תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הנוסע בדרך
הוא ממשיך לכמה וכמה מקומות
ולן בדרך במלון הוא ממשיך האם צריך לברך מחדש בכל יום שמתחיל אתם יודעים אתם יודעים שיש אנשים שבמיוחד אלה שאוספים כסף אבל היום זה גם אלה שמטיילים אז הם מתחילים את הטיול שלהם נגיד הם נוסעים לרבי ומשם ממשיכים
אירופה ומשם ממשיכים לזה וזה הם חוזרים אחרי שבועיים
אז מתי מברכים מה כל פעם שעולים למטוס מברכים בתפילת הדרך מתי מברכים
יש פה כמה ימים זה לא כמו אנחנו נוסעים לירושלים בבוקר וחוזרים בצהריים זה נמשך על הרבה זמן
אני אתייחס גם ליומיום שלום אליכם
אומר אדמור הזקן בקודם כל שולחן ערוך לפני ההלכה של היום יום אני קודם כל מה כתבנו בשולחן ערוך כתוב בשולחן ערוך
של אדמור הזקן
סימן קוף סעיף איי
אין צריך לומר תפילת הדרך
אלא פעם אחת בכל יום שהולך
אנחנו מדייקים בלשונו של האדמור הזקן חכם יצחק פעם אחת בכל יום שהולך כלומר נסעתי יום ראשון
ירדנו בלא יודע והמשכנו עלה השחר של היום השני נצח אמר של היום השני בשולחן ערוך כותב אדמור הזקן עוד פעם אני באמצע הנסיעה יום חדש התחלה חדשה נסיעה חדשה עיר חדשה הכול חדש
ביי תודה רבה
אחד שהבין אותי היה היה אותו הלכה יש לנו מהירושלמי לגבי רעמים וברקים הרעמים הברקים יש לפעמים שהסופה היא יכולה להימשך גם כמה ימים
אז הלכה אחת אומרת זאת אומרת דין אחד אומר שברגע שהעננים נפתחו פתיחה אמיתית כאילו משהו נגמרה אסופה וחזרו ונתקשרו שוב אז מה יהיה הדין
אפשר לברך עוד הפעם לא צריך לברך עוד הפעם
ההלכה השנייה נוספת אומרת בעל פי הירושלמי שבכל פעם שבכל פעם
שיש
לעלות השחר נצח אמר אפילו שבלילה בירכתי על הסופה אבל עכשיו אני בבוקר זו אותה סופה התחלה חדשה אז בשולחן ערוך הלכות תפילת הדרך האדמור הזקן הלך בגישה הזאת כל יום התחלה חדשה עד כאן
מה שכתוב בשולחן ערוך בסידור מה כתוב אני מצטט את הלשון הוא בשער הימים שמתעכב בדרך עד שובו לביתו יאמר אותה בכל בוקר אפילו במלון
ויחתום ברוך שומע תפילה בלא אזכרת השם שימו לב בא שולחן ערוך טהן אדמור הזקן כל יום מחדש אתה מברך תפילת הדרך מחדש עם ברכה עם שם ומלכות בסידור הוא אומר שני חידושים לא חידוש אחד חידוש אחד מה שאמרתי לך בשולחן ערוך לא זה ההלכה למעשה
אלא
כל יום אתה צריך לברך
כל יום אחרי נץ החמאס אתה צריך לברר אבל בלי שהוא מלכות זה שינוי אחד
השינוי השני גם כאשר אתה נמצא וזה היום יום זה בשם רבותינו נשיאנו גם כשאתה נמצא באמצע הדרך ואתה שואל יום יומיים שבוע שבועיים במלון בכל יום תגיד תפירת הדרך בלי שב ומלכות זה כבר חידוש נוסף
בלי ללכת בלי לחץ אתה נמצא פה
זה חידוש אקסטרה כן זאת אומרת שכשאתה נסעת לאוקראינה אז היית שם יום שישי שבת
היית צריך בשבת בבוקר להגיד תפילת הדרך כי אתה בדרך אומנם אתה לא יוצא מחוץ לתחום בשבת אתה לא עולה על מטוסים בשבת אתה לא עולה מכוניות בשבת אתה גם לא הולך בשבת מחוץ לזה אבל אתה בדרך
אז אחרי התפילה תפילת הדרך
מה
המקור לדברי האדמור הזקן בסידור מה קרה שהוא שינה
בלי שם ומלכות שכל יום באותה דרך בלי שהיום מלכות השתנה זה שהוא התחיל לחשוש לשיטתו של הפרי חדש הפרי חדש כותב בצורה ברורה
לא מברכים לא כמו האדמור הזקן שאומר תברך בלי שר ומלכות הפרי חדש אומר לא מברכים אלא על הנסיעה הראשונה עד שחזרת הביתה כלומר יצאת במטוס לניו יורק אתה חוזר בעוד חצי שנה הביתה אחרי סבב של איסוף כספים שחיטה עניינים כמה דברים עד שאתה חוזר הביתה
אתה מברך פעם אחת תפילת הדרך
לעומת דעתו של הפרי חדש נחלקו עליו הייתי אומר כל הפוסקים
והפרי חדש הביא לעצמו איזה שהיא רעיה מדברי רשי כל הפוסקים מקשים על הראייה של הפר חדש המאמר מרדכי
הערוך השולחן
חיי אדם כולם מקשים עליו ונשארים עליו וצריך עיון ופורחים את שיטתו מכל מקום
הגדיל לעשות
כף החיים סופר שטען
שאנחנו יכולים ללמוד כלל להלכה
כל פעם שיש לך שיטה של דעת יחיד ועדת יחיד הזו היא שיטה פרוכה כולם סותרים אותה אין מי שמסכים איתה אז הכלל שספק ברכות להקל
לא נאמר על השיטה הזאתי אתה יכול לשיטתו לברך יום יום מחדש תפילת הדרך עם שם המלכות ולא לחשוש ששיטת הפרי חדש כיוון שהיא שיטה פרוכה היא שיטה שלא חזו ממנה הלכה למעשה
אנחנו היום לומדים מדברי האדמור הזקן חידוש דין כשאתם תרצו לכתוב ספר על כללי פסיקה לשיטת אדמור הזקן
אז יש לנו פה כלל היום אנחנו לומדים כלל חדש האדמור הזקן טוען שאם יש לי דת יחיד בספק ברכות להכל אפילו שהיא שיטה פרוכה אפילו איך היא חוששים לה וזה חידוש זה חידוש שהוא לא מופיע אפילו בספרי הכללים שלנו כלומר מי שאסף כללים שלנו בחבד גם כן לא הנקודה הזאת היא לא מופיעה וזה דבר שבעזרת השם
צריכים להשלים אותו
לא רואים את זה עוד פעם שקראתי לך
לא ראיתי בצורה בוטה כזאת למה מכיוון שפה יש לך בוטה בשולחן ערוך משהו אחד בסידור
משהו שני כולם אומרים שמה שקרה בסידור מצביעים קצת על השולחן+ מצביעים זה פרי חדש על זה הוא חשש הוא לא סגר כמו הפרי חדש שלא צריך לברך על הוא עשה משהו באמצע תברך בלי שם ומלכות ועל זה אומר לך פוסק אחר כף החיים לא מתייחסים עם הפרי חדש כי לא בסבל לזה
ועל זה אומר לך אדמור כן מתייחסים אתה רואה את הגישה שלו בעלכה
בצורה מאוד מאוד בוטה מאוד מאוד יסודית ולכן אני שמחתי שזה התגלה לי
ההלכה הבאה אנחנו עכשיו כמה הלכות באור החיים מאור החיים אנחנו נעבור לאבן העזר ואחר כך על החושן משפט עכשיו אור החיים
אחרי 9 באב
כן
בטח יש לנו את ההלכה שנפסקה בשולחן ערוך אורח חיים סימן קוף סמך תף קופ סמך סליחה
וההלכה הזאת מדברת על שיעור שלמה על המה
זכר לחורבן כבר דיברנו על זה בעבר מה על המה זכר החורבן דיברנו בעבר
אני רק רוצה לשאול שאלה מכיוון שיש פה כמה יהודים שעוברים לבתים חדשים אז לפני שאיך אומרים האישה תבוא אליהם בטענות מה אתה מקלקל לי את הבית מה אתה הורס לי את הבית
מה אתה מלכלך מה אתה מוריד את הצבע מה אתה זה אנחנו חוקרים חקירה האם כשאומרים לי שצריך להשאיר אמן שאנחנו דיברנו על זה בעבר שזה הלכה ואנחנו לא משנים הלכות
וזה גם הרבי הרשבנא ככה כמו שכותב לרבי
זה ההלכה
אז זה השאלה האם מספיק מספיק שאני אשאיר מקום שהוא לא צבוע או שהרי יש ככה בוא אני לא מספיק מומחה לאיך אומרים לשיפוצים זה שיפוצים אבל מה שאני יודע שיש כן יש את החלק האפור הזה שקוראים לו שפכטל מלט מלט נכון
ומעליו יש יש תיח ומעליו יש סיד ומעליו עליו צובעים
באיזה צבע אתה רוצה את הדירה שלך האם הפשט שאני צריך להוריד רק את הצבע שאני בחרתי או שאני צריך לקלף את הסיד עד שאני אגיע שם
טיח לבן
בסדר זה לא סיד זה שיח האם אני צריך לקלף עד שאני יורד
לטיח עד שאני מגיע לטיח
על השאלה הזאתי עמד הפרי מגדים הפרי מגדים באורח חיים סימן תו קופסות זהב סעיף קטן א אומר חברים לא מגרדים רק את הצבע מגרדים גם את הסיד צריך להגיע לטיח אין עצה ואין תבונה נגד השם
אז באים האנשים אומרים אפשר לעשות שמה שבכי ירושלים את השם אני לא יודע מה לא עושים
שהלכה הבאה שקשורה לעניין הזה
הלכה שקשורה לנושא הזה
צריך לגרד מול הכניסה מלכתחילה כן
אני אגיד לך למה בא אליי בן אדם אומר לי אישתו תהרוג אותו
אז אמרתי לה אל תעשה לה את זה במטבח בסלון אומרת תהרוג אותי עוד יותר בסוף הוא סחט ממני לא לא ברצון
שהוא יעשה את זה למטה במקלט בזה
שיראה אני אמרתי פיקוח נפש שלום בית אבל כאילו אם אתה שואל אותי הלכה זה לא תקין צריך שייראה כן כי אם אתה עושה את זה שדיברנו על זה אז בזמנו בשיעור שכל העניין זה שיהיה זכר לחורבן
גובה האדם שאדם יוכל לראות את זה
אני כותב
מה זה איזה כותל איזה
קוטל
קוטל
מול הפתח זה צריך להיות לכתחילה ואם לא הפתח אז מעל הפתח יש כאלה שכתבו או בקיר אחר
הבית כבר לא רואים את זה
שזה מי שנכנס כן
הרב בפול הורים קני אישית אולי רואה שום ערך חברתי כמעט בכלל אפילו פעם
אחת
אני
לא חושב שאנחנו יכולים ללמוד מזה ואני אגיד לך למה הוא שואל שהוא הרבה הרבה בתים הלך ולא ראה את זה
בוודאי שראיתי אני אני רוצה להגיד לך משהו אני רוצה להגיד לך משהו יש שיגרת קודש של הרבי יש שיגר את קודש של הרבי בחלק יוד
שהרבי כותב שבדור שלנו אתה לא יכול ללמוד ממה שאתה רואה אצל אנשים חד משמעית הדור שלנו אתה לא יכול ללמוד ממה שאתה רואה אצל אנשים ללא תקין אנשים עושים לא עושים כן עושים לא לא אי אפשר ללמוד מזה עכשיו מה באמת אני כאילו למה אני אומר את זה
למה אני מדגיש את זה משום שיש מכתב של הרבי הרשב ולא השתנה משהו מאז זמן הרבי הרשל עד היום יש מכתב של הרבי הרשם שהוא מודפס באגרות קודש שלו
כותב לרבי אל תשכח לגרד בבית שלי ברוסתו בבעל המה הוא הרי עבר דירה לרוסטו תגרד למעלה מצלמה אז הרב חשב שצריך לעשות את ההלכה הזאת בשולחן ערוך
למה שאני אחשוב שמשהו השתנה זה לא לפני הרבה שנים מה קרה פתאום
למה למה לא זו ההלכה בשולחן ערוך למה לא
אז יש לי רבותינו נשיאנו שעשו את זה אני יודע הרי ברשב כתוב ויש לי זה ויש לי הלכה בשולחן ערוך
חושב שצריך לעשות עסק
אות כן
זה אמור להיות ככה כן זה לא מדויק
מה
על המה 48 ס"מ על 48 ס"מ
אה דתייה כן
עכשיו השאלה השניה האם אנחנו צריכים לשייר אמר בחנויות במשרדים בעסקים בפנימיות בחדרי אוכל באכסניות בתי נופש ומלונות
זה בהלכה כתוב שלא למה אומר המגן אברהם כל המקור של הדין הזה זה מגן אברהם בסימן תו קופסה מכעיף קטן בית הוא כותב דווקא בבית שלך צריך לאפשר להשאיר
הבית שלך עכשיו אני רוצה לומר לכם דבר מעניין אני שומע את מה שאתם אומרים ותוך כדי הדברים אני חושב
לא תמיד בן אדם ששוכר דירה יוכל לבצע את ההלכה הזאת אם הדירה היא לא שלך ובעל הבית לא מסכים שתעשה את זה לא תוכל לעשות את זה
למה אתה
יכול תגרד
הפוסקים כותבים שאם בעל הבית לא מסכים אתה לא צריך לעשות את זה עכשיו אני לא יודע זאת אומרת אני פה בארץ עם המחירים של הדירות הרבה מאוד מהאנשים שביקרתם אצלהם לפחות בתקופה שאתם ביקרתם אצלהם יכול להיות שהבית לא היה שלהם היה בית צחור אז אני לא בטוח שאתם יכולים גם ללמוד
מעשה שאנשים רבים עשו זה לפחות לפחות אני מוריד לכם איזה כמה% של
כן כן זה
למה אני אומר את זה עכשיו אני אומר את זה עכשיו
מולך
איפה אל תדאג החברה החברה' מכפר סבא היה בקטע
החברה מכפר סבא ימצאו לך קיר
תגיד לי כוס מים
יש לך ספרייה ספריה של ספרים יש
את הקומדיה
אין לי איזה שהוא יש מסדרון ממטובח צד שמאל שלום
קירות בסלון לא לא חייב להיות אם אין לך ממול לא חייב להיות
אני גם אין לי ממול בבית אז עשיתי את זה ב-1 הקירות האחרים של הסלט
טוב עכשיו אני רוצה לעבור לסיפור איך אומרים הוא מעניין אפילו שהוא טיפ טיפה עצוב אני מספר לכם את הסיפור כמו שהוא היה
חתן וכלה עברנו לאבן העזר אחרי כמה הלכות באורח חיים
רק אני לא שמח
תשמע הלאה
חתן וכלה בתוך ימי 7 הברכות
שהוחלט אצלהם שאינם מתאימים ורצונם להתגרש
אבל מה אי אפשר להתגרש מהיום להיום פותחים תיק עד שמזמינים אותך בינתיים עד 7 ברכות יעבור
עכשיו סגרו לה יושב הברכות לכל השבע
האם הם יכולים להמשיך הלאה לבוא כמו אתה יודע לא חייבים לגלות לכולם איפה הם אוחזים לעשות את התודה לעשות את האיך אומרים
אני חוזר עוד פעם חתן וכלה בתוך ימי 7 ברכות הוחלט אצלהם שאינם מתאימים ורצונם להתגרש האם הם יכולים להמשיך את ימי 7 הברכות עם ברכות בכדי שלא להתבייש אני מדבר איתכם על על זוג צעיר
חבדניק יש להם הורים יש משפחה
בדרך כלל בדרך כלל חברה כאלה הם לא לבד מסדרים את השבע ברכות זה כל מיני חברים של ההורים כל מיני ידידים של המשפחה
אז איך אומרים הכל סגור כבר עוד לפני החתונה סוגרים את הדברים האלה הרבה פעמים
בוא נגיד ככה
זה סיפורי צדיקים ואיפה
שמחה
אני אספר אני אספר מה יכול להיות לפי דוגמאות שהיו לי בעבר
גם אני יכול
להיות שלא יהיה לא
מתאים יש הרבה להיות ירידות היום על הנישואים
בישוב
מה שקורה
ברוך התורה אלינו מלך אליו
כן
ומגלים את זה
בעולם מסוימת בוא נגיד ככה
יש עניינים
אז מישהו פה לחש לך משהו ביציע זה סיפורים שיכולים בשניה אחת אתה יכול לראות שאיך אומרים העסק פה מישהו פה משהו פה משהו לא אם אי אפשר היה לראות את זה מראש וכולי
יש סיפורים שתפסו אצל אחד מהם שלוקח תרופות לא פשוטות של נפש זה גם סיפור שהיה
ויש שפשוט הסתכסכו קצת קצת רבו עכשיו בנוגע קצת הסתכסכו אני מקבל את הגישה שלך שאם יש סיכוי שהם לא יתגרשו ויש עליות ויש רידות וזה כולנו מכירים אז אם ככה בוודאי שאפשר לברך ולא צריך לעשות מזה עסק אבל אם מדובר במצב שמנוי וגמור
שהעסק
העסק גמור
שני הצדדים יש מצבים כאלה יש מצבים כאלה
אתה מדברים
מצד ההונאה מצד ההורים מצד החתן מצד הכלה כבר ברור אני אגיד לכם יותר מזה כבר לא נמצאים באותו בית אבל בשביל השם הברכות כל אחד יבוא אתה יודע הרי הם לא הולכים ביחד הם זה יושב בצד של הגברים זה יושב בצד של האנשים
המשפחות זו שאלה שבאה מהמשפחות
ההורים פשוט מתביישים מתביישים שזה יצא מיד אנחנו מה נגיד להם הלאה הכל נשבר ככה באמצע
הכול מניין של בושה כלומר
רק בגלל בושה השאלה אם על הבושה הזאת אני יכול להגיד מה לעשות אבל הם חתן וכלה מה לעשות הם הם צריכים זה אז על הבושה אני יכול להגיד לברך מה הם לא דין של חתן וכלל אולי כן אולי לא
"
קודם כל אני מביא כן הסוואה שאתה אומר אולי עדיין לא התגרשו אז קודם כל כתוב בלבוש באבן העזר סימן סמך גימל סעיף ב וגם שאלות ותשובות רד וז חלק לגימל סימן תו קופס זי כל 7 הברכות לא ניתקנו אלא על שמחה והוא רוצה לצעוק את זה גם בלי קול הוא אומר את זה כנראה מה זאת אומרת אין פה שמחה איזה שמחה הולכים להתגרש אין פה שום שמחה אז זה
הלכתי
מעבר לזה אם אנחנו מדברים במובן הרעיוני
כל העניין של השבע ברכות זה המשכה על כל החיים 7 ברכות שעושים לחתן והכלה בשביל מה עושים להם את זה כדי שיהיה להם המשחה רוחנית לכל החיים הרבי למשל באגרות קודש חלק יוד גימל עמוד ריש נון דלד כותב למישהו תוך כדי המכתב יעשה כל התלוי בו שימשיכו 7 הברכות
בכל משך חייהם
אז אתה רואה 7 ברכות שייך באופן ישיר לכל החיים
ישנו צדיק
שלכאורה שזה אם אם זה לא הולך להיות לכל החיים אז זה מקום לעשות הברכות
האחרים שלא
כי זה צריך להיות הם צריכים להיות פה
אתה צודק אז בוא נעשה שם בוכות עכשיו
קדיש קדיש לבטה מדבר
עכשיו דוגמה נוספת ראיתי
כן יש ספר פני מנחם של האדמור מגור ושמה הוא מביא זוכים להמשיך את הכוח מימי 7 הברכות לכל שנות חייהם אתה רואה שזה קשור לכל החיים הגמרא במסכת יבמות
בדף סמך גימל אומרת שהברכת יוצר האדם שמברכים בתוך השם ברכות
היא על זה שעכשיו שהוא התחתן הוא הפך להיות אדם שלם ויקרא שמם אדם איש ואישה אתה זוכר את הפלפול שלנו אז אז עכשיו הוא נעשה נעשה שלמות אז אז אם הם הולכים עכשיו להתגרש אבל מה אתה מברך יוצר האדם
תשלם נשבע
גם טוב
ואני רוצה לצטט
כן אני דיברתי על מצב של מנוי וגמור כן מנוי וגמור אני רוצה לצטט לכם משהו שראיתי בספר באר רועי והוא מספר
ככה זה כנראה איזה דרשן אני לא מכיר אותו אבל ראיתי את הספר שלו הוא מספר ככה פעם אחת כשדרשתי בשבע ברכות לפני הגאון הצדיק האדמור מהר לו השליטה הוא כבר נפטר
והזכרתי באמצע הדברים עניין שמקושר ממצב של קישואים הוא כנראה אמר שינו בתחילת החיים יש כל מיני קשיים ככה דרש מענה הרב עליי בדיבור קשה והקפיד על זה מה אתה מדבר דברים כאלה עכשיו בשבע ברכות והסבירו לי תלמידיו שיש לו קבלה מהאדמור מבעלז שבתוך ימי 7
אין להזכיר שום דיבור השייך לעצבות במעט הזמן שלפעמים של 7 ברכות נוגע אחר כך לסדר החיים
של הזוג החדש אז אחרי כל זה אני לא מוצא טעם מדוע הם יכולים לברך שמה ברכות אפילו אם זה בושה אין סיבה שאתה תברך עכשיו
מה אפשר לעשות שם- ליבריה כן
אה לא אבל כולם מה זה כולם יראו איך אומרים סתם חפלה
מישהו%
רק על הברחות יש פה עניין של ממון
אתה עושה הונאה לאנשים שהם נכון לא אתה צודק זה שיקול נוסף
אין שום ספק שזה שיקול נוסף שיקול שיקול נוסף אני רוצה לספר לכם אני רוצה לספר לכם עד כמה שזה הנושא של הברכות הוא משמעותי
יהודי שואל השאלה האמיתית מזמינים אותו להיות מוהל בברית מסוימת שהוא יודע
שהאמא של זאת אומרת שהסבתא שהסבתא של הרך הנימול מצד האמא שלו היא גיורת
הוא שואל האם מותר לו למול הוא יודע שהרתה סבתא התגיירה אצל איזה שהוא רב לא הרב הכי זה אבל איזשהו רב הוא שואל האם מותר לו לעשות את הברית ולברך ברכה אני רוצה להדגיש משהו מאוד חשוב מבחינה הלכתית כשאנחנו מדברים על גר גיורת במקרה הזה וזה מהאמא זה נוגע לכשרות של הולד הזה
זה לא לצד האבא הזה מצד האמא
אם אנחנו היינו יודעים בוודאות שהאישה הזאתי האמא הזאתי הסבתא היא שומרת מצוות והיא גם שמרה מצוות בעבר אתה יכול לברך על הגיור בלב שקט
אם
אתה רואה היום היום שהיא לא שומרת תורה ומצוות היום היא לא שומרת תורה ומצוות ובעבר מספרים לך שהיא שמרה
אתה עדיין לא בטוח שאתה יכול לברך על הילד הזה בשם ומלכות ואני אסביר מיד למה
אם אומרים לך שכבר בעבר היא לא שמרה מיד אחרי הגיור וגם עכשיו לא אז מעיקר הדין אתה עם העדות שלך עדות ברורה אתה יכול להשתמש בגוי של שבת ולמכור לה את החמץ לאותה הסבתא וכמובן הבת שלה בהתאם וכמובן שהילד הוא גם כן בהתאם
אגיד לכם על מה אני מספר את זה
הרב דיבר עם בריכה בבקשה
לחתוך ואפשר יש צדדים לעכל
מצד האימא
לא ראית שאלה האימא נולדה לפני הגיור של סבתא
היא נולדה אחרי הגיור אני רוצה לספר לכם יש הרב של הערבה הרב קראסי וסיפרתי את הסיפור הזה אני רוצה להרחיב קצת הייתה לו
גיורת
של איך אומרים של הבעל מספר
כושי שם באזור
והיא הייתה שומרת מצוות ככלה כבחמורה אני אומר לכם שאני חוזר על הסיפור הזה זה מרעיד אותי ממש מרעיד אותי כשומרת מצוות קלה כבחמורה ונולדו לה ילדים
כן לא אבל יש לי פרט של הוספה עכשיו אני יודע גם מה היה הדבר שחלקה על הרב
נולדו לילדים הילדים גדלו והגיע הזמן לשלוח אותם למוסדות דתיים והרב המקומי שאיתם היו בקשר זה הרב יוסף קראסי
והם התייעצו התייעצה איפה לשלוח את הילדים שלה כמובן למוסדות דתיים לא היה לה שאלה רק שהוא חשב שלילדים שלה מתאים יותר בית הספר הזה
והיא חשבה בית ספר אחר דתי
והיא עשתה מה שהיא חשבה והיא כתבה את זה לרבי והמענה של הרבי היה על זה עם אינה שומעת לרב
ספק בקול קבלת המצוות שלה
פה אני כאילו השתטחתי על הרצפה היא לא הלכה נגד הרב בעצמו מספר בגוף ראשון הוא פרסם את זה בבית משיח זה מהחבילות שלך ואתה צדיק שלי אז שמה יש הוא סיפר את זה הרב קרסי במשבצת הוא מספר
שלי זה בכלל לא הפריע שהיא הולכת לבית ספר אני פשוט חשבתי שעדיף אבל כיוון שהיא ציינה היא סיפרה את הכלי לא לא העלימה מהרבי על מה מדובר היא סיפרה לרבי
זה לא היא לא חשבה כמו הרב היא קיבלה מענה מה שנקרא חריף שבחריפים ההמשך של הסיפור שמספר הרב קרסי הוא מספר
הוא חשב שזה מתאים
היא באה להתייעץ עם הרב
לא מרשה
פלא פלאות פלא פלאות היא שומרת שבת היא הולכת בצניעות הכל בסדר הילדים מתחנכים בתוך נורא ומצוות היא לא שמעה לרב לאיזה מוסד לשלוח את הילדים אלה פלאות
אז הרבע אומר ספק על קבלת המצוות שלה ספק הוא לא אמר ודאי אמר ספק
זה חידוש איום ונורא
מה החידוש שקרה אחר כך הוא מספר שכיוון שהרבה כתב לה שיש לה ספק בקבלת הגיור היא הלכה לאיזשהו רב חב"דניק והוא לא אומר איזה יכול להיות שזה הוא יכול שזה מישהו אחר והוא אמר לה שהוא חושב
שהיא צריכה זאת אומרת להתגייר עוד הפעם שהיא צריכה להתגייר עוד הפעם
אז היא התגיירה היא התגיירה עוד הפעם
ונולדו שני ילדים הילדים לא נולדו שני ילדים מאחורי הגיור היא אומרת את זה בצורה חד משמעית השתיים הראשונים לא דתיים אבל לא דתיים ברמות של גוי מתנהגים כמו גויים השניים השניים שומרים תורה ומצוות
סיפור זה מהחבילות שלך
מישהו נותן לי מי זה נותן לי את הזה זה דרכו לא
מיכאל
כן כן
זה ככה דיאטם
כן
סיפור קשה מאוד לא קצת מה אז אני אני רק יכול לומר אז עכשיו
וודאי שלא אבל היום אני אגיד לך זה לא בטוח כי להבין את המציאות איפה היא נמצאת היום להבין איפה המציאות נמצאת היום המודה היחס איך האנשים מתגיירים היום על רקע מה איפה כמה הרקע הזה הוא הדין למה אני מספר את זה אני מספר את זה איך אומרים שאנחנו נבין על מה עניתי לאותו שליח אז אמרתי לו אתה ששאלת את השאלה אמרתי לו תראה אם היא קיבלה מצוות בהתחלה
אתה יכול למול את הילד של אתה רואה בן בת למשפחת גיירים שהיום לא שומר מצוות אם היום הוא לא שומר מצוות אתה לא מברך בברית שאתה עושה ברית אתה יכול לעשות אבל תברך ספק בדיעבד
הרבי אמר ספק הוא לא אמר וודאי
אבל מתעורר ספק
מתעורר ספק אני לא יכול לברך על הספק כי ספק לכן קישרתי את זה עם ההלכה הקודמת
אבל אם אתה עושה
הברית אני עושה
למה כי אין ספק גם
שמה כן
בלי ברכה
אתה לא יכול לברך
כן
ואז איך הוא יהיה כזה אדם
לא טוב לו שם
בתור ישראלי ציוני
לא אני לא יהודי שהוא הכול
כשהוא יגדל יסבירו לו והוא יעשה גיור לחומר יקח לו בדיוק 30 שניות
דם ברית גם כן זה איזשהו פצעון קטן שלא לא כואב אפילו וזהו
אתה מבין עד כמה דברים הם חמורים
לא הייתה כלום
הרב אשכנזי הרב
ספון מטי שהיה הרי זה ברור ממש שייך השפיצים של 7
כן זה סיפור שהתפרסם בזמנו זה סיפור שהיה
כן זה סיפור שהיה מפורסם בארץ התפרסם בכל הארץ הסיפור הזה כן
לשאלה שלי לגבי הסיפור שלך
לא שלי
שסיפרת
אותי שלה
עד כמה אתה מושך אותו מבחינה הלכתית אז אני אמרתי לך בדיוק איפה
אני
אמרתי רק לדוגמה אם היום הוא דיעבד לא לאיזה תפילין לא שומר שבת למשל אז אני לא אני לא אברך רק זה
כי אני באמת קשה לי עם זה
קשה מאוד להבין אני אגיד לך את האמת אני גם לא מקבל אני אם היה שואל אותי הרב קרסי כי מספר את החצי השני של הסיפור אם לפרסם שהשניים האלה ככה והשניים האלה ככה אני לא הייתי מפרסם
לא טוב אולי הוא קיבל רשות אבל אני אומר מצד
מה זאת אומרת מי אמר שהם לא יהודים השניים האלה יהודים שפרקו על מאיפה אתה יודע
רגע רואה הפסדה שלך
זה משהו ספציפי לאותו מקרה ספציפי
לא אבל המענה של הרבי המענה של הרבי הוא מענה שאתה רואה ממנו משהו כללי
אם מישהו לא מקבל משהו מרב זה אומר שיש חיסרון בקבלת עוד מצוות שלו אבל היהודי
עומר
מה פתאום
זה הרגיש
כן זה משהו אחר
זה משהו אחר טוב אני רק רוצה להגיד שנושא הגיור הוא כבד
היותר טובה זה לא רשום פסק
במאה% הוא בעצמו כותב באותו מאמר באותו קטע באותו מסגרת הוא כותב ואני לא ראיתי בזה בכלל בעיה הוא מספר הוא אומר אני בכלל לא חשבתי שיש פה בעיה היא לא מה
הרב כן
אתה
יודע מה
אני מאוד מאוד חושד שיש משהו בדברים שלכם שהרבי ראה ברוח קודשו שבאמת לא קיבלה את המצוות בפעם הראשונה כמו שצריך אבל מה אני יכול ללמוד מזה הלכה למעשה כשמגיע אליי בן אדם והיום הוא לא שומר מצוות לא רק שהוא לא יודע איזה בית ספר הוא איך אומרים
הבן שלו אלא הוא לא שומר שבת אז ברור לי שאני צריך להיות מסופק
הרב אלפי
אתה יודע מה הולך
עם גוריון אנחנו
יודעים ותשע%
נוסעים
לעומק 69% רק בשביל קטע חברתי
לא אכפת לי כי בדיעבד זה כן תופס אבל השאלה היא אם הם שומרים מצוות אחר כך או לא אז זהו לא שומרים
נתקדם הלאה חברים אנחנו עברנו לנושא אני רואה שהבן העזר מטריד אותכם
היה פה גם יורד איי הלכות גיור כן
איך
בעצם
ברגע שהמוקים
על עצמם שבת אחת לפני שבתות אז
הוא בעצם קיבל על
עצמך
פה קורה אני אסביר לך מה פה קורה
אין דבר כזה לשום פוסק שאני אבוא לגר ואני אגיד לו רק תשמור שבת שתיים ויהיה בסדר
זה אין מי שמסכים לא יש משהו אחר הם אומרים
יכול להיות שקבלת המצוות הייתה אמיתית
ואחר כך הוא השתחרר מזה
אבל יש מה שנקרא רבנים שהם מנסים בכוח להגיד שהוא ביגר ויש רבנים שמנסים להסתכל על הסיפור כמו שהוא
האדם שאחרי שבועיים עזב את הכל אז מה תגיד עליו
מה זאת אומרת 99% בכלל לא מגיעים להכל אם תשאל קח איזה מישהו
אני מדברת איתה קודם כל על הבסיס כשרות טהרת משפחה ושבת מדבר איתך בבייסיק אבל
נכון אבל הוא לא הוא אבל אין עדיין כלאיים הוא עדיין אין לו שדה הוא לא חורש עדיין אין לו סיפור של
כן כן בוא נראה לפחות הבסיס הוא כן קיבל ברצינות
יש אחד בצד ראשון ושוב אם אתה יודע כשלגום אתה לא נכנס לחוויות של הרוסים ואתה לא יוצא בשבת לים 99% תגידו לא היה בדעתי כזה דבר בחיים
זה
לא ממש מתכוונים
להאמינו לו הוא יודע מה שהוא אומר הוא יודע מה שהוא אומר אבל מה יש כאלה יש כאלה שמסתכלים על כל היני מגלה לכם את הסוד אני שם לכם על השולחן יש כאלה אולי המכונים רבנים נקרא להם שיש להם עניין שמדינת ישראל תגדל ושיהיה לה הרבה אוהדים ושיהיו הרבה אנשים ומסתכלים על המציאות זה כבר מציאות ואין לנו ברירה
ואנחנו לא יכולים לחצות את העם אז הם אומרים אנחנו נעשה גיור של דיאד כאלה
זה גיס חמישי
כן שמעתי אמר על זה שזה לא מכבים דליק
אז זהו אמרתי לכם זה לא הלכתי זה השקפתי אני עובר לסיפור הבא אבן העזר אני מקווה שאתם תהיו קשובים
אדם שלא נותן לאשתו גט זה עידן ועידנים האם מותר על פי ההלכה להפעיל סנקציות על ההורים שלו בכדי שהם ישפיעו עליו סנקציות לקרוא להם לחקירה משטרה מאסר הסיפור הזה היה פה בארץ
לא לפני זמן בחור ישראלי
ברח לחוץ לארץ אבא שלו מולטי מיליארדר לפי כל הראיות מי שמחזיק אותו במרז זה אבא שלו והכסף האבא הגיע פה לטיול עצרו אותו בהוראת בית הדין עד שהבן שלך לא יתן גט עכשיו הסיפור שאני מספר לכם זה דוגמית אנחנו שואלים עכשיו שאלה רעיונית
מצד גט לא עושה כן
השאלה היא מצד גט מאושה וגם מצד ההגינות
מה אבא שם יש פה כמה שאלות אז אני מתחיל
מהפסוק
איך אומרים
לא זה היה רעש על הסיפור הזה היה רעש כן לא שחור לבן זה בכלל לא עבר חלק אז השאלה היא האם דבר כזה אפשר לעשות
בפסוק כתוב בחומש ויקרארא פרק כף פסוק
ושמתי את פניי באיש ההוא ובמשפחתו
שואל רשי וכי משפחה מחטאה אלא ללמדך שאין לך משפחה שאין בה מוכס שאין כולם מוחסים שכולם מחפים עליו
קודם כל אתה שומע השקפה האם יש מקום לבוא ולומר שהמשפחה גם אשמה מבחינת היגיון יש מקום האם מותר לי לחשוד
אשמים אני הולך שלב אחרי שלב התורה אומרת שאין לך משפחה שיש בה מוחס
שכולם לא מוחפים עליו עדיין לא אמרתי מה אפשר לעשות להם אמרתי שמבחינה רעיונית אפשר להבין שדבר כזה בא מההורים
הרים יגש רבו של הרמבם
כותב בחידושים שלו על מסכת שבועות וכל העולם כולו וכל העולם כבר הוא כבר הרחיב את זה
זה לא רק המשפחה וכל העולם כולו אם יש בידם למחות ולא מיכו נפרעים מהן ואם אין בידם למחות אין נפרעים מהם
באופן אישי
רגע זו
הלכה באיזה נושם
בהלכות כללי אם יש בן אדם שעושה עוול ואישה
ויש מישהו שיכול למחות אז גם מי שיכול למחות ולא ממך
לקבל את המנה שלה
כן טוב חכה אנחנו אני רק אתה מבין כשאני רוצה לבנות דבר אני קודם כל רוצה שאתה תלך קודם כול ברחוב שלי אחר כך אני אכניס אותך בבית איפה שאני רוצה שתיכנס אחר כך לחדר איפה שתיכנס אבל
אבל אני הולך בשלבי
בגמרא במסכת סוטה שכולכם למדתם מסופר ששלושה היו בעצה הזאת והעצה של פרעה להשליך את הילדים ליאור היה גם בלעם יעץ היה גם איתרו ברח והיה איוב ששתק אז בלעם נהרג בחרב
יתרו ברח קיבל שכר
ואיוב קיבל איסורים
שואלים המפרשים
מה השם איוב
הרי פרעה לא היה שומע לא אז הוא שתק איך אומרים היה פוליטיקאי
הוא ידע שעכשיו צריך לשתוק האומרים המפרשים שואלים את איוב למה אתה שתקת אומר כי לא יכלתי לעשות כלום אז הקדוש ברוך הוא אומר רגע רגע רגע קבל איסורים חטף איסורים התחיל לצעוק שואל אותו הקדוש ברוך הוא בשביל מה אתה צועק מה זה עוזר
זה פותר את האיסורים אומר לא אבל כשכואב צועקים אומר הקדוש ברוך הוא למה
לא כאב לך ולא צעקת לא ביקשתי שהצעקה תעזור משהו אבל היית צריך להראות שזה אכפת לך היית צריך להראות שזה נוגע לך היית צריך להראות שזה עניין אז אנחנו רואים שמי שיכול למנוע את הייסורים ממישהו אחר הקדוש ברוך הוא מטפל בו עדיין אין לי ראיה שבני אדם יכולים לטפל בו אבל הקדוש ברוך הוא כן
גמרא במסכת שבת בדף נון דלד מובא בספר התניא וכולם מכירים את זה פרתו של רב אלעזר בן עזר בן עזריה
הייתה יוצאת ברצועה שבין קרניה שלא ברצון חכמים הוא התענה 40 טעניות הושחרו שינה מפני עצומות ואומרת שם הגמרא לא פרתו הייתה אלא פרתו של שכנתו ומכיוון שלא מיכה נקראת על שמו אז אנחנו רואים גם כן כאן שהאדם שיכל למחות ולא מכרז זה כבר גמרא
מקבל את העונש אומר אומרים יגש כן
יכול למחות ולא מוחה מקבל עונש מיהו הוא בדיני
רשעים דמשפחתו בדין אחר כלומר
זה לא שהוא קיבל עונש משמיים
נכון אבל הוא רצה לכפר משהו הבין שיש עליו מידת הדין מתוחה מי שעשה את הרעש זה עונש חמור יותר בדין חמור רשעים דעלמה שלא מיחו זה בדין קל יותר
ועכשיו הרב לב רמבם הלכה עד עכשיו היינו רק ברחוב עכשיו ניכנס לבית כותב הרמבם בהלכות מלכים פרק טית עלכה יוד טית בנוגע להריגת אנשי שכם במעשה דינה
שערי שכם גזל
והם ראו ולא דנו אומר הרמבם לכן היה מותר להרוג אותו להרוג את שכם
הוא גזל האחרים ראו ולא דנו לכן היה מותר להרוג את כל שניהם הוא מצדיק את הדין זה הלכה לבני נוח אבל הוא לומד מזה הלכה למעשה
שואל הרבי שאלה בליקוטי שיחות בחלק היי שואל הרבי הוא מביא קושיה של הרדווז על הסיפור של שכם על הסיפור של שמעון ולוי שואל הרבי אם זה נכון מה שאומר הרב
שלא מיחו והיו חייבים איתה אז למה יעקב אבינו כעס על שמעון ולוי ואמר להם מה החרתם אותי הם עשו את הדין זה ההלכה
למה הוא כעס עליהם
פסוק למה הוא כערי מתאי מעט כי הוא- לא מהצער הזה שהם עשו
הרי מתרץ
על פי זה הוא מתרץ שהוא כעס עליהם מפני חילול השם
אם הציבור יראה שאתם דנתם אותם בכזה דין והם עלולים לראות בזה ביזיון הקודש הם עלולים לראות בזה חילול השם אז זה לא תקין חילול השם אז כשיש חילול השם אומר הרבי במקרה הזה צריך לעשות את זה בסתר לא בצורה גלויה
לא
מבינים שכולם חייבים
שזה של הפירושים שמגיעים מאוד זה שכאילו לא
בגלל שלא מבינים איזה גול לא מבין על אחת צריך לשנות את ההלכה
דבר רחוק זה לא קרוב
למה הרבי מהרבי
את הסיבה יעקב אבינו אומר למה הוא כועס לא מסביר הוא אומר להם במפורש ואני מת מעט
אני מפחד הוא לא מתעסק בכלל באיזה שהם הרגו לכאורה ממה שהוא אוהב פה פשוט הם היו מצליחים להרוג
אני אגיד לך למה משום שהיה
דבר אפילו נוסף באפו הם החליטו על אותי לא שאלו
הם לא שאלו אותי אין לי תעבורה
ואיך הרבה בקשתי הוא הסכים איתם בזה
אבל אבל אבל משמעות משמעות דבריו משמעות דבריו זה שעצם העניין גם כן הפריע לו בסדר יש סכנת נפשות יש סכנת נפשות אבל מי אמר שבאמת אתם הייתם יכולים להרוג למה הייתם צריכים להתייעץ איתי
מה יש להתייעץ אם יש סכנה שיהרגו אותנו מה יש להתייעץ אלא מה שיש מקום לדון האם בכלל היה מותר לכם אלא מה אתם החריתם כמו דעה מסויימת שמותר לכם אם הייתם שואלים אותי מבחינה הלכתית הייתי אומר לכם שזה לא מתאים
ככה נראה שהראדווז למד ולכן הוא שאל את השאלה שלו עכשיו נתקדם לנושא שלנו
הרשב"ץ כן כן לא אני באותו נושא של הגיטים כן ואומר הרשבץ בתשובה בסימן 1000 נראה ברור
שמה שיקבו הוא מדבר על איזה שהוא סיפור שהיה בימיו נראה ברור שמה שעיקבו האב מלצאת מהעיר אינה כפייה לגבי הבן
שאפילו היו חובטים לאב עד שיגרש בנו לא מקרי עיסוי
יש פה ראשבץ שמדבר על אפשר ללמוד ממנו שני דברים גם בנוגע לזה שהאבא בכלל אפשר כאילו לחייב את האבא יש מילים יש יש פה מילים אומר ברור שמה שעיכבו את האב קצת מלעיר עצרו את האבא כדי שהבן שלו יתן גד אז הוא אומר זה שהם יקבו את האבא מלצאת מהעיר זה לא כפיה לגבי הבן
זה לא נקרא שכפית את הבן
אפילו אם היו נותנים לאבא מכות זה לא היה נחשב ככפייה לבן למה זה לא ישיר אליו זה אבא שלו זה רק מראה את היחס שבין ילדים להורים מבחינה הלכתית שזה לא נחשב כעיסוי זה לא גט מעושה כך כותב הרשבץ ואין עליו חולק מזה
מה באמת הסיבה מה פה העניין איך אפשר לקחת אבא ולהעניש אותו על דבר כזה
יכול להיות
שזה תלוי במה שכותב השולחן ערוך בחוש משפט סימן בית דין מקים ועונשין שלא מן הדין
בגלל שהעם פרוצים בדבר מסוים אם העם פרוצים בדבר מסוים אם אנחנו נחליט וזה אני נותן פה לחברי הפרלמנט של כפר סבא
אמא אם אתם תחליטו שהנושא הזה של גט אלה שנו
עים את הגט סרבנגד זה הפך להיות נושא שפרוץ ואנשים עושים מה בא להם ולא שומעים לדעת תורה
ומתעללים בנשים אם אנחנו נחליט שזה פרוץ אז יהיה באמת מקום להגיד שבדין יכולים לקחת את האבא ולעשות איתו אפילו מכות
זה קורה אבל לא אני אם זה
אני יכול לספר לך סיפור אחרון אני מספר לך איך נראה היה הסיפור האחרון אדם שהתגרש פעם רביעית
נכנס לבית הדין
פה רוצה להתגרש עכשיו פעם חמישית
הוא לא משלם הוא לא עובד אשתו מחזיקה אותו
הוא אומר שהיא מאוד ציירה אותו והוא נכנס לבעיות נפשיות בגללה והוא לא מוכן לתת לו גט לתת לה גט עד שהיא לא תשלם על טיפולים פסיכולוגיים למשך 5 שנים הבאות 800 ש"ח לחודש
מה אתם אומרים על הבחור הנחמד הזה
זה אני מדבר איתכם חי וקיים כן
אתם חשבונאים אתה עם המחשב 800 ש"ח בחודש אתה בלי שנה מעוברת תעשה לי לחמש שנים
600 שנה
46
הוא רוצה בערך בוא נגיד 40 50000 ש"ח הוא רוצה כדי להשתחרר מהאישה החמישית שלו אוקיי
10 שנים והוא לא פיירנס אותה
אנחנו התחלנו לשכנע אותו ולדבר איתו שזה לא שזה הבן אדם מוזר תמיד באה אישה מבקשת כסף פה בא האיש מבקש כסף זה נשמע לא בסדר זה נשמע לא יפה
לא משנה זה לקח בערך רבע שעה בסוף גמרנו על 1000 500 ש"ח עכשיו הוא מקבל והוא נותן מיד גט מה אתם אומרים במזומן הביא לנו אח שלה את הכסף
שמנו בכיס עד אחרי הגט קיבל את הכסף מה אתם אומרים
הרב אתה מבין את זה כי הוא לא התחתן בסוף
השנה
איזה כיף יש
רעמים אנחנו לא
איציק איציק לחיים לחיים
יהיה בסדר לחיים
רגע אתה סיימתי עם אבא שיצאלו
אותו אז אני אומר קודם כל יש אמא אבא זה יש חשד אמיתי שהוא מפריע פה בעניין השאלה היא האם בחשד אפשר לעשות משהו
לא יודע בוודאות חשד אז יש על זה תשובה שכתב אחד מהראשונים רבי יצחק בר 6 הריבש הריבש זה רשות רבי ישראל בעל שם טוב וזה גם רבי ישראל בר 6 זה עוד קודם זה ראשון והוא כותב עם ראו בדין לקבל הודעת פיו קודם שימנה טוען זה נשמע כאילו זה ממש בבתי המשפט שלנו
אם הוא ראו בדין
לקבל הודעת פיו קודם שימנה טוען שיתון בשבילו כדי שלא ילמדו טענות שקר ושיצא הדין לאמיתו הרשות בידיו מה כתוב פה קודם כל תיקחו את האבא הזה לחקירה משטרתית בלי לתת לו אפשרות לשוחח עם עורך דין
ואני רוצה לומר לכם אני את הריבה של זה ראיתי רק השבוע אבל את המציאות בשטח
כן אני בא כן אבל אבל את המציאות בשטח הכרתי עוד קודם זה בדיוק מה שעושים כשיש חשד על הורה או משהו כזה המשטרה
אתה צודק במיליון% אם אין להם צו בית משפט
הם לא יכולים אבל אני צריך לספר לך החכם תומר אני צריך לספר לך שתשעים וחמש% ממה שעושה המשטרה זה לא חוקי אני צריך לספר לך את זה אתה עושה רעש בלילה יש פה שוטרים עזוב עזוב
תלמדו תשמעו קצת שיעור תורה אתה עושה רעש בלילה
החלטת לעשות רעש בלילה לא משנה או שלא בבית שלך בית של השכנים שומעים צעקות בסדר דופק שוטר בדוק דופק שוטר בדרך כלל הוא בא עם שוטרת גם כן לא משנה הוא דופק ואומר מתלוננים יש פורה שאני רוצה לעשות חיפוש אם אתה לא יודע את החוק אתה עושה ביג ברכיים עושה במכנסיים נותן לו להיכנס
אם אתה יודע את החוק אומר לו עוף לי מהעיניי
איפה הצו איפה החוק ויש שופט שלא יושן כל לילה ער שופט תורן כדי לחתום על דברים כאלה הם מתעצלים לעבוד לפי החוק
הם לא עובדים לפי החוק והרבה מאוד פעמים הם זה הם עושים כל מיני פעולות כתוצאה מהפחדה שלהם שוטר ב-90% זה הבגדים
והאקדח פעם זה היה גם השפה ואתם יודעים שפעם
פעם זה היה חוק שוטר חלק מהזה
פחדו ממנו פשוט
מלכות איש את רעהו חיים בלאו
אז לעניינינו רק רגע לעניינינו דבר ראשון מה שאומר פה הריבה קחו אותם לחקירה ואל תתנו לדבר עם טוען עם טוען כלומר אם עורך דין ולפעמים אתה מוציא משם הרבה דברים
אני אומר לכם שזה בדוק זה מה שהמשטרה עושה בפועל לא חוקי אבל זה מה שהמשטרה עושה
אהבה לשולחן ערוך השולחן ערוך מתיר בחוש"ן מספט סימן מ'ב סעיף גימל להכות חשוד כשיש רגליים בדבר להכות אותו מעט
והמכות צריכות להיות סבילות
חשד סביר מכות סבילות אז אני לא יכול לבוא ולהגיד שאין מקום למשטרה למשטרה אני אומר לבית הדין לעשות משהו גם להפעיל סנקציות גם על ההורים זה- או יותר אז אני מסכם איך הגעתי לזה
אין משפחה של מוזס שאין כולם מוחסים שמחפים עליו
ודבר נוסף
אני לא הולך להעניש אותם באותו אונס של הסרבן עצמו
זה שונה דבר שלישי אם יש חילול השם צריך להיזהר כמו שכותב הרבי ודבר אחרון אם יש רגליים לדבר מותר לאסור אותו לחקור אותו בלי עורך דין ואפילו להכות אותו מעט עכשיו אני רוצה לשמוע את הטענות שלך
בעצם הוא אמר מה באת לווירוס סיפור הזה באת להסביר מי שפסק שמותר
הוא צודק הוא זול זה היה
אני חושב כן
מישהו פוסל את
זה
לא יודע מה 4 פסקו מרצ'לו ממילא אני
מבטיח לך אני מבטיח לך עכשיו אני מגלה לך סוד הם לא יודעים את מה שאני כתבתי כאן הם לא בדקו את זה לא לא הם לא בדקו הם הרגישו שכדי לשמור על הכבוד והמעמד של הרבנות וכדי שארגוני הנשים לא יצעקו
על זה שמשאירים עגונה
ויעשו הלאום על הדת על זה שבן אדם לא מגרש את אשתו ומתעלל בה הם עשו את זה בגלל זה אבל אני חושב שבאיזשהו מקום יש לזה מקום החוץ שלא קיבלתי ממכם את הפסיקה האם אנחנו נמצאים במצב שהדור פרוץ בעניין או לא
אני לא מכריע בזה
יפור
חדש לא היית פה לא משהו חדש זה היה לאחרונה
אלא אם זה תדיר או לא אם זה דבר מצוי
אז לכן סיפרתי לכם את הסיפור מגיע בן אדם לבית הדין וזה זה דברים שקורים בכל יום
זה דברים שקורים בכל יום בכל הרכב של בית דין זה יכול לקרות בכל יום אפילו פעמיים 3
עברתי אני ראיתי בן אדם שכבר פסקו עליו שהוא חייב לתת גט חייב לתת גט זה הפירוש שיש עדויות ברורות
שהוא הולך עם אחרות
אז מה אתה מה אתה עושה איתי אם אתה הולך עם אחות אתה צריך לתת גט
והוא עתר לבית הדין הגדול והוא נלחם איזה והוא לא רוצה שלום בית והוא לא רוצה שלום בית הוא רוצה רק למשוך סחבת הוא רוצה רק לריב איתה אתה רואה את זה מול העיניים זה לא דבר שנעלם
מה האינטרס של בן אדם לספור וזה מה האינטרס
למר לו את החיים בדיוק
יש להם זה
נראה כאילו שאתה חושב טוב אתה אולי באמת טהור בליבך אז אין לך אתה לא מבין את האנשים האלה בכלל
תראו מה אתם מפסידים כן
שבן אדם אומר תביא לי 500000 ש"ח שאני לא יודע מה כי על זה כאילו בעיניים שלהם הרב
מבחינה
סרטה
וזה הרבה מידות רעות
הרב לב הרבה מידות רעות מתגלות בסיפורים האלו
הרבה מידות רעות כן
מותר
לי להקריא לצורך העניין
על שורלה לכתוב משום של
סדרו את ההתקדמות המדויקת
קודם
כל
איך אומרים בצורה פדגוגית ישירה
רק זה רק לפי שיטת הרמבם יהיה גט כשר אבל לא לפי שולחן ערוך שולחן ערוך פוסל את הגט הזה אז אם זה מדובר באיזה תימניה אחד שאיזה תימני אחד מתעלל פעם ואגב יש אחד כזה שיושב עד היום בבית סוהר הוא יושב כבר איזה 15 שנה אולי יותר בפרינציפ אבל אם זה רמבמיסט אם מדובר באיזה רמבמיסט אז מלקין אותו עד שמא רוצה אני זה אפשרי
אבל אם מדובר ב-1 שהוא שולחן ערוך הוא לא הולך רק לפי פסקי הרמבם אז הגט הזה לא יהיה בעייתי אבל אני אגלה לך סוד יהיה בעייתי אני לא אהיה לך סוד תבוא בארץ זה ממש פלילי זה בעייתי בחוץ לארץ אפשרי קצת יותר עם המאפיות של חוץ לארץ אפשר טיפ טיפה יותר סתם רק לגנוב לו את המכנסיים במקווה רק להעלם לזה אני מדבר איתכם על מאייסים שהוליו כאילו
אבל התעללות קטנה ככה בקטנה עד שהוא יחליט שצריך לתת גט אבל
אם אתם שואלים אותי
יש איזשהו פטנט אם נותנים לגט קודם כל לפי שיטת הרמבם זה סיכון שהדיין לוקח הדיין לוקח סיכון מכיוון שאם היא תלך תתחתן לפי שיטות אחרות יש את איש אבל אחרי שנתת לה גט אחרי של הרמבם אז הבתי דין יהיו נאלצים כדי שלא יהיה פה ספק אשת איש יהיו נאלצים לתת לה כבר גט כשר לכל הדעות
הבן אדם הזה אם היה אפילו ילד נכון אבל
אתה יכול לאלץ את הקהילה
למשל
את הרבנים של אותה הקהילה אתם לא יכולים להשאיר מצב כזה יש פה ספק אחד שתאספו כסף תכפו עליו דברו איתו תכנעו אותו לא משנה יהיה אפשר יותר להפעיל סנקציות
סיפור על ידי שהיה משחרר מאתנו הרבנות הוא היה משחרר
אחד הסיפורים הצטר ואחד העיצוב של הרבי זה אמר לקחתנו אותו
ופיסוי שזה יצא למי זה מישהי שתפתל אותו מישהי סוכנת
שתכיר אותו הוא התערב בה ואז בסופו של דבר הוא ייאלץ
מה אבל היא באמת רצתה היא באמת רצתה אותו
אז הוא מוכן לוותר
אבל
זה גם כן זה דבר מאוד עדין אתה יודע משום שצריך לראות שהם לא ייכשלו
זה מאוד עדין אתה ברור אבל שאתה מתחיל לדבר עם החום של היצר הרע אתה יודע איך זה מתחיל אתה לא יודע איך זה נגמר
לא
משנה רווקה אשת איש בסדר אין לי בעיה אבל מה אז זה יהיה זה לא רוצה
איזה דתיים היום הדתיים אתה יודע עד איפה עזוב
זה עדין אני לא יודע אני לא יודע באיזה שנה זה היה לפני כמה זמן זה היה אתה מבין זה
גם תלוי בבנאדם תלוי בהרבה דברים יש אנשים שהם פרינציפים לא צריך להתחתן הוא מסתדר גם בלי חתונה הוא מסתדר לבד הוא לא צריך את העזרה שלו לא צריך את העזרה שלך לא צריך את העזרה אחד כזה היום דיבר איתי בטלפון שלא תדעו מצרות הוא לא צריך הכול בסדר
טוב
אנחנו יכולים לעבור לנושא אחד נוסף ואנחנו יכולים לתת אפשרות לשאלות
ואנחנו יכולים לתת ברכות פה אני יודע מה שאתם רוצים מה אתם בוחרים
עוד שלב נוסע
ברכות
לא כי זה נושאים אתה יודע זה נושאים טוב
בסדר
נעבור לנושא אחד של חוש ן משפט כדי לסיים בדבר לא לא לא דבר כבד כל כך לא מעט
יופי אני מספר לכם את הסיפור כמו שהוא היה הסיפור נמצא במקום מסוים בארצות הברית שכונה מסוימת בארצות הברית שכולם שם דתיים שוכרים דירות אתה תבינו את הרקע על מה זה היה ראובן ושמעון שני חברים ממתינים לפינוי דירה בשכירות
באיך אומרים בקבוצה בשכונה איפה לעשות איפה שהם גרים באזור הזה איפה שהם גרים
כל אחד מהם גר בדירה קטנה ומחכים לאיזה שהוא פינוי לדירה עם יותר חדרים
במקום שהם גרים יש אחד שהולך לעזוב ראובן פנה אליו ואמר לו תן לי את הדירה שלך שאתה עוזב תמליץ עליי שאני אקבל אותה אומר לו אין שום בעיה הולך ראובן לשמעון גם שמעון צריך דירה גדולה יש לו משפחה יותר ילדים באו אז הוא אומר ראובן אני עוזב עוד מעט כי הוא
יש מישהו שעוזב אני הולך לקבל דירה גדולה הדירה שלי יותר גדולה מהדירה שלך
אתה עובר לדירה שלי
ואני עובר לדירה שלו עד כאן ברור נכון
פתאום
ראובן שומע שאותו אחד עוזב ושמעון הולך להיכנס לדירה ההיא איך זה קרה
הלך שמעון להנהלה הראשית ואמר להם אני רוצה דירה אמרו לו אין שום בעיה תמלא טופס תעשה פה תחתום וזה
שימו לב
ראובן דיבר עם בעל הדירה לא דיבר עם בעל הבית הגדול ראובן דיבר עם שמעון הוא סיפר את הסיפור שהוא הולך לעבור לבית ההוא סיפר את זה לשמעון אומר זה מה שאני הולך לעשות הלך שמעון גנב את הרעיון אבל הוא לא היה מדבר עם בעל הדירה הלך לדבר עם הבוס הגדול
הבוס הגדול אומר לו בסדר תמלא נוסח של שכירות ואתה מקבל את זה אחריו
עכשיו הם רבים עכשיו הם כועסים אחד על השני עכשיו יש ביניהם טינה האם הדבר הזה תקין
האם הדבר הזה מותר האם אפשר להגיד ששמעון צריך לוותר על הדירה הזאתי על פי דין אז יש לנו כמה סוגיות פה אתה שומע אתה היית איתי
ראית שמה בדירות
בתחום
שלו כן אז לכן אני מתפלא שהוא נרדם שם
ככה כשבן אדם אומר לחבר שלו דברים כותב על שולחן ערוך סימן קוף פייט טיט חושד משפט אין המקח נקנה בדברים
דיבורים זה לא תופס כלום
מצד שני דיבורים
ירא שמיים יעמוד על המילה שהוא אמר יראה שמיים
אבל זה לא חובה זה מידת חסידות יראה שמיים יעמוד על המילה לא רק על המילה יעמוד אפילו על המחשבה יראה שמיים זה דרגה תעמוד אפילו על מה שרק חשבת בסדר
כאן יש פה בן אדם שמנסה לתפוס דירה דנים הפוסקים במושג שנקרא אני המהפך בחררה זה גמרא במסכת קידושית האני המהפך בחררה ובא אחר ותפסה נקרא רב שעה
אם לא אתה היית בה אני הייתי גומר את העסקה הזאת הראשון היה הולך על זה אם השני לא היה בא ותופס לו האם יש דין
הזה או לא הלכה מעניינת מאוד שמביא אותה האדמור הזקן גם כן בשולחן ערוך שלו בהלכות השגת גבול אומר אני המהפך בחרז זה רק בכניעה בכניעה
ולא במציאת אבדות
הן באבדות בדבר העבד אין בזה אני המהפך בחר
על המציאות
על מציע על מציע אפשר מציעה מציע אז אני המהפך בחררה אם זה דבר כזה שהוא לא היה יכול להשיג אותו בלעדי שאני אתפוס אין זה לא דבר שמוציאים אותו בזה פסקו להלכה את האני המהפך בחררה שבגמרא אבל אם זה דבר כזה שאחד לא יכול להשיג גם במקום אחר זה לא פייר זה לא צודק
זאת אומרת
שאם מדובר בדירה שאני לא יכול להעסיק במקום אחר זה מציע כמו שאומרים
האשכנזית זה מציאה למצוא דירה עכשיו גדולה באזור הזה זה מציאה מין הדין אין פה אני המאפר בחרה בכלל אומר האדמור מביא שתי דעות ואומר העיקר כמו הדעה שאומרת שאין אבל הוא מוסיף את המשפט המפורסם שלו בעל נפש יחמיר לעצמו לכן הלכה למעשה זה השם דיברו ביניהם ראובן ושמעון זה כלום
זה שלולי שמעון ראובן היה משיג את זה זה גם כן כלום
אבל בעל נפש יחמיר לעצמו בעל נפש ישמור על המילה שהוא נתן לשני
מי שפרץ זה רק כאשר כבר שילמת וחזרת שילמת חלק חזרת אבל לא את הכל כן
נכון אז לכן אז לכן אני קורא לזה מציאה ומכיוון שזה מציאה אני יכול להגיד שאני חוזר בי אני לא חייב לחזור בי אבל יראה שמיים רק העניין של יראת שמיים נכנס פה שבן אדם איך אומרים רוצה שיהיה לו סיעתא דשמיא
בת בית בדירה צריך להתחשב