תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
המלך שלמה כתב כמה ספרים
אומרים ששיר השירים הוא כתב בתחילת חייו וקוהלת הוא כתב בסוף חייו יש לספר הזה המון רצינות משום שכל פסוק מביא איזה שהוא מביא את האדם לחשוב על מה אני ומה אני עושה ומה אני צריך לעשות ואיך אני יכול להתקדם אולי מה שעשיתי עד היום לא טוב
אז אני אומר שאני לא בטוח שהבחירה שלי היא בחירה טובה מפני שזה אמור צריך להיות אמיצים כדי
לנתח את הלשונות של הפסוקים ואת המשמעות הפנימית שהם יודעים בוודאי ששלמה לא כתב את הפסוקים בצורה מוסברת הוא כתב אותם בצורה מאוד מאוד ציורית ורוחנית וצריך לפצח ולפענח את מה שהוא כותב
ולפעמים אתה יושב אחרי כל הפיצוח הזה וזה נראה לך לרגע שאתה לרגע שלומדים בשטחיות שאתה מדבר פה עם איזה בן אדם מיואש
שאיבד את הטעם בחיים
והוא בא לומר לך שאין הכל בעברית סלנגית הכל על הפנים
והמצב אין אין שום טעם לחיות
והוא רק בווריאציות שונות חוזר על הרעיון הזה קדימה ואחורה
ואולי בגלל זה חזל
היה להם שיקול אפילו לגנוז את הספר הזה זאת אומרת
הם פחדו שכשאנשים
בצורת חשיבה שיטחית יראו את מה שכתוב
הם יתפסו לרובד החיצוני והמסרים שהם יקבלו יהיו מסרים לא כל כך חיוביים זאת אומרת המסרים שהם יפנים יהיו מסרים לא חיוביים
דברי קוהלת בן דוד מלך בירושלים זה הפסוק הראשון זה הפתיח הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל אבל זה נראה לך מישהו מהברזלים שאף פעם לא היה לו חינוך וסבל ילדות קשה נראה לך שהוא כתב את הפסוק הזה
הכל דפוק וזהו אחר כך הוא ממשיך מה היתרון לאדם בכל המלון אשר יעמוד תחת השמש
מה היתרון
כמו שאומרים היום דור הולך ודור בארץ לעולם עומד היא עומדת בראח השמש או בא השמש שאין כמו שואב אזורח משם לב וכולי וכולי מה שאני רציתי הפסוק שעליו רציתי להתייחס היום זה הפסוק מה היתרון לאדם בכל המלון שהיה המול תחת השמש
שלמה המלך
חקר ובדק ואיים ומי כמוהו שהיה המלך של העולם
להצליח למלוך על כל הגויים כולם היו תחתיו
והיו לו את האפשרויות לטוס ולשוט ולהסתובב בכל העולם ברמה
שיותר ממה שיש לאדם מודרני היום היה לו מין בגד כזה שהוא
מה שנקרא מין שטיח מרבד כזה מעופף שהשדים היו לוקחים אותו לאן שהוא רוצה הוא היה מלך ששולט על בעלי חיים שולט על השדים מה שהיה אומר היה האם היו עושים
והוא חקר ממלכות והביט על
תרבויות שוחח עם בעלי חיים והמון
אינפורמציה זרמה אליו ואחרי כל האינפורמציה הגדולה
בשלומו הוא הגיע למסקנה של מה היתרון לאדם בכלל למה לא שהוא היה מולך אין יתרון הכל לא=
אבל מה כן הוא שואל מה היתרון לאדם בכלל למה לא אשלם תחת השמש
הוא לא אומר מה היתרון ושם! יש שם מה היתרון לאדם יוכל לעבוד תחת השמש
ובהמשך הספר הוא נותן לזה תשובה גם כן מה היתרון לאדם
בכל המלון שיעמול
דבר אחרי כל כל החקירות שעשיתי סוף דבר הכל נשמע את האלוקים נראה ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם
לא מצאתי יתרון לאדם בכל המלון שיעמול תחת השמש
יש פה דיוק בביטוי תחת השמש השמש ומה שתחתיה מבטא עולם הזה גשמיות
פיתוח האנושות במובן החומרי זה תחת השמש תחת השמש לא מצאתי יתרון לאדם בכל המלון אני אנסה להרחיב למה אבל קודם כל הפשה אבל מעל השמש יש לו יתרון מה זה מעל השמש
זה הרובד הרוחני של החיים ברובד הגשמי הוא טוען שהוא לא מצא יתרון
אז מה שאני מבקש עכשיו לעשות ביחד איתכם זה לנסות להבין
מה הפירוש שאת היתרון הוא מוצא
בסוף דבר הכל נשמע את אלוקים מראה את מצוותיו שמור כי זה כל האדם
הגמרא אומרת מסכת ברכות ככה היא מפרשת לפסוק סוף דבר הכל נשמע את אלוקים מירב את מצותיו שמור מה הוא הסוף דבר שהכל נשמע אומרת הגמרא ככה
אמר רבי שמעון בן אזאי יש אומרים שמעון בן זומה כל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה
מה זה כל האדם מה כל האדם מה הדי אן איי הפנימי של האדם
שהוא יחשוב
שהקדוש ברוך הוא ברא את הכל בשביל להיות לא לצוות הפירוש לא לצוות
הוא העיקר והכל מסתובב סביבו
אני מדבר בקו המחשבתי של האדם
למה השם ברא את זה כדי שיהיה לי זה ולמה הוא ברא את זה כדי שיהיה לי זה ולמה ברא את זה כדי שיהיה זה התכלית של האדם
לפי זה שלמה שאמר שהכל אבל הבל הבלים ולא מצאתי יתרון בעמל ש אמור לאדם תחת השמש ואם כל זה הוא בסוף מודה
שכזה כל האדם הוא מוצא כן יתרון בזה כל האדם מה זה כל האדם זה שאם האדם מתבונן שהכל נברא בשבילו אז זה כן לגיטימי ובזה אני רואה כן אור אז כן יהיה יתרון
זאת אומרת כל זמן שהאדם שהאדם זה הנוסחה שיוצא שיוצאת לנו
לפי מה שאומרת הגמרא מסרט ברכות כל זמן שהאדם לא יתבונן בנקודה הזו שהכל מה שנברא נברא בשבילו אז הוא לא מוצא שום כדאיות בעולם הזה אבל ברגע שאדם מתבונן שהכל נברא בגבולו עכשיו אני רואה מיתרון בעולם הזה זה קודם הנוסחה
מה אומרת הנוסחה הזאת
אנחנו באים עכשיו
משיח תורה והתחלנו את התורה בספר בפרשה הראשונה פרשת בראשית אנחנו קוראים על
על קיין והבל הילדים של האדם הראשון
קיין מביא קורבן להשם ואבל מביא אחריו
והקורבן של הבל מתקבל בברכה והקורבן של קין לא
וקין מקה
בעצם זו הייתה סדרה של קניות שהייתה לו כבר מקודם
כשהבל נולד היה כידוע הם נולדו לא היו נשים בעולם שהשתמשו להם
כשהם התחתנו איתם
אז חזל אומרים שעם כל אחד מהם נולדה תאומה הם התחתנו עם החיות שלהם
אז לקאי נולדה תאומה אחת אבל נולדו איתו שתי תאומות
וזה כבר היה מושא לקנאה בעיניים של קנט
אבל הוא על זה הפליד
אחר כך כשהקורבן של אבל התקבל והקורבן שלו לא התקבל אז הוא כבר לא יכל לשאת את זה וזה הביא לרצח של רבע מהעולם
אז העניין זה שהקדוש ברוך הוא הקשיב לקיי לליבו של קין לכעסים של קיין והוא אומר לו כך למה חרה לך ולמה נפלו פניך הלא אם תיטיב
שעת
הזוהר מפרש את המילים הללו הלא אימ תיב
אני אנסה אותך תרים אותך עוד יותר מעבל אחיך
במילים אחרות יוצא
שהבורא בפעם הראשונה מתייחס למידות מגונות של הבן אדם
לנטיות של כעסים וקנאה והוא נותן לו תרופת פלא
אם אתה תשפר את דרכיך
אני הרים אותך
עכשיו כולנו רוצים לדעת איך משפרים מדרכינו מה מה מה איך אני גובר מעל אבל אני מקנא באבל איך אני מתגבר מעל
אם תטיב יש לנו רעשים מסכת קידושים אומר ככה אם תטיב לקח טוב
מה פירוש
היה נדרש מקין
להביט על מה שעשה אבל
ולהסתכל על מה שהוא עשה לא כגורם תחרותי ולא כמצליחן ונצחן
אלא הקדוש ברוך הוא שלח לי את אלה אני אבל אני התכלית של הבריאה אני כאן אני זה שהקורבן שלו לא התקבל התכלית של הבריאה אבל אלוקים כל כך אוהב אותי הוא שלח לי מורה שהוא ילמד אותי איך קורבנות מתקבלים
להביט מה שהוא עשה ואני אחכה את מה שהוא עשה אבל אני התכלית
נכון שאבל יכול לחשוב בדיוק אותו דבר
פעם
היה אדם
שהיה מאוד ממורמר מה שקורה היום קוטר מאוד איש שמרגיש שהוא לא מחלים את עצמו ואין לו ודווקא לו תמיד המזל שלו לא טוב
אז
אז ישב לידו פעם אחד מגדולי המוסר בעלי המוסר ניסו באוטובוס פה בארץ היה
ואומר לו תראה
תראה איזה נחמד אנחנו נוסעים איזה נוף יפה רואים מהחלון והמזגן מעלינו+ כמה מילים כאלה
אז
אז תראה אתה לא יכול להגיד שלא נעים לך וכל זה אלוקים רק בשבילך משש ימי בראשית אתה רואה את הנוף הזה אז בשביל שהעיניים שלך יהנו לראות אותו והמזגן הזה זה שהמציא את המזגן והנהג כולם משועבדים אחד בשביל 20 ש"ח בשבילמת וזה שגם זה לא מעט הרווחה נתנו לך את זה וזה כדי שתוכל לנסוע בנחת
אז הוא חשב
הקוטר הזה חשב
אמר לו כן אבל כולם אבל כולם ככה תראה אנשים באוטובוס יש עוד 50 איש איתנו שכולם באותו מידה אז
אז אז אותו בעל מוסר אמר לו
זה לא יפה מה אכפת לך שגם אחרים נהנים
דיברנו על זה ב-1 השיעורים שהיה אצל האדם מאוד חשוב זה לא שלי יהיה אלא של השני לא יהיה כן זה מידה מגונה אבל זה זה זה בא פה בסיפור הזה בא לידי ביטוי גז
התורה אומרת במפורש לפיכך נברא האדם האדם הראשון יחידי כדי שהאדם אני ואתה ואת כל אחד יוכל להגיד בשבילי נברא העולם וזה וזה מה החידוש של שלמה בן דוד בקוהלת הזה שהוא לא מוצא יתרון לאדם בכל מלוא אלא רק כי זה כל האדם מה כל האדם
אם אתה תחשוב שהכל נברא בשבילך אז אתה תהיה בן אדם
יש פה סוד חינוכי עצום
הרבה פעמים אנחנו חושבים איך לשנות בני אדם
קודם כול אנחנו רשות את עצמנו איך לשנות את הילדים שלנו איך לשנות את החניכים
הנקודה של המפתח נמצאת פה זאת אומרת אף בן אדם לא משתנה שינוי אמיתי אלא כאשר הוא יחשוב מחשבות של גדלות לא של גאווה של גדלות
ברגע שהאדם יחשוב מחשבה של לא אם אני אעשה ככה אני אקבל
זה נכון אבל אם הוא יחיה עם זה אז הוא יחזיק מעמד פעם אחת פעם שנייה פעם שלישית שהוא יגיד לי אתה יודע מה בוא נהנה עכשיו
ונקבל עונש
הפחד מפני העונש הוא לא הוא לא דבר שאפשר לחיות אותו 70 שנה
זאת אומרת אנחנו יודעים כולם שהיהדות אומרת שיש גן עדן ויש גנון הגן עדן והגנום הם לא נמצאים רק למעלה גן עדן מגנון יכול להיות ביומיום שלנו עבר עליי גיהנום היום יכול להיות איזה גן עדן אנחנו מרגישים זה יכול להיות בחיי היום יום אבל לבוא ולהגיד לאדם את משחק איך הוא המקל והגזר
אם תהיה איש טוב תקבל ואם לא לא תקבל והכל אני רוצה להמחיש לכם השכר והעונש קיימים כאן בעולם שלא יהיה לכם ספק וספק ספקה
ישנו בציבור החרדי זה מקובל שבפורים עושים מה שרוצים
מה זה מה זה מה שרוצים לא ממש אבל בתלמודי תורה והישיבות מקובל שעושים מסיבה ביחד עם המנהל והרב הזה וזה
ואז קצת מתירים את הרצועה והכבוד
למורה הרב וזה קצת לא בא לידי ביטוי
אז סיפר לי מישהו על
על חבר שלו שהיה מומחה בפה מומחה מה זה מומחה
וגם היה מומחה
איך אומרים פנטמימה לעשות חיקויים של בני אדם וגם היה לו גן חיות שלם בפה והיה לו היה לו הוא גם היה קולט
אז אצלהם בישיבה היה רעב שהוא היה היה איש מאוד טוב
כשהיה לו כל מיני תנועות שהיה עושה תוך כדי שהוא מדבר
והבחורצ'יק הזה קלט מאוד חזק את התנועות
אבל לא- ולא יותר
התלמידים הזמינו את עצמם לאותו רב פורים הזמינו את עצמם והוא הסכים בשמחה
הוא ישב וגם אשתו וילדל ישבו ליד השולחן והתלמידים
והבחור הזה נתנו לו להגיד רשע זה נקרא דרשת פורים שהייתה מלאה בהומור בבדיחות וככה
אבל כל הדרשה כולה הוא כל הזמן נעשה עם התנועות של הרב הזה שיושב מולו
וגם
התבטא במילים שהרב הזה נוהג להגיד
וזה גרם עלבון לא רגיל כולם התפוצצו מצחוק אולי גם הרב בעצמו התפוצץ מצחוק אבל הוא היה חול לגמרי
זאת אומרת הורידו את כל כבודו רמסו את כל כבודו עד הרצפה ממש באותו ערב ליד העיניים של אשתו והילדים שלו
והוא פשוט אני חושב אחרי פורים הוא נכלא איזה שבוע ימים האלה קשה לחזור לעבודה
ואחרי שהוא חזר הוא ציפה לבקשת סליחה
אבל אף אחד לא חשב שצריך לעשות את זה דבר אחד תלמידים ירגישו
שכל התנועות האלה בפורים עשו עליו הוא הפסיק לעשות אותם ואז הם הבינו שהם פגעו במשהו שהם נגעו לו במשהו
עברו שנים והבחור הזה
ליצן הזה שעשה את ההשפלה הזאת בפורים
הגיע מה שנקרא הדודים שהוא צריך דיברו בו נכבדות
והוא היה בחור מוכשר מאוד לא רק בתחום האיתולי
הוא נשא את ביתו של אחד מהחשובים באזור שלו וזמן קצר מאוד אחרי החתונה הוא נאלץ את הגט לאשתו הם לא הסתדרו וזה היה השפלה לא רגילה
מומחה במגזר איפשהו היה
אחרי תקופה לא קלה ומצא את האושר שלו עוד פעם
והתחתן
עברו 10 שנים ולא היו לו ילדים
הוא היה מאוד מוצלח בתחום
המה שנקרא המקצועי שלו שהוא היה מלמד ותלמידים אהבו אותו וזה
אבל לא אין לו ילדים
וכל פעם הוא היה חושב על זה מי יודע אם זה לא בגלל גני את הערב ההוא בפורים ולא ביקשתי סליחה אבל המעמד החברתי שלו היה כל כך גבוה שהוא לא נתן לעצמו אף פעם לשקוע במחשבות הוא תמיד להתקדם הלאה ואת מחשבת מחשבת הסליחה הוא תמיד התחיל הדחיק סיפור אמיתי
שנה אחד התלמידים שלו השם ראה שהוא לא זה אז התלמידים שלו אמרו שהם רוצים לעשות לעצמם מסיבת פורה הוא היה כל כך בטוח בעצמו כי הוא היה איש מה שנקרא צעיר מבטיח כזה והתלמידים תמיד אהבו אותו ותמיד הוא היה זה היה בטוח שמה שהוא לא האמין שיוכלו לעשות לו את מה שהוא עשה
אבל זה מה שקרה לעיניים של אשתו והילדים שלו לא היו כאלה
היה לו
השפילו אותו במשך ערב שלם
והוא פשוט נרמז ואז
הוא הצליח לתפוס עדיין לא ביקשתי סליחה מהרבה הרגשתי על בשרי מה עשיתי
הוא הגיע לאותו רב למחרת פורים בפורים הוא הגיע אליו עם משלוח מלון גדול ויפה
הב בכלל לא הכיר אותו
אבל אני רוצה לדבר איתך בארבע עיניים וואלו זה אני ואני עשיתי כך וכך והתחיל לבכות
אל אמר לו תראה אני באמת נפגעתי אבל כמה ימים אחרי זה כבר נרגעתי וסלחתי לכם
אבל עכשיו כשאתה אומר לי שאתה חושב שאולי איזה הקפדה או מה אני צריך לשקול בנפש אולי לא סלחתי מכל הלב
זה מעניין הם היו אנשים
עם מחשבה אמיתית
אז הוא אמר לו תשמע אני אשב עם עצמי וכשאני ארגיש
שאני שאני סולח באמת אני ארים אליך טלפון ככה הרב אומר לו
הוא הלך ומחכה כל יום על קבצים
תלוי יקבל את הטלפון 30 יום עברו
אז הרב הזה מתקשר אומר לו תשמע אני ישבתי חשבתי
יום יום
הוספתי לעצמי עוד לימוד
מוסר
כדי להביא את הנפש שלי למצב כזה ואני יכול לסמוך לך את האמת
היום הרגשתי שכן שאני אוחז בזה ואני רוצה להגיד לך משהו
כעבור שנה זה היה אחד כבר היה שנה 11 לנישואין נולד להם הוא הזמין את הרב ההוא שהוא
אז זה שיש מושג של שכר ועונש בהתאם למעשים שלנו זה פשוט
אבל
קשה מאוד לנפש האדם לחיות עם זה
תראו אפילו את הבחור הזה הוא עשה דרך אגב מהסיפור הזה אנחנו לומדים כלל מאוד חשוב הקדוש ברוך הוא אף פעם לא יקח איזה אווירה שהאדם עשה והוא שכח שהוא עשה אותה
והוא בכלל לא חושב שהוא צריך לעשות תיקון על אותו דבר ויעניש אותו פה בעולם הזה על אותו דבר אף פעם לא הקדוש ברוך הוא מגלה לך
התת מודע שלך
מה שנקרא מזרים לך את המחשבה הנכונה אני פה לא בסדר אני חס שכאן אני לא בזה
כשהאדם נמצא עם עצמו בארבע עמותיו במחשבה אמיתית הוא יודע בדיוק מה הוא צריך לתקן זה לא סוד שצריך לבוא ולהגיד לו את זה וצריכים לראות לו על המצח מה רשום וצריך לקרוא להריז על שיסתכל בכף היד
שום דבר האמת האמיתית היא שבתוך נפשו של האדם כבר טמון
טמון לו
הוא יודע במודע מה לא בסדר אלא מה שהוא בכוח מדחיק את זה וכל פעם זה חוזה זה הסיפור הקלאסי להראות את זה שהאברך הזה ידע יש משהו שאני לא בסדר יש עדיין משהו שאני לא בסדר אז כמו בן אדם שיש לו כמה חובות לכמה אנשים חובות כספיים
ופתאום על ארז דווי אומר לילדים שלו תשמעו לזה אני חייב ככה וככה וזה אני חייב אז מה עשית עד היום
אני שמרתי את זה בראש חשבתי אני איתך את זה את זה איתך את זה אבל האדם בסופו של דבר מה הוא חייב כן יודע אז לכן אני לא צריך לפחד אולי פעם פגעתי באיזה שהיא חתולה שברחוב ומעט מה אף אחד לא יעניש אותך על מה שאתה לא זוכר
הטענה לבן אדם זה בדיוק על אותם דברים שהוא זוכר על אותם דברים שהוא בטוח
שהוא שאין לי מה לבקש על זה אבל הוא יודע משהו
הוא יודע בתוך תוכו הוא יודע שזה לא בדיוק הגון
אבל אם כל זה קשה לחיות עם התנועת נפש הזאתי
אתה רואה שהאדם בטבע מתחמק מזה עובר עוד שנה ועובר עוד שנה עוברת עוד שנה ועד שהוא לא חוטף
שהראו לו בצורה חזרה מה אתה עשית אז הוא לא קם ואומר חטאתי לאלוקי ישראל ולפלונים ולפלוני הוא לא אין לו את כוחות הנפש לעשות
זאת אומרת שהפנימיות של האדם היסוד של האדם האמיתי הוא כאשר האדם לא חושב מחשבות המנמיכות את הנפש
החופרות בנבכי
הפצעים המוגלטים שלה אלא מחשבות של גדלות
המחשבה של הגדלות זה תואם שלמה המלך אם האדם יחשוב שכולם נבראו בשבילי לא פירוש שאני דורך על כולם
לא אבל באיזה שהוא מקום הם לתועלת שלי אז הוא קודם כל יהיה רגוע אז אני המלך עכשיו שאני המלך אני יכול לתת לזה כוס קפה וזה אני המלך נכון השרביט בלווא הכי אצלי בידיים
אז מה אכפת לי קצת לתת את המילה תמיד יש לי את המילה זה בסדר אז עכשיו גם לך אני מחלק קצת אדם הופך להיות פתאום נדיר שהוא מרגיש שהכל יש לו אז אומרת לו אומרת לו יהדות האמת היא שהכל בשבילך נבחר ואז שייך שהוא יתחיל לעשות תיקון פנימי למידות שלו בלי המחשבה הזאתי אין סיכוי
וממי למדנו את זה למדנו את זה מיקי מההוראה שהקדוש ברוך הוא אומר לו תתבונן על אבן
כלקח טוב מה אתה יכול הוא נברא כדי ללמד אותך
הכרתי פעם יהודי תלמיד חכם שהיה קנאי גדול לחוכמה זה מידה טובה אבל מי שיודע בקנאה של סופרים על הקנאה היא אמיתית קנאה לחוכמה למה הוא רחב יותר ממני
אני שמעתי ממנו את זה כל כך הרבה פעמים שזה נחקק לי בראש הוא היה רואה מישהו שעושה לו מישהו שמסביר יותר טוב ממנו זה
מה תראה לך כל הבן אדם הזה וכל אמא שלו גידלה אותו והמוסדות והשכל הטוב הכל זה הכל זה בשביל שהוא יגיד לי דברים אני יותר רחב
ככה הוא חי וזה עזר לו
לשרוד בתוך עולם של של מלחמה אינטלקטואלית
מה אתה חושב שבשביל מה הוא חכם אז הוא חכם אז הוא יודע לכתוב יותר אתה יודע להגיד יותר טוב אני שומע אותו ואני לא בשביל זה הוא רחג בשביל שאני יותר רחוק לא בשביל משהו אחר חוכמה שלנו לא= גרושים לא זה שהוא נותן לי אותה
תפיסת עולם
אבל סלומו טועם שאחרת אתה לא תוכל להתקדם הלאה זאת אומרת
אין יתרון לאדם בכל עמלות שיעמוד תחת השמש אין יתרון ללא ללא הצוות הזה ללא המחשב שכל העולם נברא מצוות בשבילי
טוב אז זה ראשונה אז אני רוצה רק להסביר
מה הגאונות של קהלת במה שהוא אמר
אנחנו רואים בפועל שהעולם עובד על תחרות
על קנאה ותחרות
קוהלת אומר שצריך לשנות את הקנאה והתחרות כקנאה והתחרות כמו שהיא אין לה שום יתרון תחת השמש מה זאת אומרת מה היתרון לאדם שיעמוד תחת השמש מה זאת אומרת
אני הצלחתי להקים רשת חנויות שהוא לא עשה מה אתה אומר לי מה היתרון לאדם בכל המעונות האלה אני עשיתי הרבה דברים הוצאתי הרצאות עשיתי פטנטים יש הרבה דברים מה אתה אומר לי
מה היתרונות האדם בכל המלון אז הוא היה מולד השם
התשובה היא שכל פעם שסיבה באיזשהו איזה שהוא תנועה של מלחמה
מלחמה אפילו מלחמה מלחמה מדומיינת שלי עם העולם או עם האויב המדומיין שאני מדמיין שהוא אויב שלי אבל עצם זה שאני מתגבר ומתרומם על גופות של אחרים אפילו גופות דמיוניות אבל זה לא זה לא מוטיבציה עצמית אלא מוטיבציה כתוצאה היא גורמת לשחיתות בעולם
או שחיתות של הנפש שהיא מתבטאת בדברים אחרים אז פיתחתי איזשהו דבר יפה באותה מידה שפתחתי דבר יפה הדבר היפה הזה הוא הביא הרס באותה מידה
אנחנו היום מחנכים את הילדים למצוינות לטפל
אבל אנחנו מבינים שבטאפ יש רק מכסה מסוימת אז זאת אומרת על כל השאר אתה דורך אתה למעלה וכולם למטה
ומצד שני גם אי אפשר שכולם יהיו למעלה זה חלק מהבריאה שבר הקדוש ברוך הוא אז מה בעצם אתה מבקש להגיד
שיש רק קבוצת אליטה אחת וכל השאר הם כלום
אז זה מה שלמה טוען אני רואה שיש קידום לעולם הם קנאה מה שנקרא קנאת קידום
אבל הכמעט קידום הזו
היא נותנת באותו באותה מכה שהיא גורמת רפואה לזה ועלייה לזה היא נותנת סטירה לזה באותה מידה
אז הוא טוען שאני רואה שאין יתרון
מה פירוש אנחנו יודעים שיש יסודות הקדוש ברוך הוא ברא בבריאה אפילו המים המים אין טיפה אחת שהלכה לאיבוד מאז 6 בראשית ואין טיפה אחת של נוספה
זה מתאדה עולה למעלה יורד למטה חוזר לאדמה חוזר לים הולך עוד פעם+ פעם אנחנו שותים מוציאים את מה ששותים+ פעם חוזר+ הכול אותו דבר
אז שיש לנו מים יתרון יתרון מאיפה התוספת
אז אתה בנית אתה עשית רשת חנויות אנחנו כולנו יודעים שרשתות החנויות הגדולות האלה לפני 10 שנים היה שם אחר ולפני 20 שנה היה גם שם אחר ומה קרה עם האלה של זה
לא נעלמו עכשיו משהו חדש
למה משום שכל העולם עומד עובד באותה מחזוריות של הטיפול של המים גם הבני אדם חוץ מכבודנו עובדים בצורה הזאתי וזה מה שמתכוון זה הסוד של הפסוק שהוא עומד מיד של שלמה אומר אומר מיד אחרי זה שהכל חוזר חזרה לארץ
אנחנו מורכבים 4 יסודות זאת אומרת דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת
זה
זה מין תחלופה מסוימת של אני אמרתי זה קורה צריך להיות מבוגרים כשקוראים את זה אבל אבל על הכול פנים נפשית אבל אבל זה
העפר בוא נגיד- הוא מנחש על פני האדמה בתוך הגופות שלנו זמן מסויים ואחר כך הוא חוזר חזרה למקורו ואין אין איזשהו שינוי אמיתי איפה היתרון אדם אחד
הביא 10 ילדים הם הביאו כל אחד 10 ילדים ואחרי 3 דורות יש לו לפני נכדים 1000 צאצאים מצויין
מידע ואחר כך
ואחר כך
אני אומר את זה רק בשביל החיוך של הדבר לא בשביל הכדרות שבדבר לכו לבית העלמין איזה שאתם רוצים ותראו שעל כל מצבה אפשר לספר סיפור חיים שלם אף אחד לא מספר אותו
הוא נשכח באיזשהו מקום אז אם לא בשנה הראשונה אז בשנה השנייה ואם לא בשנה הזאת אז תלכו לשלושים שנה האחרונות וארבעים שנה האחרונים
נסו לשים שם מצלמה אם יש פעם מישהו שבא לבקר את הקבר תראו שאף אחד לא בא
אבל תחזרו חזרה 40 בשבילנו הבן אדם הזה היה אדם גדול והיה לו משפחה והיה לו חנות והיה לו זה הוא עשה הרבה דברים איפה כל זה היום לא זוכרים את זה אבל היה לו 1000 צאצאים כבר בדור שלישי גם הם לא קיימים היום וגם הם לא זוכרים אף אחד אז מה איתו לאדם בכל אמנות זה שיש לו שלמה טוען איפה היתרון
שאתה שינית והוספת בבריאה מה שלא היה
זה הנקודה אתה גרגיר אחד לא סבתא כלום יש אוצר נשמות
הקדוש ברוך הוא משחק עם הנשמות האלה כל הזמן מוריד אותם מעלה אותם מוריד אותם מעלה אותם אתה לא הוספת אפילו נשמה אחת כאן הורדת נשמה מלמעלה שתהיה פה לזמן אחר כך היא חוזרת חזרה אבל איפה היתרון שאתה עשה עשית איפה היית
מה זה איפה האנדרטה הנצחית שלך איפה
שאתבעת משהו והוא קיים לעד מה שאתה עשית
אז הוא טוען שזה חייב להיות רק ברוח
מה זה ברוח בתיקון מידות זה חייב להיות רק בתחום הזה מכיוון שבתחום הרוח יש נצחיות
כשעשית איזשהו דבר רוחני הדבר הרוחני הזה קיים תמיד לא קיים אולי פה אבל הוא קיים שם וגם פה הוא קיים כזכות לצאצאים שלך גם שהם לא יודעים הגם שהם לא יודעים שזה הזכות שלך אבל זה קיים
ואילו בדברים האחרים זה לא קיים מה היתרון לאדם בכל המלון שהיה מול תחת השמש
זו
בא ברמז בפסוק הזה עצמו לפי מה את תורת החסידות מסבירה אותו
מה איתו לאדם נכון!
מה
בקבלה זה ספירה מסוימת זה בחינה מסוימת
מה משה רבינו אמר אם אנחנו מה
ביטול
מי אני הוא מה אני אפס מיפס
לבן שהזכרנו בשיעור הקודם בורח סליחה יעקב בורח מלבן אז הוא אומר ללבן ככה מה פשעי ומה חטתי כי דלקת אחרי
מפרשים
מה זה הפשע שלי שאני לא מספיק הייתי בביטול
ומה זה החת שלי לכן אתה דלקת אחרי כדי שאני אגיע לביטול יותר גדול
וזה היתרון שיש לאדם בעמל שלו תיקון תיקון המידות זה רק כאשר האדם מגיע לבחינה של מה לפני שהאדם מגיע לבחינה של מה אין לא שייך לו תיקון בכלל
בהקשר למה שדיברנו מה הוא ה מה הכי גדול של האדם
המה הכי גדול בחיים חיותו זה שהוא מסוגל לחיות ביומיום עם המחשבה שהעולם נברא לצוות איפה פה הענוה
משום שהוא חשב שאין קיום לאחרים בכלל עכשיו הוא נותן להם איזשהו קיום
כאשר האדם שואף למושלמות גשמית אין שום סיכוי שהוא יגיע ליתרון אמיתי יתרון ארוך ליתרון אמיתי זאת אומרת שיהיה לו קיום אמיתי אבל כאשר האדם שואף גם לשלמות רוחנית אז יש סיכוי שהוא יגיע לשלמות אני רוצה לתת
איזה שהיא דוגמה שמביאה תורת החסידות בנוגע לזה לשלמות
אני רוצה רק עוד
אחת של המחשה
כאשר
הטבע של האדם
אומר לו
שבה רדיפה
החומרית יש יתרון משום שהיתרון שרואים זה היתרון החומרי אז האדם בטבעו חפץ
להשלים את עצמו במה שהוא רואה מול העיניים
וזה כל כך חזק
עד כדי כך שאנחנו ממש מתפתלים כדי להבין מה התכוון שלמה שאומר שאין יתרון בזה
אבל אני רוצה לשאול שאלה
שכל אחד שאל את עצמו זאת אומרת הרבה פעמים אנחנו רואים אנשים שכשהם מתיגעים והם רוצים להגיע לאיזה שהיא הצלחה פיננסית הם מצליחים להגיע לאן שהם רוצים ואתה רואה יש יתרון אבל מצד שני הרבה פעמים אנחנו רואים גם את הצד השני אנשים שמאוד מאוד משתדלים מאוד מאוד רוצים מה שנקרא רודפים להגיע לאיזה שהיא מטרה
כלכלית נניח אז הם עושים את כל התחבולות ואת כל האפשרויות וזה וזה ומה שהם לא עושים לא הולך להם לא הולך להם
והם עושים ידיעה גדולה
יש לך אנשים כאלה מולם שיושבים עד חצות היום ולא עושים עם עצמם כלום יש להם כסף כל חייהם כמו כל איזה ירושה נפלה עליהם וזה לא יודע מה הם לא עושים כלום הם לא רודפים אחרי כלום
וזה מעורר לנו את השאלה זאת אומרת את ההבנה שיש משהו במה שאומר שלמה מה יתרון האדם בכל עמלה שרירים לו תחת לשמש לפעמים אתה רואה אדם שם המלח בא והוא לא מצליח לעשות עם כל העמן שלו שום רווח
בכל ההשתדלות שלו ואם אתה רואה בן אדם שלא עמל בכלל ויש לו המון רווח
אז אתה לא רואה פה מתכונתיות זה נכון שלפעמים כאשר אתה אמן אתה מגיע לרווח אבל המקרים ההפוכים מוכיחים
שהעמל לאו דווקא ערובה לרווח זה לא זה לא מחויב המציאות
וזה בנוסף להסבר הקודם שאמרתי בנוסף
לטיעון של שלמה שכל הדברים בעצם הטיעון הקודם היה קצת יותר רוחני
מה עשית אז עשית כסף אבל זה חוזר חזרה למין מאגר לא הצליחו לעשות בעולם יותר כסף ממה שיש זה רק פעם עובר אליך פעם עובר אליו פעם עובר זה פעם עובר לזה אז מה היתרון שלך לא היתרת בעולם כלום זה היה הטיעון הקודם הטעון הזה
רוצה להגיד שדבר אמיתי היה צריך להוכיח את עצמו
אם אכן עמל מביא יתרון היית צריך לראות את זה בכל פעם אבל זה לא כל פעם ככה סימן שלא האמל הוא זה שמביא את היתרון היתרון אם אתה רואה בן אדם שיש בהצלחה זה מזל שלו ככה נגזר עליו
זה לאו דווקא בגלל ההשתדלות שלו
יש אנשים שהמזל רודף אותם בלי שהם
לא נוקפים אצבע בשביל להשיג אותו ויש אנשים כאלה שמה שהם לא עושים זה לא הולך אז זה אומר אני איש אני אני אני כנראה שאני לא
לא שלחתי משלחת יד נכון וזה אומר בגלל שאני מומחה לעסקים לכן זה עובד ולא זה צודק ולא זה צודק האמת היא
שככה נגזר על זה וככה נגזר על זה כמו שאומרים אפילו הרצון התשוקה החשק לעשות משהו עם עצמי
זה גם מתנת שמיים
עיני כלך יסבר הוא אומר דוד המלך ואתה נותן להם את אולם בעיתון פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון
הרצון לעשות להתקדם להצליח זה גם תלוי במה שנתן הקדוש ברוך הוא יש לך בן אדם עם כל הכישרונות אבל אין לו שום חשק לעשות שום דבר
למה בורא עולם לקח ממנו את החשק
זה פשוט
אז לכן כמו שסיכמנו קודם שלמה המלך מגיע למסקנה
שצריך לעסוק בעבודה של תיקון המידות ודווקא מה שאני רוצה עכשיו לנגוע בנקודה שמדברת עליה תורת החסידות והקבלה בתיקון המידות היא לא קשורה בדווקא למה יתרון האדם בכל המנוע שיעמוד תחת השמש אלא שהפועל יוצא שמהמלוע אשר יעמוד תחת השמש
תיקון המידות זה מביא לו דוגמא
אז אין לי קשר בין הדברים
אז כתוב בחסידות דבר מפתיע כזה
אני אקריא את הלשון דווקא מבפנים זה לא כל כך ארוך
ומבחינה פסיכולוגית זה מאוד מעניין
זה מאמר שכתב אותו הרבי בעצם צדק בכמה שורות הוא מתאר את מבנה של נפש על אדם
ההקפדה במחשבה
הרבה יותר מבדיבור
שבמחשבה יקפיד מיד שיעשו נגד רצונו
מה שאין כאן בדיבור לא יגלה אלא אם כן יקניטו הוא
הרבה
וזה ראיה שהמחשבה דינה קשה יותר מהדיבור ועל כן החיצוניים מתאחדים בה
מה מה הוא טועה הוא אומר ככה
אנחנו רואים שכשמישהו מעצבן מישהו
אז קודם כל המתעצבן שותק
ואז בא השלב הראשון הוא כועס במחשבה
אם תעצב אותו יותר מדי אז הוא יתחיל לצעוק גם כן נתחיל להפרץ גם בדיבור אז הוא שואל שאלה על טכנית למה זה דבר ראשון מגיע למחשבה ההקפדה
יש לה שתי שתי דלתות שהיא מתגלאת באותיות המחשבה ובפה למה היא התגלתה
בפה בפה מאוחר יותר במחשבה מוקדם יותר
זה אומר פשוט בגלל שעולם המחשבה
הוא מחובר עם עולם ההקפדה יותר
אנחנו
יכולים לראות את זה אנשים שהם אנשים
מדברים מדברים מדברים מדברים ככה מה שנקרא
זורמים
אז הם טיפוסים סולחים גם כן
ואילו האנשים
מהורהרים כאלה בעלי מחשבה ודמיון
והתבוננות
קצת קשה להם יותר לסלוח
הם אנשים יותר מקפידים עם אנשים יותר שייכים לגבורות הם אנשים יותר
הם מעירים לי את עצבן יותר
הם גם כן קשים יותר לקבלת סליחה
למה כי הם שייכים לעולם המחשבה ועולם המחשבה הוא חבר טוב של עולם ההקפדה עולם הגבורות עולם הזה
איך מתקנים
הוא אומר ככה בגלל שהמחשבה היא קרובה יותר
להקפדה
החיצוניים משתלטים עליה יותר
על המחשבה
חזל אומרים ערעורי עבירה קשים מעביר יש איזה שהוא עוצמה במחשבה יותר
האדם
מה הדבר הכי
שבדור הזה על כל פנים אנשים ככה נרתעים ממנו ומשתדלים
אל תאבד את הראש
יש כל מיני
סליחה על הביטוי שיגעונות שיש אצל צעירים
יש אחד שמחליט להגיד
להקיף את העולם במסע על אופניים
יש אחד אחר שעד שהוא לא יצליח לעשות את הטיפוס על הרי אלפים אז הוא לא יירגע
יש אחד אחר שכל מיני דברים מה שנקרא רתיחת הדמים של הצעירים שהם עושים כל מיני שטויות
אבל
יש וכל השטויות האלה יכולים אפילו לקבל כרזות בעיתונים
ותוכניות ברדיו
ושבח בוא נלווה את מיקי הוא עולה עכשיו לירושלים הוא מגיע עכשיו מלוס אנגלס על האופניים ישר
אדם לוקח את החיים שלו מקריב אותם
על האופניים
יש ספורט
לא ראינו אדם בגיל 60 שעשה את זה אחרי שנח מרתיחת הדמי אבל אצל צעירים אתה יכול לראות דברים כאלה ויש בזה איזה שהוא משהו של צעירים אתה רואה את החותמת של הצעירים אז
אבל עדיין זה מקבל לגיטימציה אבל ישנם דברים כאלה שכאשר הצעירים יעשו אותם אז הם לא יקבלו לגיטימציה חיובית יגידו
תשמע אתה מפנטז את הראש שלך אמא אם אתה עם המעשים האלה או אם החומרים האלה אתה מפנטז את הראש שלך אתה מקלקל את
המחשבה שלך
זה דוגמה מוחשית למשל לומדים פה במאמר
שהל המחשבה מתנשים החיצוניים
הם מנסים איפה הם יכולים לכבוש את האדם יותר מהר מהכל
שמע המלך אומר החוכמה טלוז לחכם יותר ממאה שליטים בעיר
אם האדם מחזיק ראש כמו שאומרים אז הוא מסוגל להחזיק את המעשים שלו יותר ממאה אנשים שיאחזו אותו הרוב שלו מחזיק אותו
בגלל זה החיסונים מה שהוא קורא להם כאן על המחשבה הם מאוד מאוד מנסים להשתלט
שתחשוב לא טוב על השני שתחשוב מחשבות של פנטזיות שתחשוב דברים לא נכונים הכל בגלל שאז ברור שאתה תיסע לכיוונים לא מצופים לכיוונים לא חיוביים כי אם זה כאן ככה אז הכל הולך אחרי הראש
אז מה מה איך התיקון של זה
אז הוא מביא דבר מאוד מעניין באותו מאמר
הוא טוען שכל יניקת הקליפות של האדם
היא באה על ידי חילוף
הוא קורא לזה בן צירוף לצירוף אני מסביר את מה שהוא אומר בחילוף משמרות מה הכוונה
יש
בגד שאדם לובש
מעליו הוא שם עוד בגין
מעליו הוא שמו בגד שלישי
כל בגד
זה לבוש זור מסוים
כבר כשאני רוצה לחדור אני לא יכול לחדור דרך הבגד אלא אני יכול לחדור רק דרך בין בגד לבגד זה ככה בגשמיות גם ברוחניות זה ככה
בשמיים יש משמרות רוחניות שמסתובבות סביב מעגל השנה
למשל
בחודש תשרי
בין יום כיפור לסוכות
אז כתוב בקבלה שאז יש החלפת משמרות
בימים עברו ידעו וגם היום
בבתי כלא ובכל מיני כשרוצים לנסות לעשות בריחה מתי זה הזמן בחילוף משמרות אז זה לא רק פה למטה
הרבי הרשם אמר שזה אותו דבר בשמיים גם כן
שיש המשכה רוחנית
עד ראש השנה יום כיפור בסוכות מתחלף התחלף את ההמשכה לשנה החדשה
אז באותו זמן
תאמין
יש מין
בריחה של אור שהחיצונים מנסים למשוך
וזה כתוצאה מן חלל שישנו השומר של המשמרת הבאה עדיין לא הגיע והמשמר של המשמרת הקודמת כבר הלך אז נעשה איזה שהוא איזה עכשיו אל תנסו לבדוק את זה בחיים האישיים שלכם אבל אני אומר משהו
כללי תמיד בתקופה הזאת של עד
יום טוב ראשון של חג הסוכות
יש איזה שהם בעיות בכלל ובפרט אצל עם ישראל
הרבה פעמים זה בא לידי ביטוי בחיים האישיים של האדם שהוא לא יודע למה והוא נכלא בימים האלה
הוא לא יודע למה אבל יש לו איזה הפסד יש איזשהו בלבול יש איזשהו מילה מעוררת זה מסיבה אחרת אני מדבר איתך כל שנה בחילוף המשמר
שנה שעברה
ביום טוב של חג הסוכות בבני ברק פרצה דליקה בבית מדרש גדול מאוד נשרפו כמה עשרות ספרי תורה
והרב של בני ברק אז
בלוויה שעשו לספר התורה עושים לוויה כמו לבני אדם אז בלוויה שעשו לה ספרי תורה אז הוא עמד והוא אמר את מה שאמרתי עכשיו בשם אבא שלו ששמע בשם הרבה
תמיד אני מפחד ככה אמר מחילוף המשמרות תמיד בחילוף המשמרות יש משהו
אז הוא תלה את השריפה של הספרי תורה בחילוף המשמרות שזה היה בוטוטו באותו תקופה
עכשיו זה בעונות השנה אבל זה לא רק בעונות השנה ככה
בלבושי האדם יש גם כן מחשבה דיבור ומעשה מקרים לבושים ובין המחשבה לדיבור בין הדיבור למעשה שמה יש אפשרות זה בין המשמרות
שמה יש לחיסונים אפשרות להשתלט על האדם שמה הם מנסים לחדור פנימה ומנסים לכבוש אותו
אבל יש לזה גם כן המחשה
מציור פיזי אף על פי שזה הכל רוחני זה צריך להסתכל רק על הממשל אני כבר מסיים
המחשה היא
יש לנו אור
ולאור יש נקבוביות בנקביות האלה יוצא זיעה
לפעמים הן נסתמות
ואז זה לא טוב מבחינה בריאותית
אז משמע שם במאמר שזה המשל למצב החיצוני
תפסו את
חורי היניקה של האור
שהוא אמור להוציא
הפרשות וגם לקבל מהשמש ומהדרך ההורים האלה כשהם מתיישבים על החורים של
של מה שנקרא פתחי מילוט הללו
הם סותמים אותם אז הם לא מאפשרים
לעבר
לקבל חיות מבחוץ פנימה
ואז הוא מתחיל לחלות
הוא אומר ומה זה מה זה הסתימה הזאתי אילו הם המחשבות הזרות
זאת אומרת ככה אני חוזר להקדמה של העניין המחשבה של האדם
זה הדבר הכי עדין שיש לנו
וזה גם הדבר שהוא הכי עלול להינזק
מכיוון שהחיצונים שמים עליו את העיניים מפני שדרכו הם יכולים להשתלט על הכל זה המקום הרגיש שדרכו אפשר להשתלט על כל הגוף
והאפשרות לתקן את המחשבה זאת אומרת המחשבה
מתבלבלת כאשר החיצוניים משתלטים עליה והם לא נותנים באמצעותה דרכה הם לא נותנים לשום דבר אמיתי לחדור פנימה
ולכן יכול להיות מצב
שאתה מדבר ואתה אומר ואתה חושב ואתה צועק ואתה אומר כל הדברים שאני אומר נופלים על אוזניים ערלות מה זה האוזניים הם לא ערלות יש ראש ערל הראש זה המחשבות הזרות זה החיצוניים שהשתלטו על הראש
אז הסיום של מה שהוא נותן נותן גם כן תרופה לזה אומר הדבר היחיד
שנותן לזה תיקון
זה הלב נשבע אין אפשרות
לגרום לראש להשתפות
חוץ מלב נשבר
לא הוא לא הוא לא הוא לא יהיה שפוי חוץ מלב זאת אומרת גם אנשים
שהחליטו סוף סוף אני מדבר לצאת מטמטום המוח שלהם
זה בגלל לדאבוני הרב בגלל איזושהי מכת חשמל שהם קיבלו זה לא חשמל זה מכת מכת חיים שהם קיבלו
וזה זעזע אותם
ואז הראש לרגע כמו שאומרים חדר לו כל המילים שעמדו שם על הסף וחיכו להיכנס במשך שנים שאמרו את זה המורים והמחנכים וההורים וזה זה עמד עמד
כמו אדם שנסע לחצי שנה לחוץ לארץ איזה דואר מחכה לו תיבת הדואר אבל אז שהוא מגיע הוא אוסף את הכל מעלה את הכל הביתה בבת אחת אז זה באמת מה שקורה שהכל פה נכנס פנימה
ואז הוא חוזר לאיתנו
אז יש פה כמה נקודות של הנפש בארץ איך אומרים
זה שאני חוזר עליה הרבהציות שונות אבל אני מדבר על הנקודה החיובית
גם אנחנו חשים שמולנו נמצא כעת אדם
שיש לו את כל התסמונות האלה של עליהם דיברנו זאת אומרת יש פה את האטימות הנקבוביות של האור
המחשבות סגורות
אין עם מי לדבר ואין על מה לדבר
העסק סגור
זאת אומרת המקרה הזה שונה קצת מהסיפור שסיפרתי קודם שהאדם יודע
הוא יודע אבל אין לו כוח
לצאת מעצמו יש מצב קשה יותר
שהמוח טוען
שהוא בסדר זאת אומרת זה המצב בעצם הכי קשה שהאדם לא חש מה מה זה שיכור תגידו לשיכור שהוא שיכור הוא לא יקבל את זה מה פתאום אתם שיכורים
שטויות מה אתם מדברים שטויות אז זה הנקודה הכי קשה אבל זה מהמאמר מה שמה
יש לזה פיתרון תמשיך תמשיך תמשיך
עכשיו סליחה באיזה שהוא שלב יבוא
מכה כן לב נשבר אני לא יודע אם זה יבוא בצורה חיובית לפעמים זה יכול לבוא בדבר אחר מה
לפעמים זה בא גם בוא נדבר על דברים טובים
לפעמים זה בא באיזה אושר גדול שנופל שבן אדם לא מבין כאילו למה זה נפל עליו אבל ברגע שזה נופל ואז לרגע המוח משתחרר מהזה אז כל מה שדיברו עד עכשיו נכנס פנימה והאדם משתנה הוא משתנה אז לכן אז מה התפקיד באותו
איך אומרים שיש בן אדם שנמצא באיזה שהוא קומה ממצבים מסוימים הרופאים אומרים תדברו אליו כאילו
תדברו כאילו מה זה נותן זה מחזיק תאים מסוימים במוח שישארו אז אני חושב שהדיבורים האלה הם אלה שבסוף כאשר הקדוש ברוך הוא רואה שהמסה של הדיבורים האלה היא מספיקה שכאשר היא תיכנס אז הוא יקבל שינוי פנימי אז הוא כבר עושה את החריץ הזה
שהם יוכלו להיכנס פנימה אבל אם אין כלום אז למה סתם ירביץ לבן אדם על מה
זה לא יעזור זה לא ישתנה שום דבר חבל זה חבל להציג
אז זה
זה מוסר השכל שאנחנו יכולים לומר בעקבות אברהם אבינו בפרשת השבוע שאחרי כל מה שהוא עשה והוא היה אדם גדול אחרי הכל הקדוש ברוך הוא אומר לו צריך לצאת מעצמך לך לך מההצלחה והוא אומר לעצמך בבית אביך וללא השינוי הזה התדמיתי שלך אתה עדיין לא כשיר
להעביר את את האור לדורות הבאים
דמות העם היהודי
אז אני חוזר שוב
מה היתרון לאדם בכל המנוע אשר יעמוד תחת השמש תחת השמש אין יתרון מאיזה מבט שלא תסתכלו אין יתרון אבל מעל השמש יש יתרון ומה הוא מעל השמש
זה שהאדם משנה את הטבע שלו אין דבר חדש יותר מזה בעולם
ששינית את הטבע
וכאשר האדם משנה את הטבע שלו
אז מעבר לזה שיש יתרון הוא היתרון הוא לא רק אישי שלו אלא יתרון לכל העולם כולו
ובעולם הרוחני על כל פנים זה מהיר לנצח
וזה התפקיד שלנו להשתדל בזה לעסוק בזה ולחנך לזה זה פשוט הפוך לגמרי ממה שהעולם מדבר ורואה בחוץ מלמדים לראות רק את החיצוניות
אני זוכר אני לא זוכר שסיפרתי כאן אבל ישבתי פעם
באיזושהי בחינה בחינה קשה שהביאו מלומד או רב מלומד שיבחנון תלמידים ויתן להם גם תעודה על איזה עניין
אני ראיתי דבר שעד היום אני נזכר בו אני מתרגש
שהיה
חבר אחד שלמד עם חבר אחר
אחד מהם היה מה שנקרא חזק יותר בהבנה ובלימודים ומה שהיה חלש ממש חלש
וראיתי דבר אף אחד לא אבח בזה אבל אני הבחנתי החבר
שהם ישבו אחד ליד השני והשאלות עברו אחד אחרי השני
ופתאום הרב
שאל את הבחור יותר מלומד שהעלה
ואני הייתי יכול להישבע שיודע את התשובה כי אני הכרתי אותו
אבל אחריו ישב החבר הפחות והוא ידע
שאת השאלה הזו
הוא שינה עם החבר החלש הרבה והוא יודע אותה טוב
אז אמר אני לא יודע הוא אמר לרב אני לא יודע אוטומטית השאלה אבל החברה שלך
הוא מינהל
ואז אני ראיתי מה זה נקרא שמתחת לשמש אין יתרון אבל מעל לשמש יש יתרון
הוא אדם שמוכן אפילו הסיכון שהוא יכשל בבחינה הוא יכשל לא אכפת לו אבל הוא יודע שהחבר הזה החלש הוא
וזה באמת וזה באמת ככה היה בסוף שתיהם את שניהם מה שנקרא עברו בבחינה שתיהם עברו אבל בזכותו החבר החדש עבר זה היה ברור
אז זה דבר אם אני מספר לכם את זה ואני ראיתי את זה לפני קרוב לעשרים שנה אני מספר את זה היום ואני מתרגש מזה היום זאת אומרת זה השפיע פה בעולם
אם זה בלב שלי זה אסתר גדול
אז זה השפיע פה בעולם עכשיו בוא נחשוב מה היה קורה אילו היה עושה לא היה עושה את זה
אז מה כלום מה היתרון גאון היית לפני זה וגאון אחרי זה מה היא
מה התחדש כלום
אז מתחת לשמש אין יתרון אבל מעל לשמש יש יתרון אנחנו צריכים להשתדל כמה שיכולים להפקיד פיקדונות גם מעל השם שאתם יודעים הבנקים בישראל יש כאלה שזה אז שולחים לבנקים בשוויץ וכל מיני מקומות איפה שיותר בטוחים
למה נפקיד רק מתחת לשמש נפקיד גם מעל השמש
נשתדל להשקיע גם שם
וזה תמיד השתנה ואנחנו נרגיש את זה בלב נרגיש את זה בוודאי
שהשם יעזוב