ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

תשלום על אירוח בשבת

ראובן הזמין אצל שמעון ארוחות ולינה לאורחיו לשבת. חלק מהאורחים לא היו מרוצים ועזבו לפני שבת. כמה צריך ראובן לשלם לשמעון.

פסק דין

הנידון: תשלום על אירוח בשבת

בעלי הדין:

התובע – ר', ת"ז, פל', דוא"ל

הנתבע – ר', ת"ז, פל', דוא"ל

העובדות המוסכמות:

א. הנתבע התחייב לשלם לתובע על ארגון שבת ב… עבור 20 אורחים שהזמין, 245 ש"ח לכל אורח. התשלום כולל סעודות שבת, וארגון אירוח לשינה אצל משפחות. הסכום מתחלק כך: 150 לסעודות, ו-95 עבור הוצאות שונות של הארגון (למרצים, דלק וכו').

ב. שישה מהאורחים עזבו את ה… סמוך לשבת, לאחר שכל ההכנות עבורם נעשו, בטענה שאינם מרוצים ממקום הלינה שהוכן עבורם. הצדדים מסכימים שבשעה המדוברת לא היו אפשרויות רבות להציע להם כתחליף, ובפרט שהמדובר אודות "הכנסת אורחים".

ג. אורח נוסף הגיע אל עוזרו של התובע עם חבילותיו אחרי הדלקת נרות, הלה לקחו ברכב לבית מארחיו, אך באמצע הדרך התחרט האורח והחליט ללכת כעת למקום שבו התקיימו סעודות ואירועי השבת, באומרו שכבר יסתדר בעצמו להגיע לאותו בית מאוחר יותר. הנציג נתן לו פתק עם כתובת הבית. בפועל הוא לא סודר – התובע לא דאג לברר האם הסתדר (יש לקחת בחשבון שאדם שמגיע כאורח למקום לא מוכר, קשה מאוד להניח שיצליח להתמצאות בעצמו, בפרט ב… שאין שילוט ברחובות, ובפרט שסעודת השבת אמורה להסתיים בשעה מאוחרת – שאז גם לא תמיד יש במי להיעזר ברחוב), וגם לא דאג ליידע את הנתבע שלא הסתדר באופן ברור מבחינת שינה, כך שלמעשה הוא שהה כל השבת במסעדה ולא היתה לו מיטה להניח את ראשו.

הטענות:

התובע טוען שמאחר והנתבע הזמין 20 אורחים והתחייב לשלם עבורם, עליו לשלם את מלוא הסכום.

הנתבע טוען שאמנם ברור לו שצריך לשלם על האוכל של ששת האורחים שעזבו בסמוך לשבת, אך הוא דורש לקבל את המנות שלהם. כמו כן לדעתו התובע באוזלת ידו גרם לאורח הנוסף לא ליהנות מהאירוח לשינה, בכך שלא יידע אותו שאורח זה לא סודר לשינה עדיין, כי אילו ידע הוא מכך ודאי היה דואג לסדרו בעצמו, וכעת שהלה לא נהנה אין לו אומץ לדרוש ממנו לשלם עבור האוכל והארגון.

משא-ומתן:

אין ספק שהנתבע צריך לשלם על האוכל עבור כל 20 האנשים, כי זוהי ההזמנה שהזמין והיא בוצעה מצד התובע.

עזיבת ששת האורחים היתה סמוך לשבת לאחר שכבר טרחו עבורם בסעודה ובאירוח הכולל, ולכן עליהם צריך לשלם את מלוא המחיר (ראה שו"ע חו"מ סי' שלג ס"ח). הדבר דומה למי שמזמין אולם וקייטרינג לארוע, ובסוף לא באו אנשים, שפשוט שצריך לשלם לאולם ולקייטרינג כפי מה שסיכמו מאחר והתשלום הוא על עצם הכנת האוכל והקצאת האולם עבורו ליום זה. וכמו כן כאן, המארגנים ובעל המסעדה עשו את כל המוטל עליהם על מנת לתת לאורחים אלה שירות מלא, וכל החסרון נובע אך ורק מעזיבתם לפני שבת.

כמו כן פשוט שגם עבור האורח השביעי שלא נהנה מאירוח לשינה, צריך לשלם עכ"פ עבור האוכל, כי אין קשר בין הדברים.

בנוגע לטענת הנתבע שרוצה את שש המנות שמשלם עבורם, הנה מאחר שהתשלום לא היה עבור "מנות" סתם, אלא עבור "חלוקת מנות בסעודת שבת", ברור איפוא שלא הייתה כל חובה על בעל המסעדה לשמור את המנות של אותם שלא באו, אפילו מהלילה ליום, ורשאי היה אפילו לזורקם לאשפה, שהרי הוא לא התחייב לשמור עבורם מנות במקרר, נמצא שאין בכוח טענה זו כעת לגרוע מהתשלום.

אכן, בנוגע לטענת הנתבע שלא נעים לו לדרוש תשלום מהאורח שלא נהנה מהשינה באשמת התובע, הנה זה פשוט שמן הדין האורח חייב לשלם 150 ש"ח עבור האוכל, כי ממנו נהנה באופן מלא (ראה שו"ע חו"מ סי' שיא ס"ה), רק יש לדון האם חייב לשלם את שאר התשלום עבור הארגון, מאחר שלא נתנו לו שירות הולם בענין השינה.

ולכן אם הנתבע אינו מסוגל להוציא התשלום עבור האוכל מן האורח, אין זו אשמת התובע, ויצטרך הנתבע לשלם זאת מכיסו כפי שהתחייב.

אבל לענין התשלום לארגון, אף שאמנם התובע השתדל עבור האורח, שהרי שלוחו לקח אותו במכוניתו למשפחה המארחת רק שהוא בפחזותו ירד מהרכב מסיבה לא הגיונית, מכל מקום זה שלאחר מכן לא דאג עבורו לשינה וגם לא יידע את הנתבע על כך שאיש זה עדיין אינו מסודר בשינה, נחשב זה חוסר אחריות ומעילה בתפקיד שלקח על עצמו (ראה שו"ע חו"מ סי' שלז ס"כ), והסברא נותנת שעל שירות שכזה לא יצטרך האורח לשלם מחיר מלא, וממילא אי אפשר לדרוש זאת מהנתבע, מאחר והכשל נגרם באשמת התובע.

אך מאידך גיסא, מאחר וגם אורח זה נהנה משאר הפעילויות שעשה הארגון, כגון הרצאות והתוועדויות והזמנת האוכל וכו', אי אפשר לפוטרו בלא כלום, אלא חלק מהסכום לארגון עליו לשלם. ונראה שבכהאי גוונא שאי אפשר למדוד באופן מדוייק כמה שווה הנאתו משאר הדברים וכמה שווה עגמת הנפש מהעדר מקום השינה, ראוי להם להתפשר – שעליו לשלם חצי מהסכום שדורש הארגון לעצמו, דהיינו 47.50 ש"ח. ואם כן בסה"כ עליו לשלם 197.50 ש"ח עבור האוכל והארגון (במקום 245 ש"ח). ואת הסכום הזה על הנתבע להעביר לידי התובע עבור אותו אורח.

פסק דין:

א. הנתבע מחוייב לשלם לתובע מיד 6X245 ש"ח עבור ששת האורחים שעזבו לפני שבת.

ב. בנוסף להנ"ל ישלם הנתבע לתובע מיד 197.50 ש"ח עבור האורח השביעי שלא הסתדר במקום לינה.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא