תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
מול הכבדים פה
אני רוצה לומר שפה במדריך החדש של הבדץ העדה החרדית כנראה שבאו אליהם בטענות שיש להם המון מוצרים שהם נותנים עליהם הכשר
במיוחד בעולם הממתקים שכנראה הואוזר לכם אתם אנשים שלא שייכים לעניין הזה בכלל
אבל בעולם של הממתקים אני אגיד לכם אני פשוט לא מתמצא פה אני אפילו לא יודע איך לאייט את האותיות בהרבה בהרבה סוגים אבל הם עשו פה ממש
רשימה מכל הדברים שהם נותנים עליהם הכשר מתי בעיקר השאלה זה מתי זה מזונות ומתי זה שהכל זה עיקר השאלה
כי אנחנו הרי יודעים את הכלל שאם יש לך מזונות שבא לתת טעם לפעמים אתה לא יודע יש לך גליקים כאלה וכל מיני שוקולדים כאלה ומילוי של כל מיני איך לקרוא להם כל הזמן
פסק זמן
פסק זמן בוא נראה אם יש כזה דבר או קיי פסק זמן ביג בי
מזונות ויש אומרים שאם השוקולד העיקר אצלו מברך שהכל היש אומרים על זה זה לא הדעה של האדמור הזקן מזונות מה עוד אמרתם
מזונות פסק זמן
טוב אני לא יודע על מה אתם מדברים אבל מה שמיקרו מה שמיקרו פסק זמן אני זוכר שרב מנדל פוטרפס פעם בישיבה דיבר זה הבוכים לא יודעים מה שהם אויסים הוא מלנט יידיש
מה יריב
זה היה
ידיוט מעריב אני לא יודע איך מה איך נראה פסק זמן הזה כאילו מה זה
זה מלא שוקולד אבל מסתבר שבתוך המילוי הזה שמים גם קמח וזה ושעניינו של הקמח הזה שיש שם סמים שם גם לתת טעם ולא רק לדבק אותו כנראה וככה יש להם פה לא יודע מה שאני יש דברים שאני כן הבנתי
מסתבר שכן מי שירצה יוכל לצלם לעצמו כי יש פה יש פה
לא יודעת
כיף כיף אותו תשובה מזונות יש אומרים שזה צריך להיות מזונות אבל פה אני רואה דברים כאלה כמו כיפלי בצל של תלמה קרנס זה שהכל כיף לי ברביקיו קראנס מזונות קיפלי גריל שהכל
קיפליקר מזונות קיפלי פיצה קראנס
כזאת
שהכל קיפלי צ'יפס קטשופ שהכל אני לא יודע זה דברים כאלה
הם תמיד כותבים
על כל פנים יש מה שאני כן הצלחתי להבין שני דברים כל דבר שכתוב עליו שהוא ללא גלוטן שיש כאלה אנשים שזקוקים זה יכול להיות באייגלה זה יכול להיות המון עוגות משהו הוא ללא גלוטן פירושו שבכתו שהכל אין שם אין שם מזונות בכלל+ דבר שהתחדש לי עם כל שנה עם כאילו הסתובבו הסתובבו סביב זה עד שהשנה הם אמרו את זה בסוף בצורה מפורשת שעברתי על המדריך
זה אגרנולה בהכשר הבדצים אומרים בצורה ברורה שהוא בורא פרי האדמה כלומר הם בעצם אומרים הוא לא עבר בישול קודם הוא רק
בתנור והם אומרים יש מפעלים אחרים אבל בהקשר שלנו הוא תמיד יהיה האדמה
כן אז אני אגיד לכם משהו זה נכון לא יצא מהבדצי העדה החרדית אבל יצא מהרב יוסף שמחה
שהוא בדק מאיתנו או באמצעותם או באמצעות אחד המשגיחים שלהם עכשיו מה אני אגיד לכם למה על זה אני לא שמחתי אני אמרתי ואנשים לא הבינו מה אני אומר
תאר לעצמך אני אגיד מה מה הבעיה תאר לעצמך שאתה בן אדם
בוא נאמר אתה בן אדם שסובר
עם שטח של ארץ ישראל שגוי זרע בו לא חייב שביעית
יש לך שכן שהוא חזון אישי הוא פוסק מעביט של שטח של ארץ ישראל שגוי זרע בו יש בו קדושת שביעית כלומר שצריך לשמור את הקליפות בקדושת שביעית מחלוקת בבית יוסף וערבית ואחרונים זמננו הבדץ העדה החרדית בצד אחד והתלמידי החזון איש בצד שני
עכשיו אם אתה בעצם מכבד את הדעה הזאת ואתה אומר טוב זה דעת הבית יוסף אני מכבד אותה אז הם יכולים לסמוך עליך אבל אם אתה לא מחזיק מכל העניין כל העניין זה טעות שטויות במיץ עגבניות כמו למשל אדם שאולי תה לא דתי
והוא צוחק על הדעת והוא צוחק על כשרות וצוחק על זה ואומר לך זה זה כשר זה כשר ככה מורח לך עם חיוך על הפרצוף הוא אומר לך זה כשר זה כשר
דתי על כאילו אדם כלל שכלי פשוט וזה גם כלל הלכתי אדם שלא מחזיק מדבר מסוים איך אתה יכול לסמוך עליו בכשרות הדבר
עכשיו בדץ העדה החרדית בנושא יין מאז ומקדם הם מעלימים מידע
כלומר אתה בא ושואל אותם אני פשוט יהודי שרוצה להעדר במצוות אני רוצה לדעת איזה יין אתם משתמשים בארץ ישראל איזה יין אתם משתמשים בחוץ לארץ
הרי יין של ארץ ישראל אני אצטרך לבוא לארץ על הארץ ועל פירותיה
על פרי גפנה ואם זה יין של חוץ לארץ אז מה אני אברך על הארץ ראייה גפן זאת אומרת שיש כאן זאת אומרת שיש כאן שאלה מהותית הלכתית
לא מוכנים לך את הדיווח
לא יודע
לא רוצים להגיד לך הם אומרים לך אנחנו לא מוכנים להגיד לך אנחנו לא ניקח אחריות אולי מחר גם כן אנחנו נשנה אולי פה נרצה כך אולי שם נרצה ככה הרי מה נובע מאיפה נובע כל העניין הזה של
האלכוהול יש רבי עקיבא איגר שטען טענה שהוא לא הסביר אותה שאלכוהול כשר לפסח שנעשה מתפוחי אדמה שנעשה מפאירות
אסור לשתות אותו בפסח למה יש של טעם סודי
חסידים שומעים טעם סודי הם נדלקים רבי עקיבא איגר כותב הוא כותב הצמרפתק בתשובה שכיוון שהוא אמר שזה טעם סודי אנחנו נכבד את הטעם הסודי שלו אנחנו לא יודעים מה הטעם חסידי חבד מכבדים את זה
לעומת זאת אשכנזים של הבדץ העדה החרדית הם לא קיבלו את הרבי עקיבא העגב כמו שאמרתי לכם פעם הגאונים הצדיקה
לא קיבלו את הפסק הזה של רבי כביר הם לא חוששים לאלכוהול בפסח זה לא נראה להם בכלל בעיה נו אז יום אחד חבדניק בא ואומר להם אבל תשמעו לי יש עם זה בעיה אמרו טוב אז אנחנו נגיד לך איפה אנחנו שמים על כל ואנחנו לא שמים על כל הם מחויבים לך משהו הם מחזיקים מכל העניין הם בכלל לא מחזיקים שזה בעיה הם היו מחזיקים שזה יידור הם היו מקפידים בו זה לא יידור וזה לא כלום בכלל לא מחזיקים אז למה תסמוך על מה שאומרים לך
ואם הם אמרו לך השנה נניח הם היו איתך ישרים זה אומר שגם השנה הבאה זה ככה הם הם אותו אותו דובר שנתן את האינפורמציה הזאת הלך ובדק אם יש לנו פה נציג מהיקב כמה סוגי יין יש לך וכמה סוגי סגנונות ושיטות ועניינים אז ביין מסוים משתלם להם לעצור את התסיסה ולשים אלכוהול במקום ביין אחר זה לא משתלם להם מסיבות
מחר היינן יגיד משהו אחר אני יכול לסמוך על זה
אז היה הטענה הפשוטה שאני טענתי בזמנו שגם פה בדרשה של שבת הגדול אני אמרתי את אותו דבר בא מישהו אמר לי אבל יש דף בסדר אבל הדף הזה זה דף שהעדה החרדית חתומה עליו והם לוקחים את זה אחריות כשרותית לא זה דף שמישהו הוציא מהם מידע הם לא רוצים לפרסם הם לא ראו בזה עד היום ביד שלא באו ועוררו אותם שלנו זה חשוב אותם זה לא עניין למה שאני אסמוך עליהם
זאת אומרת אני לא מבין כאילו מה מה מה ההיגיון שאני אסמוך עליהם
כמו שאתה לא הולך לבית של מי שלא דתי שלא חשוב לו שאתה תאכל לקשר הוא אומר לך הכל כשר פה כבוד הרב הכל כשר הכל כשר אתה סומך על המילים שאומר לך הכל כשר הכל כשר אם הוא מישהו שאיכפת לו ממך והוא אוהב אותך ויש לכם יחסי אמון גבוהים אז אני מבין את זה אבל אם הוא לא מבין או קיי זה בעיה אחרת אבל מבחינת האמון הרבה פעמים אני יכול לסמוך אבל
כשאני מדבר למה שאני אסמוך עליהם
אז טוב מי שירצה אחר כך יצלם לעצמו את הדפים