תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
חודש ניסן 100000 בניסן אומרים תמירת הנשיא השאלה היא האם אמירת הנשיא צריכה להיות בעמידה או שהיא יכולה להיות בישיבה אחד מהמקובלים שהיה רב בחברון קראו אותו רבי אליה אומאני הוא כותב בספר מעשה אליהו בעוד קופסה מחית גם אני נוהג שקריאת פרשת הנשיא דווקא לאומרה מעומד בן בחול בן בשבת מה הסיבה למה שיהיה בעמידה כשם שהנשיא היה עומד בקורבנו כל אחד שמביא קורבן להשם אז הוא צריך לעמוד בשעה שמקריבים את הקורבן שלו אז כיוון שכך הוא אומר אנחנו צריכים גם כן לעמוד עכשיו אנחנו נבדוק האם מה שאומר רבי אליהו מני כהנהגה האישית האם זה מנהג חבד בשולחן ערוך של האדמור הזקן אתייחס לזה עכשיו בשולחן האום של האדמור הזקן אנחנו יש לנו פעמיים את 4 הסימנים הראשונים מאלף עד דלד מהדורה כמה ומדורה בתרה במהדורה קמה בסימן הראשון בסעיף יוד ד כותב אדמור הזקן
צריך לומר פרשת הקורבנות מאומן צריך להגיד פרשת הקורבנות בעמידה דוגמת הקרבתן שהייתה מאומד זה כבר נשמע דומה למה שהוא אמר לגבי אמירת הנשיא לעומת זאת במהדורה בטרה הוא אומר שאין צריך לומר מאומת למה כמו שהכהן שהיה עובד מאומן זאת אומרת לא צריך לומר את אמירת הקורבנות מאומת כמו כמו הכהן שהיה עובד מאומן מאחר שהוא איננו כהן העובד אלא שבקריאתו מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב לו הכהן מה מדוע בת האדמור הזקן אומר דבר שהוא מקצה אל הקצה לצד השני לחלוטין אומר לא צריך למה לא צריך למה שהוא לא באמת כהן שעושה את העבודה כהן צריך לעמוד הוא לא צריך לעמוד לכאורה לפי הדברים שהאדמור הזקן מניח ומהדורה בטרה שלו יוצא שהמירת הקורבנות לא דומה כלל ועיקר לעבודה בפועל ממש לפי זה גם אמירת הנשיא לא צריכה להיות דווקא בעמידה לפי מה שהוא מניח שמה זה קצת קשה מכיוון שרבי אליהו הרבי מסביר באיגרות קודש בחלק יוד 1000 בחלק יוד 1000 בעמוד סין כאף דלד מסביר ערבי
שהסיבה להבדלים בין המהדורה כמה לבין המהדור הבאטרה שבמהדורה כמה הוא אומר שצריך לעמוד באמירת הקורבנות ובמדורה בצרה הוא אומר שלא צריך לעמוד הסיבה היא מפני שבמהדורה בתרה האדמור הזקן נטע יותר ל להנהגה של המקובלים אז זה זה קצת קשה זה קצת קשה מכיוון שכף החיים כותב לא לעמוד בשם מעריזה לא כותב לא לעמוד וגם רבי אליהו מאני בעצמו היה מקובל אז זה זה דבר שעוד יבואו ויתרצו אומר לעמוד הוא המקובל האדמור הזקן והרבי אומר שבמהדורה בטרה בגלל שהוא נטל למקובלים אז לא למה אז השאלה היא לא על הרבי השאלה היא על רבי אליהו מה אני מכיוון שהאריז על כותב לא לעמוד רבי אליהו מני היה מקובל והוא התעלם כאילו ממה שהאאריז על כותב אז זה שאלה שצריך לשאול אותו אני לא יודע תשובה
ממש לא לא רבי ליאון אני אומר לעמוד הרבי הרבי אומר שלא לא לא לא צריך לעמוד כאילו
כן
יש לנו רק דבר אחד שהוא נחשב כמו אמירת הקורבנות ממש ואותו אנחנו עושים בעמידה וזה אמירת קורבן פסח בערב פסח אומרים סדר קורבן פסח שזה אומר הרבי שזה לא סתם לשלמה פרים שפתינו דבר כזה שעושים אותו אלא ויש לזה משמעות מאוד מאוד חזקה ולכן יש עניין להגיד אותו בעמידה טוב אז הסיכום העניין זה שאמירת הנשיא לא צריכה להיות בעמידה לפי שתתנו כמו שאר האמירות אמירת הקורבנות ואילו בסדר קורבן פסח שיהיה כן בעמידה לכתחילה כעת אני אעבור לשאלות שאלות שאלות בנוגע לפסח אני מקריא את השאלה ההורים שלי מתארחים אצלי בפסח והם אוכלים שרויה הם אני יכולה להגיש להם מאכלים של שרויה שנעשו בכלים נפרדים או מוגשים בכלים חד פעמיים או שמה יש בזה לשיטתנו משום לא לפני עיוור לא תיתן מכשול או מסייע לדבר שאינו מצווה שאלה זה לא שאלה שהיא מצחיקה כמו שזה נראה אלא זה שאלה מהותית היא שואלת אם היא יכולה לעשות שרויה בשביל
שלה ולהגיש להם זו השאלה שלה האם זה מותר אדמור הזקן חושש לשרויה משום חמץ ופסח השאלה היא האם לשא שהיא הולכת לפי שיטת האדמור הזקן האם זה היה מותר או אסון אני מאיר את תשומת הלב שהשאלה לכאורה נמצאת במקום אחר לגמרי זאת אומרת היא שואלת את זה על על לתת שרויה אבל לכאורה השאלה לא נמצאת בשרויה בכלל נמצאת בדבר אחר למשל השנה אין לנו את זה פה בארץ אבל זה היה לפני שנתיים לפני שנה ולפני שנתיים ברציפות כאשר שביעי של פסח ושבת שלאחריו באו ברציפות ואז הייתה שאלה שכולם שאלו האם מותר להם לבשל בכלים של פסח שרויה לא בשביל שביל של פסח אלא בשביל שבת שלאחריו ואנחנו יודעים שמותר לבשל עושים עירוב תבשילים מותר לבשל מיום טוב בשביל השבת שלאחריו במה דברים אמורים שמותר לך לבשל בזמן שיש מישהו שיאכל את זה אבל אם אין מישהו שיוכל את זה אז אסור אם זה אסור לאכול את זה בטח שאסור אם יבוא אליך אורח ויהיה אסור לך לתת לו את זה אז אסור לך לבשל את זה ביום טוב
אתה
יודע כמה ופה הסוגייה הזאתי תהיה השנה בחוץ לארץ יש לך אח שבי של פסח ואחרי שביעי של פסח יש לך אחרון של פסח והמנהג היה תמיד שעושים בהחלון של פסח כנה דלח של כופתאות של של שרויה זה היה מנהג עכשיו שאלה מתי עשו את הקנה דלח האלה לא
יודע 4 חמישי זה החוף של פסח בריאות
כן אז עכשיו השאלה היא האם היה מותר האם מותר לבני חוץ לארץ לתת לתת לעשות בשביל של פסח אוכל עבור עבור אחרון של פסח
לא
יכולים למשל אחרון של פסח אבל אם בן אדם לא הספיק+ יותר השאלה היא האם בתוך החג עצמו אם אתה יכול לבשל אם אני אומר שזה חמץ איך אתה יכול לבשל איך אתה יכול לעשות קניות אם אתה אומר שזה בגדר של חמץ ואיך אתה יכול להתעסק עם חמץ בפסח אז כפי הנראה לא מתייחסים לזה לחמץ גמור היה פוסק אחד זה מעניין אני התעוררתי לזה בגללו דווקא פוסק לא חבלתי בכלל היה הנציב מוולושין רבי נפתלי צבי וולוזין הוא היה חתן של רבי איצל למבלוזין והוא היה ראש ישיבת ולוז'ין המפורסמת היה לו בן תלמיד חכם גדול קראו אותו רב חיים ברלין הוא היה קצת ציוני עלה פה לארץ ואחר כך הצאצאים שלו מי זה היה הצאצאים שלו המפורסמים היה פה מהמזרח המפורסמים היו צצאים שלו
פה היית תלמיד חכם גדול כן אבל קצת אחרי טיפה אחרי והוא בשאלות התשובות שלא כותב שאותם אלה אני אצטט את הלשון שלו אותם אלה שאוסרים לא הבאתי את אלה ששון סליחה רק ציינתי את הציון הוא אומר אותם אלה שאוסרים לאכול שרויה הם באמת לא יכלו לבשל מיום טוב לשבת למה משום שהם אסור להם לתת את זה אפילו לאורחים שאוכלים שרוי על לשיטתם אסור להם בכלל לתת את זה אם אנחנו היינו מקבלים את השיטה שלו אם אנחנו היינו מקבלים את השיטה שלו אז באמת לאותה אחת יהיה אסור לעשות להורים שלה אבל כפי הנראה אנחנו לא מקבלים את זה זה לא עד כדי כך לא מסתכלים על זה כחמץ עד כדי כך שיהיה אסור לי לבשל בשביל מישהו שאוכל את זה ולכן יהיה מותר לבשל ביום טוב בשביל שבת שלאחריו גם כן זה לא זה לא בגדר שזה לא ראוי זה בגדר של ראוי אז זה מה שאני עניתי לה גם כן טסתי בכלים נפרדים ואת יכולה לתת להם זה לא זה ככה אני רק מראה שהיה מי שהתייחס לזה כאילו זה איסור ממש אבל למעשה אנחנו לא לא נהגנו לראות את זה באופן הזה וזה יהיה מותר
זה כאילו בעל את אפילו אני לא זוכר אם אני אמרתי את הנקודה הזאת כאן אמרתי את זה כאן לא אמרתי את זה במקום אחר האדמור הזקן כותב בשאלות ותשובות שלו בסימן וו ששרויה זה חשש דאורייתה חשש אבל חשש דאוריית זה לא סתם חומרה ולכן קשה לבוא ולהגיד זאת אומרת מה שאמר רב חיים ברלין שזה לא ראית הזקן משתמש בלשון ממש זה ממש כאילו חשש הספרדים טוענים שהם עובדים לאפות מצות טוב אז לא התערבב להם שם קמח זה אז להם אין עם זה בעיה אבל
אתה תוכל לעזור לי להשים את הרמקול בשקע משום שאני מרגיש שקשה לי אתה תפעיל אותו אני יודע שומעים אותי טוב אז אני נגמר עוד רגע יש לי זהו בסדר רק צריך להפעיל אותו ולהשים אותו בשקט לא בשקע איש חשמל משק החשמל שימו אותו שם אפילו על הכיסא מה מה קרה ל אני מבטיח כן כן כן מה קרה לזה בגלל שיש לה חוט יש להחות שמה
לחות יש כן לא זה לא אומר שזה חמץ אם זה אם זה יניב אם זה יתערבב טוב אז לאו דווקא לאו דווקא זה לחות שאחרי הפיה לחוט שאחרי האפייה לא עושה לא עושה לא עושה לא עושה את זה לא עושה לא מחמיצה אני אתייחס לזה עוד בהמשך בנוגע ללחות במצה אניייחס עוד בהמשך טוב זה זה יעבוד ככה לא לא שומעים אני מחפש כזה מיקרופון שיכול להיות פה אבל לא מצאתי משהו כן טוב
בנוגע להפרשת חלה מהמצות קודם כל השנה זה הולך להיות עוד קרוב למיליון יהודים פה בארץ ישראל 600000 יהודים בערך אני מדבר לפני קיבוץ גלויות 600000 חצי מיליון קצת יותר מהר שיישארו ולא ישו מארץ עכשיו באנגלית תיקח בחשבון בקיץ יש לך יותר ממיליון אפשר רק הרעש הזה אני חושב שאם יהפכו אותו אז זה זה אפשר אפילו להפוך אותו לכיוון הקיר כאילו הנה כן בסדר אתם שומעים זה לא לא משנה אז בנוגע אז קודם כל צריך לדעת שכל החברה שקונים מצות צריכים לקנות כמה שיותר מוקדם צריך לקנות כמה שיותר מוקדם תראה אני אני לא אני לא בין לקנות אוכל מוקדם
הכל הכל אבל מצות היא עומס היא עומס טבעי על המאפיות לא הם התכוננו אבל השאלה השאלה כמה עכשיו הם צריכים לעבוד 24 שעות כדי להחזיק
החוק הם
המלונות אני אומר זה אותו דבר מכיוון שמה שהבן אדם היה קונה המלון היה קונה אבל אלה שהיינו יוצאים לחוץ לארץ אולי הם היו קונים מחוץ לארץ למפה
כן לא קונים שמורה
לאו דווקא
מוזר אנשים
אבל עדיין זה ייצור זה ייצור איזה שהוא איזה שהוא לחץ קטן צריך אדם להקדים כמה שיכול את הנקודה הזאת אז בנוגע למצות בדרך כלל עושים לנו את הפרשת חלב בדרך כלל עושים אותה כבר במאפיה אבל קודם כל ירא שמיים יעשה הפרשת חלה נוספת כי הוא לא יודע הם עשו לא עשו זכור לא זכו כמובן בברכה בנוסף לזה יש כאלה שרוצים לזכות אותך בהפרשת חלה תיקח את המצות שלך ותעשה בעצמך ההפרשות
שלך
ואתה מדבר כמו שכל אני מדבר איתך מצווה ברכה עניינים יש כאלה כן בדרך כלל כתוב על הקופסא שלקחו הפרשת חלה אבל אני יוצא יש כאלה שראיתי שכתוב שלא שלא לא נלקחה הפרשת חלה שלא נילקח שכתוב אני ממליץ לקחת אני ממליץ למה מכיוון ש אתה יודע כל דבר שהוא תעשייתי אתה יכול לאבד ממליץ לא חובה ממליץ עכשיו כשמפרישים חלה יש דיון מעניין בנוגע למצות דווקא האם כשאתה מפריש חלה מהמצות שלך אתה צריך להפריש מצמה או שאתה יכול להפריש אפילו משהו אז האמת היא שיש 3 דרגות בהפרשת חלה יש משהו יש כזית ויש קפיצה שלמה למה מצה שלמה הם רוצים להגיד יש הרבה מהפוסקים שרוצים להגיד שכדאי היה מצה שלמה זה זה זה רוח אתה עושה לו רוח
למה למה מצב שלמה הם אומרים מכיוון שזה כבוד למצווה כבוד לכהן שאתה נותן לו משהו חשוב משהו= איזה שהוא דבר לכן תיקח מצה שלמה מי כותב את זה הרשל כותב את זה שאלות ותשובות נפש חיה כותב את זה ספר תולדות אנשי מופת כותב כך הוא כותב אני כותב מעריך כותב שככה היה מנהג לעשות ככה מחצית השקל כותב שככה היה מנהג כלומר זאת יש פוסקים אחרים שאומרים שלא שאלותו תשובות ביתפרים אומר שלא ישע תשובה כותב שה מנהג שלו אז יש דעות לכאן ולכאן כשראינו איך שהרבי עושה הפרשת חלה הוא אף פעם לא לקח מצה שלמה הוא היה שובר מצות ולוקח אז עושים כ זית כמו שהרמוק כותב אבל לא עושים את זה מצה שלמה עכשיו ברגע שאתה עושה להידו מצווה אתה מקבל את המצות שלך ואתה לוקח ואתה עושה מספיק לך פירור אתה לא צריך יותר כמובן בלי ברכה
אבל ליל הסדר עצמו או לפני
לא בתוך החג לא עושים הפרשת חלה בחוץ לארץ מכיוון שהפרשת חלה היא יותר קלה כן אז אפשר להמתין להשאיר ולעשות במוצאי החג
את
ההפרשת חלה נכון זה אותו דבר
מה מה הראשונה
אתה שואל מה השוני השוני הוא כללי שכל דבר שהוא תעשייתי יש חששות ששכחו או שטעו ולא הפרישו חלל אז העובדה שאני לא יכול להגיד לכם כל שנה אבל כל שנה שניה דופק מישהו בליל הסדר ומספר שהחלות המצות שלו לא רק עכשיו הוא תפס שלא הופש מהם חלב מה הוא עושה
איתו
פתאום הודיעו שהחבורה שלו לא הפרישו חלב אמרו להם לעשות והוא במשך כל הערב פסח לא הספיק שכח עד שירד הלילה אבל זה דברים שקורה אז אני בא ואומר כשאתה עושה אתה לא חייב לעשות אלקזית ולהפילו אל- במקרה כזה לוקחים ילד בן 12 והוא עושה את ההפרשה
מה זה אומר אתה כן
נכנס שכר מקנים לו את המצות נותנים לו אותה והוא יעשה לעצמו הפרשה מהמצות הללו כי ילד בן שתיים 10 ההפרשה שלו תופסת כי הנדרים שלו נעדרים כי הוא מופלא סמוך לאיש מצד שני הוא עדיין לא חייב במצוות בצורה מלאה אז לכן בדיעבד אפשר לסמוך על הפרשה שלו וזה מה שעושה ביום תלוי עצמו על זה חלב ביום טוב לא סופי אבל שאומרים למוצאי היום
מערב אז
מה ספרדים אומרים לךלת תרומה אנחנו אומרים איזה חלה אפשר לסמוך כן אפשר לסוף יום החמש כן אף על פי שהלשון בנוגע למדורת חמץ כתוב עושה מדורה בפני עצמו בפני עצמו כאילו אל תערבב את זה עם דברים אחרים בדרך אני עובר לשאלה הבאה בסדר חג הפסח כן מכיוון שאנחנו עכשיו למעשה לא נותנים את זה לכהן הוא וממילא שורפים את זה אז מה זה משנה אני רק רוצה לידי חובה כי מדאוריית התרומה היא משהו אכלה אימה אשר מדאורייתא חזר תקנו טרימי 100 כיוצא בזה הם הם כאילו עשו אבל מהתורה משהו מספיק בעיקר יצאו לכאורה כן אבל כמובן לא מספיק שיזרק קצת בצק אלא זה צריך שזה יהיה לשם חלה אני אומר לשאלה הבאה בעלי זה שאלות של נשים כן בעלי מאוד רוצה להזמין את ההורים שלו לליל הסדר וגם הם רוצים מאוד לבוא אבל אני מעוניינת להיות רק אם המשפחה המצומצמת ולהרגיש חירות
מוכנה שהם יבואו אחרי פסח כמה שהם ירצו בעלי אמר לי שזו עבירה גדולה לצייר אנשים מבוגרים שאלתי שאלתי האם אני צריכה לחשוב על הצער שלהם או על הצער שלי זה שאלה שאלת אמת אזעקת אמת אז אני העתקתי מהאימייל מה שאני כתבתי לה כתב רבי חיים אבו לאפיה רבי חיים אבו לאפיה היה רב בטבריה הוא היה קראו אותו משיח בן יוסף שבדור משיח בן דוד שבדור היה מגדולי המקובלים בדור יש לו ספר שנקרא אשדוד הפסגה והקטע הזה שהוא אומר זה קטע שאני חושב שהוא מתאים לא רק לאותה אישה בשאלה הזאת אלא הוא מתאים בכלל
שמעתי משם חכם גדול אחד מפורסם מאוד בחוכמת הקבלה ההוא אמר דווקא באיסור חמץ עושה האדם פגם בחג הקדוש הזה כי גם על כל שאר העברות הנחשל בהם בחג הקדוש הזה עושה פגם גדול יותר משאר הימים רחמנא לצלן שאומרים לך שחשש חמץ במשהו והאריז על אמר שמי שנזהר מהמשך חשש חמץ צריך לדעת שחג הפסח זה חג שמנפח את הדברים כל דבר הוא מנפח טוב הוא מנפח חס וחלילה גם רע אז לא תיזהר אז אני אמרתי לה תראי יש פה חשש להונאה צער שעושים למישהו כל השנה צער זה לא טוב אבל בחג הפסח על אחת כמה וכמה אז תיזהרי עכשיו מה המסר בשבילנו אנחנו אנשים בסדר אנחנו לא לא כל אחד עומד בניסיון הזה שהיא עומדת הניסיון שלנו זה בכעס בהקפדה
בשנאה בלשון הרע ברכילות בכל מיני דברים אחרים שיכולים להתעורר כתוצאה מהגבורות שהחג הזה מושך חג הפסח זה חג של גבורות כאשר הוא מושך במאמצים וכשבן אדם נמצא במאמצים מחפש פורקני אדם מחפש פורקן אתה יודע איך זה מתחיל אתה לא יודע איך זה נגמר ובמיוחד השנה שייכנסו לחג בעזרת השם שיגמר עוד קודם אבל יכנסו לחג כולם ביחד כל הזמן כבר שבועיים מראש וכולה וכולה וכולה אז יותר יותר לא פשוט יותר לא פשוט אז כיוון שכך צריך להיזהר יותר מדברים אחרים צריך לעורר להיזהר יותר הדברים אחרים
מה הבנתי לא תזמין אותך
אני משתדל להגיד ככה עקיף לבד כוונה שלי הייתה שהיא תבין שהזהירות לא נושבת בליל הסדר כשיש אנשים שמצטערים במקום אחר או משמעותי וחזק יותר בפסח כן יש לזה משמעות גדולה לפעולה לא טובה של בן אדם עושה יש לזה ערך מוסף אוקיי אני עובר לשם שדיברנו עליה אבל עכשיו אני רוצה איך אומרים קצת למתן את ה אתם זוכרים את הסיפור הסיפור זה היה בן אדם שהיה במפעל של במבה כשר לפסח והשקית שהפרידה סיפרתי אני השקית שהפרידה בין הקמח לזה היא הלכה עפה ועבר קמח מכאן לכאן לכאן וזה קשר לפסח
אז יהודי אחד יקר שמע את זה ממני הוא אמר כאילו איך אפשר כאילו איך אפשר כאילו איזה לימוד זכות יש על זה אז הבטחתי לו שאני לפני שיעול פסח אני אביא אני אביא איזה לימוד זכות שיש על מצב כזה כן אז כמובן שזה לא שאנחנו נעשה את זה בידיים אבל אם הוא זכות קצת יש איפה איפה איפה מי נשאל שאלה שהיא מאוד מאוד דומה אז אז קודם כל אני אגיד איפה אלימות זכות בת ההלכה ואחר כך אני אספר את הסיפור שהיה למישהו אחר האדמור הזקן כותב קודם כל לך בלך בטל לפני פסח בשישי זה קודם כל יסוד לך ב לך בת אל לפני פסח בשישי עכשיו מה זה לך בלך זה כי פשוטו קודם בית זה גם קמח לפי דעה אחת קמח תף מםזיין הסעיף 1000 קמח בקמח שיתערבב לפי דעה אחת זה נחשב לך פלח כי הערבוב של הקמח הוא מאוד מאוד חזק אז זה הופך להיות כאילו מקשה אחת אז זה נחשב בטל ב-6
שני החג לדעה אחת האדמור הזקן לא פוסק כמו הדעה הזאת הוא אומר שבדיעבד אם זה קרה אז במקום הפסד מעורבה אפשר לסמוך על הדעה הזאת שקמח לך בלך שיתערבב לפני הפסח בטל ב-60 הכלל השני זה מה שהרב גבריאל הזכיר האם אני אומר חוזר ונאור בוא נאמר שהתערבב לי קמח בקמח לפני אוכל בתל ב-60 במקום הפסד מרובה והאם זה חוזר ונאור בתוך הפסח או לא האדמור הזקן פוסק בסימן תו סמך תף מם זין בסעיף כאף בית שבעיקר הדין זה לא עוזר ולאור והמחמיר יחמיר לעצמו ולא יורה כאן לאחרים זה ההנחה שלו אם אני לוקח את הבמבה שזה בשבילי קמח תירס קמח תירס עושים ממנו במבה ואני לוקח את הקמח הלבן שעף מכאן לכאן לכאן לפני אחר כך אחד בשני לפי הדעה השנייה שאומרת שזה בטל אז אני אומר בטל בטל בשישי חוזר ונאור זה רק המחמיר יחמיר לעצמו כמובן שמדובר פה על שני דיאבים כן כי זה שקמח בטל לח לפני הפסח זה לא דבר שהוא פשוט זה הצמו חידוש אבל אני לא יכול להגיד שאין על מה לסמוך יש על מה לסמוך אז זה דבר שאפשר כמו שאומרים
מי נשאל שאלה דומה לזה מצאתי יש ספר שנקרא מקראי קודש ספר הזה יש הרבה מקראי קודש יש מלא אבל אחד הפירושים של המקרא הקודש כתב אותו כתב אותו הרבי פסח צבי פרנק מקרה קודש לחג הפסח אז הוא כותב ככה אני מצטט לכם את הלשון שלא מספר סיפור נשאלתי על דבר קמח תפוחי אדמה בשקים סגורים של פסח שאני בתחנת קמח של פסח בחדר מיוחד אבל הדלת פתוחה לפעמים ויש חשש שהאבק של קמח חיטה נתערב בתוך הקמח של תפוחי האדמה קמח תפוחי אדמה עם קמח חיטה אם מותר למוחרו לאפיית עוגות לפסח את הקמח התפוחי האדמה זה שהרי
הקונים יופו אותו בלא שימור הם יערבבו אותו עם מים אתה מבין אם תפוחי אדמה ואמרתי שלפי ההכרעה של הרמור שחמץ שנתבטל קודם פסח לא חוזר ונאור בפסח לאסור במשהו יש להתיר גם בנידון נידן למה הוא מתכוון הוא מתכוון שזה לא חוזר ונאור אבל זה שזה קמח וקמח מתערבב ב-1 עם השני שזה רק בדיעבד במקום הפסד מרובה זהו לא מציין פה זה אני הבאתי משולחן ארוחת נוור הזקן אז אם אני רוצה סתם כדי ללמד זכות אני יכול למצוא איזשהו לימוד זכות אבל זה לא מצב שעושים אותו לכתחילה זה לא דבר שכדאי היה לעשות אותו לכתחילה אני עובר לשאלה הבאה יש לי מוסך בשותפות עם גוי בחול המועד פסח אני כמובן לא הווה אבל לא עשיתי מכירת חמץ כי לא זכרתי שיש לי שם חמץ באמת היה לי שם טוסטר אבל עם חמץ מה זה עם חמץ בדפנות של לא חמץ לאחר החג באתי ניקיתי הבנתי שעשיתי פה משהו לא תקין אז ניקיתי את התנור הפעלתי אותו על החום הכי גבוה כדי ללבן אותו מהחמץ שעבר עליו הפסח הגו השותף שלי הוא שותף עם גוי הגו שראה את מעשייך חשב שאני יודע מה הוא עשה זה קורה הרבה פעמים שבן אדם עושה משהו לא תקין אז מה עשה
באמת שהוא חימם לעצמו שם בפסח שניצלים חמץ שריפה גם יחד באטוסטר שלי כשראה שאני מנקה את מלבן את התנור הוא רצה לנקות את המצפון שלו חשב שאני חושד בו למה הוא פתאום מנקה ומלבן כנראה הוא מרגיש שיש כאן משהו הוא בא עם שטר של 100 ש"ח אמר לי השתמשתי בתנור שלך בלי רשות זה בשביל לשימוש עכשיו היהודי התמים הזה שואל אותי האם מותר לו להשתמש במאה שקל הזה
והערבים מצווה
את
הפסיקה
לו בידיים
תקשיבו טוב דבר מעניין אחד מבעלי התוספות קוראים אותו רבי שמשון מישנס רבי שמשון מישנס כתב רבי שמשון בן רבי אברהם ומבעלי התוספות מעשה תקשיבו טוב תגידו לי אם יש קשר בין הסיפורים בבקשה תחזיקו ראש מעשה בא לידי בישראל שהיה לו תנור והפוג בו גועים חמץ בפסח הוא בא האופה שהיה גזבר של ישראל והביא לו כיכרות לאחר הפסח מסחר התנור לא הכיכרות שעפו בפסח אלא כיכרות אחרי פסח מסחר מסחר התנור התנור והסרתי לא לקבלם אומרת אמרתי לו אל תקבל אותם לא מב יחמץ שאסור שזכה בו ישראל בשכר תנורו ואבל לחמצו של ישראל שעבר עליו הפסח אלא אפילו מראות אסור לקבל בשכרו כיוון לחמץ בפסח אסור בהנאה ואו אולי משתכר באיסורי הנאה הראשונה של מישאנס הזה נפסק להלכה גם כן בשולחן ערוך אדמור הזקן מביא את זה בסימן בסימן תו נו בסעיף איי מה הוא בא להגיד כאן
הוא חימם שניצלים בתנור שלך בתור אחת
זה לא אותו דבר
תורי לספר מה הוא אמר קודם יש ליהודי תנור בא הגוי לתנור של היהודי היהודי לא מכר רואה את התנור לפני הכול תנור של יהודי בא שם לקח את התנור חימם את הלחם שלו הגוי את הלחם שלו התנור התנור שלי הוועד של היהודי עבד ובתוך התנור שלי היה חמץ אבל לא שלי החבץ של הגוי אבל מכיוון שהגוי נהנה מהתנור שלי לחמץ שלו מחדש רבי שמשון מישנס שזה נחשב הנאה מחמץ הנאה מחמץ בגזע מכיוון שזה נחשב הנאה זאת אומרת אני נהנה מכספי הנה
הוא לא משלם על זה אבל זה שהוא פגע לו בתנועות על זה שהוא פגע לו בתנור לא על איזה
שהואשתמש לו בתנור
שהוא לא אמר שאני לא פגע בו אני יודע שאתה אוכל כשר ואתה פגעתי לך בתנור ככה זה חדש הוא לא משלם לו איזה
לא משנה לו תנור חדש לא הוא רק מחשב הוא ניקה את התנור מכשיר אותו הוא לא קנה תנור חדש בגלל זה או לא הוא לא
כלום על השימוש הרב לא משנה על הכרפה או על השימוש זה דברים שונים
מה אתה אומר על מה הוא משלם על זה שהוא השתמש בכלי שלא שייך לו להנאה על מה הוא על מה הוא משלם על זה שהתנור שלך השתמש בשבילי בחר
רק אם זה ככה זה לא אז זה לא לקחת את השתמש
בכסף אני לא יכול לקחת את הכסף
אלאנאה משתמשת
אני חשבתי שהוא אומר לוקח את הקרי תנור חדש כי
התך לא לא התנור אפשר לנקות אותו הוא ניקה אותו תיק תק הוא ניקה אותו אז תראו עד כמה זה עדין לא להנות מחמש שבפסח החמץ הוא לא שלי הוא של הגוי ואף על פי כן אני צריך להיזהר מזה עד כדי כך ועכשיו אני אתן דוגמה עוד יותר מחודשת מה אתה אומר להריח אז יש תאריח בלי להתכוון להנות כי אתה הולך בכל מיני מקומות יכול להיות שערבים כל מיני עכשיו אני אני אתן דוגמה עוד יותר מסובכת ובוא נראה את הגאונות שלכם נסענו לטיול פסח ונתקענו בדרך בכביש בינעירוני זה היה בחוץ לארץ הסיפור הזה
בפסח
בין פסנר בחול המים פסח חלק נשארו עם הרכב שצריך תיקון חיכו עד שיבוא גרער וחלק מיהרו וניסו לעשות טרמפ הצרה משאית והנהג אמר שאין לו מקום מקדימה כאילו בחלק הזה אומר אם אתם רוצים להיכנס מאחורה כאילו במרובע שיש לו שם מאחורה תיכנסו
קמח
הנהג אמר שכן אז אנחנו אמרנו שאנחנו מוכנים לעמוד מאחורה נכנסנו אבל הנסיעה בעמידה עייפה אותנו מאוד אחד התחיל לחפש בתוך הזה אם יש מקום שהוא יכול לשבת הוא מצא כמה קופסאות פלסטיק הוא רצה לשבת עליהם אבל הוא הרים את המכסה והוא מצא שהם מלאות בכיכרות לחם טריות מתברר שהבעל המשאית הזה היה מעביר סחורה ממאפיה לכל מיני קונדיטוריות עכשיו נתעוררה בינינו השאלה האם מותר לנו לשבת על הקופסה הזאת שיש תחתיה אליכם והשאלה הם שואלים אותי מהמשאית בישראל לפני שנה לפני שנה הם שואלים הם עכשיו באמצע הדרך האם הם יכולים לשבת על הקופסא אז אני רוצה לספר לך עכשיו אנחנו נלמד באמצעות זה הלכת תראה אני רק מספר את זה נכון זה לא מוציא כל אחד אבל אנחנו יכולים ללמוד מזה עד כמה זהירות הפרי מגדים רבי יוסף תאומים בסימן ת'אף מם היי משביצות זהב סעיף קטן ד מספר על עצמו פעם אחת הלכתי לטייל בחול המועד פסח
הוא שומר עליי
שומר אתה אומר פעם אחת הלכתי לטייל בחול המועד פסח באתי באתי באתי לירכיים מגיע למקום שאיפה שיש מטכנת ריחיים היו מונחים שם שקים מלאים חמץ מלצים ו לתותים של עובדי כוכבים ומזלות ורצו להישב עליהם כאין שרף שרישיפה שרייפה כמו שרפרף יצא לשבת שבהם יש גרגרים של חיטים לטות מה זה חיטים לטות חיטים שהרטיבו אותם בעבר הם התייבשו אבל חמץ האם מותר לשבת אליהם אמרתי צריך עיון כחמץ עקום אסור בהנאה אז הפרי מגדים מספר סיפור על על שקים שרצו לשבת על עסקים האלה תוך כדי הדרך וזה היה שקים עם חיטה חיטה של גויים האם מותר לשבת עליהם
אם זה מותר או שזה אסור בהנאה עכשיו זה שהפרי הם בגדים כותב צריך עיון אל תתפעלו מזה כל סעיף קטן שני בפרמי בגדים כותב צריכים עיר הפרמגדים היה הנוטן גדול והוא כל דבר כותב בסכנות הוא צריך איון כשהמשנה ברורה מצטטת את הפרי מגדים ומוריד את הצריך איון משאיר את ההלכה בלי הצריך איום והוא פשוט מהענווה היה אומר ככה עכשיו השאלה היא מה אתם אומרים האם הסיפור עם המשאית אז זהו אם זה היה קופסת קרטון שהלחם מחזיק אותם אז זה היה כמו הפרימינגדים אבל אם זה קופסת פלסטיק שהקופסת פלסטיק הזאתי לא זו שיש לה את הכוח שלה אם יש לחם אין לחם זה לא משנה אז מותר להם לשבת אבל אבל מתוך זה אנחנו כבר לומדים עד כמה הזהירות אפילו לשבת על חמץ של גוי זה גם נחשב כבר איזה שהיא הנהג איזה שהוא להתרחק וכאן מקום אמיתי להאיר אני לא מכיר כאלה כריות אבל מצאתי שהרב רוזנר יכול
להיות מסחובים
80 אתה אומר שיש דבר כזה היום
יש עלות הרב איך קוראים לו מרדכי אז בזמנו
והוא ראיתי שהרב הוזנר מתייחס לזה בשאלות והתשובות שלו זה
משהו בריא הוא
אומר לא ראוי להשתמש בהם בפסח אתה מביא גמל
לפי מה שהרב אמר אסור להשתמש בהם
זה השאלה האם אם באמת חמץ גמור או שזה כבר חמץ קשה או אני לא יודע באיזה מצב מכניסים אותם לתוך הכרית זה השאלה
שלי
בוא להגיד לכם ככה הרב רוזנר לא הזכיר את הפרי מגדים הזה ויש לנו כלל שכשאחרון לא מזכיר משהו בנימוק נימוק אז הוא לא זכר אוטוטו אז אם אני יכול להיות שאם הוא היה זוכר אותו אז היה אומר לו רק ראוי אלא היה אומר אסור
עמוקה החום של החיטה זה כאילו חם לו בלב וכשהוא יושב על זה הוא עושה לי בלב חם לו
אוקיי אני מתקדם הלאה
אומר 12 32
בואם רוצות מספרים
כן
אתה רואה מישהו שיושב בלי על מדורה פשוט באמת לראות יש לי קופסה לידו
עם תפוחי אדמה והוא עושה לעצמו תפוחי אדמה על האש
כל היום מצד שני בית שלי בית שלי הנושן הזאת כמו מקבלת האש אחד במקום אחר אבל הוא יושן מתחמץ בוא נגיד לא רוצה להגיע לשקיעה הרב אבל נגיד אמרת
ככה אחר כך
עבר את החצות עברת את כל הסיפורים
אתה שומר חיים השאלה שלך האם זה שהאשם נכנס לתוך הבית שלך השן שלך מעץ האם זה בעיה זה השאלה שלך החיים אחר כך לא להפריע
בעיה כי אחרי החצות זה כבר אסור לעלות מהחמש זה צריכים לעשות
אפשר
להישב שמה אני זורק
הוא מתחמם היקר לו מה הוא אבל זה הבעיה שלו מה זה הבעיה שלנו כמו שאתם להעיר לו שואלת אם זה בעיה זו לא בעיה שלך זו בעיה שלו
הוא עושה כוונות
טובות
ממש לא מסתדר לי
לסדר בך
אבל זה לא העניין הממשלה זה אם אני
לחץ אחרת ואחרי זה נדבר אחרי השם נדבר רגע
אומרים שיהיה 3 דברים שמישהו יכול להסתכל על זה בלי הפסקה יש מים ומישהו עובד אז יש אני שמה כל זה מסתדר לי לשחק עם מים משחק עם אש עובד אני שמח מאוד אש כי נעשה לי טוב זה נקרא לענות מזה וזה בעייתי
אתה נהנה מהאש אתה נהנה מהקילוי זה לא בעיה אחרי אחרי שזה מתכלה זה לא בעיה דבר
שהוא חם שומרים עליו הוא שומר את החיטה כשהוא החום שלך הוא שומר עליו המקום של החיטה הוא שומר על המקום עצמו
אני רוצה להתקדם לנקודה נוספת אני מנהל משק בית של עובד ממשלה בכיר בחוץ לארץ גואי כחלק מעבודתי אצטרך לערוך לו קניות מכספו גם ענייני חמץ ובחלק מהדברים לא אוכל למצוא בקל גויש יעשה זאת במקומי האם יש יותר שאני אעשה זאת באיזה דרך
עושה קניות משילו חמץ
קונה חמץ בכסף של גוי בכסף של הגוי האם זה בסדר לגוי גם לא נהנה מזה
ולא הוא מקבל על כל
בנייה יש כמה שאלות זה לא בחוך יש עניין של אינה הזאתי זה בעיה הראשונה
נכון יש בעיה של מה היא סין
מישהו אוהב אותו
זה בתוך הסל אף אחד לא יראה אותו
הוא הולך לסופר הוא שם את זה רואים
אותו לסופר של גויים שכל חמץ
יהודי יראה אותו מה הרב כנראה יראו אותו מכניס את זה לעגלה הולך עם
עגלה אומרים גם אתם בבית בפנים החדר החדרים אל תסקין
לא אבל מאריסה אני זרק באותם דברים שחזל גזרו זה מאריס עין אחר המעריס עין הזה זה מאריס עין שהוא צריך ללמד זכות על הבן אדם ללמד זכות על בן אדם אם הוא רואה בן אדם שעושה משהו לא תקין צריך ללמד עליו איזשהו זכות אולי אולי יש לו חולה בבית הוא צריך בשבילו חמץ לך תדע כל אחד והמחלה שלו אתה יכול ללמד עליו איזה שהוא זכות זה לא המעריך העין שחזל דיברו
אבל זה מקבל כסף על זה שהוא קונה הוא לחזור לעניינינו שהוא יקבל כסף שהוא
קונה אז על שאלה דומה לזו התייחס הרי בש רבי יצחק ברששת מהראשונים איך להבין את הריבה הביא אותו להלכהמוגן אברום בסעיף קטן יוד בסימן טף נון אבל איך להבין את הריבה שיש מחלוקת יש שהבינו אותו באופן אחד יש שהבינו אותו באופן למשל תוספות במסכת בבא טען שכאשר לגוי יש איזה שהוא דבר והוא שולח את היהודי לעשות את הדבר הגוי לא יכול להיות משלח והיהודי הוא לא שליח אז זה לא שייך לגו זה לא שייך זה לא שייך לגוי לספק עם מה שעושה היהודי בשביל הגוי נמשך לגוי מי אמר שיש שליחות מה שגוי לא יכולים לשלח זה התוספות בבמה מסתפק בזה הריבש בהלכות פסח כאילו למד כהנחה פשוטה שאין שליחות לגוי ומתוך זה הוא אמר אם אין שליחות אז של מי הלחם הזה שקנית בחנות זה לא של הגוי אז של מי זה כן זה שלך אם זה שלך זה אסור באיסור מוחלט האדמור הזקן הביא את ה את הריבה של זה להלכה זה נחשב כאילו שלך אבל לכאורה יש פתרון לזה במה דברים ברורים שזה שלך בסתמה אבל אם אתה תתכוון בצורה מפורשת כוונה נגדית שאתה לא רוצה את זה אז זה לא מאיפה אנחנו לומדים את זה יש בפסח רחמנא ליצלן כאלה שצריכים לקחת תרופות מתוקות שהם חמץ גמור או שצריכים לאכול חמץ בגלל פיקוח נפש
אז כל הפוסקים מדברים על זר והם אומרים מה יהיה במקרה הזה מה תעשה איתם אתה תשלם אל תשלם וכשאתה קונה מהחנות תתכוון שאתה לא רוצה לזכות וגם שאתה מביא את זה הביתה תתכוון שאתה לא רוצה לזכות ואם זה ילד קטן שגוי יאכיל אותו כי אסור לאבא להאכיל את בנו בידיים חמץ ואם אין ברירה תאכיל אותו אתה אבל כל הזמן שאתה לוקח אותו ביד תתכוון שאתה לא רוצה לקנות אותו וזה יעזור לך וזה מביאים הרבה מהפוסקים האחרונים של בני דורך אתה מסכם איתו כאילו כי אם אתה קונה הם היא תקנה חמץ בפסח זה מגוי אתה קונה מאיזה חנות של גוי מגוי קניין כסף עוזר אתה מסכם איתו עזוב עכשיו אני לא אשלם לך עכשיו בוא נדבר על הכסף אחרי החג
ואז אתה לא קנית בקניין כסף אתה לא מתכוון לקנות בקניין הגבה משיכה וכל אלה וככה אתה יוצא ידי החובה לכאורה גם כן כאן אם הוא לא ימצא מישהו אחר שיוכל לעשות לו אז הוא יוכל לעשות את זה לעצמו לכאורה ומכאן ומכאן אנחנו מגיעים כמו שאמרתי הלכה אחת בנוגע לתרופות שהיא נוגעת לנו והלכה נוספת שנוגעת לכלבים או לבעלי חיים נוספים שישנם בבית לגבי המזון שלהם מזון לבעלי
חיים אוכל של דגי שהוא חמץ הוא לא ראוי אדם אפשר לתת להם
איזה אז ככה באוכל של דגים יש כמה סוגי אוכלים יש תולעים יש מי שגידל דגים יודע יש להם כמה סוגים של מאכלים יש ביניהם גם שלא ראוי למאכל כלב אבל יש מאכלים שהם ראויים במאכל כלב אז קודם כל אפשר לנקות את האקווריום ולתת לדגים מצות בדגים אנחנו לא מקפידים על שרויה הם אוכלים מצות ואף על פי כן הרי אז דיברנו שאף על פי כן הרי לתת אפילו לבן אדם לא מקפיד בזה אפשר אז קל וחומר לבעלי חיים אתה יכול לתת להם אוכל של שרויה בנוסף לדגים יש אוכל שהוא מחזיק לשבועיים לשלוש לחודש ימים אנשים נוסעים לחול הם לא רוצים שיכנס למישהו לדירה וייתן כל פעם את האוכל לדגים הם לא רוצים שהדגים ימצאו מתים אחרי חודש אז יש אוכל שמתפרק לאט לאט אתה יכול למכור את הכפר יום ביחד עם האוכל ולתת להם לכלבים מהדגים
להסתכל עליהם כי זה לא נקרא ראייה זה לא נקרא הנאה כל מראה וריח אין בהם מעילה אני לא תעשה כלום שניה אחת שניה אחת שניה אחת אני לא יכול ככה לא בלי להכניס הערות ביניים מספיק נוספת בכלבים האוכל של הכלבים לפחות האוכל המובחר של הכלבים קודם כל הוא ראוי לא רק למאכל כלב וגם למאכל אדם ובית הוא חמץ גמור אז מה אתה עושה במקרה כזה אתה יכול לתת לכלב אוכל במשך שבוע ימים ולמכור אותו ביחד עם המלונה שלו וביחד איתו הכל הגוי הכל הכל עסקת חבילה
כן ואני מכין את הטב של
הגוי לו את האוכל ואתה מוכר או אי אפשר אי אפשר לתת
לוכל לשבוע את הכל תחום יומיים לא יכול להתאפק
איזה יופי טוב שאתם אומרים לי את זה כי זה אלי כל הזמן בראש מה עם הכלב זה כמו הדגים וזה עכשיו אין אין איזה מכשיר שמוריד לו אוטומט אין משהו לא המציאו
זה להסתובב ככה זה צלחת להסתובב לא ככה לאט לאט
אז אם אתה שם לו באוכל אוטומט ומוריד לו את האוכל שלו והכל בסדר
יש
לך משהו הרכבת צריך לצאת כל יום אם זה לא הכל שלך אם אפשר להוציא אותו אם אפשר להוציא אותו יש לך בלאגן יוצא הביתה אחרי שבועיים
רק רגע אז בוא נטפל דבר דבר בוא נטפל דבר דבר דבר שניה דבר דבר שניה דבר דבר יש להשים אותם בבית מלון נקראים מי מחזיק אותו
אם
זה יהודי אז זה בעיה זה בעיה אותו לגוי
קודם כל זה הרבה כסף הרב זה 100 ש"ח
ליום פנסיון מלא זה
לא
מפריע לי בסוף נדבר ועכשיו נמתין בסוף
תמיד
מסך בשר של פסח יכול להיות עצמות זה יקר פשוט זה יקר טוב זה מצא
איזה כלבים שלא יכולים לאכול
בטן
יש אוכל כשר לפסח יש חיה
כזאת אין אוכל כשר לפסח אבל השאלה היא השאלה השאלה היא השאלה היא מהותית שאלה אחרת מה יקרה אם אני מוכר את הכלב ואת האוכל שלו אני גם כן מוכר ואני לוקח את האוכל של הכלב ואני נותן ואני לא מתכוון לזכות בו ואני נותן לכלב כל יום לאכול מהאוכל שלו
מזה שהוא עובד כי זה שהוא זה שומר לך על
הכלב זאת אומרת זה הכלב נכון לעכשיו לא שלי הוא של הגוי אז בוא נאמר שיש זה לא לכתחילה אבל כמו שאצל בן אדם איתי הוא אם אתם לא מתכוון לזכות אז אני לא יכול להגיד שאין למקל על מה שישמור הלכתחילה כמובן צריך להשיג גוי שהוא זה שיתן לכלב את האוכל על בסיס יומיומי אין מצב שמלכתחילה