבל
גם החלק הראשון של הפסוק הוא די ברור אז אני רוצה לומר אותו במילים עבריות צחות ופשוטות הקדוש ברוך הוא ברא את העולם
ובתחילה כשברק הקדוש ברוך הוא העולם היו כמה וכמה דברים שאין לנו אותם עכשיו למשל השמש שיש לנו היום זו לא השמש שהייתה אז מתי זה השתנה במוצאי שבת
זה הסיבה שאנחנו מדליקים מאורי האש במוצאי שבת נעשה חושך בעולם מאותו האור
שהקדוש ברוך הוא ברא בו זה היה אור מיוחד כזה שהאדם היה יכול להסתכל ולראות מסוף העולם ועד סופו
עור מיוחד עור לא נתפס לא האור הרגיל דבר נוסף שהיה אז ואין לנו היום
הנוכחות של האדם הראשון בגן עדן
והפטור שהיה לו מכל טרדות שהם היה פטור מלעסוק בשום דבר היה משוחרר לחלוטין ואילו אחרי שיצא האדם הראשון מגן עדן אז הוא יצא לעבוד את האדמה עם כל מה שזה כולל
אומר התנך אומר שלמה המלך שמה בהתחלה היה זה מה שיהיה
זה יחזור שוב
אבל עיקר הבשורה היא שמה שהיה יהיה ולא עוד מה פירוש ולא עוד כל מה
שצריך להיות מאז ערש הבריאה עד אחרית הימים הכל את מין הקדוש ברוך הוא בתוך העולם הכל
כמו שכתוב עולם על מילואו נברא העולם נברא עם כל ההמצאות והפטנטים והדברים שאנחנו צריכים לו הכל יש כבר בתוך העולם אנחנו רק הולכים ומגלים כל הזמן דברים נוספים שכבר ישנם בו או ביבשה או באוויר או על הגלקסיות על לא משנה אנחנו כל הזמן מגלים דברים שכבר היו בתחילה
ושלמה בעל הודיע לנו שמה שהיה יפה וטוב בעבר כבר הוא דע לך שהוא גם נמצא עכשיו באיזשהו מקום רק שהוא לא גלוי לעינינו למשל לאור
ואשר להיות כבר היה מה שיהיה באחרית הימים כשיבוא המשיח דע לך שזה כבר היה כשאדם הראשון היה בגן עדן זה כבר היה אז והאלוקים מבקש נרדף אז מה הקשר בין המשפט
מה בין המשפטים מה מה הקשר התשובה היא כך משה רבינו
מגיע לעם ישראל במצרים ואומר להם שהקדוש ברוך הוא הולך לגאול אותכם או התגלה אליי הוא אמר לי שהוא הולך לגאול אז הם אומרים לו מה שמו
אז הוא בא לקדוש ברוך הוא ושואל
אם ישאלו אותי בני ישראל מה השם שלך מה אני אומר להם אומר הקדוש ברוך הוא למשה רבנו תגיד להם אהיה אשר אהיה זה שמי יש פירוש שרע שמפרש אבל אנחנו נלך בעקבות הפירוש של הפסוק כאן בקוהלת של שלמה המלך אהיה אשר אהיה מה שהיה הוא שיהיה אני רוצה להודיע להם תסתכלו על יעקב אבינו
שעשם שנא אותו
הסב רדף אותו האלוקים מבקש נרדף הקדוש ברוך הוא תמיד מרחם על אלה שנרדפים אז תדעו שכשם שככה היה בעבר כך יהיה בעתיד
אהיה אשר אהיה אתם היום נרדפים אתם היום סובלים דעו לכם זה לא יהיה לנצח מי שנרדף ומי שסובל עוד מעט הוא יצא מזה אני אדאג שהוא יצא מזה רשי אומר על המקום אהיה אשר אהיה כמו שהייתי איתם בצרה הזאתי אהיה איתם בצרה אחרת
ומשה רבינו תמה האם זה הקדוש ברוך הוא בא להודיע להם שיהיה להם או צרות לפי הפירוש הזה שאני מציע עכשיו הקדוש ברוך הוא לא בא להגיד שקשה שהיית איתכם בצרה זה
אהיה איתכם בצרה אחרת אלא הוא בא להגיד כשם שהייתי בצרה באהבה עם אבותיכם כך אהיה איתכם בצרה הזו כי אני תמיד מבקש את אלה שנרדפים את אלה שסובלים ואלה שסובלים תמיד אני מושיע אותם זו דרכי ולא רואים את זה בדרכה הראשונה לא רואים את זה בשעה הראשונה אבל בסופו של דבר זה מגיע וזה המסר שרצה הפסוק וזה הקשר בין תחילת הפסוק לסוף לסוף הפסוק
מה שהיה כבר זה מה שיהיה והעולם על מילואן נברא ואלוקים מבקש נרדף זה הסדר של הבריאה שאלוקים מבקש נרדף זה היה בעבר וזה מה שיהיה בעתיד
זה המהות של הפסוק שלנו היום
במדרש ואומר דבר שאנחנו
ממש צריכים להתעמק בו אומר המדרש אלוקים יבקש נרדף אפילו צדיק רודף צדיק אלוקים יבקש נרדף אפילו רשע רודף צדיק אלוקים יבקש נרדף אפילו צדיק רודף רשע אל הקדוש ברוך הוא תמיד תמיד יבקש
הנרדף זה מין משהו כזה שטבוע בדי-אן-איי של הבריאה שמי שנרדף הקדוש ברוך הוא מבקש אותו ככה זה אקסיומה ובא האדמור הזקן ב-1 מהמכתבים שהוא כותב לחסידים שלו והוא אומר תשמעו חסידים יש איזה אדם אחד שהוא סובל רודפים אחריו מי שיעזור לו יקיים את המצווה של אלוקים יבקש נרדף עד שלא ראיתי את המכתב הזה של אדמור הזקן אני מודה
מתוודה בפניכם חשבתי שאלוקים הוא זה שמבקש נרדף האדמור הזקן מחדש שאלוקים מבקש נרדף זה פשוט אבל גם אתה כבן אדם שמצווה להידבק במידותיו של האלוקים יש לך מצווה לבין
ולהושיע אותו יש לנו מצווה ייחודית כאן בארץ ישראל שלא קיימת בשום מדינה שהיא עם עבד עם אדם מה שנקרא
נמלט אדם רצח אדם גנב אדם חמאס הוא נמלט עבד שבורח מאד ונמלט
אלינו פה לארץ זה פסוק מפורש בתורה לא תסגיר
מדינת ישראל היום חתומה על כל כך הרבה אמנות שעומדות בסתירה לפסוק הזה אבל ברמה העקרונית הסדר הפשוט הוא זה שלמה מה הסיבה אם הוא נרדף אותו אחד אם הוא נרדף אתה צריך לבדוק אם הוא נרדף או לא אבל אם הוא נרדף אז אל תסגיר אותו לאדונות להוציא אותו מכאן או לא להוציא אותו מכאן מצווה להוציא אותו מכאן השאלה אם להסגיר אותו לאדונו זה ביטוי הפסוק להסגיר אותו לאדונו זה
דבר נפני
שוב למה כי אלוקים יבקש נרדף כי הקדוש ברוך הוא הוא זה שמחפש את הנרדפים והוא מצווה אותנו
בתור המייצגים שלו בעולם הוא מצווה אותנו להיות כאלה שנאמנים וזה בעצם מה שהאדמור הזקן אומר לחסידים שלו יש פה אדם נרדף אתם צריכים לעזור ולסייע לו
הרבי בשנת תו שין למד וו אמר סליחה ובשיחה שלו הוא הכניס כזה דבר
שפשוט איך אומרים עוד חידוש עוד עוד דבר שהוא מדהים הוא אומר מה אמר המדרש
אלוקים יבקש נרדף אפילו צדיק רודף צדיק אפילו רשע רודף צדיק אפילו צדיק רודף רשע
אז הוא אומר תדע לך שבקטן כל אדם שנמצא בבית האסורים נמצא במעשיו
אז בעצם החברה הכניסה אותו לשם מפני שהוא אני מאמין שעשו את זה בצדק ויושר בוא נאמר שכן הוא לא צדיק גדול
אולי הוא ההפך מהצדיק אבל כיוון שהוא עכשיו נרדף אלוקים יבקש נרדף
הוא אומר שזה גם ביחס לאדם שהוא רשע ומי שעודף אותו זה הצדיק גם כאן יש את האלוקים השתדל לעזור לו בתוך הבית סוהר שלו בתוך האיסורים שלו כי אלוקים יבקש נרטף
זה אקסיומה כזאת אנחנו למה אני מביא את כל זה כדי ללמוד את היסוד של הפסוק הזה שמביא לנו שלמה והאלוקים מבקש נרדף שזה מאוד מאוד עוצמתי
זאת אומרת זה גם כשזה לגמרי לא מובן צדיק רודף אחרי רשע צריך לרדוף אחריו אולי אפילו יש לו ציווי לרדוף אחריו אולי באמת צריך למגר את הרעמי העולם
ואף על פי כן אנחנו נתייחס אלוקים יחפש אותו אלוקים יבקש אותו ואנחנו נצטרך להבין זה לא זה לא אומר שהצדיק צריך להפסיק מלרדוף אחריו אבל זה לא אומר שהקדוש ברוך הוא לא יבקש את הנרדף
שני הדברים האלה יילכו במקביל ושניהם נכונים
אני רוצה לתת המחשה לצדיק רודף אחרי צדיק המחשה שנתן אותה
רבי ירוחם ליינר הוא האדמור מירזי הוא כותב יש לו מאמר שהוא כותב שולחן ערוך הרב בעל בעל התניא זה שם המאמר ושם הוא מספר
שהגאון מוילנה הבטיח
לבנו שהוא יכתוב שולחן ערוך
הוא יכתוב שולחן ערוך ובשולחן ערוך הזה הוא יפתור את כל השאלות ואת כל הבעיות והוא לא ישיר שום דין בספק כך הוא הבטיח
זמן קצר לפני פטירתו בנו שואל אותו אבא ואיה ותחתך אמר לו
הגאון לא מרשים לי מן השמיים
הוא באותו הזמן שאמר הגאון לא מרשים לי מן השמיים נתעורר המגיד ממזריטש רבי דוב ממזריש לכתוב שולחן ערוך ובחר בתלמידו בעל התניא ונתן לו הוראה לכתוב שולחן ערוך והוא כתב השולחן שלו התפרסם כי השולחן ערוך הרב בתפוצות ישראל יסוד הזה הוא ממש מעניין ממשיך את זה הרב ליינר אני לא הייתי אומר דברים כאלה בכוח עצמי
האדמור
מרזין אומר ככה
הגאון מוילנה צדיק
כן אבל הוא רודף
הוא רודף והאלוקים יבקש נרדף באותה העת שהוא רדף לא לא ניתנה רשות מן השמיים לכתוב שולחן ערוך ואלה שהוא רדף אותם המגיד הוא בעל התניא קיבלו רשות משמיים לכתוב שולחן
הוא ככה הוא כותב בספרו אני לא הייתי אומר את זה לבד למה אני אומר את זה
מפני שגם כאשר אנחנו צודקים כדאי לנו מאוד מאוד מאוד לא להיות רודפים זה הפסד
הפסד זה לוקח כוחות רוחניים זה המסר שאני רוצה להעביר אלוקים מבקש נרדף זה לא דבר כדאי להיות מן הרודפים בהמשך
אנחנו עוד נרחיב בזה קצת יותר וכל ספר התהילים כל כולו מדבר על נקמות ועל כל מיני דברים כאלה שדוד המלך רוצה לעשות ובפועל הוא לא עשה זה מין כעס שהיה בפנים זה לא היה הסדר הנכון
זה לא דבר שצריך אותו כמו שאומרים למסד בהחלט שלא נשאלת השאלה מה הוא היסוד לך אלוקים מבקש את נרדף מדרש רבה בפרשת אמור מדרש רבה בפרשת אמור מספר לנו מה שקראנו בשני פרשיות קודמות על קיין ואבל
כשאנחנו קוראים בפשט אנחנו נדמה לנו שקנאה של קיין באה לאבל כתוצאה מזה
שהקורבן מנחה של אבל התקבל והקורבן מנחה של קיין לא התקבל כשאנחנו מבינים שקיין הביא את הבררה ואבל לוי את חלביהן את הדברים הטובים ולכן זה התקבל ולא התקבל המדרש אומר שהקנאה של קיין הייתה מוקדמת
היא היתה הרבה קודם היא לא הייתה שייכת לקורבן+ יותר אומר המדרש מדרש רב פרשתאמור פרשה כאף זין שבגלל שהבל היה נרדף מקין לכן השם שעה לקורבנו
הקדוש ברוך הוא שאל לקורבנו של אבן בגלל שהוא נרדף לא רק בגלל שהוא הביא כמו שאומרים ואומר המדרש אבל מה זה שכתוב בפסוק שהוא הביא מרצון או מחלביהן אז הוא מפרש לך את הפסוק ככה הוא הביא מן הצון שצון בטבעם הם כפופים
ואלוקים יבקש נרדף לא שקין הביא משהו נחות ואבל הביא משהו מובחר זה גם פירוש אומר המדרש אבל יש פירוש נוסף 70 פנים לתורה
אבל הביא דברים שמבטאים את הנפש שלו נפש שפלה
קיין רדף אותו שנא אותו כינה בו ואבל היה הנרדף אלוקים מבקש נרדף לכן הקדוש ברוך הוא קיבל את הקורבן של אבל ולא קיבל את הקורבן של קיין
זה זה זה כאן אנחנו מוצאים את את הפעם הראשונה אולי את האלוקים מבקש נרדף בבריאה כולה
בא האדמור הצמח צדק ושואל למה בסיפור הזה על קיין ואבל הוא שואל למה מה קרה
אז הוא אומר מינוח קבלי
הרודף
הוא תמיד דין וגבורה
הנרדף הוא תמיד חסן ומכיוון שכך אלוקים מבקש נרדף
זה משפט
אם הבנו הבנו אם לא הבנו לא הבנו אבל יש לנו עם המשפט הזה דין ודברים זאת אומרת זה לא לגמרי מובן זה לא לגמרי סוגר לנו את הבעיה
כי אנחנו שומעים שאלוקים מבקש נרדף גם כשאחד צודק הרודף הוא צדיק והנרדף הוא רשע בסיפור של קין ואבל אז קין מצוייר כי האיש הרע והבל כי האיש הצדיק האיש הרע היה הרודף והאיש הטוב היה הנרדף
אז אתה יכול להבין למה אלוקים מבקש נרדף אבל כאשר האיש הטוב הוא הצדיק האיש הרודף הוא הצדיקדיק
האיש הנר
עבור הרשע וגם שמה אומרים לי אלוקים מבקש נרדף זה דבר שטעון הסברה זה דבר שההסבר של החסד והגבורה ככה במובן הארטילאי שלו לא מחסה לנו את העניין בצורה מלאה
תורת החסידות בהמשך לאיזה שהוא הסבר שמסביר הרבי על זה שהעולם נברא על מילואו ושואלת שאלה כזו מה זה נקרא עולם על מילואו נברא בוא ננתח את המשפט הזה עולם נברא מלא אז מסבירים ככה
בבית המשפט רואים את זה הרבה
שאתה רואה את הויכוחים על ניסוח של חוק
שחוקקו בעבר למשל מה שעסקנו עכשיו זה היה חוק שיפוט בתי הדין הרבניים בתו שין יוד גימל חקקו כזה חוק ונתנו להם סמכויות ובאיזה שהוא שלב התחילו לקצץ להם את הסמכויות
חלק מהסמכויות שנתנו להם זה נישואים
עכשיו אחר כך נוצרה שאלה ביחס לנישואים מחוץ למדינה
כשבן אדם ניסה מחוץ למדינה האם הוא יכול להתחתן ואז הוא יבוא הוא ייחשב כנשוי אז לפי לפי כשקוראים את החוק של תו שין יוד גימל אז
בצורה ברורה שהחוק אומר שגם אם יבוא מישהו מי יחליט האם הוא נשוי או לא בתי הדין הרבניים
אבל בית המשפט עקף את החוק הזה הוא טען שכיוון שמדינת ישראל חתמה איזה אמנה עם כל מיני מדינות שהם שהמדינה תכבד נישואים של מדינה אחרת
אז בעצם היא עקפה היא לא התייחסה לחוק הזה אבל מתייחסים למילולים של החוק וכאן התחילו מה שנקרא ריבים אינסופיים וזה הרבה שנים היה איך
לפרש את המילים של חוק הרבנות
ואיך אומרים כשאני קורא את הדברים אני לא יכול שלא להתרשם שבאמת המחוקק לא חשב על הבעיה שיכולה להיווצר מצורת הניסוח שלו ואם היית שואל אותו היום הוא היה מת להוסיף מילה לשנות מילה ורק אל תריבו על זה אני
לו ברירה זאת אומרת זה הניסוח עכשיו צריך להתמודד איתו עכשיו כשבני האדם עושים דבר והם לא יודעים מה יהיה בעתיד אז הרבה פעמים כשהם יוצרים איזה שהוא דבר הדבר
מצריך טלאי ומצריך עוד תיקון+ משהו שלא חשבנו ונסיבות משתנות וכביש עוקף חוק וכל מיני כאלה דברים כדי להמשיך הלאה ולצעוד בחיים מתוקנים זה טבעו של שכל אנושי ככה שכל האנושי עובד
אבל הקדוש ברוך הוא שברא את העולם הוא ידע כל מה שיצטרכו הוא ידע כל מה שיקרה כל מחלה שחלילה יכולה להיווצר והוא טמן בתוך כל הקוסמוס הזה הוא טמן בתוכו את הפתרונות את הגילויים המתאימים כדי שיהיה אפשר לתקן את המחלה או לרפות את הכאב וכדומה ובכל תחום בחיים זה ככה
אז החסידות תמיד מדגישה
שהקדוש ברוך הוא ידע את העתיד מהתחלה אז לכן אצלו יש משהו שלם אז אני הקטן בא ושואל שאלה רגע הקדוש ברוך הוא לא ידע שהאדם הראשון יחטא הקדוש ברוך הוא לא יהיה ידע שהוא יצטרך להוריד את הווליום של השמש בטח שהוא ידע את זה למה הוא לא הוריד את הווליום מההתחלה
זאת אומרת כאילו למה הוא יצר את העולם כאילו במין לב אל אחד כאילו העולם
בגן עדן תשמע אם תאכל מעץ הדעת תישאר פרועים לו אני אעיף אותך מפה ואני מסדר לך ששלוש שעות לא תצליח להתאפק ועכשיו אני זורק אותך החוצה וכל העסק עכשיו מתחיל להתגלגל כמו שאומרים ביחסיות
בהתאם לחטא הזה שאתה עשית רגע אתה ידעת את זה מראש אז למה התחלת איתי עם עץ הדעת
למה התחלת איתי עם גן עדן למה התחלת עם כל הסיפור הזה זרוק אותי למדבר תגיד לו תשמע בראתי אותך קוץ
דרדר תצמיח תתחיל לעבוד איך אמר פעם רב לוי יצחק מברדיצ'ב את העולם הזה אומר לקדוש ברוך הוא שם אותה מול העיניים את העולם הבא ואת גן עדן שם בספרים ועכשיו אתה בא לבן אדם ואומר לו תתגבר על היצר הרע שלך איך הוא התגבר את העולם הזה
הוא רואה איזה מוחשי את העולם הבא הוא לא רואה זה לא מוחשי אז מה אתה רוצה ממנו
זה לימוד סנגוריה אבל ברמה השכלית באמת דבר שטעון ביור אם אתם אומרים אם טוענת
שהקדוש ברוך הוא ידע מה שהולך להיות הוא ידע רק את הטוב או ידע רק את הרע או גם את הרע במובן שהוא ידע גם את הרע את הכל הוא ידע אז למה הוא לא לקח בחשבון את הרעש שהולך להיות כי תמיד מספרים לנו הוא לקח בחשבון שיצטרכו ככה שיצטרכו ככה הכל הוא הכניס באדמה באוצרות הטבע וזה בסדר בוא נגיד שאני מסכים עם זה אבל אבל יש גם דברים רעים יש גם דברים רעים אז אולי היה צריך לברוא את העולם למשל
מעדן כתחילה זה דבר שהוא מיותר היה לנו לגמרי בשביל מה אנחנו צריכים כמו שאומרים את הסבל הזה וזה תחליט
אתה בעל הבית נכון תחליט למה אתה צריך להיות כזה כאילו
אתה זורק עלינו את כל העניין בשביל מה אתה צריך את המשחק הזה ודוד המלך אומר בתהילים בלי להתבייש נורא עלילה על בני אדם עלילה אתם יודעים מה זה עלילה איך אמר אחד הצדיקים פעם אם אדם הראשון לא היה אוכל את התפוח אלוקים היה דוחף לו את התפוח בתוך הפה
זה מה פירוש אתה אתה תכננת את זה כולנו אנחנו מכירים אותך שתכננת את זה אז למה אז למה אתה אז למה אתה מספר כאילו זה אחרת
כאילו למה אתה מתאר את זה אחרת
באה תורה את החסידות ואומרת רעיון עמוק והרעיון שלה אומר ככה
הקדוש ברוך הוא ידע מה שיהיה וידע את הרע אבל הייתה לו ברירה להציב ביסוד של העולם מכיוון שהעולם הזה הוא מוגבל הוא צריך יסוד אחד אתה לא יכול דבר בריא לבנות על 10 יסודות אתם יודעים מה שאומרים לשים רגל אחד על השולחן הזה ורגל אחד על השולחן אחר וכל רגע שולחנות יזוזו זה לא יציב אתה רוצה שיהיה משהו יציב
צריך יסוד
והיסוד צריך להיות אחיד הקדוש ברוך הוא היה לו ברירה לברוא את העולם או במידת הדין או במידת החסד או במידת הגבורה או במידת החסד זה היה הייתה לו אפשרות
בהתחלה הוא רצה לברוא אותו במידה עדין אחר כך בסופו של דבר הוא בחר שהיסוד של העולם צריך להיות חסד היסוד של העולם צריך להיות נתינה
צריך להיות זה היסוד לעולם חסד יבנה זה היסוד של העולם עכשיו
אחרי שהקדוש ברוך הוא קבע את העניין הזה שהיסוד של העולם הוא חסד בא האדם ובלבל טרף את הקלפים
מה זה בא אדם וטרף מתוכנן מתוכנן נעשה בלאגן
אתה לרגע לא יודע מה יותר טוב הגבורה הדין או החסד הזה לכל אחד מאיתנו היו מצבים שהוא חש בתוך עצמו אני עכשיו לא מעניין אותי שום דבר אני עכשיו הולך להיכנס בו ולא מעניין אותי כלום
רגע להיכנס בו זה חסד או גבורה זה גבורה אז רגע ידידי נכבד תשמע זה לא היסוד של העולם
זה לא זה לא אל תספר לי מה היא היסוד הוא רק מכות יבין עכשיו שהוא יקבל את זה הוא יקלוט רק ככה נעבוד איתו
זאת אומרת האדם הזה יכול לחשוב שהדבר הכי נכון שהוא יכול עכשיו לעשות זה לתת לתת גבורות ונראה לו שזה שזה התיקון עכשיו איך זה קרה שהוא יכול האדם להיות מבולבל ברמה כזאתי אומרים לך אתה יודע איך זה קרה
זה
מעל חטאץ הדעת מי חטץ הדעת מתבלבל אז אנחנו מתבלבלים אנחנו לא יודעים החסדיקה הגבורה היכה מה התפקיד של האדם לפעמים נראה לנו ככה לפעמים נראה לנו ככה נעשה בלאגן אבל מה הסוד
שכשברא הקדוש ברוך הוא ברא את החסד כעיקר החסד הוא היסוד יש לנו ביטוי בחזל אתם הולכים לשמוע על הביטוי הזה פירוש חדש
חוזרות חוטרה האווירה העיקר הקאי תזרוק מקל באוויר הוא תמיד ייפול על יקרו
מה זה נקרא אתה לוקח מקל של מטאטא אתה לא יכול עכשיו לדעת באיזה צד היו השורשים של המקל כשהוא היה אילן היו בצד הזה או בצד הזה זורק אותו באוויר בצורה ניטרלית הצד שייפול על הארץ
קודם הוא נמשך לשורש שלו קודם זה הצד שהשורש היה בעבר שם זאת זה ייפול
מה זה חוט רע מקל
מקל מה זה זה מידדים מידת גבורה זה סמל
זרוק חוט רע אווירה העיקר הקאי תדע לך
שתמיד גם כאשר יהיה מצב של חוטרה בחיים
מידה של דין צו של קושי תמיד תמיד העיקר הקיץ תמיד הוא יפול בסוף על השורש על השורש של מי על השורש של העולם
שמה הוא השורש של העולם חסד תמיד כשיש איזה שהוא דין או איזה שהוא גבורה זה נבע מאיזה שהוא בלבול שנוצר כתוצאה מחץ הדעת ואחר כך כמו שהקדוש ברוך הוא הזרים את הדברים אבל
ב בשורש הוא חסד כיוון שהשורש הוא חסד תמיד הוא יתגלה
זה הסבר פנימי עמוק לנושא שאנחנו מדברים עליו עכשיו תמיד תמיד יתגלה חסד בסוף זה לא ישאר בגבורה מוחלטת תמיד מה כן
כמו מאז זה שמהות כן למשל
לא האדמה היא לא חסד אני רק הבאתי את זה כהמחשה האדמה היא לאו דווקא חסד יש לנו כלל כשזורקים דבר הוא תמיד ייפול על השורש שלו
השורש של העולם הוא חסד המקל הוא שורס של דין אז אנחנו אומרים שהקדוש ברוך הוא בשביל מה הוא הכניס אותנו קודם לגן עדן
בשביל מה היה צריך את זה הוא רצה לבנות תשתית שהתשתית של העולם היא
היא נתינה עיטוב בלי הגבלה בלי מצוות בלי אלא
כפייה אתה עושה מה שאתה רוצה זה היסוד
היסוד הוא כזה
אחר כך האדםחתה הוא צריך לתקן צריך לשמור את היד מצוות צריך לחפור לחרוש לזרוע זה אחר כך אבל תדע לך שכיוון שהעולם נברא התחילה על היסוד הזה זה תמיד יפה
זה ברמה הגלובאלית של כל החיים של כל הדורות אבל גם ברמה האישית האישית של האדם בתסריט האישי של החיים שלו זה גם כן ככה גם אם אתה בהתחלה זה חסד
כל ילד נולד איזה יופי וזה ונותנים לו ונותנים לו ונותנים לו אחר כך מתחיל כל מיני בעיות אבל תדע לך שהסוף של כל הבעיות הקושי
התחנה
שלהם זה שמהם ייצא משהו טוב ולמה זה קרה בגלל שזה הבסיס שעליו נברא העולם אילו הבסיס שעליו נברא העולם היה גבורה אז יכול להיות היה בן אדם שהיה רוקד ושמח כל החיים אבל תמיד הוא היה בסוף משהו רע ומופסד כי תמיד
מה שנקרא חוזרים לשורשים השורש עם השורש היה שורש שלילי אז תמיד אתה צריך לחזור אל השורש זה כלל אז אתה לא יכול לברוח מהכלל הזה
וזה ככה אנחנו חיים ומתקיימים בו
לפי זה
שאלנו שאלה
צדיק רודף אחרי רשע
אז לכאורה למה אלוקים יבקש את הנרדף
למה אלוקים יבקש את הרשע בגלל שהוא נרדף למה אבל באמת צריך לרדוף אחריו כשהמשטרה רודפת אחרי איזה אחד שעשה מעשה רצח זה לא נכון מצידה לרדוף אחריו זה כן נכון מצדה לרדוף אחריו אז אז במקרה הזה אני יכול להמחיש
המשטרה צדיק והרוצח רשע ואף על פי כן אלוקים מבקש נרדף ככה ככה זה אז מה המשמעות של זה
מה מה עומד מאחור זה
זה לא אז עוד פעם אני חוזר שיהיה הנקודה הזאת חייבת להיות ברוך כדי שלא יהיה לנו קונפליקט בתוך החיים המשטרה מה שהיא עושה צריכה לעשות ואתה רואה שממשיכים לקרוא לצדיק זה צדיק
אבל הטבע של הבריאה אין מה לעשות הטבע של הבריאה שורז של הבריאה העיקר של הבריאה מה היה היה חסד
אז אין ברירה גם במצב כזה שהשכל אומר
שצריך למגר את הרעל לחלוטין תדע לך שגם שם אלוקים יבקש נרדף אני רוצה לספר לכם סיפור ככה מעשה שמספרים על איזה גנב אחד שהיה או
גונב ואחרי שהיה גונב ככה מספרים זה אגדה אני לא יודע עד כמה היא נכונה אבל בתור אגדה להמחשה לנושא שלנו זה אגדה טובה אחרי שהיה גונב המשטרה הייתה מחפשת אחריו
הוא היה גונב מגוי אני לא חושב שזה מותר לגנוב מגויים על פי ההלכה זה אסור אבל לא היה גונב מגויים ואחרי זה המשטרה הייתה מחפשת אחריו ואז היה ניגש אל הבעל שם טוב ככה מספר את האגדה
אז אתם יודעים שהסיפור לא שואלים שאלות גם אני לא שואל עליו היה מגיע לבעל שם טוב והיה אומר מה זאת אומרת רודפים אחרי הבא שם טוב היה אומר להם לא יראו אותך וככה היה כמו שאומר הולך רואה ואינו נראה פעם
פעמיים 3 יום אחד הוא עשה כזה גניבה גניבה גדולה
וואי וואי וואי וואי והם החליטו שהמשטרות לא מפסיקות לחפש אחריו והוא מגיע למזיפוש ככה ומשטר בכניסה ביציאה איך הצליח להתפלח זה היה הוא מגיע הוא רואה אנשים חוזרים מבית קברות
הבעל שם טוב נפטר
הוא מגיע הוא שואל את התלמידים הבעל שם טוב השאיר מישהו אחריו אז הם אומרים לו כן יש רבי אפרים אסדליקוק יש רבי ברוך מבזי בוז ויש אתה יודע
אז הוא הולך אליהם והם
גנב
הרבי ברוך ממז'י פוז היה ההפך מהבעל שם טוב הבעל שם טוב היה חסד הוא היה גבורה
פעם שאלו אותו שצאו אצלו ספר הזוהר אז למה הוא כל כך גבורות אז ראו בית ספר זוהר כתוב ככה כתוב האור שהאדם הראשון היה מסוף העולם ועד סופו הגשם גנז אותו בתורה בספר הזוהר זה נמצא
זהו היה כתוב איט גבורה ואיט גבורה והיא גבורה דעירב ברוך הוא
גבורה ויש גבורה ויש גבורה שנקראת ברוך זה כאילו היה השבר גבורות בקיצור הגנב הזה מגיע
לצאצאים של הבעל שם טוב גנב עף מפה
מה אנחנו יכולים לעשות אז הוא
רץ לקבר של הבעל שם טוב ונפל על הקבר הוא התחיל לבכות והוא בוכה לבעל שם טוב אומר לו רבה אתה השארת פה רק צדיקים שאוהבים צדיקים אבל אבל צדיקים שאוהבים גנבים כמוני לא אין פה אין לי מה לעשות פה בחיים אז הוא נפל שם
הוא נרדם על הקבר ואז הבעל שם טוב התגלה אליו הבעל שם טוב אמר לו תלך לנכד שלי ותטגיד לו אני אומר לך עכשיו אני אגיד לך תורה
שהוא שמע את התורה הזאת ממני היום איך אומרים ברוח הקודש וכשהוא יראה שאתה יודע את התורה הזאת אז הוא יסכים והוא יבין שאני הורתי לך והוא יסדר אותך כן זה איך אומרים כביש עוקף גבורה
הם בעל זה טוב אז שוב הסיפור הזה יש הרבה שאלות לשאול אבל מה מה
כי אני מנסה רק רק להתאים מה זאת אומרת גנב סוף גנב לקלייה מה אתה עושה לו פרוטקציות מה זה פה זה לא מסתדר אבל איך אומרים היסוד של העולם זה חסד היסוד של העולם באיזה שהוא מקום זה שאלוקים יבקש נרדף
הבעל שם טוב ראה את זה כן
הוא ידע שאותו גנב דרך אגב ההמשך של הסיפור היה זה שאותו אחד אחרי שהוא שמע תורה מהבעל שם טוב שהוא שמע בשמיים והוא הפסיק לגנוב זה פלא פלאות כל השנים הבעל שם טוב
אתה עושה לו ניסים והניסים לא שינו אותו הוא שנה פעם אחת תורה וזה שינה אותו חברה למה אני אומר אני יכול לשבת לספר לכם סיפורי מופתים כל הלילה
אבל משהו אחד תורה שומעים זה משנה את הבן אדם משנה את המידות שלו לחלוטין כן זה
הסיפור אל תשאלו שאלות גם אני לא מבין את הסיפור הזה זה בדיוק העסק שקרה אחרי אחרי החסד הגדול
אני תיארתי כשסיפרתי אז אמרתי שבהתחלה היה קול נקי ואחרי שהיה הקול נקי התחיל הבלאגן הבלאגן התחיל כל כך גדול שאנחנו כבר לא יודעים מה זה טוב מה זה רע מה זה חיובי מה זה שלי אנחנו לגמרי לא מבינים איפה אנחנו נמצאים עד כדי כך שיכול להיות מצב
נתתי דוגמה שבן אדם יכול לחשוב שלתת פליק
לחבר שלו
זה תנועה של גבורה זה הדבר הכי נכון שיכול להיות עכשיו וכל זה נובע מזה שנעשה בלבול על החסד הזה זאת אומרת הקדוש ברוך הוא מה אני בא לענות אני בא לענות למה הקדוש ברוך הוא זה שיש יצר וזה שיש כאן עבודה
אני לא מבין מה אתם חושבים כאילו זה המענה שאומרים באתם פה לגן עדן באתם פה לבית מלון לעולם הזה באו כדי לעבוד זה לכאורה הדבר הכי פשוט ומה זה לעבוד אם אין לך שום נטיות אחרות אם אין לך שום
יצרים אחרים אם אין לך שום מלחמה וקונפליקט פנימי אז איזה אז איזה בנייה יש לעולם חזל אומרים שללא היצר ולא הקנאה וללא הזה העולם לא מתפתח זאת אומרת שיש לו גם כן איזה שהוא פן חיובי שצריכים אותו בעולם
כל השאלה הייתה רק הצד ההפוך אז אם אתה יודע שיש יצר בוא נתחיל עם היצר קדימה למה צריך את הגן עדן בהתחלה שמה אתה צריך את הכאילו מתחילים דף חלק כמו הילדים משחקים פראיירמן אז קודם כל
להם פסולים בכלל אחר כך מתחילים פסולים פסולים פסולים פסולים וזה למה אנחנו צריכים את הדף החלק הזה תתחיל איתנו מההתחלה נולד יצר ננסה להתגבר עליו עובד עושה זה זה כל האתגרים פה בעולם למה אתה צריך להתחיל עם הטוב
התשובה היא שמתחילים עם הטוב מתחילים עם החסד מפני שאז יש לאן לחזור זה היסוד אם זה היסוד אז תמיד תמיד יסתיים בטוב איך אומרים שיהיה בסוף
חיובית אחת זה המסר של העולם זה מה שרצה שלמה להגיד שתדע לך שאלוקים יבקש נרדף גם כאשר האדם נמצא במצב נרדף דע לך עכשיו עכשיו אלוקים שומע אותו דווקא
דווקא אותו לאו מאזין דווקא אלא זה לא אומר שהוא לא צריך לתקן את מעשיו זה לא אומר שהרוצח לא ישב בכלא הוא ישב בכלא ואלוקים יהיה קרוב אליו
זה קשה לנו להביא לנו מבחינה מי שהיה בכלא יודע שזה ככה המדרש שואל שאלה
בפרשת אמור
המדרש אומר ככה האלוקים יבקש נרדף
מיהו הנרדף אברהם אבינו
מיהו הרודף נמרוד בגלל שאברהם היה נברא נרדף לכן בחר בו אלוקים
איזה שאלה מתעוררת ביד בראש כששומעים את המדרש הזה
זה כל מה שמצאתם באברהם אבינו ברוך השם שהיה נמרוד ושנימרוד רצה לשים אותו בכבשי הנש ברוך השם
אודות לנמרד
אברהם אבינו נבחר להיות האבא של העם היהודי אז איך אומרים צריך להגיד לו ישר כוח לנמרוד ככה יוצא מהמדרש מי שואל את השאלה שלי
שאלה הזו שכולנו שואלים אבל זה במאמר אחר הצמח צדק שואל את השאלה הזו מה קורה כאן והוא עונה תשובה כזו אתם צדק עונה שואל את השאלה הזאת והוא עונה תשובה כזו יוצאת מן הכלל
הוא אומר ככה
על זה אפילו לא הייתי יכול לחשוב בחלום על מה שהוא עונה מה הוא אומר
אומר האנשים בדורו של אברהם אבינו
היה להם בעיה עם אלוקים
הם האמינו שאלוקים קיים והם האמינו שהוא ברא את השמיים ואת הארץ
הבעיה שלהם הייתה שהם לא
האמינו שהוא מסתכל על מעשיהם של בני האנוש הקטנים שנמצאים על הכדור ובוחן את מעשיהם
מי היה כזה בצורה הכי בוטה במקרא
בלעם
בלעם
כתוב שהוא הסתכל על זה שהקדוש ברוך הוא מבחין את הצניעות שיש בעם ישראל ושפתחיהם לא מכוונים ויושב וממתין מתי יבוא טיפה שיוולד ממנה צדיק הוא אמר ככה מי שברא את השמיים ואת הארץ מסתכל בדברים כאלה
צפויה זה מלוכלך לא מתאים לו
בלעם ביטה את כל מה שכל עובדי העבודה הזרה חושבים מה הם חושבים
אלוקים ר על כל גויים השם אלוקים הוא גדול הוא לא מתעסק בקטנות תלכו להודו ותראו את אלה שמשתחווים לפיל ומקטירים לו ומקריבים לו ולפרה ול
דבר שקורה שם ותשאלו את האם עצמם לא יודעים אבל איך אומרים
המלומדים שבהם המורים שלהם תשאלו אותם הם יסבירו לך בטח אלוקים אבל הוא מעביר את ההשפעה באמצעותם למה אז התשובה היא כי הוא לא מתלכלך בקטנות
העולם הזה קטנה בשבילו הוא לא מתלכלך שם אז הוא מעביר את זה דרך כוכבים דרך המזלות דרך השמש דרך הירח דרך הפרות דרך הלווייתנים אני לא יודע מה דרך כל מיני דברים
זה היסוד של עבודה זרה
לאברהם אבינו על זה היה מלחמה אברהם אבינו טען אלוקים נמצא אצלי בבית אצלי בצלחת הוא נמצא ההשגחה פרטית סובבת אותי גם חוץ מכבודנו שאני נמצא בשירותים בכל מקום
הוא נמצא איתנו ולא כל הארץ כבודו לעת אתר פנוי מיני זה היה הטענה של אברהם אבינו והם חלקו עליו בנקודה הזו
הם טענו שאתה מבזה את האלוקים
אתה מוריד אותו מוריד מוריד אותו להשפתות אתה מוריד אותו לרמה שאומרת תורת החיזנות מה הייתה הטעות שלהם
אלוקים שלהם היה אלוקים קטן בתפיסה אלוקים קטן אתה יכול להגיד יותר יפה להכניס אותו לטרקלין יפה מאשר להכניס אותו לפח אשפה
מאשר להכניס אותו לשירותים מאשר להכניס אותו לכל מיני מקומות לא יפים עם ריח לא טוב אבל האלוקים של אברהם היה כזה אינסופי שבשבילו הטרקלין היפה והשירותים אותו דבר שניהם בזויים באותה מידה הם בכלל לא מתחילים וזה היה הויכוח
כמה גבהותו של האלוקים
הם טענו אלוקים ומיליון
מיליון לא יכנס לא יתלכלך על 1000 על 100
אלוקי אברהם אבינו טען אלוקים הוא אינסוף אינסוף בשבילו מיליון ואחד זה אותו דבר
אין שום אין פה קירבה המיליון לא התקרב אליו יותר מאשר האחד זה אין סוף אז אי אפשר להתקרב אליו ולכן אין לי בעיה להוריד אותו גם אליי למטבח
אין לי שום בעיה עם זה מפני שהוא אינסופי זה היה הוויכוח
בא הרבי הצמח צדק ואומר דבר כזה
אברהם אבינו בעצם היה נחשב
כאחד שמשפיל את אלוקים והם אמרו אלוקים לא מתייחס לשפלים
על זה הם רדפו אותו
הם רדפו אותו נמרוד רדף אותו על זה שאתה משפיל את האלוקים אז לכן אלוקים יבקש נרדף ובגלל זה הוא בחר באברהם אבינו
להיות האבא של האומה
לא בגלל שאברהם אבינו נרדף על כל מיני דברים אחרים אלא בגלל שאברהם אבינו נרדף על האמונה על העניין הזה נושא הזה דווקא זה בגלל זה אלוקים מחפש אחריו מה למדנו מהדברים האלה של הצמח
צדק כמו שהוא מסביר את המדרש למדנו יסוד מאוד מאוד מאוד חשוב עכשיו היסוד הזה הוא הכי הכי יפה מצד אחד מצד שני הוא הכי הכי עמוק
אנחנו צריכים טוב טוב להקשיב
הטענה היא
שכל פעם
שאנחנו רודפים אנחנו
קטנה אנשי נימרוד
כל פעם שאנחנו נרדפים אנחנו בקטנה אנשי אברהם מה פירוש
אם אתה רודף
מה פירוש אתה רודף אתה צדיק אפילו אבל אתה רודף
למה אתה רודף
אתם מכירים את הויכוח שהיה בין רבי אליעזר בן רבי שמעון רבי יהושע בן לוי
אבי לרבי אליעזר בר רבי שמעון טען צריך לתפוס את הגנבים והוא עשה השתדלות לתפוס אותם הוא שלח אותם לתליה
רבי יהושע בן לוי אומר לו למה אתה עושה את זה אז הוא אומר לו קוצים אני מכלה מן הכרם
אני מסלק את הרעים אומר לו רבי יהושע בן לוי משפט מחץ יבוא בעל הכרם ויחלה את קוציו
מה הויכוח הזה
הויכוח הפנימי זה עד כמה השגחה הפרטית שלו יורדת למטה
עד כמה אולי אני צריך להפשיל שרוולים ולטפל משהו לבד אבי אלעזר ברבי שמעון טוען יש לי כישרונות לתפוס גנבים אני יוצא מבית המדרש ואני הולך לתפוס אותם
רגע רגע רגע מיני נעה אותך תעזוב אותי ממינה אותי צריך לעשות משהו
בא רבי יהושע אומר לו זה לא התפקיד שלך והחכמים כולם הסכימו עם רבי יהושע בן לוי עם השיטה שלו
הייתה משטרה היה טיפול בא רבי אליעזר טען אני צריך לעשות בכוח מיוחד שיש לי תוספת יותר
אף אחד לא ביקש את זה יש סדר בעולם תן לה סדר להתנהל לא ביקשו את זה ממך
אתה תלמיד חכם ויש לך תפקיד שב בבית המדרש לא זה התפקיד שבשבילו ירדת לעולם מטפל בגנבים
לא זה זה היה המחלוקת לא שלא צריך לטפל בהם צריך לטפל בהם אז יש מי שממונה על העניין לא אתה צריך לעשות את זה הוא הלך
אתם רוצים דוגמה מאיתנו
גם אנחנו כאלה יש הרבה מאוד פעמים
איך אומרים יש אנשים כאלה שהשם חנן אותם
בכושר שליטה כושר של מנהיגות ועודף מנהיגות הצרמי צריך להרגיש שיש אנשים תחתיו שהוא רודה בהם במובן הגס או שהוא שולט עליהם ומכוון אותם במובן במובן העדין יש כאלה אנשים בשביל זה בשביל להוביל את האנשים האלה
הרבה פעמים הוא עושה דברים טובים הוא גם שליח של אלוקים אבל הרבה פעמים הוא לוקח סמכויות כמו שאומרים בעברית יותר מהגובה שלו הוא לוקח יותר ממה שנדרש אומרים לו אבל זה כבר יותר מדי זה מה רצית
אנחנו צריכים לעשות אם אנחנו לא נעשה אז מה יהיה אומרים לו תשמע אבל הדבר לא לא מוכרח
זה זה זה כבר זה כבר לא מוכרח יש מה שצריך
יש כבר אתה רואה שכפר פה זה האיך אומרים הדרישה שלו האופי שלו כאדם שהוא איך אומרים אסרטיבי אסרטיבי איך אומרים כזה איש כזה שהוא דומיננט+ יש לו סמכות באמת הוא איך אומרים הוא תופס את הקהל שלו מאוד טוב
אבל לפעמים זה איך אומרים זה עובר לא זה איך אומרים זה יותר מידי יותר מידי
אני זוכר שהייתי בחוץ לארץ לפני 20 שנה 25 שנה הגענו לאיזה בית כנסת
שמחת תורה ושליחות של הרב ולשמח הבית כנסת הקטן אז היה שם רב שהוא יהודי תלמיד חכם אז הוא אמר אז לצלח אלינו שלוחי איזה יופי הוא ישב עם הקהל שלו והתחיל לדבר
הוא עלה על הבמה והתחיל להגיד אה מלובבי שלח לנו ואיזה יופי
רבע שעה דיבר נו
ואחרי זה התחילו ההקפות ובין הקפה להקפה אומרת בקיצור לא הצלחנו לעשות שם כלום לא להרכיא את הקהל כי כשהתחלנו יותר מידי להרכיב אז הוא עשה טוב סתם טוב יותר מדי כבר צריך עכשיו לבוא רק אלפה שניה וגבאים איך אומרים אבל היינו צריכים לזרום איתו
כי ככה הרב שלח כי ככה רצה שנבוא לכאן אבל איך אומרים יש לפעמים דבר כזה ועל זה אני מדבר
אני לא מדבר על מה שצריך כדי שתהיה כמו שאומרים יש
משטרת מחשבות אתה מבין
ברוסיה ברוסיה של הימים ההם
רוסיה של סטלין הוא הצליח להעמיד כל כך הרבה בלשים
היה יהודי חכם שפעם ניגש אליו
הרב זבלאו רושם האינציקלופדיה תלמוד היא תיגש אליו פעם איזה אדם אומר לו מה אתה אומר על הממשלה
אז הוא היה חכם הוא הבין את זה אז הוא אומר אני אגיד לך משהו אומרים שברוסיה של היום 50% זה בלשים
אז תבין או אני בלש או אתה בלש אתה יודע מה עדיף לא לדבר על הנושא הזה
או איך שאתה לא אוהב לספר תמיד הוא אומר לי סטלין היה עומד בחלון והיה אתה מסתכל על האנשים קורא למזכיר שלו אתה רואה את כל האנשים האלה שהולכים ככה ברחוב
הם כולם חשודים
יש גבול כמו שאומרים צריך משטר לולי מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו זה ברור שזה ככה אבל אבל במינון
שהאדם פה אתה רואה שהאדם כבר הכניס את עצמו לתוך העסק זה נקרא רודף ואלוקים יבקש נרדף זה כבר יותר המחלוקת בין רבי יהושע בן לב אלרבי אליעזר בן עזריה זה האם זה נכלל בתוך ההשתדלות שאנחנו צריכים לעשות
או שזה כבר חורג את ההשתדלות שאנחנו צריכים לעשות בתור בני אדם רבי יהושע בן לוי טען שזה חורג רבי אליעזר ורבי שמעון טען שזה לא חורג חכמי ישראל היו עם רבי יהושע בן לוי בנושא הזה זאת אומרת צריך להיות איזה שהוא מינון עד כמה אדם חורג
האדם השפל האדם שמנמיך את עצמו האדם הנרדף בעצם תשימו לב זה נקודת הלוז בעצם זה שהוא נרדף הוא מגלה שאלוקים היה כאן זה שהוא בכלא אלוקים שם אותו שם
עצם זה שהוא נרדף הוא כאילו אומר הוא מגיע למסקנה זה משמיים זה צריך היה להיות אז לאן הוא הוריד את אלוקים עד הפשע עד הלא פשע או עד אוהד אני הגדול והנורא שלי
זה ירידה מאוד מאוד למטה הורדת את אלוקים עד למטה אז אתם יודעים למה אלוקים מבקש נערף כי הוא פרסם אלוקות בעולם
האדם
בעצם היותו נרדף בעצם זה שהוא נרדף הוא כאילו צעק את מה שצעק אברהם אבינו מה צעק אברהם אבינו אלוקים יורד גם לקום למקום האשפה
האדם הזה בסופו של התהליך ברגע שהוא מודה ממעמקים מתוך הנפתח לו מעמקים בנפש הוא הורידו גילה את אלוקים אלוקים נמצא גם ברא אלוקים נמצא גם בלוטוב גם ב גם בשיא של האשפה
אז הוא בעצם תלמיד של אברהם אברהם זה טען מתחילת הדרך זה טען אברהם זה היה ארי זה הוא רב עם נמרוד נמרוד טען אלוקים לא נמצא בבית הסוהר אברהם טען הוא כן נמצא בבית הסוהר כאשר האדם נכנס לשם והוא נרדף נרדף
לא רק במובן החיצוני הפיזי אלא נפשית הוא כבר הוריד את הראש הוא כיפץ את עצמו אז אם הוא קיפף את עצמו אז הוא הודה בעצם בירידה של הקדוש ברוך הוא עד למקום כזה אז לכן אלוקים חבר שלו
למה אתה
איך אומרים אתה שליח טוב אתה פרסמת פרסמת אלוקות בעולם רגע והערות מה איתך הרודף אתה רודף כמה שאתה צדיק אתה קצת בעטת בי אתה קצת שמת אותי בצד אתה קצת אמרת שאפשר להסתדר בלעדיי ואנחנו צריכים לקחת קצת את גורלנו בידינו אתה הרודף אז מה אתה רוצה ממך
אני אותך לא יכול לבקש יכול להיות שמה שאתה עושה זה דברים טובים אבל אותי שמת בצד
ואני חושב שזה
זה מסר שבאמת אנחנו צריכים לצאת איתו למעשה בפועל זה השורה התחתונה של כל הפסוק הזה ושל כל מה ששלמה המלך רוצה זה לא סתם ניחומים לנרדפים שאלוקים יבקש אותם זה מוזר לרודפים
תדע לך שכשם שאלוקים מבקש את הנרדף
ככה הוא לא מבקש את הרודף
כאשר זה מה שנדרש נו מילא אבל ברגע שזה יותר ממה שנדרש זה חנוכייה כבר זה זה כבר יותר
עברת טעם הטוב כמו שלא כמו שאומרים זה בהחלט שאתה כאילו עובד עבודה זרה בדקות אתה אומר אני לא חושב שאלוקים יצליח לעשות את מה שאני מסוגל לעשות פה
איך אמר פעם מישהו לילדים שלו שהוא או ככה מאוד רדה בהם אז אחד הילדים היה קצת ממולח אז הוא אומר לאבא שלו אבא אבל בקיצור שולחן ערוך לא כתוב כמו שאמרת לנו לעשות זה לא לפי ההלכה מה שאמרת אז האבא אומר לו בבית פה אני הקיצור שלך נמוך אז זה זה תסמונת של איך אומרים הוא כבר הוא כבר הוא כבר
כבר רודף זאת אומרת זה ואלוקים מבקש נרדף זאת אומרת זה הא אני חושב ששני הדברים שיש לפעמים שאנחנו משמשים כרודפים ואנחנו צריכים לדעת
ויש לפעמים שאנחנו נרדפים ואז שלמה בא ונותן לנו תפיחה על השכם ואומר תדע לך נחזור חזרה לפסוק תדע לך מה שהיה הוא כבר ואשר להיות כבר היה מעולם לא היה אדם שנשאר
במצב של הרדיפה תמיד הוא יצא משם אז אל תדאג זה ישתנה וזה מוחלט זה ברור כי מה שהיה הוא שיהיה ואף פעם זה לא ישתנה
איך רש י אומר את זה יפה אין הקדוש ברוך הוא משנה מידותיו בעולם זה הטקטיקה ככה יהיה וזה לא ישנה
המרדף צריך ל איך אומרים להרגיע את עצמו באמונה בקדוש ברוך הוא שזה ישתנה ובעזרת השם בקרוב כן
תבוא תבוא אבל אתה יודע מתי הוא הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא בורח ממנו אתה הקדוש ברוך הוא יכנס
הוא פותח למי שמפנה לו מקום
תתפנה בבקשה אני נכנס אני אין אני והוא דרים ביחד עם רודפים אני לא דר אני דרים נרדפים
זה זה הנקודה ברגע שהרודף יפנה את עצמו כרודף הקדוש ברוך הוא נכנס פנימה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא