תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
ידוע ומפורסם אצל חסידים
שגם היא שמאיזה סיבה שלא תהיה לא יכול לכוון בכל התפילה כמו שצריך משתדל מאוד שלפחות ברכות השחר יגיד אותם בכוונה בכוונה יתרה החסידים היו עושים ברכות השכר בכוונה החי בריאה אהובה אשר כנפשי רגע לפני שאנחנו עוברים
לשיעור אבקש את תשומת ליבכם
אני מבקש את עזרתכם היום לקחתי על עצמי בסיעתא דשמיא ובעזרתכם הנדיבה להחזיק את כל אלהוראה ומשפט כהמשך של מורי ורבי הרב מאיר אהרון לרב השלום מורי ורבותי אנו ממכם תעזרו לי להחזיק את הכולל בהרחבה בגשמיות ובפניות להחזיק את הדיינים להוסיף עליהם לעלות מחי בתורה ויראת שמיים והקדוש ברוך הוא ישלם לכם כדמולכם הטוב ובנה וחיה במזונות
כולה הרוויחו סייעתא דשמיא שתראו אותה בפועל ממש כל שקל ושקל שאתם נותנים יחזור אליכם ביתר שאת ביתר עוז ותראו ברכה והצלחה בכל מה שאתם צריכים גם בגשמיות גם ברוחניות וגם בחינוך הילדים למטה בתיאור הסרטון ישנו לינק שאפשר באמצעותו לתרום באופן ישיר תבורכו מפי עלייה
בהמשך לכוונה שיש עניין לעשות בברכות השחר
נשאלת השאלה ביחס לברכות התורה האם אנחנו צריכים לעשות ברכות התורה דווקא בעמידה או שאפשר לעשות ברכות התורה גם בישיבה
השאלה הזאת דנו בה לאורך ולרוחב ויש חלק מהאחרונים אחרוני זמננו
שלא רק זמננו גם פני יהושוע זה כבר לא זמנינו גם הפר מגדלים כותב את זה שהם אומרים
שברכת המצוות
אתה צריך לכאורה לעשות אותה בעמידה זה כלל ברכת המצוות עושים אותה בעמידה אנחנו מברכים על חנוכה בעמידה
אנחנו מברכים על הלולב בעמידה אנחנו מברכים ברכת התורה לפני עלייה לתורה בעמידה ברכת המצוות בעמידה הם אומרים באמת דברים אמורים במצווה כזאת שגם את המצווה אתה צריך לעשות בעמידה מצווה שאתה צריך לעשות בעמידה
אז גם את הברכה לאותה מצווה אתה צריך לעשות בעמידה
ספירת העומר צריך להיות בעמידה אז גם הברכה לספירת העומר צריכה להיות בעמידה אבל לימוד תורה לא חייבים ללמוד תורה דווקא בעמידה ידוע שבעבר היו נוהגים לעמוד ללמוד בעמידה עד עד שנחלשו הדורות רבן גמליאל התחילו ללמוד בישיבה לא חייבים ללמוד בעמידה אז לכן הם טוענים
שגם ברכת התורה היא יכולה להיות
בישיבה ולא היא יכולה להיות בישיבה ולא במאה אבל לכאורה זה לא כל כך מסתדר אם מה שהאדמור הזקן כותב לשולחן ערוך
בועז כן כותב בשולחן ערוך
בסימן חיט בהלכות ציצית כל ברכות המצוות צריך להיות מאומד כל ברכות המצוות אז יש לנו ביטוי של קול אז קול זה בלי עצם הכלל הכל אבל אנחנו לומדים גמרא אנחנו יודעים שלפעמים התנה משייר דברים הוא אומר כל אבל יש יוצא מן הכלל
ואז הגמרא שואלת מה היא שיעיר דהייר זאת אומרת מה אישיר דהיר זה הכוונה מה הוא שיעיר שהוא
כמו שאומרים בכל כלל יש את יוצא מן הכלל אז מה היה יוצא מן הכלל
אבל בהלכה הזאת ספציפית בסימן חצי גימל אנחנו לא יכולים להגיד שהיה יועץ אל הכלל שהיה יוצא מן הכלל למה אנחנו לא יכולים להגיד את זה כי אדמור הזקן בעצמו כותב את היוצא מן הכלל הוא כותב חוץ משחיטה
התחלה כל ברכות המצוות צריכות להיות בעמיד החוץ ברכת השחיטה והפרשת חלב והוא מסביר למה אז אחרי שרבינו הזקן אמר על משהו מסוים חוץ אז הכל הוא קול באמת חוץ מהדברים האלה אז אני לא יכול להגיד שפתאום יש לי ברכת התורה ומכיוון זה ברכת המצווה ומכיוון שאתה יכול ללמוד תורה גם בישיבה
אז אתה גם את הברכה יכול לעשות
בישיבה כמו שלמדו אותם אחרונים שאמרנו קודם
מפרט
שאת מלך צדק
בפסקי דינים שלו
קוצב בצורה מפורשת
בצורה מפורשת הייתי אומר ובצורה אפילו
מעוררת תהיה הוא אומר ברכת התורה
נאמר כי לקח טוב נתתי לכם
ואם כן המאי אינו מברך מאומת דווקא ובתוך הדברים שלו הוא כבר כותב כהכרעה שאף על פי שברכת התורה הנאמר עליה טוב המילה טוב שזה משהו זאת אומרת משהו חשוב
אף על פי כן אנחנו לא רואים שהיא צריכה להיאמר בעמידה דווקא ככה הוא כותב אז זה מעורר כושיה עוד יותר אם זה ברכת המצוות אם האדמור הזקן כותב שברכת המצוות חוץ משחיטה והחלת צריך לעשות בעמידה מה קורה פתאום כדי לענות על השאלה הזאת אני מצטט לשון של אדמור הזקן בסימן מם זין בכלת התורה
הוא אומר שצריך לברך עליה בשמחה
יותר מעל כל הנאות שבעולם
הוא מתבטא פה בלשון בשמחה אבל הוא מקשר את זה להנאות שבעולם
אז רגע אז אנחנו מתחילים לשאול את עצמנו האם ברכת התורה היא ברכת המצווה או שמא היא ברכת הנאנים אומר שאתה צריך לברך עליה יותר מאשר כל ההנאות שבעולם הנאות
אז מה זה ברכת התורה
הרבי בליקוטי שיחות בחלק יוד דלד
אומר בלשונו הקדושה ברכת התורה היא על דרך ברכת הנאנים הוא לא אומר שהיא ברכת הנינים והיא על דרך ברכת הנים
זה לא בדיוק אבל זה בערך ואז הוא מתחיל לפרט אומר יש דעת על לבוש המרדכי יופי בא ללבושים שהוא באמת לומד שברכת התורה היא לגמרי ברכת הנאנים
אבל אדמור הזקן לא אומר עליה שהיא ברכת הנאנים הוא אומר שהיא יותר מכל ההנאות שבעולם אז זה לא ברכת הננים לגמרי זה עוד יותר
והוא מסיק ככה בעיירות שברכת התורה היא בר היא ברכת שבח לקדוש ברוך הוא על זה שהוא לא נתן לנו את התורה
הצמח צדק הבאתי את עצמך צדק בניגד תורה שהוא אומר שלא צריך לעמוד על ברכת התורה יש צמח צדק במאמר מאמר מודפס בספר הליקוטים נח צמח צדק והוא כותב ברכת התורה עם אידיאוריית
מה שאין כן ברכת המצוות עם דרבנן אז מהלשון שלו מה שהוא למד שברכת התורה היא לא ברכת המצוות אז מה יש לנו כאן יש לנו ככה שכתוב עליה שהיא יותר מכל ההנאות
אנחנו יודעים שאתה מנסהלק אומר לו לא צריך לעמוד עליה והאדמור הזקן כותב
שעל כל ברכות המצוות צריך לעמוד
ואנחנו יודעים שאתם הצדק כותב במאימר שברכת התורה היא מדאורייתא ואילו ברכות המצוות המדרבנן אז סימן שהיא לא ברכת המצוות ואנחנו יודעים שהרבה כותב שהיא על דרך ברכת הנאנים
אבל הוא כותב שזה לא ממש ברכת הננים כי הלבוש אומר שזה בקטן מור זקן לא כתב שזה ברכת הננים אלא זה על דרך ברכת השבח זה יוצר לנו כי משהו באמצע כזה
עכשיו אני רוצה לפי זה להבין מה מה אנחנו כאילו למייסד תראו יש לנו הוראה מאוד מעניינת שהיא רק חבד הוראה שהיא מה שנקרא שפיץ חבד
אדם שכל הלילה נשאר לא ישן כל הלילה
אבל הוא לא למד ברציפות כמו בליל שבועות בליל שבועות אתה לומד ברציפות אז גם כשהיא עיר הבוקר אם המשכת ללמוד אתה ממשיך ללמוד בילבר בגלל התורה אבל אחרי שהפסקת ללמוד אתה צריך אומר האדמור הזקן אתה צריך לא סליחה לא האדמור הזקן אומר הרבי במכתב שיש הוראה חשאית רבותינו נשיאנו שמברכים את כל ברכות התורה על הסדר
בין אם ישנת כל הלילה בין אם לא ישנת כל הלילה
זה חידוש כי יש פוסקים שכאשר לא ישנת כל הלילה ישנם דברים למשל המחזיר של נשמה לעיניי הוקמה לעפעפיים וכולי וכולי מה יש לך לברך את זה אתה לא הלכת לישון או ראה בחשאי שמברכים היום
אנחנו ננסה להבין בחצי דקה למה ההוראה הזאתי היא הוראה בחשאי
יש שאלות ותשובות של המרשג
והמרשק טוען
האם אני אגיד שברכת התורה היא ברכת המצוות או שאני אגיד שהיא ברכת השבח אפשר להגיד כך אפשר להגיד כך זה יהיה נפקא מינה למייסד אם אני אגיד ש ברכת המצוות היא ברכת השבח אתה משבח את הקדוש ברוך הוא עד שלא הלכת לישון
השבח עדיין נשאר מהפעם הקודמת ולכן אדם שלא ישן כל הלילה אם זה ברכת השבח הוא לא מברך ברכת התורה עוד הפעם עד שהוא ישן
אבל אם זה ברכת המצוות אתה יכול לבוא ולהגיד ברכת המצוות ניתנה מלכתחילה
עד שהתחדש הדבר מחדש כמו למשל ברכת רעם וברק העננים התפזרו וחזרו ונתקשרו אתה מתחייב עוד הפעם בברכת רעב וברק ברכת המצווה עוד פעם היה הדבר אתה צריך עוד פעם צריך לברך אז על דרך זה
אם אני אגיד שבערכת התורה היא ברכת המצווה אז התורה ציוותה אותך כל יום פעם ב-24 שעות ישנת לא ישנת לא מעניינת אף אחד
אתה צריך לברר בקעת התורה אבל אם אני אגיד שזה ברכת שבח זה צריך לבוא מהלב שלך אז חייב להיות שאתה היית באיזה שהוא פסק זמן של שינה ישנת
טוב לא ישנת אז השבח שלי אתמול הולך גם על היום
ככה אומר המרשנ לפי המרשג הזה אנחנו יכולים להבין למה רבותינו נשיאנו אמרו לנו שמי שנשאר ער יברך עוד פעם בגלל התורה אבל זה הוראה בחשאי בשקט לא להגיד את זה בקול למה
מכיוון שרבותינו נשיאנו כפי הנראה לא למדו שברכת התורה היא ברכת המצווה נקי
כי אם הם היו אומרים שזה ברכת התורה נקי אז הצמח צדק היה אומר שצריך לעמוד אז המח צדק אומר במפורש
שלא צריך לעבוד בברכת התורה מצד שני הם לא למדו שברכת התורה היא ברכת הנאנים נקי משום שאם הם היו לומדים שזה ברכת נאנים נקי אז היה צריך להיות שאנחנו
נברך כל יום בבוקר לא בחשאי אלא בגלוי צורה הכי ברורה מה מה זה אתה נהנה עוד הפעם אתה צריך לברך
לכן רבותינו נשיאנו אמרו שזה כאילו משהו באמצע כמו שהרבי לומד בשיחה זה משהו באמצע זה מצד אחד ברכת המצווה קצת אבל זה לא לגמרי ברכת המצווה מצד אחד זה ברכת המענים אבל זה לא לגמרי ברכת המענים
זה עוד יותר מברכת הנאנים רגילה
ואומר לך מרשה שבזה תלוי אם אתה מברך אותו מברך אותו כשהיית ער כל הלילה אז לכן הם אומרים בעיקרון
זה לא ברכת המצווה במהות אבל זה קצת כן ברכת המצווה אז לכן תברך אבל אל תברך את זה בשטוריה מלבה חשאי זה הוראה בחשאי מכיוון שהמצווה הזאתי היא יוצאת דופן עם משהו מיוחד
מה אנחנו לומדים מכל זה
הגמרא אומרת שמברכים את כל הברכות עוד הפעם זה ההוראה
מה יוצא מכל זה יוצא מכל זה שכשאנחנו מגיעים לטיט וו באב ואז הלילה מתארך אז אפשר ללמוד יותר בלילות ואז אפשר יותר כמו שאומרים להוסיף באור אז אנחנו צריכים להבין עד כמה חשובה המצווה הזאת ברכת התורה שאצלנו
בחבד מברכים עליה אפילו
לא ישנו עד כדי כך החשיבות שלה היא גדולה ובאחת השיחות הרבי התבטן שאצל חסידי חבד הנושא של ביטול תורה הוא מאוד מאוד מאוד חשוב מאוד תופס להם מקום חשוב אומר הרבי למה
כי בעמוד הראשון של ספר התני האדמור הזקן כותב את הפוסט הוא כדבר השם בזע
מי שמבטל תורה הוא ביזה את דבר השם אז בגלל שזה בעמוד הראשון של נתניה
זה תפס אתךסידי הבדול תורה אצלם זה דבר מאוד מאוד חשוב אז זה סיכם את הדברים ברכת התורה נסתפקו האחרונים בעמידה או בישיבה למשל הרב רוזנר זה פשוט לא שהיא צריכה להיות בעמידה אין לזה בכלל דיון אין על זה ויכוח
הפנו יהושע פשוט לו שבישיבה מכיוון שהוא טוען שהיא ברכת השבח ואם היא ברכת השבח היא יכולה להיות בישיבה חלק מהאחרונים טענו שאף על פי שהיא ברכת המצוות
שהיא צריכה להיות בעמידה אבל מכיוון שבלימוד תורה בעצמו יכול להיות בישיבה אז גם היא יכולה להיות בישיבה אדמור הזקן אבל עמד שכל ברכות המצווה צריכות להיות בעמידה הצמח צדק בתוך לשונו כותב שברכת התורה עם כל החשיבות שלה לא מצאנו שהיא צריכה להיות בעמידה
אז מזה אנחנו לומדים שלדעתו היא יכולה להיות אפילו בישיבה
ואז לכאורה הוא חולק על האדמור הזקן לא האדמור הזקן דיבר על ברכת המצווה וכמו שאומר הרבי בשיחה
כי אתה התוחה היא לא לגמרי בכת המצווה היא קרובה לברכות הנאנים היא משהו באמצע מכיוון שהיא באמצע היא יכולה להיות בישיבה מצד אחד ומצד שני
אנחנו מי שנשאר ער כל הלילה יצטרך נברך אותה שוב אבל בחשאי מכיוון שאם היא הייתה ברכת המצווה לגמרי אז זה ברור שהייתה צריכה להיות עוד הפעם ואם היא הייתה בכתנינים זה ברור שהיא לא הייתה צריכה עוד הפעם אבל כיוון שמשהו באמצע אז תברך
אבל בחשאי