תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הנושא שלנו היום הוא מידת הגאווה מאז חטא עץ הדעת שהמהות הפנימית שלו הייתה ערבוב שבין הטוב ובין הרע החטא עץ הדעת בעצם גרם רע בעולם מאז שברא הקדוש ברוך הוא העולם היה גם טוב וגם רע חטא עץ הדעת גרם לערבוב בין הטוב ובין הרע זה היה כל החיסרון ומאז הסדר הוא זה שלא נמצא אף פעם בעולם טוב נקי ללא רע ולא נמצא אף פעם רע נקי ללא טוב מכיוון שכך גם המידה הזו של הגאווה שהיא מידה שנתפסת כשלילית ביותר עד כדי כך שהרמבם רואה הוא רופאי הוא רופא הגופות רופא הנפשות טוען שכדי להצליח צריך קודם כל לדחות את הגב עד הסוף ורק אחר כך לאזן אותה במידה מסויימת זאת אומרת קודם כל עם דוחות אותה על הסף במאה אחוז ורק אחר כך לתת לה קצת מקום כי צריך אותה אבל זה יש איזה שהוא דבר שהוא מאוד מאוד יסודי בנפש שבלעדיה הגאווה בן אדם לא יכול להתקדם וכדי להבין את העניין הזה אנחנו נסביר את ההבדל המהותי שבין אדם למלאך
בקבלה האדם נקרא בשם מהלך והמלאך נקרא בשם עומד אז קודם כל זה גם בציור בציור החיצוני שלהם לאדם יש שני רגליים ולמלאך יש רק רגל אחת בלשון של בלשון של של הנביא בתנך ורג לאם רגל ישרה אין להם את גם את הכיפוף הזה שיש ברגל לצורך ההליכה שהברך יכולה להתחלק וגם כשהמהלך עולה הוא פשוט מנטר זה תנועה של ניטור שוב מלאך זה משהו רוחני וכדי להסביר מה היא המשמעות של הליכה במובן הרוחני ואחר כך מה הוא הניטור במובן הרוחני זה שיעור בפני עצמו אני רק אני רק אומרת את המושגים כמו שהם זה שהמלאך קופץ מנתר ולא הולך ובעצם אומר שהוא לכשעצמו נמצא במקום אחד הוא דומה למישהי שקיבל איזשהי מתנה אם המתזה הזאת אתה ממשיך אבל אתה לא יכול להתקדם להתקדם ולקבל יותר מהמתנה הזאת שיש לך
למשל למה הדבר דומה לסרט וידאו שאתה עצרת אותו זה התמונה שנעצרה על המסך זה עתה המלאך יכול להיות לו תמונה מאוד יפה מאוד קורנת מאוד מרשימה אבל רק דוממת האדם יכולה להיות לו תמונה של שחור לבן היא יכולה להיות לו תמונה לא יפה אבל זה תמונה חיה זה ההבדל היא נא זה סרט
וכידוע בעולם כל המושג של קנאה ושנאה שיש בין הבריות זה דווקא על אותה שאין לי ויש לשני אני אוכל את עצמי שאני רואה שיש לו משהו שלי
אין גם אצל המלאכים קיימת קנאה תאמרו אתם במה הקנאה שלהם בנו
ביכולת שלנו ללכת לעומת היכולת שלהם שהם עומדים ממקום אחד פירוש המלאכים בשורץ שלהם הם הרבה יותר גבוהים מאיתנו זאת אומרת הם בוא נגיד בוא נגיד האדם נניח ויש לו אייק יו מספר מסויים והוא יכול להגיע עד רובד מסוים עד מספר מסוים
זהו לא יכול האדם לעבור אותו נגיד אבל המלאך קיבל קיבל קיבל קיבל אני אני לא לא דייקתי בשני האדם קיבל איי קיו מסויים מאוד נמוך נניח לעומת מלאך מלאך קיבל פי 1000 ממנו אבל המלאך לא יוכל לצעוד צעד אחד באי קיו שלו יותר ממה שהוא קיבל ואילו האדם באיי קיו אפילו הנמוך הזה שהוא קיבל
אבל הוא יוכל לעלות הלאה יוכל להתקדם הלאה יכול להיות שבמשך השבעים 80 90 100 20 שנה שהוא יחיה הוא אף פעם לא יגיע לאוטו
העליונה של איי-יום של המלאך שלי הוא המול ויהיה המול אבל המלאך מקנא בעצם זה שהחיים של האדם הם לא חיים סטטיים הם לא חיים שעומדים על מקום אחד מכיוון שכך שאנחנו מדברים על קנאה שמביאה לידי שנאה שמביאה לידי מעשים מגונים אז הקנאה של המלאך מביאה אותו להציג לאדם באותה שהוא מרגיש שיש לאדם יתרון עליו
מיהו המלאך הזה שמנסה להציק לאדם להשפיל אותו מלאך המוות
השטן שהוא אחד מהכוכבים הכי גדולים של ראש השנה והוא אחד זה הסיבה שאנחנו הפעם האחרונה בחודש אלול שומעים תקיעת סוף היום שבת לא תוקעים וגם יום ראשון ערב ראש השנה אנחנו לא תוקעים ואנחנו מנסים להטעות אותו שזה גם נושא לשיחה
לא להיום מנסים להטעות אותו שהוא לא ידע מתי ראש השנה
כאילו הוא לא יכול לראות את הלוח שנה אבל כדי לבלבל אותו שאנחנו לא הגענו עדיין לראש השנה והוא לא יקטרג
על מה הוא
מקטרג בראש השנה על הזכות שלנו להתקדם על הזכות שלנו לעלות על הזכות שלנו להיות שונים הוא רוצה שאנחנו נהיה סטטיים שעומדים במקום אחד איך הוא עושה את זה
ואם אנחנו נבין איך הוא עושה את זה אז יוכל מאוד להקל עלינו את החיים
מאוד מאוד קשה להוריד בן אדם שיש לו יכולות אז איך עושים את זה מורידים לו את המוטיבציה
אני לא הוא לא יכול להילחם איתנו חזיתית לעצור את ההליכה שלנו לתפוס אותנו בידיים ולא נותן לא לתת לנו הוא משנה לנו משהו בראש אתה מטומטם אתה לא יוצא לך את לא תצליחי לא ילך לך
אין לך שום סיכוי והנה אני אראה לך דוגמא הנה עשית את זה ולא הלך לך ועשית את זה ולא הלך לך וכן הלאה וכן הלאה הוא מוכן לעשות סלטות כדי לייבא לך כל מיני תסריטים בראש שתראה ושתחשוב ודוגמאות וזה העיקר שהמסקנה שלך תהיה שב ואל תעשה עדיף שב בחיבוק ידיים אין לך עתיד חבל על המאמצים
אין זאת משום שזה הכוח היחיד שלו להתגבר עליהם היכולת להתקדם היכולת של החיים
מעניינים ולא סטטיים היכולת שהיום אני ככה ומחר אני ככה ואני יכול להשתנות אני יכול להתהפך ואני יכול לעלות ויש לי תקווה ויש לי איך אומרים סיבה למה לקום בבוקר ואין לו זה כמו אדם עשיר אתה כזה נולד אתה 700 70 שנה עכשיו אתה תהיה כזה
אין שום דבר חדש אוכל טוב כסף זהב אין לה עמל אין צורך להתאמץ אין גם סיפוק בהתאם השאלה אם אתה רוצה חיים כאלה כל כך הרבה שנים
מלאך נמאס לומר הם אלו הוא מוכן לצאת לשדות לחרוש את השדות הוא מוכן לעבוד עבודה קשה אבל שבסופו של דבר הוא ירגיש את התחושה לא אני מתכוון העמל המלאך שהוא מגיע לשדה בוא
נגיד הוא יוצא לשדה
פתאום הוא רק נוגע עם היד והשדה חירושה
נמאס לו מזה כבר
להרגיש איך שהוא עשה וזה משהו אחר זה עוצמה מסוג אחר שקיימת דווקא אצל האדם ולכן הדבר הכי הכי חשוב שאנחנו צריכים להכיר בעצמנו אם אנחנו מזהים את זה אנחנו פותרים לעצמנו המון המון בעיות תמיד שאנחנו מזהים את את הקול הפנימי שקורה לנו ואומר לנו זה לא ילך לכם
אין לך מצב
אין לך סיכוי החיים אבודים אתם יכולים לדעת אפילו בקטנה אפילו
במשהו מאוד מאוד מסוים אתם יכולים לדעת בדיוק מי זרע את השבילים האלה בתוך הלב זה המלאך מלאך המוות עכשיו היופי
אז עכשיו מה אומר הבעל שם טוב והתחלנו עם הגאווה אומר הבעל שם טוב הדבר היחיד שמסוגל נגד הז
מוות של השטן זה רק הגבה מה היא הגאווה אני בן אדם והשורש הרוחני שלי גבוה משלך ואתה אף פעם לא תוכל להגיע למצב של הליכה ולי יש עליונות עליך
והעתיד שלי מוצלח משלך ובכלל אני מוצא בעצמי את המעלות ואת היתרונות ורק בזה אני מציע להחזיר להחזיר שורשים שמתו שורשים
הוא הצליח להמית רק באמצעות זה אז הנה יש לנו את
הנקודה הראשונה
שהעניין של הטוב שבגאווה זה היכולת שלנו להחזיר את עצמנו למצב של מהלך
עכשיו מי שעוסק בטיפול זה בני אדם חייב
הוא חייב לדעת שיש לפעמים
שלפעמים זה יכול להיות אפילו המצב היותר קשה של האדם שעומד מולך שלדבר אליו במילים קשות או תוכחות זה כבר לא יעזור הוא כבר מת מת שאת זה נותן
לו דפיקה עם האמא כמו שאומרים עם הרגל
הדופק איך אומרים התעללות בגופה אתה לא יכול לעשות כלום
הדבר היחיד שיכול להחיות אותו חזרה זה העניין הזה של הגאווה העניין הזה של החזרת הגאווה ולכן באמת הרבי באיגרות קודש כמה וכמה פעמים מייעץ מטפל בבני אדם באמצעות באמצעות הגאווה
אני קורא לזה ככה כדאי היה לנסות להשפיע עליו על ידי הגבה הוא נותן תפריט למישהו מסוים פשוט להגביה אותו לרומם אותו להעלות אותו וכאן הוא מספר סיפור יפה
כידוע סיפור חסדים על אחד
גדולי חסידי רבנו הזקן שאמרו עליו שקשה לו לעבור איזו עבירה שתהיה מפני מידת הגאווה שלו באמרו לנפשו תחיה אני אחד מגדולי חסידי רבי גדול כל כך את פתאל להפחתת היצר הרע שעל ידי זה עלול אני לאבד מצבים בתוככי ישראל ובפרט בתוככי הדת החסידים כאילו יש לפעמים שבן אדם חי עם הגאווה והגאווה הזאת משמרת אותו לא ליפול
בפח זה לא מתאים לי
התנועה של אלון מציעים לי היא תנועה של גאווה אבל היא הגאווה היא החיובית שמצליחה לעלות את האדם לשמר אין מלאך שיכול להפעיל מלאך לא משנה מצב סטאטי אם הוא הסביר לשנות מצב סטטי הוא לא מלאך הוא רק בן אדם
האדם היקר שהצליח להציל זה האמת שנוח לנו לזרוק את זה על המלאכים העיקר לא להרים
איזה בן אדם אנחנו כנאים בשביל זה אנחנו אומרים שזה מלאך
אז הנקודה הראשונה החיובית א מעכשיו נקודת לא חיוביות למי יש יותר כוח ליצר הטוב או לייצר הרע יש הרבה מאוד כוח כוח
אתה בא לך
משהו אתה מרגיש את זה עוד מעט אתה יוצא מדעתך אתה מרגיש עוד מעט אתם יוצא מדעתך
אם אתה לא ממלא את
מבוקשות של המון כוח
לכן החסידות אומרת היא הכוח של הכוח של הילד צריך הנמצא
בסוג מסוים של תאוות בתאוות האכילה הוא נמצא בתאוות אמינו נמצא ובתיאוות נוספות גלויות ומוחשיות
אבל יש יצר
הרע גם כוח גם שיחה מוח
והמוח שלו הרבה יותר מסוכן מהכוח שלו יש לו כוח גדול אבל המוח שלו יותר מסוכן הוא מה הוא המוח שלו המח שלו אומר הרבי הרשע בקונס ומעיין ושהוא מצליח לקחת בן אדם מעולה שלם צדיק
ולהכניס בו גאווה
שאתה עומד מולי עם כוח אני מרגיש שאני צריך להתנגד לך וזה כבר
ואז טוב אבל כשאתה בא מולי ומכניס בי זרעים של גאווה אתה מרים אותי אני לא מרגיש שאני צריך להימלט ממישהו וכיוון שאני לא מרגיש שזה זו זוהי נקראת טקטיקה תחבולה של מוח כי אני בעצם משחרר את כל החיישנים שלי ומוכן לקבל את מה שאתה אומר לי אני שומע אותך ואפילו נהנה ממה שאתה אומר לי ובעצם במילים האלה של הרוממות הזאת שאתה מרומם אותי
אתה בעצם עכשיו
משתיק אותי
לאורך זמן אם אנחנו רוצים להיזכר בעניין העניין של מלחמת 6 הימים
ומה שאחז אותנו אחרי מלחמת 6 הימים שהביא לאיטח חמישות סביבות הרב ללא שאנחנו לקחנו את זה ברצינות ואחר כך מלחמת יום הכיפורים שבאה בעקבותיה גם מה המחשה לעניין היתר יכול לרומם אותך הניצחון של המלחמה
תבינו טוב הוא אלוקי אבל אתה
מהניצחון הזה וב תחושת היצר הרע אתה יכול מתוך זה להבין הוא כמה אנחנו צריכים להשתדל להתאמץ וכמה כוחנו חזק במוח אנחנו צריכים מאוד מאוד מאוד להישאר מה שנקרא טריים
ומוכנים לכל מצב ואתה יכול
אתה יכול להיכנס לתוך מין בועה כזאתי שרק אני יכול השנייה אתה בטח קראתם בהיסטוריה יהודית או בסיפורים
או שמעתם או תשמעו עכשיו לא משנה
שישנם כמה אסכולות ביהדות איך להילחם ביצר רע יש אסכולה שאומרת תתענה תעניות אתה הורג אותו יש הסקולה שאומרת
תתנזר מכל מיני תאוות תתנזר כמו אלה שלא היו מתחתנים וכן הלאה
ואילו החסידות טוענת שזה לא הנקודה תאכל כמה שאתה רוצה ותהנה כמה שאתה רוצה פה זה בכלל
אתה לא מתחיל
בכלל אתה לא נגעת באמצע רק כי זה חיצוני לחלוטין הכוח של היצר הרע הוא חיצוני לחלוטין השאלה היא מה אתה מרגיש חליל
אם אתה גאוותן לא משנה כמה תתענה ולא משנה כמה תפרוש לדאגות העולם הזה
ואם אתה לא
גאוותן לא בגלל לא משנה כמה תאכל ולא משנה
תהנה זה פשוט השני קווים מקבילים איפה שמים את האצבע על הדבר העיקרי שעליו אנחנו צריכים לעבוד
זה נכון שלא טוב שהבנאדם נמשך אחרת לעבוד אבל היסוד להכל הוא לא התעוות יסוד להכל זה הגאווה כי היצר הרע מוח שלו זה בגאווה הכוח שלו זה באוכל ובמין אבל המח שלו נמצא בגאווה ולכן אם אתה הצלחת להתגבר
על העניין של של הגאווה אז בעצם השגת את הכל אתה יכול לחיות טוב בעולם הזה ולכן החסידות כל כולה מה שהיא מדברת היא לא מדברת לך שלא תוכל היא לא מדברת לך שלא תחיה היא לא אומרת לך אל תהנה היא אומרת לך אל תהיה גאוותה על זה היא מדברת כל החסידות כולה מסתובבת סביב הנושא של הביטול
אתה יכול ללכת עם בגדי זהב ולנסוע במרצדס
וזה ולהיות
אדם מאוד מאוד מאוד שאפל בעצמו
המשחק הוא לא משחק שלא תעלה על הבמה לא שלא תעשה דברים מחצינים המשחק
הוא
אנחנו נראה את זה בהמשך שיש לפעמים אנשים שהם מאוד מאוד צנועים כאילו והם לאובדניים גדולים מאוד
המשחק הוא לא מה
אתה עושה ברובד החיצוני המשחק הוא מה אתה מרגיש וזה יסוד מאוד מאוד משמעותי מאוד מאוד חזק בכל משנתה של החסידות ולכן הבעל שם טוב ביטל את התעניות לכן לא עודדו סיגופים גופניים
בחסידות לא שעודדו את התאבות אבל לא עודדו
100 את האבות כי טענו שעיקר הכוח זה להיות מושקע בתפיסת בתפיסה השכלית של האגו העצמי של האדם אני אומר קודם כל הצד השלילי אחר כך אני אגיד את הצד החיובי כשאתם נתקלים באדם שהוא גאווה גאוותן שוויצה
עוד אני אחלק פרטים בהמשך אבל קודם כל ברמה העקרונית אתם יכולים לדעת שכל הדברים הלא טובים קיימים באדם הזה עוד לפני שזיהיתם את זה
הכל ואם אתם רואים בן אדם שזה בכלל לא משנה יכול להיות שהוא סחוף אחרי דברים מכור לכל מיני דברים לא טובים אבל היסוד שלו זה יסוד של שפלות וענווה
יש לבן אדם הזה סיכוי וסיכוי גדול להצליח והוא נקי אני כבר ממשיך מאותה ראשונית של החסידות שהיא טוענת שתעזוב
אעזוב את האוכל עכשיו אתה יכול לראות בן אדם שזולל זה מבסוט
ושותה ואוכל וזה
פסיכי אי אז
דם לא מסוגל לאכול את עצמו פרסם באידיש וזה לא נכון יכול להיות שבן אדם הזה הוא מאוד מאוד טוב יש לו חולשה שאוהב לאכול זה בכלל לא אומר שהוא באמת נמוך הוא לא נמוך ואילו הגאבת דן הזה שיכול להיות מאוד מאוד מחופץ ומאוד מאוד זה וזה
אבל הוא באמת נמצא במדרגות שליליות קשות
הנקודה השלישית זה היא ברפואה כמו שהזכרתי קודם ישנם שני רפואות יש בכללות יש רפואה קונבנציונאלית שהיא מטפלת בסימפטומים ויש רפואה אלטרנטיבית שטוענת לפחות שהיא מחפשת את השורשים הדברים
כשאנחנו רוצים לטפל במהות הפנימית של האדם אנחנו חייבים עוד פעם אני מדבר לפי משנתה של תורת החסידות חסידות חב"ד
אנחנו חייבים לטפל בשורש ואת חסידות חבד טוענת שהשורש לכל התחלואים מראים זה הגאווה ולכן זה הדבר הראשון שבו אנחנו נטפל יש לה כל מיני פטנטים איך לעשות את זה כל מיני פטנטים
לפעמים היה מגיע לכל מיני בדיחות אפילו מצחיקות חסיד חבד יושב באוטובוס ליד אדם ליטאי והליטאי אומר בגמרא בתמורה בדף דלד
הפתרון אומר לו זה בן אדם
לא שהוא באמת יודע שזה בדף הע סתם לא נכון בדף דלד לא אתה טועה זה בדף רעומר
מה הוא רוצה
תפסיק תפסיק לעוף על עצמך תפסיק לעוף על עצמך תפסיק להרגיש יותר מידי את ה שישבו פעם בהתוועדו שני אנשים מבוגרים ואחד רצה לטעון איזה שהיא טענה שהייתה טענות חנה צודקת
על מה שקורה כאן במקום הזהות
זה המקום אמר אני מגיע לכאן
ואני רואה שאין את זה
אני רואה שאין את זה אני אוהב את זה אז במשקיע ואומר לו אני מה מה מה קורה פה אני מגיע לכאן ואני רואה ואני מי זה האני
הזה שרואה את כל
הדברים האלה ותשובה דמגוגית ככה זה נשמע לי מדבר איתך דבר ענייני
ואתה עונה לי דמגוגיה אבל זה לא דמגוגיה משום שאין באיזה צורה יוצא ממך אם זה יוצא ממך בצורה שאני ראיתי ואני לא הבחנתי ואני קלטתי ואני ואני ואני זה לא מתקבל זה לא נתפס
זה לא נדבק לעולם
אז ה של
החשודים הרבה הרבה פעמים היו היו עושים דברים שאתם לא יכולים להבין כאילו בהיגיון הפשוט
לשמור מצחיק ביטולים
אבל בתוך התוועדות היו באים ואומרים
טוב עכשיו בוא נראה אותך עושה סלטה על השולחן כשהסלטים על השולחן כן
מה מה מה מה היה הנקודה אני
ואני אני כל הזמן כל כך מכווץ וכל כך מסודר וכל כך זה שמת על השולחן אני עם כל מה שאני כוללת כן אתה זה פה סלטה חבל על השולחן כולם יראו אותך איך שאתה עושה
מי אתה בכלל כאילו זה הייתה מן דינמיקה כזאת
ניסתה להוריד את
את האגו הזה המנופח
זה מין זה מין שחזור פנימי אישי למצב האמיתי שלך וזה בעצם מה שאת כזו בדיקה שהם מספרים לך מספרים שהיה פעם היה פעם הייתה פעם היה
כור גדול מאוד והייתה ציפור שמרוב קור היא היא קפאה
שכבה קפואה עבר שמה איזה שהוא שור ברפת והוא עשה עליה אזרחה על הסיפור הזה
כן
ואז שירה מהקורחורחור
מהחום שהיה לנו עבר השנה משהו על והוא שמע פתאום ציוצים הוא חיפש את הציוץ והוא דרק וציפור עכשיו
מסתכלים תסתכל מסתכל זה הכל דרייק ואז הוא מצייץ אז הוא שם לב שיש סיפור מלמטה והוא תפס בפיקון שלו מה שקרה אז הוא אמר לה סיפור סיפור נכון
ש שעכשיו חם לך אבל כשעושים עלייך את זה כל הזמן זה נכון אבל זה צריך להיות ביכולת והיכולת הכי גדולה שגם אחרי ששמעת את זה אתה מסוגל אחר כך לקום להכין כוס תה לזה שעשה לך את זה ולצאת לו לשתות
כן זה חלק מהמערך לא קרה שום דבר אתה עדיין נשארת בן אדם גם אחרי שירדו עליך אתה נשארת בן אדם לא התהדת אתה לא שוקולד שנמס בחום לא סוכה אתה בן אדם יש לך אתה יכול אזמרו
עליך אמרו על מה זאת אומרת אתה מסוגל להכיל את זה
וזה העבודה הפנימית שהחשידות עשתה מעליה את הדגש כשכיוון שהגאווה היא שורש מרכזי במידות שבנפש
צריך לדעת
לטפל בטיפול שורש טיפול שורש כידוע יש לו כמה שלבים זה לא בבת אחת
אבל מילה
טובה לגאווה דן
שאתה רואה בן אדם שהוא גאוותן אתה יכול לדעת שיכול
להיות פה אדם מהלך רציני דיברנו בקטע הראשון של המהלך
אדם שהוא בעצם הנדן בעצם ללא עבודה ללא עמל הוא פשוט מרגיש את עצמו שפל זה אדם כזה שהוא קרוב למלאך הוא קרוב למלאך במובן השלילי של העניין הוא קרוב למלאך כי אם אתה מאוד מאוד הנוותן אין לך שום חשק לעשות שום דבר
אין לך אמביציה
לאזום שום דבר
מהלך זה אחד שמתקדם
החסידות אומרת לבן אדם אתה צריך להשתמש בכוח הגאווה שלך אני כן יכול אני כן יכול להגיע לזה
אני כן אשיג את זה כדי להיות מהלך ככל שהבן אדם מרגיש בתוך עצמו שיש לו מיכלית של גאווה יותר מיכליות רזרבה יש לו
זה יכול להזין שהוא יכול להיות מהלך ואפילו רץ ואפילו להשיג בתחרות ריצה
כי
הגאווה תיתן לו כוח להתקדם
שוב סוג מסוים זן
כמה זנים כמו באפרסקים יש כמה זנים גם כן ככה
וגאוותנים יש כמה זנים
אתה אומר שכדאי לבן אדם כדאי לבן אדם להכניס את עצמו היה פעם שהיו עושים ניתוח באוזן
וניתוח מיוחד והיה נוגע ליד המוח היו אומרים שהבנאדם שעובר עובר את הניתוח הזה או שהוא נעשה משוגע או שהוא נעשה גאון
כי המוח הניתוח היה משנה משהו שם במוח אתה מציע לכולם לעבור את הניתוח
הזה
בתוך זה כל כל שנה אתה מתלבש במשהו אחר כשהוא בכיתה 1000 זה בא בצורה מסוימת בכיתה בית בצורה מסוימת וכשהוא מגיע להיות ראש ממשלה זה בצורה מסויימת אבל זה לא זה לא קורה מאליו וממילא זאת אומרת זה לא דבר שאתה יכול לטפח אותו זה דבר שהוא זה המהות
האדם יש לכם בן אדם
שבמהותו הוא אדם שהוא- להיות במהותו
בדרך כלל אתם תראו שהאנשים הגאוותניים הם האנשים שמגיעים להישגים בעולם שאלה אם אתה מפנה את הגאווה שלך לאפיקים נכונים
ואז אתה מגיע לאיזשהו הישג אם לא ואתה סתם שניצה
ריק מכל תוכן והאמת היא שבאיזה שהוא מקום הם נעצרים הם לא מציגים הם לא מצליחים להגיע לאיזה שהוא הישג לאנשים שונאים אותם והשאין כי בן אדם שמתחיל לעבוד על עצמו אז הגאווה אצלו הופכת להיות יותר פנימית כמו שהסברנו מקודם אני גאה בג
שאני רוצה להצליח אני אוריד ראש עכשיו בגלל שאני רוצה להצליח בגלל שאני רוצה לעלות למעלה אני אדבר יפה מאוד בגלל שאני רוצה להווה אני חייב אני חייב אני חייב לקבל את ההטחות שמטיחים בי בגלל יוצא שבאיזה שהוא מקום מעולה הוא עולה
הוא לא יורד הוא מגיע לרמה גבוהה יותר בגלל הגאווה שיכולת בזכות אדם משתמש בהם
טוב נעבור לנקודה אז מה היתה הנקודה השלישית הגאווה היא השורש המרכזי לעמדות שבנפש
וגם
בהכרת הגאווה יש משהו חיובי שצריך לדעת להשתמש בו נעבור לנקודה הרביעית שיש אדם שכשהוא עולה לראיון לרדיו
אתה לא יודע
הרי כמה היו צריכים לשכנע אותו לעניין
לך לא מגלים את זה יכול להיות שהבן אדם בכלל לא רצה את זה אשתו שכנעה אותו או שמישהו אמר לו תשמע זה יביא תועלת לאנשים אתה צריך לחשוב על האנושות הוא נכנס ואז הוא עולה עם כל הביטחון ועושה את זה מאוד יפה ומאוד טוב
אבל מה עומד מאחוריו עומד מאחוריו אדם ענה אז לא משנה מה הוא אמר אבל אתה תשים לב שבין המילים שלו הוא לא הרג אף אחד הוא לא גרם לאף אחד
ההיפך הוא עוד יכול לגרום חשק לאנשים ללמוד את זה להתקדם בזה ולהתייעל בזה וזה
החיובי ואילו בן אדם אתה תלחטיב שהוא נמצא מתחת לפני הקרקע על פני הקרקע אם אתה היית מכיר את הבן אדם ושומע איך הוא האם הוא דחף את עצמו האם הוא הרים טלפון לרדיו אמר שיש לו משהו מאוד
מאוד חשוב להגיד לעם וש
הרבה פעמים לכאן ולכאן הם החליטו בסוף מכיוון שיש להם איזה תוכנית שהתבטלה הם יזמינו אותו אז אתה יכול להבין שמדובר בגאוותם אתה לא צריך הרבה בשביל זה אבל
אם את כל זה אתה לא יודע ולא יכול לדעת
מה עמד מאחורי הקלעים אז תקשיב מה זה עושה לך אם מה שגורם לך זה הרגשת אפסיות אחרי שאתה שומע את זה אתה מרגיש אפס
ולא תחושה של רצון לעשות ליזום גם אני יכול לעזור לעולם כמוהו בתחומים שלי גם אני כאילו זה לא גרם לך איזשהי תחושה של אלא תחושה של נמיכות הרוח לא כל כך מטפחת את האנשים האלה עם תחוש
הביקורת מאוד מאוד חד כי היא אומרת אם אתה כל כך טוב קולט את זה וזה ואת זה ואת זה מה שגם אתה היית פושע גם כן גם אתה מכרת פעם סמים וגם ככה איך אתה גולט את זה כל כך מהר
אכן כשל יכול להיות ש
שבן אדם
שבן אדם
מסוים והם בית הספר הזכרונות הוא מתאר אדם כמה שזה ישמע לכם מצחיק אדם שהיה בעצם ענפתן גדול אבל הוא היה להם דן
במשך 50 שנה הוא ישב 18 שעות על ביל עץ ולמד
הוא ידע את כל התורה
באותיותיה ותמיד שהיה נפגש עם אנשים הוא היה אומר אני כבר 50 שנה יושב על הבול עץ הזה ואני כבר יודע את השס ככה וככה ולמדתי ככה וככה וניצחתי את הגאונים האלה והאלה
והסיבה האמיתית שהוא עשה את זה לא נבעה מגאווה אלא בגלל שהוא חשב שהוא רוצה ללמד את הדור הצעיר כמו שאתה אמרת לאן בן אדם יכול להגיע וזה היה כל המטרה שלו והיה שמה טיפוס אחד שאת המילים האלה לא יכל לסבול
אז אמרו לו שאתה גר עם זה אם זה כל כך מסיק לך כל כך מפריע לך כי לפעמים באמת בן אדם גם כשאתה רואה אותו קצת מדבר וזה זה
לא נובע אצלו מי מי
זה נובע תשלומים הוא
יש לו איזה מטרה יש לו איזה שהוא עניין הוא לא לא רואה יותר מהעניין מול העיניים שלו
הרבי ב-1 המכתבים שלו אמר בשם חותנו רעיון יפה
אנשים אומרים שכשאדם כואב לו הראש סימן שיש לו ראש אתה מרגיש את הראש אבל זה עצמו מוכיח שהראש לא עובד תקין עכשיו
אם הוא היה עובד ותקין לא היית מרגיש אותו לא היית חש אותו
למד זה רבי הקודם חזר על הרעיון הזה והרבי הסביר את מה שהוא אמר אומר שהגאווה אם אתה מתחיל להרגיש את עצמך אתה מתחיל להרגיש מה שאתה עושה אתה מתחיל להרגיש כמה שאתה מיוחד אתה מתחיל להרגיש סימן שאתה חולה
משום שהסדר הרגיל ושהעשייה שלך כל כך תתמזג עם האישיות שלך
מה שאתה צריך לעשות בעולם שלא יהיה לך בכלל זמן לבדוק איך אני נראה או איך או איזה משקל יש למה שאני עושה זה
במילים אחרות
כשם שכשאבר הוא תקין הוא לא כואב כי הכל זורם אז לא מרגישים שהוא קיים גם האדם כשהכל תקין אצלו הוא לא מרגיש שהוא קיים אם הוא מרגיש שהוא קיים והוא מחפש את עצמו ועד כמה מתייחסים אליי ועד כמה לא מתייחסים אלי ועד כמה אני חשוב ועד כמה אני לא חשוב סימן שיש פה חולה
מחלת נפש
ואיך מתקנים את המחלת נפש הזה אומר הרבי על ידי ניצול הזמן ביתר שאת אם היה לך זמן לחשוב
איך אני נראה פה איך אני נראה שם ומה אמרו עליי
פוסט לא ניצלת את הזמן שלך וזה באמת חידוש של הרבי בנושא הזה הרבי מסביר על אחד מהחכמים התלמודיים רבי יוחנן בן זכאי שאמר אני לא יודע באיזה דרך מוליכים אותי אני לא יודע אם אני הולך לגן עדן לא הולך לגיהנום
אני לא יודע אז כולם שואלים אבל רבי יוחנן בן זכאי היה בן אדם שכל הזמן למד ולימד והשתייה והעמיד תלמידים שינה את העולם אז איך הוא לא יודע
אז הרבי מסביר
הוא שאף אחד לא אומר אותו זה רק הרבי אומר את זה הוא אומר הוא אף פעם לא התפנה לבדוק מה הוא עשה הוא לא היה לו רגע של פנאי
ולכן הוא אמר איני יודע באיזה דרך מוליכים אותו והרבי לומד מזה הוראה אלינו שגם אנחנו צריכים להיות כאלה האדם חייב להיות כל הזמן בתנועה של יצירתיות ועשייה ולהתקדם לחיל אל חיל+ דבר לא דבר ושלא יהיה לו אפילו את הפנאי להצטרף אחורנית וואו
איזה גובה איזה כברת דרך הלכתי
ברור שמבחינה נפשית כשאדם נכנס בדיכאון אנחנו אומרים לו תסתכל
אחורנית תראה מה עשית כדי שיהיה לך חשך אבל החסידות שואלת את השאלה העמוקה יותר
איך היה לך
זמן להיכנס לדיכאון
זה השאלה של שואלת לא יכול להיות שאדם שנכנס לדיכאון זה בן אדם שהתחיל להסתכל על עצמו לפעמים על מטוסים לפעמים וידאו זה מוציאים הופ ויש וידאו שמסתכל על המטוס כל הזמן תוך כדי הטיסה מה אתה שמת כזה
וידאו על עצמך איפה היה לך את האפשרות לעשות וידאו כזה על עצמך ולראות איך אתה נראה אתה היית צריך למצות את הכוחות שלך עד תום ממש עד תום
הייתה פעם ישיבה של אחד מגדולי החסידות רבי שמואל שמלקם מניק אלשבור זו הייתה הישיבה שלומדים עד מיצוג הכוחות
פעם אחת
כמעט לא ישנו
זה משהו לפני 300 שנה זה היה הסטייל שלו פעם אחת שלח תלמיד באמצע השיעור מסר שיעור לך תביא לי מה ספריית הספר הזה והתלמיד
כל כך היה עייף
מצאו אותו שוכב על הרצפה עם כרית ישן באמצע הדרך הוא נפל ונרדם כי הוא לא ישן אחר כך כשהוא התעורר הרב צעק עליו עזוב זה משל טוב סיפור אמיתי אבל זה מה שאנישלנו זה משל
הרב אמר לו תשמע זה שאתה עייף אני מבין
ונפלת לישון אני מבין אבל אם היה לך זמן וכוח או לשים כרית
אז אתה היית בבעיה ועד כדי כך כאשר הזמן של האדם מנוצל אז הוא שוכח מעצמו שוכח מהגאווה שלו וזה בעצם התפריט לכל דור יש תפריט איך להינצל מהגאווה זה התפריט של הרבי שלנו איך שהוא נותן לדור שלנו את התפריט להיות פשוט אסוף בסדר גודל שאין לך אפשרות לחשוב על עצמך כלל ואז גם ההצלחות של האדם הם הצלחות
לא נורמליים לא ניתנה ואם תסתכלו טוב טוב טוב סביבכם אותם אנשים שבאמת מגיעים להישגים יוצאים מן הכלל עד שהם מושא לקנאה
זה אנשים שכאלה שלא בכלל לא שמים לב מה שהם עושים הם שקועים לגמרי בעשייה
אין להם זמן אפילו למדוד מה הגובה של מה שהם עשו הם האנשים שמצריכים לסחוף עולם אחריהם אחריהם בלי שום
בלי שום תבדקו תראו בהמתך דורות טיפוסים דמויות גם של יהודים וגם להבדיל שלא יהודים זה כלל לא יוצא מן הכלל ברגע שהאדם יוצא מעצמו אור האינסוף נכנס לתוכו ברגע שהאדם שוכח מעצמו
שכחתם פעם בעצמכם הרגשתם פעם את התחושה הנפלאה הזאת שבן אדם שכח מעצמו כל הזמן לחשוב על עצמי כל הזמן כל הזמן ברגע ששכחת מעצמך שכחת ממה שכואב לך
שכחת ממה שאתה שואף אפילו ככה אתה עסוק במה שאתה צריך לעשות את ששכחת
זה השיא שהאדם בן תמותה יכול לשאוף פה בעולם להגיע למצב כזה
ואז הוא הופך להיות באמת האדם הכי מוצלח שבעולם מכל המים אז זו הנקודה הרביעית הרגשת עצמי
זה מצב לא תקין התיקון זה להיות אסוף נעבור לנקודה חמישית
דיברנו קודם ואני חוזר על זה יש מאמר ארוך של הרבי עריץ אמר אותו בשנת תף ר סליסטית הוא אומר ישנם שני סוגי בעלי גאווה יש גאפתן חיצוניים יש להפתן פנימי ככה הוא קורא להם לאפתן חיצוני וגם פנימי אז האפתן החיצוני אני חייב להקריא לכם את הלשון שלו
אתם עברית עתיקה אבל אתם תסתדורים יש
שהוא בעל גאווה וגס הרוח פשוט ברמות רוח בדיבורו
הילוח ויישובו ודורש שיקבלו דבריו ויכבדו בכל ענייני כיבוד והידור ואומר במפורש כי הכול חייבים בכבודו הוא מכבד את עצמו ויקר וחביב בעיני עצמו להיותו חושב שהוא בעל מעלות גדולות ויש
משוא בעל גאווה זה גס רוח פנימי דהיינו במחוץ אינו ניכר כלל
ואינו מתגאה ואינו מדבר במעלות עצמו גם אם באמת יש בו מעלות אבל בעומק פנימיות או בעל גאווה פנימית והוא גם מגזה מגזה זה מגזים מגזם בינו לבין עצמו במעלות עצמו הוא מחשב את עצמו משהו ויקר וחביב בעיניי עצמו מאוד וסובל הרבה צער ועוגמת נפש על אשר אל מכבדים ומייקרים אותו כראוי לו אלא
כל
זה ובהלם ובפנימיות מסביר באמת הרבי אריאל החיצוני
יקבל דפטות כל החיים שלו
הפנימי הוא ישאר שמן כזה ואף אחד לא ידע מזה אף אחד לא ידע לו אף ליג על הגאווה שלו אז הוא מסיים בסוף אני חושב שקנו בכה שהוא סיים את זה הוא כותב
עד שהשם ירחם עליו כי לא אידח ממנו נידח זה רק זה רחמים גדולים שצריכים פה לא
מאידך ממנו נידח זה כאילו הוא קורא לו קודם כל בעל מום והוא אומר שהאדם שנמצא במצב הזה מכיוון שהציבור לא יכול לעזור לו רק אלוקים יכול לעזור לו עכשיו מה הבעיה בעזרה מאלוקים
שאלוקים לא לא לא ממהר לתת עזרה כי לא הזמינה בעולם הזה עד שאתה זוכה לסיוע מאלוקים זה יכול להיות נס
בגלל זה זה קשה
בגלל זה זה זה חמור יותר
זאת אומרת במילים
אחרות אנחנו אנחנו אנחנו כשאנחנו מסתכלים באמת אנחנו רואים תגידו את האמת אולי אני אומר לכם דברים לא נכונים אבל נראה לי שאנחנו כבני אדם האדם הגאוות החיצוני בעינינו
יותר בלתי נסבל ואילו
הפנימי העיקר הוא לא צועק את זה בחוץ
רק לי מה שהוא חושב לעצמו והחסידות רואה את זה בדיוק הפוך לנו האגו שלנו מתעצבן מה הוא משוויץ
מקרקר פה על הבמה
תראה מהזה מי אתה בכלל אפס מאופה את הפה בגילעד מילים שעולות לנו בראש
שאנחנו רואים איזה שהוא בן אדם שלא נראה לנו שהוא מתאים שנה אחת הרבי ארט לפני חג הפורים אמר מאמר הוא הסביר את בניינו של עמלק שמוכרים אותו לפני פורים הוא הסביר הוא הסביר את בנינו של עמלק
פנימיות והוא מנה 8 דרגות בעמלג הוא תיאר 8 טיפוסים שהם דומים לעמלג ביום ראשון הגיע לרבי ארייט איזה שהוא חסיד נכנס ליחידות וכנראה שהוא היה חסיד כזה ערמומי
ועם תחלואי נפש הרי רצה אומר לו חבל שלא באת לפני שבת
אז הייתי מונה במאמר פשע מרגות בעמלק אז נסכם גבאווה פנימית גאווה חיצונית והפנימית קשה יותר
לפעמים עצם זה שאנחנו לומדים על זה עוזר לנו להשתחרר זה חשוב
עכשיו לבוא לנקודה השישית
בנקודה השישית מסתכלים על הגאווה כי משהו בונה זה קשור למה שדיברנו קודם אבל תלוי איך היא באה לידי ביטוי ופה יש איזושהי זווית שלא דיברתי עליה קודם
בפסוק כתוב כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך
כל פסוק בתורה יש לו גם את הפשט וגם
הרבי מסביר את הפסוק הזה ברובד של הסוד
גגך זה הגאווה שלך זה החלק הכי גבוה בנפש של האדם
ואתה האדם מצווה לעשות מעקה לגג לעשות מעקה לגאווה מה פירוש מעקה לגג בוא ננסה לתרגם האם אתה צריך לרדת מהגג
לא אתה תישאר על הגג זאת אומרת אתה תישאר
בגאווה רק בגאווה הזאת תעשה מרק שלא תיפול ממנה מה אתה רוצה ליפול ממנה
והחדות יש לזה המחשה המחשה פשוטה אני
נתקל בבן אדם זה דוגמה שהרבין נותן לב אני משתמש בה אני נתקל באדם שהוא מוכשר יותר ממני הוא טוב יותר ממני הוא חכם יותר ממני וכן הלאה
כל מיני דברים שאני רואה שהוא יותר ממני ואני פשוט
מתחיל לקנות בו מה
קורה לי בנפש הק הנעה
הקנאה היא תולדה של גאווה
למה אתה מקנא בו מי אתה בכלל
שאתה תהיה כמוהו
לא
זה גאווה גאווה
הולידה את הקנאה
אבל עיקר הבעיה היא מה אני עושה אחר כך
הגאווה הולכת למרבה התדהמה ביחד עם עצלות אני גם רוצה להרגיש גדול ואני גם לא רוצה לעשות כלום
כמו שאני ככה אני ואז
מה שקורה זה שאני מוכרח מוכרח מוכרח
להתחיל להוריד ולהשפיל את המעלות של הבן אדם הזה בעיני רוחי לפעמים במקרים גרועים יותר אני צריך גם להגיד את זה לאחרים משום שאני את עצמי לא רוצה להרים אני לא רוצה לעשות משהו עם עצמי אני רוצה להישאר מה שאני לא לעבוד קשה מצד שני
כואב לי שהוא יותר
על מה אני יכול לעשות
נמיך אותו
אז זה נקרא שיש לי גג בלי מעקה שאני נופל ממנו אני נופל ואני מתעסק בדברים שליליים בהנמכה של אחרים
כי י פה לא נופל ממנו
מה זה נקרא שיש לי מעקה לגג מעקה לגג זה אני נשאר על הגג
יש לי עליונות
אני שם מעקה אתה רוצה גם תעבוד תתיגע
תשתדל תתאמץ עכשיו יש פה זאת אומרת יש פה שני דברים יש פה את התיאור הראשון של הגאווה הגאווה הטבעי הגאווה הטבעי הולך ביחד עם עצלות ויש כאן זה גאוותן בלי מעקה ואז הוא נופל הוא גם לא עושה
כלום וגם מרגיש נתקלתם טיפוסים כאלה שהוא מאוד הוא עצמו אתה מסתכל עליו רואה אדם נמוך
ואת כולם הוא משפיע מיהו בכלל מי הוא בכלל
מי הוא בכלל מי בכלל
נמוך זה
זה הבעיה של למה הוא נמוך כי הוא נפל מהגז אבל יש אחד שנשאר על הגג
הוא נשאר על הגג איך הוא נשאר הגג היה מעקה מה הוא המעקה מסביר הרבי עכשיו בן אדם ילמד כתוצאה ממה שהוא רואה אצל השני הוא יחכה את זה
הוא יגיע לאיזה שהם מעלות כתוצאה מזה אז הגאווה הולידה אצלו משהו חיובי וזה הוא קורה קנאת סופרים וביחידות אחת שנכנס אליו בחור הוא אמר לו את זה בצורה מאוד מאוד מוחשית מאוד מאוד ברורה מאוד מאוד חדה בחור נכנס אמר שיש הוא סובל ממידת הגאווה
אז הרבי אמר לו התיקון שלך זה לבוא ולהגיד ככה אומר לו במפורש
לבוא ולהגיד אני
אהיה יותר ממנו ותלמד יותר ממנו ותשקיע ותהיה יותר
ברור שזה לא הביטול האידיאלי אבל לפחות אני משתמש בו בגאווה במבנה חיובי אני בונה פה משהו חיובי אני עוצר עם הגאווה משהו טוב
מי שגב כאן אומרת החסידות הוא כל הזמן עצוב בלי שהוא שם לב וזה ממש מצחיק הצעה
עצוב איך מסתדר אז הרבי הקודם מנתח את זה במאמר משנת תשוד ממש חד
הוא אומר הגעת
כן הוא חושב שמה שיש לו מגיע לו כי אני מבין אז אם אתה חושב שמה שיש לך מגיע לך אתה לא יכול להנות באמת ממה שיש לך טבע שאתה נהנה מדבר שאתה עמלת עליו ואתה לא חושב שזה מגיע לך
זה לא פשוט בעיניך דבר שפשוט בעיניך אתה לא נהנה ממנו
אגב דן חושב שעוד הרבה דברים שנמצאים מסביב מגיעים לו והם לא הם לא אין לו אותם כיוון שכך הוא עצוב מגיע לי יותר ולא נותנים לי אם אני רוצה לתת לזה המחשה ב-1 בחתונה של הרבי החותנות דיבר שיחה והוא בשיחה הזאת דיבר בדיוק על הנקודה הזאת
הוא סיפר שבא החסיד אחד גדול לרבי הצמח צדק ואמר לו רבי כולם דורכים עליי בבית הכנסת כולם מזלזלים בי כולם מביישים אותי בשנה צדק שהוא היה בעל רוח הקודש ואומן הנפשות הסתכל לו בעיניים ואמר לו תפסיק להתפשט בכל בית הכנסת עד שכל מקום שמישהו רק דורך הוא דורך עליך
איך לפעמים כשכל דבר שמישהו שלו לא עושה או מפריע לך למה הוא מפריע לך כי אתה גבת כי אתה נמצא בכל מקום וחושב שהכל מגיע לך והכל שייך לך והכל והכל והכל והכל זה
עוד דבר שמה מעניין מאוד שבאותה שיחה הרבי אמרסד מדגיש שאותו אדם לא היה מתפלל כמו שצריך להתפלל בדבקות אותו חסין שתדרכו עליו בבית הכנסת
הוא לא מתכלל כמו שצריך לפני שיש לנו תורה ויש לנו תפילה אדם
עם תורה ועם גאווה ביחד התורה והגאווה יכולים ללכת ביחד התורה והתפילה לא יכולים ללכת ביחד למה
משום שהתפילה היא מונוטונית היא חוזרת על עצמה כל הזמן יום יום
התפילה זה מזנועה של ביטול ריבונו של עולם תן לי תזכה אותי וכן הלאה וזה דבר שהוא מאוד מאוד קשה
לאדם אז לכן
כן גאווה לא מסתדרים עם התפילה הוא מריץ את התפילה טיק טיק טיק מהר וממשיך הלאה אדם שהוא עובד על מידת הגאווה שלו הוא אוהב להתפלל
אז תוך הסיד שהתפשט בכל בית המדרש זה נבע אצלו מזה שהוא לא היה מתפלל אין תפילה לקדוש ברוך הוא כשאין תפילה יש גאווה מה המסר שאנחנו לומדים מזה
אם אנחנו מרגישים שזה מפריע לי וזה מפריע לי וזה מפריע לך אנחנו צריכים לבדוק
אנחנו לא התפשטנו יותר מדי בכל המקומות כל אחד יש לו את את החלק שלו את המיוחד שבו ואין אדם נוגע במה ששמור לחברו תבדוק טוב האם אתה לא עברת כמו שאומרים את הגבול אולי דורכים הוא לא מרגיש שהוא כיסה את כל פני הרצפה לא חש אפילו
אני רוצה לקשר את מה שאנחנו מדברים עכשיו לראש השנה ואחר כך לפרשת השבוע
בראש השנה אנחנו תוקעים בשופר את התקיעה את השברים את התרועה אתם מזהים אותם כן התקיעה זה התקיעה הפשוטה השברים זהב שמחולק לשלושה חלקים והתרועה אחר כך
איך אומרים בפיטועים קטנים יותר
בסדר התקיעות אנחנו התקיעות מחולקות ככה תקיעה אחרי הבא שברים אותה או שניהם
יחד והבטן של הזה האמצע ובסוף כי הקבלה הפגיעה הראשונה עושה האדם
החלק של הבטן באמצע זה הבקשה שלו והתקיעה האחרונה זה שהקדוש ברוך הוא מקבל את בקשה זו
יש מה שנקרא תקיעה גדולה תקיעה ארוכה תקייה גדולה תמיד באה בסוף אחרי הסדר של תרועה זאת אומרת אחרי שעושים 3 פעמים את ה
דרך אגב כמה פעמים עושים ככה קטנים כאלה לכתחילה עושים אותם 9 אבל כמה שיותר יותר טוב כמה שאתה מסוגל יש כאלה שעושים 72 72 זה זה זה כמניין חסד
אני חוזר
אדומות זה חלק מהשברים זה
אשראי טוב כל אחד מהם במבנה הנפש יש משהו אתה תציע לו לדבר כי זה ארוך בשביל עכשיו
אבל השברים זה תנועת נפש שהבן אדם או
או גונח אבל גונח
3 פעמים גניחה ממשיך הלאה
התרועה שזה הקטנים האלה הם נקראים בקבלה ולא מאטי זה מין שבר כזה גדול שאני לא מסוגל לא מסוגל להחזיק את עצמי
זה כמו אדם שכבר בוכה והוא עולה ויורד ברמה כזאתי שהוא אומר מילה ומפסיק אומר מילה ומפסיק אומר מילה ומפסיק הוא לא מסוגל לסרוק את הכאב שלו בבת אחת
בתנועת הנפש זה שתי סוגים של ביטול שני סוגים של ביטול יש ביטול שנקרא חוכמה אני בטל אבל אני חושב שאני אוכל להחזיק מעמד זה השברים ויש
שאני בטל ואני לא מסוגל להכיל את זה
לגמרי וזה את רואה את רואה זה שאני לא מסוגל להכיל את הדבר לגמרי אני שבור לחלוטין זה הולך שאתהקיעה היא בכתר השברים זה בחוכמה והתרועה
ובבינה בינה זה הפירוש שאני נכנסתי לבעיה שלי קלטתי אותה כל כך לפני ולפנים שאני מבין שאני לא יכול לעמוד בה עכשיו ככל שהאדם הוא בטל יותר
התקיעה
שבוע אחר כך מבחינת הנייני במרחביות כן שהשם עונה לי היא גדולה יותר ולכן אחרי כאלה תרועה כזו ארוכה בת תקיעה גדולה
כי אז הקדוש ברוך הוא אומר אני עונה לך ועונה לך בגדול אבל בגלל מה בגלל שאתה נתת את התחושה שאתה לא יכול יותר בשום פנים ואופן לכן
אנחנו אומרים אשרי העם יודעי תרועה לא יודעי פקיה ולא יודעי שברים אלא יודעי תרועה אנחנו מומחים להעמיד את עצמנו במצב של ביטול כזה גדול שאנחנו לא יכולים יותר ואז הקדוש ברוך הוא חייב לענות לנו מצב של אין ברירה
כשאדם מגיע למצב של אין ברירה זה עובד
בחירה זה בין שני דברים שווים בחירה זה לא בין שני דברים שהם אחד כמו שאומרים אחד זהב אחד זה זסק בחירה זה בין דברים שהם שווים
החסידות דונה על זה הרבי באחת השיחות הוא אומר ככה אתה חושב
שהחיים נראים חיים והמוות נראה מוות וזה הטעות של האנשים החיים נראים מוות
והמוות נראה חיים ואז שהאדם בא לבחור הוא חושב שהוא בוחר בחיים שהוא בוחר במוות ולפעמים הוא חושב שהוא בוחר במוות אבל באמת הוא בוחר בחיים למה כי כדי שתהיה בחירה חופשית
הקדוש ברוך הוא יצר שהחיים יראו לא
כך החיים הטובים החיים האמיתיים לא יראו כל כך
מושכים הם לא יראו כל כך מוצלחים זה לא נראה ככה פני השטח ואילו האהבה המוות וכן הלאה לפעמים נראה מושך ומבטיח
ומה החוכמה של האדם הקדוש ברוך הוא אומר אני מבקש ממך או בחר תהיה קצת פנימי תהיה קצת בטל
מי שבטל מסוגל לראות גם דברים שתחת לבני השטח אדם שהוא גאוותן זה אדם שהוא חיצוני זה אדם שהוא שטחי זה אדם שהוא רואה
רק משאל השטח אדם שהוא רואה מה שעל פני השטח יבחר במוות בלי לשים לב אדם שיודע פנימיות מה היא יודע ביטול מהו הוא מסוגל להסתכל לדבר הוא רואה הוא קורא אותו או קורע אותו בעיניים של רנטגן הוא רואה את מה שמסתתר מאחורי
דבר איתי
עיקר העבודה שלנו בעולם אני רוצה לספר בזה לסיים היה
צדיק בעבר היו צדיקים כאלה שהיו ערוכים גלות יוצאים להסתובב בעולם
עם תרמיל פשוט ללא מהות ללא מקום לינה בטוח ללא אוכל
ובונים את ההצלחה שלהם על מה שנקרא בצורה מקרה חדה הבריות הם היו מקבלים הרבה בושות הם עשו מן התוועדות כזאתי במשך שנה של להוריד את האגו של עצמם ולכפר על עוונות וגם חסר על עוונות של אחרים
אז למעשה ב-1 מהצדיקים הללו
כשהגיע
לעיר אחת בלילה קר
קפוא והוא כולו רעב וצמא הוא רואה את הבית הראשון מוביל מפוארת מסתכל על הפתח ורואה מזוזה
דופק על הדלק ומבקש מבעל הבית פרוסת לחם בעל בית הבית הוא
אומר לו פה זה לא ההקדש המקומי הקדש היה בית בית תמחוי לעניים תלך ברחוב השני השלישי אומר לו לאן ללכת אמר גם תמצא צלחת מרק חמה וגם לחם וגם מקומבינה אז הוא שמה הוא מסתובב והלך הלך לעק בש המקומי
5 שנים אחרי שהוא גמר את הגלות שלו הוא התפרסם אותו הלך אני שיצא לגלות להתפרסם כצדיק שברכותיו נוסעות פרי
והמונים אמונים המונים הלכו
אחר החסידים שלו קנו לו עגלה עם
סוסים ופעם הוא יצא והגיע לאותה עיר מבוצעה מהחסידים עם מרכבה גדולה ועם סוסים+ פעם
שהוא הגיע עם עגלה כזאת אז יצא לקדם את פניו השיר שלפני 10 שנים לא רק לצאת לו פרוסת לחם
אחרי לילה של
קור
ברעב גדול והשיר הזה אמר לו כבוד הרב אני מצפה שהרב לא ישנה ממנהג העיר מנהג העיר שכל הצדיקים והרבנים והחשובים באים ומתאכסנים אצלי בבית יש לי חדר מיוחד עם כל האביזרים שמתאימים שצריכים לקבלת קהל וזה תבואי אצלי בבית אז הרבה אמר לו אני הייתי פה לפני 10 שנים
אני באתי עם
עם כרות עם בטן ריקה כי אדם ענין בגדים מתולעים
מוטל אומרים נכון מוטלאים
ואתה לא רצית לתת לי פרוסת לחם אני מבין שכנראה לא היה לך הוא לא בא אליו בטענות
לך לא מבין שלא היה לך מה קרה היום היום השתנה רק דבר אחד באתי עם עגלה ועם סוסים זה כל ההבדל אתה יודע מה את העגלה
אם אני שולח אליך ואני הולך להג לשם אנחנו צריכים להיות חכמים ולשים את ה כמו שאומרים את האצבע במקום לפעמים מה שנראה לנו טוב זה לא יותר מאשר עגלה מסוכית ומה שנראה לנו לא טוב זה באמת הטוב האמיתי
צריכים להיות קצת קצת יותר ענבים כדי
שנוכל לקלוט את הדברים הנפטרים הללו
טוב אז מה זה גאווה למדנו
לפחות על קצה המזלג אז אז לכולנו נהיה תהיה שנה טובה ומתוקה ואני אומר עוד הפעם אנחנו נמצאים עדיין בחודש אלול המלך עדיין בשדה יש לנו אפשרות לקבל ממנו מה שאנחנו רוצים בטעות
האנשים חושבים שבראש השנה מתפללים על הדברים הגשמיים שלנו עכשיו אני אומר לכם שזה לא בראש השנה זה עכשיו
עכשיו חותמים לנו את כל הדברים הגשמיים ראש השנה זה כבר עניינים רוחניים
אז אל תפספסו את העיתוי היום מחר יום זה הזמן לקחת ספר תהילים נגיד כמה פרקים לבקש מהקדוש ברוך את מה שבאמת חסר לנו בגשמיות וגם אם לא מגיע לנו ישמע הוא יקבל אחר כך
בראש השנה נבקש שנגיע לדרגות גבוהות של רוחניות שלא תהיה לנו גאווה שלא יהיה לנו ישות שיהיה לנו רוח הקודש וזה בראש השנה אבל עכשיו זה שיהיה כמו שאומרים
כסף בחשבון הבנק בריאות אריכות של מיני וכן הלאה זה הזמן לחודש לחודש אלול
כדי כדי שאנחנו יש מצווה שנקראת שמיטה על פי התורה בסוף השנה השביעית בדקה האחרונה של השנה כל חובבות שאנשים חייבים לנו יהודים הם מתבטלים זאת אומרת הם לא חייבים לנו יותר אבל אנחנו יכולים למסור את את החובות האלה לבית הדין וזה נקרא פרוסבול ובאמצעות זה
אנחנו חלקבור את החובות גם אחרי שנת השמיטה זה גם חלק מהעניין שהשם יעזור שתחלש שנה וקלילותיה עם העורך הזה אנחנו באמת יכולים ככה להרגיש ותחל שנה וברכותיה
הרבה הרבה שהשנה הבאה תהיה הרבה יותר מוצלחת בכל העניינים בגשמיות ועורך