ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

מותר האדם על הבהמה

כִּי מִקְרֶה בְנֵי הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם, כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל, וּמוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה אָיִן כִּי הַכֹּל הָבֶל 🔹 לבהמה ולאדם שורש שונה בשמים 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ג פסוק יט

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בפרק ג' פסוק יט. היום הפסוק מעניין שלשם שינוי אפשר להבין אותו בפשט. אנחנו הרי מכירים את הפסוקים של קוהלת, שכל כל פסוק מסובך יותר מהשני מבחינת הלשון. הלשון קשה. אבל הפסוק הזה דווקא ברור. גם מבחינת הקריאה שלו אפילו.
כי מקרה בני האדם ומקרה הבהמה ומקרה אחד להם כמות זה כן מות זה ורוח אחד לכל ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל אז יש פה את הלשון העתיקה של התנך אבל בפשט הוא אומר פה דבר ברור כשם שהאדם בסופו של דבר מת גם הבהמה בסופו של דבר מתה אותו דבר קורה לשניהם
אבל זה אנחנו יודעים זה לא חידוש גדול אבל הוא מסיים בסוף מותר האדם מן הבהמה עין אתה לא מוצא באדם שום תוספת ושום עילוי יתרון יותר מאשר הבהמה וזה משפט שהוא לגמרי מקומם זאת אומרת הבנתי אותך שאתה אומר שכולם מתים בסוף בסדר קיבלנו מכירים את זה אבל אתה אומר שגם מותר האדם מן הבן אדם מן הבהמה שאין שום יתרון בין על אצל האדם יותר מאשר ערבי האמה כי הכל עוול וזה דבר שהוא טעון הסברה אז ה
מי שמתייחס בצורה מיד ישירה שזה כמו שאנחנו מעלים כאן זה קומם אותו זה היה הרבי הצמח צדק ואחד מהמאמרים באור התורה והוא שולח אותנו תהיינו מה שכתב יונתן בן עוזיאל על בתרגום
הוא נתן בלוזיאל זה לא רק תרגום להרמית אלא זה גם פרשנות שטמונה חבויה בתוך המילים והוא מפרש מה הסיבה מי הוא האדם הזה שהוא אין לו שום יתרון על גבי הבהמה מי הוא אותו אדם הוא אומר שזה האדם המושחת האדם הרשע האדם בעל המידות הרעות הוא זה שבאמת אין לו שום יתרון יותר מאשר
אז זה הפתיח שלנו טוב אז אני רוצה להקדים ולומר שעל פי הקבלה יש לנו 3 סוגים של בעלי חיים יש לנו את העופות יש לנו את הבהמות והחיות ויש לנו את הדגים
ועל פי הקבלה אנחנו מקבילים את 3 המינים הללו בבעלי החיים לשלושה סוגים של בני אדם ציבור ראשי תיבות צדיקים בינוניים ורשעים
בקבלה והרבי מביא את זה באיגרות שלו הצדיקים מכוונים כנגד הדגים דיברתי בעבר על הקשר שבין הדגים לצדיקים על כל פנים זה לא הנושא היום
והנושא שלנו זה הנושא של הבהמות העופות סליחה הם הממוצעים הבינונים הם כנגד העופות והרשעים זה הריש של הציבור הם כנגד
הבהמות והאחיות אז יש איזה שהוא קשר ש בלתי
נפרד בין הבהמות
לבין בחינת רשע רשע זה פירוש אדם שהמידות שלו מושחתות זה זה ההגדרה בתורה בכל מקום עכשיו אנחנו שרוצים להתבונן עכשיו על האדם ועל הבהמה אנחנו מחפשים שהיא מאוד מאוד יסודית
בהתייחסות שלנו אל בעלי החיים אל הבהמות לחיות ונצא מתוך הנקודה הזאתי להבחנה מהותית בין האדם לבהמה אנחנו רואים ואנחנו יודעים שהסיבה היא סיבה רוחנית שאצל בני האדם
יש שימות לכל אדם שם שונה שם פרטי מה שנקרא לבעלי החיים נכון אומנם שמקובל ברפתות ובכל מיני מקומות שצריכים לצורך סידור מקובל לקרוא גם לפרות בשם בשמות אבל האשם על פי הקבלה השם של האדם הוא צינור לפי האותיות של השם שלו הוא צינור להמשכה רוחנית שיורדת לו מלמעלה למעלה למטה
ואילו אצל הבהמה השם הוא שם הסכמי אני פשוט צריך לדעת להפריד את הפרה הזו מהפרה השנייה אז אני מכנה אותה בשם ויותר משתמשים במספרים היום מאשר בשיימות השמות זה סתם אלה שעובדים עם הפרות בצורה קבועה אז הם נותנים להם גם שמות אבל בעצם אצל העיזים אנחנו גם לא מוצאים שמות אצל הכבשים גם כן לא בן אדם יש לו שם פרטי בהמה אין לה שם פרטי
היא יש לה שם למין המדרש כותב שהאדם הראשון נתן שמות לבעלי חיים לזה יקרא שור לזה יקרא חמור כתוב בספר הזוהר שכל אות מהשם של האדם היא ממשיכה לו חיות מסוימת וזה משמעותי מאוד שוב אני לא אוחז פה בקורס האותיות אבל לכל אות וגם בהתאם לזה לשמות שלנו איזה אותיות יש בשם שלנו יכול לספר לנו על המהות
וזה נכון ביחס לכל אדם בשם הפרטי שלו ואצל בעלי החיים זה נכון ביחס לשם הכללי זאת אומרת השם שין וו ריש זה שור או חמור חטא מם וו ריש אם אנחנו מנתחים את האותיות הללו זה אומר משהו אם אפשר להתבטא על על הצופן הפנימי של הבעל חיים הזה
עכשיו אז מה אנחנו רואים שאצל בעלי החיים השם של החיים של החיות שמוזרמת להם מלמעלה למטה דרך הצינור של האותיות הוא רק על המין חמור זה גם חמור וזה גם חמור זה גם שור
וזה גם שור זה גם שור זאת אומרת כל השברים שנמצאים ברפת שמם שור והם כולם מקבלים את אותו את אותה אחריות אין הבדל מהותי ביניהם בין השור הזה לבין השור הזה בין הפרה הזו לפרה הזו יש הבדל יש הבדל של כוח אבל אין הבדל מהותי פנימי ואילו אצל האדם האמונה היא זה שההבדל הוא הבדל עמוק יותר הבדל משמעותי עכשיו בתוך זה גופם כדי שאנחנו טיפ טיפה נעמיק בעניין הזכרנו ב-1 השיעורים הקודמים
שהאדם יכול לשכוח את שמו הזכרנו שאחרי הפטירה אחרי 120 האדם שוכח את שמו הוא צריך לעשות סגולות כדי לזכור אותו משום שזה התעודת זהות הרוחנית שלו כשהוא בא לפני בית דין של מעלה אני לא ארחיב בנושא הזה אני רוצה רק להתקדם בכיוון של של הבנת העניין בהתאם לפסוק של עומד לפנינו היום
אז ה בקבלה כתוב בספר ראשית חוכמה של רבי אליהו די וידאש אחד המקובלים בזמנו של האריז על כתוב
שאדם רשע שוכח את שמו אדם שהוא לא רשם בין מידות טובות לא שוכח את שמו עכשיו אנחנו מנסים לנתח מדוע זה קורה זאת אומרת השכחה הזו של השם מפני מים אומרת תורת החסידות שהשם של האדם הוא
שייך יותר לנשמתו יותר מאשר לגופו הנשמה יש לה חלק מסוים שמתלבש בתוך הגוף ויש לה חלק מסוים שיש
נמצא למעלה והוא מזרים תדרים לנשמה שנמצאת למטה במסרים שאנחנו מקבלים דרך החלום זה הרבה הרבה מסרים שאנחנו מקבלים
פתאום השראה לאיזה שהוא עניין זה נקרא מזל המזל בקבלה זה לא איזה משהו כמו שאנשים
קוראים לו ברחוב
מזל זה מלשון נזילה שמשהו מלמעלה מהנשמה שלי שנמצאת באחסון של למעלה נוזל לי משם חיות מחודשת לנשמה שכמו שהיא נמצאת כאן למטה עכשיו ההבדל בין בין בני האדם לבעלי החיים לפי הנוסחה הזו היא שאצל בעלי החיים יש נפש שזה הרובד שמחייה את הגוף שלהם פשוט את מערכת העיכול את הידיים את העיניים את הרגליים אבל
אין להם נשמה במובן העמוק של העניין נשמה שנוטפת להם ממזל למעלה אין להם ההבדל בין הנשמה לבין הגוף
ככל
שהגוף הוא מלא מלא יש הבדל יש הבדל בין גוף של אדם אחד לגוף של אדם שני וכמו שחכמינו קוראים לזה כמו שאין פרצופיהם שווים ככה ככה אין שמותיהם שווים וכך וכולו אז הגוף שלנו שונה אדם אחד שונה מאדם השני ואף על פי כן אנחנו מאוד דומים אחד לשני אבל בנשמות הנשמה היא דבר רוחני וכיוון שהיא דבר רוחני אז ההבדל בין אדם אחד לאדם שני זה הבדל מאוד מאוד גדול
כי מבחינה רוחנית אפשר לעשות המון המון חלוקות מה שמבחינה גשמית בלתי אפשרי כלל לעשות את זה את אומרת שלפי הנוסחה שאנחנו מדברים עכשיו ככל שהאדם הוא מחובר יותר לנשמה שלו אז הוא יורד יותר אל הפרטים של האישיות שלו הנשמה היא מאוד מאוד ייחודית אצל כל אחד הנשמה היא מאוד מאוד מסויימת אם אנחנו מסתכלים על עצמנו כחומר ואנחנו שואלים את עצמנו מה אנחנו רוצים בחיים אני מחלק לכם פתקים ואני שואל מה היית רוצה שיהיה לך בחיים מבחינת
הצלחה פיננסית אז כולם היו אומרים שאני אהיה עשירים שנהנה שנשמח שיהיה לנו הרבה כסף שיהיה לנו אהבה כל אחד אם אני אאסוף את כל הפתקים אני אראה שכולכם חזרתם על אותו דבר במילים אחרות לזה קוראת החסידות בהמה מה אני אסביר מה שאני מתכוון אני מכליל את עצמי בתוך העניין
כן מה זה בהמה בהמה זה שם כללי מאוד שכולם חושבים אותו דבר שור 1000 שור בית שור גימל אין להם שמות פרטיים יש שם כללי לכל הזן הקדוש ברוך הוא מנחית חיות לכל הזן של השברים לכל הזן של הקרנפים לכל הזמן של הג'
הוא נותן דרך השם הזה שנקרא שור נותן להם את החיות שלהם אבל אתה לא יכול למצוא פירוט בין שור אחד לשור שני במאווים בשאיפות בתנועת נפש מדוע מפני מה מפני שבעצם כולם אחד כולם יש להם את אותו ראש תן לו את החציר תן לו את השקט שלו של לעבוד– או יותר אותו דבר אין לו משהו מיוחד אצל בן אדם כיוון שאלוקים נתן לו שם פרטי
השם הפרטי זה הערה פרטית ייחודית מיוחדת משונה רק לו ואם תשאלו אבל יש הרבה אנשים שנקראים משה ויש הרבה נשים שנקראות רבקה אז נכון אז לא בודקים את השם רק לפי השם שלך אלא גם לפי השם של ההורים וגם ואם יש עוד אדם כזה אז מזהים אותו לפי השם של ההורים של ההורים בסופו של דבר אתה נשארת אדם אז האדם הפרטי אתה אדם מאוד מאוד מסוים למה אלוקים את האדם עם שמות ושזוכרים את השם של ההורים ואת השם של הסבים והסבתות וכולי ואנחנו איך אומרים מחוברים בצינור הזה מפני שצריכה להיות לנו איזה שהיא ייחודיות לכל אחד בפני עצמו אם אנחנו נחפש מיד אני שומע אם אנחנו נחפש את הייחודיות הזו
נחפש אותה בעניינים של בית רכב מכונית וילה וכולי אנחנו נגלה שכולנו אותו דבר- או יותר זה רצה את הוילה עם המפלס כך וזה אותו כך אבל בגדול הוא יכול לחיות גם בווילה הזו נתת לו בחירה אז הוא משנה כאן או כאן אבל כשאנחנו מדברים על הרובד הנשמתי שמה החלוקה היא מאוד מאוד משמעותית וכאן אנחנו חוזרים חזרה למה שאומר תורת הקבלה שהאדם הרשע אחרי הפטירה שלו הוא שוכח את שמו
אומר הרבי עצמך צדק מדוע זה הוא פשוט לא הוא פשוט
לא מכיר את שמו
שמו של האדם זה לא סתם שתקראו לו משה משה ויאמר הנני שמו של האדם זה האם הוא מזהה את ההארה הזאתי של הצינור הייחודי של הנשמה שלו שהוא שונה מכל אדם אחר ומה אני מיוחד במה אני שונה מה לי יש לתרום בעולם במה אני מקרין ומשפיע מה שאחרים לא יכולים להקרין ולהשפיע כסף יש גם לי יש גם לו אותם שטרות יש לו שנינו בית
מהלכים באותו בית אוכל- או יותר אוכלים אותו דבר משתמשים באותם אבות מזון אותה כמות- או יותר אז אדם אחד אוכל פי שניים פי 3 אבל זה לא הבדלים אינסופיים מאדם לאדם רק ברובד של השם הרובד הנשמתי יש זה הבדל בינינו בין אחד לשני בין איש לבין אישה בין ילד לילדה בין נער לבין זקן וגם בתוך הזקנים עצמם
כל אדם מהשם שלו הוא ייחודי והוא שונה אבל הרשע לא
עם הנשמה שלו הסתכסך זאת אומרת הוא לא מכיר בה הוא לא מתעסק איתה בגדול מה אתה עושה כל היום עובד מסיג זה אבל מה אתה נותן איזה מזון אתה נותן לנשמה שלך אתה מכיר אותה בכלל אתה שם את הלב שהיא קיימת הוא לא מכיר אותה הוא לא חי אותה הוא לא נותן לה הוא לא תורם לה הוא לא מעניק לה הוא לא התחבר איתה אז היא מחייה אותו אבל הוא אותה לא מכיר אז אחרי 120 כשהגוף הולך
הוא לא הוא זה שהוא שוכח את שמו זה לא הפירוש הוא שכח את שמו אחרי 120 הוא שכח את שמו עוד בחיים חיותו הוא זיהה את עצמו כהגוף אני שמוליק מי זה שמוליק
הנה אתם לא רואים הנה זה כולו שמוליק זה הידיים והרגליים אוקיי עכשיו ששמוליק הזה יהיה מונח איך אומרים תחת מטר אדמה אז זה כבר לא יהיה מישהו שצריך זה כבר לא מישהו שאפשר לפנות אליו הוא כבר לא לא פונקציה לכלום
אז אז אז את
מה פתאום הוא מגלה שהפונקציה של שמוליק זה נשמה אבל הוא לא מכיר אותה הוא לא מזהה אותה הוא לא עשה איתה שום דבר מה שאין כן האדם שטיפל בנשמה שלו במשך החיים אז באופן טבעי אחרי 120 הוא לא שוכח את שמו הוא פשוט ידיד עם שמו הוא מזהה את שמו הוא קיבל חיות והוא השתמש בחיות הזאתי
בעולם הזה עד כאן זה כמו שאומרים הקדמה של הקדמה
כשאנחנו רוצים קצת להתעמק במושג הזה של ההבדל בין האדם לבהמה והדגשנו שאצל הבהמה יש שם יש שם אבל שם מאוד מאוד קולקטיבי לקול הזן אצל האדם יש שם פרטי כי הוא ייחודי לעצמו אז אנחנו יכולים להתבונן בנקודה הזאתי היא קיימת ברובד הרבה יותר עדין גם כן בתוך הרובד הרוחני אנחנו יכולים לראות הבדלים בין סקטורים שונים בעם ישראל בתוך הרובד הרוחני כבר עד עכשיו דיברתי על הבדל שבין גשמיות לרוחניות גוף ונשמה בתוך הרובד הרוחני יש גם כן הבדלים
זה לא הכל אותה בחינה ולא הכל אותה דרגה אז בתוך העבודה הרוחנית אני אתן לכם דוגמה אלה שמתעסקים הרבה עם נשמה
מתעסקים הרבה עם עניינים נשמתיים אנחנו רואים עליהם שכטיפוסים הם שונים מאוד מאחד לאחד כבני אדם הם מאוד מאוד שונים בואו ננסה לצורך הדוגמה אנחנו מאחלים לכולם אריכות ימים ושנים וחיים נצחיים זה הברכה של מאחלים בחבד חיים נצחיים כי אחרי שיבוא משיח לא יהיה בכלל מוות אז רק לצורך הדוגמה
בוא נחשוב אנחנו לוקחים בן אדם אנחנו רוצים לכתוב עליו הוא מכין את ספר הזיכרון שלו בחיים מה יכתבו עליי מה יש לכתוב
שקל כך וכך עשה כך וכך
מתחילים מתחילים לחפש ומכינים את הביוגרפיה בחיים ואחר כך מנסים לראות מה יהיה ההבדל בין אדם לאדם אז אני בא מהעולם החרדי אז אני אוכל לומר לכם שיש סקטור מסוים סק בתוך העולם החרדי שכשינסו לתאר את הבן אדם הזה אז התיאור יהיה כזה הוא גדל ובגיל זה הוא פתאום
והוא למד יומם ולילה והוא כל החיים שלו למד למד עד שהוא נפטר והוא לא דיבר עם אף אחד לא התעסק עם אף אחד סגרתי את הביוגרפיה מנשק את הספר יפה מאוד בן אדם קדוש תביא את הביוגרפיה של האדם השני אני פותח הוא היה קטן בגיל קטן גילו שהוא עילוי הוא למד יומם ולילה לא הפסיק לא הוציא את העיניים שלו מהספר בגיל זה וזהו גמר את החיים שלו סגר הנה הספר הכרא השני
הלאה נקסט מיהו הצדיק הבא תביאו אותו בוא נשמע עליו
– או יותר אותו דבר
אבל זה הנקודה איך כולם צדיקים עוד מעט נראה שבצדיקות יכול להיות אין סוף של דרגות המון המון גוונים בתוך הצדיקות אני אומר גם כאשר אנחנו בצורה רצינית באמת בוא ניקח לכל אחד דף ועט תרשום את הספר של של הביוגרפיה שלך בחייך אז אז יש סקטור מסוים
ומה יהיה לספר זה מה שיש לספר הכל תיקונים הכל בסדר אני רק רוצה להגדיר יש לימוד יש וורד כזה יש וורד אחר נכון אבל בסופו של דבר בתוך העשר הספירות אנחנו יודעים יש חבד שזה מוחין יש חגאת שזה מידות יש נעים זה מעשה ובכל אחד מהתחומים האלה יש אינסוף
אז מה אתה בא ואומר לי פה יש לו אינסוף שלך מה עם חגת ונעים הלכו לישון לא קיימים בכלל זה שליש בן אדם יש לו 10 ספירות שאלוקים נתן לו והוא השתמש רק בשליש בלי שהוא שם לב במשך הרבה מאוד שנים
זה סגנון זה סגנון אצל חסידים למשל אתה יכול לראות אנשים שמהקצה לקצה יש לך בן אדם שכל העניין שלו זה רק לעשות חסדים ולחסדים שלו זה רק
עם אלמנות
כל כולו רק שם יש לך בנאדם הגמילות חסדים שלו הוא כל כולו בגמלות חסדים ויש לו עניין רק לבתי חבד יש לך בן אדם גמילות חסדים ורק לחולי המחלה ידועה ואתה רואה את זה אני מכיר את האנשים האלה ויש לך בן אדם וכל אחד מהם טוען שזה איך אומרים זה עד הסוף הוא הולך על זה אתה מסתכל עליהם אתה פותח את ספר הזיכרון שלהם הדמיוני שאני מתרגם כאן
יש פה המון גוונים יש פה אם אני פותח ברמת אני מדבר בלי אני מדבר עכשיו בהכלה כשאני יודע שההכללה היא לא
אמת
אם אני פותח- או יותר ספר זיכרון של בן אדם ממוצע מהתרבות המערבית הנאורה במרכאות- או יותר ספר אחד 70 דף אני כולל כל מה שיש להגיד על אדם מהתרבות המערבית כל מה שיש כל המאבאים כל השאיפות מה הוא עוד רוצה או מה הוא עוד היה רוצה או מה עוד היה מסוגל לעשות בודדים עם האנשים שיש להם
איזשהו
חזון שהם רוצים להעביר לעולם אני מדבר על אנשים גויים+ אדם שאין לו ממש חיבור מיוחד לנשמה שיש להם איזשהו חזון שאותו הם מרוצים להעביר והם בסופו של דבר מצליחים להעביר אותו ואני אטען שהם באמת מחוברים לנשמה יותר מאשר הגוף ולכן היה להם את אותו חזון רוב האנשים אכילה שתייה שינה+ כמה דברים שלא רוצים לדבר עליהם פה
– או יותר כל מה שהם היו רוצים אתה יכול איך אומרים להכניס את כולם בטוסטוס אחד כולכם רוצים אותו דבר אין פה משהו מיוחד אני לא רואה פה גיוון הייתי קורא לכולם באותו שם נבחר איזה שהוא שם שמוסכם על כולם כל הבני אדם האלה הם באותו שם כאם עם 4 5 אותיות כל עוד תרמוז על סוג אחר של תאווה שהם היו רוצים שתהיה מוצלחת להם בחיים וגמרנו את העסק למה אני צריך לעשות את ההבדלים האלה ביניהם
התורה טוענת שהיאנם הבדלים בין אדם לאדם ואתה צריך לכבות את ההבדלים האלה ואתה צריך לפתח אותם ואתה צריך ליצור ביצירתיות את האני שלך את האני האמיתי שלך את המיוחד שבך את הצלם אלוקה שיש בך את האמת
את האמת האינסופית שנתן לך האלוקים במתנה שאין לשאר האנשים כי אלוקים הוא אינסוף בספר נתניה פותח את זה שכל אחד הוא חלק אלוקה ממל ממש אז הלוקים נתן לכל לך בן משהו מהאין-סוף שלו צא עם זה ותצליח אני רוצה לראות איך אתה
מגשם את מה שאני נתתי בך הטמנתי בך איך אתה את זה מפתח ומתקדם עם זה החוצה ועושה משהו עולמי ייחודי בתחום שלך בתחום העשייה בתחום הרגש או בתחום המוחים זה לא משנה אבל בכל אחד מהתחומים הללו יש לך מה להגיד יש לך מה לעשות ולא לך אלא לצוף מנגנטי האלוקי האלוקי שתמוס
זה שהיא יסודית היא עדינה הרבה יותר לפי ההנחה הזאתי ככל שאנחנו נהיה דומים אחד לשני מבחינה משמתית ועשייתית וככל שאנחנו כאילו מטים את המחוגע לכיוון הבהמה שבנו זה בעצם הנוסחה היום עדינה יש יש יכול להיות אדם שמבחינה הרעיונית הוא מאוד מאוד דומה להשקפה הפילוסופית של בהמה כי בהמה עניינה איך אומרים כולנו אותו דבר
אותו דבר אותו דבר אין ייחודיות לכל אחד ויש בני אדם שהם זה הסגנון של החיים שלי זה בכלל לא קשור לדתיים ולא דתיים אני הבאתי דוגמה מדתיים חרדים הדוגמה הזאת קיימת גם אצל לא דתיים גם ולעידך ישנם גם גויים שאצלם הנשמה המהירה זאת אומרת אני לא רואה פה את ההבדלים של דת בדווקא זה תלוי מה האדם כמה הוא התחבר לנשמה שלו ופיצח את הצופן האישי המיוחד שיש לו ברמה אישית
להיות עדר זה ממש ככה לא העדר זה אנחנו הפכנו להיות בהמות אז אנשים אומרים לא נכון אני עושה מה שאני רוצה בתורת החסידות שאומרת אתה צודק ואתה לא צודק אתה עושה מה שאתה רוצה אבל משום מה גם הוא רוצה בדיוק אותו דבר מה שאתה רוצה הוא רוצה לאכול ככה וככה והוא רוצה להנות ככה וככה ולכייף אותו דבר אני יכול אני יכול לתאר אמרתי ב-70 עמוד זה הרבה אני יכול לתאר את כל סוגי התענוגים והמאווים שכולם רוצים אחד אתם רק תסמנו ביא מה יותר ממה אתם בוחרים מה- אבל אין פה שינויים מהותיים אין פה הבדלים באיזה הוא יגיד אני אני עושה מה שאני רוצה
אתה כפות למין מסגרת מאוד מאוד מאוד מרובעת של משהו מסוים לזה קורת תורת הסוד בהמה בהמה יכול להיות בהמה קדושה אולי אבל זה בהמה כן וזה זה ייחודיות נשמתית וחייבים להבין את הנקודה הזו אם מי שמחפש את זה הוא זה עוד מעט אני
תנסה קצת לתת יותר מילים אבל אבל מי מי שמחפש מי שרוצה מי שמתחבר לזה הוא מזהה עוד מעט נראה
איך שלמדתי בישיבה אמר לי אחד המורים הכי גדולים שלי
תשמע כשאתה לומד דף גמרא אתה צריך לדעת דבר שהוא יסוד והוא הוכחה אם הבנת או לא הבנת
את השאלות הנכונות אתה חייב לשאול בעצמך תשובות
זה כבר לא עניין שלך תשובות צריך למצוא את החכמים והמלומדים שינסו לעזור לך להגיע אליהם אבל את השאלות אם אתה תוך כדי קריאת הטקסט לא הצלחת לפצח את השאלות את הסתירות את הדברים הלא ברורים את הדברים הטעונים הסברה סימן שאתה לא מספיק לא נכנסת כמו שאומרים לקידומת של דף הגמרא הזה אתה מחוץ לכמו שאומרים אתה מחוץ לכל העניין
יש אנשים כאלה שמתקתקים את המספר רק את הקידומת הם לא שמו
הם לא יגיעו לשום מקום גם בדף גמרא ככה כשאתה לומד אותו ואתה לא לומד אותו אולי בשטחיות אולי רק זוכר מה שאתה לומד אבל לא בעומק מספיק
אז אתה לא מבין את העניין אתה לא מגיע לשום מסקנה נכונה בהתאם למתבקש הנוסחה הזאת שאמר לי הרב
ליוותה אותי ומלווה אותי עד היום הנושא הזה של השאלה והתשובה הרבה התבוננתי הרבה התעמקתי למה אתה אומר לי שלשאלות אני צריך להגיע לבד את התשובות מישהו אחר אתה יכול לפתוח בספרים אלו ואלו ולחפש מה הם גילו
ההסבר לזה מבחינה קבלית היום אני יודע השאלה היא כללית השאלה היא קידומת התשובה היא הספרות שבאו אחרי הקידומת התשובה היא אינדיבידואלית לפעמים האדם דולע את התשובה מתוך מתוך עומק הנשמה שלו לפעמים זה שהצליח להוציא פיתרון או לגלות משהו מדעי מדהים זה מאיך אומרים מאיזה השראה מאוד מאוד אישית שבה
ולהילחם לפצח בעיה קשה אי אפשר לצפות שלכולם יהיה את אותו מספר בבית
אבל
הקידומת צריכה להיות לכל אנשי המקום לכל מי שבא כאן הקידומת צריכה להיות השאלה היא הקידומת אם השאלה אנחנו נכנסים בכלל להבין להתחיל להבין את הנושא כי דומת לארצות הברית יצאת כמו שאומרים מהאוטוריטוריה של ישראל כי דומת לארצות הברית אחר כך לאן בארצות הברית לאיזה מדינה לאיזה אזור ואחר כך את הטלפון האישי של האדם זה כבר שלבים מתקדמים או שיש לך את זה או שאין לך את זה
או שמישהו אחר עוזר לך בזה אבל אם אין לך את היכולת בכלל לצאת החוצה מעצמך ולהיכנס לעולם נושא חדש אז אתה נמצא בבעיה לפי זה אנחנו נבין משפט שמופיע בזוהר הקדוש הרבה פעמים והחסידות מצטטת אותו אולי מאות פעמים
ומי שלא מבין את העומק של תורת הקבלה שמשהו מהנושא דיברנו היום לא מבין איך אפשר להגיד משפט כזה הוא אומר הזוהר שקושיה מסיטרא דרה
הקושיה היא מצד השמאל היא מצד הרע שבנפש היא לא באה מצד הטוב הקושיה היא מהצד השלילי
מה זאת אומרת
אנחנו יודעים שקושיה פותחת שכל חדש אתה אתה יש לך משהו שאתה לא מבין אז אתה שואל שאלה ואתם יודעים שמי ששואל שאלה מי שחוזר בשאלה אז הוא חוזר בתשובה זאת אומרת מי שיש לו איזה שהיא שאלה אז נותנים לו תשובה אם אין לך
אלי האם אין משהו שמגרה אותך אז אין
שום סיבה שתחפש את התשובה אז איך אתה
אומר שהקושייה היא מסיטרהדרה ההסבר לפי מה שאנחנו למדנו היום
הוא מאוד מאוד מובן הקושיה היא כלל היא כללית מידי התשובה
היא פרטית הקושיה היא מסיטרה מפני שהכלל הוא
בצורה מופשטת
בהמה
הכלל הוא בהמיק כי הבהמות הם כלל הבני אדם בני האנוש עם השמות הפרטיים הם פרטים הם ירידה אנליטית התשובה היא פרט ירידה לפרט לכן אנחנו הרבה פעמים רואים שסגנון תשובות לבעיות תלוי איפה מדברים ככה עונים בדרך כלל יש לי סתירה מכאן לכאן כאן מדברים במקרה כזה כאן מדברים במקרה אחר מה
היא פשוט מפרטת עד עכשיו חשבתי שזה גוש אחד אני חוצב בגוש הזה זה לא נכון תחלק יש פה איזה שהיא חלוקה דקה שצריך לעשות זה לכאן וזה לכאן וזה כבר נותן לי תשובה זה כבר התשובה היא פרטית השאלה כי נתקעתי במשהו כללי ואני לא מצליח לפצח אותו השאלה שורשה מן הבהמה שורשה מן הכלל אם הצלחתי לתפוס בן אדם
ולגרות אותו עם השאלה לחפש את התשובה הרי זה הדבר הכי מובחר שיכול להיות הוא מנסה להגיע מאחרי הקידומת השאלה באמת מציקה לו הוא רוצה להגיע למספר כולו אבל אם מדובר בבן אדם שמקדש את השאלה
יש לי שאלה אתה בא ואומר לו יש לחלק אתה אתה משווה דברים שלא דומים אחד לשני זה לא נכון זה ההשוואה שלך היא לא נכונה אז שאני שהוא שומע את זה אומר לא זה זה כן נכון זה כן נכון אז מה הוא בעצם עושה מבחינה רעיונית הוא מתעקש להישאר בכלל אומר הזוהר שאלה היא ניסית תרה למה מיסיתרדרה כי זה הסיטרה של הבהמה הוא
רוצה להישאר בעולם כללי בעולם של ללא ירידה אלא פרטים וזה החולשה שלו וזה הבעיה שלו זה הח
חוסר תיקון שקיים אצל אותו בן אדם היה פעם שהרבי הרשע התבטא
העולם הזה מלא קושיות
החלל מלא קושיות ואין מקום לתירוצים
זה משפט קיבלית האור אדם מן השורה ישמע את זה כן מה איתך אלוקים לא מובן הכל פה לא מובן וזה מה שהרבי עכשיו הוא אמר אבל זה לא זה הפירוש העולם הזה הוא מלא קושיות האנשים שנמצאים כאן בעולם הזה מחפשים רק דברים כלליים
לתירוצים אין להם זמן אני רוצה להמחיש לכם את זה רב אחד בא לבית
הכנסת הזמינו אותו שבת אתה תדבר אנחנו נבחן נראה אם אתה רב המקובל עלינו
הם חיפשו רעילה בארצות הברית
הוא מתחיל לדבר על שמירת שבת המגבאי בא ודופק לו את היד ואומר לו פה אף אחד לא שומר שבת כולם באו לפה עם מכוניות מה דבר על משהו אחר הוא מתחיל לדבר על
על על על החג שהיה שם קרב ובא חג שבועות אף אחד פה לא שומר אף אחד לא עושה פה כלום אז הוא שואל את הגבאי אז על מה אני אדבר אז אומר לו דבר על יידישקייט דבר על יהדות
איזה יהדות זאת היהדות
של לא מדבר על כלום ולא מחייב כלום עשו
סקר עכשיו בארצות הברית
מה זה יהדות 73% אמרו שיהדות פירושה הסקרנות היהודית 42% אמרו יהדות זהומור
זה זה זה ההגדרה שלהם ביהדות
אז דבר רוור תגיד בדיחות תני לך יהדות דבר על דברים מעניינים במדע הסקרנות יהודית הנה זה יהדות זה הסגנון הזה זה סגנון כללי זה לא מייחד אותנו כיהודים
מי מי עוד מתעניין בהומור תראו אולמות שלמים מלאים באנשים שבאים לשמוע בדיחות וצחוקים רק יהודים מתעניינים בהומור
בראד במדע רק יהודים מתעניינים זה זה מזוייף מתוכו
הסקר הזה הרעיון הזה זה טיפשי אבל אבל זה נקרא בדיוק ההגדרה הקבלית הסתכלות כללית חובקת זה יהדות אני לא יורד לפרטים שלה אין לפרטים בכללות איך האנשים אומרים
אני לא חושב שיהדות צריכה לרדת לאיזה שהוא פן מעשי אם היא נשארת בלב זה יהדות יהדות של הלב זה אני אומר את הדברים בצורה חדה אני מדבר רק על עצמי שיהיה לכם ברור יהדות של הלב זה יהדות של בהמה למה
כי זה יהדות
כללית היא לא אומרת כלום תרגיש תאהב תזדהה אתם יודעים כמה אנשים יש כאלה אני יכול למצוא גם גויים כאלה
אז מה ההבדל
בינך וביניהם
ובאמת כאשר זה הפולקלור וזה תפיסת העולם אז בית המשפט גם לא
יודע באמת מה ההבדל ביניהם ואם גוי מזדהה עם השופט חיים כהן עם גוי מזדהה עם עם מדינת ישראל למה שאני לא אכתוב אותו כיהודי הוא לא מבין הוא באמת ואני מבין את מה שהוא לא מבין אני מבין למה הוא לא מבין הוא צודק
מתוך ראיית העולם שלו אם היהדות זה משהו כללי אז באמת אני יכול למצוא המון אנשים שהם יהודים שאתה אפילו לא יודע שהם יהודים למה
כי הם מזדהים ממתנך
זה לא קשור לשום משהו פרטי כלום אבל ההסתכלות זה מה שטען הרבי הרשב כשהוא התבטא
העולם הזה מלא קושיות
מלא אנשים שטוענים שהכל
צריך להיות כללי בלי ירידה לפרטים והחלל
כל כך מלא בקושיות הוא אמר
שאין מקום לפרטים דבר על יידישקייט זה זה זה המהות תהיה בלב זה כללי זה מספיק תעשה את זה אתה מזדהה איתה איתנו
תצהיר שאתה יהודי תבוא לזה תגיד שאתה יהודי אז התגיד הזה כמה אנשים יכולים להגיד אותו
כולם
מי לא יכול להגיד אותו כל אדם יכול לבוא ולהגיד אני יהודי
אני אומר במצפון הכי שאני יהודי פעם עם נכון
זה כללי מכיוון שזה כללי זה לא ירידה לפרטים אז אומרת הקבלה זה קושיה זה לא תירוץ תירוץ זה נשמתי אדם שמזהה את הנשמה שלו הטבע שלו זה שהוא יורד אל הפרט ובזה הוא
מתקן אותו
כאשר רוצים להוציא דבר מן הכלל אל הפרט
זה מעניין איך עושים את זה
כשאני רוצה אני רואה בן אדם שהוא מבולבל למשל עבר אירוע אז מה היה שם
זה היה אנחנו רוצים עכשיו להוציא ממנו מה הוא ראה הוא עד לאירוע והוא אחד יחיד שראה את הדבר אנחנו רוצים להוציא ממנו מה הוא ראה מה אנחנו עושים אנחנו מתחילים לשאול אותו שאלות לשאול שאלות מה השאלה עושה ממקדת אותו לא
לא לא לא לא לא תענה לי
רק על זה עכשיו רק על זה ועכשיו רק על זה זה בדיוק המצב שהשאלה שהיא במהותה כללי יש לה גם את היכולת להעביר את את האדם מהכלל אל הפרט השאלה במהותה היא דבר חיובי והיא באמת בנויה ברמה כזאתי שהיא יכולה לבנות אצל האדם מבנה חדש מבנה שאם הוא התבונן בו אם הצלחת לגרות את הסקרנות שלו אתה יכול באמצעות השאלה לגרום לו לרדת
דומה אלא פרטים לרדת מהקידומת אל המספר אני רוצה לתת לכם המחשה לדבר דוגמה זה אינסוף של דוגמאות אני אתן לכם דוגמה באמצעות מעשה שהיה בינתיים
בנתניה יש בית רפואה מפורסם שיסד אותו צדיק אחד ניצול שואה הרבי
הרבי מקלויזנבורג ככה ככה מכנים אותו בעולם הוא נפטר לפני כמה שנים הוא מספר הוא עבר את השואה ואחד מהנדרים שלו היו שכיוון שהיה לו איזה בעיה בריאותית שם והוא היה צריך טיפול רפואי והוא ראה עד כמה זה קשה בלי טיפול רפואי שהוא יעלה לארץ הוא יקים שמה מרכז רפואי והוא באמת עשה את קיים את הנדר שלו
הוא מספר שכשהוא הגיע למחנה שיבצו אותם באיזשהו צריף כזה כמו שכולם מכירים עם הדרגשים האלה והמיטות האלה ולידו היה לו שכן
שכן ממוצא הונגרי
מבודפשט שלא לא שמר תורה ממצוות ואפילו היה מומר הוא התנצר
ונשוי ללא יהודייה והאדמור מצאנז כשראה אותו אז הוא אמר לו התחיל את השיחה ככה יהודים מדברים שואלים אז אומר לו מאיפה אתה אז הוא אומר אני מבודפשט מה אתה עושה
אז הוא אמר אני אני נשיא בנק רציונל זה היה הבנק הלאומי של של הונגריה
שואל אותו אתה יהודי אז הוא אומר לו אם לא הייתי יהודי מה אני עושה פה כאילו זה שאני פה זה בגלל שאני יהודי אז הוא שואל אותו ומה עם היהדות שלך אומר אין יהדות אני התנצרתי ואני התנתקתי מכל זה בסדר לא אמר לו כלום
הוא שאל אותו אשתך אומר אישתי לא יהודיה אישתך נמצאת פה שואל אותו איתך פה במחנה נמצאת במחנה של אנשים היה מחנה ליה מה נפלת על הסכל שלך לא מספיק שאני נמצא בגיהנום הזה
גם היא צריכה להיות שם מה פתאום אומר לא אני רק חשבתי את זה ככה העולם אומר שהיא אישה מסורה הולכת עם בעלה לכל מקום וזה אני רק שאלתי
אומר לו לא מה פתאום היא נשארה שם היא לא היא לא פה לא לא נמצאת פה אז הוא שואל אותו
היה ביניכם החיים
שלכם היו חיים יפים הוא אומר חיים מאושרים אנחנו 30 שנה חיינו ביחד יש לנו ילדים משותפים אוהבים אחד את השני זה אומר מעניין אז מעניין כאילו
אתה קיבלת ממנה איזה מכתב איזה משלוח איזה משהו כמו לו
אם הייתם באמת כאלה מאושרים וזה זה לא נראה לך ש ככה נגמרה השיחה ביניהם לילה ראשון
לילה שני הוא שואל אותו תגיד לי אתה אתה בבנק מה התפקיד שלך היה אומר אני הייתי הנשיא אתה יודע אני קיבלתי את הבנק שהכלכלה בהונגריה הייתה מאוד מאוד נמוכה ושהיא האם איך קראו למטבע שלהם איך זה נקרא אין איך זה נקרא אין על כל פנים הוא אומר לו המטבע היה כמו שאומרים בלי ערך ואני הרמתי
את הכלכלה השקעתי עשיתי
המטבע עלה אז אומר לו תגיד לי כל החברים שלך וזה וזה הם
השתדלו בשבילך שאתה לא תגיע לכאן
כל האנשי אנשי הבנק ואנשי הממשלה שאתה כל כך השקעת בהם וכל כך בנית הם עמדו על גופתם ככה שהחיילים הנאצים לא יקחו אותך אז הוא אומר לו לא
אומר לו אבל הם כאלה חברים נאמנים וכאלה אתה אומר שאתה השתדלת היית תמיד מהחברה הגבוהה וזה וזה למה למה הם לא למה הם לא טוב זה יום שני יום לילה שלישי אומר ילדים יש לך אמרתי כן
כמה ילדים יש לך 3 ילדים מה הם עושים או הראשון רופא השני עורך דין השלישי איש עסקים מצליח עשיר גדול
תגיד אתה השקעת
באאל שחרור כמה השקעתי אני נתתי להם לימודים רציתי שהם יתעלו תגיד הילדים שלך ליוו אותך לכאן אמר לה פתאום שילוו אותי לכאן אמר אני יודע שבן אדם אפילו הולך לקבר הילדים שלו מלווים אותו נו אז אתה בא פה כמו שאומרים למות אז הם ליוו אותך לפחות עד איפה שאפשר אומר לו
אני לא מבין אתה כל כך הרבה השקעת בהם כל כך הרבה עשית אז אז איך איך זה יכול להיות
אומר לו מה אתה זורי המלח על הפצעים
שלי
אמר לי לא זורע המלח על הפצעים אני רק רציתי להבין אתה נראה לי במצב אתה כל כך השקעת לו תראה אני יהודי דתי אני לא השקעתי במדינה אני לא השקעתי יותר מידי עם חברים גויים אני אין לי מישהי אני לא ציפיתי מאף אחד שיעזור
לי
אבל אתה כל כך הרבה השקעת אתה מוברק טוב במדינה יש לך משפחה לא יהודית מהמשפחה של אשתך הילדים שלך הם בעלי משרות גבוהות יש להם אפשרות אולי לעורר דעת קהל
הם עשו משהו שמעת מהם משהו עורך דין אולי ניסה לעורר משהו קרה אומר לו לא אומר טוב זה היה הלילה השלישי אומר למחרת אני פוגש אותו בלילה עם עיניים נפוחות אומר לי אתה לא יודע מה כל הלילה הקודם לא ישנתי בגללך חשבתי שכל מילה שאתה אומר אתה צודק
אני טעיתי בחיים שלי
טעיתי שעזבתי את הדת טעיתי שהתחתנתי עם האישה הזאת טעיתי שהשקעתי בילדים האלה הם כולם בגדו בי אבל אני לא ראיתי את זה
מספר הרבי ניצן בלילה שלאחרי זה הוא כבר לא קם מתוך המחנה הזה מתוך הלאגר הזה אז איך אומרים הצריף הזה כבר היו רק שניים ניצולים אני +1
אני אני קראתי את הסיפור הזה הוא הוא סיפר את זה בגוף ראשון ואני חושב לעצמי
מה הוא עשה לו
מבחינת הניתוח אני לא מדבר כעת מבחינה רגשית מה הוא עשה לו הוא שאל אותו שאלות
הוא גרם לו לרדת לפרטים
זאת אומרת הוא בן אדם ואיך אומרים אני לא חלילה לא נוהג לו אני אומר כולנו כאלה אנחנו רואים איזשהו דבר סגורים עליו לא משנה מה בחיים בכל הנושא שהוא
ואנחנו ממש ורק הפירוט והפירוק מגלה לנו את האמת על הדבר רק הפירוט של הדבר לפעמים הדבר כשהוא נראה כגוש
הוא
שקרי ולכן השורש של הבהמה על פי קבלה השורש של הכלל השורש של הקושיה זה הכל אותו שורש הקבלה רואה את כולם עולם התוהו עולם של בלבול
עולם התוהו זה עולם כזה שמבלבל את מי הוא מבלבל אותך הוא יוצר אצלך איזה שהוא הסתכלות לא נכונה השקפה לא נכונה
כשבן אדם לא מפרט את הדברים מישהו עבד עליך מישהו עונה אותך אז אחרי שאתה
שימו לב מה מה מה עושה
הצבא אחרי שקורה איזה שהוא אירוע קורה משהו אסון חלילה שלא יקרה אבל אחרי שקורה מתחילים לעשות ועדת חקירה לבדוק מפרטים את הפרטים מגלים את הטעויות ושלא נחזור אליהם עוד הפעם חלילה עכשיו מה זה נקרא הניתוח הזה מה הוא נקרא הטעות אירעה
כי לא השגחנו מספיק ראינו את הכל בצורה קולקטיבית הניתוח פירושו שאנחנו מפרידים לא במקרה כזה צריך להיזהר מזה ובמקרה כזה צריך להיזהר מזה ובזה צריך לזה חילקנו לכמה פרטים אנחנו חוסכים שלא יהיה עוד פעם התוהו אז זה זה עולם התיקון זה עולם התיקון שנבנה על עולם התוהו כאשר קורה כבר איזה שהיא איזה של איזה שהוא אסון או איזה שהיא
טעות ללמוד מהטעות הזאתי ולא להיתקע עוד הפעם ולחזור עוד הפעם כי אנחנו מסתכלים על כל דבר בצורה מאוד מאוד עגולה וכללית וכמקשה אחת אלא לפרק את הדברים לפרטים ובאמצעות ההסתכלות עם הפרטים אז יש איזה שהוא סיכוי שאנחנו יכולים
לצאת ביד רמה ולפתור את הבעיה
ולתקן את התיקון המצריך זה זה דבר
שהוא 1000 בית של חיים של בן אדם אני בכלל לא מדבר פה שום יהדות זה 1000 בית של חיים
מוצלחים של בן אדם בתוך התורה והמצוות וזה עיקר הנקודה שאתה אני רוצה להדגיש יש תורה יש מצוות מה
גורם לשמירה והצביון של היהדות
אך ורק המצוות
הפרטים הירידה לפרטים
ושוב כל אחד בהתאם לרמה שלו כל אחד בהתאם ליכולות שלו כל אחד
בהתאם למה שהוא מסוגל אבל מה שהוא מהמצוות חייב להיות מכיוון שהמצווה היא הירידה של כל הרעיוניות היהדותית ירידה לפרטים הורדת את הורדת ירדת לפרטים אפילו במשהו קטן במשהו מזערי אתה כבר אתה כבר לא בתור אתה כבר לא בקושיה אתה כבר בטירוף
אז יכול להיות שזה יקח זמן יכול להיות שזה תהליך אבל אתה כבר בתהליך בונה אתה כבר בתהליך בריא מבחינה נפשית התחברת לנשמה שלך
ולכן כשהרבי מדבר על על
על
עבודה עבודת השם הוא תמיד מקשר את זה עם משהו מעשי תעשה מצווה למה מצווה עזוב אותי בוא נראה
על פרצופיהק ועל 10 שפירות הגנוזות ועל ההכאה
של אחד מול השני
זה עמוק אבל מה יוצא מזה אתה נשארת הכללי אתה נשארת מרחף לא הורדת שום דבר למטה תהיה גם הריחוף הוא טוב אבל שיהיה לו איזה שהם יסודות למטה אם אין לו את היסודות למטה זה לא=
כלום זה לא= כלום השווי זה כאשר יש איזה שהוא ירידה לפרט הירידה לפרט היא
תיקון אם מתקנת את עצמך היא מתקנת את העולם
וזה הסוד של סיום הפסוק שאומר לנו שלמה כאן שלמה טוען האדם מת הבהמה מתה אין ביניהם שום הבדל הפירוש הוא תרגום יונתן בן אונקולוס תרגום יונתן בן עוזיאל הפירוש הוא הרשע הרשע פירושו מי הוא הרשע זה הגדרה הרשע זה הפירוש הוא האדם שמבקש לראות את הכל בצורה כללית ולא לרדת לשום פרטים
אני רוצה להישאר רק בלב אני לא רוצה להישאר במשהו שיורד לתחום המעשי אני רוצה להישאר רק בתחום הרעיוני אני רוצה להישאר רק בתורה לא רוצה לרדת למצוות זה לא שייך לי זה לא התחום שלי
המעשה חייב להיות באיזה שהוא מקום
אז אומר אומר אומר שלמה המלך ומותר האדם מן הבהמה אין אתה רוצה שיהיה איזה יתרון לאדם על הבהמה אתה מחפש שיהיה יתרון האדם הוא כללי הבהמה היא כללית אתה מחפש את השם הפרטי של האדם עין
בקבלה זה לא אין עין זה בחינה בחינת עין פ נא להרים מאין יבוא עזרי לא מאין מכלום עזרי לא יכול לבוא מכלום אם זה מאין כלום
אז מה הפסוק ממשיך ואומר עזרי מאים השם עושה שמיים וארץ הרי זה מכלום בא הפירוש מאין מבחינה בקבלה שנקראת עין מאין יבוא עזרי זה הפירוש הוא מהבחינה העליונה הנעלמה והנסתרת שנקראת עין וגם כן כאן
מאין כאן זה מותר האדם מן הבהמה עין תיקח את העין והוא יהיה מותר הן לאדם לבהמה למה מכיוון שכאן יש דבר שהוא מאוד מאוד מאוד קשה אכלתם פעם טוב אכלתם הרבה הרבה מאוד איך אתם הולכים אחרי שאכלתם
כל העולם עגול אתה לא רואה כלום
עכשיו אני רוצה על איזושהי בעיה מתמטית ככה ותחזיק ראש תחזיק ראש זה משהו משהו משהו נוסחן ומופלאה בוא תקשיב
רוצה רק לישון אי
אפשר לדבר איתו כי כי כאשר האדם הוא הוא מלא הוא בתנועה של גאווה אז בתנועה של גאווה לא שייך שאתה תרד לפרטים האדם שהוא אוכל כתוב וישמאניה שומרון ויפעת כאשר בן אדם הוא אומר מחזיק מעצמו וישמען זה יכול להיות אוכל גשמי זה יכול להיות תנועת נפש כשאדם בתנועה של אני אפסי עוד נדמה לי מי יישווה לי תנועה לי איזה תנועה
כאשר הוא נמצא בתנועה הזאתי
הוא האופי
שלו זה לא אופי שיורד לפרטים הוא לא יכול לרדת לפרטים ירידה
לפרטים מצריכה דיוק
ואיך אומרים כמו מים שמשתחלים בין הגרגיר גרגיר של של העפר אז זה צריך להיות מין תנועה שאתה כמו שאומרים מצליח את עצמך להתעיין אתה מצליח להיות עין וכאשר אתה מצליח להיות עין אז יש סיכוי שאתה תצליח בעצמך למצוא תשובה כאשר האדם הוא יהיה
כאשר אדם הוא בגאווה או בישות או בעני ואסי הוא לא מסוגל לעשות את זה וכיוון שהוא לא מסוגל לעשות את זה אז הוא בהמה הוא
כללי
אז אומרים מותר לאדם מן הבהמה אתה רוצה שיהיה יתרון לאדם על הבהמה אין תהיה בבחינת עין וזה אתה מביא את הפתרון שלך
עכשיו מסתיים כינוס השלוחים אצל הרבי בסן סנס
הרבה אנשים שואלים ומגיעים לשם תמיד עיתונאים מכל העולם וכל מיני דוקטורים דוקטורים ופרופסורים גם מהארץ וגם מחוץ לארץ כותבים מחקרים מה סוד ההצלחה של האנשים האלה מה הסוד שלהם ולמה זה מפריע להם אני אגיד לכם למה זה מפריע להם מה סוד ההצלחה של השלוחים
מה מה מה מיוחד בהם למה אני אומר לכם את זה מפני שהשלוחים הם גשמיות מה מה מה סך הכל זה אברך או בחור שלמד כמה שנים בישיבה
אני אגלה לכם בסוד שגם בישיבה הוא לא היה תמיד לא
יש כאלה ויש כאלה אבל לא תמיד השליח שאחרי כמה שנים הפך להיות מוצלח ובנה מוסדות ויש לו אנשים שהם
אנשי קהילה שלו לא תמיד הוא האדם הכי חכם והכי מלומד בישיבה היה ובלימודים חיצוניים גם כן אפילו שהוא גודל באמריקה הגדולה אבל
הוא למד רק תורה איך הוא מצליח לשים בכיס שלו עילי הון איך הוא מצליח שאנשים מלומדים שרים למשמעותו איך זה יכול להיות הם הם עומדים סביב תופעה והם לא יודעים להסביר אותה הם מנסים מקרטעים כי אני קראתי כמה עבודות שעשו אף אחד לא הצליח להסביר את התופעה הזאת במאה% אז החסידים יצחקו ויגידו מה הרבי נותן להם ברכה בסדר אבל אבל האוניברסיטה לא מקבלת רבין נתן להם ברכה אנחנו רוצים תסביר לי בצורה הגיונית איך זה
עובד לפחות תגיד אתה
את הכיוון יש עשיית האשמע תגיד מה הכיוון מה יש פה לה אבל לעניות דעתי זה הפסוק שאנחנו למדנו היום מותר
האדם על הבהמה עין
אני רוצה להסביר את עצמי בהמחשה
יש אדם שחלילה גילו
לו מחלה קשה בגוף לא על אף יהודי לא על
אף בן אדם גילו לו מחלה
קשה אז מה הוא עושה צריך לברר מי זה הרופא הכי טוב מי זה המנתח הכי טוב והוא עושה בדיקה ופותח את האינטרנט ומחפש על השם של אותו רופא איפה הוא למד מי
איפה הוא עשה את הסטאז' איפה הוא עשה את העניין הזה איפה את
העניין ההוא כמה אנשים הוא ניתח
אני רוצה לדבר איתם איך הם מרגישים היום זה עבר טוב הוא בסדר והוא עושה חקירות ודרישות ואחרי כל החקירות והדרישות האלה אז הוא מוכן לחתום על הניתוח בסדר אתם טסתם פעם לחול כן
עליתם פעם מטוס בחיים שלכם טיסה בשמי הארץ מישהו ממכם הלך לשאול
מי הוא הטייס איפה הוא למד כמה
טיסות הוא עשה בחיים שלו כמה אני יודע באל על על כל פנים בעבר היו אומרים שהטייסים לחיל האוויר הישראלי שיש לו שם עוד מאוד טוב
אבל אם אני בא ואומר לכם כרטיס טיסה לניו
יורק $1000 באל על אם אתם לוקחים חברה זו וזו שאני לא בקי בשמות של החברות $800
אתם לוקחים או לא
בטח שאתם לוקחים אבל אבל זה לא הטייסים המהוללים של חיל האוויר הישראלי אז מה יהיה בסדר
מה קרה
לנו לא עוברים שנתיים 3 ולא קוראים בעיתון שבאיזשהו מקום בעולם מטוס על נוסף על קרב על קרבון נפל אין כל שנתיים 3 קורה איזה איך טעות אנוש כזו
אז איך 400 איש שאיפה לא נשאר
מהם ואנחנו ממשיכים הלאה לטוס מה אנחנו
נפלנו על השכל
ניתוח אנחנו בודקים בודקים הם בודקים הם בודקים והם בודקים
וכולי היינו אני מכיר את הנושא מקרוב לפעמים צריך לטשטש את הבן אדם 24 שעות לפני כי הוא לא מסוגל להיכנס לחדר ניתוח הוא לא מסוגל להיכנס להרדמה מרוב פחד
אבל המטוס הוא הולך כמו חתן
מה מה מה קרה לנו איפה השכל התשובה היא פשוטה ופשוטה מאוד
המנתח מחזיק את האיזמל ומנתח את המנותח והטייס טס איתך במטוס מה שיקרה לי יקרה גם לא
זה הכל זה הבדל של שמיים וארץ אני לא אפקיד את עצמי בידיים של מנתח שמנתח אותי עד שאני לא אבדוק כי אם הוא מנתח
אותי איזה אינטרס יש לו
אבל
אם הוא מחזיק
את העגל של המטוס אז יש לו אינטרס כי טעות שהוא עושה אני
והוא הולכים לא רק לא רק אני אז לכן תראו איך שהטבע של הבן אדם ככה הוא לא מפחד יהיה בסדר אני מאמין שהבן אדם הזה ירכז את כל הכוחות שלו ולא יתן לנו
ליפול וזה עובדה ככה אנחנו רעים זה הפירוש מותר האדם מן הבהמה עין הטייס הוא עין
הוא מפחד הוא חי בפחת
אז זה כבר לא משנה אם הוא בחיל חיל האוויר הישראלי או חיל האוויר הבריטקי או אני לא יודע למד בסודן אני לא יודע מה זה
בכלל לא משנה לי כבר אם הוא בפחד הוא יגלה את כל כוחות הנפש שלו ואנחנו ננחת ונלה ויהיה בסדר סמוך על סמוך
ככה
זה אבל כשמדובר באדם שבא ככה עם
החלוק של האונייה הרופא הגדול המהולל ואני רוצה ניתוחים
אני לא בטוח בזה אני לא בטוח איפה הביטול שלו
אין לביטול
מוחלט הוא לא עין אז מה הוא מה הוא בהמה
אין הבדל בינו ובין או בין האדם ובין או בין הבהמה נכון או מלומד יותר אנחנו לא מדברים על זה הראייה שלו היא ראייה כללית וזה ההבדל וזה המיוחד לעניות דעתי שעושה את הייחוד של השלוחים של הרבי מגיעים לאיזשהו מקום זה כבר לא משנה מה הכישרון שלהם הם מרגישים טייסים לא מנתחים הם לא עושים ניתוח למישהו אחר
אם אני לא מצליח להקים פה את בית הקברות אם אני לא מצליח לעורר את הבני אדם אני נכשלתי
אני לא אם אני הוא לא בא כמנתח
בו אני אתן לכם הוצאה ואם אתם לא מקשיבים מי שלא מקשיב מפסיד
זה לא ככה אם מישהו לא מקשיב אני
הפסדתי
ככה הוא חי מי לימד אותו כך לחיות הרבי שלו לימד אותו ככה הרבי שלו שהוא שיא של תיקון ככה לימד אותו להסתכל על החיים
כשהרבי לומד את הסיפור של משה רבינו ובזה אני מסיים כשהרבי לומד את הסיפור של משה רבינו שהיה גדיק קטן הוא ראה את הצאן והגדי ברח ברחינו רדף אחריו עד שהגיע למעיין הוא ראה שהוא צמא לא ידעתי שאתה צמא הרבי שואל מה אתם אם היה גדי שלא הייתם רדפים
אחריו
אם היה גדי שלכם בעדר כלב שלכם היה בורח לא הייתם רוצים רודפים אחריו
לא
מחפשים לראות מה מפריע לו אם הוא עושה איזושהי הנהגה משונה גם אתם הייתם מחפשים אז אולי כולנו משה רבנו קדימה מה מיוחד באיש הזה מה קרה מה התפעלתם מזה שהוא רץ אחרי אקדים וזה אומר הרבי המיוחד במשה רבנו
זה דבר אחד גידי שבורח רחוק זה כמו זה כמו שאנחנו בטרמינולוגיה האנושית אדם
שהוא משונה הוא מוזר מכולם הוא יוצא דופן
איש משונה איש מוזר איש שהתרחק מן החברה הוא חריג אז אנחנו שמים עליו מה חותמת מותג לא נורמלי אתה לא בסדר הוא קצת כורכו חסר לו בורג כל מיני מילים יש לנו אוצר מילים מגוון אנחנו הישראלים אז יש לנו פה שתיים מכל שפה
ההסתכלות הזו אצל משה רבנו הייתה שונה משה רבינו ראה גדי בורח רחוק וואי כמה אני לא בסדר שלא זיהיתי שאתה צמא לא אתה רחוק נכון אני יודע אתה ברחת רחוק אתה מוזר אתה חריף אתה יודע למה אתה מוזר אתה חריג אני הבעייתי אני לא דאגתי לך אני לא חשתי אותך אני לא הרגשתי אותך
זה
מנהיג אה אתה ככה בוא בוא בוא
אותך אנחנו צריכים
שתהיה מנהיג על עם ישראל זה מנהיג טייס זה לא מנהיג מנתח הוא לא עושה ניתוחים לאחרים הוא בעצמו עם כולם ואם עין
ועם העין
מה כתוב מחיי ני נא מספרך
אשרכתבת
אם אתה לא מוחל להם
ביחד
אלוקים ניסה אותו אומר לו אותך אני אעשה לגוי גדול אתם יודעים איפה המקבילה של הסיפור הזה הסיפור עם מגדיל שמה אתה הוכחת שאתה אחד עם העם הזה שמה אתה הוכחת שכשאתה רואה מישהו רחוק אתה רואה אני ואתה ביחד אני האשם עכשיו שעלית לגדולה אני
בוחן אותך עוד פעם
אף פעם אני רוצה לראות איך איפה אתה אוכל אני רוצה לראות עכשיו מה תענה אתה אני אעשה אותך לגוי גדול ואותם אני מוחה משה לקדוש ברוך הוא עם עין
אם עין מותר האדם מן הבהמה עין אם העין הזה האמיתי של הקדוש ברוך הוא שדורש מהאדם להתבטל עם זה אמת מחיינם אתה לא
מוכן את הסדר הזה שאתה רוצה
פה הפרעת אותי אתה רוצה להחליף לי להחליף לי את העבודה שלי עד היום הייתי טייס
עכשיו אתה רוצה לעשות אותי מנתח
לא מוכן וזה ההצלחה של כל בן אדם עם עצמו
וזה הצלחה של בן אדם עם תולתו לא משנה כמה אתה מוכשר לא משנה אבל אם אתה רואה את עצמך כאחד עין אז אתה יכול לרדת גם לפרטים ואז אתה מתקן את העולם אם אתה לא רואה את עצמך אחד עם הבעיה אתה לא מסוגל לרדת לפרטים
אתה תמיד נשאר מנופח וכשאתה מנופח אתה לא מסוגל להביא אף אחד כולל את עצמך לתיקון השלם שלו ואז באמת מותר האדם מנבא עיניים וזה עבודה שכל אדם לעניות דעתי כל אדם זה לא לא שייך דווקא ליהודי בדבקה כל אדם שהוא צריך להפנים אותה צריך לצאת מהראייה הכללית צריך לחדור לראייה פרטית וצריך להשתדל איך תחדור לראייה פרטית רק כשאתה נדבק בדבר
איך אתה נדבק בדבר אני ואתה ביחד אם אני ואתה לא ביחד ברמה כזאתי שאם אתה נופל גם אני נופל זה לא ילך זה אף פעם לא יהיה אמיתי זה אף פעם אני לא אגלה את הכוחות הכי נעלמים שיש לנו בנפש שהקדוש
ברוך הוא יעזור לכולם שאנחנו נוכל למצות את הכוחות של הנשמה שלנו של השם שלנו את
החלק הפרטי המיוחד שלנו לגלות אותו ולהעניק לעולם את המתנה הטובה שיש לנו אין סוף שהוא אישי שניתן רק בנו בתוכנו.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא